Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol

3397 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canal Digital HD PVR 5720SX (Digitalboxar) 1 8,83 (11) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 01 november 2013 - 11:06

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Jag tror inte att dessa kanaler har flyttats på ganska länge.
Jag har bra signal och kvalitet på dessa (SNR 15 till 17 dB).
Men kolla att frekvenserna är rätt:

(Ställ dig först på kanalen och aktivera signalmätaren)
Eurosport HD och Discovery HD Showcase = 12015 Hor
Eurosport 2 HD och Nat Geo Wild HD = 11785 Hor

Är det fel så starta om boxen med strömsladden.
Gå annars igenom lite fler kanaler på andra frekvenser och leta efter ett mönster i bra/dålig kvalitet. lägg märke till Horisontell/Vertikal samt frekvens.

Vissa av frekvenserna sänds med både vertikal och horizontell polarisation. Då är det viktigt att antennhuvudet är "roterat i hållaren" till rätt vinkel. Frekvenserna ovan ser inte ut att sändas på det viset, men om det är bra kvalitet på andra frekvenser så kan det löna sig att observera kvalitetsmätaren medan LNB roteras sakta lite grann. (Vridning till ca "kl halv sex" är en bra utgångspunkt.)

Oj...detta var mycket krångligare än vad jag hoppats på :-/

Tack för alla info dock !

Skall kolla mina mätare när jag kommer hem. Skall tillägga att på samtliga dessa kanaler så kommer en röd ruta upp och "ingen signal" visas.

Monshi: Hur kollar man signal/brusförhållandet ?

Postad 01 november 2013 - 11:10

korpen
  • korpen
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Hej är det nån som hittar TRACE Urban HD. gjort kanalsökning men den dyker inte upp ?

De säger på FB att den dyker upp under dagen och då på kanal 57.

Postad 01 november 2013 - 12:05

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Oj...detta var mycket krångligare än vad jag hoppats på :-/

Tack för alla info dock !

Skall kolla mina mätare när jag kommer hem. Skall tillägga att på samtliga dessa kanaler så kommer en röd ruta upp och "ingen signal" visas.

Monshi: Hur kollar man signal/brusförhållandet ?

Samma ställe som du ser signalnivåerna.
Kan kolla vad jag har, dvs vad du borde ha. Parabolen perfekt inställd här :-)

Postad 01 november 2013 - 14:52

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Samma ställe som du ser signalnivåerna.
Kan kolla vad jag har, dvs vad du borde ha. Parabolen perfekt inställd här :-)

Tack !!

Skulle vara mycket intressant att veta :-)

Har du gjort din inställning själv eller har du anlitat någon med mätutrustning ?

Min parabol sitter mycket stadigt men störs när det blåser mycket. Tror inte att parabolen rör sig nämnvärt men jag är lite misstänksam på några träd som står c:a 40 meter framför. De kanske blivit lite högre på 5 år men det borde ju inte röra sig om några större skillnader.

Vilken vinkel är det man räknar uppåt från horisontallinjen räknat ? 22 grader fick jag något minne av men är inte alls säker.

Postad 01 november 2013 - 15:10

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Var en kille här och vred den några millimeter förra sommaren.
Men mina data
BER 0,0E0 och SNR 15 (+/- 0,5)

Träd? Inte en exakt metod men ta en tom pappersrulle, ställ dig vid parabolen och titta i dess siktlinje genom rullen.

Eller uppskatta höjden på träden och räkna vinkel. Om du är dålig på det finns det appar till telefonen som kan hjälpa tror jag.

Redigerat av Monshi, 01 november 2013 - 15:10.

Postad 01 november 2013 - 17:18

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Vilken vinkel är det man räknar uppåt från horisontallinjen räknat ? 22 grader fick jag något minne av men är inte alls säker.

Elevationsvinkeln beror på var du bor (det kanske du har skrivit). Det finns beräkningshjälp på nätet eller så kan t.ex. titta här:
http://www.kjell.com...ta-for-thor-1-w

Vad gäller kvalitet så skrev jag mina siffror på SNR (som beror av BER). Jag har 15 resp 17 dB (med ganska stor skål).
Om du stadigt får meddelandet "ingen signal", så är det så dålig kvalitet (och kanske låg signalstyrka) så kan den nog inte ange något BER eller SNR.

Då är det alltså så att de värden du uppgav gäller någon av dina "fungerande" kanaler. Så kvaliteten på dem är inte riktigt bra där heller. Börja att kontrollera trädet med vinkelhake (eller ett papper där du ritar en triangel) de kan växa rejält på 5 år.
Nästa misstanke kan vara kabelanslutningarna (rör kablarna sig när det blåser, kanske?)
Du hade lite skillnad mellan tuner 1&2 kan ju vara läge att göra om anslutningarna.
Märk upp inställningarna på parabolfästet så kan du få tillbaka inställningen om du provar att justera den lite.
För inriktingen av antennen är signalstyrkemätaren användbar (och som jag skrev), använder du kvalitetsmätaren för att justera vridningen av LNB.)

Redigerat av janb, 01 november 2013 - 17:27.

Postad 01 november 2013 - 17:21

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Träd? Inte en exakt metod men ta en tom pappersrulle, ställ dig vid parabolen och titta i dess siktlinje genom rullen.

"Siktlinjen" är väl inte så lätt att veta om han har en offsetmatad skål, eller brukar den vara utritad på fästet?

Postad 01 november 2013 - 17:24

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

"Siktlinjen" är väl inte så lätt att veta om han har en offsetmatad skål, eller brukar den vara utritad på fästet?

Det kan du ha rätt i men om man vet elevationsvinkeln för satelliten torde det gå på ett ungefär..
Men som sagt, ingen exakt metod.
Långt därifrån.

Postad 01 november 2013 - 22:08

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Janb och Monshi...återigen tack för era inputs...ovärderligt ! :-)

Så här ser det ut hos mig:

SVT1 HD
Tuner 1
BER 0,0E0
S/N 9,1 dB
Styrka 58% (måttlig)
Kvalitet 23% (dålig)
Tuner 2
BER 0,0E0
S/N 9,4 dB
Styrka 94% (bra)
Kvalitet 32% (dålig)

Eurosport (SD)
Tuner 1
BER(fladdrar som fan)E-5
S/N 8,2 dB
Styrka 64% (måttlig)
Kvalitet 0% (dålig)
Tuner 2
BER(fladdrar som fan)E-5
S/N 8,6 dB
Styrka 80% (bra)
Kvalitet 0-2% (dålig)

Vädret just nu är klart och helt vindstilla. På Eurosport HD står det bara "ingen signal"

Går det att dra några slutsatser av detta på vad som är fel ?

Postad 01 november 2013 - 22:39

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 1
SVT 1 HD har vertikal polarisation, Eurosport HD Horisontell.

Kan med andra ord vara ett problem med vinkeln på LNB-huvudet men även allt annat...
Kl 17 ska peka i ungefär.
Samt kolla kablarna.
Om det fungerat förut kan man misstänka att fukt tagit sig in någonstans. I LNB, i kabelfästen...Saker kan gå sönder.
Det är ju ganska dåliga värden rakt över, jag har 100% i signal och kvalité.

Postad 01 november 2013 - 23:13

SweX
  • SweX
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Om man inte vet hur, eller helt enkelt inte vill klättra så kanske det kan vara värt 500Kr.

För att få tillgång till bästa ljud och bild så måste din parabol vara optimalt inställd. Även om allt var perfekt efter den ursprungliga installationen kan väder och vind rubba parabolens position, något som gör att du kan förlora bild på en eller flera kanaler. Kontakta vår installationshjälp på 0200-330331 för att boka någon av Canal Digitals anslutna installatörer som justerar din parabol.

En enkel justering av parabolen kostar ca 500 kr, den kostnaden täcker då installatörens resekostnad och att han ansluter sitt mätinstrument och därefter optimerar din parabolantenn.

Om installatören upptäcker att något annat påverkar din TV-mottagning, t ex att ett träd vuxit in mellan parabol och satellit eller att dina kablar eller kontakter behöver bytas så kräver det mer arbete. I så fall skall installatören tydligt förklara vad som behöver göras då det extra arbetet/materialet inte täcks in av kostnaden på 500 kr.

Postad 01 november 2013 - 23:19

SweX
  • SweX
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
@Monshi, när vi ändå är inne på ämnet så tänkte jag fråga hur det ser ut på Ginx TV hos dig?

Jag har 87% Signal och 10-15% Kvalitet. Men 0% kvalitet vid dåligt väder. :)

Postad 02 november 2013 - 08:45

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 1
Problemet med Ginx TV är att den sänder på K2 Beamen på Thor 6 som har sämre täckning över Sverige

http://www.telenorsa...et/thor-6-k2-2/

Förövrigt så har jag dessa värden på svt 1 hd, eurosport hd och ginx tv

SVT1 HD:

Styrka 100%
Kvalitet 100&
DB 16,1

Eurosport HD:
Styrka 88%
Kvalitet 100%
DB 14,6

Ginx TV
Styrka 70%
Kvalitet 45%
DB 10,7

För tillfället är det mulet ute och blåser lite.

Och jag använder Canal Digitals parabol som jag har riktat in själv med hjälp av signalmätaren i boxen, och har inte haft några problem vid regn förutom på ginx tv.

Postad 02 november 2013 - 09:26

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 1

@Monshi, när vi ändå är inne på ämnet så tänkte jag fråga hur det ser ut på Ginx TV hos dig?

Jag har 87% Signal och 10-15% Kvalitet. Men 0% kvalitet vid dåligt väder. :)

Har vi en kanal som heter Ginx?
Hittar den... vad tusan?

men signalvärden på den kanalen.
Styrka 100 %
Kvalité 95 %
BER 0
S/N (DB) 13,1

Halvklart väder, inget som ska påverka signalen.
Svansen
Som SweX är inne på, det kostar inte mycket att ta dit en som ställer in parabolen. Det kan det vara värt.

Postad 03 november 2013 - 23:47

SweX
  • SweX
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Tack till 91robe och Monshi.

@Monshi, Ja Ginx TV köpte upp gamla FTA kanalen "The player Channel" så Ginx TV ersatte den för ungefär 1 månad sedan.

91robe, jo jag kollar den listan ofta efter uppdateringar om kanaler men lade inte märke till vilken beam den va på, men det förklarar ju en del som du säger i alla fall.

Ja, jag har också parabolen ifrån Triax som Canal Digital använder. :)

Redigerat av SweX, 03 november 2013 - 23:48.

Postad 04 november 2013 - 13:46

Unregisteredd3931438
  • Unregisteredd3931438
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Finns det något enkelt sätt att bara behöva en koaxialkabel till de båda mikrovågshuvudena? Det är lite knöligt med två kablar i min lägenhet.

Postad 04 november 2013 - 13:51

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

Finns det något enkelt sätt att bara behöva en koaxialkabel till de båda mikrovågshuvudena? Det är lite knöligt med två kablar i min lägenhet.

Det går med en kabel om du byter LNB.
http://www.canaldigi...e-cable-lnb.pdf

Postad 10 november 2013 - 14:20

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Medveten om att detta är off topic provar jag ändå då det finns gott om kunniga figurer som cirkulerar här. Jag hade tidigare min ADB box ansluten direkt till en router, alla nätverksgrejer fungerade då (både fjärrinspelning och on demand). Nu har jag köpt både ny TV och förstärkare och de behöver också varsin nätverkssladd för att alla funktioner ska fungera. Ok, jag köper en switch och delar på en av signalerna tänkte jag då jag inte har så många sladdar framdragna.

Blev en Netgear GS105. Inledningsvis verkade det fungera, d.v.s förstärkaren gick att styra via app och TVn kunde ansluta till on demand. MEN nu visar det sig att jag inte kan fjärrinspela längre, boxen hittas inte. Inte heller kan jag längre använda förstärkarens airplay, iphone/ipad hittar den dock och försöker ett tag men utan framgång. Vad kan detta tänkas bero på och går det att lösa? Apparaterna kan ju ansluta till nätet på ett vis men går inte att komma åt så som jag vill (airplay förstärkare och fjärrinspelning ADB-box). Tacksam för svar.

Redigerat av Eucharist, 10 november 2013 - 19:33.

Postad 10 november 2013 - 14:27

Unregisteredba5975fd
  • Unregisteredba5975fd
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Medveten om att detta är off topic provar jag ändå då det finns gott om kunniga figurer som cirkulerar här. Jag hade tidigare min ADB box ansluten direkt till en router, alla nätverksgrejer fungerade då (både fjärrinspelning och on demand). Nu har jag köpt både ny TV och förstärkare och de behöver också varsin nätverkssladd för att alla funktioner ska fungera. Ok, jag köper en switch och delar på en av signalerna tänkte jag då jag inte har så många sladdar framdragna.

Blev en Netgear GS105. Inledningsvis verkade det fungera, d.v.s förstärkaren gick att styra via app och TVn kunde ansluta till on demand. MEN nu visar det sig att jag inte kan fjärrinspela längre, boxen hittas inte. Inte heller kan jag längre välja förstärkarens airplay. Vad kan detta tänkas bero på och går det att lösa? Apparaterna kan ju ansluta till nätet på ett vis men går inte att komma åt så som jag vill (airplay förstärkare och fjärrinspelning ADB-box). Tacksam för svar.

Har egentligen ingen aning men kan det vara brandväggen i routern som blockerar ?

Postad 10 november 2013 - 15:50

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0

Har egentligen ingen aning men kan det vara brandväggen i routern som blockerar ?

Bör inte vara så (?) eftersom det fungerade tidigare när jag kopplade in boxen direkt till routern utan switchen emellan

Postad 11 november 2013 - 12:40

JB1
  • JB1
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Har boxen med familjepaketet. Funderar på en tvillingbox i annat rum och har redan den gamle 250 gb boxen och undrar om det bara är att beställa tvilling och stoppa in tvillingkortet i boxen? Behöver boxen då kabelkontakt med parabolen??

Postad 11 november 2013 - 14:58

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 304 inlägg
  • 0

Har boxen med familjepaketet. Funderar på en tvillingbox i annat rum och har redan den gamle 250 gb boxen och undrar om det bara är att beställa tvilling och stoppa in tvillingkortet i boxen? Behöver boxen då kabelkontakt med parabolen??

Hej JB1,

Det stämmer att du behöver dra en extra antennkabel ifrån parabolen till box nr 2 för att det ska fungera. Om du har en extra box hemma idag går det att teckna till ett tvillingkort till den.

Hälsningar
Emelie

Postad 11 november 2013 - 14:59

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Eucharist. Funkar det om du kopplar tillbaka kabel direkt i respektive burk. Dubbelkolla alla anslutningar .... Annars kan det ju vara fel på switchen prova systematiskt t ex genom att koppla in switchen mellan router och dator...

Redigerat av philipsguy, 12 november 2013 - 18:53.

Postad 12 november 2013 - 11:24

matshansson
  • matshansson
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Switchen har troligtvis gigabit portar som inte öppnas av boxen. En kör 100Mbit/s den andra 1Gbit/s. Detta fungerar inte i "Auto läge" mellan alla fabrikat. Du måste tvinga dem till att köra med samma hastighet manuellt.
/Mats

Postad 12 november 2013 - 11:28

Unregisteredba5975fd
  • Unregisteredba5975fd
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Nu var det ju inte jag som hade problemet........ :)

Postad 12 november 2013 - 19:36

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0

Switchen har troligtvis gigabit portar som inte öppnas av boxen. En kör 100Mbit/s den andra 1Gbit/s. Detta fungerar inte i "Auto läge" mellan alla fabrikat. Du måste tvinga dem till att köra med samma hastighet manuellt.
/Mats

Se där ja, tackar för svaret! Hade jag aldrig kommit på själv. Nu ska jag bara försöka klura ut om det går att "tvinga" dem som du säger...det lustiga är att jag valde denna switchen istället för den som inte hade gigabit portar eftersom "ju snabbare desto bättre" tänkte jag och de kostade samma....kanske inte i detta fall då

Postad 18 november 2013 - 23:27

Peter33
  • Peter33
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
Går det att tidsinställa att den här boxen ska visa upp ett visst program på tv (dvs sända ut det via utgångarna t ex Scart eller HDMI)? Jag hittar bara hur man kan ställa in att boxen spelar in på den interna hårddisken men det man ställer in på inspelning visas inte upp på TV/sänds ut via utgångarna.

Postad 04 december 2013 - 07:31

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0

/Mats

De flesta moderna switchar har Autosense som gör det möjligt att utan inställng köra blandade hastigheter i nätet. Kolla om din switch har autosense.

Postad 05 december 2013 - 21:31

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0

De flesta moderna switchar har Autosense som gör det möjligt att utan inställng köra blandade hastigheter i nätet. Kolla om din switch har autosense.

Efter lite googlande så verkar det ju som att den stödjer auto-sense på samtliga portar. Ändå vill inte ADB-boxen inte hittas via appen, ska prova att experimentera vidare. Kanske sätta en fast IP till boxen (vad det nu hjälper) och ev installera om appen (hjälpte förra gången det var ett annat problem med den). Airplay till min förstärkare fungerar nämligen nu så det går sakta framåt…tack för svar och att du ger mig vidare hopp om framgång :)

Postad 05 december 2013 - 21:47

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Måste kolla med er här. Hur många drabbas, åter efter en tids frånvaro, av att (dolby) ljudet försvinner i ett par, tre sekunder på SVTs HD-kanaler?
Oftast kommer det även upp en röd ruta med något i stil med
Fel (8)
Programkortet uppdateras.
eller vad det nu står, minnet sviker mig just nu.
En röd ruta är det ivartfall.

Någon annan? Detta vid live-tittande.

Postad 06 december 2013 - 07:30

Unregisteredba5975fd
  • Unregisteredba5975fd
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Måste kolla med er här. Hur många drabbas, åter efter en tids frånvaro, av att (dolby) ljudet försvinner i ett par, tre sekunder på SVTs HD-kanaler?
Oftast kommer det även upp en röd ruta med något i stil med
Fel (8)
Programkortet uppdateras.
eller vad det nu står, minnet sviker mig just nu.
En röd ruta är det ivartfall.

Någon annan? Detta vid live-tittande.

ja det händer mig oxå emellanåt, kommer inte ihåg exakt men ett par gånger i veckan kanske.

Postad 07 december 2013 - 17:19

Unregisteredbbf89d48
  • Unregisteredbbf89d48
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Ja, det är vanligt som ni säger med en frekvens på 1-2 gånger i veckan!

Postad 08 december 2013 - 09:52

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Och bara för att vara tydlig, ljudbortfall/röd ruta, enbart på SVTs HD-kanaler, ingen annan? Jag tittar inte på alla HD-kanaler som de sänder, kan missa om de uppstår även på annan kanal.

Ljudstörningen finns även kvar då man spolar tillbaka live-material. Har dock aldrig sett det på en inspelning.

Postad 08 december 2013 - 10:08

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon mer som har problem med att göra inspelningar på TV3 HD via Canal Digital appen?

Får detta felmeddelande om man försöker göra en inspelning via appen.

Bifogad fil  IMG_0008.PNG   1,14MB   2 Antal nerladdningar

Inspelningarna som syns på bilden nedan är gjord via boxen.

Bifogad fil  IMG_0009.PNG   1,51MB   3 Antal nerladdningar

Postad 08 december 2013 - 13:06

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
CD appen har aldrig fungerat tillfredsställande för mig.
Felanmälan och div påstötningar har hjälpt föga...

Postad 08 december 2013 - 13:45

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Ok, det går inte att göra en timerinspelning på TV3 HD från http://fjarrinspelning.canaldigital.se heller, så det måste vara något knas hos Canal Digital...

Postad 09 december 2013 - 20:22

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Och bara för att vara tydlig, ljudbortfall/röd ruta, enbart på SVTs HD-kanaler, ingen annan? Jag tittar inte på alla HD-kanaler som de sänder, kan missa om de uppstår även på annan kanal.

Ljudstörningen finns även kvar då man spolar tillbaka live-material. Har dock aldrig sett det på en inspelning.

Det dök upp just nu på SVT2 HD.

Postad 09 december 2013 - 22:02

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Tjoho Canal Digital, vad säger ni om ljudbortfallen!
Har perfekt signal, inget som stör boxen, ingen inspelning som pågår/avslutas. Helt oprovocerat med andra ord.

Boxen som har problem?
Ni som har problem med utsändningen?
SVT som tabbar sig?

Redigerat av Monshi, 09 december 2013 - 22:03.

Postad 10 december 2013 - 08:14

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0
Jag kan inte komma ihåg att jag sett (hört) något problem på länge, flera månader, men sen ser jag ganska lite på SVT.
Förutom ca 20-30 minuter SVT morgon varje vardag, någon nyhetssändning barje dag (rapport/aktuellt), så ser jag bara Homeland och Äkta människor (samt Allt för Sverige fram till i söndags).
Dock så ser jag nästan aldrig när det sänds då jag har satt dessa program på serieinspelning. Om jag ser det när det sänds så har jag fortfarande inspelningen igång i bakgrunden (utöver timeshift-funktionen).

Ser att Monshi inte har problem med inspelat material.
Upplever ni andra också problemen bara vid "live"-tittande eller förekommer problemen även i inspelningar för er?

Postad 10 december 2013 - 14:20

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 304 inlägg
  • 0

Tjoho Canal Digital, vad säger ni om ljudbortfallen!
Har perfekt signal, inget som stör boxen, ingen inspelning som pågår/avslutas. Helt oprovocerat med andra ord.

Boxen som har problem?
Ni som har problem med utsändningen?
SVT som tabbar sig?

Hej Monshi,

Det var en bra fråga, vi har tagit vidare din felanmälan till våra tekniker.
Men just nu har vi ingen information om att det skulle vara ett allmänt problem.

Hälsningar
Emelie

Postad 10 december 2013 - 14:53

Unregisteredba5975fd
  • Unregisteredba5975fd
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Hej Monshi,

Det var en bra fråga, vi har tagit vidare din felanmälan till våra tekniker.
Men just nu har vi ingen information om att det skulle vara ett allmänt problem.

Hälsningar
Emelie

Igår kl 20.29 hände det igen på svt1 hd

Postad 11 december 2013 - 16:03

Ken 65
  • Ken 65
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Jag kan inte komma ihåg att jag sett (hört) något problem på länge, flera månader, men sen ser jag ganska lite på SVT.
Förutom ca 20-30 minuter SVT morgon varje vardag, någon nyhetssändning barje dag (rapport/aktuellt), så ser jag bara Homeland och Äkta människor (samt Allt för Sverige fram till i söndags).
Dock så ser jag nästan aldrig när det sänds då jag har satt dessa program på serieinspelning. Om jag ser det när det sänds så har jag fortfarande inspelningen igång i bakgrunden (utöver timeshift-funktionen).

Ser att Monshi inte har problem med inspelat material.
Upplever ni andra också problemen bara vid "live"-tittande eller förekommer problemen även i inspelningar för er?

Jag har haft denna box i 2 månader, och haft ca.8 ljudavbrott på Svt1 HD och Svt2 HD varav 1 med röd ruta + 1 inspelning på Svt1HD.

Sen undrar jag om det är fler som har problem med spontan omstart. Det har hänt ca.14 ggr. och det sker när jag stänger av boxen, efter ca. 2 sek. startar den om med (b1), Testing, Initialising, men den stannar inte i Stand Byläge,som den gör när man startar från strömlöst läge, utan går i Onläge.

Boxen har även startat om under en inspelning, men fortsatte inspelningen efter ca. 4 min.

Efter kontakt med kundtjänst, skickade dom en ny strömadapter, men hjälpte inte, testade med en 5A adapter som jag har haft till 250Gb boxen, men problemet är kvar. Har gjort flera fabriksåterställningar. Nu har jag gjort total återställning (alltså även raderat inspelningar) så får vi se om det hjälper.

Postad 11 december 2013 - 18:40

Unregisteredbbf89d48
  • Unregisteredbbf89d48
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Det är ganska frekvent! Jag har det 1-2 gånger/vecka. Senast i går kväll på SVT1 HD!

Postad 11 december 2013 - 18:53

Peter33
  • Peter33
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0

Går det att tidsinställa att den här boxen ska visa upp ett visst program på tv (dvs sända ut det via utgångarna t ex Scart eller HDMI)? Jag hittar bara hur man kan ställa in att boxen spelar in på den interna hårddisken men det man ställer in på inspelning visas inte upp på TV/sänds ut via utgångarna.

Ingen som vet något om detta?

Postad 11 december 2013 - 21:11

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Ingen som vet något om detta?

tror inte det går.... Det vill säga du söker att du ska kunna ställa in att boxen ska påminna dig alternativt byta till viss kanal, visst program.
Det tror jag inte går, har inte sett det alternativet i menyerna.

Postad 11 december 2013 - 22:08

SweX
  • SweX
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Ang den röda rutan....Jag har den "lilla vita" ADB boxen och jag fick röd ruta i 3-5 sec igår kväll på VH1 Classic när kanalen sände.

Skulle jag "försöka" titta på kanalen säg kl 17 när kanalen inte sänder så skulle jag också få röd rutan men det är en annan typ av röd ruta (annan text) så det är inte den rutan jag pratar om.

Har ni andra som fått röd ruta bara sett den när ni tittat på SVT's kanaler eller andra kanaler också. Dom flesta som skrivit om röda rutan i den här tråden verkar ju sett den på nån av SVT's kanaler.

Postad 11 december 2013 - 22:21

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Nu har jag ju varken parabol eller någon av dessa boxar än! (Flyttar snart till hus så då måste man väl!)
Jag har comhem kabel-tv och har haft störningar på SVTs kanaler med korta ljudbortfall.
Vet ej om det kan ha något samband?! (att SVT har något problem alltså)

Postad 11 december 2013 - 23:46

Ken 65
  • Ken 65
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Ljudbortfall på Rapport ikväll, röd ruta men den syns bara 1-2 sek. så man hinner inte se vad det står.

Postad 12 december 2013 - 02:12

Peter33
  • Peter33
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0

tror inte det går.... Det vill säga du söker att du ska kunna ställa in att boxen ska påminna dig alternativt byta till viss kanal, visst program.
Det tror jag inte går, har inte sett det alternativet i menyerna.

Tack för svar. Trist att funktionen inte verkar finnas. det blir tyvärr en "dealbreaker" för mig och jag får leta efter en annan box/leverantör. :-(
Vill kunna kunna sätta timer så att boxen visar upp ett visst program för att kunna spela in programmet på en separat gammal DVD-brännare samt för att underlätta för mina föräldrar (som inte har så bra koll på teknik ens på grundläggande nivå :-) ) att säkerställa att de inte missar saker de gärna vill se.

Postad 12 december 2013 - 07:50

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 1

Ok, det går inte att göra en timerinspelning på TV3 HD från http://fjarrinspelning.canaldigital.se heller, så det måste vara något knas hos Canal Digital...

Fjärrinspelningen fungerar någon gång ibland för mig men precis som för dig fungerar det aldrig på TV3 HD. Jag får dessutom ofta upp en sida som säger att sidan kan inte visas när jag försöker logga in och/eller sätta en inspelning. Har påpekat detta här samt mailat Canal Digital men får ingen respons så att detta skulle lösa sig tror jag vi kan glömma.

404 - File or directory not found.

The resource you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.

Redigerat av Travolta, 12 december 2013 - 17:18.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.