Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED55B6V / 65B6V

6349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG B6 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B6V (TV) Rapporterad 9 9.28846 (51) Inga priser
LG B6 65" 4K Ultra HD OLED - OLED65B6V (TV) 8 9.159998 (24) Inga priser
38 relaterade trådar
OLED-tv (4912 inlägg) 2 år sedan
LG G6, E6, C6 och B6 UHD HDR OLED 2016 (1744 inlägg) 2 år sedan
Besviken om byte LG OLED55B6V mot SONY KE-75XH9096 ? (2 inlägg) 4 år sedan
Allt om Dolby Vision (101 inlägg) 6 år sedan
LG OLED65B6V - problem med missfärg - garanti ärende (0 inlägg) 7 år sedan
Hjälp med setup (4 inlägg) 7 år sedan
LG OLED65B6V Ljudproblem via HDMI ARC Och Optisk (11 inlägg) 7 år sedan
Sony 55XE8505 eller LG 55SJ810V (16 inlägg) 8 år sedan
Hjälp vid val av ny TV. (7 inlägg) 8 år sedan
LG Oled65b6v IntelNUC "Ogiltig Format" Hjälp !!!!&# (12 inlägg) 8 år sedan
OLED55B6V Bytesråd (6 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V LG OLED65B7V Skillnad ? (2 inlägg) 8 år sedan
Suddig bild LG OLED 65B6V (14 inlägg) 8 år sedan
Köp av 65" hjälp (15 inlägg) 8 år sedan
Vilse i hembiodjungeln, vad ska jag välja??? (6 inlägg) 8 år sedan
65" för PC - Mediakonsumption och sport sändingar? (10 inlägg) 8 år sedan
Väggmontera Tv på gipsvägg 60 cm CC reglar (9 inlägg) 8 år sedan
Philips 55POS901F eller LG OLED55B6V (7 inlägg) 8 år sedan
Byta ut gammal Panasonic plasma. Har tydligen hänt en del.... (8 inlägg) 8 år sedan
Ny Tv 55-60" (2 inlägg) 8 år sedan
Sommarrea eller Black Friday? 55" OLED (5 inlägg) 8 år sedan
Ljusstark prisvärd 60-65 tums TV? (1 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V Ljust Sträck Över Hela Skärmen !!! Behöver hjälp (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED55B6V vs Samsung UE60KS7005 vs LG 65UH664v (vs Philips 65PUS7101) (2 inlägg) 9 år sedan
Välja 55” OLED istället för 65” LED? (36 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9505 eller LG OLED65B6V (17 inlägg) 9 år sedan
OLED 4K 65" med HDR eller Led 4K 75" utan HDR? (62 inlägg) 9 år sedan
TV att köpa idag (11 inlägg) 9 år sedan
55" vs 65" OLED vs LCD | 15tusen - PS4 / Netflix (9 inlägg) 9 år sedan
LG 65B6V för 24790kr eller 65E6V för 29990kr? (10 inlägg) 9 år sedan
köpa LG OLED55B6V nu eller vänta till höst? (6 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9005 eller LG OLED65B6V (2 inlägg) 9 år sedan
LG OLED65B6V eller LG OLED55E6V eller... (6 inlägg) 9 år sedan
LG oled55B6V " Instabilt nätverk" (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED eller Sony LCD? (5 inlägg) 9 år sedan
Ny tv??? (13 inlägg) 9 år sedan
Panna VT30 sönder. Vilken tv är bra nog att ersätta? (37 inlägg) 9 år sedan
Ska köpa en OLED, vilken ska jag välja? (8 inlägg) 9 år sedan

Postad 08 December 2016 - 22:58

nimrod23
  • nimrod23
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Blir sista jag gnäller om detta nu men jag kommer nog byta eller återlämna helt om inte LG tar på sig det som garanti. Har ljusat upp bilden men i Dark knight när han hoppar från skyskrapan och flyger förbi så ljusnar min tv i kanterna. Är riktigt illa på Netflix men syns även på blu-rayen och de blir så tydligt när allt annat är kolsvart.

Vilken nivå på ljusstyrka har du? Över 50? Jag ser det även på min b6:a på Netflix. Inget jag har reagerat på. Drar man ner ljusreglaget till 48 så syns det knappt. Jag har 50 på min. Förlorar en del i mörka partier med 48 dock. Inget jag har stört mig på. Netflix bildkvalitet varierar väldigt mycket. 

Postad 08 December 2016 - 23:42

daywalker
  • daywalker
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

attachicon.gifThumbs-up-clipart-cliparts-for-you-5.jpg

attachicon.gifThumbs-up-clipart-cliparts-for-you-5.jpg

Superbra äntligen någon som är positiv, jag fattar inte alla som ska leta fel och brister på allting, å modell x 2017 blir bättre jag väntar etc, det är så på alla forum, det är klart att det alltid kommer något bättre annars hade vi haft tjocktv och vhs fortfarande, njut av det som finns idag, har du inte råd sluta gnälla.

Postad 09 December 2016 - 00:10

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1150 inlägg
  • 0

Vilken nivå på ljusstyrka har du? Över 50? Jag ser det även på min b6:a på Netflix. Inget jag har reagerat på. Drar man ner ljusreglaget till 48 så syns det knappt. Jag har 50 på min. Förlorar en del i mörka partier med 48 dock. Inget jag har stört mig på. Netflix bildkvalitet varierar väldigt mycket.

mellan 50 och 54 eftersom jag vill ha ut rätt mängd ljus tänker jag inte acceptera att ta bort så mycket info genom att dra ner när "rätt" inställning är på 53-54. Läs också att jag ser problemen Via blu-ray

Postad 09 December 2016 - 06:33

Unregistered24d87211
  • Unregistered24d87211
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

55:an ses som ett fynd. Ofattbart att inte 65 sjönk mer.

En fundering: är de bara EG som erbjuder öppet köp?

MM har det också, men som de sa till mig till sista Dec. EG har 30 dagar samt prisgaranti, inte bara mot sig själv som MM har. Utan mot alla lokala.

EG klart bäst där...

Postad 09 December 2016 - 06:50

nimrod23
  • nimrod23
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

mellan 50 och 54 eftersom jag vill ha ut rätt mängd ljus tänker jag inte acceptera att ta bort så mycket info genom att dra ner när "rätt" inställning är på 53-54. Läs också att jag ser problemen Via blu-ray

Ok, jag läste att du även hade problem med bluray. Om du inte kan acceptera att du missar en del information i de mörka partierna så får du helt enkelt lämna tillbaka TV:n och invänta årsmodell 2017. Jag tror att du kommer få samma "fel" om du byter till en ny panel B6-serien. Möjligtvis kan E6:an prestera bättre i de mörkare partierna eftersom den har ett annat SOC än B6:an. LG:s egna chip.

Postad 09 December 2016 - 07:06

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1150 inlägg
  • 0
Ja jag har skrivit till LG och antingen säger dem stt de är fel och åtgärdar eller så åker den tillbaka. Min LG plasma har jag varit toknöjd med.

Postad 09 December 2016 - 07:33

Nystrom
  • Nystrom
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

MM har det också, men som de sa till mig till sista Dec. EG har 30 dagar samt prisgaranti, inte bara mot sig själv som MM har. Utan mot alla lokala.

EG klart bäst där...

Jag köpte via MM för 17 990, sedan sänkte de själva och jag fick automatiskt tillbaka pengar med följande motivering:

"Då en utav våra konkurrenter har ett erbjudande på den LG 55” OLED TV du beställt för 15.990:- så vill vi prismatcha detta och alltså erbjuda dig samma pris på TVn."

Så det låter ju iallafall som att de kompenserar även när konkurrenter sänker priset (även fast det i det här fallet var de själva som sänkt).

Postad 09 December 2016 - 07:46

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0

Hej,

Får min TV idag och har en liten fundering på hur jag bäst kopplar in mina enheter (Spel konsoler, HTPC och TVbox,

Ni som har spel konsoller kopplade till TV:n. Kopplar ni dessa direkt till TV:n och använder HDMI type=PC  för att få minsta möjliga lagg? Har idag all mina enheter kopplade via en soundbar, men det känns som man då behöver ändra mellan PC och vanlig HDMI beroende på om man ska spela eller se film. Funderar på om det enklaste vore att koppla PS4 och XBOX One direkt till TV:n och sätta dessa ingångar som PC/Gamemode och sedan koppla HDPC och TVbox via Soundbar och vidare in till TV:ns ARC ingång och anpassa den ingången för film/TV tittande.

Postad 09 December 2016 - 08:22

deezel
  • deezel
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

@deezel,

Låg oddsare att träffa på dig på FZ20 års igår utan att veta att B6'an fanns som gemensam nämnare, kul/trevligt var det att prata bort en stund.

-ld99

Heh, tack själv och ja, världen är ofta mindre än man tänker sig^^

EG klart bäst där...

Vet inte om de har ändrat och jag kollade inte nu när jag köpte TVn (det var ju ändå samma pris hos alla). Men när jag köpte högtalare till sovrummet så prismatchade iaf MM EG's pris. Då höll jag på i fyra månader och körde igenom ett tiotal högtalare innan jag var nöjd. Öppet köp är guld ^^

Jag tror jag nämnde det tidigare i tråden också, men när jag pratade med säljaren då på MM så sade han att det är vanligt att konkurrenterna (säkert de själva också ibland kan jag tänka mig) sänker priset när de inte har varan i lager så han gick faktiskt till EG's hemsida för att kolla att de hade den i lager.

När jag tidigare köpte lurar på EG så fanns de inte att prova i butiken, säljare sade då att folk hade börjat sno kablarna i dem då de flesta då hade börjat med sladdar man kunde byta. Han sade helt enkelt att jag skulle köpa dem och testa hemma själv då de hade 30 dagars öppet köp. Har utnyttjat det flitigt efter det.

Kan ju bara säga till de som har problem, som även sagts ett flertal gången: är du inte nöjd, lämna tillbaka alternativt be om ett nytt ex om du tror det är det som orsakar problemen. Har faktiskt aldrig varit med om att vare sig MM eller EG har bråkat med mig när det gäller sådant.

Till sist: Jag är väldigt nöjd med min 55B6V, har inte alls sett de problem folk beskriver här (peppar peppar, knock on wood osv... >_<). Nu vet jag inte om den kalibrering jag valde att köpa till är del av orsaken till att jag inte sett problemen eller att jag helt enkelt haft en jäkla tur med den panel jag fick tag på. Generellt kommer mina apparater inte i närheten av idrott, tråkigare får man i mina ögon leta hårt efter att se på ^^

Edit: korrigering ^^

Redigerat av deezel, 09 December 2016 - 08:24.

Postad 09 December 2016 - 09:51

Relur
  • Relur
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Jag har 48 i brightness och 100 oled light och jag har inga problem med ljus på sidorna på min b6. Jag kan testa öka ljuset och se om jag får samma fenomen i Netflix

Postad 09 December 2016 - 10:46

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 1

Hos en teknik med fantastiska bildegenskaper överlag framkommer kanske eventuella brister tydligare...(?)

Men om man medvetet fokuserar på att 'leta' efter fel har man kanske inte den bästa grundinställningen till att börja med.

Postad 09 December 2016 - 10:46

dsirk
  • dsirk
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Ifall du visar under 17 är det främst tre saker som sker.

1. Du lyfter fram sådant som inte ska synas i bilden, likt blockiga kompressionsartefakter och annan skräpinformation

2. Du förändrar toning i lågdagrar, gamma påverkas, och ljusar upp skuggtoner vilket överlag minskar kontrastintrycket. Men också stärker #1 ytterligare.

3. Du tappar kontrastförhållande eftersom du nu lägger ljus i det som ska vara svart. Sakta men säkert äter du upp OLED-teknikens fördelar. Ett steg för mycket är sak samma, det brukar fortfarande vara 50 000:1 i kontrastförhållande. Men ett par steg till och du är uppe på LCD-nivåer med ljus i svärtan.

Intressant detta. Innebär att om jag skruvar upp "ljuset" för att se "allt" i en scen som är filmad i en mörk gränd med avsikten att det just skall var mörkt och skumt så fördärvar jag den "korrekta" bilden? Jag får visserligen fram detaljer som finns i filmrutorna men jag förvränger "ljusspektrat" och får artefakter på köpet? De detaljer som jag får fram är inte en del av den upplevelse som skulle förmedlas?

Medveten om att det inte är exakt så Ringblixt skriver, men undrar som amatör och drar det ett varv längre.

Redigerat av dsirk, 09 December 2016 - 10:53.

Postad 09 December 2016 - 11:25

jonatannn
  • jonatannn
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Har några frågor angående 55"B6V

Vart får man fram när tv:n är tillverkad? Meny i tvn eller klisterlapp på baksidan?

Hur ser man vilken upplösning det är på bilden när man kör WebOs? Infopanelen uppetill får jag ej fram utan pausar bara bilden..

Någon som vet vilken inställningar jag ska välja på satellit för kanalaguiden om jag har Viasat?

Någon som fått LG:s kontroll att funka med viasats pacebox?

Postad 09 December 2016 - 12:21

Bruno888
  • Bruno888
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

En fundering: är de bara EG som erbjuder öppet köp?

Jag har 60 dagars öppet köp från Netonnet (24 nov-24 jan)

Postad 09 December 2016 - 12:30

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

• 1169 inlägg
  • 0

Har några frågor angående 55"B6V

Vart får man fram när tv:n är tillverkad? Meny i tvn eller klisterlapp på baksidan?

Etikett på baksidan + ytteremballaget 

Hur ser man vilken upplösning det är på bilden när man kör WebOs? Infopanelen uppetill får jag ej fram utan pausar bara bilden..

Funktionen för detta fungerar enbart med externa källor

Redigerat av RickyDeg, 09 December 2016 - 12:31.

Postad 09 December 2016 - 14:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Om det inte är dina inställningar som är fel verkar det väldigt märkligt att den visar upp dessa problem. Har aldrig sett något i denna stil på någon OLED. Min 910V nedan, tagen med en brännvidd på 18mm, f/3.5, ISO 800 och slutartid på 1/2.5.

Samma här. Inga sådana problem varken på min 910V eller de B6 jag har sett i butik.

Det beror troligtvis på antingen fel inställning eller att TVn är helt ny och inte har kört de första kalibreringscyklerna än. Men det ser ändå konstigt ut.

Postad 09 December 2016 - 14:46

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1150 inlägg
  • 0
Om fel i inställningarna syftas på att jag måste peta i varenda reglage o göra en kalibrering så ja då kan de vara fel inställningar. Kontrast och ljusstyrka samt färg är justerat enligt avshds skiva med rätt svartnivå. Ska jag få kort problemet får jag dra ner ljusstyrkan så 20 och neråt är svart.

Den kalibreringcykeln är väl efter 2000 timmar oxh då är mitt öppet köp borta. Tvn har nog varit på MINST 4 timmar om dagen sen black friday.

Redigerat av Fellow88, 09 December 2016 - 14:47.

Postad 09 December 2016 - 14:58

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Samma här. Inga sådana problem varken på min 910V eller de B6 jag har sett i butik.

Det beror troligtvis på antingen fel inställning eller att TVn är helt ny och inte har kört de första kalibreringscyklerna än. Men det ser ändå konstigt ut.

Jag har précis samma fel på min B6. Sidorna är ljusare än mitten och det går inte att rätta till om man inte ställer ner ljusstyrkan så man istället klipper svart på resten av skärmen. Det är en slags omvänd vignettering. Så ja om man vill klippa alla detaljer i allt utom sidorna på skärmen så går det att få bort. Annars finns det inte en inställning i världen som löser det. Min  har kört 4 comp cycles och det har inte blivit ett dugg bättre. Det kan ju bli det efter 20st sådana rensningar men det vågar jag inte chansa på.

Redigerat av Jaxione, 09 December 2016 - 15:00.

Postad 09 December 2016 - 15:00

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 1

Om fel i inställningarna syftas på att jag måste peta i varenda reglage o göra en kalibrering så ja då kan de vara fel inställningar. Kontrast och ljusstyrka samt färg är justerat enligt avshds skiva med rätt svartnivå. Ska jag få kort problemet får jag dra ner ljusstyrkan så 20 och neråt är svart.

Den kalibreringcykeln är väl efter 2000 timmar oxh då är mitt öppet köp borta. Tvn har nog varit på MINST 4 timmar om dagen sen black friday.

Så det är fel på tvn för att du inte kalibrera ?

Uppenbarligen har du ju inte gjort din kalibrering ordentligt.

Postad 09 December 2016 - 15:02

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Inte sant, skulle vilja se den som kan kalibrera bort detta. Om du har en bild som är jämnt svart över hela skärmen förutom på sidorna så skulle jag vilja se den som kan kalibrera bort detta utan att förstöra resten av bilden. Finns inget reglage som heter: Sänk ljusstyrkan på sidorna :) Detta är ett fel som finns på Oled och inte går att få bort om man inte vill kompromissa med resten av bilden. 2015 hade problem med mörkare kanter, 2016 med ljusa. Så 2017 kanske LG hittar rätt :D Jag kommer returnera min, stör mig för mycket på felen på mitt exemplar.

Men låt inte detta skrämma bort folk nu. Tvn levererar helt fantastisk bild och har svårt att se vad som skulle kunna matcha just nu trots felen.

@Ringblixt får gärna flika in om jag är helt ute och cyklar

Redigerat av Jaxione, 09 December 2016 - 15:25.

Postad 09 December 2016 - 15:27

dsirk
  • dsirk
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Detta är ett fel som finns på Oled och inte går att få bort om man inte vill kompromissa med resten av bilden. 2015 hade problem med mörkare kanter, 2016 med ljusa. Så 2017 kanske LG hittar rätt :D

Beklagar problemet vissa har med märkbart ljusa kanter. Det är trist att det är så. Att det är ett generellt och starkt utbrett 2016-problem har jag svårt att tro, den nivån på klagandet saknas här, på AVforum och på AVSforum. Lycka till med bytet eller hur det nu blir.

Redigerat av dsirk, 09 December 2016 - 16:08.

Postad 09 December 2016 - 15:39

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1150 inlägg
  • 0
LG säger att min panel är defekt efter bilder och ska vända mig till butiken.

Postad 09 December 2016 - 15:53

nimrod23
  • nimrod23
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Då måste du ha problem med ljusa kanter i övrigt material också och inte bara i den scenen du visade från Batmanfilmen, eller hur?

Postad 09 December 2016 - 15:58

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1150 inlägg
  • 0
Ja det är en självklarhet. Sen att kunna visa upp felet såhär krävs kanske ett tydligt stället att visa det.
Men fortsätt bränn era facklor och jaga häxorna som gjort de omöjliga och fått ett måndagsex

Postad 09 December 2016 - 15:59

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1113 inlägg
  • 0

Tack för informationen. Bra att veta ifall min 65B6V skulle börja visa samma problem som du har.

Det är bra att LG tar ansvar, trodde själv att detta inte var något fel dvs att det var inom tolerans.

Har nu läst att alla varianter av LG Oled 2016 kan lida av samma problem.
Det klagas också över att vissa paneler på E-serien har lite skillnader på ljustyrka mellan mitten och sidorna, läst på avsforum.com.

Hoppas du hittar en tv du blir nöjd med.

Postad 09 December 2016 - 16:06

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Blir de en ny B6:a då?

Postad 09 December 2016 - 16:11

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Det där har vi redan gått igenom några gånger men det är inte särskillt ofattbart att den inte sjönk mer. Tvärtom är prisskillnaden ungefär som förväntat.

Postad 09 December 2016 - 16:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Hur hade du tänkt dig att han skulle "kalibrera bort" ett uniformitets-problem?

Postad 09 December 2016 - 16:26

nimrod23
  • nimrod23
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Ja det är en självklarhet. Sen att kunna visa upp felet såhär krävs kanske ett tydligt stället att visa det.
Men fortsätt bränn era facklor och jaga häxorna som gjort de omöjliga och fått ett måndagsex

Vilka bilder eller filmer visade du för LG? Batmanscenen i grottan och den med skyskrapan samt netflixloggan?

Postad 09 December 2016 - 16:30

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Det där har vi redan gått igenom några gånger men det är inte särskillt ofattbart att den inte sjönk mer. Tvärtom är prisskillnaden ungefär som förväntat.

Jag vet, dåligt av mig...

Postad 09 December 2016 - 17:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Jag vet, dåligt av mig...

Fast det går framåt. Fr.o.m. nu är risken för ev orealistiska förväntningar mindre. ;)

Postad 09 December 2016 - 17:16

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Fast det går framåt. Fr.o.m. nu är risken för ev orealistiska förväntningar mindre. ;)

Haha skål :)

Postad 09 December 2016 - 17:37

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1150 inlägg
  • 0

Vilka bilder eller filmer visade du för LG? Batmanscenen i grottan och den med skyskrapan samt netflixloggan?

Ja, jag fick svar att något är helt klart fel med min TV och bör byta ut den.

Postad 09 December 2016 - 18:13

nimrod23
  • nimrod23
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Ok, intressant att se hur detta går för dig med att byta ut TV:n, då jag har liknande "problem" med min. Har dock aldrig funderat på detta förrän du påpekat det.

Redigerat av nimrod23, 09 December 2016 - 18:13.

Postad 09 December 2016 - 18:26

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Märkligt att LG säger så, bra för dig givetvis men det är många om inte alla som har ljusare sidor av 2016 års oled. Men kanske i olika grad. Felanmälde min 2015 års oled för samma problem fast med mörka sidor och fick bara att det var inom spec kastat i ansiktet hela tiden.

Redigerat av Jaxione, 09 December 2016 - 18:31.

Postad 09 December 2016 - 18:45

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0
Jag undrar hur många av er som använder screen shift (skärmbyte) Gillar inte denna inställningen då hela bilden flyttas i sidled och inte är centrerad. Är risken för inbränning markant större utan denna inställning på?

Postad 09 December 2016 - 18:47

PaulDenton
  • PaulDenton
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Märkligt att LG säger så, bra för dig givetvis men det är många om inte alla som har ljusare sidor av 2016 års oled. Men kanske i olika grad. Felanmälde min 2015 års oled för samma problem fast med mörka sidor och fick bara att det var inom spec kastat i ansiktet hela tiden.

Jag fick samma svar angående min tint. Eller rättare sagt, LG lovade att fixa det och jag väntade tålmodigt, men så fort min öppet köp-period var över ändrade de inställning och sa att det var inom spec.  Ägd, antar jag :) Men LG är inte Panasonic, bara att gilla läget. 

Blir lite provocerad av denna "NI LETAR BARA FEL"-teori som en del uppvisar, ungefär som att man måste leta med ljus och lykta för att se att halva bilden är rosa eller att det är banding över bilden, snälla.... 

Du letar bara fel som anmärker på att det är råttbajs i köket på restaurangen!! Sluta med det och ändra inställning!!!

Redigerat av PaulDenton, 09 December 2016 - 18:50.

Postad 09 December 2016 - 19:29

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 1

Ser det som en självklarhet att man letar fel om man köper en tv som ska vara en av marknadens bästa? Lite j*vla krav ska man väl ha? Annars hade man kunnat köpa en LCD för 5000:- och varit glad.

Jag som läser här lite då och då är väldigt intresserad att veta vilka fel det kan vara på OLED, så ni som letar fel ska inte ta åt er, finns nog många som uppskattar eran jakt, bla. jag :)

Inte handlat en OLED än, min pioneer 5090 får leva ett tag till, men blir minst 65" och OLED när det vankas byte. Då j*vlar ska vi ut på fel-jakt, hoppas man inte hittar några ;)

Postad 09 December 2016 - 19:42

nimrod23
  • nimrod23
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Ok, har kollat scenerna skyskrapan från Batman the dark knight, och det är samma skimmer på sidorna på min dator och på min mobil så det är helt klart källan i det här fallet som är problemet, inte TV:n. Jag har titta på Netflix. Scenen i grottan är inte heller speciellt bra på datorn och telefonen. Bluray kan jag inte uttala mig om.

Redigerat av nimrod23, 09 December 2016 - 19:44.

Postad 09 December 2016 - 20:36

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1150 inlägg
  • 0
Frågan är om de är den filmen då. Ska testa fler filmer på blu-ray. Netflix är för "blockigt" för att bedöma efter

Postad 09 December 2016 - 21:15

Releaser
  • Releaser
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Frågan är om de är den filmen då. Ska testa fler filmer på blu-ray. Netflix är för "blockigt" för att bedöma efter

Tjo!

Har också kollat på detta fenomen, ännu bara sett det i just Batman.
Men för min del så försvinner det om jag sänker ljusstyrkan ett par steg ifrån rickdeg's inställningar 52 > 49.

Netflix via en nvidia shield.

Fortsätt gärna skriva om du får en ny m.m själv har jag öppet köp januari ut....

https://www.dropbox....MYDdqEGu1a?dl=0

Sedan om det är till något försvar men det verkar vara en knepig scen som någon ovan sade.

Skall testa samma scen på gamla samsung ledden! :)

Redigerat av Releaser, 09 December 2016 - 21:46.

Postad 09 December 2016 - 21:16

dsirk
  • dsirk
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Nja. Även om filmsekvensen är knepig och tydligen förstärker problematiken så är Filmsamlarens bild annorlunda och ser "godkänd" ut.

Redigerat av dsirk, 09 December 2016 - 21:31.

Postad 09 December 2016 - 21:43

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 1

Intressant detta. Innebär att om jag skruvar upp "ljuset" för att se "allt" i en scen som är filmad i en mörk gränd med avsikten att det just skall var mörkt och skumt så fördärvar jag den "korrekta" bilden? Jag får visserligen fram detaljer som finns i filmrutorna men jag förvränger "ljusspektrat" och får artefakter på köpet? De detaljer som jag får fram är inte en del av den upplevelse som skulle förmedlas?

Medveten om att det inte är exakt så Ringblixt skriver, men undrar som amatör och drar det ett varv längre.

Standarden för HDTV (ITU Rec.709) är specificerad till att referensnivån för svart i bilden är 16, men att information kan (och måste) finnas därunder. Men den ska inte synas. Viker man av från detta får man alltså per definition en felaktig återgivning av bilden.

Ifall den mörka gränden är kolsvart när du ställer Brightness/Svartnivå-reglaget rätt men den syns när du ökar reglaget så ser du alltså mer än vad det var tänkt att ses. Det kan vara elkablarna till lamporna som belyste scenen till rena kompressionsartefakter som döljs där.

Även högt ställda skärperaglage kan spöka till det med innehåll som inte ska synas. Skärpefiltren lägger ofta på vita konturskuggor runt nämnda elkablar och kompressionsblock.

Kör du mycket Netflix? Det var just Dark Knight, som jag är ganska bekant med, som gjorde att jag upptäckte hur mycket sämre den inbyggda Netflixklienten är. Hanteringen av skuggtoner är, tja, dålig.

Rekommenderar helt klart en extern Netflix-klient!

Postad 09 December 2016 - 22:22

dsirk
  • dsirk
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Standarden för HDTV (ITU Rec.709) är specificerad till att referensnivån för svart i bilden är 16, men att information kan (och måste) finnas därunder. Men den ska inte synas. Viker man av från detta får man alltså per definition en felaktig återgivning av bilden.

Ifall den mörka gränden är kolsvart när du ställer Brightness/Svartnivå-reglaget rätt men den syns när du ökar reglaget så ser du alltså mer än vad det var tänkt att ses. Det kan vara elkablarna till lamporna som belyste scenen till rena kompressionsartefakter som döljs där.

Tack! Härligt med kompetent och upplysande (sorry:-)) insikt!!

Postad 09 December 2016 - 22:27

Kudde
  • Kudde
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Gjorde en rensning av panel för att se om de blev någon skillnad men inte direkt. Ska försöka glo på Film nu och koppla bort allt men lägger upp en testbild som faktiskt visar de jag stör mig på. Ljus på ena sidan mörk på andra. Hade vart roligt med bilder från fler för att se hur andra presterar. Ser man inte något i varfagstittande ska man inte bry sig om testbilden men jag har inte tittat på den förrän nu o ändå "stört" mig.

Skulle du kunna lägga upp bilder på 2% - 3% också? Jag har samma problem som dig, svarta partiet längst till höger är mycket tydligare på min tv. Man ser det på mörka scener när man spelar eller ser på film. Min panel är dessutom ganska så böjd längst upp till höger.

Innan 65b6 droppade i pris så var jag inne på att köpa en Samsung UE55KS8005 och nu efter att jag sett dessa saker som har stört mig i ett par dagar så började jag fundera på ifall jag har betalat för mycket pengar och endå inte fått en tv utan tråkigheter. Jag tänkte att samsungen inte kunde vara så mycket sämre så jag tog med mig en usb sticka med lite testmaterial b.la testet där ljusstyrkan ökar i % och åkte till EG. Jag frågade om jag kunde prova att titta på lite testmaterial på samsungen. Jag gjorde lite tester och förstod hur fel jag hade. Redan vid 2 % var hela skärmen ljusgrå. Färgerna var inte alls lika klara och fina som på min b6:a. Och svärtan ska vi inte ens tala om.

Jag tror att dom flesta utav oss har haft för höga förväntningar på våra OLED tvn från LG. Visst har dom vissa problem som alla andra tekniker men för min del skulle det vara helt omöjligt att gå från min b6 till Samsungen. Jag tycker att vi ska vara jävligt glada över hur bra våra tvn är. I mitt fall kommer jag att kontakta EG och be dom att byta ut min enhet mot en likadan. Om ni inte tror mig så tycker jag att ni ska göra samma sak, åk och testa så kommer ni att inse.

Postad 09 December 2016 - 22:43

Releaser
  • Releaser
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Skulle du kunna lägga upp bilder på 2% - 3% också? Jag har samma problem som dig, svarta partiet längst till höger är mycket tydligare på min tv. Man ser det på mörka scener när man spelar eller ser på film. Min panel är dessutom ganska så böjd längst upp till höger.

Innan 65b6 droppade i pris så var jag inne på att köpa en Samsung UE55KS8005 och nu efter att jag sett dessa saker som har stört mig i ett par dagar så började jag fundera på ifall jag har betalat för mycket pengar och endå inte fått en tv utan tråkigheter. Jag tänkte att samsungen inte kunde vara så mycket sämre så jag tog med mig en usb sticka med lite testmaterial b.la testet där ljusstyrkan ökar i % och åkte till EG. Jag frågade om jag kunde prova att titta på lite testmaterial på samsungen. Jag gjorde lite tester och förstod hur fel jag hade. Redan vid 2 % var hela skärmen ljusgrå. Färgerna var inte alls lika klara och fina som på min b6:a. Och svärtan ska vi inte ens tala om.

Jag tror att dom flesta utav oss har haft för höga förväntningar på våra OLED tvn från LG. Visst har dom vissa problem som alla andra tekniker men för min del skulle det vara helt omöjligt att gå från min b6 till Samsungen. Jag tycker att vi ska vara jävligt glada över hur bra våra tvn är. I mitt fall kommer jag att kontakta EG och be dom att byta ut min enhet mot en likadan. Om ni inte tror mig så tycker jag att ni ska göra samma sak, åk och testa så kommer ni att inse.

Hmm detta var ett bra inlägg för min egen del iallafall! :)

Hänger dock inte med skall du får din tv utbytt? Oled'en?

Postad 09 December 2016 - 23:36

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Bra inlägg då jag funderat på 65:an samsung.

Postad 10 December 2016 - 00:16

Unregistered8addaf2c
  • Unregistered8addaf2c
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

OBS!

En Ovetenskapligt, subjektiv och från en som inte tittar på hockey alls i vanliga fall åsikt :)

Det har nämnts i en och annan post om just hockey, hur det ser ut och om nu isen är vit och bandning osv. och jag blev lite nyfiken och se vad det rör sig om, så jag har själv kikat lite min vana otrogen ;)

Sitter på HD kanaler med hockey bundlat med annat, och har nu kikat på detta vid lite olika tillfällen, för jag har märkt att förutsättningarna i sig skiljer väldigt mycket med ljussättning i rinken, i hallen och vissa matcher har dessutom led tavlor i sargen som speglas i isen och i vissa mycket ljus som kommer in i olika färger ovanifrån ihop med de målade linjer som återfinns på isen.

Själv har jag haft svårt att se någon längre stillastående bild av den som jag ser det oftast inte alls så vita isen som dessutom ofta har en annan kulör än just vit, och detta så syns extremt väl om man kikar på spelarnas dräkter eller för den del sargen eller något annat som faktiskt är mer vitt.

Att överhuvudtaget se skiftningar i det snabba innehållet är enligt mig en bedrift, för ok om det är statiskt långsamt testmaterial, men i en pågående match där som i alla fall jag ser det sällan en större yta is stillastående i bild och med olika reflektioner och ljusinnehåll från saker i arenan händer inte ofta att jag sett något som jag skulle dra någon större slutsats utav.

Och det var så sant,

För mig på min B6a så ser det helt ok ut i mina hockey otränade sinnen/preferenser, har dock desto mer körtid/timmar på annat material som film, serier osv.

Men återigen som sagt,

Mina personliga fem öre utifrån min mycket ringa erfarenhet i ämnet oled/hockey.

-ld99

Redigerat av Unregistered8addaf2c, 10 December 2016 - 00:16.

Postad 10 December 2016 - 00:29

daywalker
  • daywalker
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Fick min lg 65 b6v idag och fått upp den på väggen kopplat ihop med Telias digitalbox motorola vip 1003 och tydligen så kan lgn styra digitalboxen med magic remote, men vid test fick jag inte detta att fungera, gav upp när jag kom till kontrolltyp 12. Är det någon som har denna kombo och kan ge tips, vore nice med bara en fjärrkontroll. I övrigt det lilla jag hunnit titta vilken tv STORT lyft från min 46"samsung från 2012 både storlek och bildmässigt, testade lite youtube klipp.

Postad 10 December 2016 - 01:15

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Nu har jag kört min 65a ett par dagar och jag måste säga att allt HD material blir fantastiskt bra, det är en fröjd att titta på film. Nackdelen är att det mesta med standard upplösning blir verkligen mindre bra eller som tidigare sagt den är inte på något sätt förlåtande som min tidigare panasonic plasma 50VT50 var. Nu har storleksskillnaden en stor påverkan naturligtvis.

Jag har inte vågat provat något 4K material ännu för det kommer säkert förstöra min nöjdhet med HD :)
Tycker dock att det är irriterande att ljusstyrkan på menyerna inte följer bildinställningarna och lyser med full styrka även fast jag har ställt in oled ljus på 38.

Är nöjd med köpet och har inte hittat något konstigt med den.

Redigerat av Prism, 10 December 2016 - 01:15.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.