Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Låter verkligen cd-spelare så olika?

905 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 January 2009 - 16:16

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Ok då är jag med, jag tycker man får göra en avvägning helt enkelt.

Postad 18 January 2009 - 18:58

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Hör man ingen skillnad så kan man kanske skatta sig lycklig på ett sätt , du spar en hel del pengar :)

Eller så inbillar dom sig inte lika lätt som andra gör. Blir billigare så :)

Redigerat av sometimestheycomeback, 18 January 2009 - 19:08.

Postad 18 January 2009 - 19:07

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Vad är det som säger att en CD för 700 inte har skräp under skalet? ,verkar som att alla billiga spelare är det bästa du kan köpa.

Möjligt, men frågan är: den är kanske tillräckligt bra för sin uppgift? Få frågar om DVD brännaren för 400 kr klarar av sin uppgift, den ska ju kunna läsa av CD, CD-r, CD-RW, DVD, DVD-, etc, och även bränna massa olika format. Detta ska den fixa i 10-48 gånger hastighet. Men så fort vi kommer i audiophilesammanhang så är det så otroligt svårt att göra samma sak. Varför är det så?
Visst, ingen påstår att en 700 kr CD spelare är optimal och bästa som finns men det är ju svårt att föra en diskussion om man inte kan inse fallgropar med öppna tester.

Jag är utomordentligt bekymrad för att vissa personers hörsel är så dålig. Jag är rent av sorgsen då jag ser att det finns personer som har så dålig självuppfattning/självförtroende att de inte kan lita på sin egen hörsel utan måste läsa sig till vad de skall ha genom att läsa blindtester gjorda av en ideel förening eller mätningar i tidningen stereophile.

Nja, det är snarare dom som hör bra. För dom litar BARA på sina öron. Dom behöver inte veta vad som spelas som vissa andra. :)

Postad 18 January 2009 - 19:44

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

Hör man ingen skillnad så kan man kanske skatta sig lycklig på ett sätt , du spar en hel del pengar

Eller så inbillar dom sig inte lika lätt som andra gör. Blir billigare så

Sometimes .. Nu får du sluta med dina dumheter :) Och bara för att du inte hör skillander så betyder det inte att alla andra inbillar sig nått .
Du har antagligen inte en tillräckligt avslöjande anläggning eller så har du dålig hörsel men det är ditt problem .

Postad 18 January 2009 - 21:03

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Sometimes .. Nu får du sluta med dina dumheter :) Och bara för att du inte hör skillander så betyder det inte att alla andra inbillar sig nått .
Du har antagligen inte en tillräckligt avslöjande anläggning eller så har du dålig hörsel men det är ditt problem .

Hmm, det är alltså okej att vissa får säga att någon hör dåligt och har dålig anläggning, men det är inte okej att svara att personen kanske inbillar sig? Speciellt eftersom det finns massivt med liknande påstående som visat sig vara inbillning vid blindtest?. Hurvida min anläggning är dålig är en sak, du får gärna visa mig vad som finns som är mycket bättre. Hörseln är iaf tillräckligt bra att förkasta massa högtalare som många påstår är bra. :)

Postad 18 January 2009 - 21:13

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

och jag håller inte med dej för det finns tester som visar att det är sant..och ett blind test säger inte så mycket heller. pris är reletarat till kvalliten på eletroniken ...tro inte att du har samma grejer i en 1000kr som i en 4-5000kr för då har du själv inte ens testat..jag har och in en fin anläggning dessutom .., och som jag sa det är inget konstigt alls, allt har en mycket logisk förklaring som jag redo gjorde tidigare.

där står vi...och jag ändrar mej inte vad än ni säger. så det behövs inga långa utlägg om ditten och datten jag vet vad jag har testat och hört, så ni kan ändå inte komma säga något om vad.hur jag skulle ha fel enligt er..

//CG-47

Det finns väldigt mycket mer än kvaliteten på komponeterna som tas med i beräkningen när man sätter pris på en vara. Lika korkad tumregel som att man ska lägga 10% på kablar.

Postad 18 January 2009 - 21:18

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Hör man ingen skillnad så kan man kanske skatta sig lycklig på ett sätt , du spar en hel del pengar :)

Så du menar alltså att om man inte hör en skillnad så är det för att man har dålig hörsel?
Lite väl mycket "kejsarens nya kläder" på det påståendet. Precis sånna grejjer som gör att sånna som Svalander kan sälja sina ormolje prylar. För han hör juh att den vita kristall pucken under högtalaren låter annorlunda än den genomskinliga. *suck*

Postad 18 January 2009 - 21:35

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Jag är utomordentligt bekymrad för att vissa personers hörsel är så dålig. Jag är rent av sorgsen då jag ser att det finns personer som har så dålig självuppfattning/självförtroende att de inte kan lita på sin egen hörsel utan måste läsa sig till vad de skall ha genom att läsa blindtester gjorda av en ideel förening eller mätningar i tidningen stereophile.

Naturligtvis skall man läsa tekniska specar och ta del av vad andra tycker, men det är öronen som bestämmer. Det är utomordentligt bra att låta de egna öronen verka ostört genom blindtest. Detta kan kombineras, kansdke renat av flera gånger, med öppna test.

Jag är naturligtvis medveten om att starkare ljud ofta är "bättre" ljud.

Jag avstår att medverka i denna tråd eftersom jag känner att min status som guldöra är på väg attt fara all världens väg.

Oj fattar inte var du fick de där uppgifterna ifrån om alla människor. Antar att du snappat upp det nånstans med hjälp av dina guldöron?

Postad 18 January 2009 - 21:51

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Rolig tråd!! Synd bara att folk verkar så ###### tröttsamt griniga på varandra.
Tycker det här är ett spännande ämne, min åsikt är att det självklart måste vara skillnad, frågan är hur mycket bara. Vill påpeka att jag absolut inte är någon expert utan jag gillar att läsa lite HiFi tidningar och provlyssna högtalare då o då och jag har ganska billiga prylar. När jag satt här o läste tråden blev jag inspirerad att testa skillnaden mellan min cd spelare o min dvd som båda är inkopplade i min stereo. Jag provade med Aerosmiths Rocks(underbar klassiker från 76) då jag lyssnat mycket på den den sista tiden och då alltid genom cd spelaren och när jag nu lyssnade genom dvd:n lät det mer tydligt men också mer hårt och vad ska man säga? ...metalliskt. Min flickvän som är totalt ointresserad och snart tar livet av sig om inte jag slutar tjata om högtalare o skillnader mellan olika cd spelare hörde också skillnaden, hon tyckte det lät sämre. Cd:n är en gammal JVC XL-Z451 från säkert tidigt 90-tal och Dvd:n en Sony RDR-HX720 som bara har några år på nacken men som jag köpte pga av dess hårdisk. Bara ett litet inlägg.

Postad 19 January 2009 - 06:11

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

Hmm, det är alltså okej att vissa får säga att någon hör dåligt och har dålig anläggning, men det är inte okej att svara att personen kanske inbillar sig? Speciellt eftersom det finns massivt med liknande påstående som visat sig vara inbillning vid blindtest?.

Du har antagligen

Öhmanwannabe ? Här handlar det om försöka leta fel ?
Nej här har vi ett solklart fall av inoism en slags sekt , och för att få vara med i denna sekt så måste du följa några regler.
1 . det går inte höra skillnader på cd . "Pioneer 668 är den bästa oavsätt pris"
2 . Det finns igen bättre elektronik som är bättre än Denon o Nad .
3 . Skit i vad andra tycker, stå på dig och ändra inte på din "tro" och proppsa gärna den på andra , "helst såna som inte har så stora erfarenheter"
4. Du skall klä ditt rum i massa otäcka tyger för att ino ska sjunga :)

Jag litar på vad jag hör... inte på vad någon har sagt på nått forum eller nån test :)

Så du menar alltså att om man inte hör en skillnad så är det för att man har dålig hörsel?

Nej , hur kunde du fatta så fel .

Jag märker att vissa här inte riktigt kan "ta" att det faktiskt finns många av oss som kan urskillja skillnader i tex uppspelningen av cd .
Trist, men min gissning är dessa "sektmedlemmar" antagligen blivit bannade från andra forum och detta är deras sista anhalt :D

Postad 19 January 2009 - 08:27

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Öhmanwannabe ? Här handlar det om försöka leta fel ?
Nej här har vi ett solklart fall av inoism en slags sekt , och för att få vara med i denna sekt så måste du följa några regler.
1 . det går inte höra skillnader på cd . "Pioneer 668 är den bästa oavsätt pris"
2 . Det finns igen bättre elektronik som är bättre än Denon o Nad .
3 . Skit i vad andra tycker, stå på dig och ändra inte på din "tro" och proppsa gärna den på andra , "helst såna som inte har så stora erfarenheter"
4. Du skall klä ditt rum i massa otäcka tyger för att ino ska sjunga :)

Jag litar på vad jag hör... inte på vad någon har sagt på nått forum eller nån test :)

Nej , hur kunde du fatta så fel .

Jag märker att vissa här inte riktigt kan "ta" att det faktiskt finns många av oss som kan urskillja skillnader i tex uppspelningen av cd .
Trist, men min gissning är dessa "sektmedlemmar" antagligen blivit bannade från andra forum och detta är deras sista anhalt :D

Vad som helst blir fel om man överdriver och förvränger saker. Om du kan komma med något konkrete så är dom dom första som kommer ändra sig. Men det är väl tryggare för dig om din värld förblir som den är. Ignorance is bliss!

Postad 19 January 2009 - 10:33

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Oj fattar inte var du fick de där uppgifterna ifrån om alla människor. Antar att du snappat upp det nånstans med hjälp av dina guldöron?

Jag skrev vissa. De flesta som medverkar i denna tråd hör skillnad mellan olika CD-spelare. Det förefaller vara det normala också. Oavsett i vilken metall öronen är tillverkade.

Postad 19 January 2009 - 10:48

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Jag skrev vissa. De flesta som medverkar i denna tråd hör skillnad mellan olika CD-spelare. Det förefaller vara det normala också. Oavsett i vilken metall öronen är tillverkade.

Än en gång någonting som du tror men inte har några belägg för.

Postad 19 January 2009 - 11:18

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Än en gång någonting som du tror men inte har några belägg för.

Jag har belägg för att de flesta som skriver i tråden hör skillnad mellan olika CD-spelare. Jag skrev att det förefaller vara det normala.
Vad vill du?

Postad 19 January 2009 - 12:32

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Jag har belägg för att de flesta som skriver i tråden hör skillnad mellan olika CD-spelare. Jag skrev att det förefaller vara det normala.
Vad vill du?

Klart det finns skillnader mellan CD-spelare, ingen påstår att du inte kan hitta 2 CD-spelare som låter olika även perfekt nivåkalibrerade. Det intressanta är snarare om ljudkvaliteten (som i rak tonkurva och låg dist) ökar hela vägen upp i prisklasserna, vilket en del påstår att den inte gör. Polarisera inte diskussionen onödigt mycket, världen är inte svart och vit (eller Ino/Öhman och Lyssna/Tyck).

Postad 19 January 2009 - 12:50

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Vad vill du?

Det var snarare ditt konstiga inlägg om folks hörsel och själförtroende/självinsikt som jag kommenterade.

Som Erik_a80 säger, sluta se allt i så svart och vitt. Inte konstigt att det blir fel när man tolkar på det sättet som du gör.

Postad 19 January 2009 - 13:05

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Hej,

Sorry om jag var sarkastisk. Jag köpte som Beek mina första skivor när ingen hade hört talas om CD. Jag vill bara förespråka lite balans. .....
Alla är bra grabbar!

MVH/Jorlsafar

Postad 19 January 2009 - 13:12

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Detta har spårat ur till den mest pinsamma diskussionen jag varit med om.

Jag har lyft ett ämne som är reserverat för människor med mycket kapital och lyxproblem: Huruvida olika cd-spelare varierar i ljudkvalité eller inte.

En av de mest väletablerade fördomarna kring audiofilmer är att de är saknar social kompetens och ofta blir föremål för humoristiska schabloner.

Man kan nästan tro att flertalet i denna tråd saknar proportioner, vad beträffar viktiga ämnen i livet.

Vanligt folk umgås, pratar kultur, träffar en partner eller bildar familj osv.

Jesus! Ni tampas om en social prestige som skulle vara framsprungen ur ett hifi-intresse? Ni går till personangrepp mot varandra för att ni inte har samma åsikt I ett sådant trivialt ämne, att ni inte inser hur generande det är?

Jag planerar att åka ned till övriga Europa, besöka Vincent Van Gogh museet i Holland, eller alternativt åka till Rom. Jag kom till den slutsatsen efter att ha pumpat liv i denna tråd – och fick upp ögonen för hur en diskussion kring något så oviktigt i livet som en cd-spelare kunde uppröra så många.

Eller så stannar jag hemma framför datorn och pillar navelludd, och hjälper er teoretisera kring: klangkaraktär, nivåmatchning, absorbenter, kablar mm?

Men jag tror dock att en resa till Sydeuropa låter mer lockande?

Mycket av konsumtion handlar om en sublimering av känslor: om man inte får ut vad man vill ha i relationen till sig själv eller sin omgivning så shoppar man sig lycklig.

Låt mig påminna er om att en moderator bevakar denna tråd, ni kan säkert lista ut vad som händer med människor som inte sköter sig. Därför uppmanar jag samtliga till att läsa reglerna för forumet.

Genom att förolämpa varandra så iscensätter ni den mest deprimerande schablonen av dem alla, ”Farbror Barbro”.

Redigerat av Glidtassen, 19 January 2009 - 13:30.

Postad 19 January 2009 - 13:54

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Mycket bra skrivet Glidtassen.

Postad 19 January 2009 - 14:12

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag ser detta som ett krig mellan olika filosofier.

Vad som ytterligare infekterar det hela är när prisdiskussionen kommer igång. Detta då det tenderar att bli ett krig om huruvida en spelare för x kronor låter bättre än den där DVD-spelaren för 699 kronor som används som transport. O.s.v.

Min uppfattning i frågan är att synnerligen goda prestanda för CD kan fås i marknadssegmentet upp till 10.000 kronor. Över det minskar skillnaderna radikalt och det är på ljudprestandagrund svårt att motivera mer som jag ser det.

Vad som orsakar låsta positioner och krig är allt ifrågasättande och motbevisande. Ibland känns det som att dessa två företeelser när diskussionen. Det kan gälla t.ex förstärkartrådar där det snabbt framkommer att stereoprodukter är överprissatta medan hemmabioprodukter är de prisvärda, goda återgivarna. Framförallt om det står Denon på apparaten.

Slutresultatet blir ett krig där varje sida anser att den andra har fel i varje aspekt.

Min bestämda uppfattning är dels att ingen av sidorna har helt fel, det finns korn av sanning hos båda två. Sanningen ligger någonstans halvvägs mellan "Lyssna & Tyck" och "Transparent Denon"-grupperingarna. Ser man apparaterna som en helhet finns det många goda skäl att köpa en produkt i en högre prisklass. Inte bara ljudet utan övriga egenskaper.

Likaså kan det finnas goda skäl att inte köpa en Denon bioreceiver för stereobruk utan något annat märke och dessutom stereoförstärkare.

Kan förövrigt tillägga att jag anser MoLT vara mycket välskriven och lätt att ta till sig. Där kan jag till fullo förstå värderingarna och instämma.

Däremot har jag tyvärr svårt för motbevisningstrenden på forumen där bl.a detta forum blivit starkt påverkat. Uppenbarligen slirar kommunikationen eftersom trådarna lätt blir infekterade. Personligen får jag intrycket att "Lyssna & Tyck"-gänget ofta förefaller mer ödmjuka i debatten.

Postad 19 January 2009 - 14:18

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Klart det finns skillnader mellan CD-spelare, ingen påstår att du inte kan hitta 2 CD-spelare som låter olika även perfekt nivåkalibrerade. Det intressanta är snarare om ljudkvaliteten (som i rak tonkurva och låg dist) ökar hela vägen upp i prisklasserna, vilket en del påstår att den inte gör. Polarisera inte diskussionen onödigt mycket, världen är inte svart och vit (eller Ino/Öhman och Lyssna/Tyck).

Frågan är dock: vad "får" en spelare kosta? Läser man infekterade trådar förefaller slutsatsen ofta vara att en 299-kronors till datorn är bitkorrekt och därmed den bästa följt av att priser på apparater som överskrider ett lågt värde (t.ex 1500 kronor) åker in i facket "överpriser".

Det är mycket lätt att få intrycket av "billigt är bäst" och så sågning av andra alternativ.

För min del är det helt uteslutet att såga alternativ i en prisklass som överskrider ett speciellt värde. Eller skriva om hur oerhört bra prestanda man får i ett segment där produkterna har en tendens att klassas som "lågpris".

Har någon en budget på t.ex 8000 kronor att köpa spelare för rekommenderar jag något vettigt, istället för att skriva att den bör justeras ned till 1500 kronor eftersom blindtest X visade att skillnad inte föreligger.

Mitt enkla tips är att den andra sidan försöker vara lite tydligare med hur de anser att läget är - och respekterar att det finns goda skäl att t.ex inte köpa instegsmodellerna. Oavsett om en testgrupp hört eller inte hört skillnad.

Postad 19 January 2009 - 14:22

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Även det mycket bra skrivet.

Postad 19 January 2009 - 15:07

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

<snip massa bladder>

När argumenten tar slut så kommer påhoppen. Där förlora du lilla vännen :)

Jaså? Varför hör dom inte samma under blindtester då? :D

Postad 19 January 2009 - 15:12

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Min uppfattning i frågan är att synnerligen goda prestanda för CD kan fås i marknadssegmentet upp till 10.000 kronor. Över det minskar skillnaderna radikalt och det är på ljudprestandagrund svårt att motivera mer som jag ser det.

Exakt hur har du kommit på deta? Det finns folk som påstår det räcker med 4000 kr, och sådan som påstår du behöver komma upp till minst 20 000 kr. Varför har inte dom lika mycket rätt? Och vad är det som säger att priset har något med ljudkvalitén att göra? Du läser ju MOLT säger du, om du läst den länge så kommer du se att pris och ljudkvalité inte har något direkt samband. :)

Postad 19 January 2009 - 15:17

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Frågan är dock: vad "får" en spelare kosta? Läser man infekterade trådar förefaller slutsatsen ofta vara att en 299-kronors till datorn är bitkorrekt och därmed den bästa följt av att priser på apparater som överskrider ett lågt värde (t.ex 1500 kronor) åker in i facket "överpriser".

Det är mycket lätt att få intrycket av "billigt är bäst" och så sågning av andra alternativ.

Nej, du missar poängen. Anledningen varför man tar upp en 299 kr spelare fixar det är att bevisa att det inte krävs större summor att göra något som alla datorer, spelare, världen över gör varje sekund! Sen betyder inte det att man måste köpa det billigaste, man kanske vill ha snyggare front, släde i dyrare matrial mm.

Postad 19 January 2009 - 15:18

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Hej Sometimes..

Jag själv hörde skillnad i blindtestet som jag redovisat för ovan. Detta har bekräftats även av min öppna musiklyssning. Jag har inte publicerat någon artikel om det. För att vara fair, jämförde jag en relativt ny cd-spelare med grejjer jag hade framma.

Jag gick tiilväga så att jag kollade marknaden först och såg vilka som verkade ha bra specar och även fick bra omdömen och låg i en rimlig prisklass. Rega appollo verkade vara bra, vilket f ö var stereophiles uppfattning, vilken bekräftas genom mätningar av jitter och annat. När detta kunde bekräftas i privata lyssningsblindtest köpte jag en sådan.

Faktum är att jag är utomordentligt glad att jag gjorde som jag gjorde. Om jag hade köpt den utan att testa den först, kanske jag hade börjat att grubbla. Den låter verkligen bra, även i öppna test.

Funkade för mig :)

MVH/Jorlsafar

Postad 19 January 2009 - 15:20

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Hej Sometimes..

Jag själv hörde skillnad i blindtestet som jag redovisat för ovan. Detta har bekräftats även av min öppna musiklyssning. Jag har inte publicerat någon artikel om det. För att vara fair, jämförde jag en relativt ny cd-spelare med grejjer jag hade framma.

Men du nivåmnatchade inte till 0,1 dB?

Postad 19 January 2009 - 15:39

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Du tar det alltså för givet fortfarande att någonting dyrare alltid presterar bättre om en så lite?

Postad 19 January 2009 - 15:44

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Du tar det alltså för givet fortfarande att någonting dyrare alltid presterar bättre om en så lite?

Sånt är ju dumt att tro. Det viktigaste är ju att inse att ljudkvalité och pris inte sitter ihop. Sen så håller jag med om att det finns spelare som är så usla att dom ger en klar hörbar skillnad. Men mer normala spelare så är skillnaden ofta så liten att det krävs rätt mycket för testa dom. Inget jag upplever i ett efterklangligt vanlig vardagsrum med Entombed :)

Postad 19 January 2009 - 16:14

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
:) Det finns en annan aspekt på det hela om man bortser från ljudkvalite`n .
Köper man en lite dyrare cd får man ofta en mkt snyggare apparat att kela med :D
Bara en sån sak :)

Mvh

Postad 19 January 2009 - 16:27

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Sant. Det finns anledningar till det. Själv så väljer jag hålla ner den kostnaden så mycket så jag tycker den är okej, och lägger resten av pengarna på rummet och andra delar som påverkar ljudet. :)

Postad 19 January 2009 - 16:28

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

:( Det finns en annan aspekt på det hela om man bortser från ljudkvalite`n .
Köper man en lite dyrare cd får man ofta en mkt snyggare apparat att kela med :)
Bara en sån sak :D

Mvh

Ja och det är inget fel i det :)... Själv så skulle jag aldrig köpa en apparat om jag inte gillade hur den såg ut. Spelar ingen roll hur bra den är.

Postad 19 January 2009 - 16:39

Beek
  • Beek
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

:) Det finns en annan aspekt på det hela om man bortser från ljudkvalite`n .
Köper man en lite dyrare cd får man ofta en mkt snyggare apparat att kela med :D
Bara en sån sak :)

Mvh

Precis som med tjejer, då?

(Det här blir man väl anmäld för ...)

Postad 19 January 2009 - 16:45

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Precis som med tjejer, då?

(Det här blir man väl anmäld för ...)

Vet inte. Har aldrig behövt betala för att nån tjej skall vilja umgås med mig :)

Postad 19 January 2009 - 21:37

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Jag har lyft ett ämne som är reserverat för människor med mycket kapital och lyxproblem: Huruvida olika cd-spelare varierar i ljudkvalité eller inte.

En av de mest väletablerade fördomarna kring audiofilmer är att de är saknar social kompetens och ofta blir föremål för humoristiska schabloner.

Man kan nästan tro att flertalet i denna tråd saknar proportioner, vad beträffar viktiga ämnen i livet.

Jesus! Ni tampas om en social prestige som skulle vara framsprungen ur ett hifi-intresse? Ni går till personangrepp mot varandra för att ni inte har samma åsikt I ett sådant trivialt ämne, att ni inte inser hur generande det är?

Jag planerar att åka ned till övriga Europa, besöka Vincent Van Gogh museet i Holland, eller alternativt åka till Rom. Jag kom till den slutsatsen efter att ha pumpat liv i denna tråd – och fick upp ögonen för hur en diskussion kring något så oviktigt i livet som en cd-spelare kunde uppröra så många.

Eller så stannar jag hemma framför datorn och pillar navelludd, och hjälper er teoretisera kring: klangkaraktär, nivåmatchning, absorbenter, kablar mm?

Mycket av konsumtion handlar om en sublimering av känslor: om man inte får ut vad man vill ha i relationen till sig själv eller sin omgivning så shoppar man sig lycklig.

Låt mig påminna er om att en moderator bevakar denna tråd, ni kan säkert lista ut vad som händer med människor som inte sköter sig. Därför uppmanar jag samtliga till att läsa reglerna för forumet.

Genom att förolämpa varandra så iscensätter ni den mest deprimerande schablonen av dem alla, ”Farbror Barbro”.

Redigerat av Glidtassen, 19 January 2009 - 21:38.

Postad 19 January 2009 - 21:42

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0
Hej!
Jag var i Rom förra våren det var underbart,så om du nu vill åka ditt så gör det mycket trevlig stad.
/Mats

Postad 20 January 2009 - 08:32

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Du har fått ditt svar i denna tråden åtskilliga gånger. Vad du väljer att tro på är upp till dig.

Vad som är viktigt i livet eller ej är orelevant för frågan. Bara för att man skriver något här så innebär inte det att man försakar "viktigare" saker.
Fattar inte vart du vill komma med "vanligt folk"? Och vad är du själv isåfall, du skriver juh oxå här?

Tar man diskussioner på forum så allvarligt att man sitter hemma och retar upp sig så borde man göra något annat. Typ åka ner till sydeuropa :D

Postad 20 January 2009 - 17:09

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Vad en CD-spelare "får" kosta?

För min del har jag svårt att motivera mer än 10 kkr på en dylik, d.v.s den intressanta kategorin är upp till 10.000 kronor. Detta då min uppfattning är att - vid val av en bra spelare - inte finns speciellt mycket vinst att göra genom att lägga mer.

Men jag ropar alltså inte högt om placebo och nivåer om någon rekommenderar en spekulant att t.ex köpa en CD-spelare för 6.000 kronor eller 8.000 kronor. Däremot kan det bli intressant att fundera om någon säger att en spelare för flera gånger de summorna är så exceptionell att t.ex 40.000 kronor "bör" läggas etc.

Går jag till mig själv köper jag hellre en gedigen spelare och skulle alltså inte välja en apparat som inte är solitt byggd.

Sedan är min uppfattning att ju fler funktioner och finesser en apparat har, framförallt om den skall klara video förutom ljud - då påverkas priset uppåt. I förhållande till prestandan. Även om jag är medveten att vissa försöker motbevisa att "så är det inte alls" räcker det tyvärr inte för mig. Vanlig enkel logik säger att t.ex en DVD-spelare som även skall klara ljud bra (analogt ut) blir, för samma prestanda, dessvärre mer kostsam att producera än en enklare apparat. Detta avspeglas i priset.

Det innebär inte att prislappen sätter prestandan men att man får vara beredd med en viss budget om man inte vill kompromissa.

Ett exempel på att pris och prestanda inte behöver hänga ihop är Marantz DV7001 som ärvt analogdelen från DV9600 men säljs för 10.000 kronor lägre pris än "företrädaren".

Det krävs då högklassiga tester där man t.ex pekar på en apparats släktskap med en annan, t.ex att en ny modell ärvt bra lösningar från en äldre toppmodell = högre kvalitet till lägre pris.

Har man korrekt information om en apparats innehåll - då går det att ge bra tips på prisvärda produkter. Däremot bör man som jag ser det inte låsa sig vid allt för låga eller höga prisklasser utan lägga sig på en nivå där det går att få tag på bra produkter utifrån aktuellt utbud vid tillfället.

Orealistisk nivå är t.ex när man söker den bästa DVD-spelaren för 500 kronor som även skall låta bra på CD (analogt ut) o.dyl.

Personligen anser jag att den undre gränsen för ett komplett system bestående av förstärkare, CD-spelare och ett par högtalare är ungefär 5000 kronor. Jag talar då om en basstereo som fungerar vettigt. När det gäller CD-spelare finns det i sådana lägen stor anledning att gå ut på begagnatmarknaden för att fynda.

Postad 20 January 2009 - 17:52

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Vad en CD-spelare "får" kosta?

För min del har jag svårt att motivera mer än 10 kkr på en dylik, d.v.s den intressanta kategorin är upp till 10.000 kronor. Detta då min uppfattning är att - vid val av en bra spelare - inte finns speciellt mycket vinst att göra genom att lägga mer.

Men jag ropar alltså inte högt om placebo och nivåer om någon rekommenderar en spekulant att t.ex köpa en CD-spelare för 6.000 kronor eller 8.000 kronor. Däremot kan det bli intressant att fundera om någon säger att en spelare för flera gånger de summorna är så exceptionell att t.ex 40.000 kronor "bör" läggas etc.

<snip>

Personligen anser jag att den undre gränsen för ett komplett system bestående av förstärkare, CD-spelare och ett par högtalare är ungefär 5000 kronor. Jag talar då om en basstereo som fungerar vettigt. När det gäller CD-spelare finns det i sådana lägen stor anledning att gå ut på begagnatmarknaden för att fynda.

Det intressanta är ju att det är bara dina åsikter, ingen sanning. Det finns dom som säger att du behöver minst lägga 20 000 kr för få något ljud av värde, och dom som kanske säger det räcker med 2000 kr. I varje fall så är det helt subjektiva åsikter, vilket är helt okej och bra att man har. Men om man ställer frågan mer objektiv, vad är det man verkligen hör, så kanske inte dessa subjektiva åsikter stämmer helt med verkligheten. Att personen som påstår man behöver lägga 40 000 kr på en CD spelare inte kan motivera det med objektiva grunder.

Sen är ju utseendet och handhavandet något annat, men frågan som tråden ställde var "Låter verkligen cd-spelare så olika?" och inte "vilken är snyggast/har smidigast fjärr/väger mest/etc". :)

Postad 20 January 2009 - 18:19

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Hade lovat mig själv att inte lägga mig i tramset. Bra att jag hann
radera. Sorry för det

Redigerat av Unregistered1064, 20 January 2009 - 18:31.

Postad 20 January 2009 - 18:35

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Av någon anledning får jag känslan av att en del av bakgrunden till rådande kampanjer är att man anser sig "lurad" i samband med köp av Hifi. D.v.s att man "lurats" att betala för mycket och sedan känner sig manad att försöka frälsa omvärlden från den faran.

Min uppfattning är att med rätt förkunskaper och research blir man inte "lurad". Även om det står en säljare och förklarar att den nya modellen "låter mycket bättre" än den gamla så är det ju ens egna öron m.m som skall fälla ett avgörande.

Det faktum att man bör sondera terrängen noga före ett köp gör att jag anser att om någon vill lägga 20.000 kronor på en CD-spelare, fine. Det är personens val. Däremot kan man tipsa om en specifik modell som låter mycket bra för långt under den budgeten.

Däremot bör man som jag ser det vara försiktig med att ropa bluff och placebo så fort ett inköp av en spelare för över x kronor diskuteras. Det finns många faktorer förutom ljudet som styr.

Väljer jag mellan två spelare med radikal skillnad i byggkvalitet, en för 1500 kronor och en för 5000 kronor tar jag den sistnämnda och motiverar med att den är bättre - alla faktorer även om just faktorn ljudet skulle råka vara identisk med den för 1500 kronor.

Postad 20 January 2009 - 18:59

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Av någon anledning får jag känslan av att en del av bakgrunden till rådande kampanjer är att man anser sig "lurad" i samband med köp av Hifi. D.v.s att man "lurats" att betala för mycket och sedan känner sig manad att försöka frälsa omvärlden från den faran.

Nej, inte alls. Har aldrig haft någon dyr CD spelare eftersom jag aldrig hört något direkt skillnad på dom.

Min uppfattning är att med rätt förkunskaper och research blir man inte "lurad". Även om det står en säljare och förklarar att den nya modellen "låter mycket bättre" än den gamla så är det ju ens egna öron m.m som skall fälla ett avgörande.

Man kan bli "lurad" oavsett om du sitter i 20 år och researchar. Inbillning och nivåskillnader kan påverkar alla oavsett hur mycket research man har lagt ner.

Det faktum att man bör sondera terrängen noga före ett köp gör att jag anser att om någon vill lägga 20.000 kronor på en CD-spelare, fine. Det är personens val. Däremot kan man tipsa om en specifik modell som låter mycket bra för långt under den budgeten.

Konstigt då att du hela tiden ska klaga på dom som ger ännu billigare tips som går under din värdenivå. Är inte det lite dubbelmoral?

Postad 21 January 2009 - 16:02

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Dina konspirations teorier kan du behålla för dig själv.

Bra men omöjligt bättre? Verkar iaf på dig som att det är en omöjlighet.

Däremot bör man som jag ser det vara försiktig med att ropa bluff och placebo så fort ett inköp av en spelare för över x kronor diskuteras. Det finns många faktorer förutom ljudet som styr.

Väljer jag mellan två spelare med radikal skillnad i byggkvalitet, en för 1500 kronor och en för 5000 kronor tar jag den sistnämnda och motiverar med att den är bättre - alla faktorer även om just faktorn ljudet skulle råka vara identisk med den för 1500 kronor.

Ingen som ropat bluff eller placebo. Däremot har folk ifrågasatt, men antar att ni blir stressade när ni inte har några konkreta bevis för att det är som ni påstår. Och då har det handlat om ljudet inte något annat.

Postad 21 January 2009 - 18:03

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag förespråkar kvalitet i alla led och ja, talar vi CD-spelare anser jag att man först och främst bör välja något som matchar anläggningen - vilket i sin tur innebär att t.ex en 2000-kronorsspelare inte löser allt i alla anläggningar.

När det motbevisas blir intrycket lätt att kontentan är att oavsett anläggning behöver man inte lägga mer än xx kronor "för det finns inga hörbara skillnader" följt av "när man blindtestar försvinner alla skillnader". Eller "skillnaderna som hörs vid öppen lyssning brukar försvinna vid blindtest" vilket då anförs som bevis.

Ofta är nivån "xx" kronor mycket låg. Det är också vanligt inom t.ex förstärkare att en tillverkare vars namn börjar på D rekommenderas, gärna då deras minsta modeller. Följt av argumentering som går ut på att övriga alternativ inte är bättre ens ljudkvalitetsmässigt, att man inte kan bedöma prestanda efter produktserier etc. Har t.o.m sett hur man envist försökt motbevisa att en Sony ES skulle vara en bättre apparat än en Sony DG. I.o.m den tråden på Faktiskt tröttnade jag. Japp, det ständiga motbevisandet leder ingen vart som jag ser det.

När det gäller CD-spelare är min bestämda uppfattning att en nivå där man får hög kvalitet på alla aspekter ligger mellan 5-10.000 kronor. Detsamma gäller DVD-spelare men där får man bedöma CD-ljudet som en delfunktion.

Har även sett att man envist motbevisat pris/prestanda och t.o.m försökt motbevisa det faktum att en apparat som kostar 5000 kronor normalt men prissänks till 3000 kronor därmed får ett högre pris/prestandaförhållande med det nya priset.

Vad som krävs är en helhetsbedömning av apparaterna och idealet är då en högre modells teknik flyttas nedåt till modeller med lägre pris. Som Marantz DV7001 - ett bra exempel på det.

Några frågor måste jag ställa:

Vad är agendan med allt motbevisande?

Är förhoppningen att man skall "rädda" folket från att köpa "för dyra" apparater?

Numera skall precis allt inom Hifi i Sverige motbevisas. Vad det än är så flikas det in "så är det inte alls, blindtest visar...."

Kan inte påstå att jag tycker det är en speciellt bra väg. Slappna av, lägg motbevisandet åt sidan och försök inse att världen inte är svart och vit. Sanningen ligger någonstans mitt emellan.

Oavsett hur fantastisk man anser att apparat X är - så behöver man inte till varje pris pådyvla omvärlden detta evangelium genom att tala om att övriga apparater färgar, det är placebo, blindtest motbevisar skillnad etc.

Postad 21 January 2009 - 18:22

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Edit

Bah. What's the use...

Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 21 January 2009 - 18:32.

Postad 21 January 2009 - 19:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Vet inte om denna spelaren har diskuterats i tråden innan, men den kanske är intressant i sammanhanget. Notera hur drivverket har uppgraderats till High End med en plåtbit ovanpå. Kablarna mellan kretskorten orkade de inte ens byta ut, det är med nöd och näppe de räcker mellan korten längre.

Goldmund Eidos 18CD (60 000 kr):
Bifogad fil  969938_2.jpg   90.22K   0 Antal nerladdningar

Pioneer DV 585A (1 000 kr):
Bifogad fil  Pioneer585.jpg   600.04K   0 Antal nerladdningar

Några citat från Goldmunds hemsida:

The Eidos 18CD, our newest addition to the Goldmund High-End line,

It's built-in 2-ch and 6-ch D/A converters may be used for practicality, but the Eidos 18CDs top performance is achieved when playing CD’s through the digital Audio Output, available both on SPDIF and Toslink.

:)

Postad 21 January 2009 - 19:43

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Men Ageve! Att du bara vågar! Du måste ju lyssna på de båda apparaterna så kommer du att märka att Goldmund låter mycket bättre. Istället för att ifrågasätta det måste du liiiiiiiiiita på dina guldiga öron. Sen är ju Goldmunden mycket stabilare och bättre konstruerad. Att flytta kretskorten på det där sättet ger ju mer detaljer i basen och diskanten får nytt liv. Och det kan inget blindtest i världen ändra på!

Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 21 January 2009 - 19:51.

Postad 21 January 2009 - 19:48

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Jag förespråkar kvalitet i alla led och ja, talar vi CD-spelare anser jag att man först och främst bör välja något som matchar anläggningen - vilket i sin tur innebär att t.ex en 2000-kronorsspelare inte löser allt i alla anläggningar.

När det motbevisas blir intrycket lätt att kontentan är att oavsett anläggning behöver man inte lägga mer än xx kronor "för det finns inga hörbara skillnader" följt av "när man blindtestar försvinner alla skillnader". Eller "skillnaderna som hörs vid öppen lyssning brukar försvinna vid blindtest" vilket då anförs som bevis.

Ofta är nivån "xx" kronor mycket låg. Det är också vanligt inom t.ex förstärkare att en tillverkare vars namn börjar på D rekommenderas, gärna då deras minsta modeller. Följt av argumentering som går ut på att övriga alternativ inte är bättre ens ljudkvalitetsmässigt, att man inte kan bedöma prestanda efter produktserier etc. Har t.o.m sett hur man envist försökt motbevisa att en Sony ES skulle vara en bättre apparat än en Sony DG. I.o.m den tråden på Faktiskt tröttnade jag. Japp, det ständiga motbevisandet leder ingen vart som jag ser det.

När det gäller CD-spelare är min bestämda uppfattning att en nivå där man får hög kvalitet på alla aspekter ligger mellan 5-10.000 kronor. Detsamma gäller DVD-spelare men där får man bedöma CD-ljudet som en delfunktion.

Har även sett att man envist motbevisat pris/prestanda och t.o.m försökt motbevisa det faktum att en apparat som kostar 5000 kronor normalt men prissänks till 3000 kronor därmed får ett högre pris/prestandaförhållande med det nya priset.

Vad som krävs är en helhetsbedömning av apparaterna och idealet är då en högre modells teknik flyttas nedåt till modeller med lägre pris. Som Marantz DV7001 - ett bra exempel på det.

Några frågor måste jag ställa:

Vad är agendan med allt motbevisande?

Är förhoppningen att man skall "rädda" folket från att köpa "för dyra" apparater?

Numera skall precis allt inom Hifi i Sverige motbevisas. Vad det än är så flikas det in "så är det inte alls, blindtest visar...."

Kan inte påstå att jag tycker det är en speciellt bra väg. Slappna av, lägg motbevisandet åt sidan och försök inse att världen inte är svart och vit. Sanningen ligger någonstans mitt emellan.

Agendan är såklart att komma fram till sanningen. Förstår inte för mitt liv hur det kan vara en dålig väg.

Oavsett hur fantastisk man anser att apparat X är - så behöver man inte till varje pris pådyvla omvärlden detta evangelium genom att tala om att övriga apparater färgar, det är placebo, blindtest motbevisar skillnad etc.

Om den nu är så bra och inte färgar, varför skulle man då inte säga det till andra? Om du resonerar på det sättet så kan vi lika gärna lägga ner det här med forum och dela erfarenheter. Eller är det bara ni som tror på "pris och prestanda hör alltid ihop", och att dom aldrig överdriver det som skrivs i Hifi tidningar som skall få skriva här?

Postad 21 January 2009 - 19:51

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Men Ageve! Att du bara vågar! Du måste ju lyssna på de båda apparaterna så kommer du att märka att Goldmund låter mycket bättre. Istället för att ifrågasätta det måste du liiiiiiiiiita på dina guldiga öron. Sen är ju Goldmunden mycket stabilare och bättre konstruerad. Att flytta kretskorten på det där sättet ger ju mer detaljer i basen och diskanten får nytt liv. Och det kan ingen blindlyssning i världen ändra på!

Hehe jag ber så mycket om ursäkt.

Ja du har nog rätt om kretskorten. Som synes blir signalvägen i den kortaste kabeln... rakare.

Postad 21 January 2009 - 20:00

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Vad är den runda saken nere till vänster på Goldmunden?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.