Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

The Criterion Collection

2955 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#2751

Postad 16 december 2021 - 20:56

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 575 inlägg
  • 0

Ett par paket har dykt upp under december. En samlad bild för dem alla.

 

Uppskattar Eclipse Series boxarna väldigt mycket och är kul att se att fler gör det.

 

 

Den röda cirkeln ska bli intressant att se hur den blir. Av de 4K-filmer vi sett från Criterion har de en viss lågpassfiltrering som tar bort de allra mest högfrekventa texturerna vilket har viss effekt på finkornig film, men det har samtidigt gjort komprimeringen klart mer stabil. Jag har Studio Canals utgåva, som med all sannolikhet har samma master som kommer finnas på Criterions kommande utgåva.

 
Om det visar sig att bilden är identisk med Studio Canal´s 4K utgåva behåller jag nog och nöjer mig med den utgågna Criterion Blu-ray utgåvan.


Redigerat av Dr. Zaius, 16 december 2021 - 20:58.


#2752

Postad 16 december 2021 - 21:17

Iamspacemonkey
  • Iamspacemonkey
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Uppskattar Eclipse Series boxarna väldigt mycket och är kul att se att fler gör det.


Ambitionen är att köpa 1-2 boxar per rea hade jag tänkt.

#2753

Postad 16 december 2021 - 22:32

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 575 inlägg
  • 0

Brukar också passa på att köpa i alla fall en Eclipse box när det är rea. Har haft tankar på att samla på mig hela  Eclipse serien, men det får räcka med dem jag verkligen är intresserad av.



#2754

Postad 16 december 2021 - 22:47

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Många bra köp där! Citizen Kane, Den nakna ön, Mystery train, Zangiku Monogatari, Menace II Society, My Darling Clementine med flera är alla riktigt bra.

 

Just Den nakna ön har jag sett en gång på bio, svensk kopia från 60-talet. Filmen saknar dialog och även om den endast har några fåtal texter var undertexterna både på svenska och franska (!), så den hade kanske gått via Cannes. Var minst tio år sedan dess och det är nog på tiden att jag ser om den innan nästa år åtminstone.



#2755

Postad 17 december 2021 - 15:33

expecting-rain
  • expecting-rain
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Kikade häromdagen på Menace II Society 4k och den såg otroligt bra ut även på min "helt okej" QLED-skärm.

Däremot hade jag förträngt hur otroligt mörk handlingen är. Senast jag såg den gick jag i gymnasiet och var då kanske inte helt mottaglig för den typen av realism, varför jag mindes den som mer lättsam.

 

Tanken var att i kväll gå vidare till Mulholland dr., men känner mig fortfarande lite tagen av Menace så det får nog i stället bli den mer lättsmälta Citizen Kane... Någon här som hunnit titta på den och kan uttala sig om förbättringen jämfört med BD-utgåvan?



#2756

Postad 17 december 2021 - 19:57

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 575 inlägg
  • 0

Har inte jämfört med någon tidigare BD utgåva av Citizen Kane men tyckte 4K disken hade en klar, skarp och fin bild överlag. Tror inte du blir besviken men förvänta dig inte för mycket bara, då den gamla WB BD utgåvan redan den bra vad jag förstår.



#2757

Postad 31 december 2021 - 16:50

Riggins
  • Riggins
  • Lärjunge

  • 416 inlägg
  • 0
Skrev i en annan tråd att jag säljer en del av min samling. Har också några Criterion ifall någon här skulle vara intresserad. Annars får lägger jag upp på tradera men slipper helst det.

#2758

Postad 14 januari 2022 - 16:07

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 575 inlägg
  • 0

Nytillkomna titlar i samlingen. 

https://www.criterio...llection/122374

 

Bifogad fil  IMG_2925.jpeg   162,25K   0 Antal nerladdningar



#2759

Postad 14 januari 2022 - 16:14

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Någon anledning till varför det blev Some like it hot? Den kommer ju på UHD väldigt snart. :) Festen har jag aldrig sett så får beställa den någon gång.

 

Fick hem The Virgin Suicides tidigare i veckan. Mycket intressant film. Man undrar ju om det är världen utanför eller föräldrarnas beskyddande som är det stora hotet mot systrarna.



#2760

Postad 14 januari 2022 - 17:27

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 575 inlägg
  • 0

Tyckte det var bra pris för tillfället och stödjer gärna Criterion när jag kan. Sen tycker jag extramaterialet ser snäppet intressantare ut på Criterion utgåvan.



#2761

Postad 18 januari 2022 - 18:27

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 575 inlägg
  • 0

April titlarna:

https://www.criterio...lar=coming-soon

 

Bifogad fil  UOWfWBRkOsrUikiEyC54Jaz5tEOKl5_small.jpg   36K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  raGatRWmjV0lY8wWxfyyYMrRWTWDaX_small.jpg   39,08K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  o9J5etKpLNvnxnBtmlTJBbCvVGxyAC_small.jpg   44,45K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  uTrhJxEvZeosCyfh0AdvsMrG9PZBZM_small.jpg   50,27K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Bu1NdqFyV6gvXhif42Ey2qkSVzbyAu_small.jpg   34,12K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  46767NrgtUHKjHk8vWxCEqvFc542hy_small.jpg   41,11K   0 Antal nerladdningar



#2762

Postad 18 januari 2022 - 18:44

Riggins
  • Riggins
  • Lärjunge

  • 416 inlägg
  • 0
Miracle in Milan är trevlig. Jag har utgåvan från Arrow Academy. Behåller nog den.

#2763

Postad 18 januari 2022 - 19:36

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Ja det är en glädjespridare.

 

For all mankind har jag haft i hyllan sedan jura men aldrig sett. Kanske dags.



#2764

Postad 18 januari 2022 - 20:27

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 575 inlägg
  • 0

Lite oväntat att man väljer att ge ut For All Mankind i 4K. Har Blu-ray utgåvan sen tidigare men är ändå sugen på att uppgradera. Bra blandning i övrigt och blir med stor sannolikhet köp av dom övriga titlarna också för egen del.



#2765

Postad 19 januari 2022 - 11:34

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Är inte For All Mankind filmad på 16mm?
Jag är nöjd med den utgåvan jag har

#2766

Postad 19 januari 2022 - 12:13

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Källmaterialet har variabla format vilka omfattat 16mm, 35mm och video (NTSC). Själva slutproduktionen är färdigställd på 35mm. Kameranegativen till flera av de scener som används är antagligen oåtkomliga då NASA sannolikt inte vill lämna ut dem till annan part.

 

Men 16mm har ändå potential som går bort med lägre upplösningar. Begränsningarna blir förstås mycket tydligare än 35mm (i synnerhet för reversal) men jag scannar numer alltid 16mm i 4K. Är det bra exponering och välbevarat blir kornen riktigt fina.



#2767

Postad 20 januari 2022 - 11:31

expecting-rain
  • expecting-rain
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Nytillkomna titlar i samlingen. 

https://www.criterio...llection/122374

 

attachicon.gifIMG_2925.jpeg

 

Amazon tycks ständigt vara en vecka eller så långsammare med mina förbeställningara, men såg att mitt ex. av Festen nu anlänt Sverige, så förhoppningsvis får jag den också i dagarna. En av mina absoluta favoritfilmer, så det ska bli trevligt att se vad extramaterialet bjuder på. Såg någonstans att två av Vinterbergs tidiga kortfilmer är med i alla fall, och åtminstone Sidste omgang ska vara rätt bra vill jag minnas. 

 

I och med detta släpp är det förresten svårt att inte börja fantisera om en Dogmabox från Criterion, men det känns väl tyvärr ganska långsökt.



#2768

Postad 20 januari 2022 - 16:48

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0

Källmaterialet har variabla format vilka omfattat 16mm, 35mm och video (NTSC). Själva slutproduktionen är färdigställd på 35mm. Kameranegativen till flera av de scener som används är antagligen oåtkomliga då NASA sannolikt inte vill lämna ut dem till annan part.

Men 16mm har ändå potential som går bort med lägre upplösningar. Begränsningarna blir förstås mycket tydligare än 35mm (i synnerhet för reversal) men jag scannar numer alltid 16mm i 4K. Är det bra exponering och välbevarat blir kornen riktigt fina.

Ja, en 4K scan är alltid bra. Och 4K UHD för 16mm är säkert inget negativt, men det verkar ganska så överflödigt när det finns så många andra titlar att ge ut.

Speciellt om man tänker på valuta för pengarna vs uppgradering...

Offtopic men när jag gick från projektor till TV så var det första gången jag såg 4K och HDR/DV. Och jag måste säga att jag inte alls är imponerad, folk har snackat upp detta dyra nishformat nåt otroligt. Jag hade låga förväntningar för jag hade redan listat ut att det inte kan vara så stor skillnad. Och jag hade rätt.

Jag är imponerad av TVn, men jag bryr mig inte knappt alls om det är 1080p eller 2160p jag kollar på. 1080p ser fantastiskt ut uppskalat, och hdr tycker jag ofta/ibland gör att det ser mindre filmiskt ut.

Redigerat av budwhite, 20 januari 2022 - 16:56.


#2769

Postad 20 januari 2022 - 17:20

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

För mig som colorist gör HDR en enorm skillnad. Utöver att dynamiken är mycket större än SDR så har man en helt annan kontroll över att bilden blir så ljus som den ska bli på andra system (såvida ljusstyrkan och tonkurvan finns där). Man kan ha en väldigt konservativ inställning till ljussättningen och ändå nyttja HDR tack vare allt headroom. Negativfilm går att överexponera uppåt 5-6 steg utan att detaljer försvinner i högdagrar, vilket är en mycket fördelaktig egenskap som digitalt foto aldrig har kunnat närma sig. Blir en mycket påtaglig kompromiss att scanna en film med mycket stort dynamiskt omfång för att sedan bli kraftigt begränsat av power law vid ljussättning. Dock är negativ mycket inte alls lika snällt mot underexponering, där är digitala lösningar klart mer stabila. 4K har också det en stor inverkan på slutresultatet, men det är förstås en faktor som är oberoende HDR.

 

Dolby Vision är främst fördelaktigt på bildvisare med sämre implementering av HDR10, men i teorin kan de se lika bra ut. Min HZ980 visar ingen direkt skillnad mellan DV, HDR10 eller HDR10+. Även om DV har en större säkerhet att bli rätt i praktiken (och ofta blir det på enklare TV-apparater) så har HDR10 fått ett oförtjänt dåligt rykte i min bok.

 

Kan ändå ge visst medhåll att det finns HDR masters av äldre filmer som tar lite väl mycket friheter. Sony har ett par mardrömsexemplen (Ghostbusters, Starship Troopers, Bron över floden Kwai etc) där APL blir väldigt hög i många scener. Ibland så hög att ögonen mättas till den grad att effekten av HDR försvinner till viss del.



#2770

Postad 21 januari 2022 - 18:01

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 962 inlägg
  • 0

Utvandrarna/Nybyggarna

 

Började titta på min gamla DVD-box. Framförallt utomhus-scenerna är väldigt gryniga (filmkorn?), även jämfört med andra DVD.

Hur mycket bättre bild är det på Criterions restaurerade BD-utgåva?

Delvis bättre eller som natt och dag?


Redigerat av Nizz_e, 21 januari 2022 - 18:09.


#2771

Postad 21 januari 2022 - 19:05

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Kikar man på Caps-A-Holic är det samma masters. Vet att SFI gjorde nya restaureringar av båda filmerna ca 2017. Antagligen ser de betydligt bättre ut men jag har aldrig sett dem heller. Restaureringarna på både Criterion och SFI är ljussatta av samma colorist. Minns att han var bra jäkla trött på filmerna efteråt. :D

 

A Hard Day's Night verkar ha två fel på UHD-skivan och har blivit tillbakadragen. Förmodligen tar de fram ett ersättningsprogram.



#2772

Postad 21 januari 2022 - 19:30

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 962 inlägg
  • 0

Kikar man på Caps-A-Holic är det samma masters. Vet att SFI gjorde nya restaureringar av båda filmerna ca 2017. Antagligen ser de betydligt bättre ut men jag har aldrig sett dem heller. Restaureringarna på både Criterion och SFI är ljussatta av samma colorist. Minns att han var bra jäkla trött på filmerna efteråt. :D

 

A Hard Day's Night verkar ha två fel på UHD-skivan och har blivit tillbakadragen. Förmodligen tar de fram ett ersättningsprogram.

OK. Har inte sett dom sen 80-talet, men det är väl inga filmer man kommer att se om många gånger, så får se om det känns värt pengarna.

Var han trött på det höga tempot? ;)



#2773

Postad 21 januari 2022 - 20:39

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Vid en restaurering är det inte omöjligt att man ser filmen bortåt ett tiotal gånger effektivt sett (kanske 2-3 gånger från början till slut). Även om det är kul att se slutresultatet är man vid den tiden rätt likgiltig...



#2774

Postad 21 januari 2022 - 20:46

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 962 inlägg
  • 0

Vid en restaurering är det inte omöjligt att man ser filmen bortåt ett tiotal gånger effektivt sett (kanske 2-3 gånger från början till slut). Även om det är kul att se slutresultatet är man vid den tiden rätt likgiltig...

Förstod det. Måste va lätt att tappa fokus :rolleyes: när man ser om och om och om?



#2775

Postad 22 januari 2022 - 12:50

Riggins
  • Riggins
  • Lärjunge

  • 416 inlägg
  • 0
Håller på att rensa min samling på sådant jag inte vill behålla och tänkte att jag skulle använda pengarna jag får för sålda filmer till nya titlar. Två boxar jag länge velat ha i min samling är Bergmanboxen och Felliniboxen från Criterion. Misstänker att några av er här har dessa boxar. Kan ni berätta vad ni tycker om dem? Är de värda pengarna? Kommer man ångra sig om vissa släpps i 4k? Har hittills bara sett att Sjunde inseglet finns i 4K. BFI släppte väl den förra året om jag minns rätt.

#2776

Postad 22 januari 2022 - 13:09

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Vad som gäller Bergman är Det sjunde inseglet utgiven på UHD av BFI ja och den ser riktigt bra ut trots lite väl mycket spår efter restaureringen för oss med tränat öga. I övrigt är det endast Höstsonaten som har blivit restaurerad i 4K och det lär inte bli några fler många år framöver. Gillar man Bergman är det en väldigt bra och trevlig box.

 

Förstod det. Måste va lätt att tappa fokus :rolleyes: när man ser om och om och om?

Ja lite så. Man känner sig sällan riktigt nöjd och vill fila vidare lite, även om det lätt blir ganska små justeringar man lägger ner mycket tid på till sist.



#2777

Postad 23 januari 2022 - 17:04

expecting-rain
  • expecting-rain
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Håller på att rensa min samling på sådant jag inte vill behålla och tänkte att jag skulle använda pengarna jag får för sålda filmer till nya titlar. Två boxar jag länge velat ha i min samling är Bergmanboxen och Felliniboxen från Criterion. Misstänker att några av er här har dessa boxar. Kan ni berätta vad ni tycker om dem? Är de värda pengarna? Kommer man ångra sig om vissa släpps i 4k? Har hittills bara sett att Sjunde inseglet finns i 4K. BFI släppte väl den förra året om jag minns rätt.

 

Är du fan av Bergman är den boxen absolut värd pengarna. Har själv inte jämfört Inseglet med UHD-versionen, men om diverse youtuberecensioner är något att lita på så verkar det inte vara helt solklart att den är bättre än criterionutgåvan. Och som Filmsamlaren säger tror jag inte det kommer att regna UHD släpp framöver (om än jag förstås gärna blir motbevisad). Ganska rimligt pris på amazon nu dessutom, så kör i vind säger jag

 

 

Utvandrarna/Nybyggarna

 

 

Nu har jag inte jämfört med någon annan utgåva, men tycker överlag de ser väldigt bra ut. Det är absolut fortfarande mycket kornighet, men till allra största del är det "bra" kornighet, så att säga. Extramaterialet minns jag också som trevligt, så jag skulle helt klart säga att det är ett bra köp (dock med reservation för att jag inte vet något om den box du redan har).



#2778

Postad 26 januari 2022 - 16:54

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 575 inlägg
  • 0

Fick idag ersättningsdisken för Blu-ray utgåvan av Citizen Kane. Brevet var märkt som en gåva utan värde och klarade mig från någon importavgift.

 

Bifogad fil  IMG_2938.jpeg   116,81K   0 Antal nerladdningar



#2779

Postad 27 januari 2022 - 20:55

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 575 inlägg
  • 0

Fick bli ytterligare en Eclipse box när det fortfarande ändå var halva priset.

 

https://www.criterio...llection/122374

 

Bifogad fil  IMG_2940.jpeg   281,32K   0 Antal nerladdningar



#2780

Postad 28 januari 2022 - 11:13

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Skandalen minns jag som riktigt bra. Längesen jag kollade igenom Kurosawas filmer men den stack ut.

#2781

Postad 28 januari 2022 - 22:36

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 575 inlägg
  • 0

Har inte sett någon av filmerna som ingår i boxen tidigare så det ser jag fram emot. Nästa Eclipse box på önskelistan står The First Films of Akira Kurosawa då jag inte heller sett någon av hans övriga filmer gjorda under 40-talet.



#2782

Postad 29 januari 2022 - 13:37

Riggins
  • Riggins
  • Lärjunge

  • 416 inlägg
  • 0
Kan ni förklara vad eclipse-serien är? Vad är skillnaden mot vanliga releaser?

#2783

Postad 29 januari 2022 - 14:02

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Det är boxar med filmer utan extramaterial och dylikt. Oftast titlar som har haft begränsad tillgänglighet genom åren. Samtliga är dock DVDer.



#2784

Postad 29 januari 2022 - 23:42

Riggins
  • Riggins
  • Lärjunge

  • 416 inlägg
  • 0
Ok tack för svar!

#2785

Postad 10 februari 2022 - 19:08

Riggins
  • Riggins
  • Lärjunge

  • 416 inlägg
  • 0
Såg Fail Safe för första gången häromdagen. Fantastisk film. Spännande och imponerande insatser av bla Henry Fonda. Criterionutgåvan är dessutom riktigt fin. Ska dyka ned i extramaterialet nu. Ett tips om ni inte äger den än!

#2786

Postad 10 februari 2022 - 21:49

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 575 inlägg
  • 0

Den är bra. Hade inte en aning om att filmen ens existerade förrän Criterion släppte den.



#2787

Postad 11 februari 2022 - 23:32

Riggins
  • Riggins
  • Lärjunge

  • 416 inlägg
  • 0
Samma här.

#2788

Postad 15 februari 2022 - 17:46

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 575 inlägg
  • 0

Fick hem dom här igår.

https://www.criterio...llection/122374

 

Bifogad fil  IMG_3009.jpeg   168,68K   0 Antal nerladdningar



#2789

Postad 15 februari 2022 - 17:50

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 575 inlägg
  • 0

Maj titlarna:

https://www.criterio...lar=coming-soon

 

Bifogad fil  dKQ4kyULKKAr3ytt6qfP7RCFf5sRxM_small.jpg   44,72K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  Si0vJEBz7rk3zrrnG6AWmpR8jRBqWc_small.jpg   50,7K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  6ks3CBn0gVkR60pKAQuy3Y0JrMwghK_small.jpg   48,91K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  v3fOxFyrvjrGkDDtXktcmZTM2CcaU0_small.jpg   42,01K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  So0yJBlzFXZG1ganHAXLtpJPhBnmg4_small.jpg   32,11K   0 Antal nerladdningar



#2790

Postad 16 februari 2022 - 10:00

Bananklasen
  • Bananklasen
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0

Double Indemnity är en mycket bra film. Ska bli intressant att se hur 4K-utgåvan levererar. Har sedan tidigare Masters of Cinemas utgåva.



#2791

Postad 16 februari 2022 - 20:23

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Är nog kanske min favorit Noir. Top tre.

#2792

Postad 17 februari 2022 - 18:05

Riggins
  • Riggins
  • Lärjunge

  • 416 inlägg
  • 0
Som det ser ut nu så kommer jag vara i USA under Criterion -rean i sommar. Tar gärna emot era personliga tips på vad jag ska köpa. Räknar väl med 15-20 titlar.

#2793

Postad 18 februari 2022 - 19:43

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 575 inlägg
  • 0

Nu vet inte jag vad du redan har, men dom här kan jag rekommendera för att nämna några.

 

https://www.criterio...284-tokyo-story

 

https://www.criterio...5-seven-samurai

 

https://www.criterio...-a-lonely-place

https://www.criterio...-1080-bruxelles

https://www.criterio...etes-five-films

https://www.criterio...-the-waterfront

https://www.criterio...429-il-sorpasso

https://www.criterio...1-all-that-jazz

https://www.criterio...re-is-your-life

https://www.criterio...9-a-special-day

https://www.criterio...08-barry-lyndon

https://www.criterio.../29064-dead-man

https://www.criterio...s/29461-matewan

https://www.criterio...d-the-bbs-story

https://www.criterio...-of-agn-s-varda

https://www.criterio...95-come-and-see

https://www.criterio...cabe-mrs-miller

https://www.criterio...3-the-new-world

https://www.criterio...10-3-10-to-yuma

https://www.criterio...3-the-red-shoes



#2794

Postad 18 februari 2022 - 23:02

Riggins
  • Riggins
  • Lärjunge

  • 416 inlägg
  • 0
Många bra tips där! Tack. Några har jag redan men de flesta inte. Blir garanterat ett par från listan.

#2795

Postad 19 februari 2022 - 11:46

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Lone Wolf and Cub

#2796

Postad 19 februari 2022 - 12:24

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Om jag sållar bort de filmer som finns i bättre utgåvor från andra distributörer samt de som finns utgivna av Criterion i Europa, så är dessa mer eller mindre måsten i min bok. Och så skippar jag det som redan har nämnts. :)

 

https://www.criterio...s/28694-blow-up

https://www.criterio...t-chrysanthemum

https://www.criterio...0-andrei-rublev

https://www.criterio...8709-local-hero (ytterst jämförbar Brittisk release finns men med fulare omslag)

https://www.criterio...s/1092-close-up

https://www.criterio...nd-of-the-world (är iofs rätt ensam om att gilla den :D)

https://www.criterio...an-in-the-dunes

https://www.criterio...-tokyo-olympiad

https://www.criterio...marketa-lazarov

https://www.criterio...0-mulholland-dr (endast UHD, skippa BD)



#2797

Postad 19 februari 2022 - 12:32

Riggins
  • Riggins
  • Lärjunge

  • 416 inlägg
  • 0
Tack. Har kikat på den förut. Lägger till den på min lista också.

Om jag sållar bort de filmer som finns i bättre utgåvor från andra distributörer samt de som finns utgivna av Criterion i Europa, så är dessa mer eller mindre måsten i min bok. Och så skippar jag det som redan har nämnts. :)

https://www.criterio...s/28694-blow-up
https://www.criterio...t-chrysanthemum
https://www.criterio...0-andrei-rublev
https://www.criterio...8709-local-hero (ytterst jämförbar Brittisk release finns men med fulare omslag)
https://www.criterio...s/1092-close-up
https://www.criterio...nd-of-the-world (är iofs rätt ensam om att gilla den :D)
https://www.criterio...an-in-the-dunes
https://www.criterio...-tokyo-olympiad
https://www.criterio...marketa-lazarov
https://www.criterio...0-mulholland-dr (endast UHD, skippa BD)


Toppen, tack! Close up känns som ett givet köp för mig. Har velat ha den länge. Mulholland Drive såg jag för 10-15 år sen. Tyckte inte alls om den då. Men jag är nog redo att ge den en chans till. Har haft svårt för Lynch generellt.

#2798

Postad 20 februari 2022 - 09:22

Riggins
  • Riggins
  • Lärjunge

  • 416 inlägg
  • 0
Har nu läst på lite om era rekommendationer och tycker att jag kommit fram till en bra lista utifrån dessa. Såhär ser den ut:
Local Hero
Close up
John Cassavetes 5 films
A Special Day
Matewan
America Lost and Found (har easy rider redan men säljer den då)
McCabe and Mrs Miller

Andra potentiella köp är Double Indemnity 4K och Bruce Lee Greatest Hits.

#2799

Postad 20 februari 2022 - 10:59

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Ja Bruce Lee-boxen är verkligen väl värd ett köp. Och kul att Local Hero är av intresse. Finns få filmer med så bra skildringar av interkulturella krockar och musiken är verkligen en klass för sig.

 

Såg For All Mankind inatt och jag överväger nog trots allt att uppgradera den till UHD efter att den har släppts. Känns nästan som ett måste att se avfärden i HDR.



#2800

Postad 20 februari 2022 - 11:14

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 1

Ja Bruce Lee-boxen är verkligen väl värd ett köp. Och kul att Local Hero är av intresse. Finns få filmer med så bra skildringar av interkulturella krockar och musiken är verkligen en klass för sig.

Såg For All Mankind inatt och jag överväger nog trots allt att uppgradera den till UHD efter att den har släppts. Känns nästan som ett måste att se avfärden i HDR.


https://tidal.com/track/172777883

Musiken ja… 😃



3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Hemmabiotidningen nr.10 2024
    Elias
    2024-09-25 19:37:23
  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.