I så fall har du nog inte senaste mjukvaran eller så har den nog startat om av sig själv. Vad har du för ”Uptime” under ”Gateway” i det avancerade gränssnittet? Vi är så pass många som efter en tid tappar kontakt med gränssnittet med senaste firmware att det torde stå klart att det finns en bugg. Att du skulle vara förskonad framstår som osannolikt. Märkligt att det ska ta sådan tid för Telia att fixa sådana här fundamentala och utbredda problem...
Det är inte bara web-gui:t som dör.
Routern har en mycket värre bugg (som jag inte orkat buggrapportera då jag ändå aldrig får någon bra feedback från Telia (med undantag för Markus här på forumet) som uppstår varje dag, nämligen att tcp-anslutningar som port-forwardas in genom routern alltid dör trots att de inte är idle.
Jag har en ssh-server hemma.
Från jobbet så ssh:ar jag till mitt publika IP på ett högt portnummer, vilket jag i min TG799vac xtream port-forwardar till port 22 på min server.
Allt funkar fint.
Men nästa morgon när jag kommer tillbaka till jobbet så är anslutningen alltid bruten.
:-(
Det sker inte efter en viss exakt tid, utan varierar mellan typ 8-16 timmar.
Kopplet kopplas ner även om det skickas data!
I min ssh-terminal uppdateras t.ex. en klocka varje minut, dvs det går ssh-svarsdata från servern till klienten på jobbet varje minut.
Även ssh-klienten använder sig av både TCP-keepalive och ssh-client-keepalive, dvs det skickas data i riktningen från klienten till servern var 5e minut även när jag inte är där.
Det är alltså ingen dynamisk fw-regel som gör att trafiken bryts pga ett idle:ande koppel, utan det måste vara ett rent fel i routern.
Med min förra router kunde jag ansluta till samma ssh-server från samma klient, och ha kopplet uppe månader i sträck utan problem.
Med TG799vac xtream dör kopplet obönhörligen varje dag.
(Jag gör inget annat som orsakar detta avbrott. Ingen omstart av nån utrustning varken hemma eller på jobbet. Jag fyller ingen connection-tabell med för många connections eller liknande, vilket skulle kunna få ssh-kopplet att bli nerkopplat.)
När jag kör tcpdump på servern och klienten så ser jag att det är routern som plötsligt inte längre släpper igenom paketen.
TG799vac xtream är med 100% säkerhet den felande utrustningen.
@Telia och @Markus, ni får gärna undersöka detta. Det är bara sätta upp en port-forward å koppla upp, vänta till nästa dag så ser ni att kopplet då är brutet.
Detta fel är mycket enerverande, och faktiskt totalt förbluffande att det får existera i en nätverksutrustning!
En router/brandvägg får naturligtvis inte, under några omständigheter, bryta ett nätverkskoppel så där helt sporadiskt.
I övrigt funkar routern bra.