* Officiell Tråd - Nokia N8 *
9135 svar till detta ämne
Postad 03 December 2010 - 21:00
trixeo
-
trixeo
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Hej! Jag pös iväg till en teknikaffär idag på lunchen för att köpa tangentbord och mus. Hjälpen jag fick där var "Nej men det fungerar ju inte på din telefon. Det kanske fungerar om du köper bluetooth"... Det vore schysst om du (eller någon annan vänlig själ) kunde skriva ut vad din kombination heter, jag har efter lite googlegnuggande förstått att risken ofta är stor att man kommer hem med en kombo där bara tangentbordet fungerar. Tack på förhand
Clas Ohlson verkar tyvärr inte ha kvar paketet, men det funkar helt säkert med liknande skräp. Tangentbordet heter "A4Tech G6 Mini Wireless Desktop" Model: GK-6 och musen "A4Tech G6 Saver" Model: G6-70MD. Ser ut precis som detta https://www.prisjakt...kt.php?p=393226
Postad 03 December 2010 - 21:20
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Dessa ska fungera enligt nokia forum: - Nokia bluetooth keyboard - Apple mouse and keyboard - Targus Bluetooth mouse - Logitech keyboard diNovo Edge - Logitech MX5500 bluetooth mouse ja keyboard - Logitech Mouse M555b - Logitech v470 Här kan man söka produkter som ska fungera tillsammans med N8: http://www.bluetooth...dget_Guide.aspxSöker man där får man upp ca 100 stycken möss som ska fungera.
Redigerat av Unregistered31511, 03 December 2010 - 21:23.
Postad 03 December 2010 - 23:52
claeswennberg
-
claeswennberg
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Skräp som fungerar är väl ändå det bästa?  Tack för bluetooth.com-länken också. Nu är det bara att välja och vraka helt enkelt!
Postad 03 December 2010 - 23:59
Gustav E
-
Gustav E
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Hej! Jag pös iväg till en teknikaffär idag på lunchen för att köpa tangentbord och mus. Hjälpen jag fick där var "Nej men det fungerar ju inte på din telefon. Det kanske fungerar om du köper bluetooth"... Det vore schysst om du (eller någon annan vänlig själ) kunde skriva ut vad din kombination heter, jag har efter lite googlegnuggande förstått att risken ofta är stor att man kommer hem med en kombo där bara tangentbordet fungerar. Tack på förhand
Dessa ska fungera enligt nokia forum:
- Nokia bluetooth keyboard - Apple mouse and keyboard - Targus Bluetooth mouse - Logitech keyboard diNovo Edge - Logitech MX5500 bluetooth mouse ja keyboard - Logitech Mouse M555b - Logitech v470
Här kan man söka produkter som ska fungera tillsammans med N8: http://www.bluetooth...dget_Guide.aspx Söker man där får man upp ca 100 stycken möss som ska fungera.
Fick hem en Logitech M555b som jag beställt idag och kan intyga att det funkar fint med en sån. Var också nära att ta med ett Apple bluetooth tangentbord i beställningen (efter tips av någon för några sidor sedan) men tog bort det i sista stund. Tänkte att man kan ju inte gynna det där företaget, men måste erkänna att det var väldigt snyggt.  Tangentbordet jag helst skulle vilja ha är såklart Nokias, men hittar ingenstans att köpa det. Någon som vet om det går att köpa fortfarande? Med beställningen idag fick jag också med några Supra HDMI-kablar. Ska bli roligt att äntligen få testa att få telefonskärmen på TVn. Tänk, då är den Finska telefonen ihopkopplad med den Europatillverkade Sony-TVn med en Svensk kabel, inte illa år 2010  . Köper såklart inte de dyra Supra för att det ska bli bra bild, utan för det är roligt att något fortfarande görs i Sverige. Och det här med mus och HDMI är nog inget just jag kommer använda så mycket. Men måste testa för det är lite roligt.
Postad 04 December 2010 - 00:16
Gustav E
-
Gustav E
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
fm är ingen high-end hifi. så för att få hyfsat ljud måste man tänka på att det kan vara lite känsligt och testa sig fram. jag har testat fm-sändaren i ett antal olika bilar och på min stereo hemma. jag har kommit fram till att det beror lite på hur bra stereon är på att ta upp signalen och indirekt vad den har för konstruktion på antennen. i vissa bilar kan det alltså vara känsligt var man lägger telefonen och ofta kan det vara lite svårt att hitta sändningen och man får därför ställa in frekvensen manuellt. när man väl kommit så långt så har det funkat bra för mig och oftast är det inga problem att hålla telefonen och göra andra saker med den. sen är det viktigt att hitta en bra frekvens för annars blir signalen utstörd, kan bli problem i storstäderna iochmed att det är trångt på fm-bandet.
Håller med om det där med att det kan vara svårt i storstäderna. Idag på väg från jobbet skulle jag lyssna på Magnus Uggla och Josefi ne Bornebusch eftersom jag missade eftermiddagens ordinarie sändning. Detta gör man genom att gå in på Sveriges Radios riktiga hemsida (ej mobilsidan) med N8an och sen lyssnar man på "Uggla i P4" streamat i SR:s flashspelare sen vidare till bilstereon med FM-sändaren. Och där jag befann mig, Stockholm city, finns det en massa jobbiga reklamradiokanaler på i snitt var 0,2 MHz (Tex 104,2;104,4 osv.) så ganska svårt att hitta en ledig plats åt FM-sändaren då. Men hittade till slut en frekvens som sedan funkade klockrent hela vägen och programmet.  Dock verkar detta dra mycket batteri vilket i och för sig är förståligt, streamad radio via 3G och sen FM-sändaren på i över två timmar. Tog den från laddaren i morse, och har nu på kvällen 2 pluppar kvar på batteristapeln.
Postad 04 December 2010 - 00:24
pulsen12
-
pulsen12
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Håller med om det där med att det kan vara svårt i storstäderna. Idag på väg från jobbet skulle jag lyssna på Magnus Uggla och Josefine Bornebusch eftersom jag missade eftermiddagens ordinarie sändning. Detta gör man genom att gå in på Sveriges Radios riktiga hemsida (ej mobilsidan) med N8an och sen lyssnar man på "Uggla i P4" streamat i SR:s flashspelare sen vidare till bilstereon med FM-sändaren. Och där jag befann mig, Stockholm city, finns det en massa jobbiga reklamradiokanaler på i snitt var 0,2 MHz (Tex 104,2;104,4 osv.) så ganska svårt att hitta en ledig plats åt FM-sändaren då. Men hittade till slut en frekvens som sedan funkade klockrent hela vägen och programmet.  Dock verkar detta dra mycket batteri vilket i och för sig är förståligt, streamad radio via 3G och sen FM-sändaren på i över två timmar. Tog den från laddaren i morse, och har nu på kvällen 2 pluppar kvar på batteristapeln.
jag tycker att ljudet är inte alls bra bor inte i storstad, får inte alls ren ljud inte i närheten av vanlig radio station..låter mer som 1 band från 1984
Postad 04 December 2010 - 00:36
Gustav E
-
Gustav E
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
jag tycker att ljudet är inte alls bra bor inte i storstad, får inte alls ren ljud inte i närheten av vanlig radio station..låter mer som 1 band från 1984
Du kanske har otur med bilen eller något. Ibland när ljudet tystnar (låten tar slut eller något) och FM-sändaren fortfarande är på och sänder till bilstereon kan jag höra ett litet brus istället för att det är helt tyst. Men det är absolut inget jag lider av när det sänds ljud. En rolig detalj är att det står Nokia i bilstereons display när den tar in FM-sändarens signaler
Postad 04 December 2010 - 10:38
mikko
-
mikko
-
Lärjunge
-
-
359 inlägg
Nån som har nån ide hur man får över alla sina kontakter till N8'an från en SE telefon smidigast...?
För över kontakterna från Sony Ericsson till Outlook, sen synkar du Outlook med Nokia Ovi Suite och sen kopplar du in N8 och synkar med Ovi Suite.. Kom ihåg sen om du har dubletter att du inte kan se vem som ringer (från dessa dubletter), du ser bara numret!
Postad 04 December 2010 - 10:54
BoBernhard
-
BoBernhard
-
Rookie
-
3 inlägg
Fick hem en Logitech M555b som jag beställt idag och kan intyga att det funkar fint med en sån. Var också nära att ta med ett Apple bluetooth tangentbord i beställningen (efter tips av någon för några sidor sedan) men tog bort det i sista stund. Tänkte att man kan ju inte gynna det där företaget, men måste erkänna att det var väldigt snyggt.  Tangentbordet jag helst skulle vilja ha är såklart Nokias, men hittar ingenstans att köpa det. Någon som vet om det går att köpa fortfarande? Med beställningen idag fick jag också med några Supra HDMI-kablar. Ska bli roligt att äntligen få testa att få telefonskärmen på TVn. Tänk, då är den Finska telefonen ihopkopplad med den Europatillverkade Sony-TVn med en Svensk kabel, inte illa år 2010 . Köper såklart inte de dyra Supra för att det ska bli bra bild, utan för det är roligt att något fortfarande görs i Sverige. Och det här med mus och HDMI är nog inget just jag kommer använda så mycket. Men måste testa för det är lite roligt.
Försökte givetvis köpa ett Nokia SU-8W först, men det tillverkas tydligen inte längre. Dessutom saklnar det svenska tecken. Fick tyvärr "nöja" mig med ett Appletangentbord. Men nog är Apple duktiga på design!!!!!
Postad 04 December 2010 - 11:59
Unregisteredfb067147
-
Unregisteredfb067147
-
Rookie
-
9 inlägg
Det funkar inte så som du säger att Nokia skickar ut ett meddelande. Telefonen kollar själv mot en databas hos Nokia med hjälp av Software Updater om du har den inställd på att kolla detta, eller du kan kolla själv (*#0000# och sedan sök efter uppdateringar). Telefonen skickar ut sin produktkod (vilket i ditt fall då blir en Telia Nokia N8 produktkod), finns då en uppdatering meddelar telefonen dig det. Om det finns en uppdatering på servern beror på om Telia har gjort sitt jobb att behandla den nya uppdateringen och skicka tillbaka den till Nokia så att de kan lägga upp den på servern. Det är egentligen bara två filer i ett set av flera filer som Telia ändrar i *.uda.fpsx och *.rofs3.fpsx filerna. Den huvudsakliga uppdateringen görs i en fil som heter *.core.fpsx och den rör inte Telia. Aktuella filnamn just nu: RM-596_011.012_251_Telia_SE.03_79.92_prd.uda.fpsx (57,7 MB) RM-596_011.012_251.03_Telia_SE_79.92_prd.rofs3.fpsx (319 KB) RM-596_011.012_06.01_Scandinavia_79.92_prd.rofs2.fpsx (44,0 MB) RM-596_011.012_79.92_prd.core.fpsx (128 MB)
ah ok. hm, hur gör man nu...punktlista....när jag fått en TELIA brandad mobil för att ta bort ALLT som har med TELIA att göra i den? mms och internet har jag fixat via 3. Men program mm?
Postad 04 December 2010 - 12:11
trixeo
-
trixeo
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Försökte givetvis köpa ett Nokia SU-8W först, men det tillverkas tydligen inte längre. Dessutom saklnar det svenska tecken. Fick tyvärr "nöja" mig med ett Appletangentbord. Men nog är Apple duktiga på design!!!!!
Microsofts Bluetooth Mobile Keyboard 6000 är inte helt fel det heller =) Funkar fint till N8.
Postad 04 December 2010 - 12:18
trixeo
-
trixeo
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
ah ok.
hm, hur gör man nu...punktlista....när jag fått en TELIA brandad mobil för att ta bort ALLT som har med TELIA att göra i den? mms och internet har jag fixat via 3. Men program mm?
Det som Telia installerat är nog bara Spotify och Telia Navigator, samt ett par widgets (Aftonbladet, topApps och Viasat, kanske fler). Bara att avinstallera.
Postad 04 December 2010 - 12:20
dragi
-
dragi
-
Rookie
-
9 inlägg
För över kontakterna från Sony Ericsson till Outlook, sen synkar du Outlook med Nokia Ovi Suite och sen kopplar du in N8 och synkar med Ovi Suite.. Kom ihåg sen om du har dubletter att du inte kan se vem som ringer (från dessa dubletter), du ser bara numret!
Jag har precis köpt min N8 för nån dag sen. Spontant tycker jag den e småkrånglig men det beror mest på att det e min första touch och min första nokia på väldigt länge så man vänjer sig hehe. Gillar den jättemycket,småsaker känns krångliga men d släpper nog snart. Men detta me kontakter,detta med outlook kan jag inte för jag fattar helt enkelt inte haha. Jag sparade mina simkontakter på telefonminnet i min SE och sen la jag in mitt nya simkort i den telefonen o förde över dit. Jättesmidigt,nu har jag alla mina kontakter i min N8. MEN problemet är nu att alla kontakter är typ omdöpta...om en kontakt hette tex Lisa Skola så kan den heta typ :skola,lisa . Varför händer detta? Det har faktiskt hänt även förr då jag bytt från olika telefoner,men då var jag ganska snabb med att ändra alla kontakter manuellt,det kan jag ju säga att jag inte är med touchen just nu haha. För övrigt valde jag att köpa telefonen kontant och skffade ett Tele2 Kompis Surf abb i 12mån....hoppas det blir bra nu.
Postad 04 December 2010 - 12:33
bag
-
bag
-
Forumräv
-
-
775 inlägg
det är ju smidigt att koppla telefonen till datorn och redigera kontakterna i ovi suite.
Postad 04 December 2010 - 12:34
Unregisteredfb067147
-
Unregisteredfb067147
-
Rookie
-
9 inlägg
Det som Telia installerat är nog bara Spotify och Telia Navigator, samt ett par widgets (Aftonbladet, topApps och Viasat, kanske fler). Bara att avinstallera.
OK tack, men hur avinstallerar man dessa?
Postad 04 December 2010 - 12:57
Grizzok
-
Grizzok
-
Användare
-
-
219 inlägg
Även mina kontakter "döptes om" när jag bytte ifrån min SE mobil till N8an. Tror det är för att Nokia antar att det andra ordet i namnet är alltid efternamnet etc, så "Mamma Mobil" blev "Mobil, Mamma" t.ex. Rätt jobbigt när man hade många med "Mobil" eller "Mob" som efternamn Fick även massa dubletter med kontakter sparade på både SIM och mobilens minne. Först försökte jag sitta och fixa med det där i mobilen och det var skitjobbigt, men sen körde jag bara Ovi Suite och fixade till det på datorn bara. Tog lite tid men det var betydligt enklare, alltid nått. Annars blir jag bara mer och mer nöjd med min N8a, det man stört sig på första dagarna har man antingen löst eller vant sig vid. En sak som jag inte förstår är att det verkar vara helt omöjligt att få tag i en hyfsad "äggklocka" bara! Trodde det var standard i mobilen sen början av 2000-talet, men icke, och de apps som finns på Ovi store är ingen höjdare heller. Finns typ bara timers som räknar uppåt så att säga, inte mycket man kan ställa på att ringa om 8min när pastan är klar. Hittade nån halvrisig sak som får duga för stunden, men att det skulle var så svårt att hitta något var oväntat. Trodde det var en sån sak som alla använde edit: Glömde nämna namnet på den jag hittade, "LeCountdown" var det bästa jag fick tag på. Ser hemsk ut men verkar göra vad den ska allafall http://store.ovi.com...ckSource=searchSen en lite varning för Tele2, beställde minsta surf abonnemanget för 29kr när jag köpte mobilen. Skulle ta "upp till 24h" innan man kunde använda det. Efter 24h körde jag på, men 2 dagar senare... har jag visst surfat för 700kr(!!). Ringde kundtjänsten och de sa att man skulle vänta på något SMS att det var ok att köra på, något som det inte står nått om någonstans förutom de 24 timmarna, möjligt att det står i något långt villkors dokument som man behöver en advokat för att tolka. Efter lite om och men så skulle de lösa det på något sätt, återstår att se när fakturan väl kommer, helt sjukt att de kan köra på med det och tycka att det är helt normalt att folk surfar för 700kr på knappt 2dar, med 70mb nerladdat... Och att krävs "ett undantag" för att lösa det. Inte direkt vad jag kallar "cheap"  Om inte det vore illa nog så gick det i typ 5-10kb/s som bäst, i Stockholms innerstad... Lutar starkt åt att byta till en annan leverantör efter det. OK tack, men hur avinstallerar man dessa?
Settings-> Application Manager -> Installed Applications sen är det bara att gå igenom listan och ta bort vad man vill
Redigerat av Grizzok, 04 December 2010 - 13:22.
Postad 04 December 2010 - 13:13
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
En sak som jag inte förstår är att det verkar vara helt omöjligt att få tag i en hyfsad "äggklocka" bara! Trodde det var standard i mobilen sen början av 2000-talet, men icke, och de apps som finns på Ovi store är ingen höjdare heller. Finns typ bara timers som räknar uppåt så att säga, inte mycket man kan ställa på att ringa om 8min när pastan är klar. Hittade nån halvrisig sak som får duga för stunden, men att det skulle var så svårt att hitta något var oväntat. Trodde det var en sån sak som alla använde
"EggTimer" och "Det perfekta ägget" finns om du vill betala 10-20:- http://store.ovi.com/search?q=eggtimerAnnars borde "Egg Timer Touch" komma till Symbian^3 snart: http://store.ovi.com/content/12854Provat LeCountDown 1.51? http://store.ovi.com...t/53253/reviews
Redigerat av Unregistered31511, 04 December 2010 - 13:30.
Postad 04 December 2010 - 13:34
Grizzok
-
Grizzok
-
Användare
-
-
219 inlägg
Det finns om du vill betala 10-20:- http://store.ovi.com/search?q=eggtimer
Annars borde denna komma till Symbian^3 snart: http://store.ovi.com/content/12854
Provat den här? http://store.ovi.com...t/53253/reviews
Har kollat in dom där lite, ingen av de man pröjsar för verkar vara värt slanten direkt, men LeCountdown duger... lite skum touch-input på den men man ställer enkelt in timern via menyn med ett tryck eller två extra så det funkar. Men ja, det kommer nog, Symbian^3 är fortfarande nytt och de flesta apps verkar vara för s60 och ser/känns rätt gamla. Men det är bara naturligt att det mesta ersätts med nyare varianter snart (hoppas jag)
Postad 04 December 2010 - 13:43
JTL
-
JTL
-
Användare
-
-
105 inlägg
Även mina kontakter "döptes om" när jag bytte ifrån min SE mobil till N8an. Tror det är för att Nokia antar att det andra ordet i namnet är alltid efternamnet etc, så "Mamma Mobil" blev "Mobil, Mamma" t.ex. Rätt jobbigt när man hade många med "Mobil" eller "Mob" som efternamn Fick även massa dubletter med kontakter sparade på både SIM och mobilens minne. Först försökte jag sitta och fixa med det där i mobilen och det var skitjobbigt, men sen körde jag bara Ovi Suite och fixade till det på datorn bara. Tog lite tid men det var betydligt enklare, alltid nått.
Annars blir jag bara mer och mer nöjd med min N8a, det man stört sig på första dagarna har man antingen löst eller vant sig vid. En sak som jag inte förstår är att det verkar vara helt omöjligt att få tag i en hyfsad "äggklocka" bara! Trodde det var standard i mobilen sen början av 2000-talet, men icke, och de apps som finns på Ovi store är ingen höjdare heller. Finns typ bara timers som räknar uppåt så att säga, inte mycket man kan ställa på att ringa om 8min när pastan är klar. Hittade nån halvrisig sak som får duga för stunden, men att det skulle var så svårt att hitta något var oväntat. Trodde det var en sån sak som alla använde edit: Glömde nämna namnet på den jag hittade, "LeCountdown" var det bästa jag fick tag på. Ser hemsk ut men verkar göra vad den ska allafall http://store.ovi.com...ckSource=search
Sen en lite varning för Tele2, beställde minsta surf abonnemanget för 29kr när jag köpte mobilen. Skulle ta "upp till 24h" innan man kunde använda det. Efter 24h körde jag på, men 2 dagar senare... har jag visst surfat för 700kr(!!). Ringde kundtjänsten och de sa att man skulle vänta på något SMS att det var ok att köra på, något som det inte står nått om någonstans förutom de 24 timmarna, möjligt att det står i något långt villkors dokument som man behöver en advokat för att tolka. Efter lite om och men så skulle de lösa det på något sätt, återstår att se när fakturan väl kommer, helt sjukt att de kan köra på med det och tycka att det är helt normalt att folk surfar för 700kr på knappt 2dar, med 70mb nerladdat... Och att krävs "ett undantag" för att lösa det. Inte direkt vad jag kallar "cheap"  Om inte det vore illa nog så gick det i typ 5-10kb/s som bäst, i Stockholms innerstad... Lutar starkt åt att byta till en annan leverantör efter det.
Settings-> Application Manager -> Installed Applications sen är det bara att gå igenom listan och ta bort vad man vill
Jag har okcså haft problem med surf och tele2. Ringde kundtjänst och frågade om jag fick någon form av varning när jag nått 1GB gränsen, vilket jag enligt dem skulle få. Senare fick jag en faktura på 4000kr! visade sig att jag hade "en äldre" version av surftillägget, och att denna varning ej skickades ut till mitt abb. Bestred naturligvis fakturan och fick löst det efter en del strul, riktigt jobbigt. Se till att skriv upp namn och datum me den du pratar med!
Postad 04 December 2010 - 14:01
dragi
-
dragi
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag har okcså haft problem med surf och tele2. Ringde kundtjänst och frågade om jag fick någon form av varning när jag nått 1GB gränsen, vilket jag enligt dem skulle få. Senare fick jag en faktura på 4000kr! visade sig att jag hade "en äldre" version av surftillägget, och att denna varning ej skickades ut till mitt abb. Bestred naturligvis fakturan och fick löst det efter en del strul, riktigt jobbigt. Se till att skriv upp namn och datum me den du pratar med!
Oj detta med att man helt plötsligt surfat för så stora summor är ju oroande. Det är första gången jag har ett ab,hur kan man kolla hur man ligger till i räkningen,typ hur mycket man surfat för och pratat för innan själva räkningen kommer? Jag har inte direkt fått nåt sms som säger att det e ok att börja surfa,bara typ de vanliga inställningarna man brukar få när man sätter i ett nytt simkort. Sen undrar jag bara om nån kan säga vart jag hittar miniräknaren haha,jag har sett de men jag hittar den inte mer. Vad gäller kontakterna så ska jag sätta mig senare ikväll o se om jag kan göra nåt via OVI för jag e nog ba helt trög när d gäller det hehe. Som en sista grej kan jag tillägga att när man ringer till Tele2´s kundtjänst och prtar med nån,man får inte deras riktiga namn..de använder sig utav ett alias. Men det brukar inte ställa till det sålänge ni kommer ihåg vem det var,de får ej byta sitt alias hur som helst. Men man kan hamna hos nån som inte kunnat sin grej o sen sagt fel namn med flit.
Redigerat av dragi, 04 December 2010 - 14:03.
Postad 04 December 2010 - 14:05
MulleMetal
-
MulleMetal
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Har stött på ett litet problem....
Telefonen varnar för att det interna minnet på 254mb är fullt utnyttjad.
Koppla in telefonen i datorn öppna mappen "Phone Memory" och gick igenom vad som fanns på minnet.
Totalt visar den att det finns bara c.a 1mb installerat i de olika under mapparna men tar jag och höger klickar på mappen phonememory och egenskaper så visar den att minnet är fullt utnytjat!!
Någon som vet vad man kan göra??
Finns det dolda saker som inte visas?
Tips/hjälp vore gött att få
miniräknaren hittar du under: "meny-program-kontor"
Postad 04 December 2010 - 14:15
Grizzok
-
Grizzok
-
Användare
-
-
219 inlägg
Har stött på ett litet problem.... Telefonen varnar för att det interna minnet på 254mb är fullt utnyttjad. Koppla in telefonen i datorn öppna mappen "Phone Memory" och gick igenom vad som fanns på minnet. Totalt visar den att det finns bara c.a 1mb installerat i de olika under mapparna men tar jag och höger klickar på mappen phonememory och egenskaper så visar den att minnet är fullt utnytjat!! Någon som vet vad man kan göra?? Finns det dolda saker som inte visas? Tips/hjälp vore gött att få 
miniräknaren hittar du under: "meny-program-kontor"
Jag får varningar ibland när luren bara ligger av i vilo läge med bara SPB Mobile igång att "Out of memory, turn off programs" typ... brukar bara klicka bort det, märker ingen prestanda skillnad utan dom verkar bara dyka upp lite då o då, nån bug/mem-leak gissar jag på, men som sagt det verkar inte påverka prestandand så än så länge gör det inget. Ang miniräknaren... saker som det där får man vänja sig vid, blir förvånad ibland hur pass krångligt de har placerat vissa program. Som tur är så kan man bara flytta dom vart man vill så det är lätt fixat, annars kan man bara söka med Search Widgeten för att hitta saker snabbt. Rekomenderar starkt att man skaffar programmet "Grid" för att hitta saker enklare. Den visar bara alla skärmar på en gång så man kan hoppa dit man vill utan att gå igenom flera skärmar för att komma dit, det gör saken betydligt enklare.
Postad 04 December 2010 - 14:46
Gustav E
-
Gustav E
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Aha det var ju synd  , får kanske bli ett Apple ändå  eller det nedan Microsofts Bluetooth Mobile Keyboard 6000 är inte helt fel det heller =) Funkar fint till N8.
Ja just det, det där har jag missat, separat nummerbord också. Kan man ha det så funkar det precis som vanliga knapparna i portraitläget, skriva sms med flera tryckning per knapp med mera. Fint i så fall om man är tillfälligt trött på touch
Postad 04 December 2010 - 16:05
Serenity
-
Serenity
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Oj detta med att man helt plötsligt surfat för så stora summor är ju oroande. Det är första gången jag har ett ab,hur kan man kolla hur man ligger till i räkningen,typ hur mycket man surfat för och pratat för innan själva räkningen kommer? Jag har inte direkt fått nåt sms som säger att det e ok att börja surfa,bara typ de vanliga inställningarna man brukar få när man sätter i ett nytt simkort.
Det är ju en tilläggstjänst, så naturligtvis får du inte ett "OK" meddelande när du sätter in ett simkort, om du inte har beställt denna tjänst. Att du dock inte får något OK efter vilket det är okej att använda din kvot tycker jag dock är lite dåligt. Jag får varningar ibland när luren bara ligger av i vilo läge med bara SPB Mobile igång att "Out of memory, turn off programs" typ... brukar bara klicka bort det, märker ingen prestanda skillnad utan dom verkar bara dyka upp lite då o då, nån bug/mem-leak gissar jag på, men som sagt det verkar inte påverka prestandand så än så länge gör det inget.
SPB Mobile, som många andra "fanciga" appar är extremt minneskrävande. De kan sluka 30-50 MB+, vilket är oacceptabelt för en mobil som N8. Så det är inte konstigt att du få slut på minne, i vilket fall operativsystemet kommer stänga ner alla dina program i bakgrunden. Rekomenderar starkt att man skaffar programmet "Grid" för att hitta saker enklare. Den visar bara alla skärmar på en gång så man kan hoppa dit man vill utan att gå igenom flera skärmar för att komma dit, det gör saken betydligt enklare.
Samma sak här. Har du många program äter den oacceptabelt mycket minne och är seg på att starta. Rekommenderas ej. För de vars namn har ändrats vid överföring från en annan telefon: kontrollera gärna inställningarna för hur telefonen visar namnen. Det går nämligen att visa efternamn, förnamn och förnamn, efternamn.
Postad 05 December 2010 - 01:27
Gustav E
-
Gustav E
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Har nu äntligen provat HDMI på min N8. Väldigt häftigt och smidigt 
Två besvikelser dock. Båda gäller foton. Dels syns inte muspekaren och menyalternativen när man håller på med foton i helskärm om man går in via album, man ser dom dock på telefonens skärm. Tittar man på foton via filhanteraren ser man muspekaren och menyalternativen på TVn också. Det andra är att man inte kan zooma på foton när HDMI är i. Varken på telefonen eller så det återskapas på TVn
Postad 05 December 2010 - 08:20
BigR
-
BigR
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Så, äntligen sitter man här med nya luren, och första intrycket är nog... bättre än väntat over-all, men jag underskattade hur krångligt symbian faktiskt är när man väl sitter där och bläddrar i menyer. Men det var väl väntat allafall, tar väl nån dag så har man säkert vant sig. Skärmen och byggkvalitén imponerade stort allafall, och jag vet inte vad de som kallat den seg/långsam har rökt för min är blixtsnabb *shrugs*
En sak som jag undrar över dock är samtals kvalitén, har läst måååånga reviews och omdömen innan jag klickade på köp knappen, och jag fick intrycket att samtals kvalitén skulle vara skitbra. Men... vet inte om jag fått en dålig mikrofon på min eller nått men de jag pratat med och frågat om det har gett kommentarer som "rassligt, låter som du pratar med whiskey-röst", "ekar/burkigt, låter som du sitter i ett tomt rum eller nått" etc, inte direkt höga betyg. För mig låter det väl ok, men verkar inte som den jag talar med har samma upplevelse.
Är det normalt eller har jag fått ett måndags ex?
Inga kommentarer från dom jag pratat med. Ljudet i "min ända" har alltid varit förträffligt. Nån som har nån ide hur man får över alla sina kontakter till N8'an från en SE telefon smidigast...?
Njae, beror väl på vilken telefon man har. Jag synkade över kontakter från min SE X10 till N8 via Google.
Postad 05 December 2010 - 09:06
Unregistered4a93fc07
-
Unregistered4a93fc07
-
Amatör
-
-
56 inlägg
är det ngn som har bra tips på vad man ska för inställningar för 3G så man man vet till 100% att telefonen inte kopplar upp sig mot internet via 3G när man tex är utomlands? Räcker det med att slå om till GSM?
Postad 05 December 2010 - 10:42
ballepalle
-
ballepalle
-
Användare
-
-
117 inlägg
är det ngn som har bra tips på vad man ska för inställningar för 3G så man man vet till 100% att telefonen inte kopplar upp sig mot internet via 3G när man tex är utomlands? Räcker det med att slå om till GSM?
sätt "endast WLAN" under anslutbarhet > inställningar > på både dataanvändning i hemnätverk och för roaming. det borde fixa biffen. har mina menyer på engelska så det kanske heter nått annat, kommer inte riktigt ihåg. btw, vad kör ni för teman? några tips på teman som funkar rakt igenom och inte bara så att startskärmen ser typ bra ut och resten bara skit som många är!  kör nu nokias eget midnight silver, tycker det är helt ok men kul att byta lite då och då
Postad 05 December 2010 - 11:39
Dunbar
-
Dunbar
-
Lärjunge
-
-
474 inlägg
Önskemål:
Appar för YouTube och SvtPlay (i stället för som nu, endast länkar till mobilsidorna) som tillåter högre upplösning, så att man utnyttjar skärmens upplösning.
Förbättrad app för Spotify som gör att man kan dela musik via sms (vilket åtm funkar på iPhone, vet inte hur det är med Android).
Postad 05 December 2010 - 14:34
sammy75
-
sammy75
-
Amatör
-
-
65 inlägg
logitech mouse M555b fungerar toppen,MEN inte microsoft mobile keyboard 6000 eftersom den har en 6 siffrig kod som ändras varje gång du ansluter den till någon annan enhet,till PS3 fungerar den kanon,mankan se koden på tv;n men inte på N8.någon som fått denna att fungera,vet inte om man kan ställa in koden själv på något sätt..
Postad 05 December 2010 - 15:02
trixeo
-
trixeo
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
logitech mouse M555b fungerar toppen,MEN inte microsoft mobile keyboard 6000 eftersom den har en 6 siffrig kod som ändras varje gång du ansluter den till någon annan enhet,till PS3 fungerar den kanon,mankan se koden på tv;n men inte på N8.någon som fått denna att fungera,vet inte om man kan ställa in koden själv på något sätt..
Microsoft Mobile Keyboard 6000 funkar utmärkt för mig. Bara för att Windows 7 vill lägga in lösenord betyder inte det att du måste göra det. Tangentbordet i sig har inget lösenord. Om du vill ansluta tangentbordet till Windows 7 utan lösenord gör följande: 1. Control Panel/Devices and Printers: Add device. 2. När den hittar tangentbordet/numpadden högerklicka på det och välj Properties. 3. I Servicefliken kryssa i "Drivers for keyboard, mice, etc (HID)" och tryck sedan OK. 4. Tryck Cancel i Add a Device wizard. 5. Klart! Kanske ska varna för att det nu är möjligt för tangenbordssniffning.
Redigerat av trixeo, 05 December 2010 - 15:03.
Postad 05 December 2010 - 15:30
sammy75
-
sammy75
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Få se om jag uppfattat dig rätt nu,jag får den att fungera i windows 7 utan problem men inte i Nokia N8 som tråden handlar om,har du fått den att fungera med Nokia N8 ?..tacksam för svar så jag vet att jag gör rätt,musen e det inget problem med,där e koden 0000 men till tangentbordet så e det ny kod hela tiden och den syns inte i telefonen...
Postad 05 December 2010 - 17:19
trixeo
-
trixeo
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Få se om jag uppfattat dig rätt nu,jag får den att fungera i windows 7 utan problem men inte i Nokia N8 som tråden handlar om,har du fått den att fungera med Nokia N8 ?..tacksam för svar så jag vet att jag gör rätt,musen e det inget problem med,där e koden 0000 men till tangentbordet så e det ny kod hela tiden och den syns inte i telefonen...
Tryck in BT-knappen på baksidan av tangentbordet och håll den inne tills lampan på framsidan börjar blinka, ca 15 sek, sök sedan med telefonen efter tangentbordet. Ange en kod på telefonen (tyvärr måste man ange en kod), tex 0 och tryck OK. Tryck sedan på tangentbordet samma kod, tex 0 och sedan enter. Klart! Problemet kommer sedan om du vill ansluta den till windows igen att du måste först ta bort enheten från windows, trycka in knappen på baksidan igen på tangentbordet i ca 15 sek och låta windows leta efter det igen.
Postad 05 December 2010 - 17:20
nokki
-
nokki
-
Rookie
-
2 inlägg
Nån som vet ifall "microsoft bluetooth notebook mouse 5000" går att köra på N8an.
Jag får det inte till att funka. N8an hittar enheten, men misslyckas att ansluta.
Har provat 2 olika möss av samma modell.
Hittar inget om det när jag söker i tråden, men det är väl en ganska vanlig bluetooth-mus?
Redigerat av nokki, 05 December 2010 - 17:21.
Postad 05 December 2010 - 17:30
trixeo
-
trixeo
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Nån som vet ifall "microsoft bluetooth notebook mouse 5000" går att köra på N8an. Jag får det inte till att funka. N8an hittar enheten, men misslyckas att ansluta. Har provat 2 olika möss av samma modell. Hittar inget om det när jag söker i tråden, men det är väl en ganska vanlig bluetooth-mus?
Förmodligen har musen en pre-set kod, tex 0000 som du ska ange i din N8 när du får upp frågan om kod. Kanske står tryckt på baksidan eller i manualen. Men samma gäller förmodligen här som för ett tangentbord, du måste "resetta" musen genom att hålla in BT-knappen på baksidan av musen tills den börjar blinka. ... MEN inte microsoft mobile keyboard 6000 eftersom den har en 6 siffrig kod som ändras varje gång du ansluter den till någon annan enhet...
Nej den ändras inte, den har inte ens en kod. Det du menar är att Windows 7 hittar på ett nytt varje gång du återansluter den.
Postad 05 December 2010 - 17:49
nokki
-
nokki
-
Rookie
-
2 inlägg
[quote name='trixeo' date='Dec 5 2010, 17:30 ' post='3112346'] Förmodligen har musen en pre-set kod, tex 0000 som du ska ange i din N8 när du får upp frågan om kod. Kanske står tryckt på baksidan eller i manualen. Men samma gäller förmodligen här som för ett tangentbord, du måste "resetta" musen genom att hålla in BT-knappen på baksidan av musen tills den börjar blinka. Musen har en pre-set kod, ja. Den är 0000 (står i musens manual). jag får upp rutan att mata in den koden. Det går att koppla ihop enheterna, men det misslyckas när jag ska välja ansluta. Då säger telefonen såhär: Det går inte att upprätta en bluetoothanslutning. Kan det vara nåt annat?
Postad 05 December 2010 - 18:27
Unregisteredfb067147
-
Unregisteredfb067147
-
Rookie
-
9 inlägg
En fråga..kanske finns det svar någonstans...
Jag har lagt in mina mailuppgifter i N8:an..precis som jag gjort med bl.a. N900 och E72. Med dessa sistnämnda fick jag alltid ett visuellt besked om nytt email, men i N8:an inget?? Jag får bara ljudnotisen. Hur göra??
Redigerat av Unregisteredfb067147, 05 December 2010 - 18:27.
Postad 05 December 2010 - 18:35
Serenity
-
Serenity
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Så vitt jag vet så går det inte få något visuellt besked om ny epost. Det är en ljudsignal som gäller.
Postad 05 December 2010 - 19:37
Unregisteredfb067147
-
Unregisteredfb067147
-
Rookie
-
9 inlägg
Så vitt jag vet så går det inte få något visuellt besked om ny epost. Det är en ljudsignal som gäller.
Det är ju skitdåligt..på ren svenska..till o med 6 år gammal mobil har visuellt besked. Jag tror Nokia har missat detta helt. Så enkelt att ordna i en uppdatering.
Postad 05 December 2010 - 19:38
Serenity
-
Serenity
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Varför? Sitter du med telefonen i handen hela tiden? Det är bättre att du får en ljudsignal när du fått ett meddelande.
Om du missat att du fått ett meddelande, samtal eller sms, så blinkar many-knappen frekvent och det finns en "missade händelser" widget också.
Postad 05 December 2010 - 19:55
Unregisteredfb067147
-
Unregisteredfb067147
-
Rookie
-
9 inlägg
Varför? Sitter du med telefonen i handen hela tiden? Det är bättre att du får en ljudsignal när du fått ett meddelande. Om du missat att du fått ett meddelande, samtal eller sms, så blinkar many-knappen frekvent och det finns en "missade händelser" widget också.
näpp, tyvärr finns inte e-mail med i missade händelser, bara sms, mms, missade samtal. Och ja visst vill man ha besked om nya e-mail..vill du inte veta om du fått ett meddelande?
Postad 05 December 2010 - 19:56
Serenity
-
Serenity
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Ah, du har rätt. Jag tror inte nya epost meddelanden dyker upp i missade händelser. Det är ju inte så bra.
Visst vill jag veta när jag får ny epost, men det är det jag har hörseln till för.
Postad 05 December 2010 - 20:19
sammy75
-
sammy75
-
Amatör
-
-
65 inlägg
angående keyboard 6000...Ditt tips funkade kanon,tackar..nu kan jag ansluta tangent bordet,först så tillät jag den upprätta en anslutning varje gång jag ansluter den men det funkade inte,då kopplade den bort sig efter en kort stund,så nu fär jag hitta på en ny kod varje gång då jag ansluter den,fungerar det toppen..jag kund bara ha tangentbordet inkopplat tillsammans med en annan mus då fungerade det,sifferknappsatsen får man vara utan då det verkar som man bara kan ha två olika blätands grejer på samtidigt,samma sak var det med PS3:an...
Postad 05 December 2010 - 20:25
trixeo
-
trixeo
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
näpp, tyvärr finns inte e-mail med i missade händelser, bara sms, mms, missade samtal. Och ja visst vill man ha besked om nya e-mail..vill du inte veta om du fått ett meddelande?
Är väl bara att lägga till E-post-widget på startsidan??
Postad 05 December 2010 - 21:23
Unregistered0e530dee
-
Unregistered0e530dee
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Okej.
Då har jag drabbats av " Nokias strömproblem"
Igår efter ca 1 veckas användande var telefonen helt död. Köpte den 2010-11-18 Visste att den var i princip fullladdad. Tittade på den och la den på skrivbordet. 20 min senare när jag tog den var den helt svart, Hum tänkte jag, har den stängts av? Men tyvärr så gick den inte varesäg sätta på eller ladda.
http://www.mobil.se/...m-1.378111.html http://discussions.e...ing/td-p/778960
Så jag åkte med den till media markt. Får jag en ny? Nej den ska in på reperation som kan ta en månad. Har försökt och googla lite hur det ser ut med lagar osv. Men vad jag förstår så får man den inte utbytt efter 7 dagar eller?
Någon som har koll på konsumentlagarna?
Men jag menar. Jag har köpt telefonen olåst kontant och ska nu kanske behöva vänta 1 månad för dom och fixa det? Borde ju nästan få ränta på pengarna man lagt ut. Efter att ha läst i discussions europe nokia forumet där många fler har problem så verkar det ju som om de är nått mega fel och dom behöver byta ut hela moderkortet på telefonen. Det har ju inga service center på lager såklart och dessutom inte till en telefon som är ny och nokia själv knappt kan leverera, Så 1 månad blir väl 3.
Blev dock bra bemött på media markt, men har skrivit till nokia supporten, Jag vill ha en ny lur, får se hur dom svarar mig. För att vänta kanske 1månad på ett fabriktfel? Nej tack!
/Andreas
Ok, En liten update. Fick tillbaka telefonen 2 dec, så det gick snabbt. Det roligaste av allt, Dom hittade ingen fel, Batteriet var urladdat, Sure  Inte så att jag försökte ladda den, Som dom skrev, Dte kan ta några minuter innan den börjar ladda om den är helt urladdad.De visste jag ju, laddade den 2 timmar men 2 olika laddare och det funkade inte. Skit samma, Luren funkade ok första dagen, men nu är den alla fall hel knäpp. Senast den la av var i ett samtal nyss och den stängde av sig. Igår surfade en polare coh den blev bara svart. Hängde sig när jag trixa lite med den igår med. Startade om den, död efter 10 min igen, Då hade jag inte ens rört den efter.. Någon som har upplevt liknande problem? Andreas
Postad 05 December 2010 - 21:29
Serenity
-
Serenity
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Låter som du måste ta i hårdhandskarna med butiken. Du får kräva att åtgärdar detta / helst byter ut telefonen. Så här får det inte vara.
Postad 05 December 2010 - 22:03
trixeo
-
trixeo
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Ok, En liten update. Fick tillbaka telefonen 2 dec, så det gick snabbt. Det roligaste av allt, Dom hittade ingen fel, Batteriet var urladdat, Sure  Inte så att jag försökte ladda den, Som dom skrev, Dte kan ta några minuter innan den börjar ladda om den är helt urladdad.De visste jag ju, laddade den 2 timmar men 2 olika laddare och det funkade inte.
Skit samma, Luren funkade ok första dagen, men nu är den alla fall hel knäpp. Senast den la av var i ett samtal nyss och den stängde av sig. Igår surfade en polare coh den blev bara svart. Hängde sig när jag trixa lite med den igår med. Startade om den, död efter 10 min igen, Då hade jag inte ens rört den efter..
Någon som har upplevt liknande problem?
Andreas
Min har också hängt sig flera ggr under samtal och startat om, tom har den startat om när jag bara har tittat på den. Men det händer väldigt sällan och jag minns min 5800 i början som det var likadant med men avhjälptes senare med uppdateringar. Hoppas att det är så denna gång med.
Postad 05 December 2010 - 22:13
Unregistered0e530dee
-
Unregistered0e530dee
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Min har också hängt sig flera ggr under samtal och startat om, tom har den startat om när jag bara har tittat på den. Men det händer väldigt sällan och jag minns min 5800 i början som det var likadant med men avhjälptes senare med uppdateringar. Hoppas att det är så denna gång med.
Då är jag väl inte ensam om problemet. Men jag tycker det händer lite väl ofta tyvärr. /Andreas
Postad 06 December 2010 - 07:05
SL2
-
SL2
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Önskemål:
Appar för YouTube och SvtPlay (i stället för som nu, endast länkar till mobilsidorna) som tillåter högre upplösning, så att man utnyttjar skärmens upplösning.
Standardupplösningen på youtube är identisk med N8, 360 x 640, varför vill du ha högre? Till HDMI?
Postad 06 December 2010 - 07:22
hemtman
-
hemtman
-
Användare
-
-
105 inlägg
Printa e-post med bluetooth går det? eller finns det nåt annat sätt tex usb.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|