Låna hem en extern dac så kan du se om ljudet försvinner och i så fall utreda om det är datorn eller dacen i din Hegel som skapar oljudet.
Datorn är väl huvudmisstänkt iofs.
41 relaterade trådar
Postad 25 februari 2016 - 14:36 Låna hem en extern dac så kan du se om ljudet försvinner och i så fall utreda om det är datorn eller dacen i din Hegel som skapar oljudet. Datorn är väl huvudmisstänkt iofs. Postad 25 februari 2016 - 16:55 Jag kan ju koppla in Behringen via via analoga ingångarna och testa det. Tänkte inte så långt
Edit: Nu kopplat in Behringer dacen via usb och till analoga ingångarna på Hegeln. Samma kvitter.
Måste vara kvitter från strömmatningen i (Supra) usb kablaget från datorn. Provade lite snabbt med tricket att tejpa bort en pinne, strömmatningen. Förstärkaren känns då inte av i windows, behös väl för "handskakningen".
Kollar på dessa lösningar: http://www.aqvox.de/usb-power_en.html http://www.schiit.com/products/wyrd Någon som provat? Redigerat av Caper, 25 februari 2016 - 17:46. Postad 25 februari 2016 - 18:22 @caper: Att vända på kontakten är ju snabbt testat...bara göra.
Länk två handlar ju om att köpa en extra låda och det skulle jag personligen inte göra utan att veta att det tar bort problemet. Postad 25 februari 2016 - 19:23 Vända på USB kabeln går ju inte, olika anslutningar. A i datorn och B i förstärkaren.
Ska man vara lite kritisk så borde Hegel tänkt till och byggt in filtrering i förstärkaren. Sitter och läser om problemet med kvitter/jitter från usb, väldigt vanligt. http://www.audiostre...CsWxuSAjXQzO.97
Fick en till tanke, Intel nuc kan ju drivas på 12-19 volt också. Kanske ska leta efter bra 12v omformare. http://www.pinkfishm...318&postcount=8 Redigerat av Caper, 25 februari 2016 - 20:40. Postad 26 februari 2016 - 17:09 En sista uppdatering. Kopplade in gummans laptop till Hegeln via USB, kvittret borta. Nucens USB skickar alltså ut en massa skräp till förstärkaren.
Letat med ljus & lykta efter passande produkter och beställt en Audioquest jitterbug som jag förstår ska rena signalen och bara för att vara säker dessutom en Aqvox USB low noise power supply för att ge stabil och betydligt renare 5v spänning.
Edit: Kvittret var lätt och billigt att få bort. Lite eltape på jordplintarna i väggkontakten, inte optimalt att köra så men hittat felkällan till kvitteret iaf. Redigerat av Caper, 17 mars 2016 - 16:16. Postad 26 februari 2016 - 17:50 Det kan säkert göra stor nytta. Mekaniska diskar kan för övrigt också ge ifrån sig störningar, för att disken snurrar. Eventuella fläktar i din Nuc likaså, (om den har fläktar??). En SSD-disk inducerar inte den sortens störningar och är generellt ett bättre val. Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att satsa på en streamer med usb-utgång avsedd för audio, så som en Auralic Aries mini eller dylikt. Men för hoppningsvis kommer de åtgärder du planerat göra nytta. Lycka till! Redigerat av hampestampe, 26 februari 2016 - 17:54. Postad 26 februari 2016 - 18:25 Lekte med tanken på streamer men vill helst köra med Nucen, kör all media med den. Musik, filmer, youtube, netflix, TV via tvkort med mera. Allt rullar på helt klockrent i dagsläget förutom kvittret från USB. Egentligen ingenting som stör vid musikspelande eller tv tittande utan jag hör det bara när jag inte spelar upp någon media och har lite högre volym. Men det är jäkligt störande att veta att kvittret och skräpet hela tiden går in i förstärkaren.
Såg att Auralicen inte var helt gratis heller
Tack iaf! Postad 13 mars 2016 - 18:13 Men är det någon som vet hur man konfiguerar den ena RCA-ingången till HT-bypass? Står överallt, inklusive på Hegels hemsida att man kan göra detta, men hittar inget i manualen. Postad 13 mars 2016 - 19:39
Prata med de i butiken, har för mig att jag läst att det är något som skall byglas om i dessa för att det skall fungera. Postad 13 mars 2016 - 20:36 Jag kör min Hegel endast via USB. W7 64, Jriver som uppspelare. Har varit riktigt nöjd. Var idag och lånade en gammal Pioneer cd spelare som jag kopplade in med digitala coaxen. Rippade sedan en skiva i okomprimerad wav format.
När jag sedan jämför ljudet är det MYCKET bättre via cd spelaren och coax än när jag kör den okomprimerade filen via Jriver och USB. Till och med tanten i huset som är helt ointresserad säger att skillnaden är väldigt stor. Mycket krispigare, rymd och detaljerat.
Nu harjag redan beställt en USB/spdif konverter eftersom jag förstått att USB ingången sällan mäter sig med coaxen. Det blir nog en bra uppgradering. Ingen annan som märkt samma sak? Redigerat av Caper, 13 mars 2016 - 20:42. Postad 14 mars 2016 - 06:27
Man måste in i förstärkaren och "pilla"! Postad 14 mars 2016 - 09:42
Min digitala källa (tv, som sköter ljud ut från dator mm) är kopplad via en dacmagic och sedan via xlr -n i hegeln. Enligt mig ett bättre ljud än via usb. Min usb-ingång blir oanvänd. Detta gäller en H100 dock. Postad 14 mars 2016 - 15:46
Var och hämtade mitt exemplar idag och fick HT aktiverat på plats av säljaren i butiken! Var som sagt ovan en liten "pin" som skulle flyttas och plötsligt bytte ingången namn i displayen och allt!
Ett gott tips förövrigt: H80 är hela 3000kr billigare här i Norge!
Edit: Jämförde lite mer och exempelvis H360 är 7000kr billigare hos Soundgarden än i Sverige! "Løp og kjøp" som norrmännen säger Redigerat av Unregisteredaf4b2de9, 14 mars 2016 - 15:51. Postad 14 mars 2016 - 17:09
Tyvärr gör det inte lika mycket på priset om du sitter i Sverige och beställer dina grejer från Norge. När alla tillkommande avgifter är betalade vill säga. Men bor man i Norge är det ju bara att gratulera.. Postad 14 mars 2016 - 17:48
Det är klart, men bor man nära gränsen så är det ju bara att åka över, packa upp och ta med den som flyttgods hem igen. För övrigt, tack! Postad 14 mars 2016 - 19:30
Ahhh, så långt tänkte jag inte. Har ju också en TV kopplad till anläggningen. Tyvärr har den ju bara toslink ut, inte coax. Har iaf kopplat in Hegeln optiskt och det funkar. Skall nu bara försöka få tid att jämföra mot dvd spelaren inkopplad mot coax1. Postad 14 mars 2016 - 19:54 Såja, tanten i huset sneglar på mig när jag drar mediamöbeln fram å tebax å drar kablage
Optiska ingången spelar ok, lite bättre än USB tror jag men fortfarande inte lika bra som den gamla pion på coax. Jag låter detta sjunka in nu och inväntar mina spdif converters och hoppas då att min pc matchar eller helst spelar bättre än pion. Postad 16 mars 2016 - 01:59 Inväntar min spdif converter men för de Hegel H80 användare som läser detta, kör om möjligt inte USB från dator. Hittade detta test:http://blog.son-vide...ereo-amplifier/
Det bekräftar bara det mina öron redan hört. Coax ingångarna är absolut att föredra framför USB. Lite putt blir man när man inser skillnaden men man kan ju inte räkna med att allt är "top notch" på en ingångsförstärkare med inbyggd dac.
Det blir säker riktigt bra uppgradering med spdif converter men börjar ju tänka tanken om man inte skulle kunna få Hegel att erbjuda en uppgradering av USB ingången till rimlig peng. Postad 16 mars 2016 - 11:46
Hade man kunnat lösa detta med ett ljudkort med coax-utgång i HTPC'n? Postad 16 mars 2016 - 12:20 Jag kör med en M2Tech hiFace Two kopplat till Coax 1 på min H300, aldrig haft några problem. https://www.prisjakt...t.php?p=1688515
Sen rekommenderar Hegel själva att man ska använda Coax1 då den är bättre, åminstone på deras separata dacar. Redigerat av mostling, 16 mars 2016 - 13:10. Postad 16 mars 2016 - 14:52
Denna verkar ju kanon, förutom priset. Tack för tipset. Redigerat av Unregisteredaf4b2de9, 16 mars 2016 - 14:53. Postad 16 mars 2016 - 15:42 Det finns ju en mängd bra spdif converters på Ebay som är riktigt bra till löjligt låga priser. Halva priset och bättre än de allra flesta som säljs här.
DXIO Pro3a är väl den allra bästa som går att uppbringa på marknaden idag, cirka 1500:- Eller...den är slutsåld och det kommer en ännu bättre variant om 2 månader på xmos nya chip. Breeze en annan toppkandidat. Finns massor att välja på beroende på vad man har för behov av ingångar/utgångar.
Jag köpte en för runt tusenlappen som jag tror kommer prestera riktigt bra mot min Hegel. Sett på head-fi forumet en ranking på de allra bästa konverterarna, alla toppkandidater från Kina. Tror den bäst rankade europeiska var Yellowtec PUC2 Lite, tillverkas i Tyskland och kostar närmare 4000:- Den har då inte spdif ut utan AES/EBU vilket iaf inte finns på H80.
Vad som är ganska viktigt att komma ihåg är att alla USB utgångar från en PC spottar ut en massa skräp och skit eftersom den matar 5V via USB kablaget. En del datorer mycket en del lite mindre. Det resulterar i jitter och orent ljud även i de bäst isolerade USB ingångarna. Så därför kan man som i mitt fall komplettera med t.ex en Aqvox USB psu, den stoppar den skitiga strömmen och förser med betydligt renare matning. Eller köpa en Intona USB Isolator, fast de kostar fläsk.
Jag vill förtydliga att jag egentligen inte kan detta själv utan tillbringat MASSOR av timmar på diverse forum för att leta information. All info jag samlat på mig och själv konstaterat med öronen, de allra flesta dacar har sämre ljud via USB än coax. Att det är så på min H80 är riktigt tydligt. Kanske skillnaden blir mindre på Hegels dyrare produkter. H80 är ju instegsmodellen och kan ju omöjligt ha lika bra komponenter som deras dyrare produkter. Redigerat av Caper, 16 mars 2016 - 16:53. Postad 16 mars 2016 - 16:21 Lite förvånande att Hegel skulle ha så usel hantering ljudhantering via USB. Skulle vara förvånande om inte digitaltekniken för dac:en i förstärkarna till stor del är ärvd därifrån.
Sedan var det ju väldigt roligt det där om att Hegel för en billig peng skulle tweaka USB ingången så att den blir bättre Postad 16 mars 2016 - 16:25
Jag har väl egentligen inte haft några problem heller, inte förrän jag upptäckte hur MYCKET bättre coaxen låter på min H80 Redigerat av Caper, 16 mars 2016 - 16:39. Postad 16 mars 2016 - 16:27 Mycket matnyttigt här, Caper. Har precis införskaffat mig H80 själv och vill ju såklart få ut bästa möjliga ljud. Har även en HD2 liggandes, ska testa koppla denna till HD80 med coax ikväll. Hegel själva har sagt att det ska vara en förbättring, åtminståne med HD2 och HD20 i serie. (Källa: någon som mailade dem på hifisentralens forum, tror jag)
Varför hjälper det egentligen att konvertera signalen till spdif om man får med skräpströmmen ändå? Redigerat av Unregisteredaf4b2de9, 16 mars 2016 - 16:27. Postad 16 mars 2016 - 16:31
På min H80 är det inte asyncron USB utan adaptiv, de dyrare produkter troligen asyncron och bättre isolering. Volvo erbjuder ju optimering av styrdonet till sina bilar, Polestar eller vad det nu heter. Nu är det ju inte så enkelt att mjukvarutweaka på USB ingången men jag gissar det är ett kort som kan bytas ut till bättre. Det var bara en tanke...istället för att beställa prylar från andra sidan jordklotet Postad 16 mars 2016 - 16:38
Du bör komplettera med t.ex en Aqvox USB psu eller Intona USB isolator före spdif convertern. Detta för att rena skräpet. Har själv en Aqvox eftersom Intonan är så jäkla dyr. Rent teoretisk borde USB ingången vara bättre än coax men tillverkarna har nog inte ännu lyckats fullt ut med tekniken ännu eller snålar på det. Så trots att spdif är en äldre teknik så spöar det oftast USB, detta kommer säkert på ganska kort sikt förändras. Hegel har ju dessutom sk "impedandskorrigering" på coax, vet inte exakt vilka modeller. Kanske en del är utan, H80? En del bara på coax1, H11? Kanske alla nya på bägge coax? Redigerat av Caper, 16 mars 2016 - 16:42. Postad 16 mars 2016 - 17:47 Dum fråga kanske, men om jag vill koppla min airport express till Hegeln skulle jag då vinna på att köpa en optisk till coax converter eller gäller detta bara USB? Postad 16 mars 2016 - 17:49
Okej det förklar ju saken och gör inläggen om dåligt ljud från USB mer begripliga. USB dacar som inte är asynkrona trodde jag tillhörde historien. Normalt är USB att föredra särskilt om signalkällan är en dator eller enklare mediaspelare. Detta gör Hegel H80 till en produkt att varna spekulanter för, särskilt som många presumtiva köpare avser att använda USB-ingången. Postad 16 mars 2016 - 17:54
Blir bara en extra konvertering som inte borde tillföra något positivt. Finns gott om trollerilådor, men få av dessa gör ljudet bättre. Vill du veta säkert måste du testa. Postad 16 mars 2016 - 17:58
Den frågan lämnar jag till de som kan HiFi men min gissning skulle vara att du inte vinner så mycket? Om möjligt undvika USB det vet jag iaf nu! Postad 16 mars 2016 - 18:05
Min tanke också, men det är bara när jag läst inläggen här pratas det om USB vs coax och att just coax är att föredra. Därför undrar jag om det inte är S/PDIF vs USB det menas och att om det då är optisk S/PDIF eller Coaxial S/PDIF spelar mindre roll eller om det är så att Coaxial porten är bättre. Postad 16 mars 2016 - 19:18 Det du kan vinna med optiskt är att du eliminerar störningar från andra elkablage eller om du har jordbrum vilket är ganska vanligt. Tror inte en vanlig användare skulle ha någon vinning att konvertera från toslink till coax, möjligen kan den riktigt inbitna audiofilen föredra coax framför toslink.
Har egentligen inga egna erfarenheter av just det men ställ frågan till Hi-Fi kunninga. Varför inte butiken där du köpte din Hegel.
Jag är inte så imponerad av alla försäljare iofs. När jag köpte min Hegel gick jag blint på vad säljaren sade åt mig, kan ju egentligen ingenting om just Hi-Fi men teknikintresserad.
Framförallt sade säljaren att Hegel har så jäkla bra USB input med buffring, jag frågade hur det passar och de sa att det är just så jag ska köra mot H80:n. Sen visar det sig att det absolut sämsta alternativet med just H80. Stämmer säkert på Hegels andra produkter.
Summa summarum så borde säljaren satt in sig bättre i vad han egentligen säljer. Nu kränger dom iofs så mycket pryttlar att det kan vara svårt att i detalj veta allt.
Edit: När jag forskade på Head-fi forumet där det hänger gubbar som verkligen kan sin sak så fick jag det här svaret om H80´s USB efter ha bifogat bilder på kortet.
Citat: Off subject I looked at your Hegel USB and see some super cheapo clocks and uses the old tenor IC as well. I think it might be limited to 24/96! But can't read exact tenor IC Id on it... But those aren't that great. You will love your new DDC. Bypass that crappy USB in the Hegel. It is dated. Redigerat av Caper, 16 mars 2016 - 19:33. Postad 16 mars 2016 - 21:02
Visste det var något fel på skiten. Hade jag läst samma text hade jag aldrig ens slängt 11k på H80, tyckte Dacmagic+ som jag hade först hade bättre USB. Då vet man att USB kretsen suger, bra upptäckt så att andra även får reda på samma fråga. Man lär sig även fast det var en dyrköpt läxa. Själv är jag nästan hemma i mina egna tankar kring uppgradering efter demo helg förra veckan. Redigerat av Buddaz12, 16 mars 2016 - 21:07. Postad 16 mars 2016 - 21:04
Den allmäna uppfattningen tror jag är att Coax är att föredra framför opto om man kan välja, men detta gäller när du kör den digitala signalen via något av gränssnitten mellan två apparater som har samma. Du vinner inget på att köra ut en optisk signal och göra om den på vägen. Det rinner inte ut vin på andra sidan om man filtrerar mjölk. Har du bara optisk signal ut så kör den optiskt hela vägen till mottagande enhet. Det skulle väl var om du vet med dig att den mottagande enheten har en katastrofalt dålig dac-funktion via opto som man ens skall överväga en omvandling på vägen. Redigerat av Blåtand, 16 mars 2016 - 21:05. Postad 16 mars 2016 - 21:49
Sakta i backarna nu Ett par tusenlappar i investering på spdif converter och rena strömmen från USB porten så är du i hamn med Hegeln...tror jag ! Jag väntar hem 2 converters , strömrenare till USB porten har jag redan. Det blir med all säkerhet riktigt bra uppgradering fast jag inte hade räknat med det från början. Postad 16 mars 2016 - 22:08
Har gått ifrån Hegel, ligger i garderoben, annars kul att du verkligen vill ta dig tid till att lösa problemet. Lyssnar numera nästan all kvalitetsmusik via CD. Tycker Tidal och liknande tjänster ligger i lä mot gamla hederliga CD spelaren. Förstår att många har gått över till det digitala medan än själv har gått tillbaka till det gamla omoderna. Nämner man att man använder CD så börjar nog folk tänka man är gammal. Om du inte löser problemet så tror jag en billig DAC gör jobbet, bara koppla via RCA som åtminstone håller för ändamålet. Postad 16 mars 2016 - 22:37 Det är nog inte något fel på Hegelns DAC, bara just USB ingången. Den spelar riktigt bra över coax.
Läs hela detta test och hur H80 sedan spelade över coax; http://blog.son-vide...ereo-amplifier/ Postad 16 mars 2016 - 23:20 ![]() Varför skulle en "strömrening" hjälpa? SPDIF/Toslink funkar iofs på samma sätt, men man brukar sätta en FIFO buffer och klocka om signalen. Hegel har säkert inte nåt sånt på USB porten. Redigerat av soren, 16 mars 2016 - 23:29. Postad 17 mars 2016 - 00:12 Det blir säkert bra. Nackdelen för min del är att jag har lyssnat på annat och mina behov har förändrats över tid. Nästa del blir ett steg till bara front eller steg till flera högtalare. Sedan har jag upptäckt att mina öron gillar mer det där lila ljusa och öppna soundet framför stelhet. Postad 17 mars 2016 - 15:43
Jag är inte här på forumet för att diskutera ormoljor Var och en får bilda sig sin egna uppfattning men för den intresserade finns massor av information på nätet. Inget personligt men orkar inte ta den diskussionen nu. Postad 17 mars 2016 - 15:47
Du kanske skulle bära in Hegeln från garderoben och prova spela den över coax. Du kan bli överraskad hur det lyfter ljudet till en helt annan nivå. Postad 18 mars 2016 - 13:59 Oavsett alla andra resonemang här så är det en mycket illa vald prioritering att inte erbjuda asynkron USB-dac i maskiner som säljs 2016. Prisskillnaden vid tillverkning är förmodligen i storleksordningen någon hundralapp om ens det. Hade man satt dit en riktig USB-dac så skulle förmodligen 8-10 använda denna istället för de andra ingångarna. Sedan detta att man skall behöva flytta jumprar internt för att få en HT-bypass känns faktiskt ganska B. Postad 18 mars 2016 - 15:18 Dom har valt att inte köra asynkron pga DAC loop funktionen, dom anser väl att dom får fler apparater sålda till dom som vill köra USB som då får köpa både förstärkare och DAC. Alternativt som jag gjorde och skaffa M2Tech hiFace Two tex. Redigerat av mostling, 18 mars 2016 - 15:20. Postad 18 mars 2016 - 15:25 Vad är DAC loop funktionen för något? Hur kopplas det in och vad vinner man på det? Postad 18 mars 2016 - 15:28 Intressant. Sålde iväg mitt ljudkort i datorn för att köra via USB från datorn till min H80. Tyckte först USB lät sämre än via analog RCA från ljudkortet till stärkaren. Men jag upplevde att ljudet var spretigt via analogt från ljudkortet, och att via USB lät det mer sammansatt.
Har endast ett toslink uttag på mitt moderkort. Menar ni att ljudet kommer att bli bättre om jag köper en toslink kabel istället för att köra via usb? Postad 18 mars 2016 - 15:40
Har du en toslink kabel hemma så är det ju fort gjort att testa. Jag ska när jag får tid koppla in min snorbilliga (400 kr)Behringer UCA 202 USB DAC och jämföra mot Hegelns USB. Redigerat av Caper, 18 mars 2016 - 15:44. Postad 18 mars 2016 - 15:43 Har du ingen toslink kabel så har biltema billiga såna för att testa. http://www.biltema.s...ink-2000033437/ Redigerat av mostling, 18 mars 2016 - 15:43. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |