* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34745 svar till detta ämne
Postad 07 augusti 2017 - 22:03
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Den slutar snurra efter en viss tids inaktivitet, tro inget annat. Lätt att kontrollera om man har tålamod.
Hör man när den står still så är det nog något annat ljud som hörs, inbillat eller ej...
Reklamera boxen om hårddisken inte fungerar som den ska.
Uppenbarligen gravt hörselskadad eller troll...
Som tidigare påpekats mår hårddisken bäst av att gå oavbrutet, sannolikt därför Motorola/Arris valt att ha det så på sina boxar. Likadant med samma boxar hos bl.a. Comhem. Detta är välkänt sedan länge.
Postad 08 augusti 2017 - 10:05
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Hur är det med epg på lokala tv 4 hd?
Finns iaf ingen på tv 4 hd Kalmar.
Vilken kanalplats kollar du på? 994?
Normalt sett ska du ha din lokala TV4 HD på kanalplats 4 och då ska epg'n fungera.
Postad 08 augusti 2017 - 19:14
Unregisteredc082866f
-
Unregisteredc082866f
-
Beroende
-
-
1 318 inlägg
Vilken kanalplats kollar du på? 994?
Normalt sett ska du ha din lokala TV4 HD på kanalplats 4 och då ska epg'n fungera.
TV4 HD Kalmar ligger på 994 och 998. På plats 4 ligger vanliga TV4 med HD logga i bilden.
TV4 HD ligger på 404.
I inställningar, lokala kanaler så är TV4 HD Kalmar förbockat.
Använder HDMI kabel mellan boxen och ljudlimpan och mellan ljudlimpan och tv:n.
Postad 08 augusti 2017 - 20:40
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
TV4 HD Kalmar ligger på 994 och 998. På plats 4 ligger vanliga TV4 med HD logga i bilden.
TV4 HD ligger på 404.
I inställningar, lokala kanaler så är TV4 HD Kalmar förbockat.
Använder HDMI kabel mellan boxen och ljudlimpan och mellan ljudlimpan och tv:n.
Vad menar du med "vanliga TV4 med HD-logga" på plats 4? Är det inte HD eller inte din lokala kanal?
För att få rätt HD-kanal på plats 4, så ska man starta TV och alla annan utrustning först och boxen sist, har jag för mig...
Postad 08 augusti 2017 - 20:45
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Kan du skicka lite mer info till mig kring detta, tex hyffsat exakt tidpunkt när det sker samt eventuella felkoder så kan jag ta en titt på det vid tillfälle. Jobbar med utveckling av dessa tjänster
Har provat idag (8/8) kl 19:50 och det fungerade inte. Startade om boxen, men det fungerade inte 19:55, 20:02 eller 20:14.
Inget felmeddelande heller, men så provade jag nu 21:43 och fick felkod 1301.
Jobbar du på Telia?
Postad 08 augusti 2017 - 20:47
Unregisteredc082866f
-
Unregisteredc082866f
-
Beroende
-
-
1 318 inlägg
Vad menar du med "vanliga TV4 med HD-logga" på plats 4? Är det inte HD eller inte din lokala kanal?
För att få rätt HD-kanal på plats 4, så ska man starta TV och alla annan utrustning först och boxen sist, har jag för mig...
Har startat om boxen med tv o ljudlimpa igång.
I epg:n står det bara TV4, alltså inte TV4 HD på plats 4.
Postad 08 augusti 2017 - 21:14
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Har startat om boxen med tv o ljudlimpa igång.
I epg:n står det bara TV4, alltså inte TV4 HD på plats 4.
Står bara TV4 hos mig också, men det är HD-kanalen (och HD i loggan).
Markus får gärna förklara varför det inte står HD i epg'n?
Postad 09 augusti 2017 - 15:24
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 119 inlägg
Om man skulle få för sig att hyra film via play+ så finns inte valet HD. Hyr man via TV-boxen finns valet och normalpriset är 39 kr för SD och 49 kr för HD. Samma film på play+ kostar 39 kr, så sänds den i SD då, tro? Jag frågade Telia via chatten men fick inget vettigt svar.
Postad 09 augusti 2017 - 22:19
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Flera amerikanska serier har fått play knappen i menyn - vad har hänt?
Postad 10 augusti 2017 - 20:22
Weiman
-
Weiman
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Bara jag som har problem med hackande bild och ljud just nu? Oavsett kanal.
Edit: verkar funka bättre nu.
Redigerat av Weiman, 10 augusti 2017 - 21:36.
Postad 10 augusti 2017 - 23:02
simonsimonsson
-
simonsimonsson
-
Användare
-
-
113 inlägg
Har precis fått fiber, så jag har 2 snabba om "Technicolor tg799tsvn v2"
1. Har technicolor tg799tsvn v2, Gigabit Ethernet? Har nämligen 250mbit in, och vill inte flaskhalsa.
2. Kan man "dumma den" och få technicolor tg799tsvn v2 att bara agera DHCP, och dela ut IP-adresser, och fungera som trådlös router, även om man får trafiken via fibern?
Postad 11 augusti 2017 - 00:16
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Jag har inte en sån själv så kan inte svara, men fråga två behöver du förtydliga vad du menar för att folk här ska kunna ge ett svar.
Postad 11 augusti 2017 - 05:56
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Har precis fått fiber, så jag har 2 snabba om "Technicolor tg799tsvn v2"
1. Har technicolor tg799tsvn v2, Gigabit Ethernet? Har nämligen 250mbit in, och vill inte flaskhalsa.
2. Kan man "dumma den" och få technicolor tg799tsvn v2 att bara agera DHCP, och dela ut IP-adresser, och fungera som trådlös router, även om man får trafiken via fibern?
Har du 250 mbit så ska du få TG799vac xtream routern då denna ingår i tjänsten.
Iaf var det så i mitt fall.
Denna är deras mest kraftfulla router och har bättre prestanda än den du har. https://www.telia.se...y-799vac-xtream
Här kan du läsa specarna: https://www.telia.se...99vacxtream.pdf
Så ja, den har gigabit ethernet och ja den går att brygga, dock kommer du då få problem med ip-tv delen om du gör detta.
Just denna fråga har dryftas om och om igen i denna tråd och på andra forum.
De flesta av oss som vill ha bättre wifi-täckning men ändå bibehålla all funktionalitet har istället stängt av wifi på Telia routern och köpt till en router efter tycke och smak och kört den som bryggad accesspunkt istället.
Postad 11 augusti 2017 - 07:06
GannTrader
-
GannTrader
-
Användare
-
-
195 inlägg
Vet inte om detta gäller denna router men förr kunde man ringa Telia och be dem brygga enbart port 4.
Postad 11 augusti 2017 - 11:17
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1 322 inlägg
Man kan brygga port 4 själv, https://www.telia.se...gning-av-router
Sen kopplar man in TV-boxarna på port 1-3.
Fördelen blir att man kan ha en mer kompetent brandvägg, ha separat AP kan man ändå men slippa trixandet att få igång IPTV själv.
Nackdelen är att man har en extra enhet.
Postad 11 augusti 2017 - 20:25
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Postad 12 augusti 2017 - 11:08
eklov
-
eklov
-
Användare
-
-
133 inlägg
Man skriver ordet "bryggad" här ovan. Förlåt en novis, men vad menar man egentligen med "köpt till en router efter tycke och smak och kört den som bryggad accesspunkt istället"? Menar man: Köpt en wifi-router och använt den istället? Språket!!
Postad 12 augusti 2017 - 11:58
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Språket är korrekt.
Förenklat:
En router är en pryl med ett IP-nät (t.ex. 90.225.85.x / 24) på ena sidan och ett annat IP-nät (t.ex. 192.168.1.x / 24) på andra sidan. Trafiken "routas" genom burken.
En brygga är detsamma som en switch, dvs en pryl som bara skeppar igenom trafiken utan att routa den, dvs den bryggar trafiken. Dvs du har samma IP-nät på bägge sidor. I detta exempel skulle nätet på din utsida (90.225.85.x) inte bara ha WAN-porten kopplad till det. Om man bryggar port 4 betyder det att WAN-porten och port 4 är kopplade till detta nät på utsidan av routern.
Du kan då koppla in egenköpt utrustning (t.ex. en egen brandvägg eller en bättre wifi-router) och koppla in den på port 4
(Då WAN-porten och port 1-3 fortfarande fungerar som förr så slipper användaren allt extra-strul man hade förr, då man vid bryggning gjorde om hela prylen till en brygga, dvs samtliga portar blev bryggade. En inkopplad IPTV-box satt då inte längre inkopplad på det routade IPTV-VLAN:et utan hamnade ute på det externa nätet på utsidan där ingen TV-trafik hanteras.)
Så det masse70 skriver är att man, utöver Telia-routern, kopplar in sin egna pryl på brygg-port 4. I hans fall antar jag att han stänger av all wifi i Telia-routern och istället kör via sina egna wifi-utrustningar utplacerade i huset.
Jag har själv inte bryggat min port 4. Fråga till de insatta:
Hur många publika IPn kan man få från Telias DHCP-server via Telia Fiber?
(Dvs om man kopplar in en switch på bryggport 4, hur många prylar kan få eget publikt IP?)
Redigerat av elofu17, 12 augusti 2017 - 12:58.
Postad 12 augusti 2017 - 23:37
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Är på god väg fylla upp digitalbox nr 2 med inspelningar
Men detta är knappast hållbart i längden
Måste finnas andra digitalboxar med större lagringsmedia som kan spela in?
Postad 13 augusti 2017 - 08:38
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 119 inlägg
Är på god väg fylla upp digitalbox nr 2 med inspelningar
Men detta är knappast hållbart i längden
Måste finnas andra digitalboxar med större lagringsmedia som kan spela in?
Om du har tex en dubbelt så stor disk, tror du inte att du fyller upp den också?
Postad 13 augusti 2017 - 08:41
GannTrader
-
GannTrader
-
Användare
-
-
195 inlägg
Hårddiskar ju som bekant två lägen.
Nya eller fulla 
Postad 13 augusti 2017 - 09:22
dalle
-
dalle
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Om du har tex en dubbelt så stor disk, tror du inte att du fyller upp den också?
Men Buddy, nu får du allt förklara hur du tänker. Bara för att Ironse har fyllt två diskar med inspelade program, varför tror du att han skulle fylla en större? Den är ju dubbelt så stor, den skulle väl aldrig bli full? 
Ironse, du kanske skall vara tacksam att disken inte är så stor. Ju oftare man är tvungen att gå igenom och kasta det man inte kommer orka titta på desto lättare går det. Om disken var dubbelt så stor skulle du ha dubbelt så mycket junk på den när det var dags att städa. Du får helt enkelt kasta den där gamla serien du spelade in från femman 2015. Om den inte varit värt att se än kommer det alltid finnas annat som är mer värt att se på.
Ett annat alternativ är att spendera hela semestern framför TVn och titta av alla inspelade program för att få lite plats att spela in nya. 
Postad 13 augusti 2017 - 20:22
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Men Buddy, nu får du allt förklara hur du tänker. Bara för att Ironse har fyllt två diskar med inspelade program, varför tror du att han skulle fylla en större? Den är ju dubbelt så stor, den skulle väl aldrig bli full? 
Ironse, du kanske skall vara tacksam att disken inte är så stor. Ju oftare man är tvungen att gå igenom och kasta det man inte kommer orka titta på desto lättare går det. Om disken var dubbelt så stor skulle du ha dubbelt så mycket junk på den när det var dags att städa. Du får helt enkelt kasta den där gamla serien du spelade in från femman 2015. Om den inte varit värt att se än kommer det alltid finnas annat som är mer värt att se på.
Ett annat alternativ är att spendera hela semestern framför TVn och titta av alla inspelade program för att få lite plats att spela in nya. 
Så du menar alternativet är köpa en ny hdd lägga till tvillingabonnemang varje gång för komma åt det som är inspelat? Nej jag spelar inte in junk! Hade jag haft 2 TB hade disken varit mindre än halv full!
En 4 TB hade varit perfekt, heller inte för dyr men vill inte inspelningarna ska vara beroende av en operatör.
Och jag har lärt mig vilket skräp man inte ska spela in eftersom det ändå visas flera gånger per år
Postad 13 augusti 2017 - 21:14
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Men du är medveten om att det går att radera det man sett?
Postad 13 augusti 2017 - 21:32
dalle
-
dalle
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Så du menar alternativet är köpa en ny hdd lägga till tvillingabonnemang varje gång för komma åt det som är inspelat? Nej jag spelar inte in junk! Hade jag haft 2 TB hade disken varit mindre än halv full!
En 4 TB hade varit perfekt, heller inte för dyr men vill inte inspelningarna ska vara beroende av en operatör.
Och jag har lärt mig vilket skräp man inte ska spela in eftersom det ändå visas flera gånger per år
Buddys poäng var nog att eftersom du spelar in mer än du tittar på kommer du att fylla disken oavsett hur stor den är. Det är bara en fråga om hur lång tid det tar innan du fyllt den.
Postad 14 augusti 2017 - 10:39
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Buddys poäng var nog att eftersom du spelar in mer än du tittar på kommer du att fylla disken oavsett hur stor den är. Det är bara en fråga om hur lång tid det tar innan du fyllt den.
Jag har snart fyllt en 350 gb en 550 gb
Så jag tror jag hade klarat mig bra på 2 TB ännu bättre med 4 TB för inte allt för dyrt pris
Men som sagt borde finnas lösningar, finns usb recorder men där får man upp allt möjligt
Men du är medveten om att det går att radera det man sett?
Varför ska jag radera det jag vill ha kvar? Vissa program filmer serier spelar jag bara in för att se en gång men andra vill man ha kvar för de går så pass sällan.
Spelade in Duke of hazzard som gick på natten nu, bra ex på att spela in att se på men ta bort spelade även in terror på elmstreet 2 som gick i veckan - såna filmer ser jag bara en gång när jag spelat in
Det fanns inga begränsningar med VHS varför ska det finnas det nu?
Redigerat av Ironse, 14 augusti 2017 - 10:40.
Postad 14 augusti 2017 - 11:14
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 119 inlägg
Så jag tror jag hade klarat mig bra på 2 TB ännu bättre med 4 TB för inte allt för dyrt pris
I så fall får du byta TV-leverantör. Läste att boxarna från Canal Digital stödjer externa hårddiskar upp till 4 TB.
Postad 14 augusti 2017 - 11:59
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Men som sagt borde finnas lösningar, finns usb recorder men där får man upp allt möjligt
Men till sist hade ju även 4 TB blivit fullt, eller?
Grejen är ju att digitalboxarna inte är tänkta som något ständigt växande långtidsarkiv.
Lösningar? Idag är det Netflix m fl. Bluray om man gillar att fingra på omslag.
Varför ska jag radera det jag vill ha kvar?
Sagt var, det är inget arkiv utan främst tänkt för sånt man tittar på en gång. Jag säger inte att det inte varit smidigt om man kunnat spara undan på annat sätt, men sedan vi började spela in digitalt har distributörerna stängt de dörrarna.
Frågan är hur det skulle fungera att ha olika hårddiskar man byter mellan. Bökigt, men funkade på en gammal box för marknätet jag hade.
Postad 14 augusti 2017 - 12:14
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Men till sist hade ju även 4 TB blivit fullt, eller?
Grejen är ju att digitalboxarna inte är tänkta som något ständigt växande långtidsarkiv.
Lösningar? Idag är det Netflix m fl. Bluray om man gillar att fingra på omslag.
Sagt var, det är inget arkiv utan främst tänkt för sånt man tittar på en gång. Jag säger inte att det inte varit smidigt om man kunnat spara undan på annat sätt, men sedan vi började spela in digitalt har distributörerna stängt de dörrarna.
Frågan är hur det skulle fungera att ha olika hårddiskar man byter mellan. Bökigt, men funkade på en gammal box för marknätet jag hade.
Du går bara emot eller hur?
Postad 14 augusti 2017 - 13:09
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Tycker det var en ganska rimlig förklaring. Boxarna är inte till för långtidslagring. Förr eller senare kommer hårddisken att krascha och du har ingen backup.
Postad 14 augusti 2017 - 13:30
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 119 inlägg
Vad menar du?
Postad 14 augusti 2017 - 15:16
sportmats
-
sportmats
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
Varför ska jag radera det jag vill ha kvar? Vissa program filmer serier spelar jag bara in för att se en gång men andra vill man ha kvar för de går så pass sällan.
Spelade in Duke of hazzard som gick på natten nu, bra ex på att spela in att se på men ta bort spelade även in terror på elmstreet 2 som gick i veckan - såna filmer ser jag bara en gång när jag spelat in
Duke of Hazzard och Terror på Elm Street2 är ju bara skräp. Onödigt att spara och oebgripligt att du gör det. Väljer man att spara sånt skräp förstår jag att du har problem med utrymmet på din hårddisk.
Postad 14 augusti 2017 - 15:23
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Duke of Hazzard och Terror på Elm Street2 är ju bara skräp. Onödigt att spara och oebgripligt att du gör det. Väljer man att spara sånt skräp förstår jag att du har problem med utrymmet på din hårddisk.
Nu var väl det exempel på sånt hen bara tittar på en gång och sedan raderar?
Postad 14 augusti 2017 - 15:38
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Jag skrev ju att jag inte sparar läs om läs rätt
Postad 14 augusti 2017 - 15:54
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Inte bara 
Kontentan av mitt inlägg är att digitalboxar inte är avsedda att täcka de användningsområden du önskar, och hårddiskens storlek påverkar inte den saken, möjligen gör det saken mindre påtagligt.
Postad 14 augusti 2017 - 16:05
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Jag tror att du mest missar poängen alla försöker förmedla till dig vilket är följande.
En inspelningsbar digitalbox är varken skapad eller menad till att agera långtidsförvaring för en stor mängd filmer och serier som man vill behålla permanent.
Man kan tycka vad man vill om det, men det är fakta och nåt du själv just upptäckt som ett "problem".
Med dina behov och önskemål vore det nog bättre att köpa dig en NAS eller bygga en HTPC server med massor med disk. Då kan du köpa alla filmer och serier du vill och rippa dom dit.
Så som digitalboxar ser ut idag kommer de aldrig uppfylla dina krav oavsett.
Redigerat av masse70, 14 augusti 2017 - 18:08.
Postad 14 augusti 2017 - 17:50
GannTrader
-
GannTrader
-
Användare
-
-
195 inlägg
Hmm
Fick just hem 4302 med HD. Eftersom jag har en del program inspelat på min 1963 som jag inte sett ännu tänkte jag koppla nätverkskabeln i 4302 och sedan titta på det otittade med 1963:an utan nätverkskabel men det verkar inte gå.
Jag kan starta 1963 och välja en inspelning men jag får bara svart bild och inget ljud.
Måste man ha nätverkskabel i 1963 för att kunna titta på inspelade program eller kan man komma runt detta.
Har ju ingen lust att rota bakom tv:n så fort jag vill titta på något inspelat på 1963.
Postad 14 augusti 2017 - 18:41
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Hmm
Fick just hem 4302 med HD. Eftersom jag har en del program inspelat på min 1963 som jag inte sett ännu tänkte jag koppla nätverkskabeln i 4302 och sedan titta på det otittade med 1963:an utan nätverkskabel men det verkar inte gå.
Jag kan starta 1963 och välja en inspelning men jag får bara svart bild och inget ljud.
Måste man ha nätverkskabel i 1963 för att kunna titta på inspelade program eller kan man komma runt detta.
Har ju ingen lust att rota bakom tv:n så fort jag vill titta på något inspelat på 1963.
Har ingen inspelningsbar box själv, men har för mig att det är så. Om du säger upp abonnemanget hos Telia, tror jag inte du kan titta på inspelningar heller.
Postad 14 augusti 2017 - 18:47
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1 006 inlägg
Hmm
Du måste dessutom vara inloggad med användarkoderna.
Om jag minns rätt:
Först ta bort koderna från den ena för att undvika väntetid, och sen lägga in koderna på den andra.
Postad 14 augusti 2017 - 20:05
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Som folk redan har svarat så har du lite av samma problem som Ironse lider av, nämligen att en PVR-box inte är tänkt (av operatörerna) att användas för långtidslagring.
Nej, du kan tyvärr inte föra över filerna till den nya boxen.
Nej du kan tyvärr inte se materialet på 1963:an utan att också ha nätverkssladd inkopplad och korrekta inloggningskoder aktiverade.
Tänk vad skönt det vore om Telia hade en virtuell PVR istället, så man spelar in på ett lagringsutrymme som ligger hos Telia.
Postad 14 augusti 2017 - 20:38
Unregistered72e0350f
-
Unregistered72e0350f
-
Rookie
-
2 inlägg
Någon som varit med om att inspelningarna har försvunnit?
Min box (Motorola 1963) hävdar nu att det inte finns några inspelade program eller planerade inspelningar. Samtidigt så står det att 248 gb av hårddisken är använd. Det fungerar att spela in nya program och att titta på dom men försöker man programmera in en tid som man redan tidigare har lagt in en planerade inspelning på så säger boxen att det redan finns en planerad inspelning på denna tid trots att den inte syns i listan. Problemet uppstod igår och samtidigt försvann tv-guiden för ett tag men den kom sedan tillbaka och boxen ville uppdatera programvaran så det känns inte givet att det är ett hårddiskproblem.
Telias kundtjänst rekommenderar att göra en fabriksåterställning av boxen så det har jag gjort utan någon förbättring. Nästa råd från Telia är att formatera hårddisken men det tar ju garanterat bort inspelningarna som är gjorda. Är det någon här som har någon annan idé på något man kan testa först?
Postad 14 augusti 2017 - 21:21
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Går att klona disken.
Redigerat av Mushunt, 14 augusti 2017 - 21:21.
Postad 14 augusti 2017 - 22:41
GannTrader
-
GannTrader
-
Användare
-
-
195 inlägg
Klona den går men vad har jag för nytta av de. Den lär ju inte gå att lägga in på 4302 HDn. Nått så enkelt som en switch funkar väl inte antar jag.
Om det inte finns något sätt får jag väl stoppa ner 4203:an i kartongen igen tills jag tittat ifatt på 1963.
Postad 15 augusti 2017 - 08:24
GannTrader
-
GannTrader
-
Användare
-
-
195 inlägg
Kompletering till #28388
Kan ett tvillingabb lösa problemet?
Klarar man sig isåfall med befintlig utrustning.
Redigerat av GannTrader, 15 augusti 2017 - 08:24.
Postad 15 augusti 2017 - 08:31
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 119 inlägg
Kompletering till #28388
Kan ett tvillingabb lösa problemet?
Klarar man sig isåfall med befintlig utrustning.
Det borde lösa problemet. Fråga Telia...
Postad 15 augusti 2017 - 08:59
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Som folk redan har svarat så har du lite av samma problem som Ironse lider av, nämligen att en PVR-box inte är tänkt (av operatörerna) att användas för långtidslagring.
Nej du kan tyvärr inte se materialet på 1963:an utan att också ha nätverkssladd inkopplad och korrekta inloggningskoder aktiverade.
Tänk vad skönt det vore om Telia hade en virtuell PVR istället, så man spelar in på ett lagringsutrymme som ligger hos Telia.
Vadå lider av samma problem? 350 gb 500 gb är väldigt lite hdd när det finns 4 tb kostar nästan lika mycket
Postad 15 augusti 2017 - 09:24
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 119 inlägg
Vadå lider av samma problem? 350 gb 500 gb är väldigt lite hdd när det finns 4 tb kostar nästan lika mycket
Telia har bara 500 GB att erbjuda. Du får byta operatör ifall du vill ha större.
Postad 15 augusti 2017 - 13:50
GannTrader
-
GannTrader
-
Användare
-
-
195 inlägg
Har pratat med Telia nu och efter lite turer fram och tillbaka har jag fått tvillingabb på 2 månader mer kunde de inte bjuda på.
Nu måste jag bara komma ihåg att säga upp det om en månad.
Påpekade samtidigt att de borde fixa något sätt att smidigt kunna byta från en inspelningsbar box till en annan.
Postad 15 augusti 2017 - 15:37
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Har pratat med Telia nu och efter lite turer fram och tillbaka har jag fått tvillingabb på 2 månader mer kunde de inte bjuda på.
Nu måste jag bara komma ihåg att säga upp det om en månad.
Påpekade samtidigt att de borde fixa något sätt att smidigt kunna byta från en inspelningsbar box till en annan.
För de flesta så räcker en inspelningsbar box. Man spelar in, tittar och raderar. Vill man se program så finns det mesta i Play, det är en funktion Telia hellre lägger tid på.
Enda anledningen till att jag spelar in vissa program är för att få tillgång till 5.1 ljud. Har ännu ej hittat något program i play som har det.
Postad 15 augusti 2017 - 22:42
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Problemet jag syftar på handlar inte om det du skriver, varken hårddiskstorlek eller kostnad.
Problemet jag säger att ni två delar är att boxen är en PVR-box.
Jag tror att det är så här:
Kanalbolagen har en väldig mängd regler/krav/licenser som Telia måste uppfylla.
För att Telia ska få distribuera videomaterial ut till användarna så måste de garantera kryptering hela vägen, så att slutanvändaren inte enkelt kan ta en videofil från hårddisken och lägga ut den på t.ex. Piratebay.
För att säkerställa detta måste Telia tillhandahålla PVR-boxar med egenskriven mjukvara.
Alla filmer (dvs allt data) som lagras på boxen är inte ditt data, det är fortfarande Kanalbolagets data. De låter dig bara ta del av deras data, med Telia som mellanhand.
Det är dock fortfarande deras data, och de anser inte att du behöver spara det i många år. Meningen är att du ska titta på det och sen ta bort det. (Hos vissa leverantörer läggs det t.o.m. in ett utgångs-datum i det som lagras, så att användaren inte ens kan långtidslagra filmer på hårddisken/minneskortet)
En PVR-box är alltså inte är att jämföra med en VHS eller en DVD-inspelare, hur mycket vi användare än skulle vilja att så är fallet.
Vill du spara filmer/serier över lång tid så måste du göra som på VHS-tiden, dvs ta en kopia av Kanalbolagets utsändning. Du får alltså lösa det med egen utrustning, t.ex. med en DVD-inspelare. Kopian av utsändningen är då din, och så länge du bara använder den för privat bruk så får du ha den hur länge du vill.
Redigerat av elofu17, 15 augusti 2017 - 22:51.
6 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 6 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Baffelvägg
Anton
2025-05-24 08:28:29
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Botten av lådan limmas.
Anton
2025-05-23 13:48:01
-
Seas L26roy Nr2
Anton
2025-05-22 21:14:10
-
Bio front med duk på plats
Globe
2025-05-22 08:43:45
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|