* Officiell tråd - Pioneer DV-989AVi *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 25 april 2006 - 21:27

Postad 26 april 2006 - 00:24

Postad 26 april 2006 - 14:33
Postad 27 april 2006 - 18:30
Jag har en Pioneer 565a idag, och den stoppar hela filmen när den stöter på "svåra" problem. När man sedan startar filmen på nytt så måste man gå igenom hela menyn osv - vilket är irriterade. Hur fungerar detta på 989:an? Stannar den filmen (och vid play så visas menyn igen) eller är den smartare och försöker fortsätta därifrån den hade problemet (ev. hoppa fram några sekunder eller dyligt?)
Postad 27 april 2006 - 22:54
Postad 27 april 2006 - 23:35

Övervägande positiva omdömmen så här långt.
Verkar som om Pioneer gjort det igen!
Måste bara kolla upp denna kandidat i "natura" innan jag slår till.
Tack för era omdömmen så här långt, ös gärna på med mer...
Postad 28 april 2006 - 05:23
Postad 28 april 2006 - 06:31

Postad 30 april 2006 - 14:15
I senaste tidningen av HemmaBio (nr 5 2006) så tycker de att den är väldigt känslig för repiga/smutsiga skivor. Ni som har köpt denna spelare - kan ni verifiera detta, och hur stort problem är det egentligen (= hur känslig är den)?
Jag har en Pioneer 565a idag, och den stoppar hela filmen när den stöter på "svåra" problem. När man sedan startar filmen på nytt så måste man gå igenom hela menyn osv - vilket är irriterade. Hur fungerar detta på 989:an? Stannar den filmen (och vid play så visas menyn igen) eller är den smartare och försöker fortsätta därifrån den hade problemet (ev. hoppa fram några sekunder eller dyligt?)
Tar rätt bra hand om mina skivor men har inte haft en enda skiva som inte spelat perfekt. Varken cd eller DVD. Måste vara några hundra olika som spelats vid det här laget.
Postad 30 april 2006 - 14:20
Eftersom jag gjort misstaget att köpa generation 1 av både CD och DVD spelare när dom kom, kommer jag inte att göra samma misstag igen med HD-DVD eller Blue-ray. Kommer hålla fast vid min 989avi tills de andra kommer upp i kvalitet och funktioner. Om en månad är det dags att beställa min 989avi
Har du ingen HD skärm i minst 42 tum så finns det nog ingen anledning fundera över HD spelare ännu på ett tag. Har man så är det nog läge att fundera en extra gång. Håller med om att man generellt ska akta sig för första generations spelare men nu verkar det som om kvaliten i bilder / ljud faktiskt redan finns där. Funktioner och handhavande verkar det vara lite sämre med. Om man väntar till ca november när det kommer europeiska modeller så kan man ju anta att dessa i realiteten är generation två eftersom de då funnits i Japan resp USA i 12 resp 6 månader.
Postad 30 april 2006 - 14:36
Nr 5 kommer ju ut den 3dje maj? Hur har du kunnat få reda på detta redan den 27de?I senaste tidningen av HemmaBio (nr 5 2006) så tycker de att den är väldigt känslig för repiga/smutsiga skivor. Ni som har köpt denna spelare - kan ni verifiera detta, och hur stort problem är det egentligen (= hur känslig är den)?
jpb123:
Jo just på grund av att jag skall byta ut DVD och högtalare + att jag skall fixa till vardagsrummet riktigt innan jag skaffar Plasma, så väntar jag denna gången.
Mina tidigare missar.. förstärkaren klarade inte dolby digital...DVDn klarade inte DTS ljud osv osv.
Av erfarenhet kommer även generation 1 av Blue-ray spelarna sakna en massa funktioner osv som kommer vara standard om ett par år.
Sen tycker jag inte att HD-DVD/Blue-ray fått så extremt bra recensioner än så länge. Om inte frugan till de som tittat på filmerna ser någon skillnad alls är det omöjligt att övertala åtminstånde min drake här hemma

Det var MYCKET enklare med VHS->DVD där även hon såg stor skillnad.
Sen är det klart.... 42" och uppåt krävs nog för att se skilnaden på ett bra sätt.
Postad 30 april 2006 - 15:19
Nr 5 kommer ju ut den 3dje maj? Hur har du kunnat få reda på detta redan den 27de?
Dom som prenumererar på tidningen får den några dagar tidigare.
Postad 01 maj 2006 - 17:23
Nr 5 kommer ju ut den 3dje maj? Hur har du kunnat få reda på detta redan den 27de?
Fy vad fuskigt!

Postad 03 maj 2006 - 08:33
Jag har en lite fundering ang upplösning och framtiden...
Jag är ute efter att införskaffa en projektor & dvd inom snar framtid
och idag är det väl mest troligt att det blir en projektor som klarar 720p
för de är någolunda bra priser på, kontra 1080i/p som är alldeles på tok för dyra.
Till detta funderar jag på att köpa en Pioneer 989 som väl klarar att "scala"
upp till 720p som min tilltänkta projektor....
Nu kommer min fråga: Försök förklara för mig varför jag skall vänta på hd-dvd
istället för att köpa en 989:a till min projektor som bara kommer klara att visa
720p? eller har jag missat något? jag kan förstå om min bildvisare skulle klara
av att visa 1080p men det lär dröja innan en sådan bildvisare är "billig" att köpa
tror jag.
/Rs!

Postad 03 maj 2006 - 09:34
En dvd uppskalad från 480 eller 576 linjer till 720 ser bra mycket sämre ut än en hd-dvd nerskalad från 1080 till 720.Nu kommer min fråga: Försök förklara för mig varför jag skall vänta på hd-dvd
istället för att köpa en 989:a till min projektor som bara kommer klara att visa
720p? eller har jag missat något? jag kan förstå om min bildvisare skulle klara
av att visa 1080p men det lär dröja innan en sådan bildvisare är "billig" att köpa
tror jag.
Dock kan det ju vara trevligt att ha en bra dvd-spelare nu under tiden. Själv kommer jag inte att köpa någon hd-dvd förrens det har introducerats lite mer på marknaden.
Postad 03 maj 2006 - 11:23
Snuskigt, ruskigt fuskigt faktiskt!Nr 5 kommer ju ut den 3dje maj? Hur har du kunnat få reda på detta redan den 27de?
Fy vad fuskigt!

Postad 03 maj 2006 - 23:55
1. Har ni upplevt att den är så väldigt smuts/repkännslig som det påstås i tidningen?
2. Det står att den klarar JPEG i tidningen, men det skall den väl inte göra? Inte enligt produktbladet. Det är ju ingen nackdel att den kan det, någon som själv testat och vet?
Postad 05 maj 2006 - 21:28
Har iförskaffat mig en 989 till min Denon förstärkare och hade tänkt koppla den med i-Link.
Det fungerar kanon med vanliga cd-skivor (stereo), men så snart jag vill kolla på film dvd (DD/DTS) så är det stendött.... vad gör jag för fel?

Har suttit nästan hela dagen och läst bruksannvisningar och letat i menyer på både förstärkare och dvd´n utan framgång

Är det så illa att dom helt enkelt inte kan skicka/ ta emot DD & DTS via denna kontakt (i-Link) eller har jag bara missat någon inställning?
Tacksam om det är någon vänlig själ som sitter på ungefär samma prylar dvs 989AVi + Denon förstärkare som lyckats få till det och vill dela med sig av erfarenheterna.
//Halo
Postad 08 maj 2006 - 15:20
Postad 08 maj 2006 - 21:29

Du har inte testat Jpeg bilder?
Jo det är sant att flera av de dyrare maskinerna är kännsligare. Från början var det ingen dyr maskin som tog CD-R Tex, medans dom billiga tog det utan problem. Olika lästeknik tro?
Postad 09 maj 2006 - 00:01
989:an kan skickar både DD och DTS via ilink.Är det så illa att dom helt enkelt inte kan skicka/ ta emot DD & DTS via denna kontakt (i-Link) eller har jag bara missat någon inställning?
Det kan inte vara så illa att Denons "Ilink" som de också kallar Denonlink inte är kompatibel med andra märkens ilinkprodukter.
Skulle vara väldigt tråkigt isåfall att tillverkarna gör så...
Skriv gärna om du fått det att fungera.
Postad 10 maj 2006 - 19:07
Skulle vara väldigt tråkigt isåfall att tillverkarna gör så...
Skriv gärna om du fått det att fungera.[QUOTE]
Min Denon har både Denon-link och 2st i-Link´s. Den jag har/hade bekymmer med va den vanliga i-Linken (firewire)
Men ska försöka igen efter att förstärkaren kommer hem från uppradering.... återkommer.

Redigerat av Halo, 10 maj 2006 - 19:08.
Postad 10 maj 2006 - 19:13
Postad 15 maj 2006 - 20:21
Jag står i startgropen för att förnya mitt hembiosystem och då hade jag tänkt att skaffa en projektor typ i 15k klassen och en bra dvd spelare också kanske Pioneer 989 MEN innan jag uppdaterar till "bra" hårdvara så tänkte jag kolla här på forumet om det fanns någon som spelar upp sin film på DVD+R/DVD-R och om kvaliten blir bra på projektor med tanke på att jag idag har en vanlig crt tv 32" och en alldeles vanlig dvd spelare utan hdmi, mm och då ser jag ingen skillnad mellan orginal och dvd-r...
Någon här med erfarenhet vad det gäller DVD-R media på projektor? är det värt att uppgradera till en riktigt bra dvd spelare typ 989 och köra DVD-R eller skulle det kanske räcka med en billigare variant till att spela upp brända skivor.
Är det stor skillnad mellan orginal och brända dvd?
/Rs!
Postad 16 maj 2006 - 07:18
Vi talar inte om illegala filmkopior på detta forum, Rs!Hej!
Jag står i startgropen för att förnya mitt hembiosystem och då hade jag tänkt att skaffa en projektor typ i 15k klassen och en bra dvd spelare också kanske Pioneer 989 MEN innan jag uppdaterar till "bra" hårdvara så tänkte jag kolla här på forumet om det fanns någon som spelar upp sin film på DVD+R/DVD-R och om kvaliten blir bra på projektor med tanke på att jag idag har en vanlig crt tv 32" och en alldeles vanlig dvd spelare utan hdmi, mm och då ser jag ingen skillnad mellan orginal och dvd-r...
Någon här med erfarenhet vad det gäller DVD-R media på projektor? är det värt att uppgradera till en riktigt bra dvd spelare typ 989 och köra DVD-R eller skulle det kanske räcka med en billigare variant till att spela upp brända skivor.
Är det stor skillnad mellan orginal och brända dvd?
/Rs!
För att tala om DVD-spelaren från Pioneer, modell 989, så är den väldigt bra. Du får gå upp en bit i pris om du ska hitta någon motsvarighet rent bildmässigt. Arcam har sin DiVA DV78 i samma prisklass som slår denna i ljud, mest då i stereoläge, men inte på något annat vis.
En backup-skiva i format DVD-R blir riktigt bra med projektor, så länge materialet har en hög bit rate. Det blir risk för "laggande scener" annars. Detta syns å andra sidan även på en vanlig 32" CRT i min mening.
Postad 16 maj 2006 - 10:18

Postad 17 maj 2006 - 12:02
Postad 17 maj 2006 - 23:42
Som de flesta vet vid det här laget är första generationen OFTA helt utan extra funktioner och kommande ljudformat. Den innehåller den nya DD och DTS ja, men det kommer säkert mer format senare.
Analogdelar/ D/A omvandlare osv kommer säkert inte ha samma kvalitet som dom kommer ha om ca 2-3 år.
Ser man på VHS, CD, DVD så är det ganska stor skillnad på 1a och 2a generationens spelare. Samma kommer säkerligen vara med HD DVD/Blue ray spelare med.
Jag har 3 anledningar att vänta:
1. jag har ingen HD ready TV (innom de närmsta 3 åren)
2. Jag köper AlDRIG 1a generationens spelare igen (köpte CD, DVD spelarnas 1a generation..och har ångrat mig varje gång)
3. Min sambo kommer troligtvis inte se den minsta skillnad på HD DVD och vanlig DVD, och hon bestämmer hemma, så är det. (som det visat sig på förhandsvisningarna, där fruarna inte såg någon skillnad alls för det mesta)
Så min kommande 989 får tuffa och gå minst 3 år till. Skulle man bli alltför sugen finns ju alltid PS3 ^^ då får man både Blue ray och senaste TV consolen i en smäll, till riktigt bra rena HD DVD/Blue ray spelare släppts.
Redigerat av King Cobra, 17 maj 2006 - 23:45.
Postad 22 maj 2006 - 09:46

Postad 02 juni 2006 - 11:16
En ny ligger på ca 8500kr
DVD är ca 5månader och är väldigt pedant sköt. Och har garanti kvar 1,5år.
Mvh SnuffyN
Postad 02 juni 2006 - 11:58
Redigerat av JonasJansson, 02 juni 2006 - 11:59.
Postad 02 juni 2006 - 12:09
PhotoCD klarar den inte. Testade just på min och den försöker spela upp PhotoCD som CD musik.Någon som har denna DVD spelaren och vet om den klarar av att spela upp JPEG-bilder och PhotoCD?
Kan inte hitta någon info om det på Pioneers sida
JPEG bilder skall den klara enligt Hemmabiotidningen, men jag har inga DVD - skivor hemma så jag kan testa

Postad 02 juni 2006 - 12:12
Det kommer ingen uppföljare till dvd989avi. Nästa modell är HDDVD/Blueray. DVD989avi är Pioneers sista highend DVD spelare så den kommer nog finnas på marknaden tills intresset för rena DVD spelare svalnat och HDDVD/Blueray spelarna tagit över.Det lite lustiga är att 989:an har gått upp i pris de senaste månaderna, i vintras kostade den drygt 7500 kr. Hade jag fått ett erbjudande på runt 5500+ kr så hade jag nog slagit till. Nya modeller verkar inte ha någon påverkan på återförsäljarnas prissättning på de äldre modellerna. Ett plötsligt prisras verkar inte troligt inom en nära framtid. Känner inte heller till när de ska släppa uppföljaren.
Postad 02 juni 2006 - 13:14
Intressant, men var har du hittat infon?Det kommer ingen uppföljare till dvd989avi. Nästa modell är HDDVD/Blueray. DVD989avi är Pioneers sista highend DVD spelare så den kommer nog finnas på marknaden tills intresset för rena DVD spelare svalnat och HDDVD/Blueray spelarna tagit över.
Postad 02 juni 2006 - 21:31
Pioneer:Intressant, men var har du hittat infon?Det kommer ingen uppföljare till dvd989avi. Nästa modell är HDDVD/Blueray. DVD989avi är Pioneers sista highend DVD spelare så den kommer nog finnas på marknaden tills intresset för rena DVD spelare svalnat och HDDVD/Blueray spelarna tagit över.
"Man meddelade också att i år går man ifrån dvd-inspelare utan hårddisk och inför DVB-T på flera modeller (digital-tv-mottagning). Dvd-spelare fortsätter att rasa i pris och öka lavinartat i prestanda. En ny modell, med scaler, all typ av formatstöd bl a DivX (även Ultra) och HDMI släpps snart för under 2 000 kr ut till kund. Och man meddelar också att 989AVi blir sista ”high-end”-spelaren innan Blu-ray-skiftet. "
Länk: http://www.dvdforum....t=shoart&id=322
Det är ju ganska logiskt om man tänker efter ett par sekunder

Postad 02 juni 2006 - 22:56
Fortfarande har ju ingen släpp en spelare som är "felfri".
Men det var bra att veta hur som helst!
Postad 02 juni 2006 - 23:16
Med det jag menade som logiskt är att High end köparna troligtvis köper HDDVD/Blue ray istället för en dyr DVD spelare eftersom dom troligtvis vill ha både högre upplösning på både ljud och bild.
Det kommer ge färre köpare för en ny dyr efterföljare till 989avi och pioneer skulle troligtvis inte tjäna på den produkten.
Jag därimot kommer vänta med HD TV ett par år (tills riktiga HD plasmor kommit ner lite i pris) så jag har ingen anledning att köpa HDDVD/Blueray nu. Som jag skrev tidigare litar jag INTE på 1 generation spelare vilket är ytterligare en anledning till att jag köpt 989avi nu (vilket jag inte ångrar en sekund, en underbar spelare helt enkelt).
Postad 03 juni 2006 - 09:03
Det är det enda som håller tillbaka ett köp...silver ser ju inte så bra ut vid en svart mediabox...
Postad 04 juni 2006 - 13:29
1. Vilket ger bäst ljud, I-Link eller Coax analog? = I-Link. man behöver inte ha något annat inkopplat helt enkelt, otroligt bra ljud enligt mig. Både till CD/DVD. Analog Coax ger en lite slöjad ljudbild...knapp märkbar men skillnaden finns där.
2. Skickas PCM genom I-Link? =ja. Alla digitala ljudsignaler skickas den vägen.
3. Är den lika snygg i verkligheten som på bild? Nej, Snyggare!

4. Den klarar DVD+R skivor vilket manualen säger att den inte skall klara (ingen info alls om dvd + formatet).
5. Den klarar inte photoCD.
Frågor:
1. Ibland aktiveras inte I-link automatiskt. Speciellt om jag satt på DVD spelaren först eller om jag lyssnat på CD genom analog ingång, har inte hittat hur man sätter på I-Link manuellt. Kan man det eller måste jag starta om 989 för att den skall köra en check? EDIT..löste detta med att ställa in källan i AX4an. Hade glömt det

2. Jag har en bakprojje TV (thomson) och har lite problem. jag kör genom AV SCART och bilden blir en aning för ljus. Svarta fält över/under bilden blir för ljusa.
Ni som haft liknande problem kan väl komma med tips hur ni fixade detta... eler om ni har tips överhuvudtaget på vad jag skall justera. Kör jag genom min digitaldekoder (boxer) så har jag inte samma problem med TVns bild (inte lika ljus bild). Jag vill ju få till en inställning som passar båda formaten så jag gissar att jag får finjustera 989 för DVD tittande.
3. Jag har inte lyckats få den att visa JPEG bilder än, vilket min hemmabiotidningen skriver att den klarar enligt deras test. Någon som fått det att funka?
Det jag mest skulle vilja få svar på är bildjusteringen....det är en jungel med möjligheter och jag erkänner direkt, jag har aldrig haft några större möjligheter på mina tidigare maskiner så jag är "noob" här (för att välja ett känt CS uttryck).
tar TACKSAMT mot tips/förslag.
Hur denna maskin kunnat få så dåliga recensioner på ljudet från vissa tester på nätet är en stor gåta. Kan det bli mycket bättre? Iof så finns det fler lyriska utalanden om 989 som musikmaskin än det finns negativa, men man kan ju fundera på vad dom gjort fel.
Redigerat av King Cobra, 04 juni 2006 - 14:18.
Postad 04 juni 2006 - 21:05
Jag funderar på att köpa till Denon AVR-4306 och undrar om Denon-link fungerar ihop med Pioneers Ilink? Någon som vet?
Tack på förhand
/Beefy
Postad 14 juni 2006 - 20:22
Med tanke på HD formaten så vet man inte heller vem som går ut som vinnare och antalet titlar närmaste året som ska lanseras är ju inte alltför många heller, dessutom klarar spelaren bara NTSC för standard DVDs.
Sen vad tror ni, tror ni det bästa är att köpa denna spelare och köra med den tills hela HD kriget reder ut sig själv eller är man galen köpa en sån pass dyr standard DVD spelare som Pioneer idag?
Jag är mest orolig man köper fel och Pioneer känns med sunda förnuftet mest vettigast idag, jag vet inte men jag är ganska förvirrad.

Det fina med Pioneern är att jag kan köra 576i från HDMI in i min Lumagen HDP scaler till plasman.....
Redigerat av Likvid, 14 juni 2006 - 20:25.
Postad 16 juni 2006 - 12:08
Jag tillhör den galna skara som köpte 989 för 2 veckor sen. Är sugen på HD-DVD/blueray men skulle aldrig importera en NTSC spelare eller köpa en first generation spelare. Av personliga erfarenheter (CD/DVD spelare) ångrar man sig bittert redan efter ett år då generation 2 kommer.Jag är helt förvirrad just nu, jag funderar på att antingen köpa en 989 eller importera en Toshiba HD-DVD från staterna.
Med tanke på HD formaten så vet man inte heller vem som går ut som vinnare och antalet titlar närmaste året som ska lanseras är ju inte alltför många heller, dessutom klarar spelaren bara NTSC för standard DVDs.
Sen vad tror ni, tror ni det bästa är att köpa denna spelare och köra med den tills hela HD kriget reder ut sig själv eller är man galen köpa en sån pass dyr standard DVD spelare som Pioneer idag?
Jag är mest orolig man köper fel och Pioneer känns med sunda förnuftet mest vettigast idag, jag vet inte men jag är ganska förvirrad.![]()
Det fina med Pioneern är att jag kan köra 576i från HDMI in i min Lumagen HDP scaler till plasman.....
Jag själv köper PS3 när den kommer, blir en liten kompromiss. Jag har iof inget behov av HD-DVD/blueray eftersom jag inte äger någon HD -TV.........än.
Om du inte kan hålla dig och vill köpa en HD-DVD så imortera inte en NTSC spelare iaf.
Postad 16 juni 2006 - 16:57
Den sitter väldigt löst fast i spelaren, man kan ju inte trycka in den ordentligt

Inte så kul om den lossnar när man ser på film kanske

Någon som har samma problem?
Postad 16 juni 2006 - 21:00
Har precis köpt en DV-989 och undrar om någon har samma problem med nätsladden som jag.
Den sitter väldigt löst fast i spelaren, man kan ju inte trycka in den ordentligt![]()
Inte så kul om den lossnar när man ser på film kanske![]()
Har också det problemet, trodde först jag fått fel kabel

Postad 18 juni 2006 - 15:47
Har precis köpt en DV-989 och undrar om någon har samma problem med nätsladden som jag.
Den sitter väldigt löst fast i spelaren, man kan ju inte trycka in den ordentligt![]()
Inte så kul om den lossnar när man ser på film kanske![]()
Har också det problemet, trodde först jag fått fel kabel!
Japp jag har samma problem. Både med min AX4a och min 989a. Det känns som om sladden inte är riktigt intrykt. Skall testa med en annan sladd för att se om det är själva sladden som inte "nyper åt" riktigt runt stifften.
Jag har inte vart med om att det skulle glappa på någon av maskinerna, men man vill ju ha den där "sugande" passningen när man kopplar en sladd.
Återkommer.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar