Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X10 *

9082 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 March 2010 - 14:11

nhaak
  • nhaak
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Jo det är riktigt smart och har ju fått bra kritik just gällande den rutan :)
Men jag hoppas ju den kommer ha steglös zoom med ett finger med dessutom, inte med + och - på skärmen.

Ja det skulle man ju vilja veta :)

Håller med om att den där "förstorings-glas-rutan" är en smart grej.. för att kunna välja fritt område att zooma..
men ändå.. låt hoppas att de även lagt in möjligheten att zooma in genom att bara "dra fingret" över displayen med..

Postad 13 March 2010 - 14:12

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Håller med om att den där "förstorings-glas-rutan" är en smart grej.. för att kunna välja fritt område att zooma..
men ändå.. låt hoppas att de även lagt in möjligheten att zooma in genom att bara "dra fingret" över displayen med..

Det borde väl fungera oavsett hårdvaran i och med xScope som zippiz tipsade om?

http://www.youtube.c...h?v=sUAYyUQRb4Y

Postad 13 March 2010 - 14:16

nhaak
  • nhaak
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Precis..

som i videon anger de ju att tex dolphin kör MT.. men det där är ju fasen så mycket smidigare :)

men då krävs det väl skarp version av dolphin och inte nåt demo? hur blir det för oss i sverige med det via market?

Postad 13 March 2010 - 14:23

nhaak
  • nhaak
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Precis..

som i videon anger de ju att tex dolphin kör MT.. men det där är ju fasen så mycket smidigare :)

men då krävs det väl skarp version av dolphin och inte nåt demo? hur blir det för oss i sverige med det via market?

Och hur är det med funktionen som Nexus One har.. om man tex kör googles egna g-mail..
och får upp notifiering direkt på hemma-skärmen om det kommit in nya mail, fungerar detta med X10an?

För det verkar ju egentligen som X10an slår N1 med hästlängder, om man bortser från android 1.6 / 2.1?
Bara batteritiden, radion, kameran, skärmstorlek i åtanke.. och ändå väger den knappt 10-15g mer..

Är det spikat nu att X10an kommer få uppdatering till Android 2... senare i år eller är det bara rykten?

Postad 13 March 2010 - 14:32

Seriouz
  • Seriouz
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Vadå 2.0 till senare i år? Ska vi tro på det ryktet nu eller?
Ska jag köpa en SE X10 så vill jag ha en uppdatering mkt mkt snabbare än så!
Komigen SE nu får ni skärpa er (om de nu stämmer)!!

Redigerat av Seriouz, 13 March 2010 - 14:32.

Postad 13 March 2010 - 14:47

nhaak
  • nhaak
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Det är ju det jag undrar.. man hör ju saker från både höger och vänster.. var väl swedroid som hade postat det?

en annan sak.. i både iphone och google nexus kan man blädda fram bilderna i fotoalbum, i ett "flytande tempo",
men i filmerna på X10an så laddas de "en och en" med lite betänketid.. nån som vet om det ska vara så också?

Redigerat av nhaak, 13 March 2010 - 14:47.

Postad 13 March 2010 - 15:12

mikrokiwi
  • mikrokiwi
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Det har ryktats en väldans massa om när X10an kommer få 2.x, det enda som är konfirmerat är att den ska få 2.x och då hoppas ju i alla fall jag att det sker så snart som möjligt (om de nu inte hoppar över 2.1/0 för en nyare version). Det verkar nästan som att folk är mer villiga att skriva om rykten om förseningar än om andra rykten när det gäller SE :)
Så det är bekräftat att den ska få en uppdatering men inte när :)

Postad 13 March 2010 - 15:22

nhaak
  • nhaak
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Har nu kollat igenom gott och väl ett femtiotal klipp om X10an, men stöter på följande frågetecken:..

1. Xscope som webbläsare, finns denna bara i android market om man kör med tex usa-simkort och betalar.. eller går den att lägga in i X10an om man köper mobilen vid release här i Sverige?

2. Bläddrandet genom bilder i fotoalbum, "flyter" de på exakt lika smidigt som i tex iphone och "ipod touch" ? (har sett filmer där det mer eller mindre hackar fram - med rejäla laddningstider mellan bild-bytena..)

3. Den har ju "photo call", men en tidigare SE jag hade visade även bild på personen om det inkom sms.. har X10 denna funktion så att man vid inkommit sms ser ett foto på personen ist. för att det bara står "inkommet sms" ?

4. Gmail-funktion (som nexus one har), får man upp info direkt på skärmen när man fått mail - på X10an?

5. Nexus One nyttjar tydligen geo-taggning för att ordna bilder i kronologiska fotoalbum, kan X10an detta.. eller ordnar den endast bilder genom att kolla vilka du "kollat" senast, eller genom de album du själv valt?

6. Finns det nån chans att X10an får samma "voice to speech" som Nexus One har - i framtiden?

Tacksam för svar!

Redigerat av nhaak, 13 March 2010 - 15:25.

Postad 13 March 2010 - 15:25

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Det har ryktats en väldans massa om när X10an kommer få 2.x, det enda som är konfirmerat är att den ska få 2.x och då hoppas ju i alla fall jag att det sker så snart som möjligt (om de nu inte hoppar över 2.1/0 för en nyare version). Det verkar nästan som att folk är mer villiga att skriva om rykten om förseningar än om andra rykten när det gäller SE :)
Så det är bekräftat att den ska få en uppdatering men inte när :)

true, men halva ny1 är ju att spekulera. Och med tanke på att den släpps snart så lär den ju iallafall inte kommer innan sommaren. mini har väl oxå 1.6. persnligen tippar jag på den kommer 18 Januari 2011. Men hoppas jag har fel :)

Upgraderingar av andra andorid telefoner har ju dröjt länge. te x heron. den har väl fortfrande inte fått updateringen. Så det 4-8 månader som nämns i artiklen är väl inte alls ortroligt.

SE egana anpassningar av GUI gör förmodligen att det tar lite extra tid för ugraderingar oxå dessvärre.

Men det går ju att ringa med 1.6:an oxå har jag hört :unsure:

har precis fölikat mig med tanken att ev köpa mini med 1.6. Tog ca 1 månad.

Redigerat av theclone, 13 March 2010 - 15:52.

Postad 13 March 2010 - 15:34

Seriouz
  • Seriouz
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Hur svårt ska det vara!
Det ska inte ta så många månader extra för att lansera en uppdatering till sina kunder bara för att man har ett eget UI-skal.
Visst att det dröjer lite, men de tider det gått rykten om är inte min definition av "lite"

Postad 13 March 2010 - 16:02

benkt
  • benkt
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Ser att telia lagt till x10:an !
Preliminär release v13-14 (stryper snart den som kom på ordet preliminär) :)

Postad 13 March 2010 - 16:09

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Ja verkligen, det verkar betydligt mycket smidigare än att använda + och - :)

Jo det är sant men deras zoom var inte lika smart där man skulle knacka på skärmen en gång innan man kunde zooma istället för att bara hålla nere i en halv sekund lr så :)

Postad 13 March 2010 - 16:14

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Som det har sagts tidigare är det inte lönt att fundera över frånvaron av datum på uppdateringen iom att vi inte har en aning om dom bakomliggande orsakerna.
Själv hyser jag varken tvivel eller oro över den där saken, den kommer när den är klar så enkelt är det :)

Postad 13 March 2010 - 16:19

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Hur svårt ska det vara!
Det ska inte ta så många månader extra för att lansera en uppdatering till sina kunder bara för att man har ett eget UI-skal.
Visst att det dröjer lite, men de tider det gått rykten om är inte min definition av "lite"

Det kan vi ju bara spekulera kring.
Ingen av oss besitter troligtvis kunskapen om hur och vad som optimeras och anpassas i SE's Ui så jag tycker man kan ta det hela med lite ro.

Postad 13 March 2010 - 16:43

nhaak
  • nhaak
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Ja verkligen, det verkar betydligt mycket smidigare än att använda + och - :)

Jo det är sant men deras zoom var inte lika smart där man skulle knacka på skärmen en gång innan man kunde zooma istället för att bara hålla nere i en halv sekund lr så :)

Kan ju vara så att de la in den funktionen för att den skulle känna igen skillnaden mellan att zooma och helt enkelt bara förflytta sig runt på sidan.. detta blir ju mer av ett "knack och dra" -scenario.. vilket jag tror kommer funka fint :)

Postad 13 March 2010 - 16:47

Seriouz
  • Seriouz
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Det kan vi ju bara spekulera kring.
Ingen av oss besitter troligtvis kunskapen om hur och vad som optimeras och anpassas i SE's Ui så jag tycker man kan ta det hela med lite ro.

ok, låt oss säga att killarna på SE behöver ca 4-5 månader för att fixa skalet till varje ny uppdatering de skall lansera. Borde man inte dra slutsatsen på SE att det var en dum idé att lansera eget GUI, framförallt då denna skillnad (eget GUI) gör att deras konsumenter får vänta 4-5 månader längre på viktiga funktioner i android operativet (tänk när ngt nytt lanseras som du bara måste ha, men du måste vänta.........)?

Jag resonerar som så att eget GUI är fine, så länge det innebär alltför stora förändringar/brister som konsumenterna får tampas med.. :)

Redigerat av Seriouz, 13 March 2010 - 16:55.

Postad 13 March 2010 - 16:55

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Kan ju vara så att de la in den funktionen för att den skulle känna igen skillnaden mellan att zooma och helt enkelt bara förflytta sig runt på sidan.. detta blir ju mer av ett "knack och dra" -scenario.. vilket jag tror kommer funka fint :)

Jo det är ju förvisso möjligt men det verkar ju fungera på minin?

ok, låt oss säga att killarna på SE behöver ca 4-5 månader för att fixa skalet till varje ny uppdatering de skall lansera. Borde man inte dra slutsatsen på SE att det var en dum idé att lansera eget GUI, framförallt då denna skillnad (eget GUI) gör att deras konsumenter får vänta 4-5 månader längre på viktiga funktioner i android operativet (tänk när ngt nytt lanseras som du bara måste ha, men du måste vänta.........)?

Jag resonerar som så att eget GUI är fine, så länge det innebär alltför stora förändringar/brister som konsumenterna får ta del av. :)

Då kan man ju i sin tur kontra med att Hero inte heller fått nån uppgradering trots 2.x redan finns.
Så jag tror inte för en sekund att SE skulle vara sämre och långsammare än någon av dom andra :)

Jag väntar gärna 4 månader mer än Nexus bara jag får ha en snygg och smart utformad telefon :unsure:

Postad 13 March 2010 - 17:04

Unregistered5e4e52c7
  • Unregistered5e4e52c7
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Jag väntar gärna 4 månader mer än Nexus bara jag får ha en snygg och smart utformad telefon :)

Ja att X10:an är snyggare är det ju inget snack om! Designen är ju helt klart viktigt när det handlar om så mycket pengar och en pryl man förmodligen ska ha ett tag framöver :)

Och allt detta tjat om version hit och dit, vafan det är en telefon, ni ska väl inte åka till månen med den!? Tar det några månader att få en nyare version och således några förbättringar är väl inte det hela världen! Då är den ju å andra sidan väl beprövad, vilket förmodligen medför att de hunnit styra upp småsaker i OS:et för att få det optimalt :)

Postad 13 March 2010 - 17:04

sefors
  • sefors
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Jag resonerar som så att eget GUI är fine, så länge det innebär alltför stora förändringar/brister som konsumenterna får tampas med.. :)

Jag tvivlar på att det skulle vara GUI:t som tar tid att anpassa, det handlar säkert snarare om drivrutiner, deras egna kamera-app, bluetooth-stacken mm internt godis som SE förbättrat jämfört med Android 1.6.
Det gäller ju att se till att det fungerar lika bra eller bättre med 2.x som det nu verkar göra med 1.6.

Postad 13 March 2010 - 17:05

nhaak
  • nhaak
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Jo det är ju förvisso möjligt men det verkar ju fungera på minin?

Givet.. jag tror det är en kanonlösning faktiskt! I kombo med "förstoringsglaset"

Då kan man ju i sin tur kontra med att Hero inte heller fått nån uppgradering trots 2.x redan finns.
Så jag tror inte för en sekund att SE skulle vara sämre och långsammare än någon av dom andra :)

Jag väntar gärna 4 månader mer än Nexus bara jag får ha en snygg och smart utformad telefon :)

Tror definitivt väldigt många tycker att X10 är bra mycket snyggare än Nexus One iaf..
den är lite för grå för min smak iaf :) med X10 får man åtminstone ett snyggt yttre med!

Postad 13 March 2010 - 17:08

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Ja att X10:an är snyggare är det ju inget snack om! Designen är ju helt klart viktigt när det handlar om så mycket pengar och en pryl man förmodligen ska ha ett tag framöver :)

Och allt detta tjat om version hit och dit, vafan det är en telefon, ni ska väl inte åka till månen med den!? Tar det några månader att få en nyare version och således några förbättringar är väl inte det hela världen! Då är den ju å andra sidan väl beprövad, vilket förmodligen medför att de hunnit styra upp småsaker i OS:et för att få det optimalt :)

Exakt så resonerar jag.
Dom får gärna pilla vidare i x antal veckor bara för att vi ska få slippa buggar och lagg och såna mjukvaru-relaterade problem :)

Postad 13 March 2010 - 17:44

Mayanyi
  • Mayanyi
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Här är en till som följt denna tråd länge och som väntat på X10an likaså :)

Kände att det var dags för att även bidra till diskussionen lite. Var förbi den lokala 3 butiken i Solna idag och tänkte att jag kunde gå in o se om de hade nån dummy man kunde få känna på som jag hört andra här har gjort. Det hade dom dock inte men killen där sa "vi får ju in dom i lager nu i veckan, i mitten av den tror jag" och dom skulle börja säljas direkt. Trevliga nyheter om de nu stämmer...

Själv beställde jag mitt exemplar i januari från Inwarehouse, en svart blir det :) Har iofs en beställning på den vita där med men den blir det nog till att avboka.

Postad 13 March 2010 - 18:10

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0

Nu vill inte jag heller vara dryg, som du skrev, MT i den form du talar om är ju bra t.ex vid spel, jag som lekt med X10an bra länge saknar öht inte de funktionerna DU stör dig på. Jag tycker X10 som den är idag är en alldeles utmärkt Androidtelefon som fyller varenda funktion som jag söker, där i ligger inte MT som feature i sig.

Det är klart att iPhoneägare kommer klaga på det, det är ju kanske den enda funktionen i iPhone som är värd att kopiera + snygg + enkel att använda. Klarar du dig inte utan tvåfinger-zoom så har du andra telefoner som klarar det. Det är def. inte en deal breaker för den stora massan, det är dock en jävligt hypad feature för om det saknas i en telefon så är det en riktig blunder eftersom andra telefoner har det. En-finger-zoom t.ex går precis lika enkelt att använda dessutom är det jävligt mkt smidigare än att tvingas använda 2, testa skall du får se.

Har du sett hur SE löst zoom-funktionen i X10an när du surfar? Då menar jag inte i Dolphin browser utan den inbyggda? Det fungerar utmärkt och de recensioner som finns ger det klart bäst betyg av de med 1.6 utan pinch-zoom. Det fungerar dessutom bra i googlemaps, google earth har jag inte prövat på X10an så det kan jag inte uttala mig om.

Zoomar du alla dina bilder i telefonen? Räcker det inte att se bilden i full screen på en 4" skärm? Det duger utmärkt och är jag nöjd lägger jag över bilden på extern källa. Måhända kanske man måste zooma på en iPhone för att se om den ynka kameran lyckats fixa en sjysst bild, inte vet jag. :)

Jag är dock jävligt enig med dig att informationen från SE är väldigt vag och hade kunnat lösas oerhört mycket smidigare, dock finns telefonen inte ute i butikerna än, så mitt råd är att du testar en X10a live innan du kastar dig in i Desire-tåget :)

Ja vi får väl se, kanske ska jag göra som du säger och testa telefonen innan jag bestämmer mig. Känns lite surt när man väntat så länge att vänta ännu längre, skulle helst vilja ha telefonen samma dag som den släpps faktiskt.

Visst är X10 en väldigt fin Android, inget snack om den saken... har ju hängt här väldigt länge nu och varit bra sugen på just X10. Lite tråkigt om inte marknadens finaste/dyraste telefon får riktigt den hårdvara och mjukvara den förtjänar... hade (kanske den har) SE även multitouch och Android 2.1 i sin telefon nu när de släpper den så hade ju det varit den ultimata mobilen. Väldigt många bryr sig om MT, läs bland annat kommentarer på SE-bloggen när de skrev att telefonen "Xperia X10 will be upgradeable".

"Xperia X10 will be upgradeable." är i sig väldigt konstigt ordval, inte att inte de skriver "Xperia X10 will be upgraded" istället o de har aldrig heller sagt att vi kommer få någon 2.x version... tycker SE är under all kritik med information just nu, skamligt.
Kan inte annat än att se det som ett misslyckande, visst

Sen är det ju skönt att så många av er är nöjda med 1.6 o single touch... själv är jag lite av en teknik-nörd o förstår inte hur man kan känna sig "nöjd" med att den dyraste telefonen saknar så pass "basic"-saker och levereras med ett sådant gammalt OS utan att få någon mer information av SE om när och vad vi kommer få se.
Trodde för någon månad sedan att SE skulle släppa lite mer information någon vecka om när vi kunde vänta oss en uppgradering, har fortfarande lite hopp om att det kommer en blogg i nästa vecka med information om det här.

EDIT:

Som någon skrivit i den här tråden tidigare, så önskar jag SE kunde släppa en ROM för oss användare som inte bryr oss så mycket om Sony Ericssons egna program så som media o timescape.
Jag skulle hellre köra en ren rom med 2.1 (som den i Nexus) än 1.6 och med timescape.
Borde det inte vara hyfsat enkelt och billigt för SE att göra en sådan lösning och alla blir nöjda.

Redigerat av zippiz, 13 March 2010 - 18:25.

Postad 13 March 2010 - 18:24

Seriouz
  • Seriouz
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Här är en till som följt denna tråd länge och som väntat på X10an likaså :)

Kände att det var dags för att även bidra till diskussionen lite. Var förbi den lokala 3 butiken i Solna idag och tänkte att jag kunde gå in o se om de hade nån dummy man kunde få känna på som jag hört andra här har gjort. Det hade dom dock inte men killen där sa "vi får ju in dom i lager nu i veckan, i mitten av den tror jag" och dom skulle börja säljas direkt. Trevliga nyheter om de nu stämmer...

Själv beställde jag mitt exemplar i januari från Inwarehouse, en svart blir det :) Har iofs en beställning på den vita där med men den blir det nog till att avboka.

Kan verkligen inte stämma om man jämför med deras egen och konkurrenternas hemsidor där de skrivit lanseringsvecka.

Redigerat av Seriouz, 13 March 2010 - 18:24.

Postad 13 March 2010 - 18:25

twintin
  • twintin
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0

"Xperia X10 will be upgradeable." är i sig väldigt konstigt ordval, inte att inte de skriver "Xperia X10 will be upgraded" istället o de har aldrig heller sagt att vi kommer få någon 2.x version... tycker SE är under all kritik med information just nu, skamligt.

Är väl inte så stor mening att att nämna att den är uppgraderingsbar om man inte ämnar släppa några uppgraderingar ?
Sen sa de ju på MWC mässan att för samtliga telefoner kommer det att finnas en uppgradringsplan.

Beträffande din odryga kommentar ( :) ) på mitt tidigare inlägg om HTC G1/Desire, så var själva poängen att den lösning HTC valt har sin beskärda del av problem som man bör vara medveten om. Kan ju utgöra ett minst lika stort irritationsmoment som enfingerszoom beroende på vilken toleranströskel man har. :)

Redigerat av twintin, 13 March 2010 - 18:32.

Postad 13 March 2010 - 18:31

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Ja vi får väl se, kanske ska jag göra som du säger och testa telefonen innan jag bestämmer mig. Känns lite surt när man väntat så länge att vänta ännu längre, skulle helst vilja ha telefonen samma dag som den släpps faktiskt.

Visst är X10 en väldigt fin Android, inget snack om den saken... har ju hängt här väldigt länge nu och varit bra sugen på just X10. Lite tråkigt om inte marknadens finaste/dyraste telefon får riktigt den hårdvara och mjukvara den förtjänar... hade (kanske den har) SE även multitouch och Android 2.1 i sin telefon nu när de släpper den så hade ju det varit den ultimata mobilen. Väldigt många bryr sig om MT, läs bland annat kommentarer på SE-bloggen när de skrev att telefonen "Xperia X10 will be upgradeable".

Kan inte annat än att se det som ett misslyckande, visst

Sen är det ju skönt att så många av er är nöjda med 1.6 o single touch... själv är jag lite av en teknik-nörd o förstår inte hur man kan känna sig "nöjd" med att den dyraste telefonen saknar så pass "basic"-saker och levereras med ett sådant gammalt OS utan att få någon mer information av SE om när och vad vi kommer få se.
Trodde för någon månad sedan att SE skulle släppa lite mer information någon vecka om när vi kunde vänta oss en uppgradering, har fortfarande lite hopp om att det kommer en blogg i nästa vecka med information om det här.

EDIT:

Som någon skrivit i den här tråden tidigare, så önskar jag SE kunde släppa en ROM för oss användare som inte bryr oss så mycket om Sony Ericssons egna program så som media o timescape.
Jag skulle hellre köra en ren rom med 2.1 (som den i Nexus) än 1.6 och med timescape.
Borde det inte vara hyfsat enkelt och billigt för SE att göra en sådan lösning och alla blir nöjda.

Visst jag kan ge dig en poäng för att dom borde ha kunnat ge rakare och mer exakt information vid det här laget men jag förstår ändå att det kan finnas skäl för att det kanske inte är möjligt gällande vissa detaljer som uppdateringar tex.
Däremot att dom inte ens gått ut med exakta siffror på minnet tex, det stör mig faktiskt en hel del.

Postad 13 March 2010 - 18:45

Seriouz
  • Seriouz
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
sorry för OT:

Men sedan jag tog upp att tre ljuger för sina kunder om Desires förmåga att spela in i Hd (ingen lösning ännu)
verkar de nu ha tagit bort detta från deras sajt. :)

Redigerat av Seriouz, 13 March 2010 - 18:49.

Postad 13 March 2010 - 18:49

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0

Visst jag kan ge dig en poäng för att dom borde ha kunnat ge rakare och mer exakt information vid det här laget men jag förstår ändå att det kan finnas skäl för att det kanske inte är möjligt gällande vissa detaljer som uppdateringar tex.
Däremot att dom inte ens gått ut med exakta siffror på minnet tex, det stör mig faktiskt en hel del.

Ja, de är verkligen otroligt svaga på information, telefonen är bara ett par veckor borta och de har inte släppt på exakta specen på hårdvaran... det är väldigt underligt, minst sagt... trodde först de höll inne informationen för att kunna toppa tex HTC o tex sätta in minst lika minne, men de har de ju inte heller släppt någon information om så det blir väl något mindre verkar det som.
Underligt nog så verkar det ju inte ens som Rikard kan få fram informationen...

detaljer om uppdateringar behövs ju inte, men att de öht inte släpper på någon information ang. dem är ju otroligt störande vid det här laget. Det räcker ju med att de tex säger att vi kommer uppgradera till minst version 2.1 under Q2 i år. Är rädd att SE inte riktigt förstått hur viktigt det är för många av oss (ni här är väl undantagna o pratar kanske mer om mina "vänner" på Swedroid när det kommer om versioner, haha :) )

Jag har haft Xperia X1 och trodde SE hade lärt sig lite om smartphones på deras misstag där, men verkar ju inte så direkt. :)

Postad 13 March 2010 - 19:09

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Ja, de är verkligen otroligt svaga på information, telefonen är bara ett par veckor borta och de har inte släppt på exakta specen på hårdvaran... det är väldigt underligt, minst sagt... trodde först de höll inne informationen för att kunna toppa tex HTC o tex sätta in minst lika minne, men de har de ju inte heller släppt någon information om så det blir väl något mindre verkar det som.
Underligt nog så verkar det ju inte ens som Rikard kan få fram informationen...

detaljer om uppdateringar behövs ju inte, men att de öht inte släpper på någon information ang. dem är ju otroligt störande vid det här laget. Det räcker ju med att de tex säger att vi kommer uppgradera till minst version 2.1 under Q2 i år. Är rädd att SE inte riktigt förstått hur viktigt det är för många av oss (ni här är väl undantagna o pratar kanske mer om mina "vänner" på Swedroid när det kommer om versioner, haha :) )

Jag har haft Xperia X1 och trodde SE hade lärt sig lite om smartphones på deras misstag där, men verkar ju inte så direkt. :)

Nej det håller jag faktiskt med om.
Dom har varit på tok för dåliga vad gäller hårdvaru-spec. och det irriterar faktiskt en hel del när både 256, 380 nånting och 512mb ram har ryktats hejvilt om.
Tror att som missat totalt att om inte med alla så just med en sån här mobil som vi "prylbögar" vill ha, är det extremt viktigt att kunna presentera exakt och korrekt information för att undvika dålig pr.

Och jag vill väldigt gärna höra en tidsram över uppgraderingarna.
Kanske inte en specifik månad eller så men kanske som du säger en grov kvartals uppskatting så man iaf har fått svart på vitt att dom jobbar på det.

För visst som alla vi som såg livesändingen från mässan kunde se så har dom ju en plan att underhålla och uppgradera android telefonerna, men dom angav ju ingen tidsram att göra det på, bara att dom kommer göra det

Postad 13 March 2010 - 19:16

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0
Att Rikard S i egenskap av produktchef? inte kan få fram svar på mycket av det saker det frågas efter låter väl nästan som en sanning med modifikation.
Säger dom sen ingen tidsram för kommande uppgradering, kan ingen hacka på dom om de missar datumet. :)

Postad 13 March 2010 - 19:22

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Att Rikard S i egenskap av produktchef? inte kan få fram svar på mycket av det saker det frågas efter låter väl nästan som en sanning med modifikation.
Säger dom sen ingen tidsram för kommande uppgradering, kan ingen hacka på dom om de missar datumet. :)

Jo nog kan han det, men det är ju inte säkert att han har tillåtelse ovanifrån att yttra sig i såna frågor.

Haha nej precis, det är ju helt sant det och jag har tänkt på det jag med, lovar man inget, kan man ju inte bli för sen heller :)

Postad 13 March 2010 - 19:23

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0
Detta är manualen som mobiloperatören DoCoMo i Japan tillhandager gällande X10: http://www.nttdocomo..._attachment.pdf

Där har ni specarna gällande ROM, RAM och allt ni letar efter. :)

Postad 13 March 2010 - 19:24

ojva
  • ojva
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

sorry för OT:

Men sedan jag tog upp att tre ljuger för sina kunder om Desires förmåga att spela in i Hd (ingen lösning ännu)
verkar de nu ha tagit bort detta från deras sajt. :)

Mmm det var säkert tack vare dig... :)

Så här skriver de på sin facebooksida:

"3 Sverige
Vi har bett HTC komma med slutgiltigt besked, men i den produktblad vi har står det att den klarar videoinspeling i 720p. Så svaret är: det verkar så, men vi får slutgiltigt besked när HTC svarar.
Erik H/3"

Postad 13 March 2010 - 19:31

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Detta är manualen som mobiloperatören DoCoMo i Japan tillhandager gällande X10: http://www.nttdocomo..._attachment.pdf

Men då undrar man ju detta, ingår grafikens 128mb i dessa 384mb eller är dom utöver dessa 384?

Postad 13 March 2010 - 19:33

mikrokiwi
  • mikrokiwi
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Jag tror att många av de kommunikationsproblem gällande X10an är grundade i att den utvecklas i Japan. Det är ju Sony som är initiativtagaren till detta UXP, som ska vara lite som deras PlayStation interface fast för mobiler.
Precis som Aure säger så är det nog på de japanska sidorna man ska ska leta efter information :)

Postad 13 March 2010 - 19:36

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Jag tror att många av de kommunikationsproblem gällande X10an är grundade i att den utvecklas i Japan. Det är ju Sony som är initiativtagaren till detta UXP, som ska vara lite som deras PlayStation interface fast för mobiler.
Precis som Aure säger så är det nog på de japanska sidorna man ska ska leta efter information :)

Jo det ligger nog mycket sanning i det, men min fråga kvarstår ändå, stog inte nåt om nåt grafikminne på den där sidan vad jag såg :)

Postad 13 March 2010 - 19:43

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

Men då undrar man ju detta, ingår grafikens 128mb i dessa 384mb eller är dom utöver dessa 384?

Det vet jag inte men vad jag vet är att jag körde säkert 20 olika applikationer samtidigt utan några problem, det kanske hjälper dig om du tror att du inte kan ha några program igång. Viktigare för mig är det inbyggda minnet eftersom man fortfarande inte kan installera program på externt minneskort i Android (Om jag minns rätt?)

Nexus har väl 512 inbyggt likaså Desire, X10 har 1GB.

Postad 13 March 2010 - 19:46

mikrokiwi
  • mikrokiwi
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Jo det ligger nog mycket sanning i det, men min fråga kvarstår ändå, stog inte nåt om nåt grafikminne på den där sidan vad jag såg :)

384MB RAM är en lite väl udda siffra när det gäller minne, så 256MB plus 128MB RAM dedikerat åt GPUn. Sedan har den ju som Aure säger också 1GB ROM vilket är det dubbla gentemot alla konkurrenter.

Postad 13 March 2010 - 19:50

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Det vet jag inte men vad jag vet är att jag körde säkert 20 olika applikationer samtidigt utan några problem, det kanske hjälper dig om du tror att du inte kan ha några program igång. Viktigare för mig är det inbyggda minnet eftersom man fortfarande inte kan installera program på externt minneskort i Android (Om jag minns rätt?)

Nexus har väl 512 inbyggt likaså Desire, X10 har 1GB.

Nej det tror inte jag heller, men som sagt innan, korrekt och exakt info vore önskvärt :)
Men nu ska vi inte måla f*n på väggen, jag är övertygad om att det är en toppenmobil vi kommer att få, jag är bara lite less på att vänta, kliar i fingrarna lite :)

Jo det känns skönt att man kommer kunna installera program lite hursomhelst utan att behöva bekymra sig över att det ska bli fullt :)

Postad 13 March 2010 - 20:22

sefors
  • sefors
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Tack, men problemet är att informationen på SE:s svenska och japanska sajter skiljer sig åt...ibland marginellt och ibland ganska mycket.
Att ta fram en ordentligt hårdvaru-spec bör ju inte vara alltför svårt.

Jag tror att X10 kommer bli en succe men SE behöver bli oerhört mycket bättre på att kommunicera med sina (potentiella) kunder.

Postad 13 March 2010 - 20:25

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

Tack, men problemet är att informationen på SE:s svenska och japanska sajter skiljer sig åt...ibland marginellt och ibland ganska mycket.

Jag tror att X10 kommer bli en succe men SE behöver bli oerhört mycket bättre på att kommunicera med sina (potentiella) kunder.

Jag tror dessutom att det skiljer på minnesmängd mellan den Japanska versionen och den Europeiska versionen. (Osäker källa) men det står följande på: http://www.unwiredvi...via-ntt-docomo/

"The only notable difference between DoCoMo’s X10 and the smartphone previously announced by Sony Ericsson is that the former comes with more RAM (384MB) and POBox Touch 1.0 – a predictive text-input system for Japanese and English."

Om det stämmer är det nog 256MB RAM som gällre för den europeiska versionen.

Postad 13 March 2010 - 20:31

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Jag tror dessutom att det skiljer på minnesmängd mellan den Japanska versionen och den Europeiska versionen. (Osäker källa) men det står följande på: http://www.unwiredvi...via-ntt-docomo/

"The only notable difference between DoCoMo’s X10 and the smartphone previously announced by Sony Ericsson is that the former comes with more RAM (384MB) and POBox Touch 1.0 – a predictive text-input system for Japanese and English."

Om det stämmer är det nog 256MB RAM som gällre för den europeiska versionen.

Det får vi ju verkligen hoppas att så inte är fallet för det skulle ju suga rätt hårt om man ska vara ärlig.. :)

Postad 13 March 2010 - 20:55

Vtunabo
  • Vtunabo
  • Forumräv

• 583 inlägg
  • 0
Ingen som funderat på vad 384 + 128 blir?
Min gissning är att av dom 512 som finns så är 128 dedikerat till GPU vilket ger 384 över.
Förmodligen bara olika sätt att redovisa siffror mellan olika tillverkare

Postad 13 March 2010 - 21:14

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Ingen som funderat på vad 384 + 128 blir?
Min gissning är att av dom 512 som finns så är 128 dedikerat till GPU vilket ger 384 över.
Förmodligen bara olika sätt att redovisa siffror mellan olika tillverkare

jo det kan mkt väl vara som du säger men det florerar ju så mycket olika angivelser så ingen vet ju riktigt vad som stämmer känns det som..
men jag hoppas verkligen du har rätt.
kanske inte är ett problem i dagsläget men man vet ju inte, kanske kommer vissa android 2.x appar kräva en del minne?
det skadar ju knappast att ha så mkt som möjligt lixom :D

Postad 13 March 2010 - 21:15

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Ja instämmer, produktbloggen i all ära, den är uppskattad och kul.
Men att inte kunna lägga fram en hårdvaruspec så här nära release känns lite..

Postad 13 March 2010 - 21:47

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Ja instämmer, produktbloggen i all ära, den är uppskattad och kul.
Men att inte kunna lägga fram en hårdvaruspec så här nära release känns lite..

Jo jag kan bara instämma och inom mig gnager en oro att anledningen till det kan vara som det dryftades nyss att mängden minne kan skilja mellan olika marknader.
Nu tycker jag det låter väldigt underligt att dom skulle göra så men alla rykten och bristen på fakta oroar mig lite.

Postad 13 March 2010 - 22:22

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0
Håller med er alla, men det vet ni redan.

Jag vet inte hur många gånger jag ställt frågan på bloggen om hur mycket RAM X10 egentligen har, men hela tiden fått undvikande svar o för det mesta inget svar öht.

Ledsen för det här, men om man tex går in på HTC o läser om Desire så kan ni ju se hur bra de skriver sin spec.
http://www.htc.com/s...cification.html

Så ska det se ut, eller hur? :D

Vi får hoppas på 512MB ram på X10. Lite intressant det här med snacket om att den har avsatt minne för GPU förresten, det kanske inte är något de kan nyttja i 1.6 men om de valt att göra så borde det ju vara pga det egentligen är en bättre lösning rent hårdvarumässigt. Tex så är ju delat RAM på en bärbar rätt kass om man jämför med en dator vars grafik har dedikerat minne.

Dags för er att gå in på bloggen o kräva lite fakta ang minne (och MT) från Sony Ericsson nu... jag skäms ju bara jag skriver något där nu, o snart här också :P Men vi har faktiskt rätt att veta, det är SE som ska skämmas.

Postad 13 March 2010 - 22:36

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0
HTC som vanligt kopierar andra... den där spec sidan är ju rätt så lik Iphones variant.

Postad 13 March 2010 - 22:50

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0

HTC som vanligt kopierar andra... den där spec sidan är ju rätt så lik Iphones variant.

Haha, det kanske den är.... men ibland kan det vara bra att kopiera, eller hur? Fråga Steve Jobs :D

http://www.youtube.c...h?v=CW0DUg63lqU

Postad 13 March 2010 - 23:38

twintin
  • twintin
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0
EDIT: :D

Redigerat av twintin, 13 March 2010 - 23:44.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.