Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur högt spelar ni?

403 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Infinity Beta HCS 5.1 (Högtalarpaket för hembio) 1 8.949998 (19) Inga priser
Harman Kardon AVR 235 (Förstärkare) 1 9.245614 (56) Inga priser
Harman Kardon HK 970 (Förstärkare) 1 8.803278 (60) Inga priser
41 relaterade trådar
Förstärkare stänger av sig själv (9 inlägg) 11 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 11 år sedan
* Officiell Tråd - Harman Kardon * (95 inlägg) 12 år sedan
Problem med H/K AVR-235 (11 inlägg) 15 år sedan
Infinity Beta serie? (386 inlägg) 15 år sedan
Uppköp eller nedköp? (16 inlägg) 16 år sedan
Stereoförstärkare till B&W DM685 (44 inlägg) 16 år sedan
Inbyggda högtalare. (5 inlägg) 16 år sedan
Hk 970 (10 inlägg) 17 år sedan
Ny Hk970 med nya Klipsch RF-82 o basen är borta. (19 inlägg) 17 år sedan
2-kanal - budget 10k (9 inlägg) 17 år sedan
HK 970 som slutsteg? (13 inlägg) 17 år sedan
Harman Kardon HK970: Högtalare för renodlat musiksystem? (22 inlägg) 17 år sedan
Sub till Dali 909 (0 inlägg) 17 år sedan
Bestlutsångest. Hjälp mig :s (5 inlägg) 18 år sedan
Black Diamond v2 + Yamaha RX-V661 (5 inlägg) 18 år sedan
HK 3480 vs. HK 670. (26 inlägg) 18 år sedan
HK 970 mk2 ? (9 inlägg) 18 år sedan
HK 970 vs. Cambridge Azur 640 v.2 (40 inlägg) 18 år sedan
HK AVR-235 - byter källa av sig själv! (0 inlägg) 18 år sedan
Förstärkare del 2. (6 inlägg) 18 år sedan
Monitor RS6 och RS8? (77 inlägg) 18 år sedan
En tråd för stärkare.. (14 inlägg) 18 år sedan
Stereo + Surround Förstärkare (4 inlägg) 18 år sedan
HK 970? (60 inlägg) 18 år sedan
Vilket paket? (3 inlägg) 19 år sedan
Åsikter på blivande anläggning (380 inlägg) 19 år sedan
NAD T743v2 vs Marantz sr4600 (15 inlägg) 19 år sedan
Stativhögtalare till H/K 970 + ny CD/DVD/Vinyl (10 inlägg) 19 år sedan
lackering av högtalare. (7 inlägg) 19 år sedan
HK AVR235 eller 240 eller 335? (12 inlägg) 19 år sedan
hur ska jag fixa detta? (2 inlägg) 19 år sedan
Yamaha RX-V459 eller H/K AVR 235 ? (23 inlägg) 19 år sedan
PHILIPS PLASMA BRILLIANCE 42# BDH4222V (7 inlägg) 20 år sedan
Reciver max 4800:- (55 inlägg) 20 år sedan
Uppgradera recivern eller utöka med billig 2-kanal (22 inlägg) 20 år sedan
Surround reciever till Cerwin Vega V10F? (13 inlägg) 20 år sedan
H/K AVR 140 eller AVR 235? (12 inlägg) 20 år sedan
Förslag på högtalare till Harman Kardon Avr 235 (5 inlägg) 20 år sedan
Harman Kardon AVR-235 (7 inlägg) 20 år sedan
Infinity Beta HCS vs. Alpha vs. TSS750? (16 inlägg) 21 år sedan

Postad 14 December 2007 - 18:32

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Ok tack dac83, jag kommer inte att fortsätta om detta då det inte ger så mycket. Har inte mer kunskap så jag tror dig, hade fakiskt svårt att hitta vid vilka frekvenser detta var uppmätt. Ber om ursäkt om det var provocerande.

// Sat

Postad 14 December 2007 - 18:37

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
fel av mig

Redigerat av endallas, 14 December 2007 - 19:01.

Postad 14 December 2007 - 18:51

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

men sen har jag alldrig varit med om att jag bränt en bas för att den inte tål 400 watt vid 16 hz, eftersom så låga toner är väldigt ovanliga i filmer mm å skulle det komma nåt skulle det inte vara längre än ett par sekunder och det klarar basen av oavset vilka brister den har i effektålighet...

kan varken säga ja eller nej till att låg induktans ger en snabbare bas eftersom jag inte har testat någon gång, men kan tänka mig att kraften från talspolen och vikten på membranet spelar in en hel del...

nu har du fel det finns i dom flesta filmer toner som går ner till 10hz
http://www.hometheat...ovies-bass.html

vikten på membranet och talspolen har ingern betydelse så länge den inte väger ett halvt kilo

att det går ner till 10hz har jag inte känt någon gång, inte änns på någon bio salong har känt att det går så lågt ner, men i så fall innebär det att vanligt folk som har en vanlig sub som bara går ner till 30 hz går miste om ca 20 hz??

vikten på membran och talspole har väldigt stor inverkan, men det är klart att man kan peta in ett par kilowatt så är dom problemen borta men det är ju inta alla som har dom möjligheterna än, men kanske om 5 år.... att det inte spelar roll är bull shit, det är ren fysik som säger att en tyngre massa måste ha mer kraft för att röra sig en viss sträcka på en viss tid! men är man bara ute efter 5-20 hz så då spelar det ju ingen roll men då låter inte 60 hz eller vid snabba bas slag lika bra eller? :P

att du inte känner att det går under 20hz på en bio det kan jag inte hjälpa för sist jag var på bio är nog en 20år sen
sen vad en färdig sub går ner till i frekvens det skiter jag fullständigt i för jag kommer aldrig att köpa en och skulle jag köpa en så blir det en svs.

och varför skulle mms ha den största inverkan på snabbheten på en bas det finns andra värden som man måste ta hänsyn till i utveklingen av ett element om man har ett lågt mms men ett skyhögt le värde och det i kombination med ett skyhögt qms värde så har man en riktig skitbas för hemmabruk men duger för bilbruk

Redigerat av Unregistered1022, 14 December 2007 - 18:53.

Postad 16 December 2007 - 09:04

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

att du inte känner att det går under 20hz på en bio det kan jag inte hjälpa för sist jag var på bio är nog en 20år sen
sen vad en färdig sub går ner till i frekvens det skiter jag fullständigt i för jag kommer aldrig att köpa en och skulle jag köpa en så blir det en svs.

och varför skulle mms ha den största inverkan på snabbheten på en bas det finns andra värden som man måste ta hänsyn till i utveklingen av ett element om man har ett lågt mms men ett skyhögt le värde och det i kombination med ett skyhögt qms värde så har man en riktig skitbas för hemmabruk men duger för bilbruk

jag har inte sagt att mms har största inverkan utan jag sa att den "har" inverkan, vilket är helt sant men det är klart att det finns massor av andra saker som spelar in i det hela, tycker du verkar väldigt förälskad i högtalares parametrar, kanske du ska lyssna på basar innan du dömmer ut dem för att inte vara linjära och ha för höga le,qms värden, allt kretsar inte runt parametrarna, en högtalare KAN låta bra ändå. och dra inte alla bilhögtalare över en kam, dom är faktisk väldigt olika!!!

Postad 16 December 2007 - 09:35

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

jag har inte sagt att mms har största inverkan utan jag sa att den "har" inverkan, vilket är helt sant men det är klart att det finns massor av andra saker som spelar in i det hela, tycker du verkar väldigt förälskad i högtalares parametrar, kanske du ska lyssna på basar innan du dömmer ut dem för att inte vara linjära och ha för höga le,qms värden, allt kretsar inte runt parametrarna, en högtalare KAN låta bra ändå. och dra inte alla bilhögtalare över en kam, dom är faktisk väldigt olika!!!

har väl hört några stycken till dags datum jo parametrarna har en stor inverkan på ett lådbygge.
och dom parametrar som dom vill ha till bil är att lådorna skall bli små så man slipper en släpkärra att frakta omkrig lådan på och varför släpper dom flesta bara ut 3 värden på sina fina basar i dag jo det beror på att dom andra värdena är så dåliga att en simulerigs kurva skulle se ut som en bergskedja.
men vill du lära dig mera om element så finns det på wikipeda en sida som är lärorik
sen har jag en annan fråge ställning då det gäller inspelning av en bas hur många tillverkare måter sina basar efter en inspelning av elementet och det är inte många som gör jag känner till 3 olika tillverkare som gör det
tcsounds, css, fiaudio .
och sen i dag så köper dom fledta eller tillverkar sina element i kina det finns en del tillverkare som sätter i samman sina element i usa men alla delar kommer från kina.

Postad 16 December 2007 - 14:46

NoiseMaker
  • NoiseMaker
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

har väl hört några stycken till dags datum jo parametrarna har en stor inverkan på ett lådbygge.
och dom parametrar som dom vill ha till bil är att lådorna skall bli små så man slipper en släpkärra att frakta omkrig lådan på och varför släpper dom flesta bara ut 3 värden på sina fina basar i dag jo det beror på att dom andra värdena är så dåliga att en simulerigs kurva skulle se ut som en bergskedja.
men vill du lära dig mera om element så finns det på wikipeda en sida som är lärorik
sen har jag en annan fråge ställning då det gäller inspelning av en bas hur många tillverkare måter sina basar efter en inspelning av elementet och det är inte många som gör jag känner till 3 olika tillverkare som gör det
tcsounds, css, fiaudio .
och sen i dag så köper dom fledta eller tillverkar sina element i kina det finns en del tillverkare som sätter i samman sina element i usa men alla delar kommer från kina.

Kan någon tolka till svenska, tack!

Postad 16 December 2007 - 15:17

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

och dom parametrar som dom vill ha till bil är att lådorna skall bli små så man slipper en släpkärra att frakta omkring lådan på och varför släpper dom flesta bara ut 3 värden på sina fina basar i dag jo det beror på att dom andra värdena är så dåliga att en simulerigs kurva skulle se ut som en bergskedja.
tcsounds, css, fiaudio .
och sen i dag så köper dom flästa eller tillverkar sina element i kina det finns en del tillverkare som sätter i samman sina element i usa men alla delar kommer från kina.

Kan någon tolka till svenska, tack!

om du inte kan läsa så skit i det då för man behöver inte vara märkvärdig för att märka ord
för det är ingen som tvingar dig att citera.

Postad 16 December 2007 - 15:38

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Kanske dags att lugna ner er lite nu va?

Och Noisemaker, det är ju så att alla är vi olika bra på det svenska skriftspråket och en del har svårare att lära sig det än andra (inget ont om dig x12). Så i ett stort forum som detta så finns det ju faktiskt många med dessa svårigheter och jag tycker det är taskigt att på någon sätt klanka ner på dem. Jag tycker det är bättre att man håller god ton och försöker ta sig lite tid till att läsa inläggen en gång till. Jag har inga problem med att se va X12 skriver och jag tror inte du heller har det.

Eller menade du på något annat sätt Noisemaker?

Mvh
AlexanderE

Postad 16 December 2007 - 15:48

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Kanske dags att lugna ner er lite nu va?

Och Noisemaker, det är ju så att alla är vi olika bra på det svenska skriftspråket och en del har svårare att lära sig det än andra (inget ont om dig x12). Så i ett stort forum som detta så finns det ju faktiskt många med dessa svårigheter och jag tycker det är taskigt att på någon sätt klanka ner på dem. Jag tycker det är bättre att man håller god ton och försöker ta sig lite tid till att läsa inläggen en gång till. Jag har inga problem med att se va X12 skriver och jag tror inte du heller har det.

Eller menade du på något annat sätt Noisemaker?

Mvh
AlexanderE

tänk den dagen dom tillverkar ett tangent bord för full vuxna personer så fingrarna får plats på tangenterna alla tangent bord är tillverkade för väldigt småfingrar.

Postad 17 December 2007 - 18:43

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
läs-tips till alla (många) med-lemmar på forum-et

http://www.skrivihop.nu/manifest/

missa inte http://www.skrivihop...exempel/bilder/ :D

Redigerat av endallas, 17 December 2007 - 18:44.

Postad 17 December 2007 - 21:23

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

tcsounds, css, fiaudio .

nu har det vandrat en bit från tråden.... :D
kan bara hoppas på att dom mäter efter inspelning men det gör nog de flesta om dom inte har något konstigt att dölja bland sifrorna, sen om sakerna är tillverkade i kina kan ge vissa kvalitéts problem(eftersom en arbetare där tjänar typ 10-25 kr per dag så blir det ingen kvalité) men att man köper in delarna där ifrån och monterar ihop det i tex usa är ju bättre rent kvalitéts mässigt.....

Postad 17 December 2007 - 21:57

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

tcsounds, css, fiaudio .

nu har det vandrat en bit från tråden.... :D
kan bara hoppas på att dom mäter efter inspelning men det gör nog de flesta om dom inte har något konstigt att dölja bland sifrorna, sen om sakerna är tillverkade i kina kan ge vissa kvalitéts problem(eftersom en arbetare där tjänar typ 10-25 kr per dag så blir det ingen kvalité) men att man köper in delarna där ifrån och monterar ihop det i tex usa är ju bättre rent kvalitéts mässigt.....

tc har haft och har stora kvalitets problem även fast dom är i hopsatta i usa
man kan mäta upp sina basar efter inspelning men då skall man inte bygga en låda före det är gjort och det kan skillja upp till 25% mellan icke inspelad och inspelad på parametrarna och när det gäller dom små tillverkarna så har dom mycket högre krav att deras produkter möter dom specifikationer som är satta och dom jobbar häcken av sig för att tillgodose sina kunder.
och jag tror inte dom stora drakarna bryr sig så mycket .

Postad 30 January 2008 - 00:07

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

25hz@ 4400 watt

Asså har du bara spelat 129?!?! helt klent ju du får ju allt ta och bättra dej ;) :) :)

Watch this!

Bifogad fil  DSC00593.JPG   346.55K   0 Antal nerladdningar

Tänkte de var värst va där va tryck måste mäta, spelade detta max 30 sek haha!!

Men hör på häpnad jag har ny EQ som funkar svin bra:D:D:D littaaaa lägre bas i den!

Ps: mätt cirka 5 meter ifrån högtalarna!

mvh
:)

Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 30 January 2008 - 00:08.

Postad 30 January 2008 - 13:27

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
hej,detta är ju jättesvårt att veta vilken anläggning som spelar högst då alla har olika förutsättningar.Jag spelar 123db i mitt vardagsrum,men då får man tänka på att jag har gipsväggar(basabsorberande)långa gardiner,stor matta ock hörnsoffa.Hade jag haft ett mer avlångt rum med betongväggar eller massivt trä ock mindre dämpning av mattor,möbler osv så skulle mätaren skena iväg en bit till .Så detta är väl en kul grej att mäta högsta ljudtryck men det är nog långt i från sanningen vem som egentligen har mest pulver,då måste man testa alla anläggningar på samma plats under samma förutsättningar ock det blir nog svårt .Mvh.

Postad 30 January 2008 - 15:45

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

hej,detta är ju jättesvårt att veta vilken anläggning som spelar högst då alla har olika förutsättningar.Jag spelar 123db i mitt vardagsrum,men då får man tänka på att jag har gipsväggar(basabsorberande)långa gardiner,stor matta ock hörnsoffa.Hade jag haft ett mer avlångt rum med betongväggar eller massivt trä ock mindre dämpning av mattor,möbler osv så skulle mätaren skena iväg en bit till .Så detta är väl en kul grej att mäta högsta ljudtryck men det är nog långt i från sanningen vem som egentligen har mest pulver,då måste man testa alla anläggningar på samma plats under samma förutsättningar ock det blir nog svårt .Mvh.

Ja precis, jag har iofs med gipsväggar gardiner, mattor och en ful soffa! Ja de är svårt att jämföra med andra anläggningar såklart, men de är bara roligt att se vad man själv har!

Dina dc kan du dra på mer än 123db :)

mvh

Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 30 January 2008 - 15:46.

Postad 30 January 2008 - 15:50

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
Om man spelar över 130 db i lägenhet, då förstår jag nog varför grannarna klagar :) :D :lol:

Postad 30 January 2008 - 15:58

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Om man spelar över 130 db i lägenhet, då förstår jag nog varför grannarna klagar :) :D :lol:

Jag har villa men vad spelar de för roll när man ligger över 130db :lol:

mvh

Postad 30 January 2008 - 16:24

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
Hehehe :)

Postad 30 January 2008 - 17:37

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0

Om man spelar över 130 db i lägenhet, då förstår jag nog varför grannarna klagar :) :lol: :D

Jag har villa men vad spelar de för roll när man ligger över 130db :lol:

mvh

Ja man lär ju inte höra deras gnäll. :D

Postad 30 January 2008 - 18:07

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Ville bara lägga till ett totalt medhåll från mig om det som plitats ner ovanstående.

Guld exempel har jag i mitt eget hus.
Källaren består av BETONG över allt utom taket. Där vrider man banne mig på åtskilligt mindre för att uppnå liknande volymer som mitt v-rum på övervåningen som består av trä och gips över allt.

Postad 30 January 2008 - 19:39

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Om man spelar över 130 db i lägenhet, då förstår jag nog varför grannarna klagar :) :lol: :lol:

Jag har villa men vad spelar de för roll när man ligger över 130db :D

mvh

Ja man lär ju inte höra deras gnäll. :D

Hahahhahaha nae!! Man får veta efteråt vilket arsle man är! haha :lol: Asså jag körde transformers nu precis med nya eq! och de var grymt bra innan, nu är de 3 gånger värre....

ps: överdriver inte! mätt upp de med decibel mätaren!

Sen vill jag gärna ha en transformers tävling med nån hahahha :lol: :lol:

mvh

Postad 30 January 2008 - 22:45

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0

Om man spelar över 130 db i lägenhet, då förstår jag nog varför grannarna klagar :P :P :lol:

Jag har villa men vad spelar de för roll när man ligger över 130db :P

mvh

Ja man lär ju inte höra deras gnäll. :P

Hahahhahaha nae!! Man får veta efteråt vilket arsle man är! haha :lol: Asså jag körde transformers nu precis med nya eq! och de var grymt bra innan, nu är de 3 gånger värre....

ps: överdriver inte! mätt upp de med decibel mätaren!

Sen vill jag gärna ha en transformers tävling med nån hahahha :lol: :lol:

mvh

Man får ju hoppas att några billiga extra trumhinnor kommer upp på prisjakt snart B)

Postad 31 January 2008 - 00:50

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Ja, människor är olika. Personligen föredrar jag en betydligt lägre decibelnivå än många andra i denna tråd.

Postad 31 January 2008 - 00:57

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
Jag gillar inte heller att spela allt för högt. Man ska ju spela så det går att njuta.

Postad 31 January 2008 - 18:29

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
40@[email protected]

Postad 31 January 2008 - 18:58

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Den här tråden kunde jag bara inte låta bli att skriva i!
Cerwin vega al 1000 vad har du o driver dina cerwin med och hur många par har du?
Du har säkert skrivit det nånstans i tråden men jag orkar inte läsa 250 inlägg...
Spelar du verkligen ÖVER 130 db?
Får du akut andnöd och känner dig yr i huvet?
Det får man av att spela 130+ db i nån minut.
+ tjut/brus i öronen då förstås.
cerwin vega al 1000 ska ju max kunna spela 126 db och den siffran kommer från cerwin själva.
och dom är ju inte så dåliga på att överdriva precis.
Kommer ihåg reklamen till dc 1515: Får du gåshud av glädje när volymen är så hög att du får näsblod och trumhinnorna fladdrar av bastrycket? Då är 1515 högtalaren för dig...
näsblod? Man kan få inre blödningar över 150 db, och så högt kan dom ju inte spela.
Håller med er andra om att rummet man spelar i har stor roll,tycker att det blir mindre bas i ett mindre rum. I ett litet rum får inte djupbasen plats pga våglängden på låga toner,de bryts helt enkelt mot väggen.

Postad 31 January 2008 - 20:03

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0
Det här väcker minnen från "hurforthardukörtmeddinmoped" epoken i ens liv ;)

Då åkte man till den brantaste nedförsbacken, en dag när full storm blåste i rätt riktning. Och med lyset släckt och hjulen pumpade till bristningsgränsen låg man som en slips på tanken och läste av mätaren samtidigt som vänsterhanden kranade på det ställbara munstycket...

Nu ställer man decibelmätaren på att hålla kvar maxvärdet, ingen medelvärdesbildning och den filterkurva som visar mest, inte den som motsvarar örat. Sen hittar man en resonans i rummet och kutar runt tills man finner maxstället...

Det här har ungefär samma musikaliska värde som att slå med en hammare på ett städ och konstatera att det låter högt... :lol:

Postad 31 January 2008 - 20:03

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Förresten,om man har en förstärkare på 100 watt och vill spela dubbelt så högt(+10 db) med samma högtalare så behövs en förstärkare på 1000 watt.
Så om verkningsgraden är 102 eller 92 db har ganska stor roll kan man säga...

Postad 31 January 2008 - 20:11

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Kan kommentera maxvärdesmätningarna du talar om...
När jag mätte min lilla stereo så mätte jag med slow respons alltså mer kontinuerlig mätning
och jag mätte helt enkelt där jag sitter o lyssnar,sprang inte runt o letade ställen som lät mer...
jag refererar till mätningen som nämns i pa högtalare hemma.

Postad 31 January 2008 - 20:18

Zack_Ersa
  • Zack_Ersa
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Förresten,om man har en förstärkare på 100 watt och vill spela dubbelt så högt(+10 db) med samma högtalare så behövs en förstärkare på 1000 watt.
Så om verkningsgraden är 102 eller 92 db har ganska stor roll kan man säga...

Ljudvolymen dubblas var tredje dB.

Postad 31 January 2008 - 20:33

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Cerwin vega al 1000 vad har du o driver dina cerwin med och hur många par har du?
Du har säkert skrivit det nånstans i tråden men jag orkar inte läsa 250 inlägg...
cerwin vega al 1000 ska ju max kunna spela 126 db och den siffran kommer från cerwin själva.
Kommer ihåg reklamen till dc 1515: Får du gåshud av glädje när volymen är så hög att du får näsblod och trumhinnorna fladdrar av bastrycket? Då är 1515 högtalaren för dig...
näsblod? Man kan få inre blödningar över 150 db, och så högt kan dom ju inte spela.
Håller med er andra om att rummet man spelar i har stor roll,tycker att det blir mindre bas i ett mindre rum. I ett litet rum får inte djupbasen plats pga våglängden på låga toner,de bryts helt enkelt mot väggen.

De är inte förbjudet att titta in i mitt galleri hehe :lol: Har 2par Cerwin Vega Al-1000 som front, hehe jo jag spelar över 130db rätt ofta, har blivit sjukt nu med den nya eq:n som går lägre än de andra möget.

Hehe jag har astma, men de tror jag nog inte bero på stereon haha ;) yr i huvudet är fel uttryck snare lite skakis i kroppen :unsure:

126db stämmer ja, 2 par = 129db......och jaaa 134.2 vet jag inte riktigt hur jag lyckas me, men jag driver inte me nån iaf ;) Mätt 5 meter ifrån högtalaren, och inte i bas porten om ni tror det! Roliga är att mätaren skall "bara" kunna mäta till 130db, men jag råka väl träffa en fantastisk baston! :lol:

De är ju inte väldigt högt ändå, mäter de i dbc såklart dvs bastrycket inte själva ljudet i från mellan diskant = dba....rätt stor skillnad på det :lol: Men iofs mäter ju dbc bas, mellan diskant också vet inte helt hur det funkar.

mvh

40@[email protected]

Hehe 136.8 mätt med en sub i en garderob eller?!?! :lol: Du får gärna berätta vad du kör med

mvh

Postad 31 January 2008 - 20:38

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0

Kan kommentera maxvärdesmätningarna du talar om...
När jag mätte min lilla stereo så mätte jag med slow respons alltså mer kontinuerlig mätning
och jag mätte helt enkelt där jag sitter o lyssnar,sprang inte runt o letade ställen som lät mer...
jag refererar till mätningen som nämns i pa högtalare hemma.

Jag riktade mig inte till någon särskild, utan pratade mer om andan i tråden ;)

Postad 31 January 2008 - 20:44

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

De är inte förbjudet att titta in i mitt galleri hehe :lol: Har 2par Cerwin Vega Al-1000 som front, hehe jo jag spelar över 130db rätt ofta, har blivit sjukt nu med den nya eq:n som går lägre än de andra möget.

Hehe jag har astma, men de tror jag nog inte bero på stereon haha ;) yr i huvudet är fel uttryck snare lite skakis i kroppen :unsure:

126db stämmer ja, 2 par = 129db......och jaaa 134.2 vet jag inte riktigt hur jag lyckas me, men jag driver inte me nån iaf ;) Mätt 5 meter ifrån högtalaren, och inte i bas porten om ni tror det! Roliga är att mätaren skall "bara" kunna mäta till 130db, men jag råka väl träffa en fantastisk baston! :lol:

De är ju inte väldigt högt ändå, mäter de i dbc såklart dvs bastrycket inte själva ljudet i från mellan diskant = dba....rätt stor skillnad på det :lol: Men iofs mäter ju dbc bas, mellan diskant också vet inte helt hur det funkar.

mvh

40@[email protected]

Hehe 136.8 mätt med en sub i en garderob eller?!?! :lol: Du får gärna berätta vad du kör med

mvh

glo i galleriet så får du veta sen har jag öppen planlösning på 45kvadrat

Postad 31 January 2008 - 20:49

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Hehhe okej du kan först glo på detta ;) Du får nog höja upp lite till om du skall ta ett par cerwiner me EQ

Hahhaha :lol:

Bifogad fil  hahaha.jpeg   364.19K   0 Antal nerladdningar

Min stereo låter mer än din :lol: :lol:

Hahhaha än så länge iaf

Detta är ifrån TRANSFORMERS!! När roboten skjuter sig i marken och flyger! hehe

Lycka till
mvh

Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 31 January 2008 - 20:50.

Postad 31 January 2008 - 21:05

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Hehhe okej du kan först glo på detta ;) Du får nog höja upp lite till om du skall ta ett par cerwiner me EQ

Hahhaha :lol:

Bifogad fil  hahaha.jpeg   364.19K   0 Antal nerladdningar

Min stereo låter mer än din :lol: :lol:

Hahhaha än så länge iaf

Detta är ifrån TRANSFORMERS!! När roboten skjuter sig i marken och flyger! hehe

Lycka till
mvh

ta och skaffa dig en riktig mätare ocvh andvänd inte en hobby mätare som visar hur mycket som helst fel då den endast skall visa till 130db och du behöver inte vara orolig det finns mera att ge
jag kan också sätta min mätare på fast då kommer dina siffror att se ut som någon har pissat i östersjön.
sätt mätaren på slow så får du dom rätta siffrorna med den mätmiken.
skulle jag sätta min mik på fast och den miken går till 136db då skulle den mäta runt 170db så en mik som går till 130-136 skall stå som slow för att kunna mäta med fast så måste man ha en mik som mäter 170-180db fast.

Redigerat av Unregistered1022, 31 January 2008 - 21:22.

Postad 31 January 2008 - 21:17

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

ta och skaffa dig en riktig mätare ocvh andvänd inte en hobby mätare som visar hur mycket som helst fel då den endast skall visa till 130db och du behöver inte vara orolig det finns mera

Ska jag vara ärlig så tycker jag denna funkar bra! Ja den ska bara kunna mäta 130 sant, men har du tänkt på en sak, att denna kanske mäter riktigt fel över 130, dvs jag kanske spelar oerhört mycke mer än 137.7 ;)

Jag är inte så orolig då mina cerwiner har aldrig svikigt mig :lol:

Basarna rör ju sig knappt detta är bara början! Kom igen ge mig! en bild! akta så du inte blir vräkt bara, har nästan blitt d idag haha

Sen har jag ingen fjantig sub, behövs inte när man har ett par manliga högtalare haha :lol: testa utan dom och se hur mycke du får då :lol: 115 om du har tur haha

(Ps: skojar mest med dej, tycker detta är skojigt!) då ingen annan vill utmana en!

mvh

Postad 31 January 2008 - 21:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

skulle jag sätta min mik på fast och den miken går till 136db då skulle den mäta runt 170db

Då tycker jag att du gör det, och postar en bild här i tråden. 170dB är nästan lika högt som ett kanonskott.
Om örat utsätts för ett sådant ljudtryck så spricker trumhinnan.

Jag har lånat "hobbymätaren" och tycker att den funkar helt ok. I fast-läget reagerar den på ett knäpp med
fingrarna, men inte när den står på slow. Spelar man en ihållande baston så skiljer det inte nämnvärt mellan fast
och slow.

Mäter du förresten dBc eller decibel utan korrigering? dBc svackar nämligen något i den djupaste basen.

I övrigt håller jag mig utanför diskussionen (om det nu går) ;)

Redigerat av Ageve, 31 January 2008 - 21:58.

Postad 31 January 2008 - 22:02

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

skulle jag sätta min mik på fast och den miken går till 136db då skulle den mäta runt 170db

Då tycker jag att du gör det, och postar en bild här i tråden. 170dB är nästan lika högt som ett kanonskott.
Om örat utsätts för ett sådant ljudtryck så spricker trumhinnan.

Jag har lånat "hobbymätaren" och tycker att den funkar helt ok. I fast-läget reagerar den på ett knäpp med
fingrarna, men inte när den står på slow. Spelar man en ihållande baston så skiljer det inte nämnvärt mellan fast
och slow.

Mäter du förresten dBc eller decibel utan korrigering? dBc svackar nämligen något i den djupaste basen.

I övrigt håller jag mig utanför diskussionen (om det nu går) :lol:

Hehehe åh ageve på min sida hm :lol: Jag håller me han tro d eller ej, men jag vill också se en bild på 170db :lol:

Tack ageve för feedback :lol:

Posta bilder nu då! men du.. kolla så inte garantin har gått ut på dina prylar:lol: ;)

mvh

Postad 31 January 2008 - 22:19

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
nu kan ni suga i er med eran skit mätare

Postad 31 January 2008 - 22:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Vet inte vilken som är en skitmätare, men 179dB är helt åt pepparn iaf. Det enklaste är väl att cerwin mäter i slow-
läget. Blir det stor skillnad så är mätaren lika dålig som din.

Redigerat av Ageve, 31 January 2008 - 22:24.

Postad 31 January 2008 - 22:24

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
*Host* hörselskador *Host*

Postad 31 January 2008 - 22:26

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Och tomten finns! Öronen är rätt hejdå redan vid 150!dbc sett de på discovery

mvh

Postad 31 January 2008 - 22:28

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Vet inte vilken som är en skitmätaren, men 179dB är helt åt pepparn iaf. Det enklaste är väl att cerwin mäter i slow
läget. Blir det stor skillnad så är mätaren lika dålig som din.

tror inte att audio control tillverkar några skit mätare och det sitter ett upgraderings kit i den mätaren som mäter till 180db och då måste man ha en special mik
så du skall nog inte jemföra .

Och tomten finns! Öronen är rätt hejdå redan vid 150!dbc sett de på discovery

mvh

mät inne i en låda då får du fram dom siffrorna no problemas
jag vet hur 150db känns i kroppen

Postad 31 January 2008 - 22:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Nu börjar det snurra till sig.

Menar du att 179 är korrekt mätt, eller menar du att det blir så pga fel mik?

Postad 01 February 2008 - 01:25

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Det fattar du väl att det inte är korrekt mätt :) räknade nyss ut att om hans högtalare låt säga har en känslighet på cirkus 94dB skulle det behövas och håll i er: 256 MILJONER WATT för att uppnå 179 dB i ljudtryck i lyssningspossition. Om det skulle vara i rent tryck så dör man i stort sett. Som att hålla örat ända intill en luftvärnskanon eller du vet en sådan där stor stridsvagns liknande sak som typ sjunker en bit genom marken när den avfyrar.

Postad 01 February 2008 - 05:40

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

nej det är inte korrekt mätt för jag andvände 136 db miken och apparaten ställd på high då får man sådana siffror men med den rätta miken så mäter den 180db .

Redigerat av Unregistered1022, 01 February 2008 - 05:43.

Postad 01 February 2008 - 06:29

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Öhm är det inte 180 eller 190dB som är det maximala i mediet luft vid ca. 1atm?

Postad 01 February 2008 - 07:01

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
För att svara på trådrubriken så är svaret: FÖR högt enligt sambo och grannar...!! :)

Postad 01 February 2008 - 09:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det fattar du väl att det inte är korrekt mätt :) räknade nyss ut att om hans högtalare låt säga har en känslighet på cirkus 94dB skulle det behövas och håll i er: 256 MILJONER WATT för att uppnå 179 dB i ljudtryck i lyssningspossition. Om det skulle vara i rent tryck så dör man i stort sett. Som att hålla örat ända intill en luftvärnskanon eller du vet en sådan där stor stridsvagns liknande sak som typ sjunker en bit genom marken när den avfyrar.

Jodå, undrar bara varför han använder en felaktig mätning som ett argument för att hans mätare är bra.

Postad 01 February 2008 - 10:08

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Det fattar du väl att det inte är korrekt mätt :rolleyes: räknade nyss ut att om hans högtalare låt säga har en känslighet på cirkus 94dB skulle det behövas och håll i er: 256 MILJONER WATT för att uppnå 179 dB i ljudtryck i lyssningspossition. Om det skulle vara i rent tryck så dör man i stort sett. Som att hålla örat ända intill en luftvärnskanon eller du vet en sådan där stor stridsvagns liknande sak som typ sjunker en bit genom marken när den avfyrar.

:D 256miljoner watt, ja du....om man tänker på de så är de inte så farligt haha, jag tror lätt han har de i sina pa steg :blink: :)

Nae detta var de dummaste jag har varit me om på hela månaden.......har för mig att världsrekordet är 175 db drag, undra om han själv visste att han tog världsrekordet igår hahaha grattis!

mvh
robban

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.