Visst vill man det!!! Men sådana "avancerade" funktioner verkar Telia tro att medel-svensson inte klarar av, så de dummar ner boxen för oss alla, för att slippa få support-samtal från de dumma användarna. :-(
(det är i.a.f. min tolkning av situationen.)
Inte heller klarar boxen av en så grundläggande funktion som att automatiskt ta bort inspelningsmarginalen om man vill spela in ett program 20:00-21:00 och sedan ett annat på en annan kanal från 21:00 till 23:00. Nä, då stör ju marginalen på första inspelningen (20:00-21:15).
Det är inte direkt raketforskning att programmera lite simpel logik för att fixa detta - det har dock inte hänt under 7 år!!! :-(
...å givetvis kan du inte spela in flera program samtidigt trots att du har fiber och trots att boxens hårdvara klarar av det. Telias mjukvara tillåter bara en. :-(
...och inställningarna för marginaler på inspelningar är löjligt korta. Varför? Om jag vill fylla min hårddisk med 4h marginal efter en inspelning så borde jag få det.
...samma sak med längden på timeshift-buffern. Jag spelar bara in saker ibland, och när jag sett det så tar jag bort det från hårddisken. Jag skulle gärna reservera mer än halva hårddiskutrymmet till en större timeshift-buffer, och inte bara ha futtiga 2h. Med reklam (och kanske ett avbrott för nyheter) så får inte ens en film plats i buffern. Jag förstår inte varför jag inte kan få ha en buffer på t.ex. 8h.
Skulle jag låta två utvecklare från mitt jobb jobba 2-4 veckor på detta så är jag övertygad om att många av dessa löjeväckande problem skulle lösas, och Telia skulle få en avsevärt mycket bättre box, bättre tjänst och nöjdare kunder. Alla dessa avancerade funktioner kan såklart gömmas under en Avancerat-meny i Inställningarna (eller en "Visa även avancerade alternativ"-knapp) för att inte förbrylla teknik-noviserna.
Jag förstår verkligen inte hur det kan vara så svårt för Telia att förstå detta.
Min egen tolkning är att de som bestämmer är just medel-svenssons själva, vilka tycker att allt funkar bra för dem, så inget behöver ändras. Problemet är bara att världen runtomkring dem faktiskt ändras. Medel-svensson är inte längre någon teknik-novis, utan just som cazz, en person som förutsätter att ny teknologi ska ha avancerade funktioner så som att automatiskt spela in program baserat på ett sökuttryck.
Företag som inte ändras med den nya tekniken och de allt mer avancerade användarna kommer oundvikligen falla. Se bara på Eriksson, Nokia och Alcatel, tre av världens f.d. största företag i teknikbranchen.
Några veckors lön till två duktiga programmerare vs. mindre och mindre marknadsandelar - matematiken är glasklar för mig men dessvärre inte för Telia.
Redigerat av elofu17, 17 december 2017 - 03:56.