Officiell Tråd - Hyundai ImageQuest Q400
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
Postad 04 april 2006 - 20:50
Postad 05 april 2006 - 11:07
på min order hos Dustin står det leveransdatum 19e vafan?!?
Var ser du detta? När jag loggar in på dustinhome ser jag bara min beställning...ngt leveransdatum får jag inte fram alls, bara det preliminära som är den 12:e april. (På produktens "hemsida")
Postad 05 april 2006 - 11:39
HYUNDAI Q400 40# LCD-TV
Preliminär leverans 2006-04-19
Postad 05 april 2006 - 14:17
När du är inloggad på dustins hemsida så klickar du på order historik och sedan beställningen du har gjort att hyndan. Där står det artikelnr m.m. dessutom står det under produktens namn:
HYUNDAI Q400 40# LCD-TV
Preliminär leverans 2006-04-19
Okej såg det nu....Men hos mig står det inget datum alls där, bara en blank rad. Kanske inte blir nån TV överhuvud taget

Ja ja, det är ju påsklov snart....kommer den då är det helt okej, längre vet i fan om jag vill vänta.
Postad 05 april 2006 - 14:37

Postad 05 april 2006 - 14:41
det är det enda som hindrar mig från att beställa just nu
Postad 05 april 2006 - 14:58
Postad 05 april 2006 - 20:48
Håller med Kongomannen.

Postad 05 april 2006 - 20:53
Fatta att få en trasig/defekt tv som man får returnera sen och vänta ytterligare.. mardröm..
Jag tror inte att nån av er har sån jobbig tid som jag

Har ingen tv hemma och 1 månads fördröjning på denna tar knäcken..
I hope its worth it! or i dope it!
ps. kommer bilder då jag har den på min bänk. ds.
Postad 05 april 2006 - 21:53
Tycker det verkar konsigt dock. Jag menar. Om man beställer idag så står det ju på Prodktegenskaperna att preliminär leverans är 12:e, om den lev. är fullbokad redan så borde det ju stå 19:e även där.
Tror och framförallt hoppas att 12:e gäller även mig. Eller rättare sagt, jag har ett preliminärt hopp om att så är fallet. Verkar inte detta logiskt?
Postad 06 april 2006 - 06:53
Beställde också 27/3 och enligt ordern så står det prel. lev. 19/4.
Tycker det verkar konsigt dock. Jag menar. Om man beställer idag så står det ju på Prodktegenskaperna att preliminär leverans är 12:e, om den lev. är fullbokad redan så borde det ju stå 19:e även där.
Tror och framförallt hoppas att 12:e gäller även mig. Eller rättare sagt, jag har ett preliminärt hopp om att så är fallet. Verkar inte detta logiskt?
Ja, det är lite skumt....Jag beställde den 31/3 och har inget datum alls! Kanske får vänta tills i sommar

Postad 06 april 2006 - 09:48
Även jag la en beställning 31/3 och på min order står det heller inget om leveransdatum.
Sekunderna innan jag beställde ringde jag för att kolla med Dustin om första sändningen redan var uppbokad. Så var inte fallet försäkrade den jag pratade med. De hade beställt betydligt fler än vad som då var uppbokat.
Känns som om Dustin håller på att åka ner ett snäpp på min favoritlista. Ljuger de om sånt här bara för att man inte skall välja någon annan butik så tycker jag det är skit!
I mitt fall hade jag ändå beställt någon annan tv från Dustin om jag inte kunde få denna inom rimlig tid. Nu riskerar de bara att man blir besviken och väljer en annan leverantör.
Tyvärr går det ju aldrig att bevisa att de ljuger om leveranstiden för de kan ju alltid motivera en försening med att de inte fick in lika många som de beställde.
Jag ska försöka ringa till dem idag och be dem förklara det här med de olika leveransdatumen. Återkommer så fort jag vet något. Synd att inte Anders är kvar.
/Andreas
Ps. Ringde även till Dustin och hade lite frågor kring 320/321 för en tid sedan. Jag önskade att få prata direkt med Anders men det gick tydligen inte. Personen jag pratade med skulle skicka ett meddelande till någon som skulle kunna svara på mina frågor och de bad att få återkomma. Tror ni de har hört av sig? Nej, och detta var ett bra tag sen.
Hmm…..Dustin….. Ds.
Postad 06 april 2006 - 09:55
Håller med i allas resonemang.
Även jag la en beställning 31/3 och på min order står det heller inget om leveransdatum.
Sekunderna innan jag beställde ringde jag för att kolla med Dustin om första sändningen redan var uppbokad. Så var inte fallet försäkrade den jag pratade med. De hade beställt betydligt fler än vad som då var uppbokat.
Nu har man ändrat min order hos Dustin till att visa preliminär levernas den 19:e...Det är säkert ändrat på din också nu! Det verkar som om allt trots allt går helt enligt planerna

Postad 06 april 2006 - 10:01

Är det någon från Dustin som "smygläser" på denna tråd eller!?
/Andreas
Postad 06 april 2006 - 10:40
Panelen er sannsynligvis samme som Swedx bruker i sine, ref. Samsung LTA400W2
Dette finner man registrert som et EOL-produkt hos Samsung, men er fortsatt i produksjon allikevel.
Redigerat av ovev, 07 april 2006 - 09:04.
Postad 06 april 2006 - 10:55
Ett misstag eller en väl genomtänkt försäljningsstrategi? Sanningen om det kommer vi nog aldrig att få reda på.
Jag ifrågasatte även uppgiften om preliminär leverans den 12:e som står angivet på deras hemsida i nuläget och som är vilseledande. Förklaringen var att inköp inte hade uppdaterat uppgifterna. En rättelse är utlovad.
Det skulle vara mycket intressant om de personer som får tv:n den 12:e (om nu någon kommer att få den då) kan meddela när de la sin beställning. Ska bli intressant att se hur det hela utveckla sig. Jag framförde även att det var omtyckt här på forumet att en person från Dustin kunde svara på de funderingar vi har direkt på forumet och att vi hoppas på en ersättare till Anders.
Trevligt bemötande på tfn för övrigt.
/Andreas
Postad 06 april 2006 - 14:25
/Johan
Postad 06 april 2006 - 18:06
Övervägde ej Viewpia. Främst p.g.a designen, den föll mig inte i smaken.Funderade först att köpa en Viewpia 37 el 40 tum....men nu har jag börjat vackla.....ni som beställt denna, hyundai, har ni övervägt Viewpia....och isåfall varför blev det en Hyundai?
/Johan
Postad 06 april 2006 - 22:27
Känner lite osäkerhet på båda modellerna eftersom det finns både positivt och negativt med dem båda.
Viewpia tycker jag personligen är snyggare på de små bilder jag sett. Den har fler (NIMP) funktioner specade som jag är intresserad av samt även avtagbara högtalare.
Hyundain kan å andra sidan levereras snabbare, 2 års garanti mot Viewpians 1år, på platsen service samt digital inkl. analog tuner. Q320 var ju även recenserad av M3 vilket känns som en liten trygghet även om det var en annan modell.
Min största rädsla är nog att jag skulle bli utan TV om alla inköpta ex förbeställts eller något liknande. Nu är det verkligen dags, min gamla surrar så förbannat.
Redigerat av iohan, 06 april 2006 - 22:30.
Postad 07 april 2006 - 10:35
Jag var ändå lite sugen på en 37" Viewpia förut, varför det inte blev en vet jag inte riktigt. Jag tror att den övervägande nackdelen var designen....Jag gillar helt enkelt inte den "gamla" generationens Viewpia.
De nya apparaterna verkar dock mycket bättre, ser framför allt mycket snyggare ut. Att jag inte väntar och köper en sådan är bara en känsla i magen samt att jag i jämförelse med "hyndan" fortfarande tycker att Viewpia är en fulare tv....
I nuläget handlar det nog bara om tycke och smak eftersom ingen av oss ännu kunnat jämföra bildkvalité på någon av skärmarna ännu..........Men snart så!

Postad 07 april 2006 - 14:19
Postad 07 april 2006 - 14:59
Leveransen är beräknad preliminärt till vecka 15, enligt Hyundai själva.
Hej Dustin-Jani, välkommen till forumet

Postad 07 april 2006 - 15:00
Samsungs nya LE40R73BD http://www.samsung.c...=Specifications
den har tex
S-PVA paneler vad det nu är, våran Hyundai Q400 har PVA
färger: 12,8 miljarder !!!!!!, våran Hyundai har 16,7 miljoner
kontrast: 5000:1, våran Hyundai har 1000:1
nån som har någon kommentar ??
nej inget pris vad jag vet
//Q
Redigerat av Qurt, 07 april 2006 - 15:08.
Postad 07 april 2006 - 15:50
Tackar!Hej Dustin-Jani, välkommen till forumet
Din fd kollega vad-han-nu-hette var mkt trevlig och uppskattad här.

Hyundai Q400 har också S-PVA-panel, vilket innebär bättre betraktningsvinkel, snabbare uppdateringsfrekvens och bättre färgåtergivning.Nu är jag förvirrad, hur står sig våran Hyundai mot
den har tex
S-PVA paneler vad det nu är, våran Hyundai Q400 har PVA
nej inget pris vad jag vet
//Q
Postad 07 april 2006 - 16:07
Nu är jag förvirrad, hur står sig våran Hyundai mot
den har tex
S-PVA paneler vad det nu är, våran Hyundai Q400 har också S-PVA ---rättelse
nej inget pris vad jag vet, -------jo jag har hittat ett pris nu i Tyskland 2149,97 EUR
http://www.hificompo...CB-FEED5BCB1B70
så med andra ord lite dyrare än Hyundaien,
men som sagt omman skall köra dator mot den borde väl alla dom här fler färgerna ha betydelse eller ???
//Q
rätter infon ovan
Redigerat av Qurt, 07 april 2006 - 16:09.
Postad 08 april 2006 - 16:34
1. Är panelen som sitter i nya Q400 av S-PVA typ?
2. Det har spekulerats kring detta och vissa inlägg tyder på att så är fallet. Om det nu är så hur kommer det sig i så fall att kontrasten är specad till 1000:1?
3. I den Koreanska recensionen som länkats till nämns att panelen ska vara en LTA400WS, vilken jag inte hittar då jag söker på beteckningen på Samsungs hemsida. Vilken panel (beteckning) sitter i Q400?
Vid sökning i en panel-databas (http://www.displaze....ovManu_sam.html) har jag funnit ovan nämnda panel som där specas till kontrast 1200:1 med 23ms i responstid. Låter inte såå bra....
Tre frågor av vikt för eventuella spekulanter?!
MvH // Andreas
edit: efter en ny sökning på Samsungs hemsida hittade jag en länk till ovan nämnda panel, där specen ser bra mycket mer tillfredsställande ut

Redigerat av Unregistered5480a0bb, 08 april 2006 - 16:37.
Postad 09 april 2006 - 15:45
Postad 09 april 2006 - 15:53
Något som jag kom att tänka på. Hur levereras TV:n? Kör dom ut tv:n till en eller måste man hämta ut den på posten?
Ja, det beror nog på var du har beställt den.
Om det är Dustin Home så blir det närmaste tunggodsterminal (dvs. närmsta större postterminal). Dom kommer på pall.
Postad 10 april 2006 - 07:26
LTA400WS
SIZE 40.0"
RESOLUTION WXGA
NUMBER OF PIXELS 1,366 x 768
PIXEL PITCH(mm) 0.648
ACTIVE AREA(mm) 885.2 x 497.7
MODE S-PVA
NUMBER OF COLORS 16.7M
COLOR GAMUT(%) 72
CONTRAST RATIO(typ.) 1,200:1
BRIGHTNESS(cd/m²) 500
RESPONSE TIME(ms at 25°C) 8(G/G)
VIEWING ANGLE(U/D/L/R) 90/90/90/90
INTERFACE LVDS(1ch)
OUTLINE DIMENSION(mm) 952.0 x 551.0 x 51.0
WEIGHT(g) 11,500
PRODUCTION Mass Production
G/G - Gray to gray response time
Länk till panel: http://www.samsung.c...WS/LTA400WS.htm
Länk till sidan där jag fann info om att det kan vara den panelen: http://www.monitor4u...ent.asp?idx=916
Redigerat av Unregistered5480a0bb, 10 april 2006 - 07:31.
Postad 10 april 2006 - 08:29
Vilka alternativ finns egentligen till Q400? Jag har läst otroligt mycket om den och har efter mycket velande bestämt mig för den osedd. Det är just det. Osedd.
Finns det någon som säljer HIQ i Stockholm? Jag vill minnas att jag knatat förbi någonstans och tänkt till när det hängde en där (inte Q400 alltså, utan en mindre modell), men jag minns inte var det var! Jag skulle kunna tänka mig att slänga ett öga på någon av de tidigare modellerna!
Än en gång. Bra undersökningar i tråden. Jag har fått de svar jag vill ha iaf!
/Henric
Redigerat av Unregistered15345bf8, 10 april 2006 - 08:30.
Postad 10 april 2006 - 09:49
För att göra det lite enklare (?) för Dustin-Jani eller tommy (HIQ). Är det denna panel som återfinns i Q400??
LTA400WS
SIZE 40.0"
RESOLUTION WXGA
.
.
.
Länk till panel: http://www.samsung.c...WS/LTA400WS.htm
Länk till sidan där jag fann info om att det kan vara den panelen: http://www.monitor4u...ent.asp?idx=916
Har brukt babelfish for å få en slags oversettelse av testen.
På første siden er det kommet inn en rettelse, fritt oversatt med babelfish:
"Correction: The panel which is used in the Q400 will not be Samsung S-PVA panel from image quest side and it will be contacted and it will reach it corrects and. Accurately it probably is a what kind of panel of which company, against additional meaning of a passage to lead and to inform and in order to give."

IKKE Samsung S-PVA panel!

Ser også på bildene gjengitt i testen at TV-en sliter med sortnivået. En forferdelig dårlig oversetting fra koreansk til engelsk kan også tyde på at TV-en sliter med sortnivået.

Redigerat av ovev, 10 april 2006 - 10:22.
Postad 10 april 2006 - 09:55
Jag har följt den här (och MÅNGA) andra på den här siten. Nu undrar jag.
Vilka alternativ finns egentligen till Q400? Jag har läst otroligt mycket om den och har efter mycket velande bestämt mig för den osedd. Det är just det. Osedd.
Finns det någon som säljer HIQ i Stockholm? Jag vill minnas att jag knatat förbi någonstans och tänkt till när det hängde en där (inte Q400 alltså, utan en mindre modell), men jag minns inte var det var! Jag skulle kunna tänka mig att slänga ett öga på någon av de tidigare modellerna!
/Henric
Jag väljer mellan dessa
Alla har liknande spec och ser bra ut!
Postad 10 april 2006 - 10:47
[quote name='oxbow' date='Apr 10 2006, 10:55 ']
[quote name='hicke' date='Apr 10 2006, 08:29 ']Jag har följt den här (och MÅNGA) andra på den här siten. Nu undrar jag.
Jag väljer mellan dessa
[/quote]
Postad 10 april 2006 - 10:48
/Henric
Jag väljer mellan dessa
Då borde du checka denna också, som jag blir mer och mer sugen på, mycket pga dom 12,8 miljarder färgerna
Pris: 2150€ http://www.hificompo...CB-FEED5BCB1B70
/Q
Redigerat av Qurt, 10 april 2006 - 10:49.
Postad 10 april 2006 - 11:11
/Henric
Jag väljer mellan dessa
Då borde du checka denna också, som jag blir mer och mer sugen på, mycket pga dom 12,8 miljarder färgerna
Pris: 2150€ http://www.hificompo...CB-FEED5BCB1B70
/Q
Nope.. Den där funkar inte.. gillar inte designen

Postad 10 april 2006 - 11:17
"Correction: The panel which is used in the Q400 will not be Samsung S-PVA panel from image quest side and it will be contacted and it will reach it corrects and. Accurately it probably is a what kind of panel of which company, against additional meaning of a passage to lead and to inform and in order to give."
Angående panelen i Q400:an och om det är en "gammal" panel eller inte....Att utgå ifrån en översättning i babelfish känns rätt meningslöst, inte minst då detta förmodligen inte är den versionen av Q400 som HIQ kommer att sälja i Europa! Det kan ju mycket väl vara olika paneler i dessa apparater. Om du tittar på bilderna i anslutning till den koreanska testen ser du ju även tydligt att den versionen som testas där saknar hdmi....Något vi blivit lovade här i Europa!
Olika apparater olika paneler!?
Postad 10 april 2006 - 12:22
Ovev
Angående panelen i Q400:an och om det är en "gammal" panel eller inte....Att utgå ifrån en översättning i babelfish känns rätt meningslöst, inte minst då detta förmodligen inte är den versionen av Q400 som HIQ kommer att sälja i Europa! Det kan ju mycket väl vara olika paneler i dessa apparater. Om du tittar på bilderna i anslutning till den koreanska testen ser du ju även tydligt att den versionen som testas där saknar hdmi....Något vi blivit lovade här i Europa!
Jag hoppas du har rätt, jag vill ha S-PVA panelen.
Jag har laddat upp inför min Q400, skall få den från Dustin den 19:e...hoppas jag.
MCE 2005 med nVidia PureVideo (har ett 6600GT) installerat på burken, en DVI-HDMI kabel inköpt. Återkommer med resultat när jag fått TV'n

/Chrille
Postad 10 april 2006 - 12:52
Återkommer så snart jag hör något.
Postad 10 april 2006 - 16:49
Jeg også håper at det er S-PVA panelet i modellen som skal til Europa. Jeg har utsatt kjøp av ny tv et par måneder i påvente av at Q400 skulle komme på markedet. Jeg ble dog noe urolig siden det var en kommet en rettelse på panelet i testen i ettertid. Samtidig kan man lett se på bildene at TV-en sliter med sortnivået. Det er vanskelig å se noen detaljer på reporterens jakke.
Håper derfor at modellen beregnet på Europa er bedre med hensyn til sortnivået.
Vi får vente og se om Dustins representant kan finne ut noe hvilket panel som vil komme i Europa-modellen.
Postad 10 april 2006 - 17:42

Postad 10 april 2006 - 18:30
För att klargöra lite ang tvn, det har tidigare i tråden spekulerats i om det är S-PVA panel eller ej och båda Tommy på HIQ och Anders från Dustin har sagt att det skall vara S-PVA panel, även spec stämmer ju med vad S-PVA panelen leverarar.
Samt att det sitter ju en S-PVA panel i Q321 så även det pekar i rätt riktning. Dock kan man inte vara helt säker förens de första apparaterna kommit till sverige, vilket inte bör vara allt för långt borta nu.
Angående vart man kan hitta en Hyundai att titta på så ser det ut som om det bara är webhallen som har butik av de som är listade under prisjakts produkt sökning. Webhallen har butik i stockholm samt sundbyberg, vet att de haft andra skärmar i sina butiker (film,xbox360) så det är inte omöjligt att de sätter upp en Q400
Postad 11 april 2006 - 10:05
Samtidig kan man lett se på bildene at TV-en sliter med sortnivået. Det er vanskelig å se noen detaljer på reporterens jakke.
Håper derfor at modellen beregnet på Europa er bedre med hensyn til sortnivået.
Med risk för att jag kanske missförstår dig ovev, men jag tror inte att svartnivån är orsaken till att man inte kan se detaljer i mörka partier det är snarare gammakurvan som inte verkar vara trimmad korrekt.
Vh Anderas
Postad 11 april 2006 - 10:09
Hej
För att klargöra lite ang tvn, det har tidigare i tråden spekulerats i om det är S-PVA panel eller ej och båda Tommy på HIQ och Anders från Dustin har sagt att det skall vara S-PVA panel, även spec stämmer ju med vad S-PVA panelen leverarar.
Samt att det sitter ju en S-PVA panel i Q321 så även det pekar i rätt riktning. Dock kan man inte vara helt säker förens de första apparaterna kommit till sverige, vilket inte bör vara allt för långt borta nu.
Angående vart man kan hitta en Hyundai att titta på så ser det ut som om det bara är webhallen som har butik av de som är listade under prisjakts produkt sökning. Webhallen har butik i stockholm samt sundbyberg, vet att de haft andra skärmar i sina butiker (film,xbox360) så det är inte omöjligt att de sätter upp en Q400
Det stemmer ikke at specen stemmer med S-PVA spesifikasjoner. Her finner du info om Samsungs S-PVA paneler.
Specen stemmer derimot helt med Samsung LTA400W2 panel som ikke er et S-PVA panel, men er et PVA panel. Dette panelet er også brukt i R51 og M51 serien til Samsung.
Hvor har det fra at Q321 har S-PVA panel?
Specen stemmer heller ikke på denne med noen S-PVA paneler, men derimot med Samsung LTA320W2 panel. Dette er også et PVA panel, ikke S-PVA.
Igjen så håper jeg at jeg tar feil og at spesifikasjonene oppgitt på Q400 er feil, men jeg begynner sterkt å tvile. Når spesifikasjonene stemmer helt med PVA-paneler på både Q321 og Q400 så er det grunn til å tro at det er PVA-paneler som er brukt, ikke S-PVA.

Postad 11 april 2006 - 10:13
Härligt att Dustin är tillbaka på forumet! Tack Jani för ditt intresse!
Med risk för att jag kanske missförstår dig ovev, men jag tror inte att svartnivån är orsaken till att man inte kan se detaljer i mörka partier det är snarare gammakurvan som inte verkar vara trimmad korrekt.
Vh Anderas
Det har du helt sikkert rett i. Jeg formulerte meg dårlig i innlegget mitt.

Postad 11 april 2006 - 10:14
Inte bra om du har rätt ovev.
S-PVA torde vara överlägsen PVA-panelerna.
Vh Andreas
Postad 11 april 2006 - 10:34
Postad 11 april 2006 - 10:47
nähä: kan du länka till det citatet för jag hittar det inte?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar