Sitter själv och funderar kring inköp av GS10 eller Mi1 Super/Signature.
Vad är det för elektronik du tänkt dema dem med?
* Officiell Tråd - Monitor Audio GS *
Startad av
Minhembio
, jan 26 2006 15:01
329 svar till detta ämne
9 relaterade trådar
Postad 04 juli 2007 - 19:17 Sitter själv och funderar kring inköp av GS10 eller Mi1 Super/Signature. Vad är det för elektronik du tänkt dema dem med? Postad 04 juli 2007 - 20:30 Postad 05 juli 2007 - 07:58
Jag kan knappt tro att det är sant när jag läser detta! Har visserligen inte lyssnat på GS20 med Primare CD21 men jag har mycket svårt att tro att detta kan stämma. Var högtalarna och elektroniken verkligen inspelade? Hur var akustiken i rummet? /Peter Postad 05 juli 2007 - 09:33
Håller med, tror också att högtalarna inte var inspelade då de ju kräver minst 300 timmar eller mer för att vassheten ska försvinna. Ska tillägga att Primare knappast är känt för vass diskant, snarare tvärtom. Redigerat av matte76, 05 juli 2007 - 09:52. Postad 05 juli 2007 - 09:51 Postad 05 juli 2007 - 10:07
Ok! Jag är ingen speciellt erfaren lyssnare men skall försöka avlägga något slags omdöme när jag lyssnat. förhoppningsvis blir det ett köp också. Mvh Postad 05 juli 2007 - 12:16 Angående Primares ljud så är väl inte vasshet vad jag förväntat mig heller, men tycker det var rätt mycket av det även på andra högtalare som testades, I30 var dock mycket bättre på det. Sen angående Primares ljud så tycker då inte jag speciellt mycket om det, basen tycker jag är för "bumlig" och odistinkt. Det är då vad jag upplevt då jag har provlyssnat dom... Postad 05 juli 2007 - 13:33 Postad 05 juli 2007 - 13:44 Postad 05 juli 2007 - 13:45 ![]() Kablar som användes var Audioquest, så inget konstigt där iaf. Sen rent akustiskt tror jag nog det är bra, ser då bra ut, men jag vet ju inte riktigt nåt om hur man ska göra för att få bra akustik i rummet, de har då väldigt mycket dämpare och konstiga grejer i rummet, så tvivlar på att det är dålig akustik i rummet. Kan ju bara vara ren ovana, att man vänjt in sitt eget system och använder det som referens. Men angående basen så tycker jag då den lät "boostad" och jag tyckte det blev lite för mycket av det goda. Tycker ljudet påminde lite om min HK970 fast ännu mer basig, sen blev det lite mer detalj i diskanten med I21 men då också fick man lida av "vassheten" istället, så i valet mellan HK970 och I21 skulle jag nog välja HK970, då jag tycker den låter mer naturlig, hur konstigt nu det kan låta ![]() Redigerat av TKvC-SainT, 05 juli 2007 - 13:51. Postad 05 juli 2007 - 14:26 Jag upplever ljudet på ovanstående kombo som väldigt runt och varmt med en hög detaljnivå på mellanregistret och diskant. Det jag ibland upplever är att man tappar lite lite upplösning men det kan jag leva med eftersom jag tycker att spelglädjen är fantastisk. Om du tycker Primare och MA GS 10 gör en vass diskant så pröva lyssna på Elac FS 210. Där har du en diskant som är vass. Postad 05 juli 2007 - 14:37 Skulle gärna vilja prova Elac, dock finns de inte här ![]() ![]() Postad 05 juli 2007 - 19:09 I21 har lite vass diskant, det är helt rätt. men den är en underbar partner till CD21 som har en lite avrullad diskant. Det är ju ibland det som är fördelen med att köpa både cd-spelare och förstärkare av samma tillverkare. kallas för synergieffekt! Dessutom ser det betydligt snyggare ut med en cd-förstärkare kombo från samma märke. och det tredje skälet är att även om man hittar en bra förstärkare som kan det svårt att få dema en potentiel CD-spelare under rimliga förhållande för att kunna utröna om dom passar ihop. Misstänker själv att I21 inte är den mest klockrena investeringen, men det tror jag däremot CD-n är, därför blir det Primare. Tyvärr är det så att det finns få riktigt bra CD spelare i 10 000 kr klassen och om man dessutom räknar in snygghetsfaktorn i att ha komponenter från samma serie så blev valet enkelt. Primare. Det enda alternativet jag kunde tänka mig var Roksan Kandy men eftersom det är väldigt långt till ett demoställe så faller dom bort. Designen är tyvärr inte heller helt hundraprocentig. Så jag tror jag blir alldeles perfekt nöjd med Primaren, om inte så uppgraderar jag dom om 5-6 år.. iaf stärkaren, till något bättre för strax under 20 papp. Redigerat av Sidewinder5, 05 juli 2007 - 19:11. Postad 05 juli 2007 - 19:15 ![]() Kollat på Arcam något? Har personligen inte kollat på någon av de billigare utan bara A32 FMJ dock tycker jag den var mycket bra, så har du möjlighet att kolla Arcam i samma prisklass, gör det ![]() Nu är vi väl rätt av topic och cyklar här ![]() Måste säga att jag längtar riktigt mycket tills Monitor Audios nya Platinum serie kommer till butiker så man kan få provlyssna dom, och främst se på dom, de är ju verkligen bra på det där med design Monitor Audio ![]() För att dra lite tillbaks mot topic, ungefär iaf, så... ![]() Redigerat av TKvC-SainT, 05 juli 2007 - 19:16. Postad 05 juli 2007 - 20:32
Det går ALLTID att hitta någon som säger att dene ena eller den andra produkten är dålig. det gäller definitivt ALLA produkter. Den personliga smaken är ju högst individuell, själv tycker jag det är bra grejer för jag gillar deras ljudkaraktäristik som borde passa Audiovector mi3 super väldigt bra.. Skall som sagt bli intressant att se om dom klarar sig lika bra till Monitor audio GS 20. Over and Out! P.S förövrigt tycker jag Aram gör skitfula grejer.., men tack för tipset ![]() Redigerat av Sidewinder5, 05 juli 2007 - 20:41. Postad 06 juli 2007 - 04:51 Personligen tycker jag Primare har en av de absolut snyggaste designerna på marknaden oavsett prisklass. Även om deras ljud inte tilltalar mig riktigt helt 100.. Någon vasshet har jag då aldrig hört, mer att jag inte tycker de är tillräckligt detaljrika som mycket annan elektronik i prisklassen.. Vad det sen gäller Audiovector mot Monitor Audio så kan jag bara säga att valet var rätt självklart för mig. Lyssnade på AV Mi 3 Avantgarde och tyckte inte alls de levererade, speciellt inte för pengarna. Där emot så GS20an har piskat många andra talare i betydligt högre prisklass. Men detta är i mina öron ska tilläggas. Gillar det varma lite laydback men ändå med klara detaljer. MAs mellanregister har imponerat mycket på mig samt atta hela registret känns väldigt jämt i övergångarna.. Men att de bytas ut mot ett par MA PL300 är inte helt omöjligt.. ![]() Redigerat av Darth Tojayz, 06 juli 2007 - 04:52. Postad 27 september 2007 - 16:05 Men recensenten verkade ju nöjd iaf.. ![]() Postad 30 september 2007 - 16:37 Passar dessa ihop med mina grejer? Jag använder Denon 4306 som reciver och ett Rotel RB 1090 som slutsteg. (plus denon 3930 som DVD) Sen undrar jag om bronze seriens surround högtalare (BRFX ) kan funka ihop med dessa. Tycker det e lite väl häftigt med 14 ooo för ett par GS surroundare.. :/ Postad 01 oktober 2007 - 11:32 Personligen så tror jag inte jag hade gillat ljudet, men det är för att jag tycker att GS20orna spelar fantastiskt med lite varmare elektronik och misstänker därför att jag tyckt det samma om GS60n. Låna hem och testa för din egen skull. Postad 01 november 2007 - 08:18 Vad ska man våga begära för sina GS20or om de nu ska säljas? Tror de är ca 6 månader gamla så där är ju till och med ett halvår garanti kvar. ![]() Några förslag? Postad 23 november 2007 - 13:34 ![]() Tror att att rimligt utgångspris ligger mellan 15-17000:-. Mvh Peter Postad 23 november 2007 - 20:04
Prova att skruva ner volymen när du känner så. Postad 03 december 2007 - 11:17 Tacksam för synpunkter. /Ola Postad 03 december 2007 - 13:15
Jo jag har lite planer att skiljas från dom.. Men de gör det sjukt svårt för mig.. PL300an ska jag lyssna på igen annars står mitt val mellan B&W 803D eller Martin Logan Vantage. Problemet är att hur bra det än låter i butik, men min elektronik eller annan, så låter det f*n inte sämre hemma.. Så GS20orna får kanske stanna ett tag till.. För var gång jag lyssnar på dyrare talare så förväntar jag mig att bli besviken på ljudet när jag kommer hem, som jag blev när jag jämförde GS20orna mot mina gamla Ikon 7or. Men aldrig.. Det är nästan irriterande.. Här är man stolt pryl bög och så hittar man ingen anledning att köpa nya prylar? ![]() Pris/prestanda får man nog säg att GS20an är en av de absolut bästa valen man kan göra.. De gör sig perfekt i mitt 12kvm stereo-rum, även om det inte är klart än.. Är ju till och med så att den ena hunden kommer in och lägger sig när stereon startas.. ![]() Postad 03 december 2007 - 16:16
ej. Jag har GS 60 och GS centern men kör med brons dipol bakhögtalarna. Kommer dock byta upp mig bak snart. men jag måste säga att det fungerade över förväntan.. Skulle iaf nog satsa på en center likvärdig frontarna om jag var dig... Postad 03 december 2007 - 17:50
Tror precis som dell4 att en center i samma serie är att föredra i och med klangpassning m.m. Men för din egen skull så innan du köper hem en center i RS serien så låna hem och testa. Har du hört med butikerna som säljer MA om de kanske kan skaka fram en begagnad GR center?? Postad 04 december 2007 - 16:15 Jag som egentligen skulle investera i Audiovectors nya S3 serie. Råkade av en slump börja lyssna på de olika GS modellerna och sen var det liksom kört. Nu är det bara att vänta.... Postad 04 december 2007 - 16:40
Ok jag ska nog gör så att jag kollar med butikerna ifall de kan hitta en begagnad GR center. Sedan satsa på silver som bakhögtalare. Är det någon som ser någon GR center till salu så säg till är ni snälla hehe... Postad 04 december 2007 - 21:46
Vilken elektronik användes vid demo av S3 och GS? Har själv ett par GS20, och ska iväg och lyssna lite på S3 serien i helgen. Postad 04 december 2007 - 22:22 Har faktisk inte ens hunnit lyssnat på S3 ännu. Dom var mitt förstaval för att jag gillade Mi3 serien. Men när jag lyssnat färdigt på GS:arna så fanns det liksom inget övrigt att önska för min del. Vet faktisk inte hur länge jag lyssnade på min testskiva, tiden bara försvann. Precis som det skall vara ![]() Elektroniken har jag för mig hette Myryad. Inget jag varit i kontakt med tidigare. Postad 08 december 2007 - 09:32
tja har du fått dem än? dina GS60 alltså.. Postad 08 december 2007 - 10:08 Nu efter ca 30t inspelning närmar dom sig sakta men säkert karaktären dom hade vid provlyssningen. Man känner verkligen hur ljudet "växer" timme för timme. I övrigt sitter jag bara och myser. Byggkvalité, finish, 3d känsla, dynamik, separation, timing... Allt på topp ![]() Redigerat av Speedball, 09 december 2007 - 09:13. Postad 10 december 2007 - 17:23 Vilken finnish valde du? Vad driver du dem med? Postad 10 december 2007 - 17:48 ![]() Edit: Uppgraderingsdemonen slog till, så nu sitter det ett Rotel RB-1080 mellan recievern och GS60:orna ![]() Har dessutom fått ca 150t på dem, så nu har dom verkligen börjat "släppa loss". Redigerat av Speedball, 20 december 2007 - 17:51. Postad 20 december 2007 - 20:28 Ring till HiFihuset Bærum 004767529950 www.hifihuset.no Butiken ligger utanför Oslo och är importör av Monitor Audio och har 2 våningar med beg HiFi. Tror jag såg en GR Center i ek när jag var där sist. Annars har jag har själv en i svart som jag ska byta in mot en ny GSLCR efter nyår. Postad 21 december 2007 - 03:06 Skulle egentligen byta mina Infinty Alpha 50 mot ett par RS8 men tyvärr så blev jag besviken på den högtalaren. Kan bero på mycket, ska inte spekulera i vad men i vilket fall som helst så lyckades jag lägga mina "öron" på GS60n och det var kört direkt. Ett par veckor senare fick jag ett fint erbjudande på Audiovector Mi3 Avantgarde Arreté LE. Nyfiken som man är testade jag lyssna lite på dessa med Arcam elektronik för ca 40000. Måste säga att jag inte alls blev imponerad. Läs rätt, underbart ljud men inte för de extra pengarna! Så jag valde att inte byta bort mina GS60. Nu är detta en subjektiv bedömning och är inte alls en bas för någon vetenskaplig undersökning, försöker bara pränta ner lite vad en audio-amatör kan tycka och känna. Nu till saken, sitter på supra kablar och en HK HD970 som cd. De skall bytas och budget för en ny CD ligger på max 20000 och kablarna max 12000. Har ni några förslag på vad som skulle kunna låta bra ihop? CDn får gärna vara lite mer förlåtande mot sämre inspelningar men ändå spela bra, jag uppfattar HD970 som lite väl kräsen på det området. Tack på förhand. Postad 21 december 2007 - 19:26
är det ren CD du ute efter? Eller DVD? Lyngdorf CD1 låter bra. Körde den när jag provade B&W 804. tyckte det låt vädligt bra. Sen har du ju Denon DCD-2000AE. Har inte hört den men bara av erfarenheten av deras 3930 som låter helt fantastiskt så kan jag bara inte tro något annat om denna. du bör även kolla på Myryad MXC-6000. FInns att få tag på för de pengarna. finns mängder med bra CD spelare där ute. Undrar dock vad du menar med inte har samma ekonomi som andra.. hehe.. vet många som skulle göra vad som helst för att ha en budget på 20 000 till CD. Och du lägg inte de jätte pengarna på kablar.. Satsa på fina kablar men överdriv inte det är mitt lilla råd. Mvh Redigerat av Unregistered1320, 21 december 2007 - 19:45. Postad 21 december 2007 - 21:15 Håller med. Matar mina GS60 med Supra Ply 3.4. Funkar alldeles utmärkt för mig i alla fall. Postad 21 december 2007 - 21:25
Du kanske skulle behålla cd-spelaren som transport och investera i en bra DAC istället, t.ex: Men om du vill ha en helt ny cd-spelare så kan jag rekommendera: eller den billigare varianten: När det gäller kablar så vinner du inget på att byta dina Suprakablar. Postad 21 december 2007 - 21:35
Tack för de tipsen. Det blev lite fel men det jag menar är att köper jag en CD för 20 papp så tar det mig ett år innan jag kan köpa nästa del osv. Jag har sett folk med galna installationer här på forumet för pengar som man kan köpa ett hus. Anledningen jag ville ha tips på bra spelare är att man ofta stirrar sig blind på vissa märken, då det dels skrivs oftare om dem i tidningar och att återförsäljarna i stan ofta har ett begränsat utbud. Återigen, tack för att du tog dig tid och besvarade min fråga ![]() Redigerat av Unregistered7c1449d5, 21 december 2007 - 21:35. Postad 21 december 2007 - 21:39 Håller med. Använder också Ply 3.4 men när man läser lite om olika kablar osv så blir man ju hjärntvättad med teknisk mumbo-jumbo. Som dumförklarar köpet av bra komponenter och sen bara använda "vanliga" kablar. Postad 21 december 2007 - 21:44
Okej alla verkar iallafall överens om att kablar är inget att lägga ner en förmögenhet på. Jag vill helst ha en vanlig cd och jag ska faktiskt ta ner springa ner till en lokal handlare som har de 2 cd-spelare du rekommenderade. Får bli i mellandagarna. Tack för din tid ![]() Postad 29 januari 2008 - 01:40 Hur är det med er GS-ägare? Ingen som gått och blivit PL ägare? ![]() Fråga, Någon som kan några trevliga tweaks till GS20orna? Postad 18 februari 2008 - 12:25 De hade även MA PL300 stående, och vilka jättar med underbar finish det är. Var inte alls inne på högtalarbyte, men för skojs skull bad jag att få lyssna på dom. De var inkopplade med någon Primare utrustning (separat försteg och slutsteg), men kollade inte modell på grejerna för ljudet var som alltid, slätstruket. För när de sedan kopplade in PL300 med Arcam utrustningen så föll allt på plats. Luften i toppen infann sig, mellanregistret och basen blev helt underbara. Helt plötsligt var det fullt njutbart att lyssna även på essiga och dåliga inspelningar, och bra inspelningar var ju helt underbara. Allt fult i diskanten var som bortblåst, basen var det gott om och med bra djup, men det blev aldrig för mycket pga. underbar kontroll. Lyssnade sedan på GS20 och Hegel utrustningen igen, och det lät litet, instängt, essigt och allmänt tråkigt och dåligt. Vill tillägga att GS20 är utan tvekan den högtalare jag gillar bäst i sin prisklass och även en bit upp, men jämfört med PL300 så låter de rent utsagt skit ![]() Lurvas, du verkar vara lika pryltokig som mig, ge dig ut och lyssna på PL300, det är inte helt olika GS20 men allt är tio gånger bättre och alla eventuella brister är borta. Din NAD utrustning tror jag dock måste bort om du ska lira med PL serien, det blir nog alldeles för mjukt och gossigt med NAD Masters + PL. Med GS20 kan jag dock tänka mig att NAD passar som handen i handsken. Någon som plockat bort "gallret" framför diskanten på GS10/20/60? Någon skillnad? Postad 02 mars 2008 - 12:19 Postad 07 mars 2008 - 22:57 Postad 03 april 2008 - 22:14 Pryltokig är bara början.. ![]() PL300orna stötte jag på Malmö mässan.. Har sagt jag ska ge mig ut och lyssna på dom men har inte fått tummen ur det berömda än.. haha.. Ang att köra utan galler så gjorde jag det på mina GS20or.. Tyckte inte det gjorde någon skillnad för än jag satte tillbaka dom efter en tid.. Saknade då lite av luftigheten och spridningen i ljudet.. Tyvärr måste jag efter veckan som varit nu ta mitt medlemskap till en annan tråd.. GS20orna såldes och nytt har inhandlats.. ![]() 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |