LG OLED55B6V / 65B6V
6349 svar till detta ämne
Postad 08 December 2016 - 07:08
Jaxione
-
Jaxione
-
Forumräv
-
-
666 inlägg
Alla oleds jag har testat har haft detta fenomen, och jag är förvånad att det inte tagits upp i recensionerna mer. En ganska stor nackdel jämfört med plasma tycker jag, även om det fanns vissa modeller där också som kunde ha dessa fenomen.
Ska dock sägas att lite rosa behöver inte vara ett stort problem, däremot kommer det så klart synas i vissa lägen (svartvitt material, ishockey och på ljusa väggar). I min mening är grön eller gul tint betydligt värre, då dessa färger får bilden att se sjuklig ut.
Jag upptäckte nyligen att min tv visar en aning mera rosa på en del av bilden på vänstra sidan när det är vitt. Såg det på snö scener när jag kolla på planet earth. Lite surt, men får leva med det. Har haft min tv sedan juli och inte upptäckt det förrens nu. Kanske därför isen upplevdes som rosa när jag kolla på world cup hockey. Men mindes det som att det var hela isen som var mera rosa aktig då.
Rosa ser inte heller så kul ut. Syns tydligt i hockeymatcher där de snabba panoreringarna gör det ännu värre. Jag kan även se banding på min tv när jag kollar hockey och även ett band på fotboll. Jag hade även ljusare sidor på tvn vilket gör att kanterna inte blir så svarta som resten av bilden och det ser ut som LED lightbleed. Dessa fyra problemen ihop gjorde att jag bestämde mig för att jag ska returnerna tvn.
Vet i fasiken vad jag ska göra nu dock, i övrigt finns det ingenting som kommer i närheten bildmässigt. 4K material och bluray ser så oerhört bra ut.
Kanske köper nån billig tv så länge och väntar till 2017 års modeller börjar komma 
Mvh J
Postad 08 December 2016 - 07:19
PaulDenton
-
PaulDenton
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Rosa ser inte heller så kul ut. Syns tydligt i hockeymatcher där de snabba panoreringarna gör det ännu värre. Jag kan även se banding på min tv när jag kollar hockey och även ett band på fotboll. Jag hade även ljusare sidor på tvn vilket gör att kanterna inte blir så svarta som resten av bilden och det ser ut som LED lightbleed. Dessa fyra problemen ihop gjorde att jag bestämde mig för att jag ska returnerna tvn.
Vet i fasiken vad jag ska göra nu dock, i övrigt finns det ingenting som kommer i närheten bildmässigt. 4K material och bluray ser så oerhört bra ut.
Kanske köper nån billig tv så länge och väntar till 2017 års modeller börjar komma 
Mvh J
Japp, jag tänker också vänta tills dessa problem är fixade. Tur att man kan testa hemma i lugn och ro i alla fall, eftersom dessa problem verkar gå recensenter förbi Jag har stört mig på OLED tinten på varje modell sedan EC930V, medan recensionerna istället klagar på att menyerna är långsamma Får se om 2017-modellerna är mer uniforma eller om det blir rosa/grön/gul snö där också
Redigerat av PaulDenton, 08 December 2016 - 07:25.
Postad 08 December 2016 - 07:35
Jaxione
-
Jaxione
-
Forumräv
-
-
666 inlägg
Japp, jag tänker också vänta tills dessa problem är fixade. Tur att man kan testa hemma i lugn och ro i alla fall, eftersom dessa problem verkar gå recensenter förbi Jag har stört mig på OLED tinten på varje modell sedan EC930V, medan recensionerna istället klagar på att menyerna är långsamma Får se om 2017-modellerna är mer uniforma eller om det blir rosa/grön/gul snö där också
Ja tinten är inge kul alltså. Men det som jag tyckte var den största besvikelsen var dom ljusare sidorna på tvn som förstör hela upplevelsen med OLED. Är det så det ska va så kan man ju nästan lika gärna köra på LED för det ser likadant ut. Inte alls kul I en kolsvart rymdscen att sidorna inte är svarta utan grådassiga.
Vet inte alls vad jag ska göra nu, verkar inte finnas nån tv som gör det jag vill just nu. Var supernöjd med min plasma, skulle behållt den 
Postad 08 December 2016 - 08:40
Mrhenrik
-
Mrhenrik
-
Amatör
-
-
54 inlägg
A
Redigerat av Mrhenrik, 08 December 2016 - 08:42.
Postad 08 December 2016 - 09:47
Unregistered8addaf2c
-
Unregistered8addaf2c
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Tråkigt för er som fått någon med defekt, kanske inte nog nördig? men nu efter betydligt mer provande så är jag personligen supernöjd med vad jag fick för pengen.
När det gäller televisions material så användning av interndecoder är lätt värd investeringen bildmässigt i mitt fall.
Har kanske haft tur, men expert moden ger mig tillräckligt bra resultat som kanske ska labbas med senare, och högupplöst material ger i alla fall mig en tår i ögonvrån av lycka 
Mitt enda problem för tillfället är ljudet till stärkaren och 5.1 decodning, hoppas att få till det mer stabilt, har ett par saker till att prova.
Provade den tidigare investerade chromecast ultran sent igår för första gången, känns betydligt rappare än min v1 vilket inte är förvånande och så här långt känns värd pengen.
Gammalt fabrikat så glöm inte seiko som sadlade om till märkes rätt tidigt eller seagate som gått fulla varvet från skräp, till kung, till skräp  (i en lång tids cykel)
-ld99
Redigerat av Unregistered8addaf2c, 08 December 2016 - 09:51.
Postad 08 December 2016 - 10:09
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
Upplevs rosa och banding mest vid ishockeysändningar?
Har alla detta fenomen eller är de otur med skärmen?
Postad 08 December 2016 - 10:30
Jaxione
-
Jaxione
-
Forumräv
-
-
666 inlägg
Upplevs rosa och banding mest vid ishockeysändningar?
Har alla detta fenomen eller är de otur med skärmen?
Tror man är olika petig. Men jag pratade med en kille på avforums som hade bytt mellan 5 olika E6:or som alla haft tint I någon grad. Så han sa att man får acceptera tint i någon form och att man lärde sig leva med det. Men på min tv är det för tydligt i hockeysändningar och annan vintersport för att jag ska kunna ignorera det och då syns det ändå inte så mycket på en helt vit bild. Blir så mycket tydligare i panoreringar.
Tvn är fantastisk på så många sätt och kan man bara leva med felen som finns så leverar den generellt en svårslagen bild. Jag hade en 2015 års OLED innan jag provade B6V så jag visste att jag hade svårt med en del av problemen som OLED lider av, främst banding, tint och ljus/mörk vignettering. Efter att ha läst mycket på forum och recensioner lät det som dessa problem i stort sätt var lösta så jag slog till på en B6. Men helt ärligt tycker jag inte det är så himla stor skillnad. Det har gjorts framsteg, helt klart. Men inte tillräckligt stora för att jag ska va nöjd.
Redigerat av Jaxione, 08 December 2016 - 10:41.
Postad 08 December 2016 - 10:59
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Så gott som samtliga konsument-TV har problem med avvikande uniformitet i någon form och grad. Olika tekniker och tillverkning har sina svagheter. Det är bara en fråga om att använda rätt sorts testbild. Felen som Jaxione beskriver är väldigt vanliga på de OLED-modeller jag sett. I en del fall verkar det minska med tiden, i andra inte.
Postad 08 December 2016 - 11:20
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
Okej, jag är ingen så känslig för dessa symptom, letar heller inte aktivt efter dom. Är rädd att om jag börjar så blir man missnöjd.
Men köper helt klart att man stör sig på detta och alla är olika. Charmen med människan 
Btw, EG har tv helg och säljer E6:an igen för 35990.
Ingen sänkning på B6:an.
Vågar man tro på 25000 för 65:an på mellandagsrean?
Ser att EG har webblager på 100+ så finns gott om i lagret vilket kanske tyder på droppade priser.
Postad 08 December 2016 - 11:24
Jaxione
-
Jaxione
-
Forumräv
-
-
666 inlägg
Okej, jag är ingen så känslig för dessa symptom, letar heller inte aktivt efter dom. Är rädd att om jag börjar så blir man missnöjd.
Men köper helt klart att man stör sig på detta och alla är olika. Charmen med människan 
Btw, EG har tv helg och säljer E6:an igen för 35990.
Ingen sänkning på B6:an.
Vågar man tro på 25000 för 65:an på mellandagsrean?
Ser att EG har webblager på 100+ så finns gott om i lagret vilket kanske tyder på droppade priser.
Önskar jag var som du 
Postad 08 December 2016 - 11:32
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Ifall tillverkarna vågade släppa på de där kraven om supertunna apparater som i slutändan bara blir skeva, vingliga och får ojämn belastning av tryck och värme mot bildpanelen... En härligt tjock och strukturellt välbyggd TV med adekvat kylning av alla komponenter. Det hade varit något för oss som bryr oss om bildkvalitet. 
Postad 08 December 2016 - 11:34
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Som Sony HDM-3830. Har för mig den är runt 90cm fet...

Postad 08 December 2016 - 12:09
ainatar
-
ainatar
-
Lärjunge
-
-
367 inlägg
Om man kopplar in en xbox one ska man köra med game mode hela tiden då eller ska man växla till typ dark settings när man ser film? Vilka bildinställningar ska man ha på xboxen för att det ska bli bäst?
Postad 08 December 2016 - 12:17
JBRipley
-
JBRipley
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Tog leverans av min 55B6 igår och de första timmarna såg allting bra ut med bilden. Senare på kvällen fick jag syn på vad som jag hoppas är image retention i det övre högra hörnet. Jag är rätt säker på att det inte var där tidigare idag, men då den bara syns tydligast mot en grå eller blå bakgrund så kan jag ha missat det.
Då den inte försvunnit efter ett par timmar så börjar jag fundera på om det är något annat, men då den ser väldigt jämn ut så känns det också konstigt. Jag drog igång en Clear Panel Noise innan jag gick till jobbet idag, så förhoppningsvis är det borta efter det.
Nån som sett något liknande på deras TV?
IMG_0235.jpg 138.49K
35 Antal nerladdningar
Redigerat av JBRipley, 08 December 2016 - 12:17.
Postad 08 December 2016 - 13:36
Colamannen
-
Colamannen
-
Forumräv
-
-
757 inlägg
Ifall tillverkarna vågade släppa på de där kraven om supertunna apparater som i slutändan bara blir skeva, vingliga och får ojämn belastning av tryck och värme mot bildpanelen... En härligt tjock och strukturellt välbyggd TV med adekvat kylning av alla komponenter. Det hade varit något för oss som bryr oss om bildkvalitet. 
Word! 
Med vänlig hälsning, Jacob
Postad 08 December 2016 - 15:35
nimrod23
-
nimrod23
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Tog leverans av min 55B6 igår och de första timmarna såg allting bra ut med bilden. Senare på kvällen fick jag syn på vad som jag hoppas är image retention i det övre högra hörnet. Jag är rätt säker på att det inte var där tidigare idag, men då den bara syns tydligast mot en grå eller blå bakgrund så kan jag ha missat det.
Då den inte försvunnit efter ett par timmar så börjar jag fundera på om det är något annat, men då den ser väldigt jämn ut så känns det också konstigt. Jag drog igång en Clear Panel Noise innan jag gick till jobbet idag, så förhoppningsvis är det borta efter det.
Nån som sett något liknande på deras TV?
IMG_0235.jpg
Jag hade liknande problem med min b6:a, men det löste sig efter att jag gjorde som du och körde en Clear Panel Noise.
Postad 08 December 2016 - 16:05
Zero
-
Zero
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
Nja jag tar nog hellre en supertunn oled panel som knappt behöver kylas, sen en lös box där allt kopplas in. Det som jag hoppas att w modellen levererar nästa år
Postad 08 December 2016 - 16:24
JBRipley
-
JBRipley
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag hade liknande problem med min b6:a, men det löste sig efter att jag gjorde som du och körde en Clear Panel Noise.
Tack för svar, det lugnar mina nerver. Såg verkligen inte fram emot att krångla med att reklamera och skicka tillbaks.
Postad 08 December 2016 - 17:49
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Flimrande ljus i mörka scener är det fler som upplever detta i Netflix och viaplay? De är de enda jag stör mig på men de kanske beror på kass bitrate på streamat?
Redigerat av Fellow88, 08 December 2016 - 17:53.
Postad 08 December 2016 - 18:30
Unregistered24d87211
-
Unregistered24d87211
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej.
Lite i valet och kvalet angående Oled 65". Har en tid fascinerats över bildkvaliteten på oled maskinerna i butikerna. Men väl medveten om att det är speciellt material som körs genom apparaterna hoppas man ju på bra kvalitet även på det som kommer ur våran Canal Digital HD parabol. Har i dagsläget en gammal Samsung 8000 64" plasma. Vad kan jag förvänta mig då 80% av tiden läggs på "vanligt" tittande. Behålla plasman och vänta på mer fulländad Oled? Köpa en ultra LED under tiden? Blir man glad över det? Jag gillar bra bildkvalitet bör tilläggas. Och kan lätt snöa in på defekter.....
Var ganska klar i mitt beslut över att nappa på oled, tills jag plöjde igenom denna tråden. Eller överreagerar jag på det "lilla negativa" som folk upplever?
Har inte lyckats få någon av de stora att köra vanlig tv genom demoapparaterna. Lite dåligt tycker jag...
Har även kikat lite på Pana TX65DX900E.
Vilsen....
Redigerat av Unregistered24d87211, 08 December 2016 - 18:32.
Postad 08 December 2016 - 18:47
Prototyp89
-
Prototyp89
-
Rookie
-
3 inlägg
Offtopic!
Hade ni köpt E modellen istället för B modellen när det bara skiljer 4000:- ?
En annan fråga också, spelar en del PS4, är oled något för mig då?
Redigerat av Prototyp89, 08 December 2016 - 18:52.
Postad 08 December 2016 - 18:47
FLIFF
-
FLIFF
-
Rookie
-
3 inlägg
Hallå igen, tänkte uppdatera ang. min trasiga B6 65".
Nu har LGs tekniker varit här och bytt ut nätagg + alla komponenter, startade ändå inte - tydligen är panelen trasig och TVn tog han med sig. Panelbyte sker hos LG och i annat fall kreditering av TVn. (surt och jobbigt att sköta det administrativa). Jag som hade hoppats att kolla på Harry Potter nu i kväll och i helgen se Starwars, men icke... Teknikern lät dock rätt säker på att den hinner repareras under fredagen men att den antagligen inte kommer kunna köras ut. ;_;
Ser nu på kvittot att jag "bara" betalade 26.990:- och inte 27.990:- stämmer det?! Jag kollade inte ens priset när jag skrev in min kod i kortterminalen. (Pepp som fan ifall jag fick den billigare)
Postad 08 December 2016 - 18:54
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
Hej.
Lite i valet och kvalet angående Oled 65". Har en tid fascinerats över bildkvaliteten på oled maskinerna i butikerna. Men väl medveten om att det är speciellt material som körs genom apparaterna hoppas man ju på bra kvalitet även på det som kommer ur våran Canal Digital HD parabol. Har i dagsläget en gammal Samsung 8000 64" plasma. Vad kan jag förvänta mig då 80% av tiden läggs på "vanligt" tittande. Behålla plasman och vänta på mer fulländad Oled? Köpa en ultra LED under tiden? Blir man glad över det? Jag gillar bra bildkvalitet bör tilläggas. Och kan lätt snöa in på defekter.....
Var ganska klar i mitt beslut över att nappa på oled, tills jag plöjde igenom denna tråden. Eller överreagerar jag på det "lilla negativa" som folk upplever?
Har inte lyckats få någon av de stora att köra vanlig tv genom demoapparaterna. Lite dåligt tycker jag...
Har även kikat lite på Pana TX65DX900E.
Vilsen....
Håller med. Tvn låter helt kass stundtals här inne.
Postad 08 December 2016 - 19:26
Unregistered222df659
-
Unregistered222df659
-
Beroende
-
-
1236 inlägg
oj, allt annat är kass... Tycker synd om alla "nit-pickare" :-)
Postad 08 December 2016 - 19:41
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Jo, tråden är tyvärr ganska trist att läsa. Jag är själv toknöjd med min 55b6 och kommer avsluta prenumerationen nu. Är tyvärr många som köper TV och sedan lite maniskt letar fel på den. Visst kan det vara fel på en panel, men gissningsvis är det ca 5 personer i denna tråd som postar 95% av de kritiska inläggen.
Med tanke på hur många som köpt LG:s Oled så är sannolikt de flesta väldigt nöjda.
För en TV som i somras kostade 35.000kr, i höstas ansågs av flera stora tidningar vara ett kap för 23.000, och nu kunnat köpas på rea för 16.000kr - kan jag inte se den som annat än det mest prisvärda du kan köpa.
Mitt tips är att köpa om man har pengarna. Ta hem och testa och skapa en egen uppfattning.
Vänta kan man göra hur länge som helst. 2017 års modeller kommer vara marginellt bättre, betydligt dyrare, och sannolikt ha några brister de också. Och konkurrenterna kommer med snarlika produkter och det blir fortsatt svårt att välja. Man väntar tills priserna går ner, läser om problem i olika forum, man väntar lite till... Börjar läsa om 2018 års modeller... Osv osv
Hej då forumet, nu ska jag njuta av oöverträffad svärta. Medan ni väntar bort er tid
Postad 08 December 2016 - 19:44
New Player
-
New Player
-
Veteran
-
-
1586 inlägg
Jo, tråden är tyvärr ganska trist att läsa. Jag är själv toknöjd med min 55b6 och kommer avsluta prenumerationen nu. Är tyvärr många som köper TV och sedan lite maniskt letar fel på den. Visst kan det vara fel på en panel, men gissningsvis är det ca 5 personer i denna tråd som postar 95% av de kritiska inläggen.
Med tanke på hur många som köpt LG:s Oled så är sannolikt de flesta väldigt nöjda.
För en TV som i somras kostade 35.000kr, i höstas ansågs av flera stora tidningar vara ett kap för 23.000, och nu kunnat köpas på rea för 16.000kr - kan jag inte se den som annat än det mest prisvärda du kan köpa.
Mitt tips är att köpa om man har pengarna. Ta hem och testa och skapa en egen uppfattning.
Vänta kan man göra hur länge som helst. 2017 års modeller kommer vara marginellt bättre, betydligt dyrare, och sannolikt ha några brister de också. Och konkurrenterna kommer med snarlika produkter och det blir fortsatt svårt att välja. Man väntar tills priserna går ner, läser om problem i olika forum, man väntar lite till... Börjar läsa om 2018 års modeller... Osv osv
Hej då forumet, nu ska jag njuta av oöverträffad svärta. Medan ni väntar bort er tid 
Thumbs-up-clipart-cliparts-for-you-5.jpg 14.62K
51 Antal nerladdningar
Postad 08 December 2016 - 19:45
PaulDenton
-
PaulDenton
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Varför bli så ledsen över att andra inte är nöjda då om man själv är 100% nöjd med sin TV? Då har man väl ingenting att bli irriterad över kan jag tänka?
Grejen är väl att man har olika mycket öga för detaljer och man är van vid olika tekniker sedan tidigare. Är man van vid LCD/LED, grattis säger jag bara! Ni kommer få ögonorgasm. Är man van vid plasma, även billigare varianter av tekniken, ser man lätt bristerna i uniformitet. Jag tycker inte det är "nitpicking" när halva bilden är rosatonad i en ljus scen. Jag tycker inte det är "nitpicking" när det är distinkta band (som fängelsegaller) över bilden i mörka scener. Ska man tolerera sådant kan man ju köpa en TV för 5 000 kr lika gärna.
Sedan att recensioner hyllar TVn säger inte så mycket. Recensenterna vill i fortsättningen få recensionsexemplar och pengar av LG. Inget konstigt där. Kolla bara hur http://www.hdtvtest.co.uk/ ena året säger att uniformiteten på TVn är bra, till att nästa år säga att årets modell är grym för den har rättat till föregående års allvarliga problem med uniformitet. Titta ska ni se, precis så skriver de under OLED-recensionerna 2015 och 2016.
Redigerat av PaulDenton, 08 December 2016 - 19:51.
Postad 08 December 2016 - 19:55
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Jag betalade också 26990 på Elgiganten.
Alltså jag kommer från en "sämre" plasma där de var grådassig ton men bilden var fan kanon. Nu har jag någon konstig blocking eller artefakter i mörka scener som jag stör mig på som tusan. Jag vill mest veta om fler ser detta eller om de faktiskt är min panel som är "sämre"? Jag har öppet köp och ska jag byta eller lämna tillbaka så vill jag veta att jag gör de på rätt grunder.
Min grådassiga bild på Netflixloggan är borta eftersom vi kom fram till att svartnivå låser sig men de är fortfarande en remsa genom hela som är mörkare. Sen att tvn blinkar i Netflix och viaplay stör mig mest då jag 99,999% kollar på dessa och de vara varit felfritt tidigare förutom svärtan.
Jag antar jag hade för höga förväntningar och jag är Väldigt kluven. Jag vill vara nöjd och jag har inte letat fel utan den uppenbarar sig väldigt tydligt och jag har suttit med inställningskiva fram o tillbaka utan förbättring.
Postad 08 December 2016 - 19:59
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Varför bli så ledsen över att andra inte är nöjda då om man själv är 100% nöjd med sin TV? Då har man väl ingenting att bli kränkt över kan jag tänka?
Grejen är väl att man har olika mycket öga för detaljer och man är van vid olika tekniker sedan tidigare. Är man van vid LCD/LED, grattis säger jag bara! Ni kommer få ögonorgasm. Är man van vid plasma, även billigare varianter av tekniken, ser man lätt bristerna i uniformitet. Jag tycker inte det är "nitpicking" när halva bilden är rosatonad i en ljus scen. Jag tycker inte det är "nitpicking" när det är distinkta band (som fängelsegaller) över bilden i mörka scener. Ska man tolerera sådant kan man ju köpa en TV för 5 000 kr lika gärna.
Men byt din panel! Det är fel på den som du inte ska acceptera!! Det verkar du ganska överens med dig själv om också.
Jag har en Panasonic Plasma. Har haft en Pioneer Kuro plasma. Jag är inne på min 5:e TV på 7 år. Jag är väldigt petig med bild och jag har aldrig varit så nöjd som jag är med min Oled. På min panel finns inte de problemen som du har på din.
Är inte det minst kränkt heller
Det jag menar är att de som ännu inte köpt, lätt drar öronen åt sig när man läser om ett fåtal personers problem.
Mitt tips till intressenter är att läsa recensioner av panelen. Köpa och sedan se om man gillar det man köpt. Är man inte nöjd så lämnar man tillbaka.
Dumt att oro sig för ngt som kanske inte ens finns på den TV man köper.
Lite som att man avstår från att cykla, eftersom det finns en möjlighet att trilla.
Mina inlägg är absolut inte kritik mot er som har problem, utan att se som en boost för er som är sugna på att köpa denna TV. Tyvärr hänger man som presumtiv köpare ofta upp sig på det negativa man läser, även om man innan dess läst 100 positiva saker.
Postad 08 December 2016 - 20:04
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
Men byt din panel! Det är fel på den som du inte ska acceptera!! Det verkar du ganska överens med dig själv om också.
Jag har en Panasonic Plasma. Har haft en Pioneer Kuro plasma. Jag är inne på min 5:e TV på 7 år. Jag är väldigt petig med bild och jag har aldrig varit så nöjd som jag är med min Oled. På min panel finns inte de problemen som du har på din.
Är inte det minst kränkt heller 
Det jag menar är att de som ännu inte köpt, lätt drar öronen åt sig när man läser om ett fåtal personers problem.
Mitt tips till intressenter är att läsa recensioner av panelen. Köpa och sedan se om man gillar det man köpt. Är man inte nöjd så lämnar man tillbaka.
Dumt att oro sig för ngt som kanske inte ens finns på den TV man köper.
Lite som att man avstår från att cykla, eftersom det finns en möjlighet att trilla.
Mina inlägg är absolut inte kritik mot er som har problem, utan att se som en boost för er som är sugna på att köpa denna TV. Tyvärr hänger man som presumtiv köpare ofta upp sig på det negativa man läser, även om man innan dess läst 100 positiva saker.
+1
Det är lätt att det blir lite masshypnos Tycker själv att det inte är något problem för forumet är till för att diskutera för- och nackdelar.
Dock är det viktigt att bilda sig en egen uppfattning dvs låna hem och testa själv.
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 08 December 2016 - 20:04.
Postad 08 December 2016 - 20:07
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
+1
Det är lätt att det blir lite masshypnos Tycker själv att det inte är något problem för forumet är till för att diskutera för- och nackdelar.
Dock är det viktigt att bilda sig en egen uppfattning dvs låna hem och testa själv.
+1
Postad 08 December 2016 - 20:10
PaulDenton
-
PaulDenton
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
+1
Japp, instämmer helt i detta, det bästa är att ta hem och bilda sig en egen uppfattning.
Jag har provat ett antal OLED paneler och upplevt samma problem på nästan alla tyvärr hade en EC930V som jag dumt nog skickade tillbaka som nästan var fri från dessa problem, ångrar nu att jag inte behöll den.
Tycker det kan bli masshypnos åt bägge hållen, och det är en fin linje det där. Å ena sidan kan det bli för mycket besatthet kring vissa fenomen i bilden, å andra sidan kan det bli att svärtan och kontrasten imponerar så mycket att man missar andra saker som man stör sig på senare, när öppet köp-tiden är över.
Sorry om jag var lite dryg i mitt inlägg, ordet "kränkt" var onödigt av mig att använda.
Postad 08 December 2016 - 20:16
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1055 inlägg
Inte haft min så länge, 55B6, men ingen tint som stör på hockey.
Såg lite Real Madrid och ingen bandning som störde.
Grym bild med 4k Bluray. 
Kanske ändrar sig med tiden men nöjd nu. 
Sen ska man veta att dom som har problem, oavsett sammanhang, brukar vara mer motiverade att göra sig hörda.
Och hur rolig/informativ är en tråd där alla bara säger att dom är nöjda?
Ser hockey nu och faktiskt finns en antydan till tint vid kortsargerna, men det byter sida när kameran byter zon, så det tillskriver jag helt och hållet till sändningen.
Redigerat av Nizz_e, 08 December 2016 - 20:34.
Postad 08 December 2016 - 20:30
backfeed
-
backfeed
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Precis, supertunt är enbart strunt. Om min 65B6 så hade varit 25 cm djup så hade det inte spelat någon som helst roll (annat än aningen otympligare att hantera, men med 25cm skulle det rymmas ordentliga handtag.) 
Postad 08 December 2016 - 20:36
Newman87
-
Newman87
-
Användare
-
-
185 inlägg
Offtopic!
Hade ni köpt E modellen istället för B modellen när det bara skiljer 4000:- ?
En annan fråga också, spelar en del PS4, är oled något för mig då?
Kände som du på BF.. Stod i valet och kvalet! blev "kvalet" en E!
alltid resonerat så "ju dyrare, desto bättre"
skämt och sido så är det 3D, SB under tv:n och att det är LG´s egna " rörelse-chip" i E... i B har dom snålat in med en billigare variant från en annan tillverkare, vad jag fick förklarat för mig..
Postad 08 December 2016 - 21:00
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Gjorde en rensning av panel för att se om de blev någon skillnad men inte direkt. Ska försöka glo på Film nu och koppla bort allt men lägger upp en testbild som faktiskt visar de jag stör mig på. Ljus på ena sidan mörk på andra. Hade vart roligt med bilder från fler för att se hur andra presterar. Ser man inte något i varfagstittande ska man inte bry sig om testbilden men jag har inte tittat på den förrän nu o ändå "stört" mig.
Postad 08 December 2016 - 21:11
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
Har inte sett detta på min tv dock så tror jag att detta kan vara ganska normalt på en LG OLED 2016 dvs alla modeller kan visa variationer av ljust och mörkt som det är på din bild. Tror också att detta ligger inom tolerans dvs det är inget fel.
Då är frågan vad kan man leva med.
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 08 December 2016 - 21:12.
Postad 08 December 2016 - 21:13
skrotfot
-
skrotfot
-
Beroende
-
-
1201 inlägg
Har laborerat lite med rörelsehanteringen från bluray, kört GoT säsong 5 med den inledande loopsekvensen/menyn. Det är en del panoreringar i sidled med ansikten som är väldigt bra att jämföra hur rörelserna funkar. Även en del svärta i denna loop som är bra att ha med.
Kalla mig gärna hädare, men jag tycker mig ha hittat hyfsat rätt med Biosalong (inte något ISF-läge) samt Trumotion Mjuk.
Min referens är en Sony LCD från 2014.
Har inte sett någon hel film än med dessa inställningar, men känner mig förhoppningsfull.
Inte pillat så värst med de andra inställningarna, just rörelser verkar jag vara känsligast för.
Just nu iaf.
Postad 08 December 2016 - 21:22
Unregistered98d503b8
-
Unregistered98d503b8
-
Lärjunge
-
-
326 inlägg
Bara jag som tycker att warm2 läget och under ger mycket blåstick i färgerna?
Har gått upp till warm3 och det känns bättre med ISF ljust rum.
Postad 08 December 2016 - 21:31
Unregistered24d87211
-
Unregistered24d87211
-
Rookie
-
5 inlägg
Hmm, weblagret minskat från 100+ till 5+ för 65B6 bara över dagen på EG? Nåt på G?
Redigerat av Unregistered24d87211, 08 December 2016 - 21:32.
Postad 08 December 2016 - 21:32
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Hmm, weblagret minskat från 100+ till 5+ för 65B6 bara över dagen på EG? Nåt på G?
Inventering.
Postad 08 December 2016 - 21:43
Unregistered98d503b8
-
Unregistered98d503b8
-
Lärjunge
-
-
326 inlägg
Skön nedskrivning i sådana fall :-)
Postad 08 December 2016 - 21:56
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Blir sista jag gnäller om detta nu men jag kommer nog byta eller återlämna helt om inte LG tar på sig det som garanti. Har ljusat upp bilden men i Dark knight när han hoppar från skyskrapan och flyger förbi så ljusnar min tv i kanterna. Är riktigt illa på Netflix men syns även på blu-rayen och de blir så tydligt när allt annat är kolsvart.
Postad 08 December 2016 - 21:59
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Har du tidskoden för just den sekvensen? Har nämligen tillgång till Batmanfilmerna på Blu-Ray men aldrig sett någon av dem.
Postad 08 December 2016 - 22:04
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Postad 08 December 2016 - 22:25
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Om det inte är dina inställningar som är fel verkar det väldigt märkligt att den visar upp dessa problem. Har aldrig sett något i denna stil på någon OLED. Min 910V nedan, tagen med en brännvidd på 18mm, f/3.5, ISO 800 och slutartid på 1/2.5.
DSC_1052.JPG 70.5K
2 Antal nerladdningar
Postad 08 December 2016 - 22:33
Unregistered8addaf2c
-
Unregistered8addaf2c
-
Amatör
-
-
78 inlägg
@Ringblixt,
Tack för ditt utförliga svar tidigare i tråden.
---
@deezel,
Låg oddsare att träffa på dig på FZ20 års igår utan att veta att B6'an fanns som gemensam nämnare, kul/trevligt var det att prata bort en stund.
---
^
Det ovan.
-----
Nästan lite trollvarning tycker jag.
Är man intresserad så precis som kleinis skriver: Ta hem testa, lämna tillbaka om inte nöjd
Om man nu väl fick den för 16k så kan inte jag i alla fall inte se det som annat än ett fynd just nu.
-ld99
Postad 08 December 2016 - 22:49
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
55:an ses som ett fynd. Ofattbart att inte 65 sjönk mer.
En fundering: är de bara EG som erbjuder öppet köp?
Postad 08 December 2016 - 22:55
skrotfot
-
skrotfot
-
Beroende
-
-
1201 inlägg
Har laborerat lite med rörelsehanteringen från bluray, kört GoT säsong 5 med den inledande loopsekvensen/menyn. Det är en del panoreringar i sidled med ansikten som är väldigt bra att jämföra hur rörelserna funkar. Även en del svärta i denna loop som är bra att ha med.
Kalla mig gärna hädare, men jag tycker mig ha hittat hyfsat rätt med Biosalong (inte något ISF-läge) samt Trumotion Mjuk.
Min referens är en Sony LCD från 2014.
Har inte sett någon hel film än med dessa inställningar, men känner mig förhoppningsfull.
Inte pillat så värst med de andra inställningarna, just rörelser verkar jag vara känsligast för.
Just nu iaf.
Trumotion Mjuk var vedervärdigt vid snabba rörelser som att t ex rida fort genom en lövskog.
Däremot funkar Trumotion Användare, med inställning 0 / 0 väldigt bra.
Tror jag även satte färgtemperatur till Varm1.
Postad 08 December 2016 - 22:57
aljons
-
aljons
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
På LG:s facebooksida kan man läsa följande från någon som heter Erik hos LG:
"LG OLED har ett system som förebygger och åtgärdar "image retention" som är det fenomen som på OLED liknar inbränningar i symptom, och detta system kickar in varje gång du sätter TV:n i stand by."
Kan det vara så att han menar funktionen Clear Panel Noise? För i så fall måste man väl sätta igång denna själv innan man sätter TV i standby? I varje fall är det så på min 65B6.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|