Kanalen finns mycket riktigt i ett viasat paket som telia har förmån till. Du behöver ingen parabol, du får kanalerna i din Telia box. Men de har "inte den" i sitt utbud?
Helt riktigt
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, feb 11 2005 20:26
34745 svar till detta ämne
111 relaterade trådar
Postad 08 februari 2017 - 08:16
Helt riktigt Postad 08 februari 2017 - 11:04
Knappast hörru. Med 1,4 miljoner tittare dagligen är det nog inget som läggs ned i brådrasket. Annat hade det varit om det hade varit 140 000 som kollat på text-tv dagligen. Postad 08 februari 2017 - 11:27
Menar du repriser, som SVT sänder eller Telias play-bibliotek? Om det är det första, så är det väl SVT's fel? Postad 08 februari 2017 - 12:18
Vad skönt det vore om du kunde lägga ner det här tjatet. TV3 HD kan knappast sägas ingå i Telias HD-basutbud, vilket var vad jag skrev, när den inte ingår ens i deras dyraste paket. Som annan redan rättat dig med måste du i nuläget köpa ett Viasat-paket för att få TV3 HD. Postad 08 februari 2017 - 12:58
Helt riktigt! Ett paket du kan få tillgång till via Telia. Alltså finns kanalen att få tillgång till om du har Telia som leverantör. Postad 08 februari 2017 - 13:12
Nej, dom skall säga: -Tyvärr Oskar så har vi inte den kanalen i våra egna paket. Om du däremot tar ett extra Viasatpaket för minst 299 kr utöver dom 379 kr som du redan betalar för vårt största paket, så får du tillgång till kanalen. Postad 08 februari 2017 - 13:18
Läs en gång till exakt vad jag skrev så kanske t.o.m. du själv märker struten på ditt huvud.
Exakt!!! Postad 08 februari 2017 - 13:36 Det jag själv skulle önska i HD framöver är Discovery Science och TV10. Postad 08 februari 2017 - 14:09
Hör ni inte själva hur dumt det låter? "Den ingår inte i basutbudet, men väljer du till ett Viasatpaket för 299 kr, så får du den plus en massa filmkanaler och sportkanaler. Binder du dig på 12 månader, så kan du dessutom få halva priset i 3 månader". Telia vill naturligtvis sälja, som alla företag.
TV3HD ingår INTE i Telias basutbud, men den finns i Telias utbud, om man betalar för den. Ok... eller...? Postad 08 februari 2017 - 14:36
Nej. Telia har ju byggt en egen modul för text-tv. Det gör att du bara kan få text på de program som sänds just vid det tillfället. Om jag ser reprisen på veckans brott kan jag inte få det textat. Det hade jag däremot kunnat om man haft tillgång till kanalernas ordinarie text-tv signal, som Telia verkar ha strypt för sin egna modul. Postad 08 februari 2017 - 14:42
Eller om man hade den i uppenbarligen skrotade HD-paketet och sedan fått behållit den därigenom. Postad 08 februari 2017 - 14:46
Det var mer än jag visste, fast jag använder sällan textning, men det låter ju konstigt... Postad 08 februari 2017 - 14:55
Fast nu pratar vi nya kunder och inte historia... Postad 08 februari 2017 - 16:07 30 st. HD-kanaler i paketet stor just nu. Det går åt rätt håll. Boxer via fiber har inga HD-kanaler alls. Postad 08 februari 2017 - 18:34
Exakt! 😎 Postad 09 februari 2017 - 09:51
Tillåmed 1,5 miljoner användare enligt SVT själva. Dock kan man anta att den siffran kommer att minska då de flesta användare är närmare graven än livet själv. Postad 09 februari 2017 - 09:59
Jag kapitulerade, det är idag tekniskt omöjligt att få bra bild på en del av SVT sändningar via deras SVTPlay. Var nere hos Telia och skaffade mig en Vip 2853 box, inspelningsbar. Googlar man på den så hamnar man på en tråd hos Telias support forum där flera användare klagar på mycket högt ljud från hårddisken i boxen. Så det var med en viss oroar jag kopplade in boxen, fast killen hos Telia intygade att den var tyst. Och det är den! Står man på knä och lägger örat mot boxen hörs det ett svagt ljud fast det är inget som hörs i soffan. Postad 09 februari 2017 - 10:07
Likadant med min box, fast vid vissa tillfällen låter den lite mer, dock inget allvarligt högre. Den kanske låter som mest när både timeshift och inspelning är på. Postad 09 februari 2017 - 15:12
Åja. Vi är många 30+:are som fortfarande kollar ohälsosamt mycket på text-tv, så det lär dröja ett tag... Postad 09 februari 2017 - 15:22
Det höga användandet av SVT Text-Tv kan förmodligen i första hand härledas till att folk tittar via en app eller på web-sidan. Inte för att folk hänger kvar vid att titta på Text-TV på TV. Postad 09 februari 2017 - 16:06 ANG tvillingabonnemang och HD kanaler
Har just nu tvillingabonnemang, då försvann mina HD kanaler
Antar det handlar om bredbandet inte räcker till?
MEN som i mitt hushåll är jag ensam, har bildkälla i 2 olika rum
Dock har jag aldrig båda boxarna på samtidigt så boxarna påverkar ändå inte varandra
Varför bör man då ändå inte kunna få hd trots tvilling?
För jag är väl knappast ensam om tvillingabonnemang? Postad 09 februari 2017 - 16:33
Knappast. Vad har du för hastighet? Postad 09 februari 2017 - 16:38
Johodå. Folk brukar på lunchen flockas kring tv:n här på jobbet för att zappa mellan text-tv sidorna. både ung som gammal. Mest börssidorna men även sporten är lockande. På kvällarna är det nästan alltid 377 som är intryckt... Postad 09 februari 2017 - 17:37
Hej...Har du adsl upp till 30 mbit/s då tror jag du tappar hd-kanalerna när du tar tvillingabonnemang...Sen beror det hur långt du har till Telia stationen.. Postad 09 februari 2017 - 20:04
Föreslår att du säger upp tvilling och i stället använder Telia Play+ och Chromecast på en av TV:n. Postad 09 februari 2017 - 20:38
Grattis! Får nog ta ett garantibyte på vår box. Postad 10 februari 2017 - 00:43
30 mbit telejack
Blir väl sämre bild samt förlorar inspelningsmöjligheten Postad 10 februari 2017 - 08:31
Behöver du inspelning på båda apparaterna då? Du får ju tillbaks HD på ena apparaten och bilden på den andra blir inte sämre än vad du har nu. Dessutom slipper du ju betala för tvilling. Postad 10 februari 2017 - 08:43
Telias villkor för tvilling via ADSL
Du behöver även minst 1,5-2 Mbit/s i surfhastighet på bredbandet och inte ha mer än 2,5 km till en telestation. Andra tekniska begränsningar gör att tvillingabonnemang inte kan levereras till samtliga adresser inom 2,5 km radie från telestation. Tvillingabonnemang på ADSL kräver en RGW, och erbjuds endast inom en begränsad räckvidd, max 2,5 km från station.
Om jag via Telias hemsida söker på min adress som har fiber, så erbjuds jag HD via tvilling. Söker jag på annan adress som jag vet inte har fiber så erbjuder Telia 30 MBIT via ADSL och ingen HD via tvilling ( däremot vanlig tvilling ) Redigerat av Buddypresley, 10 februari 2017 - 09:05. Postad 10 februari 2017 - 12:54 Nu har jag haft 2 dagar med mycket bra bild tills igår kväll Jag vet t.o.m exakt klockslag när bilden vart dålig. Hade en återkoppling med supporten i Onsdags och enligt supporten är något gjort men han kunde tyvärr inte se vad.
I samband med gårdagskvällens försämring så återkom ett fenomen som jag haft på ett flertal boxar är att jag endast får en blå stapel på hur mycket jag har inspelat.Siffrorna på antal GB inspelat material försvinner. Detta är för övrig den box som oxå tar 7GB per inspelad timme av hårddisken men den första 2853 box som är hyfsat tyst av alla 6st jag har haft.
Jag har spelat in ett program från SVT under tiden med bra bild och detta program går även i repris nu i helgen på samma kanal.Det borde väl kunna då synas en skillnad på före och efter bra bild så det är kanske en ide att spela in och kunna visa upp?
Varför försvinner antal GB på mina boxar? Omstarter, remove software, fabriksåterställning hjälper endast så länge jag inte spelar in/spelar upp program använder play detta har varken tekniker eller support svar på men kanske någon här? Om det är fel på fiberkabeln upp till lägenheten från switchen i källaren borde det då inte märkas på internetuppkopplingen?
MvH
// Matulda Redigerat av Matulda, 10 februari 2017 - 12:56. Postad 10 februari 2017 - 13:35 Matulda,
Jag måste bara kolla att du har koll på SD- och HD-kanalerna (svt1 = 1 och svt1 HD = 401). Det är meningen att boxen skall lägga HD-kanalen (401) på SD-kanalens plats (1) om den via HDMI-kabel känner av att bildvisaren kan hantera HD-signalen. Detta funkar inte jämt och på vissa kanaler verkar det inte funka alls. Detta innebär att du skulle kunna få bra bild (HD) ibland och dålig bild (SD) ibland, exempelvis beroende på vilken ordning du slagit på boxen och TVn. När du klagar över dålig bild, är det på kanal 1 eller 401? Redigerat av dalle, 10 februari 2017 - 13:36. Postad 10 februari 2017 - 14:00
Jag har tagit alla HD kanaler från 401 och uppåt i egen kanallista. Dålig bild på alla HDkanaler från 401 och fram och sämre på på SD kanaler. 3:an 7:an osv är riktigt dåliga inte långt ifrån dom analoga kanalerna som finns i huset. Com hem förövrigt. Jag har testat att byta HDMI kabel oxå men utan resultat. Redigerat av Matulda, 10 februari 2017 - 14:01. Postad 10 februari 2017 - 14:04
Har du provat med att koppla in boxen på en annan ingång på TV:n? Postad 10 februari 2017 - 14:07
Jajamen det borde jag ha skrivit tidigare men tack för förslaget. Postad 10 februari 2017 - 14:14 Om det skulle vara fiberkabeln upp till lägenheten från switchen i källaren borde det då inte synas med någon mätning från Telias sida?Jag är som ni märker uruselt insatt i det tekniska vad det gäller dessa bitar felsöka med nya kablar ta ur extern utrustning osv det kan jag men resten..
MvH
// Matulda Postad 10 februari 2017 - 14:18
Har du rätt upplösning i boxen? inställningar/Bild/upplösning Postad 10 februari 2017 - 14:22
1080i använder jag. Använder jag över det så hackar det otroligt mycket. Jag har testat med annan TV samma tum där bilden är bra men blir dålig hos mej. Postad 10 februari 2017 - 14:58 Så nu har jag slängt in en annan hårddisk då funkade det direkt vet inte vad den hade mot min SSD? SSD var en Intel. Postad 10 februari 2017 - 18:54 Prövat med 720p? Är bilden dålig på ett sånt sätt att den flimmrar/hackar? Eller är den rent av grynig? Grannen min köpte sin första platt tv för 2 år sedan och tyckte den nya tvn var dålig. Bilden vart grynig och dålig. Han gick ifrån en Sony 28" till en LG 42". Han hade kopplat med Scart ifrån boxen, tog med en HDMI kabel in till han och sedan vart det en helt annan upplevelse. Telia är inte nummer 1 på listan över bra bild, men det är heller ingen skitbild. Tycker bilden är helt okej på SD. 1963 box kopplad med HDMI 720p Redigerat av Mushunt, 10 februari 2017 - 19:01. Postad 10 februari 2017 - 19:07
O jag som tänkte köpa en SSD o slänga in i boxen. Det kanske inte går då. Postad 10 februari 2017 - 19:57
Har testat med 720p men kan inte se någon skillnad på kvaliten förutom det jag kallar eftersläpningar i snabba rörelser som återkom igårkväll så är det ett visst flimmer och en "otydlig" bakgrund och ett visst hackande mellan varven men inte så ofta. och man ser det väldigt tydligt tex i kanalernas loggor ex: ViasatPremium när kameran rör sig relativt snabbt över publik eller andra bakgrunder där kameran följer något snabbt.
Gaah.. det är svårt att förklara så här i text. HDMI har jag ..och bytt flera gånger tills Telia medföljande och köpta. Jag vet ej varför jag fått så mycket strul och konstiga fel i omgångar och det vore kanske enklare om det var fler än mej som har Telia i huset där jag bor och det är frustrerande när boxarna beter sig som dom gör och ingen på Telia förstår varför. Som sagt före April kanonbild, Sep-Dec kanonbild. Mina fel har tillkommit när det blivit flera HD kanaler tillagda och det är den enda gemensamma nämnaren jag kan komma på. Det kanske inte räcker hem till mej
MvH
// Matulda Redigerat av Matulda, 10 februari 2017 - 19:58. Postad 10 februari 2017 - 20:34
Eftersom Telia sänder med multicast så är det "bara" den kanal som du tittar på, timeshift och ev inspelningar som tar bandbredd. Testa med bara en box inkopplad och helst inte en inspelningsbar om du har. mvh Gunnar Postad 10 februari 2017 - 21:13
Timeshift och inspelning används flitigt varje dag och jag använder endast en box med nätverkskabel till Intenon och även kopplat ur telefoni och router ur densamma. Tyvärr har jag inte tillgång till en icke inspelningsbar box. Jag skrev tidigare om att jag lånade Tv från en kompis som är Telia kund och har samma 2853 box och tumstorlek där bilden är lika bra som jag haft tidigare men när jag kopplar in densamma Tv här hos mej så blir bilden dålig på den Tv`n.
MvH
// Matulda Postad 10 februari 2017 - 22:05 Väcker ett gammal dött spår angående boxar. Jobbas det fortfarande på att få in IP-avkodning rätt i TVn och slippa boxen? Telia hade ju nån Samsung app (vet inte om den finns kvar) och varför inte lägga till stöd för Play+ för Android TV? Så slipper vi massa extra boxar (fast då dör ju den här tråden...: Postad 11 februari 2017 - 12:46
Ser du någon skillnad när du inte spelar in? Stoppa timeshift om det går och testa. Vilken fart på bredbandet har du? Gunnar Postad 11 februari 2017 - 13:16
Hej..Ingen skillnad när jag har timeshift av eller låter bli och spelar in. Kör 100/100 och får: Trådlöst: 87.73 ner 96,92 upp. Nätverkskabel: 122,45 ner 122,91 upp. Min box har en massa ljud för sig även när jag inte tittar på Tv men så har alla boxar gjort. Iofs har jag alltid boxen på och inte stand by så det kanske är förklaringen.
MvH
// Matulda Postad 11 februari 2017 - 16:04
Hej. Med de värdena på bredbandet kan det ju inte vara det som är problemet. Kan vara något med hur Telia har ställt in utnyttjandet av det, tex om de har reserverat tillräckligt med bredband för TV'n Gunnar Postad 11 februari 2017 - 18:07
Jag kan nog bara hoppas att detta hamnar på rätt persons "bord" eftersom detta är återigen felanmält efter återkoppling med supporten och det dom kan göra är att skicka vidare
.Det syns dessutom väldigt tydlig skillnad på programmet jag spelade in i Onsdags när jag hade bra bild och på samma program jag spelade in reprisen på idag från samma kanal.
Mvh
// Matulda Postad 11 februari 2017 - 22:00
Jag har sett andra som satt i SSD som det funkat för. Så varför min SSD inte funkade har jag ingen aning om. Postad 11 februari 2017 - 22:34
Det kanske beror på fabrikat. Se upp för SanDisk! Om du tar ett SanDisk-usbminne till att ha operativsystemet på, hänger sig installationen. Kingston går som en smäck! 4 användare läser detta ämne0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
|
Trendande produkter |