* Officiell tråd - HTC HD2 *
2913 svar till detta ämne
Postad 05 februari 2011 - 19:19
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Har kört in DL Desire Z 3.4. Och allt fungerar, helt grymt. Men det tråkiga är att den suger batteri. Kör med Radio Leo 2.15.50.14. Men det kanske man får acceptera.
Jag upplevde samma problem med 3.3. Den drog uppemot 8% per timme i standby! Därför kastade jag in handduken och flashade 3.2 som faktiskt fungerat mycket bra med riktigt låg förbrukning. Jag kör då med data.img - har helt givit upp tanken på att pilla med partitionerade minneskort. 3.2 har avsevärt lägre strömförbrukning än 3.3. Nu har jag kalibrerat batteriet så det blir intressant att se hur det slutar.
Postad 06 februari 2011 - 07:11
Calle
-
Calle
-
Lärjunge
-
-
477 inlägg
Heh, nej, du missuppfattar.
jag väntar på en Sverige-lansering vad gäller market, live osv så det enkelt går att få en activation-code
Jag ringde microsoft support och fick en kod, inga problem, tog 20 minuter. Jag sa att jag hade en HD7  Sen stoppade jag in moonlight custom-rom, den är helt förberedd för marketpace osv - bara att flasha. Jag skapade ett nytt live-konto via luren, fick ange min activation code, och voila! Allt funkar heeeelt perfekt! Språket i luren är engelska men region osv är sverige. Inga knappar för åäö men det finns nåt paket på xda för det som jag inte hunnit testa. Jag är extremt nöjd med wp7 och kommer förmodligen aldrig någonsin att backa till wm6. Android blev jag aldrig riktigt kompis med. Min enda oro är om jag ska flasha uppdaterade rommar och ms på nåt vis har koll på antalet aktiveringar...
Postad 06 februari 2011 - 12:10
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Går det att köra WP7 på minneskortet med Android i NAND lär jag väl testa. Däremot ser jag ingen anledning att köra WP7 som enda OS då det är alldeles för låst för det. Men som sekundärt OS "för att testa" är det helt OK.
På området Android har jag kört med två ROMar som båda flyter på snabbt och med bra batteritid:
*HyperDroid Sense 1.1 med Hastarin r8.5.3.
Detta är en ganska gammal ROM nu och baseras på EVO 4G. Den är dock mycket stabil och jag körde den från oktober till januari utan några problem. Den fyter på riktigt snabbt och bra samt har låg strömförbrukning då man uppgraderar kerneln.
*DL Desire 3.2.
Utmärkt Desire Z-baserad ROM som är mycket stabil - väl i klass med HyperDroid Sense 1.1. Jag talar då om 3.2 när man kör med data.img på minneskortet (ej partitionerat kort). Denna ROM har imponerat på mig och jag har bestämt mig för att stanna kvar med den.
Strömförbrukningen ligger nere på 2-5 mAh i standby enligt CurrentWidget och batteritiden är bra.
Desire Z-baseringen ger landscape i Sense vilket jag gillar skarpt samtidigt som man får det nya uppgraderade Sense jämfört med den EVO 4G-variant jag använt tidigare.
Jag provade CoreDroid och gillar utseendet på den men tyvärr var prestandan alldeles för dålig i första versionen. Kommer det en version baserad på Desire Z lär jag flasha den eftersom ikoner m.m är mycket eleganta.
Windows Mobile 6.5 har jag kvar men det får rulla på X1. Har inga planer på att gå tillbaka till det på HD2an idag, såvida det inte dyker upp någon lösning för att köra det som sekundärt OS från minneskortet.
Postad 06 februari 2011 - 17:50
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2 455 inlägg
tack, ska prova DL Desire ikväll eller nåt
Postad 06 februari 2011 - 21:13
sssrlr
-
sssrlr
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Undrar lite om en sak med spotify i mobilen och att kunna styra det med headsetet, som det är nu så kan man bara styra musikspelaren i mobilen med headsetet, inte spotify.
Läste nånstans, kommer inte ihåg vart, att man kan ROM:a om den till nån ROM utan sence, då ska det tydligen funka.
Har nån av er gjort det eller vet hur man gör?
Postad 12 februari 2011 - 14:26
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2 453 inlägg
Jag upplever att telefonen börjar dra mer i standby läget. Kör för tillfället darkstone 1.5 adroid. Normalt brukar förbrukningen ligga på 3-7 mA. Men nu allt oftare ligger det på 60-70 mA. Ligger den så över natten är ju batteriet nästan tomt på morgonen.
Använder ett 8 gb kort class 4.
Någon som har något bra svar?
/Mange
Postad 12 februari 2011 - 15:00
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag upplever att telefonen börjar dra mer i standby läget. Kör för tillfället darkstone 1.5 adroid. Normalt brukar förbrukningen ligga på 3-7 mA. Men nu allt oftare ligger det på 60-70 mA. Ligger den så över natten är ju batteriet nästan tomt på morgonen.
Använder ett 8 gb kort class 4.
Någon som har något bra svar?
/Mange
I vissa fall (med SD builds) finns det en bugg klassad som "hög förbrukning efter samtal". D.v.s efter att ha pratat i luren hoppar förbrukningen upp. Bluetooth kan också vara en liten strömtjuv. Slå av det när det inte behövs. Dock känner jag inte riktigt igen det, när jag körde HyperDroid Sense 1.1 upplevde jag inte just dessa buggar och nu med Desire DL 3.2 med data.img har jag inga problem heller (jag har bestämt mig för att stanna kvar med just 3.2 eftersom den fungerar som den skall). Ofta kan hög strömförbrukning åtgärdas genom omstart - i andra fall är det en god idé att ta ur minneskortet och köra diskkontroll i Windows med det. Det har åtgärdat strömproblem hos mig.
Postad 12 februari 2011 - 15:27
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2 453 inlägg
I vissa fall (med SD builds) finns det en bugg klassad som "hög förbrukning efter samtal". D.v.s efter att ha pratat i luren hoppar förbrukningen upp.
Bluetooth kan också vara en liten strömtjuv. Slå av det när det inte behövs.
Dock känner jag inte riktigt igen det, när jag körde HyperDroid Sense 1.1 upplevde jag inte just dessa buggar och nu med Desire DL 3.2 med data.img har jag inga problem heller (jag har bestämt mig för att stanna kvar med just 3.2 eftersom den fungerar som den skall).
Ofta kan hög strömförbrukning åtgärdas genom omstart - i andra fall är det en god idé att ta ur minneskortet och köra diskkontroll i Windows med det. Det har åtgärdat strömproblem hos mig.
Jo jag har gjort omstarter när jag märkt att den drar mycket. Men har detta hänt oftare, och det är ganska jobbigt att behöva omstarta var och varannan dag. Bluetooth använder jag aldrig och egentligen har jag bara en väderwidget som hämtar då och då. Jag har kört min build i ca fyra veckor. Det är så frustrerande att formatera sd kortet så ofta. Har använt panasonic sd formatter (den ska vara bra har jag hört). /Magnus
Postad 13 februari 2011 - 08:32
AudioSmurf
-
AudioSmurf
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Hur bra är webbläsaren in WP7 jämfört den i Android? Klarar den Flash t.ex.??
Mvh... /AudioSmurf
Postad 14 februari 2011 - 22:43
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2 455 inlägg
Jag har kört NexusHD2-Froyo i några timmar nu, utan att överklocka.
Verkar trevlig so far iaf. Har haft extrema problem med random reboots sista veckan, men nästan alla rommar. Tror min SetCpu var lite felkonfad lr nåt.
Väntar på att man ska kunna regga win7 ENKELT, sen blir det nog byte dit
Postad 15 februari 2011 - 07:09
Calle
-
Calle
-
Lärjunge
-
-
477 inlägg
Hur bra är webbläsaren in WP7 jämfört den i Android? Klarar den Flash t.ex.??
Mvh... /AudioSmurf
Jag har inte kunnat köra Android så värst länge, jag får det helt enkelt inte att lira ordentligt med batteriförbrukning och sånt. Plus att det är så sjukt komplicerat att installera. Men IE i WP7 är faktiskt helt ok, långt över förväntan... och ja, den verkar klara flash. Är det någon specifik sajt du tänker på kan jag gärna testa åt dig.
Postad 15 februari 2011 - 07:15
Calle
-
Calle
-
Lärjunge
-
-
477 inlägg
Jag har kört NexusHD2-Froyo i några timmar nu, utan att överklocka.
Verkar trevlig so far iaf. Har haft extrema problem med random reboots sista veckan, men nästan alla rommar. Tror min SetCpu var lite felkonfad lr nåt.
Väntar på att man ska kunna regga win7 ENKELT, sen blir det nog byte dit
Det var inte så svårt att ringa och få sin kod, det lär du inte komma undan ändå. För mig är det faktiskt inte så viktigt eftersom jag inte kör så många appar - surf, mail och facebook är egentligen det enda jag använder och det funkar väldigt bra i WP7, även utan att regga sig. Mitt enda problem, och det är tyvärr rätt stort, är tethering - jag vill inte köra med dongle till min Mac Air, så lyckas jag bara hitta en Android som jag får att fungera... Vad är enklaste och bästa sättet att få in en bra slimmad Android i luren? NAND-metoden är ju.... jobbig. WP7 är det bara att flasha, fattar inte varför Android ska vara så svårt. Dom har fått till en väldigt skön känsla i WP7, den känns sammanhängande liksom. Och snabb till tusen.
Postad 15 februari 2011 - 13:12
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2 455 inlägg
Det var inte så svårt att ringa och få sin kod, det lär du inte komma undan ändå. För mig är det faktiskt inte så viktigt eftersom jag inte kör så många appar - surf, mail och facebook är egentligen det enda jag använder och det funkar väldigt bra i WP7, även utan att regga sig.
Mitt enda problem, och det är tyvärr rätt stort, är tethering - jag vill inte köra med dongle till min Mac Air, så lyckas jag bara hitta en Android som jag får att fungera...
Vad är enklaste och bästa sättet att få in en bra slimmad Android i luren? NAND-metoden är ju.... jobbig. WP7 är det bara att flasha, fattar inte varför Android ska vara så svårt.
Dom har fått till en väldigt skön känsla i WP7, den känns sammanhängande liksom. Och snabb till tusen.
Jag har pillat in magldr 1.13 (har du säkert också), sen nån radio 2.15. Sen är det ju bara att starta mobilen till magldr, välja usb flasher och installera från *.exe-filen på din dator. Det är väl ingen skillnad mot när du la in Win7? Däremot behöver du formatera ditt minneskort nu när du en gång har kört win7 Jag har valt att inte använda app2sd, och därmed har jag inte formaterat om mitt minneskort till EXT3-4 osv. Rekommenderar NexusHD2-Froyo som jag kör nu, den är okej på alla sätt och vis hittils
Postad 15 februari 2011 - 13:37
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
När det gäller WiFi tethering till en Mac så kan jag meddela att det fungerar utmärkt i DL-Desire Z 3.2 som jag kör (NAND) med data.img.
Hastigheten är riktigt bra och det fungerar stabilt.
Iövrigt kör jag tethering med en Touch Pro 2 via WMWiFiRouter och det flyter också på bra.
Det finns också särskilda program till Android som ger tethering men det har jag inte testat, jag kör med det som finns i ROMen.
På NAND-fronten är min erfarenhet att störst driftsäkerhet blir det (för mig) med ROMen i NAND samt en 1024 MB stor data.img på minneskortet. Partitionering av minneskortet med CWM fungerade inte så värst bra för mig, dessutom skenade strömförbrukningen iväg. Med data.img fungerar det stabilt och bra.
NAND-flash tyckte jag annars gick relativt smidigt i Windows XP, dock får man se till att ActiveSync INTE har tillåtelse att ansluta via USB. Det kan också vara en idé att vara nedkopplad från Internet under flashen eftersom Windows annars kan bli förvirrat på ett sätt som avbryter dataströmmen till nallen. Bl.a misslyckades flash hos mig då Skype höll på att logga in.
Postad 15 februari 2011 - 13:40
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2 455 inlägg
kastar väl in WP7 igen då, vill ju få det att funka perfekt
Hur gör man för att synka in sina gmail-kontakter till WP7? Minns att det krånglade sist
Postad 15 februari 2011 - 14:34
Wowbagger IP
-
Wowbagger IP
-
Amatör
-
-
70 inlägg
AVR4000 finns det någon bra länk som förklarar hur man installerar med dataimg filen?
Jag förstod det som att den skapades automatiskt när man startar installationen av Android.Hur gör man om man skall lägga in den innan?
Postad 15 februari 2011 - 22:49
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2 455 inlägg
Hur gör man för att synka in sina gmail-kontakter till WP7? Minns att det krånglade sist
Nu kör jag WP7, reggat och klart. Är riktig android-guru egentligen. Det jag stört mig på hittils (har ej pillat så mycket) *Går det ej att få upp favoriter i webbläsare i landskapsläge? *Skulle väldigt gärna ha återstående batteri i % Sen har man ju blivit van med widgets på ett helt annat sätt. Jag vill jämföra detta OS med iOS. Allt finns inte, vissa saker är låsta, MEN, allt som finns fungerar
Postad 15 februari 2011 - 22:55
Calle
-
Calle
-
Lärjunge
-
-
477 inlägg
Nä det funkar fint för mig. Tror man behöver klicka i nånting i någon syncinställning i efterhand för att få med contacts eller calendar, minns inte vilken. Och jag brukar klicka bort så den inte synkar in facebookkontakter som jag inte har i google, dvs den kompletterar google-kontakterna med fb-info men lägger inte till fb-kontakter som jag inte har i google contacts. Vissa kontakter får man länka ihop själv men de flesta länkar ihop sig per automatik. Saknar att det bara syns en kalenderpost på startsida och skärmsläckare, hade varit bra att se de tre närmaste eller så... annars gillar jag fortfarande wp7 väldigt mycket. Jag har förmodligen valt fel Android att flasha, orkar bara inte plöja igenom all denna information. Det har strulat med hög strömförbrukning, widgetar som försvinner (en gång försvann market helt!), robotvoice, minneskort som bara blev 200M stort, allt möjligt. WM6 och WP7 och Ubuntu - inga problem, men just med Android så går det troll i luren. Men kul är det
Postad 15 februari 2011 - 23:00
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2 455 inlägg
Calle: Ja, alltså. Det behövs ju vissa förbättringar här och där. Som kalendern du nämner, absolut
Men jag som hade Android redan 2009 och vet hur det "inte" fungerade i starten kan bara jämföra och säga "bra jobbat MS"!
Android på HD2 har också mest krånglat för mig. Hittade någon ROM som var snabb, ja, då sög den ur batteriet efter samtal.
Tog man en Sense-rom så var det vackert, men trögt.
Jag som varit helt galen i Android tror faktiskt på WP7, med tanke på hur bra det faktiskt fungerar redan i det här stadiet. Menar, det är inte ens Sverige-lanserat än
Postad 15 februari 2011 - 23:16
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag har i praktiken kört två Android-ROMar och båda har fungerat bra, utan robovoice och andra konstigheter.
Försvunna widgets har jag upplevt vid NAND-experiment men då jag gav upp partitionerade minneskort och växlade till data.img försvann det.
DL-DesireZ 3.2 fungerar helt enkelt så bra som jag vill, inte ens prestandan tycker jag är dålig. Nallen pinnar på som den skall så jag har slagit mig till ro.
Tidigare körde jag HyperDroid Sense 1.1 med ny Hastarin kernel och det flöt på bra också, inga problem.
Jag vet dock att vissa ROMar med Android kan strula så det krävs ofta en del experimenterande innan man hittar något som fungerar.
Min HD2 har hela tiden kört HardSPL3/2.08 och all min erfarenhet under hela tiden jag ägt den baseras på det. Jag har lärt mig att HSPL-versionen kan påverka driften, min Touch Pro 2 var t.ex hysterisk med nya ROMar då jag hade gammal HSPL (efter att ha flashat senaste stock SPL och stock ROM lugnade den ner sig).
Windows Phone 7 känner jag en stor skepsis mot. Som portabel Xbox/Zune är det intressant men jag kommer inte överens med utseendet och alla begränsningar.
Kan jag köra det från minneskortet och behålla Android på NAND kanske jag testar det som spelkonsoll men annars är jag som sagt skeptisk.
Postad 15 februari 2011 - 23:23
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2 455 inlägg
men efter att ha haft säkert 50st olika rommar, på 3 olika telefoner så har jag faktiskt tröttnat.
Enklast vore att köpa en iPhone. Men, jag har ju svurit så mycket till alla polare så det fick bli WP7 istället
Postad 15 februari 2011 - 23:42
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag känner att WP 7 är att gå tillbaka till en feature phone för min del och det har jag inte tänkt mig efter att ha använt smartphones sedan Motorola A920.
Låsta system tål jag mer eller mindre inte alls - dock kan Windows Phone 7 duga som Xbox - betraktar jag det som en sådan är det fullt gångbart.
Android fungerar ypperligt hos mig och ger en bra mix av flexibilitet och smidighet.
Postad 16 februari 2011 - 11:12
Calle
-
Calle
-
Lärjunge
-
-
477 inlägg
den verkar klara flash. Är det någon specifik sajt du tänker på kan jag gärna testa åt dig.
Vet inte var jag fick det där ifrån, flashstödet verkar rätt begränsat. Ingen framgång på playkanalerna, tex. Nåja.. det kommer väl appar
Postad 16 februari 2011 - 11:17
Calle
-
Calle
-
Lärjunge
-
-
477 inlägg
Försvunna widgets har jag upplevt vid NAND-experiment men då jag gav upp partitionerade minneskort och växlade till data.img försvann det.
DL-DesireZ 3.2 fungerar helt enkelt så bra som jag vill, inte ens prestandan tycker jag är dålig. Nallen pinnar på som den skall så jag har slagit mig till ro.
Den testar jag gärna. Är det den som finns på http://forum.xda-dev...ad.php?t=881937 ? Jag måste tyvärr säga att jag fattar inte ett skvatt av instruktionerna. data.img säger du. Hur?? Jag har magldr, rätt radio, rätt hspl, osv...
Postad 16 februari 2011 - 11:37
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Den DL-DesireZ 3.2 jag kör togs bort p.g.a krångel med partitionering av minneskortet. De som körde den med partitioner råkade ut för olika problem, jag struntade dock i det och kör data.img istället. Den har en config-fil där man ställer in "data.img=1" och sedan sköter ROMen om det hela själv. Jag laddade dock ned en data.img på ungefär 1200 MB från en av trådarna där jag fann den. Nu såg jag att det är på G en 4.0 av DL-Desire Z så den lär jag undersöka. Min erfarenhet är tveklöst att partitionering av minneskortet kan leda till widgetstrul etc. Data.img är teoretiskt långsammare (inget som påverkar mig dock) men fungerar stabilt, inga försvunna widgets eller andra problem. Det verkar dock som att flera ROMar baseras på partitioneringskonceptet så det lär krävas lite grävande för att få fram information om data.img-konceptet. Den testar jag gärna. Är det den som finns på http://forum.xda-dev...ad.php?t=881937 ?
Jag måste tyvärr säga att jag fattar inte ett skvatt av instruktionerna. data.img säger du. Hur??
Jag har magldr, rätt radio, rätt hspl, osv...
Kolla i NAND-delen, det där är SD-delen. Jag kör som sagt NAND-versionen eftersom jag beslöt mig för att göra mig av med WM (då jag kör WM och Sense 2.5 på min X1 - den dag det kommer WM för SD-kortet lär jag dock lägga in det på HD2 igen).
Postad 16 februari 2011 - 13:03
Calle
-
Calle
-
Lärjunge
-
-
477 inlägg
Min erfarenhet är tveklöst att partitionering av minneskortet kan leda till widgetstrul etc. Data.img är teoretiskt långsammare (inget som påverkar mig dock) men fungerar stabilt, inga försvunna widgets eller andra problem.
Låter som mina problem.... Men jag fattar fortfarande inte. WP7 laddar jag hem, kopplar in USB, in i magldr, kör DWL, klart. Det tar 5 minuter, jag behöver inte ens ta ur minneskortet. Hur gör jag för att lägga in Android? Från DL Desire "How To Install": For Nand: just extract the Desire_DL and Update_DL(for upgrade) folder from the package to the root of your SDCard, flash. change the config.txt.nand to config.txt and modify the config in it.
For SD/MAGLDR: just extract the Desire_DL and Update_DL(for upgrade) folder from the package to the root of your SDCard, answer yes when ask for overwrite. change the config.txt.sd to config.txt and modify the config in it. (Nand) or change the config.txt.magldr to config.txt and modify the config in it. (Magldr)
...och det gör mig inte klokare alls...
Postad 17 februari 2011 - 16:17
Unregisteredf380a49e
-
Unregisteredf380a49e
-
Mästare
-
-
2 991 inlägg
Nu har jag precis kört in NAND-Android i min HD2, med följande steg:
1. Stock-ROM v.1.66
2. HSPL3 v.2.08
3. Radio Leo 2.15.50.14
4. MAGLDR v.1.13
5. DL Desire Z v.3.4 (ska kolla på uppdateringen till v.3.5 också)
Funkar bra än så länge - har dock inte hunnit utforska telefonen allt för mycket, men verkar stabil just nu iaf...
Postad 17 februari 2011 - 20:37
homenature
-
homenature
-
Rookie
-
4 inlägg
Har kört med MDJ_FroYo_HD_v._4.6 i ett par månader och är grymt nöjd men folk klagar på att samtalen låter lite skumt, typ som att man befinner sig i en lagerlokal. Någon som känner igen sig och har nån lösning?? I värsta fall får jag väl byta version men det känns trist när allt annat funkar så bra.
Undrar också hur min batteritid står sig, måste ju ladda varje kväll efter "normalt användande".
Postad 19 februari 2011 - 11:57
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag började uppleva lite kort batteritid till slut med DL-DesireZ 3.2 så nu håller jag på att starta imilka Vision Sense 4.1. Jag har fastnat för Desire Z eftersom jag gillar att ha landscape.
Jag gjorde ett litet misstag igår och blåste hela Windowspartitionen men det visade sig vara en bra åtgärd eftersom DAF nu fungerat helt felfritt, utan några som helst störningar.
Jag har partitionerat minneskortet nu och får väl se hur det blir med 1,2 GB ext3-partition istället för data.img. Tydligen har i stort sett alla NAND-ROMar övergått till partitioneringssystemet.
ROMen flashas nu via CWM som jag i sin tur flashade i 400 MB-version. Har också kört en Task29 via FlashOHolic RUU innan dess så disken skall vara helt ren.
Jag började uppleva lite kort batteritid till slut med DL-DesireZ 3.2 så nu håller jag på att starta imilka Vision Sense 4.1. Jag har fastnat för Desire Z eftersom jag gillar att ha landscape.
Jag gjorde ett litet misstag igår och blåste hela Windowspartitionen men det visade sig vara en bra åtgärd eftersom DAF nu fungerat helt felfritt, utan några som helst störningar.
Jag har partitionerat minneskortet nu och får väl se hur det blir med 1,2 GB ext3-partition istället för data.img. Tydligen har i stort sett alla NAND-ROMar övergått till partitioneringssystemet.
ROMen flashas nu via CWM som jag i sin tur flashade i 400 MB-version. Har också kört en Task29 via FlashOHolic RUU innan dess så disken skall vara helt ren.
Edit: Att köra GParted Live CD och formatera gick smidigt. Nu upplever jag högre prestanda än med data.img (kör ext4-partition på 1 GB).
Så håller den sig på mattan stannar jag hos imilka nu då jag tänkt konfigurera upp nallen och köra med den, har inte så mycket tid att flasha fram och tillbaka för närvarande.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 19 februari 2011 - 15:17.
Postad 21 februari 2011 - 11:11
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag har nu fått fart på imilka Vision Sense 4.1 och den har flutit på bra.
Det finns dock ett tips att dela med sig av: om program drabbas av FC efter omstart, bakgrundsbilder försvinner, widgets strejkar etc - kör ROM Manager och Fix Permissions. Det löser dessa problem.
Nu har jag också faktiskt börjat överge Sense till förmån för LauncherPro. Uppenbarligen är den sistnämnda betydligt mer kraftfull och konfigurerbar. Dock gillar jag fortfarande HTCs dialers m.m. Men en Sense-less ROM är plötsligt inte helt utesluten.
LauncherPro kan verkligen rekommenderas. Mycket anpassningsbart och dessutom går det att köra en mycket bra RSS-widget i den, Scrollable News Widget (enligt mig helt överlägsen HTCs version).
PureMessenger är en annan riktigt kraftull widget som tar fram all kommunikationshistorik och uppdaterar den regelbundet.
Postad 21 februari 2011 - 12:50
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Jag har nu fått fart på imilka Vision Sense 4.1 och den har flutit på bra.
Det finns dock ett tips att dela med sig av: om program drabbas av FC efter omstart, bakgrundsbilder försvinner, widgets strejkar etc - kör ROM Manager och Fix Permissions. Det löser dessa problem.
Nu har jag också faktiskt börjat överge Sense till förmån för LauncherPro. Uppenbarligen är den sistnämnda betydligt mer kraftfull och konfigurerbar. Dock gillar jag fortfarande HTCs dialers m.m. Men en Sense-less ROM är plötsligt inte helt utesluten.
LauncherPro kan verkligen rekommenderas. Mycket anpassningsbart och dessutom går det att köra en mycket bra RSS-widget i den, Scrollable News Widget (enligt mig helt överlägsen HTCs version).
PureMessenger är en annan riktigt kraftull widget som tar fram all kommunikationshistorik och uppdaterar den regelbundet.
Kan rekommendera Beautiful widgets som klocka väderapp. Lägg till beautiful animation så blir det riktigt snyggt. Dailers och contacts är svårt att hitta bra app till tycker jag, vill inte missa anknytningen med facebook.
Postad 21 februari 2011 - 13:08
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag kör med Beautiful Widgets och den klockan fungerar bra som ersättare för HTCs egen.
Det är helt klart så att jag nu blivit helt konverterad till LauncherPro - dock tar det tid att konfigurera upp det. Men nu känns det som att jag fått ordning på konfigurationen och jag kommer att posta skärmdumpar på mina homescreens om en stund.
Något jag också gillar är att det går att ha egna ikoner i kontrollraden längst ner. Så det går att få exakt det utseende man vill ha.
När det gäller Sense i Android har jag kommit fram till att det trots allt finns god anledning att köra med det. Även om man byter ut launchern har man HTCs utmärkta galleri, dialer och annat. Det enda som inte fungerar utan Sense är Personals under Settings. Den inställningspanelen kräver att Sense är aktiverat men det går ju enkelt att fixa med HomeSwitcher Froyo.
Edit: Jag saknar en kombinerad digital/analog klocka av samma typ som finns i CHT. Där kör jag med Big Ben som analog klocka. När jag bläddrat runt bland widgets har jag endast hittat digitala klockor eller analoga diton men ingen kombinerad.
En sak är i.a.f klar och det är att jag nu är helt Android-konverterad. Visserligen saknar jag fortfarande ersättare till Resco Photo Manager och SoftMaker Office men HTCs Gallery och DocumentsToGo duger.
Jag kan ge starka rekommendationer av imilka Vision Sense 4.1/Desire Z.
Partitionera minneskortet med 1 GB ext4 (GParted), flasha CWM 400 MB systemlayout och flasha ROMen via CWM.
Se bara till att köra med fix permissions av och till i ROM Manager. När min installation mankerade p.g.a konfigurering (jag testade diverse widgets etc) märkte jag att nästan alla rättigheter var felaktiga. Därav Force Close direkt vid start.
Nu håller jag på att kalibrera batteriet, den stänger av sig vid 3,6 V ungefär och indikerar 100% vid 4,2 V. Jag skall se om jag inte kan få ner den ytterligare, alltså att avstängning sker vid lägre spänning.
Prestandan i Vision Sense 4.1 med fullt konfigurerad Launcher Pro är bra och det berömda s.k "lagget" som vissa personer har enorma problem med är inget jag reagerar på. Nallen pinnar på riktigt bra.
Sedan går det ju att justera animationer m.m med Spare Parts om man upplever "lagg" och känner stress p.g.a det.
Min stresströskel är nog rätt hög eftersom jag ägt "sega" lurar ända sedan Ericsson T39m (det klankades även på den med samma gamla vanliga argument).
Redigerat av Unregistered43b822d3, 21 februari 2011 - 13:59.
Postad 21 februari 2011 - 14:25
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Då postar jag mina homescreens (Launcher Pro Plus).  Huvudskärmen. Widgets är: Beautiful Widgets Clock, System Info Widget, PowerAMP widget och Contacts! Widget.  Scrollable News Widget.  Programstartskärmen där jag även har kalender samt SwitchPro widget. Programmapparna är fixade med AppsOrganiser och alla ikoner är hämtade från Icon Archive (har kört med dem ända sedan WM-tiden).  PureMessage widget är placerat till vänster om primärskärmen.  Detta är min diverse-skärm med WatchDog (ev byter jag ut den), YouTube, AppBrain sync, Google Voice, Android Photo Widget samt CurrentWidget och BattStat. Att jag använder två batteriwidgets beror på att de ger olika information och båda drar lite ström. Vissa batteriwidgets är snarare "battery empty widgets" och drar mycket ström.  Sedan har jag två skärmar av denna typ, alltså Android Photo Widget som hämtar bilder från olika mappar. Slutligen lägger jag in en bild på min gamla Senseskärm som referens. Den känns väl begränsad idag.   Bakgrunden är Aquarium och jag har fallit för den, dessutom såg jag ett mycket snarlikt akvarium på Fisketorvet i Köpenhamn för några dagar sedan. När det gäller LauncherPro är min rekommendation att ställa in ett 10 x 10-rutmönster för widgets. Då får man störst möjlighet att justera dem.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 21 februari 2011 - 14:31.
Postad 01 mars 2011 - 23:06
hallonpaj
-
hallonpaj
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Som nybörjare på android, flashning, roota och ja det mesta med mobil (med nybörjare menar jag att jag aldrig testat).
Tar det länge att fixa in android på en hd2? avancerat? Funkar det bra eller måste man hålla på att dola och ändra hela tiden?
Har fått ett bra pris på en hd2 av en kompis men jag har varit helt inne på en billig android.
Postad 02 mars 2011 - 10:11
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2 455 inlägg
Som nybörjare på android, flashning, roota och ja det mesta med mobil (med nybörjare menar jag att jag aldrig testat). Tar det länge att fixa in android på en hd2? avancerat? Funkar det bra eller måste man hålla på att dola och ändra hela tiden? Har fått ett bra pris på en hd2 av en kompis men jag har varit helt inne på en billig android.
Min åsikt är denna: HD2 är en fantastiskt rolig telefon, men att byta OS kan innebära vissa problem och att du faktiskt måste lära dig ett och annat. Har du ingen tidigare erfarenhet eller stort intresse av sånt här så köp en "färdig" istället
Postad 02 mars 2011 - 10:39
Sir Mix Alot
-
Sir Mix Alot
-
Forumräv
-
-
705 inlägg
Som nybörjare på android, flashning, roota och ja det mesta med mobil (med nybörjare menar jag att jag aldrig testat). Tar det länge att fixa in android på en hd2? avancerat? Funkar det bra eller måste man hålla på att dola och ändra hela tiden? Har fått ett bra pris på en hd2 av en kompis men jag har varit helt inne på en billig android.
Självklart ska du köpa den bästa telefonen som existerar på marknaden : ) - säger jag något lätt subjektivt. på xda-forumet finns det oändliga mängder med möjligheter för hur du kan forma din telefon. Har man svårt att läsa engelska så finns även youtube att tillgå. Sök på HD2 Android så kommer du att kunna se alla steg du behöver vidta innan du har Android up and running på telefonen. M E N ! ! tycker du inte om att "hålla på" innan det fungerar, så köp en färdig produkt istället.
Postad 02 mars 2011 - 11:52
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Min erfarenhet av att köra Android på HD2 är att man kanske inte skall ge sig på det direkt om man är total nybörjare. Det är bättre att börja lära sig grunderna för flashning etc först. Procedurerna är inte svåra i sig om man följer instruktionerna men en sak är klar: har man svårt för engelska bör man nog inte ge sig på detta. Mitt förslag är att du kör Android från minneskortet först eftersom det är avsevärt enklare att installera!Vad som behövs rent tekniskt för att köra Android är: 1. HardSPL. Det första som måste flashas är HardSPL eftersom nallen måste låsas upp s.a.s för att acceptera nya ROMar. 2. Magldr. Detta är Android loadern för NAND och den måste flashas. 3. ClockWorkMod Recovery. Detta behöver man också lägga in i nallen för att få full funktionalitet med flashning "the Android way". 4. Välja ut en ROM och flasha den via CWM eller via datorn. Känner du dig helt osäker på detta är YouTube bra som sagt, samt läsning på XDA. När du känner att du förstår vad dessa steg innebär kan du ge dig på flash. Det är mer odramatiskt än det låter som. En enklare väg är att köra Android från minneskortet. Det är den väg jag rekommenderar först. När du kört SD-build ett tag kan det vara dags att ta steget till NAND. Är du ute efter en nalle där man enkelt kan köra olika OS och flasha flera olika varianter av Android samt får uppgraderingar snabbt: skaffa HD2. Den har blivit en riktigt bra Androidmobil numera, nästan lite Nexuskänsla över det då man ser alla ROMar som släpps, både med Sense, utan Sense samt det faktum att de är baserade på flera olika modeller.
Postad 07 mars 2011 - 10:09
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2 455 inlägg
jag har spontana omstarter med android. Till och med efter nyflashad lur så startar den om.
Några tips? Detta gäller minst 5st olika rommar jag provat, och aldrig med WP7
Postad 09 mars 2011 - 09:32
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
jag har spontana omstarter med android. Till och med efter nyflashad lur så startar den om.
Några tips? Detta gäller minst 5st olika rommar jag provat, och aldrig med WP7
Jag känner inte igen mig. Testa en Task29. Jag brukar köra Task29 innan varje flash för att säkerställa stabilitet. Inga omstarter här.
Postad 09 mars 2011 - 20:21
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2 455 inlägg
Jag känner inte igen mig. Testa en Task29. Jag brukar köra Task29 innan varje flash för att säkerställa stabilitet. Inga omstarter här.
Provade en 29:a och det verkade hjälpa. Sen bytte jag ROM utan att göra 29:an, och nu bootar den om igen. Provade under ganska korta tider, något dygn sådär. Men allt talar för att Task 29 hjälper
Postad 11 mars 2011 - 17:34
Sir Mix Alot
-
Sir Mix Alot
-
Forumräv
-
-
705 inlägg
Jaha, då börjar det hända saker igen. Mycket trevligt måste jag säga. Jag har väntat på att det ska komma en uppdatering och nu är det på gång. Har kört en rom med stock Gingerbread och har varit nöjd med det, men ändå gått och saknat HTC Sense lite grann. Nu finns möjligheten att kunna köra Gingerbread med senaste Sense 2.1 på telefonen. Desire HD Gingerbread + Sense 2.1 Dock så verkar det vara så att allt inte funkar så här inledningsvis ( kameran som strular som vanligt ), så jag kommer avvakta några dagar/en vecka innan jag sätter mig in i hur man lägger in den på telefonen. Verkar som om dom krånglat till installationen sen sist jag höll på, det får jag sätta mig in i hur man gör så länge.
Postad 11 mars 2011 - 20:41
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag har insett att jag inte lär överleva länge utan Sense. Inte launchern då utan diverse annan funktionalitet:
*Högupplösta kontaktbilder (stock Android envisas med lågupplöst, ser förfärligt ut då man använder t.ex Contacts! Widget.
*Galleriet. Androids galleri ser snyggt ut men är extremt långsamt med mitt bildbibliotek jämfört med HTCs version.
*Dialer och kontakthantering känns bättre med HTCs egna program.
Jag provade att köra stock Gingerbread och prestandan var helt klart hög - MEN jag insåg snabbt att jag saknade allt för mycket saker som HTC erbjuder.
På Sense-fronten kan jag annars meddela att det går utmärkt att frysa Sense-launchern och HTCs låsskärm utan negativa effekter. På så vis kan man få bort diverse bloat men ändå behålla de bra funktionerna.
Efter den korta utflykten i Gingerbread-land är jag tillbaka hos Vision Sense 4.1 ihop med Tytung R5 kernel (R6 ger WiFi error). Det är en välfungerande kombination.
Postad 12 mars 2011 - 16:00
AudioSmurf
-
AudioSmurf
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Själv har jag kört några veckor med AmeriCanAndroid (Gingerbread). Igår körde jag in en Sense-build på ett annat minneskort för skojs skull bara för att testa, men det kändes himla segt i jämförelse. Så jag kommer absolut köra vidare med AmeriCanAndroid... den är blixtsnabb!! Mvh... /AudioSmurf
Postad 12 mars 2011 - 22:24
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag gillar snabbheten i s.k rena builds men för min del är de no go p.g.a de nackdelar jag upplevt då jag testat. Jag har också lärt mig att det går att använda Bloat Freezer för att frysa ned samtliga meningslösa HTC-processer som rullar även då Sense avaktiverats.
Den enda "negativa" effekt jag märkt är att temainställning inte fungerar utan Sense men väljer man ett tema är det inga problem. Iövrigt fungerar allt som vanligt.
Jag hade gärna sett en ROM utan Sense launchern men med övriga HTC-program inlagda. Då hade man fått en kombination av det bästa från två världar. HTCs dialer, galleri, kontakthantering m.m är riktigt bra även utan Sense. Framförallt galleriet krossar Androids standarvariant fullständigt. Åtminstone i mitt fall.
Postad 15 mars 2011 - 08:35
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
När det gäller Bloat Freezer och avaktivering av diverse saker:
Jag har fryst följande utan att märka något onormalt:
*Sense (launchern).
*HTC Services (stocks, väder etc).
*HTC Lockscreen (stock lockscreen visas innan WidgetLocker laddats).
Jag har också avaktiverat diverse andra meningslösa tjänster. Några negativa effekter (felmeddelanden, ickestartande program såsom Galleri etc) har inte konstaterats. Nallen fungerar precis som vanligt.
Därför rekommenderar jag att man fryser diverse processer då man kör en Sense ROM.
Postad 16 mars 2011 - 19:56
Ekis52
-
Ekis52
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Hej, jag har sett att det verkar handla mest om Android på HD2 numera men jag vill ställa en fråga om HD2 med windows. Är det någon som vet hur man kan trixa till det för att lägga Aktivitetshanteraren som ligger under inställningar på en snabbknapp istället. Jag använder många program när jag jobbar ibland och alla stängs ju inte av när man avslutar av någon orsak så det vore bra att kunna komma åt aktivitetshanteraren på ett snabbare och enklare sätt.
Redigerat av Ekis52, 16 mars 2011 - 19:58.
Postad 18 mars 2011 - 11:00
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2 453 inlägg
Slänger snart ut min hd2 på blocket. Om någon på forumet är intresserad och har ett seriöst bud kan ni pm:a.
/Mange
Postad 18 mars 2011 - 17:55
ainatar
-
ainatar
-
Lärjunge
-
-
367 inlägg
Vilken build med sense rekommenderar ni att man ska installera? Skriv gärna instruktioner hur man gör, det var ju ett tag sen sist.
Postad 21 mars 2011 - 15:38
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2 455 inlägg
rekommenderar rafdroid
instruktioner finns i tråden på xda
Postad 21 mars 2011 - 15:47
ainatar
-
ainatar
-
Lärjunge
-
-
367 inlägg
rekommenderar rafdroid
instruktioner finns i tråden på xda
Menar du denna? http://forum.xda-dev...hlight=rafdroid
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|