* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 26 april 2018 - 12:42
Ursäkta, men varför monterar man uttag med eurokontakt i ett apparatskåp? Det är ju upplagt för att behöva fullösningar likt den du gjort.
Jadu, det undrade jag med när jag flyttade in. Adaptern tog i dörren när jag satte in den i kontakten. Fick därför göra denna lösning.
Postad 26 april 2018 - 12:56
Hittade ingen krympslang så tog en sockerbit.
Du kan klippa en euro förlängningssladd till rätt längd och sen skruva fast en lös hane. Lösa honor har jag inte sett.
https://www.kabelgig...ar.asp?id=20001
Postad 26 april 2018 - 13:18
Du kan klippa en euro förlängningssladd till rätt längd och sen skruva fast en lös hane. Lösa honor har jag inte sett.
https://www.kabelgig...ar.asp?id=20001
Du har helt rätt. Jag snurra ihop det här, den kontakten jag har nu är en förlängningskabel som jag kortat ner. Men bra tips med hanen! Kan man få den lite seriösare ☺
Postad 26 april 2018 - 13:56
Hmm. Min 1963a började hacka i går. Det blev bättre när jag stängde av Timeshift. Det gick inte att titta på inspelningar. Jag gissar att HDDn givit upp. Hur är det, går det att byta den?
Tajming är inte helt optimal med tanke på att Markus hintade om 4K-box, men måste man köpa ny så måste man. Vad kostar en 4302a man tar lite bindningstid?
Postad 26 april 2018 - 15:34
Hmm. Min 1963a började hacka i går. Det blev bättre när jag stängde av Timeshift. Det gick inte att titta på inspelningar. Jag gissar att HDDn givit upp. Hur är det, går det att byta den?
Tajming är inte helt optimal med tanke på att Markus hintade om 4K-box, men måste man köpa ny så måste man. Vad kostar en 4302a man tar lite bindningstid?
Går utmärkt att byta hårddisken.
Postad 28 april 2018 - 07:54
Nu har man drabbats av ett nytt fel
Utvalda kanaler blir svart, i går var det TV10 idag är det SF kanalen
Postad 28 april 2018 - 16:10
Play på av på min 1963 box. Omstart av tjänsten löste problemet. Kanske hjälper för dig ocksåNu har man drabbats av ett nytt fel
Play på av på min 1963 box. Omstart av tjänsten löste problemet. Kanske hjälper för dig ocksåNu har man drabbats av ett nytt fel
Postad 28 april 2018 - 16:39
Play på av på min 1963 box. Omstart av tjänsten löste problemet. Kanske hjälper för dig också
Felet inträffade 2 dagar i rad på 2 olika kalaner, startade om boxen, då blev alla kanaler svarta
Får se om jag hamnar i loop med upprepande fel framöver
Postad 29 april 2018 - 02:34
Felet inträffade 2 dagar i rad på 2 olika kalaner, startade om boxen, då blev alla kanaler svarta
Får se om jag hamnar i loop med upprepande fel framöver
Svart bild på en kanal indikerar att det är problem med Multicast för den kanalen.
Svart bild på alla kanaler inklusive 777 indikerar även det problem med multicast eller så kan det vara bandbreddsproblem.
Svart bild på alla kanaler utom 777 indikerar oftast att det är problem med ssl kommunikationen med servern som ger boxen krypteringsnycklar.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 02 maj 2018 - 18:26
Min tv-guide säger att jag har tv6 hd på både kanal 6 och 406. Oavsett vilken av dem jag väljer verkar jag numera få syntolkning av och till trots att det är avstängt på min 4302.
Jag uppskattar att möjligheten finns, men jag har inget behov av den och upplever det mest störande. Går det att stänga av på något sätt?
Hittade en gammal fråga om det på Facebook. Men då jag har Telia-tv och inte en Viasat-box kan det nog vara svårt att be dem uppgradera min mjukvara.
https://sv-se.facebo...153414165321907
Postad 02 maj 2018 - 18:47

Redigerat av Unregistered63c886aa, 02 maj 2018 - 18:52.
Postad 02 maj 2018 - 19:00
TV8 HD samt TV10 HD ramlade in i boxen idag. Så nu får alla ”baskanaler” anses vara i HD. Tänk om vi kunde lyfta det till 1080p bara. För att 4K ska bli standard är lååångt bort
Fattas väl bara TV4FILM TV4GULD TV4 FAKTA Discovery SCI FI för att allt är "hd"
Men bara för att kanalen får HD betyder det inte programmet får hd som tex "flying doctors" på TV4 HD är knappast hd
Redigerat av Ironse, 02 maj 2018 - 19:03.
Postad 02 maj 2018 - 20:59
Tjänsten har fungerat i stort sett OK ganska länge, men nu har jag också börjat få problem.
Har haft en del problem med att starta program i play och hyrda filmer de senaste dagarna. Det verkar som att jag måste starta om boxen varje gång jag vill starta något program. I måndags kväll – tror jag det var – var ett antal kanaler svarta och någon hade bild men rösterna lät som Kalle Anka. Några omstarter senare kom kanalerna tillbaka. Igår och idag verkar alla kanaler fungera men jag har fortfarande problem att starta play/hyrt innehåll.
Uppspelning av inspelat material verkar ha fungerat OK hela tiden och jag har inte noterat något problem med timeshift när väl kanalerna funnits där. Har inte noterat några uppkopplingsproblem förutom med TV-tjänsten.
VDSL2 60Mb och VIP1963 (via ethernetkabel) i Kungsör.
Fler verkar ha haft olika problem på sistone. Centralt problem?
Postad 02 maj 2018 - 21:28
De senaste två (?) dagarna har även jag haft problem med Play.
När man ska starta ett avsnitt (i mitt fall Westworld på HBO) så får man bara en svart skärm och en lila bar längst ner som visar ett pause-tecken.
Det går inte att få igång avsnittet.
Jag hittade dock en enklare lösning än att starta om hela tjänsten:
Börja spela upp förra eller nästa avsnitt. Av någon anledning så fungerar det. Stoppa uppspelningen och försöka nu starta det avsedda avsnittet igen. Oftast så fungerar det.
Mycket enerverande!
Fiber, Uppsala, Arris VIP-2853.
Postad 03 maj 2018 - 08:36
Nån som vet boxen har "syntolkning"?
Såg på SIMPSONS igår helt plötsligt får man höra en svensk röst som översätter vissa saker 100% och förklarar vad som händer i vissa scener med vissa figurer den även kan uppge namn på?
Boxen har syntolkning men den har jag aldrig rört och den är på av
Redigerat av Ironse, 03 maj 2018 - 08:54.
Postad 03 maj 2018 - 17:55
Nån som vet boxen har "syntolkning"?
Boxen har syntolkning men den har jag aldrig rört och den är på av
Tycker du besvara din fråga ganska bra själv ☺
Postad 03 maj 2018 - 22:23
Har börjat använda netgears Prosafe switchar för att "tråda" mina TV rum och undrar om default multicast inställningar fungerar bra för att den ska skicka TV multicast bara till Teliaboxen och inte till mina andra nätverksprylar?
IGMP Snooping Status = Enable
VLAN ID Enabled for IGMP Snooping ""
Validate IGMPv3 IP header = Disable
Block Unknown Multicast Address = Disable
Eller måste man börja pilla på VLAN ID och IP header grejerna för att det ska fungera med telias multicast? (ska väl inte behövas om prylarna hanterar standarden rätt?)
Redigerat av e3henri, 03 maj 2018 - 22:24.
Postad 04 maj 2018 - 08:51
Har också haft problem med play senaste dagarna... Även igår, idag har jag inte använt TV och vet därför inte om det är något fel!
Vissa avsnitt går att spela upp och vissa gör det inte, vi har haft problem på SVTr och SFkids!
Kanske måste man felanmäla detta för att det ska hända något?
Postad 04 maj 2018 - 09:19
Har också haft problem med play senaste dagarna... Även igår, idag har jag inte använt TV och vet därför inte om det är något fel!
Vissa avsnitt går att spela upp och vissa gör det inte, vi har haft problem på SVTr och SFkids!
Kanske måste man felanmäla detta för att det ska hända något?
Felanmälan vid fel är aldrig fel
Postad 04 maj 2018 - 19:50
Hej!
Svärfar har tvingats byta ut sin IPTV-box ifrån telia. Arris VIP 4302 heter den och jag söker en lösning för att få ut analogt ljud ut ur boxen. Varför då? Jo för att ljudanläggningen är av lite äldre typ och typen anslutningar från boxen är ganska begränsat. Boxen har ju A/V ut via en 3.5mm:s plugg. Räcker det med att plugga i en sån här?
Eller måste jag ha en sån här och struntar i o koppla i gul bara? Om, ja så finns väl dessa i olika pinout och hur vet jag vilken jag behöver då?
Mvh Dave
Postad 04 maj 2018 - 21:06
Hej!
Svärfar har tvingats byta ut sin IPTV-box ifrån telia. Arris VIP 4302 heter den och jag söker en lösning för att få ut analogt ljud ut ur boxen. Varför då? Jo för att ljudanläggningen är av lite äldre typ och typen anslutningar från boxen är ganska begränsat. Boxen har ju A/V ut via en 3.5mm:s plugg. Räcker det med att plugga i en sån här?
Eller måste jag ha en sån här och struntar i o koppla i gul bara? Om, ja så finns väl dessa i olika pinout och hur vet jag vilken jag behöver då?
Mvh Dave
Borde funka med första kabeln. Står såhär om boxen på Telia.se
Ljudutgång: Digitalt: HDMI / Analogt: 3,5 mm-utgång - kombinerad ljud-/bildutgång
https://www.telia.se.../arris-vip-4302
Postad 05 maj 2018 - 02:41
Nja, jag skulle nog tro det är större chans med den andra kabeln. Eftersom det är en "kombinerad ljud-/bildutgång" så lär det behövas ett kontaktdon med så många poler. Garanterar inte att det funkar bra eller ens funkar alls för det, kan nog bli strul med signalnivåer exempelvis.
Finns en del andra fallgropar men det kan ju vara värt att ta en kabel på öppet köp och testa.
Alternativt kan man ju kolla om det går att få ut ljud analogt från TVn på något sätt.
Postad 05 maj 2018 - 13:43
Jag gissar att man kan kontakta kundtjänst på Telia och be de skicka ut en scart adapter kabel gratis så får man en kabel som har de kontakter man behöver.
Jag har dock inte sett någon sådan själv men enligt bilden jag har ska den ha en en kontakt man stoppar i boxen och sen tre stycken RCA (vit,röd,gul), en 3,5 mm ljud kontakt (Hane) samt en SCART kontakt.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 05 maj 2018 - 15:32
Nu skulle han ju bara koppla in ljud som jag fattar det och då räcker en vanlig standard med vit/röd och 3,5mm i andra änden.
Den gula kabeln är för video och har ingen annan funktion än skicka bild vilket han inte skulle göra.
Men har man en sån med gul kabel med så fungerar även det med.
Redigerat av Leatherface, 05 maj 2018 - 15:33.
Postad 05 maj 2018 - 16:01
Jodå, jag såg att det bara handlade om ljudet men skälet att jag förespråkade den andra kabeln är att den har rätt slags teleplugg, spelar inte nödvändigtvis någon roll men chansen att det funkar bör vara större.
Postad 06 maj 2018 - 20:04
Tycker du besvara din fråga ganska bra själv ☺
På en av mina boxar upptäckte jag idag att 6:an "syntolkar" default även om alternativet är "av" i menyn, det är en 1003, min 4302 box har inte detta "problem"...
EK
Postad 06 maj 2018 - 21:00
På en av mina boxar upptäckte jag idag att 6:an "syntolkar" default även om alternativet är "av" i menyn, det är en 1003, min 4302 box har inte detta "problem"...
EK
Ett känt fel hos Telia. Teknikerna jobbar på en lösning,
Postad 06 maj 2018 - 22:16
Ett känt fel hos Telia. Teknikerna jobbar på en lösning,
Det är väl TV6 HD vi pratar om och felet är att det är ett ljudspår med i strömmen från Viasat som vi inte ska ha. Det finns flera svenska ljudspår och det är då lite random vilket boxen väljer för det är odefinerat.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 07 maj 2018 - 23:23
Det är väl TV6 HD vi pratar om och felet är att det är ett ljudspår med i strömmen från Viasat som vi inte ska ha. Det finns flera svenska ljudspår och det är då lite random vilket boxen väljer för det är odefinerat.
Det ska för övrigt vara löst nu, hör gärna av er om det är problem fortfarande.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 09 maj 2018 - 12:07
Har nu helt plötsligt fått problem med progress baren vid användandet av Time Shift. Det är ju tänkt att den ska försvinna ur bild och förvandlas till en liten diskret paus symbol nere i vänster hörn efter ett par sekunder när man pausar programmet men nu helt plötsligt idag så försvinner den precis som förväntat men sedan återkommer den direkt efter någon sekund och är sedan fast i bild och så ska det ju inte vara. Har provat att starta om boxen en VIP1963 men problemet kvarstår. Någon annan som har samma problem? Vad beror detta på? Om det är något problem hos Telia hoppas jag ni fixar detta så snart som möjligt!
Postad 09 maj 2018 - 12:10
Postad 09 maj 2018 - 12:47
Kommer man direkt till tv guiden om man trycker på guide knappen på ruwindo fjärrkonrollen till vip 4302? eller måste man trycka på gul knapp? Det framgår inte i manualen.
https://www.telia.se...arrkontroll.pdf
Postad 09 maj 2018 - 14:39
Det ska för övrigt vara löst nu, hör gärna av er om det är problem fortfarande.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Hörde i morse att det är samma fenomen på TV10 HD.
Har nu helt plötsligt fått problem med progress baren vid användandet av Time Shift. Det är ju tänkt att den ska försvinna ur bild och förvandlas till en liten diskret paus symbol nere i vänster hörn efter ett par sekunder när man pausar programmet men nu helt plötsligt idag så försvinner den precis som förväntat men sedan återkommer den direkt efter någon sekund och är sedan fast i bild och så ska det ju inte vara. Har provat att starta om boxen en VIP1963 men problemet kvarstår. Någon annan som har samma problem? Vad beror detta på? Om det är något problem hos Telia hoppas jag ni fixar detta så snart som möjligt!
Jag har så på min VIP4302 också men bara på vissa kanaler. Skumt minst sagt.
Postad 09 maj 2018 - 14:43
Markus Johansson
Telia Kundservice
Förstår inte delen med syntolkning på en serie som simpsons överhuvedtaget
Om de inte kan se det utan syntolkning klara de då av att läsa text raden?
Och oftast är det ljudet för lågt överröstas av allt annat ljud eller klipps av när rösterna ska börja prata engelska
Postad 09 maj 2018 - 18:02
Kommer man direkt till tv guiden om man trycker på guide knappen på ruwindo fjärrkonrollen till vip 4302? eller måste man trycka på gul knapp? Det framgår inte i manualen.
https://www.telia.se...arrkontroll.pdf
Spelar ingen roll vilken av dessa knappar du använder. Båda ger samma guide.
Postad 10 maj 2018 - 05:58
Känns som kanalplats 5 och 7 blivit lika bra som kanalplats 405 och 407 nu?
Postad 10 maj 2018 - 07:07
Spelar ingen roll vilken av dessa knappar du använder. Båda ger samma guide.
Tack för svaret . Får se om jag hoppar på telia tåget i höst eller om jag behåller viasat parabol.
Redigerat av 91robe, 11 maj 2018 - 07:19.
Postad 10 maj 2018 - 10:58
Tack för svare
t. Får se om jag hoppar på telia tåget i höst eller om jag behåller viasat parabol.
Om du har tv Via parabol så är det mycket bättre bild och mer driftsäkert, dessutom är Viasat billagare än Telia så behåll parabol eller välj Viasat om du ” måste” byta till fiber
Postad 10 maj 2018 - 12:48
Vi hade strömavbrott några timmar i veckan o efter det är min TV box otroligt seg, tar flera sec att ta sig in i menyn o varje knapptryck kommer med 5-10sec fördröjning.
Vad kan ha hänt?
Postad 11 maj 2018 - 07:21
Om du har tv Via parabol så är det mycket bättre bild och mer driftsäkert, dessutom är Viasat billagare än Telia så behåll parabol eller välj Viasat om du ” måste” byta till fiber
Nja det blir billigare med telia för jag har kollektiv rabatt på stor men det blir inte mycke billigare. Men bätre bild och driftsäkerhet är viktigt. Så jag kanske stannar hos Viasat endå.
Postad 11 maj 2018 - 07:23
Hörde i morse att det är samma fenomen på TV10 HD.
Det är med fixat.
Förstår inte delen med syntolkning på en serie som simpsons överhuvedtaget
Om de inte kan se det utan syntolkning klara de då av att läsa text raden?
Och oftast är det ljudet för lågt överröstas av allt annat ljud eller klipps av när rösterna ska börja prata engelska
Som jag förstått det är det alltså Viasat som har börjat testa detta, de har dock inte meddelat oss detta eller tagit bort dessa ljudspår från början till oss.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 11 maj 2018 - 09:05
Nja det blir billigare med telia för jag har kollektiv rabatt på stor men det blir inte mycke billigare. Men bätre bild och driftsäkerhet är viktigt. Så jag kanske stannar hos Viasat endå.
Okay, jag tänkte om man jämför ordinarie pris.
Läs här om du tycker bildkvalitén är viktig.
https://www.minhembi...c=332644&page=3
Postad 11 maj 2018 - 13:57
Markus från Telia vet du nått mer om detta? Ska det vara på detta sättet nu eller är det nått som är fel? Som för en tid sedan ändrade ni ju i mjukvaran så att progress baren vid paus skulle försvinna ur bild inom någon sekund och ersättas med en diskret paus symbol i nedre vänstra hörnet. Och så är det fortfarande här hos mig men sen så återkommer baren efter nån sekund igen. Väldigt irriterande!
Nån mer som har detta problem vid time shift?
Postad 15 maj 2018 - 13:24
Markus från Telia vet du nått mer om detta? Ska det vara på detta sättet nu eller är det nått som är fel? Som för en tid sedan ändrade ni ju i mjukvaran så att progress baren vid paus skulle försvinna ur bild inom någon sekund och ersättas med en diskret paus symbol i nedre vänstra hörnet. Och så är det fortfarande här hos mig men sen så återkommer baren efter nån sekund igen. Väldigt irriterande!
Det fungerar när du ser på program du spelat in eller via Play men om du tittar live och pausar, då blir det som beskrivet, vilket pekar på att det måste vara en bugg i programvaran.
Postad 17 maj 2018 - 13:57
Tack för rapporten. Har skickat det vidare till utvecklarna så får de titta på detta.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 17 maj 2018 - 22:30
Tack för rapporterandet! Ville dock lägga till att det endast är vid time shift det är på detta sätt. Vid Play innehåll så fungerar det som tänkt!
Tack för rapporten. Har skickat det vidare till utvecklarna så får de titta på detta.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Redigerat av Joakim_A, 17 maj 2018 - 22:36.
Postad 21 maj 2018 - 10:39
Har kört fiber-tv ca 3 månader och det har fungerat bra. Kör direkt mot deras ip-tv server via 2 Switchar som är konfade med VLAN taggning (ingen router) .
Har upplevt på senaste tiden glicthar i ljudet. Kollar jag på hemmabio receivern så verkar det som att den tappar "Dolby digital (5.1)" ljudet.
Någon annan som har upplevt samma sak?
7 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 7 gäster, 0 anonyma medlemmar