Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Western Digital TV HD *

3005 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 januari 2010 - 23:29

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Det är precis just det de försöker göra, att producera (kalla det extrapolera eller interpolera eller vad du vill) en, eller flera mellanpositioner för bildpunkterna som tar bort "hacket". Man gör det antingen på hela bilden eller delar av bilden och i många fall kan du som användare välja hur "aggresiv" funktionen skall vara. Hur man gör det och hur väl man lyckas med det skiljer sig en hel del och de tidigaste, Samsungs första 100Hz 32" tex tog bort hacket i panoreringar men introducerade istället en bedrövlig mängd pixel"fel" kring rörliga objekt i bilden. Så visst är det så att man försöker hantera det och man gör det rätt bra på nyare apparater.

Att sen TV'n ska ha 24Hz stöd är en annan sak, det kravet kvarstår men det innebär inte att apparaten för den skull inte kan köra bilden i ngn multipel av 24Hz.

Jag har en viss aning om hur det blir när man gör de där extra bilderna som du menar.
Har nog sett en tennismatch i TV-affären för ett tag sen med den tekniken. Lustigt nog är det just tennis som används i reklamen, men i mina ögon funkar det knappt bättre än sådär. Ungefär som alla dessa funktioner som finns på alla nya TV som får ansiktena att "kleta" ut sig på skärmen. Brukar vara det första man stänger av när burken är uppackad.
Att de inte kan fixa en funktion som liknar biografernas "shutter" som trots allt får dessa 24 bilder att se bättre ut med bibehållen skärpa. Den dubblar ju bildfrekvensen med att vissa varje bild två gånger, men jag har aldrig satt mig in i den exakta funktionen.

Postad 22 januari 2010 - 23:32

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Ok du har testat, det har inte jag!!
Men tillåt mig spekulera lite kring saken...

Å ena sidan har vi då ett problem som faktiskt har med uppdateringsfrekvensen att göra (och även 30Hz är lågt nog för ögat att uppfatta). Sen är sport också jobbigare att avkoda eftersom det är mycket rörelse i bilden och givetvis är 1080p dessutom värre än 720p.
Men kan det vara så att det "släp" du ser, vilket alltså framträder tydligast vid panoreringar (då hela bilden är påverkad) har med avkodarens prestanda att göra??
Den har ju till uppgift att skapa en så perfekt bild som möjligt, MEN med låg bitrate, mycket rörelse i bilden och hög upplösning så hinner den helt enkelt inte riktigt med och man får så att säga "dåligt flyt i bilden"... Med maximal bitrate så har codecen däremot optimalt med information att skapa bilden ifrån och därmed blir uppgiften enklare...

Visst kan det vara processorn som inte klarar biffen, men det konstiga är att det beter sig likadant på mina två mediaspelare som har Sigmadesign processorer med olika frekvens. Känns som att det inte finns något snabbt nog att klara av det. Jag menar mest hur man upplever det och det är i slutänden viktigast.

Postad 23 januari 2010 - 13:26

pege63
  • pege63
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0
Är ni INTE lite OFF topic här nu, allt utgår från betraktarens uppfattning. (alla har vi vår egen uppfattning vad som är rätt & fel för ens egen del) tur är ju det. Mångfalld med andra ord

Postad 23 januari 2010 - 14:46

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Är ni INTE lite OFF topic här nu, allt utgår från betraktarens uppfattning. (alla har vi vår egen uppfattning vad som är rätt & fel för ens egen del) tur är ju det. Mångfalld med andra ord

Sorry... bild och ljud är ett intresse som jag har haft sen jag gick ut el-teleteknik i gymnasiet -83.
Det kan skena iväg en del, men det grundar sig i kunskaper som man bör ha för att få ut det mesta av sin mediaspelare. Tack och lov så har jag aldrig jobbat med det, för då hade nog intresset svalnat vid detta laget.

Postad 23 januari 2010 - 16:16

Grezo
  • Grezo
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Sorry... bild och ljud är ett intresse som jag har haft sen jag gick ut el-teleteknik i gymnasiet -83.
Det kan skena iväg en del, men det grundar sig i kunskaper som man bör ha för att få ut det mesta av sin mediaspelare. Tack och lov så har jag aldrig jobbat med det, för då hade nog intresset svalnat vid detta laget.

intresse för elektronik/mediaspelare m.m
men vad jobbar du med då?

Postad 23 januari 2010 - 16:29

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

intresse för elektronik/mediaspelare m.m
men vad jobbar du med då?

pege63 kommer att tuppa av om vi pratar mer OT i tråden.
Tycker själv att tråden är ganska död om vi inte svamlar lite i den...
Spoiler

Postad 23 januari 2010 - 19:05

Grezo
  • Grezo
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Spoiler

ojj det var häftigt. älskar bmw / mercedes / audi...men nu struntar vi i det.
Jag har en my passport essential 350GB som jag använder till min WD TV HD Live.
Nu så vill jag ta bort alla de "skräpprogram" som finns i hårddisken, så jag ska göra en formatering "NTFS" och min fråga är vilken allokeringsstorlek ska jag välja ? jag tänke bara se på filmer som ska vara mellan 700mb upp till 10 GB..mest 5-6 GB filmer dåra.

tack!

Postad 23 januari 2010 - 19:22

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Jobbar som bilmek/tekniker på ett av de stora tyska märkena.

Död är väl inte tråden direkt. Snarare en evig reprisrunda av samma frågor då ingen orkar/kan inte använda sökfunktionen.
Själv är jag för övrigt psykoterapeut. Undrar vad pege63 sysslar med? :)

Men är det fortfarande ingen som har testat om HD Live klarar okomprimerad MKV?

Postad 23 januari 2010 - 19:35

Grezo
  • Grezo
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Död är väl inte tråden direkt. Snarare en evig reprisrunda av samma frågor då ingen orkar/kan inte använda sökfunktionen.
Själv är jag för övrigt psykoterapeut. Undrar vad pege63 sysslar med? :)

första gången jag hör ordet "okomprimerad"
jag ser nästan bara på mkv filmer och det funkar perfekt. nyss såg jag på denna film..ochd en fungerar perfekt, inget lagg..bilden flyter på utmärkt.

2012.2009.720p.BluRay.DTS.x264-WiKi

NAME.................: 2012.2009
GENRE................: Action | Adventure | Drama | Sci-Fi | Thriller
RATiNG...............: 6.1/10 48,176 votes
iMDB.................: www.imdb.com/title/tt1190080/
RELEASE DATE.........: 2012.12.21
ENCODE BY............: jaychu128
RUNTiME..............: 158mins
FiLE SiZE............: 8.74 GB
ViDEO CODEC..........: x264_L4.1 @ 6232 Kbps
AUDiO CODEC..........: English DTS 5.1 @ 1.5 Mbps
English Commentary AC3 @ 192 Kbps
FRAMERATE............: 23.976fps
RESOLUTiON...........: 1280 x 534
LANGUAGE.............: English
SUBTiTLES............: English
SOURCE...............: 1080p Blu-ray AVC DTS-HD MA
NOTE.................: it's not the ending

vad var det du menade med okomprimerad? är denna film komprimerad då?

Postad 24 januari 2010 - 00:27

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

ojj det var häftigt. älskar bmw / mercedes / audi...men nu struntar vi i det.
Jag har en my passport essential 350GB som jag använder till min WD TV HD Live.
Nu så vill jag ta bort alla de "skräpprogram" som finns i hårddisken, så jag ska göra en formatering "NTFS" och min fråga är vilken allokeringsstorlek ska jag välja ? jag tänke bara se på filmer som ska vara mellan 700mb upp till 10 GB..mest 5-6 GB filmer dåra.

tack!

Jag tror man tjänar på att välja större allokeringsstorlek om man ändå bara ska ha stora filer (som filmer) på den, men om man har många små filer liggande så kommer de att ta t.ex. 64kb oavsett storlek på filen om de är mindre än så. En fil som är 65bk tar 128kb osv., men i slutänden så bör standardinställningen 4096 bytes fungera bra också.

Postad 24 januari 2010 - 00:45

Grezo
  • Grezo
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Jag tror man tjänar på att välja större allokeringsstorlek om man ändå bara ska ha stora filer (som filmer) på den, men om man har många små filer liggande så kommer de att ta t.ex. 64kb oavsett storlek på filen om de är mindre än så. En fil som är 65bk tar 128kb osv., men i slutänden så bör standardinställningen 4096 bytes fungera bra också.

förstår inte detdär riktigt. Vad har liksom dessa allokeringsstorlekar med en filmstorlek att göra?
Är det liksom "svårare" för hårddisken att spela upp en film som är 8GB än att spela upp en dvix på 700mb ?

Postad 24 januari 2010 - 03:25

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

första gången jag hör ordet "okomprimerad"
jag ser nästan bara på mkv filmer och det funkar perfekt. nyss såg jag på denna film..ochd en fungerar perfekt, inget lagg..bilden flyter på utmärkt.

2012.2009.720p.BluRay.DTS.x264-WiKi

NAME.................: 2012.2009
GENRE................: Action | Adventure | Drama | Sci-Fi | Thriller
RATiNG...............: 6.1/10 48,176 votes
iMDB.................: www.imdb.com/title/tt1190080/
RELEASE DATE.........: 2012.12.21
ENCODE BY............: jaychu128
RUNTiME..............: 158mins
FiLE SiZE............: 8.74 GB
ViDEO CODEC..........: x264_L4.1 @ 6232 Kbps
AUDiO CODEC..........: English DTS 5.1 @ 1.5 Mbps
English Commentary AC3 @ 192 Kbps
FRAMERATE............: 23.976fps
RESOLUTiON...........: 1280 x 534
LANGUAGE.............: English
SUBTiTLES............: English
SOURCE...............: 1080p Blu-ray AVC DTS-HD MA
NOTE.................: it's not the ending

vad var det du menade med okomprimerad? är denna film komprimerad då?

Skall man vara petig så finns det egentligen ingen okomprimerad film alls då alla format är komprimerade från början av kapacitets och utrymmesskäl. Jämför t.ex. en bild i Photoshop i jpeg resp tiff format och se vilken skillnad det blir i storlek så förstår du vad jag menar.
Så okomprimerat i det här fallet är BD-filmens originalstorlek som brukar ligga någonstans mellan 25-50 GB.

Såg för övrigt samma tekniskt imponerande skitfilm i kväll och hade både 720p och 1080p kopior att jämföra med. Jag såg inga som helst skillnader mellan upplösningarna ang. ryckighet när jag körde med 23.976fps på min 50" plasma utan det flöt på perfekt med WD HD Live trots alla snabba "nu skall vi överleva i sista minuten" rörelser.
Min erfarenhet av ryckighet är att det mer kommer från defekter i överföringen och komprimeringen till MKV än i själva upplösningen. Sen bör man ju naturligtvis ha samma fps som vid inspelningstillfället. WD TV HD rycker och kraschar ju som bekant en hel del vid mycket rörelser och info i bilden vid 1080p men det beror ju på i första hand att dess processor är för klen.
Skall bli intressant att så småningom börja testa olika komprimeringsgrader med samma film för att se var gränsen går för störningar av olika slag.

Postad 24 januari 2010 - 03:45

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Skall man vara petig så finns det egentligen ingen okomprimerad film alls då alla format är komprimerade från början av kapacitets och utrymmesskäl. Jämför t.ex. en bild i Photoshop i jpeg resp tiff format och se vilken skillnad det blir i storlek så förstår du vad jag menar.
Så okomprimerat i det här fallet är BD-filmens originalstorlek som brukar ligga någonstans mellan 25-50 GB.

Såg för övrigt samma tekniskt imponerande skitfilm i kväll och hade både 720p och 1080p kopior att jämföra med. Jag såg inga som helst skillnader mellan upplösningarna ang. ryckighet när jag körde med 23.976fps på min 50" plasma utan det flöt på perfekt med WD HD Live trots alla snabba "nu skall vi överleva i sista minuten" rörelser.
Min erfarenhet av ryckighet är att det mer kommer från defekter i överföringen och komprimeringen till MKV än i själva upplösningen. Sen bör man ju naturligtvis ha samma fps som vid inspelningstillfället. WD TV HD rycker och kraschar ju som bekant en hel del vid mycket rörelser och info i bilden vid 1080p men det beror ju på i första hand att dess processor är för klen.
Skall bli intressant att så småningom börja testa olika komprimeringsgrader med samma film för att se var gränsen går för störningar av olika slag.

Jag har inte jämfört så mycket när det gäller film, men rent generellt är rörelser sämre på 1080p om filerna är för små. Annars är största skillnaden troligen att bilden ser smutsigare ut (eller pixeliserad) av komprimeringen. Processorn är troligtvis tillräcklig på WDTV (1), men det finns annat som fungerar sämre i konstruktionen. På min Tvix 5100 med långsammare processor blir det aldrig några krascher trots 200MHz mot WDTV's 300MHz.
I en perfekt värld så kollar man bara 1080p med 12GB+ och då fungerar allt lite bättre, annars är det endast BD som gäller om man är riktigt kräsen. Jag har vant mig mot min vilja att se komprimerad film trots stor bild runt 90 tum. Vi kommer alla att uppgradera våra burkar så länge vi lever.
:)

Postad 24 januari 2010 - 13:20

pege63
  • pege63
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0

Själv är jag för övrigt psykoterapeut. Undrar vad pege63 sysslar med? :unsure:

Nej inte direkt men jag tänker på dom nya stackare som letar efter några svar på saker & ting om mediaspelaren.
Om tråden är död så är nog den tråden med WD LIVE mer levande, dom flesta har nog flyttat dit där tyckes det som.
Själv har jag jobbat i data sektorn i ca 15 år, byta till coach inom NLP, bytade till data igen, bytade lika snabbt igen till rörläggare för ca 5 år sen med byggbommen, har även haft import av div elektronik som sat receivers, digitalaboxar, spelkonsler som byggts om, men är mest intreserad av hemelektronik, hjälper till med support inom spelkonsoler, satellite, nätverk, och lite annat smått & gott, går iaf kärringen på nerverna mest tycks det som

Postad 25 januari 2010 - 12:21

pege63
  • pege63
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0
Que,
Är det OFTOPIC när man svara på en fråga som:
citat:
Undrar vad pege63 sysslar med?
/Slut citat

Hövlighet kallas det här nere i skåne
Men sant har inget med WD mediaplayer att göra

Har nu fått min Xtreamer (nice) efter en väntan på över 1,5 mån (suck) aldrig beställa nåt därifrån i framtiden iaf!

Postad 25 januari 2010 - 14:37

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Que,
Är det OFTOPIC när man svara på en fråga som:
citat:
Undrar vad pege63 sysslar med?
/Slut citat

Hövlighet kallas det här nere i skåne
Men sant har inget med WD mediaplayer att göra

Har nu fått min Xtreamer (nice) efter en väntan på över 1,5 mån (suck) aldrig beställa nåt därifrån i framtiden iaf!

I min del av Skåne kallas det humor. :P

Kan man vänta sig en liten recension av Xtreamern här eller måste jag kasta mig in i den avsedda tråden?
Är det vad man ska lägga sina sista slantar på?

Postad 25 januari 2010 - 19:50

donadoni41
  • donadoni41
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0
En liten fråga?
Om man har en iso-fil som går att spela på WD:n men som saknar
subtitles.
Går det på något sätt att ha en srt text eller något annat så det fungerar med texten?
Hur gör man i sådana fall? Har provat att ha den vid sidan av som vid en mkv-fil men
det fungerar inte.

Postad 26 januari 2010 - 02:16

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

En liten fråga?
Om man har en iso-fil som går att spela på WD:n men som saknar
subtitles.
Går det på något sätt att ha en srt text eller något annat så det fungerar med texten?
Hur gör man i sådana fall? Har provat att ha den vid sidan av som vid en mkv-fil men
det fungerar inte.

Jag är ganska säker på att det inte går att lösa med lös textfil, men har aldrig provat på just WDTV'n.

Postad 26 januari 2010 - 10:30

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1 838 inlägg
  • 0
Dolde ett fåtal Off Topic poster, andra fick stå kvar. Håller On Topic nu.

Postad 27 januari 2010 - 08:29

pege63
  • pege63
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0

I min del av Skåne kallas det humor. :)

Kan man vänta sig en liten recension av Xtreamern här eller måste jag kasta mig in i den avsedda tråden?
Är det vad man ska lägga sina sista slantar på?

Det är nog bättre att ta det i xtreamer delen där det ska vara isf.

Postad 30 januari 2010 - 16:52

Grezo
  • Grezo
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
lever tråden eller?
någon som tycker att denna produkt är den bästa!

Postad 30 januari 2010 - 19:45

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

lever tråden eller?
någon som tycker att denna produkt är den bästa!

Nej, den är knappast bäst.
Livemodellen är nog den bästa för pengarna, men har en egen tråd som det troligen är mer liv i.

Postad 30 januari 2010 - 19:52

Unregisteredd835cead
  • Unregisteredd835cead
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Håller med.. Live är absolut bäst för pengarna..

Postad 30 januari 2010 - 23:14

Grezo
  • Grezo
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Nej, den är knappast bäst.
Livemodellen är nog den bästa för pengarna, men har en egen tråd som det troligen är mer liv i.

Ja, men vem har sagt att jag INTE har Live modellen.
vart finns den andra tråden för Live modellen?

Redigerat av Grezo, 30 januari 2010 - 23:15.

Postad 31 januari 2010 - 00:47

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Du själv ser det ut som genom att skriva citat:
någon som tycker att denna produkt är den bästa! Postad bild

Postad 31 januari 2010 - 03:04

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Jag hade nästan sett att de hade samma tråd alla modellerna.
Skillnaden är inte astronomisk, så det hade funkat ändå... men problemet är att det finns för många officiella trådar i denna kategorin. Den som berör Live'n borde vara denna:
https://www.minhembi...howtopic=239537

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 31 januari 2010 - 03:04.

Postad 01 februari 2010 - 12:09

Tolf
  • Tolf
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Hej alla!
Har ett rätt irriterande problem med min. Har den i sonens rum kopplat till en Samsung LE32B355. Har fungerat helt ok, några mindre buggar, så som att den inte tar nästa film per automatik och dylikt men det kan jag köpa.
Idag fick den dock fullständigt fnatt. Satte igång den och ljudet fungerade inte. Jaha, gick igenom alla inställningar, inget som var ändrat. Provade att koppla loss den från tvn, drog ur nätsladden. Nähä, ok gör en reset, nähä, inte det heller.Tillslut så provade jag att göra en uppdatering, gick bra i början men sedan när den omstartat första gången och skulle börja själva uppdateringen hängde den sig. Helt, har nu gått två timmar utan att den rört sig på "procent-linjen" (hoppas ni förstår vad jag menar, vet inte vad det kallas.)
Vad kan jag göra? Är tacksam för alla förslag.
M.V.H
Marv

Har nu (trots att jag vet att det är fullständigt tabu, men blev så förbannat frustrerad...) dragit ur strömsladden och provat att starta om uppdateringen, den börjar med samma skärmbild igen, noll procent på "procent-linjen". Fan.

Hej jag hade exakt samma problem som du med Wd-tv. När jag skulle uppdatera firewire började strula, den stod på noll procent och tugga.

Jag löste detta genom att ta ett annat usbminne och tanka hem den nya uppdateringen på nytt (Release 1.03 (11/9/2009).
Sen drar du ur strömkabeln ur Wd-tv och in med det nya usbminnet, sätt tillbaka strömkabeln och bara vänta.
Om det funkar kommer samma ruta som sist visas efter en stund ( den med att du inte ska göra något för den uppdaterar) Men den trevliga skillnaden är nu att det börjar röra sig på "procentlinjen".

Lycka till
Mvh/ Tolf

Postad 06 februari 2010 - 09:12

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
om jag bara ska använda spelaren digital tv hd med enxtern hårdisk å koppla den direkt till plasman,så räcker det väl med denna?

den med hd tv live är väl lika dan,förutom att man kan köra den trådlöst från datorn,eller?

Postad 06 februari 2010 - 09:51

stafli
  • stafli
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

om jag bara ska använda spelaren digital tv hd med enxtern hårdisk å koppla den direkt till plasman,så räcker det väl med denna?

den med hd tv live är väl lika dan,förutom att man kan köra den trådlöst från datorn,eller?

Det finns en viktig skillnad; Live-varianten kan inte bara transcoda Dolby Digital, utan även DTS, vilket den förra modellen inte klarade av.
Försöker man köra en fil med DTS-ljud i den gamla varianten, får man inget ljud öht.

Postad 06 februari 2010 - 12:08

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1 117 inlägg
  • 0

Det finns en viktig skillnad; Live-varianten kan inte bara transcoda Dolby Digital, utan även DTS, vilket den förra modellen inte klarade av.
Försöker man köra en fil med DTS-ljud i den gamla varianten, får man inget ljud öht.

jo, med digital ut får man väl ändå ljud med den andra...

som sagt tidigare...samma frågor om och om igen...

Postad 06 februari 2010 - 18:36

Unregisteredf42c246a
  • Unregisteredf42c246a
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Om man nu ska köpa en hårddisk till denna maskin så har jag hittat 2 st varianter som heter My Passport Elite och My Passport Essentials.
Vad är skillnaden ? Vilken rekommenderas till mediaplayern ?

Postad 07 februari 2010 - 12:53

pege63
  • pege63
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0
Vilken USB HDD som helst, men helst en med egen strömadapter tycvker jag iaf, men smaken är som baken

Postad 07 februari 2010 - 16:04

Unregisteredd835cead
  • Unregisteredd835cead
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Jag använder mig av passport essentials fungerar toppen. Kör även med en My book 1 TB 3,5 " fungerar även det kanon.
Fördelen med 2,5 " är ju att det blir färre kablar samt lättare att gömma den.

Postad 08 februari 2010 - 19:32

pege63
  • pege63
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0
Jag ser det som en nackdel eftersom spelaren tar mer ström och blir då varmare pluss att en med Nätverks HDD så kopplar jag den på min router så alla uppkopplade datorer i hemma nätverket, BD spelare, TVn, Xtreamern, min stereo kommer åt dess innehåll och alla kan lägga in matrial på den en NAS helt enkelt.

Postad 08 februari 2010 - 21:29

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2 143 inlägg
  • 0

Hej,
Jag har nu släppt en ny version av TViXiE, finns nu tillgänglig på http://www.tvixie.com/ :(

Precis lagt in det på min WDTVHD och fixat alla filmer på HDDn med Tvixie. Verkar funka fint, inte helt satt mig in i alla inställningar och funktioner utan kör bara på default för tillfället, förutom att jag använder AeonStar också. Peggie+TV verkade intressant också, men fanns inte för nedladdning just nu om jag förstod det hela rätt.

Postad 10 februari 2010 - 13:21

pege63
  • pege63
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0

Precis lagt in det på min WDTVHD och fixat alla filmer på HDDn med Tvixie. Verkar funka fint, inte helt satt mig in i alla inställningar och funktioner utan kör bara på default för tillfället, förutom att jag använder AeonStar också. Peggie+TV verkade intressant också, men fanns inte för nedladdning just nu om jag förstod det hela rätt.

Hur & var ska man lagga den då, på HDD?

Postad 10 februari 2010 - 14:24

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2 143 inlägg
  • 0
Formulerade mig lite tokigt, Tvixie är inget man installerar på WDTVHD.
Man måste lägga in ny firmware på WDn. WDXLTV+LaurentG.(Observera att man förbrukar garantin om man laddar in en icke officiell firmware!)
Tvixie är ett program man installerar på sin dator. Med hjälp av det letar man på omslagsbilder, bakgrundsbilder, filminfo mm för att skapa en bakgrundsbild till varje film.

En guide(på engelska) som förklarar hur det går till finns här: http://www.tvixie.co....php?f=33&t=879
Där finns även alla nödvändiga filer för att få det att fungera.

Exempel på hur det kan se ut.
Detta gjort med mallen AeonStar
Bifogad fil  DSC00631.JPG   137,48K   0 Antal nerladdningar

Detta gjort med mallen Standard 720p
Bifogad fil  DSC00632.JPG   136,48K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av bananplanta, 10 februari 2010 - 14:34.

Postad 10 februari 2010 - 14:58

pege63
  • pege63
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0
Annars kan man ju få det att se ut så här i WD HD Player & Xbox XBMC
https://www.minhembi...p;#entry2663797

Postad 10 februari 2010 - 15:02

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2 143 inlägg
  • 0
Ja, det funkar ju också.

Postad 14 februari 2010 - 00:50

Unregisteredea31881a
  • Unregisteredea31881a
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Fick avbryta en 1080p ripp på 16Gb ikväll pga hackning vid uppspelning på en gen1 spelare. Mycket stor besvikelse och filmkväll förstörd :unsure:
Som det skrivits om att koda in texten, så gjorde jag det vilket jag nu tycker ha fixat problemet just på denna ripp.
Den måste ju bara vara för klen denna spelare, om man tänker köra stora filer. Man kanske kan förlänga livet något på den genom att koda in texten i filmen då iofs

Postad 14 februari 2010 - 08:27

Unregisteredd835cead
  • Unregisteredd835cead
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Hur många reframes har filmen?

Postad 14 februari 2010 - 14:40

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Hur många reframes har filmen?

Det funkar inte med extern textfil oavsett rätt antal reframes.
Antingen dålig kodning i firmware eller kringkomponenterna runt huvudprocessorn som inte orkar med.

Postad 15 februari 2010 - 12:43

Ice.
  • Ice.
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Her nu köpt en ny dator med windows 7 (hade vista förut). När jag som vanligt ska ändra till iso istället för img så går det inte. Det går att ändra namn genom att högerklicka/egenskaper/ändra namn, men filen betecknas forfarande som en img fil och kan då inte ses av spelaren. Nåt tips nån?

Redigerat av Ice., 15 februari 2010 - 15:03.

Postad 16 februari 2010 - 00:43

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Her nu köpt en ny dator med windows 7 (hade vista förut). När jag som vanligt ska ändra till iso istället för img så går det inte. Det går att ändra namn genom att högerklicka/egenskaper/ändra namn, men filen betecknas forfarande som en img fil och kan då inte ses av spelaren. Nåt tips nån?

Jag kan inte hjälpa dig med problemet tyvärr. Själv använder jag Total Commander (tidigare Windows Commander) som filhanterare vilket är liknande DirOpus från Amiga. Känns betydligt smidigare än att använda windows lösningar.

Postad 16 februari 2010 - 06:27

Ice.
  • Ice.
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Det löste sig.
Kontrollpanelen/utseende-anpassning/mappalternativ/visa dolda filer och mappar/bocka sen av : Dölj filnamnstillägg för...........
Så nu funkar det.

Redigerat av Ice., 16 februari 2010 - 06:29.

Postad 28 februari 2010 - 11:44

karlnr9
  • karlnr9
  • Beroende

• 1 239 inlägg
  • 0
Hej!

Har precis köpt denna lilla apparat som jag hoppades skulle bli min räddning nu när jag rippat mina barns dvd:er och lagt dom på en WD MyBook Elite.
Men när jag kopplar in hårddisken till mediaspelaren så kommer det bara upp 1000 .vob-filer. Och i princip ingen går att spela. Har fått igång en bra, och en halvbra. Resten inte alls.
Har även lagt in andra filmer som inte alls går igång. Ljudet har försvunnit 2 ggr vilket jag löst med en systemåterställning.

När jag lagt över filerna från datorn till hårddisken så har jag liksom lagt in hela mappen (som då består av flera .vop-filer). Jag trodde liksom att WD HD:n kunde känna av detta och liksom bara lägga en thumbnail för just den filmen. Men jag får ju upp alla. Inte överskådligt för fem öre. Och som sagt, dom flesta fungerar, av någon anledning, inte alls.

Snälla hjälp mig. Vill verkligen att detta ska fungera!!

:P

Postad 28 februari 2010 - 11:56

stafli
  • stafli
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Hej!

Har precis köpt denna lilla apparat som jag hoppades skulle bli min räddning nu när jag rippat mina barns dvd:er och lagt dom på en WD MyBook Elite.
Men när jag kopplar in hårddisken till mediaspelaren så kommer det bara upp 1000 .vob-filer. Och i princip ingen går att spela. Har fått igång en bra, och en halvbra. Resten inte alls.
Har även lagt in andra filmer som inte alls går igång. Ljudet har försvunnit 2 ggr vilket jag löst med en systemåterställning.

När jag lagt över filerna från datorn till hårddisken så har jag liksom lagt in hela mappen (som då består av flera .vop-filer). Jag trodde liksom att WD HD:n kunde känna av detta och liksom bara lägga en thumbnail för just den filmen. Men jag får ju upp alla. Inte överskådligt för fem öre. Och som sagt, dom flesta fungerar, av någon anledning, inte alls.

Snälla hjälp mig. Vill verkligen att detta ska fungera!!

:P

Ren kopiering av vob-filer funkar sällan eftersom de är kopieringsskyddade.
Om du nödvändigtvis vill ha DVD-formatet, så blir det enklare om du gör om dina DVD:er till ISO-filer, t ex med hjälp av programmet DVD schrink (det finns säkert nyare och bättre program för detta).
Det bästa är dock att rippa dem till ett mer komprimerat format, som t ex divx. (googla på "dvd ripper")

Redigerat av stafli, 28 februari 2010 - 11:57.

Postad 28 februari 2010 - 12:31

karlnr9
  • karlnr9
  • Beroende

• 1 239 inlägg
  • 0

Om du nödvändigtvis vill ha DVD-formatet, så blir det enklare om du gör om dina DVD:er till ISO-filer, t ex med hjälp av programmet DVD schrink (det finns säkert nyare och bättre program för detta).
Det bästa är dock att rippa dem till ett mer komprimerat format, som t ex divx. (googla på "dvd ripper")

Ok. Så då kan jag konvertera dom till divx eller?

Tack för det snabba svaret!

Postad 01 mars 2010 - 00:20

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Precis som stafli säger så ska du göra om dina DVD till iso-filer istället.
DVD Shrink är det enklaste programmet att använda och är dessutom gratis.

Postad 01 mars 2010 - 08:18

karlnr9
  • karlnr9
  • Beroende

• 1 239 inlägg
  • 0

Precis som stafli säger så ska du göra om dina DVD till iso-filer istället.
DVD Shrink är det enklaste programmet att använda och är dessutom gratis.

Men jag har använt dvd-shrink.
Det är när jag rippat dvd:n och lagt det på hårddisken och kopplat in mediaspelaren som problemen börjar.
Hela mappen i hårddisken består ju att en massa .vob-filer. Alla dom kommer ju upp i mediaspelaren.
Varav de flesta inte går att spela....

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.