* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34745 svar till detta ämne
Postad 21 juni 2018 - 18:23
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Hej alla läsare! Jag har en Motorola VIP1003 i kartong helt oanvänd. Är det bara att lägga den i elektronikåtervinningen på tippen? Eller vill någon ha den?
Med tanke på hur sega äldre boxar blev efter senaste uppdateringen så skulle jag tro den gjort sitt.
Postad 23 juni 2018 - 15:02
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Reflektion av VM sändningarna, jag upplever bildkvalitén som väldigt låg (TV4 är lite bättre), bilden saknar och djup och är så att säga blaskig. Jag jämförde med min granne som har CD satellit, han kör på 720p, som ref har han likadan TV som mig men skillnaden är att min är kalibrerad av ISF-certat personal hemma hos mig och brukar normalt fullständigt spöa skiten ur min grannes likadana "out-of-the-box" TV när det gäller bildkvalité...
Fiber 100/100 med en VIP4302.
EK
Postad 23 juni 2018 - 17:12
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Jag skulle vilja kunna trycka på nån knapp för att få upp all teknisk info om vad för signal som för tillfället tas emot och vad boxen skickar ut.
Typ:
Metadata:
Riktigt kanalnummer, användarens kanalnummer.
Info om huruvida kanalnumret blivit automatiskt om-mappat från SD till HD-version.
Visa info om en lokal kanal valts, d.v.s. åsidosatt original-kanalen.
Kanalnamn
Eller info om play-bibliotek
Programinfo, längd
Network:
Multicast-ström-info (IP-info)
Bandbredd
Input:
Detaljer om vad det är för typ av dataström som tas emot
Bandbredd
Decoding:
Info från videoavkodningen: Upplösning, Aspect-ratio, Kompressions-statistik?
Info från ljudavkodningen
Info från textavkodningen
Encoding:
Upplösning och Aspect-ratio
Info om saker som boxen bakar in i bilden, t.ex. undertexter (aktuellt språk), OSD
Output:
Videoupplösning och frekvens
Bandbredd
Ljudformat, antal ljudkanaler, valt språk
Bandbredd
Tja, all möjlig bra-att-ha-info just för att enkelt kunna svara på typiska frågor som dyker upp på detta forum.
Postad 24 juni 2018 - 16:52
Bateman
-
Bateman
-
Användare
-
-
105 inlägg
Kanske lite off topic men Telia har börjat skicka ut en ny firmware till TG799vac Xtream ("WiFi-router Plus"). Den nya versionen är Mint 17.2 (17.2.0339-1441020-20180416103808).
Kanske buggen med att det inte gick att logga in i gatewayen efter några dagar är åtgärdad. Denna drabbade dock inte mig, trots upptid på 50+ dagar på två gateways med den berörda firmwaren.
Postad 24 juni 2018 - 19:25
donadoni41
-
donadoni41
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Skulle kolla på lite Play mitt i all VM fotboll och det är störningar och lagg mest hela tiden [HBO: Handsmaids Tale). Är det bara jag? Vanliga TV:n flyter hur bra som helst.
Redigerat av donadoni41, 24 juni 2018 - 19:28.
Postad 24 juni 2018 - 19:29
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10 990 inlägg
Jag kollar genom play just nu och det fungerar som det ska:! Har dock haft lite problem tidigare under helgen..
Postad 24 juni 2018 - 19:45
donadoni41
-
donadoni41
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Tänkte först att det var problem med fibern eller något men då borde det ju vara störningar i TV-sändningarna också tycker man...!?
Postad 24 juni 2018 - 21:15
donadoni41
-
donadoni41
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Reflektion av VM sändningarna, jag upplever bildkvalitén som väldigt låg (TV4 är lite bättre), bilden saknar och djup och är så att säga blaskig. Jag jämförde med min granne som har CD satellit, han kör på 720p, som ref har han likadan TV som mig men skillnaden är att min är kalibrerad av ISF-certat personal hemma hos mig och brukar normalt fullständigt spöa skiten ur min grannes likadana "out-of-the-box" TV när det gäller bildkvalité...
Fiber 100/100 med en VIP4302.
EK
Jo men IP-TV har väl sällan någon chans mot satellitTV. Har inte jämfört själv men det ska ju vara skaplig skillnad.
Annars håller jag med om att TV4 sändningarna från VM är aningen bättre än SVT. Lite konstigt då SVT alltid annars brukar vara lite skarpare.
Nu snackar vi ju så klart bildkvalitet inget annat...
Postad 25 juni 2018 - 07:06
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Arris 4302: Någon som vet hur man rensar sökhistoriken i SVT play appen?
Postad 25 juni 2018 - 09:05
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Arris 4302: Någon som vet hur man rensar sökhistoriken i SVT play appen?
Du skulle kunna prova att ställ frågan även här: https://www.minhembi...howtopic=329157
Det ska tydligen vara samma app.
Postad 25 juni 2018 - 18:08
Weiman
-
Weiman
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Skulle kolla på lite Play mitt i all VM fotboll och det är störningar och lagg mest hela tiden [HBO: Handsmaids Tale). Är det bara jag? Vanliga TV:n flyter hur bra som helst.
Hade samma problem förra veckan (Windows 10 appen) men nu flyter det på igen.
Postad 25 juni 2018 - 19:18
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Jo men IP-TV har väl sällan någon chans mot satellitTV. Har inte jämfört själv men det ska ju vara skaplig skillnad.
Annars håller jag med om att TV4 sändningarna från VM är aningen bättre än SVT. Lite konstigt då SVT alltid annars brukar vara lite skarpare.
Nu snackar vi ju så klart bildkvalitet inget annat...
Telia har en betydligt bättre bild på SVT 1 HD än vad Canal Digital kan prestera, sedan de flyttade om SVT kanalerna
Postad 25 juni 2018 - 19:47
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Telia har återigen ändrat "bredden" på text-tv efter senaste uppdateringen - och inte till det bättre!
Postad 25 juni 2018 - 22:04
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Gillar fortfarande inte hur Play ändrades efter uppdateringen! Vill hamna under programmets meny istället för att hamna i huvudmenyn.
Sen är det en bugg av något slag, för varje gång jag skall starta ett program i play, får jag upp rutan för pågående program som går på aktuell kanal om jag vill starta om det programmet.
Så @Teliakunderservice, snälla ändra iaf tillbaka detta med play igen, så man inte kastas ut till huvudmenyn.
Postad 26 juni 2018 - 08:56
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Gillar fortfarande inte hur Play ändrades efter uppdateringen! Vill hamna under programmets meny istället för att hamna i huvudmenyn.
Sen är det en bugg av något slag, för varje gång jag skall starta ett program i play, får jag upp rutan för pågående program som går på aktuell kanal om jag vill starta om det programmet.
Så @Teliakunderservice, snälla ändra iaf tillbaka detta med play igen, så man inte kastas ut till huvudmenyn.
Jag känner inte igen detta? Så du får gärna förtydliga vad du menar? Testar gärna, för att se om jag upplever samma sak.
Postad 26 juni 2018 - 21:37
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Jag känner inte igen detta? Så du får gärna förtydliga vad du menar? Testar gärna, för att se om jag upplever samma sak.
Exempel:
Innan uppdateringen kunde jag gå in på Play och titta på ett program, låt oss säga att jag vill se på Mythbusters. Jag tittar kanske ca 30 min av avsnittet och stänger sen av Tvn. När jag sedan vill se klart avsnittet så tryckte jag på meny knappen och kunde med hjälp av fortsätt titta funktionen se avsnittet i listan och sedan starta det igen där jag slutade titta.
När avsnittet var klart eller jag valde att stänga av det via stopp knappen så kom jag ut till menyn där alla Mythbusters avsnitt fanns. Vilket gjorde det enkelt att starta avsnitt 2 etc.
Efter uppdateringen som kom så kan jag inte göra såhär längre!
Nu blir det såhär:
Jag går in på Play väljer avsnittet, tittar kanske 40 min av det, stänger av och ser lite vanlig tv. Går sedan in på menyn, väljer avsnittet med hjälp av fortsätt titta och ser klart avsnittet, när avsnittet är slut så väljer jag stopp för jag vill se nästa avsnitt. När jag trycker på stopp så kommer jag tillbaka till menyn där alla program för fortsätt titta finns. Jag kommer alltså inte längre in direkt till avsnitten som tidigare.
Nästa problem är att sitter jag och tittar på tv. Låt oss säga Rapport, i epgn har jag möjligheten att starta om det ifrån början. Jag väljer att gå in på play starta ett avsnitt av exempel Mythbusters igen. Väljer vilket avsnitt jag vill se och trycker på starta. Då får jag upp en ruta "Vill du starta om Rapport ifrån början?".. jag får trycka på nej och sedan startas avsnittet med mythbusters.
Jag har påpekat detta till Telia och de skulle föra informationen vidare till de som utvecklar. Men för få hade tydligen påpekat detta.
Postad 27 juni 2018 - 08:16
mblom
-
mblom
-
Amatör
-
-
67 inlägg
En bugg i nya mjukvaran:
Om man använder timeshift-funktionen och spolar tillbaka en bit och sedan använder framspolning för att komma ikapp livesändningen så byter boxen tv-kanal när den hoppar tillbaka till ”live-läge”. Jag har ännu inte kunnat fastställa enligt vilket mönster boxen väljer kanal som den byter till, men det verkar variera. Om man ännu inte märkt detta fel räcker det med att byta kanal en gång och sedan spola bakåt följt av framåt för att råka ut för felet och förstå vad jag menar...
Har precis samma fel. Måste vara en bugg! Inga andra med det problemet?
Jo, samma problem. Satt och kollade på Sportkanalen och hade spolat tillbaka för att kolla på en situation i matchen. Avslutade eller om jag spolade framåt och var helt plötsligt på kanal 5, smått irriterat.
Postad 27 juni 2018 - 09:31
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Nu blir det såhär:
Jag går in på Play väljer avsnittet, tittar kanske 40 min av det, stänger av och ser lite vanlig tv. Går sedan in på menyn, väljer avsnittet med hjälp av fortsätt titta och ser klart avsnittet, när avsnittet är slut så väljer jag stopp för jag vill se nästa avsnitt. När jag trycker på stopp så kommer jag tillbaka till menyn där alla program för fortsätt titta finns. Jag kommer alltså inte längre in direkt till avsnitten som tidigare.
Nästa problem är att sitter jag och tittar på tv. Låt oss säga Rapport, i epgn har jag möjligheten att starta om det ifrån början. Jag väljer att gå in på play starta ett avsnitt av exempel Mythbusters igen. Väljer vilket avsnitt jag vill se och trycker på starta. Då får jag upp en ruta "Vill du starta om Rapport ifrån början?".. jag får trycka på nej och sedan startas avsnittet med mythbusters.
Det första "felet" har jag också upplevt och jag tycker också det var bättre som det var tidigare. Hoppas Markus kan kolla på det och framföra våra önskemål 
Det andra har jag inte märkt av, men jag ska kolla igen om jag får samma fel.
Postad 27 juni 2018 - 09:35
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Kanske lite off topic men Telia har börjat skicka ut en ny firmware till TG799vac Xtream ("WiFi-router Plus"). Den nya versionen är Mint 17.2 (17.2.0339-1441020-20180416103808).
Kanske buggen med att det inte gick att logga in i gatewayen efter några dagar är åtgärdad. Denna drabbade dock inte mig, trots upptid på 50+ dagar på två gateways med den berörda firmwaren.
Wohoo!
Den allvarligare buggen som jag rapporterade i https://www.minhembi...84#entry4488990 verkar vara fixad. Jag har *inte* tappat kontakten under de senaste 24h. 
(sedan februari (när jag uppgraderade till Xtream-routern) jag har tappat kontakten en gång varje dag, så det är lätt-verifierat om problemet nu är permanent avhjälpt)
(PS: jag har ännu inte kollat på om login-problemet till admin-GUI:t är fixat - det lär förresten ta några veckor innan man vet)
Redigerat av elofu17, 27 juni 2018 - 09:50.
Postad 27 juni 2018 - 10:37
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
En bugg i nya mjukvaran:
Om man använder timeshift-funktionen och spolar tillbaka en bit och sedan använder framspolning för att komma ikapp livesändningen så byter boxen tv-kanal när den hoppar tillbaka till ”live-läge”. Jag har ännu inte kunnat fastställa enligt vilket mönster boxen väljer kanal som den byter till, men det verkar variera. Om man ännu inte märkt detta fel räcker det med att byta kanal en gång och sedan spola bakåt följt av framåt för att råka ut för felet och förstå vad jag menar...
Har precis samma fel. Måste vara en bugg! Inga andra med det problemet?
Jo, samma problem. Satt och kollade på Sportkanalen och hade spolat tillbaka för att kolla på en situation i matchen. Avslutade eller om jag spolade framåt och var helt plötsligt på kanal 5, smått irriterat.
Tack för rapporterna. Vi har försökt återskapat detta här hos oss och vi har nog lyckats nu. Vi lyckades inte först med att återskapa det eftersom att vi startade timeshift genom att trycka paus och felet verkar bara uppstå om man "startar" timeshift genom att spola bakåt.
Kan ni bekräfta att det är när ni startar timeshift genom att spola bakåt som felet uppstår och att det fungerar som det ska om ni startar det med "paus".
Alltså felet är som jag fattar det att den bara sparar vilken kanal man är på när man trycker paus för att starta timeshift. Startar man timeshift genom att spola bakåt så sparas inte vilken kanal man står på.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 27 juni 2018 - 10:39.
Postad 27 juni 2018 - 10:47
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 119 inlägg
En gammal surdeg är borta nu i alla fall. Förr så var det så att om jag letade mig fram i play och kollade på ett program för att sedan stoppa och backa bakåt så blev jag utslängd från play.
Postad 27 juni 2018 - 10:49
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Du får gärna utveckla detta, gärna med bilder hur du gör så vi kan se om vi lyckas återskapa detta med.
Kan även säga att det har kommit ett nytt GUI tidigare imorse för att fixa ett problem huvusdsakligen med fortsätta titta funktionen för kunder som har bara TV tjänst och boxen inte kommer åt internet. Ni får gärna använda denna funktion för att se om detta fel är åtgärdat i den versionen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 27 juni 2018 - 11:19
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
En gammal surdeg är borta nu i alla fall. Förr så var det så att om jag letade mig fram i play och kollade på ett program för att sedan stoppa och backa bakåt så blev jag utslängd från play.
Märkte det också. Mycket bra! 
Postad 27 juni 2018 - 12:48
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Du får gärna utveckla detta, gärna med bilder hur du gör så vi kan se om vi lyckas återskapa detta med.
Kan även säga att det har kommit ett nytt GUI tidigare imorse för att fixa ett problem huvusdsakligen med fortsätta titta funktionen för kunder som har bara TV tjänst och boxen inte kommer åt internet. Ni får gärna använda denna funktion för att se om detta fel är åtgärdat i den versionen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Tittade på Sportkanalen möjligheten att se om programmet fanns. (se bild)
20180627_132549.jpg 86,58K
2 Antal nerladdningar
Gick in på Play valde History Channel och programmet Forged in Fire (se bild)
20180627_132413.jpg 88,98K
1 Antal nerladdningar
Startade programmet och rutan att man kunde starta om programmet ifrån Sportkanalen dök upp. (se bild)
20180627_132332.jpg 85,67K
1 Antal nerladdningar
Inte varje gång detta händer.. har heller inte startat om boxen sen i Fredags, så möjligt att den nya Gui du nämnde fixar detta.
Postad 27 juni 2018 - 18:11
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Tack för rapporterna. Vi har försökt återskapat detta här hos oss och vi har nog lyckats nu. Vi lyckades inte först med att återskapa det eftersom att vi startade timeshift genom att trycka paus och felet verkar bara uppstå om man "startar" timeshift genom att spola bakåt.
Kan ni bekräfta att det är när ni startar timeshift genom att spola bakåt som felet uppstår och att det fungerar som det ska om ni startar det med "paus".
Alltså felet är som jag fattar det att den bara sparar vilken kanal man är på när man trycker paus för att starta timeshift. Startar man timeshift genom att spola bakåt så sparas inte vilken kanal man står på.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Jag kan bekräfta att din beskrivning verkar stämma.
Har ni på Telia kunnat fastställa enligt vilket mönster boxen väljer den kanal som den byter till när den hoppar tillbaka till ”live-läge”? Jag blir inte riktigt klok på det. Det är uppenbarligen en kanal som man ganska nyligen tittat på men inte alltid den man senast tittat på... Inte för att det spelar så stor roll eftersom det ska fixas men det vore intressant att få veta.
Postad 28 juni 2018 - 06:57
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Jag kan bekräfta att din beskrivning verkar stämma.
Har ni på Telia kunnat fastställa enligt vilket mönster boxen väljer den kanal som den byter till när den hoppar tillbaka till ”live-läge”? Jag blir inte riktigt klok på det. Det är uppenbarligen en kanal som man ganska nyligen tittat på men inte alltid den man senast tittat på... Inte för att det spelar så stor roll eftersom det ska fixas men det vore intressant att få veta.
Utvecklarna har kommit fram till följande.
Kanalen du återvänder till är den som var aktiv då du senast tittade på något annat än live-tv (eller vid uppstart: första kanalen i aktiv kanallista).
Exempel: du står på SVT2 och startar ett program från HBO i play. SVT2 lagras då som senast aktiva kanal eftersom du bytte från live-tv till något som inte är live. Du stoppar HBO, SVT2 återupptas. Du byter till TV3, detta byte lagras inte eftersom det är byte från live till live. Spolar du i detta läget bakåt så missar boxen att lagra undan TV3 som aktiv kanal, istället har du kvar SVT2 i minnet. När du sen stoppar timeshift så återvänder du till SVT2 istället för TV3 som förväntat, eftersom trean aldrig sparades. Pausar man för att starta timeshift istället för att spola bakåt så sparas TV3 undan korrekt innan man pausar, alltså är det TV3 man återvänder till när timeshift stoppas.
Alltså felet är om man inte startar timeshift genom att trycka paus så sparar den inte vilken kanal man tittar på, men detta görs om man trycker paus istället. Så tills detta är löst så använd alltid paus för att starta timeshift. Det är inte troligt att detta kommer lösa sig under sommaren utan ni kommer att se denna rättning först i höst.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 28 juni 2018 - 07:14
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Tittade på Sportkanalen möjligheten att se om programmet fanns. (se bild)
20180627_132549.jpg
Gick in på Play valde History Channel och programmet Forged in Fire (se bild)
20180627_132413.jpg
Startade programmet och rutan att man kunde starta om programmet ifrån Sportkanalen dök upp. (se bild)
20180627_132332.jpg
Inte varje gång detta händer.. har heller inte startat om boxen sen i Fredags, så möjligt att den nya Gui du nämnde fixar detta.
Jag får inte samma beteende på min box, en 4302 utan hårddisk?
På din sista bild, så ser du ut som att du fått rätt "startbild" bakom textrutan i alla fall?
Postad 28 juni 2018 - 11:31
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
På din sista bild, så ser du ut som att du fått rätt "startbild" bakom textrutan i alla fall?
Ja det stämmer, men jag måste trycka bort rutan för att programmet skall starta. Men startade om boxen nu imorse så ska pröva och se om den fortfarande beter sig såhär.
Postad 28 juni 2018 - 14:14
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Provade du från en kanal där det finns "starta om från början" rättigheter men inte rättigheter att starta programmet från play? (t.ex. CMORE kanaler är i vissa fall starta om från början bara.) Ser den ikonen på första bilden istället för play ikonen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 28 juni 2018 - 14:49
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Provade du från en kanal där det finns "starta om från början" rättigheter men inte rättigheter att starta programmet från play? (t.ex. CMORE kanaler är i vissa fall starta om från början bara.) Ser den ikonen på första bilden istället för play ikonen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Nej, visste inte att det fanns 2 varianter. Jag har inte Cmore. Fast @Mushunt skrev tidigare att han provade en gång när Rapport sändes och det går ju att starta från Play. (men det kan också ha varit ett exempel, för att illustrera problemet?)
Postad 28 juni 2018 - 17:48
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Nej, visste inte att det fanns 2 varianter. Jag har inte Cmore. Fast @Mushunt skrev tidigare att han provade en gång när Rapport sändes och det går ju att starta från Play. (men det kan också ha varit ett exempel, för att illustrera problemet?)
Stämmer bra, tog bara Rapport som ett exempel. Ska pröva min box senare när jag kommit hem.
Postad 29 juni 2018 - 21:27
Weiman
-
Weiman
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
1/2 OT men är det fler som kör Play+ Windows 10 appen? Har den senaste tiden haft problem med oacceptabel bildkvalitet när jag tittar på t ex HBO Nordic på kvällarna. Det verkar som den stryper bandbredden trots att jag har 100 Mbit.
Postad 30 juni 2018 - 07:17
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Ni som är intresserade av segling så sänds ÅF Offshore Race med start i morgon kl 10
SolidSport sänds på Telia nöjeskanalen kanalplats 777
Postad 30 juni 2018 - 20:36
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Sällskapsresan sänds parallellt på TV4 och SF kanalen
Så klart sämre bild på SF kanalen
Varför väljer man då ha sämre bitrate på en kanal när man ser skillnaden på hur det ska se ut i en annan kanal?
Postad 01 juli 2018 - 22:07
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
@Markus:
Kan Telia bekräfta att det är ett bugg och inte en medveten ändring hur boxen beter sig när man trycker på info-knappen i samband med timeshift respektive Play-uppspelningar?
Vid timeshift kommer inte räkneverket upp längre utan info-bannern beter sig som om man fortfarande vore i live-sändning. Och vid Play-uppspelning kommer den blå indikatorn upp som grafiskt indikerar hur mycket av programmet man sett men inte något räkneverk. I båda fallen ser jag det som självklart att räkneverket bör dyka upp, precis som tidigare. Kommer detta att fixas till?
Postad 02 juli 2018 - 22:58
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Sällskapsresan sänds parallellt på TV4 och SF kanalen
Så klart sämre bild på SF kanalen
Varför väljer man då ha sämre bitrate på en kanal när man ser skillnaden på hur det ska se ut i en annan kanal?
SF kanalen är väl SD och TV4 HD - därför som du ser skillnaden antar jag
Postad 03 juli 2018 - 10:14
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
SF kanalen är väl SD och TV4 HD - därför som du ser skillnaden antar jag
Hela SF kanalen känns som ett VHS band som spelas upp.
Postad 03 juli 2018 - 15:49
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
@Markus:
Kan Telia bekräfta att det är ett bugg och inte en medveten ändring hur boxen beter sig när man trycker på info-knappen i samband med timeshift respektive Play-uppspelningar?
Vid timeshift kommer inte räkneverket upp längre utan info-bannern beter sig som om man fortfarande vore i live-sändning. Och vid Play-uppspelning kommer den blå indikatorn upp som grafiskt indikerar hur mycket av programmet man sett men inte något räkneverk. I båda fallen ser jag det som självklart att räkneverket bör dyka upp, precis som tidigare. Kommer detta att fixas till?
Det är en medveten ändring att det svävande räkneverket bytts ut mot en annan variant, det vill säga den som syns när man pausar eller spolar. Däremot är “infobannern” (dvs det som är längst ner från miniepg) inte fullt ut integrerad med denna ännu. Det är ett känt fel som kommer åtgärdas under hösten, dock inte nödvändigtvis på samma sätt som förut.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 03 juli 2018 - 17:04
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
@TeliaKundservice:
Hur är det med Fortsätt titta och att man inte kommer tillbaka till Playbibliotekt, när man avslutar ett avsnitt. Kommer det att åtgärdas?
Redigerat av Bopper, 03 juli 2018 - 17:06.
Postad 03 juli 2018 - 17:31
FocusST
-
FocusST
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Hej! Funderar på att teckna telias tv-paket då det är rätt förmånligt just nu (279kr/månad).
Men jag är inte intresserad av någon box, enbart att köra via mina apple tvs.
Är det någon här som kan bekräfta att samtliga HD-kanaler fungerar på Apple TV (4K)? För - Nackdelar med att bara köra Apple TV?
Postad 03 juli 2018 - 17:35
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10 990 inlägg
Är det någon här som kan bekräfta att samtliga HD-kanaler fungerar på Apple TV (4K)? För - Nackdelar med att bara köra Apple TV?
Nu har jag själv bara 149kr ( behöver inte tv paket då ) abbonemanget och tycket att bilden är ok på vissa kanaler. Har ställ frågan här, men inte fått svar då vissa kanaler har grådassig bild genom Apple tv..
Postad 03 juli 2018 - 22:18
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
@TeliaKundservice:
Hur är det med Fortsätt titta och att man inte kommer tillbaka till Playbibliotekt, när man avslutar ett avsnitt. Kommer det att åtgärdas?
Medhåll! Vill också veta om man kan backa tillbaka och fixa detta.
Postad 03 juli 2018 - 22:51
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Hej! Funderar på att teckna telias tv-paket då det är rätt förmånligt just nu (279kr/månad).
Men jag är inte intresserad av någon box, enbart att köra via mina apple tvs.
Det räcker väl att du skaffar telia play för 149:- - en prova på månad gratis dessutom.
Du behöver inte Telia TV, men däremot bredband från telia. Dock begränsat antal kanaler på det paketet
Har själv kört det via cast till AndroidTV och tycker bilden är betydligt sämre än på boxen (se även gamla inlägg om dålig bitrate på play+ kontra "vanlig" TV). Men några här påstår att PLay+ via AppleTV inte har de problemen utan riktigt bra bild. Enklast är väl att du tar provmånaden.
Angående priser så är Telia som Jysk, Rusta och Hemtex - alltså ständig Rea - särskilt på det stora paketet som i princip alltid är billigare än Lagom om man binder sig 12 mån. - så du behöver nog inte vara orolig att det är "just nu" 
Postad 04 juli 2018 - 08:19
mblom
-
mblom
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Varför måste det vara en sån fördröjning på Telia play. Satt och kollade på matchen igår och det var säkert 1 minut och givetvis var det någon som förstörde genom att få uppdatering i telefonen. En annan gång så fick jag går över till SVT play, eftersom jag låg så långt efter de andra som satt och kollade på jobbet :-).
Det är ju liksom inte någon ful-stream från Azerbajdzjan. Har för mig att när jag hade Boxer play så låg jag före de som hade Telia också.
Postad 04 juli 2018 - 08:57
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
@TeliaKundservice:
Hade för mig att jag kommenterat detta tidigare men hittar inte att jag gjort det.
Det är en medveten ändring att man kommer tillbaka till det ställe där man startade filmen/avsnittet (dvs fortsätt titta), detta för att tjänsten skall bete sig mer förutsägbart. I kombination med att boxen automatiskt byter till nästa avsnitt, vilket du själv kan åstadkomma genom att hoppa till slutet av avsnittet om du inte vill titta på eftertexter eller liknande, försvinner behovet av att öppna playbiblioteket för att byta avsnitt. Åstadkommer det samma sak som det du förut gjorde genom att stoppa, välja nästa avsnitt och sen trycka OK?
Det kommer antagligen även bli möjligt att öppna playbiblioteket för den aktuella filmen/serien direkt från fortsätt titta, för att på så vis välja ett annat avsnitt.
Medvetna ändringar betyder för övrigt inte att ändringarna är slutgiltiga, varför vi uppskattar synpunkter, förbättringsförslag och önskemål.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 04 juli 2018 - 11:06
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Hade för mig att jag kommenterat detta tidigare men hittar inte att jag gjort det.
Det är en medveten ändring att man kommer tillbaka till det ställe där man startade filmen/avsnittet (dvs fortsätt titta), detta för att tjänsten skall bete sig mer förutsägbart. I kombination med att boxen automatiskt byter till nästa avsnitt, vilket du själv kan åstadkomma genom att hoppa till slutet av avsnittet om du inte vill titta på eftertexter eller liknande, försvinner behovet av att öppna playbiblioteket för att byta avsnitt. Åstadkommer det samma sak som det du förut gjorde genom att stoppa, välja nästa avsnitt och sen trycka OK?
Det kommer antagligen även bli möjligt att öppna playbiblioteket för den aktuella filmen/serien direkt från fortsätt titta, för att på så vis välja ett annat avsnitt.
Medvetna ändringar betyder för övrigt inte att ändringarna är slutgiltiga, varför vi uppskattar synpunkter, förbättringsförslag och önskemål.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Tycker det var bättre som det var förut, men jag kanske är konservativ 
Ibland vill man kanske inte se nästa avsnitt i serien (serier som kanske har mer fristående avsnitt). Möjligheten att öppna serien i playbliblioteket från Fortsätt titta, kanske kan ersätta detta, beroende på hur det implementeras.
Sedan är jag inte så jätteförtjust i att avsnitten fortsätter automatiskt. Ofta vill jag bara se ett avsnitt åt gången och själv välja om jag vill se nästa. Men det är ju bara vad jag tycker 
Postad 04 juli 2018 - 13:42
Weiman
-
Weiman
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Varför måste det vara en sån fördröjning på Telia play. Satt och kollade på matchen igår och det var säkert 1 minut och givetvis var det någon som förstörde genom att få uppdatering i telefonen. En annan gång så fick jag går över till SVT play, eftersom jag låg så långt efter de andra som satt och kollade på jobbet :-).
Det är ju liksom inte någon ful-stream från Azerbajdzjan. Har för mig att när jag hade Boxer play så låg jag före de som hade Telia också.
Medhåll.
En annan sak jag stör mig på är att det inte finns ett enkelt sätt att spela upp program som gått tidigare på dagen. I boxen är det ju bara att trycka pil upp, men in Play+ måste man veta vad programmen heter och söka manuellt.
Postad 04 juli 2018 - 17:31
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
En annan sak jag stör mig på är att det inte finns ett enkelt sätt att spela upp program som gått tidigare på dagen. I boxen är det ju bara att trycka pil upp, men in Play+ måste man veta vad programmen heter och söka manuellt.
Detta har jag också irriterat mig mycket på. Väldigt märkligt att det är så. Kan väl knappast finnas någon vettig förklaring till det?
Postad 04 juli 2018 - 17:34
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Tycker det var bättre som det var förut, men jag kanske är konservativ 
Ibland vill man kanske inte se nästa avsnitt i serien (serier som kanske har mer fristående avsnitt). Möjligheten att öppna serien i playbliblioteket från Fortsätt titta, kanske kan ersätta detta, beroende på hur det implementeras.
Sedan är jag inte så jätteförtjust i att avsnitten fortsätter automatiskt. Ofta vill jag bara se ett avsnitt åt gången och själv välja om jag vill se nästa. Men det är ju bara vad jag tycker 
Medhåll från mig.
Redigerat av pallepaf, 04 juli 2018 - 17:41.
Postad 04 juli 2018 - 17:41
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
I kombination med att boxen automatiskt byter till nästa avsnitt, vilket du själv kan åstadkomma genom att hoppa till slutet av avsnittet om du inte vill titta på eftertexter eller liknande, försvinner behovet av att öppna playbiblioteket för att byta avsnitt. Åstadkommer det samma sak som det du förut gjorde genom att stoppa, välja nästa avsnitt och sen trycka OK?
Att spola fram till slutet av ett avsnitt tar ju mycket längre tid med den nya spol-/hoppafunktionen än den tidigare där det bara var att hålla in fastforward-knappen ett fåtal sekunder för att hoppa direkt till slutet. Detta innebär i sin tur att framspolning/hoppning till slutet av avsnittet tar mycket längre tid än att trycka stopp och direkt välja nästa avsnitt, särskilt om avsnitten är långa.
Redigerat av pallepaf, 04 juli 2018 - 17:42.
4 användare läser detta ämne
1 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
b2f2b3bb9b7c6717974a61145b1eebb8
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Baffelvägg
Anton
2025-05-24 08:28:29
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Botten av lådan limmas.
Anton
2025-05-23 13:48:01
-
Seas L26roy Nr2
Anton
2025-05-22 21:14:10
-
Bio front med duk på plats
Globe
2025-05-22 08:43:45
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|