Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Invideo Projector Frame Screen Home Cinema Gray

310 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 March 2007 - 08:15

tehsanta
  • tehsanta
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Tjena. Jag köpte en invideo 220x131 eller vad den nu heter.

Jag läste igenom tråden lite snabbt innan jag köpte den och såg att någon skrev någonting om att sätta upp duken igenom att hänga den på den översta metallskenan (jag antar att du menar metallpinnen?)

Det är ju inte en höjdaridé.. Isåfall skulle ju hela ramen (ca 15kg) lägga tyngd direkt på duken.. Du lär ju definitivt slippa vågor i duken med tanke på sträckkraften där.. Men jag tror inte att det är speciellt bra för duken i längden.

Jag kanske har missförstått vad du menade.. Det lät ju helt klart knepigt

Jag gjorde ivarjefall så att jag köpte fyra stycken ~2,8x2,8cm L-profiler i stål på närmaste järnaffär
som jag satte rakt in i väggen så att den sida som sitter i väggen hamnar bakom duken och så att den sticker fram överst. Sen skruvade jag fast duken i samma hål som var gjorda för metallfästena som följde med. Fungerar utmärkt :)

Det tog ett ganska bra tag att få till det rakt med tanke på att det är fyra stycken l-profiler och inte bara två.. Det finns ju bredare L-profiler men då kommer sannolikt inte skruvhålen i L-profilen passa out-of-the-box (jobbigt att borra i så pass små metallbitar)

Så det jag kom på var att jag tog 4st skruvar och muttrar och satte på metallöglorna som följde med direkt i l-profilernas hål. L-profiler har vanligtvis två stycken hål som sitter snett från varandra.
Så jag skruvade på båda öglor på dessa två-stycken L-profiler (två för varje metallögla som duken har.) och sedan lät jag dom sitta på medans jag märkte upp och skruvade fast dom i väggen.
På så sätt blev båda L-profiler perfekt raka både i förhållande till varandra men avståndet mellan skruvhålen blev -exakt- lika stort som öglorna.

Det här anser jag är en bättre approach än det jag läst tidigare. Tyngden blir fördelad bättre med 4st fästen med två skruvar i väggen vardera samt att tyngden inte ligger direkt på skruven.

Ovansidan av L-profilerna är väldigt svår att se. L-profilerna är inte många millimeter tjock och med tanke på att ramens ovansida oftast sitter högre upp än dina ögon så bör l-profilens kant inte synas pga vinkeln.

Förutom det så är jag väldigt nöjd med duken.. Det verkar något osannolikt att det skulle vara ADEO. Men vad det än är så är det ingen fråga om att det är den mest prisvärda ramspända duken på marknaden med hästlängder.

Ramen är top-notch ur alla aspekter annat än att det vore bättre om den var sneddad inåt. Om det nu är ADEO så skulle jag gissa på att det är därför dom inte använder den typen längre. Om man har projektorn under eller över duken så kommer man i någon mån få en mindre skugga där.
Såvida det inte rör sig om extrema förhållanden med vinklingar så är det i stort sett ingen skugga alls från projektorljuset. Omgivningsljus skapar givetvis skuggor.. men det är ju inte ett så stort problem.

När det gäller svärtan så är den total. Hur pass bra svärta du får beror på hur pass mörkt du har i rummet. Det jag upplever är att när projektorn projicerar svart så ser det ut som om det inte lyser på duken. Det kanske låter lustigt.. När en lcd-projektor ska visa svart så blir pixeln som ska bli svart.. svart.. för att blockera ljuset från projektorlampan.. Det lyser dock igenom den svarta pixeln lite.. därav blir det mörkgrått.

På en vit yta så skulle det synas.. Men på invideo-dukens svarta (vad jag antar är low-gain) duk så hamnar den mörkgråa tonen ungefär på samma ton som dukens färg. Vilket innebär att den inte syns. Nackdelen är att du förlorar viss färgdetalj i scener som använder just den typen av gråskala.. Men med dagens filmer så är det troligtvis inte ett speciellt stort problem. Stumfilmsentusiaster bör dock hålla sig till CRT-teknologi.

Det hela var enormt lätt att sätta ihop. Min ram kom i fyra delar och var bara att skjuta in i varandra med medföljande slabs of emergency. Man bör dock akta sig för att använda den på folk utomhus eftersom den kan ramla ner med folk och skada dig. Vilket invideo inte tar ansvar för. ;)

Jag är dock säker på att man kan blanda in ARN på något hörn ifall man råkar ut för det..eller silbersky.. hur som helst.. Det var jättelätt att sätta ihop den.. Det som däremot inte är lätt är att sätta upp den på väggen.

De medföljande öglorna har ju inget som helst logiskt syfte.. Det enda jag kan komma på att hänga det i skulle vara en gungställning. Det finns ju inga former av fästen som går att fästa i dom dära öglorna. Man kan ju inte hänga dom på skruvar heller iochmed att tyngden skulle ligga ca 3cm ut från väggen och rakt ner.. Det går säkert jättebra ett tag tills skruvarna börjar lossa lite och det räcker med att dom börjar luta aningen neråt så kommer duken att åka av dom.

Däremot fungerar öglorna utmärkt som mall för att få skruvhålen rätt när man sätter upp tehsanta™'s invideo-uppfästning med patenterad L-formsteknologi samma teknologi som används av bl.a. amerikanska militären och NASA. Efter det så fungerar dom ypperligt som knogjärn ifall man någon gång stöter på personerna som lyckats få ihop manualen.. troligtvis samma personer som skapat fästanordningen.

Ration verkar stämma bra på duken.. Så all-in-all.. Om du klarar av att följa min guide om hur du sätter upp duken så är det här den absolut mest prisvärda duken på marknaden. Alla ramspända dukar under 5000kr (på 93">) är ju ett skämt.

Kingpin och Projecta producerar vågor efter några månader förutom i de fall där duken går sönder pga den dåliga fästanordningen. Ramen är tunn och om du ställer den mot ett hörn så håller den inte formen av sig självt. Invideo-dukens ram kan man troligtvis använda som grunden till en riktigt stor go-cart (jag ska köpa en till och testa inom kort) eller en snygg dörringång för amerikaner. Extra wide med svarta kanter.

Det är mina intryck angående duken.

Jag kanske ska tillägga att jag använder en Sanyo Z5 dvi->hdmi från min laptop i 1280x720p60

Edit: Duken luktade en hel del badboll direkt när jag packade upp den. Lukten var borta redan dagen efter. Nu luktar den inte mycket badboll ens om man sätter näsan direkt mot duken.

Det verkar vara någon form av vinyl som duken är gjord av.

Redigerat av tehsanta, 05 March 2007 - 17:50.

Postad 06 March 2007 - 00:02

Peter2meter
  • Peter2meter
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jag har hängt upp min duk genom att dragit fast 3 skruvar med plugg i väggen. Innan jag satte dit dom kollade jag så att skruvhuvudet gick att vinkla in i spåret där huvudena för gummisnodd plopparna glider. Efter det så var det bara att lyfta upp duken vinkla den lite å smeka in den på anvisad plats.

Allt detta enligt instruktion från Bart. Tackar ännu en gång för detta tips.

Postad 06 March 2007 - 07:46

Nanoo
  • Nanoo
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
O jag satte upp min på det viset att jag köpte 2 kraftiga vinkel järn som jag moddade lite så det blev en liten kant som går in i spåret där huvudena för gummisnodd plopparna glider.

Ungefär så här :

_______________|
|
|
|
|

2 såna och jag har duken hängande 7 cm från väggen....blev perfekt med dimmbar backlight bakom :)

Postad 06 March 2007 - 09:36

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Duken har som bekant två sidor med ganska olika ytor, en glansig och en som är skrovlig.

Har någon provat båda sidorna? Vilken sida föredrar ni?

Postad 06 March 2007 - 11:31

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0

Duken har som bekant två sidor med ganska olika ytor, en glansig och en som är skrovlig.

Har någon provat båda sidorna? Vilken sida föredrar ni?

<{POST_SNAPBACK}>

den skrovliga är ju den riktiga duken så att säga och det går i stort sett inte att titta på den glansiga just för att den är väldigt glansig.

Postad 06 March 2007 - 15:49

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Bara två saker som hindrar mig från att köpa duken... för det första problemet med att dukramen är så djup vilket potentiellt skulle kunna ge mig skuggor i bilden eftersom jag har viss lutning på den takmonterade projektorn. För det andra verkar det knöligt att få till en bra upphängning vilket rimligtvis bör vara en självklarhet för en produkt som ska hänga på väggen! Skruvar i spår och vinkeljärnsmoddar i all ära, det är under all kritik att duken inte har ordentliga fästen!

Postad 06 March 2007 - 16:30

Unregisteredfd1d78ce
  • Unregisteredfd1d78ce
  • Lärjunge

• 386 inlägg
  • 0
Den har rejäla infästningar för att kunna hänga i, t ex krok på väggen. Tyvärr blir det dock en synlig lösning. Om du har tyg på väggen runtomkring kanske det går att få till en osynlig lösning med medföljande upphängning.

Postad 06 March 2007 - 16:41

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Att sätta upp duken mot vägg är superlätt.

Skaffa två skruv+plugg. Se till att skruvhuvudena går in i spåret på baksidan av duken. Sätt upp plugg samt skruv och skruva sen tillbaka skruven så långt det behövs och häng på duken. Funkar helt utmärkt, tar 5 minuter och kostar 20 spänn.
Duken sitter stabilt, det är lätt att få rakt samt att det är enkelt att justera dukens avstånd mot väggen genom att skruva in skruven exakt så långt som behövs. Inga problem alls.

Postad 06 March 2007 - 18:12

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Det var någon som kommenterade den lösningen med att det skulle äventyra ramkonstruktionen med för stor belastning?

Redigerat av Unregistered43614, 06 March 2007 - 18:22.

Postad 07 March 2007 - 02:44

tehsanta
  • tehsanta
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Det var någon som kommenterade den lösningen med att det skulle äventyra ramkonstruktionen med för stor belastning?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej. Jag missförstod det som att dom hängde upp den i metallstaven som duken hänger i. Sättet dom beskriver har inte den effekten.

Däremot är det en sämre lösning än den jag beskrev pga:

1) Det finns inga tillräckligt djupa skruvar med så pass litet skruvhuvud att den går att vinkla in i spåret

2) Vikten kommer direkt på skruvarna. Eftersom de flesta väggar är gjorda av porösa material så är det ofta så att skruven till slut ligger snett neråt vilket kommer att leda till att duken åker i golvet.

Sättet jag beskrev är (med risk att låta egenkär) överlägset de andra lösningarna i att viktfördelningen är bättre och att duken hänger i hålen som det var tänkt att den skulle hänga i öglorna.

Det är dessutom väldigt enkelt att sätta upp. Det blir lättare att få det rakt iochmed att du kan lägga ett vattenpass på l-profilerna medans du borrar in dom i väggen för att kunna göra små efterjusteringar medan du borrar i skruvarna ifall hålen inte är perfekt raka.

När jag skrivit skruv så har jag antydit användandet av plugg. Det är inte någonting som hjälper mot det jag skrivit tidigare.. Däremot är det ett krav för att skruv ska sitta bra till att börja med.

Att öglorna som följer med är under all kritik är givet. Däremot så finns det inget annat alternativ när det gäller en ramspänd duk i den här prisklassen.

Projecta och Kingpin's alternativ har kvalitet alá toys'r'us. Den här duken håller samma byggkvalitet som de adeo-dukar jag har sett.

Redigerat av tehsanta, 07 March 2007 - 02:50.

Postad 07 March 2007 - 02:48

tehsanta
  • tehsanta
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Den har rejäla infästningar för att kunna hänga i, t ex krok på väggen. Tyvärr blir det dock en synlig lösning. Om du har tyg på väggen runtomkring kanske det går att få till en osynlig lösning med medföljande upphängning.

<{POST_SNAPBACK}>

Det jag har hört är att det är meningen att duken ska hänga i en ställning.
Jag har inte hittat någon form av krok för väggmontage som är djup nog.
Det närmaste alternativet är lampkrokar.. Dom är djupa.. men inte gängade på mer än någon centimeter längst in på skruven, dom kommer inte att hålla.

Spik/Skruv klarar inte av belastningen iochmed att öglan hamnar 3cm från väggen.

En lång bult skulle kunna klara av det. Men det blir inte speciellt fint

Postad 07 March 2007 - 09:26

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

• 664 inlägg
  • 0
ska köpa ny duk nu i slutet på månaden och är lite nyfiken på denna duk samt dreamscreen's duk, den kostar ju förvisso dubbelt så mkt nästan och jag undrar om någon har erfarenhet av båda dukarna och kanske kan komma med nåt tips eller jämförelse mellan de två. (ska köra ramspänt)

88" - 92" med en tw700 är min plan.

Postad 07 March 2007 - 10:29

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nej. Jag missförstod det som att dom hängde upp den i metallstaven som duken hänger i. Sättet dom beskriver har inte den effekten.

Däremot är det en sämre lösning än den jag beskrev pga:

1) Det finns inga tillräckligt djupa skruvar med så pass litet skruvhuvud att den går att vinkla in i spåret

2) Vikten kommer direkt på skruvarna. Eftersom de flesta väggar är gjorda av porösa material så är det ofta så att skruven till slut ligger snett neråt vilket kommer att leda till att duken åker i golvet.

Sättet jag beskrev är (med risk att låta egenkär) överlägset de andra lösningarna i att viktfördelningen är bättre och att duken hänger i hålen som det var tänkt att den skulle hänga i öglorna.

Det är dessutom väldigt enkelt att sätta upp. Det blir lättare att få det rakt iochmed att du kan lägga ett vattenpass på l-profilerna medans du borrar in dom i väggen för att kunna göra små efterjusteringar medan du borrar i skruvarna ifall hålen inte är perfekt raka.

När jag skrivit skruv så har jag antydit användandet av plugg. Det är inte någonting som hjälper mot det jag skrivit tidigare.. Däremot är det ett krav för att skruv ska sitta bra till att börja med.

Att öglorna som följer med är under all kritik är givet. Däremot så finns det inget annat alternativ när det gäller en ramspänd duk i den här prisklassen.

Projecta och Kingpin's alternativ har kvalitet alá toys'r'us. Den här duken håller samma byggkvalitet som de adeo-dukar jag har sett.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej!
1 Vanlig metallexpanderplugg som jag inte minns storleken på men med 8mm borrhål har ett skruvhuvud som passar in perfekt för ramen. För montering i annat än gipsplugg bör såklart annan plugg användas.

2 Hur sätter du in expanderplugg så att den vrider sig i väggen? Efter att jag satt upp ramen i enkel gipsvägg med hjälp av två metallpluggar så hängde jag mig nästan i ramen. Den sitter och kommer inte att röra sig någonstans de närmsta 20åren... Lösningen har säkert andra brister, men inte av ovanstående anledning.

Postad 07 March 2007 - 14:48

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Låter ju som att det kanske går att få upp den utan allt för stort pill iaf.. då kvarstår bara oron för skuggor. Är det någon här som äger duken och har sin projektor något nedåtriktad från taket som kan uttala sig om skuggor?

Postad 08 March 2007 - 00:59

tehsanta
  • tehsanta
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Hej!
1 Vanlig metallexpanderplugg som jag inte minns storleken på men med 8mm borrhål har ett skruvhuvud som passar in perfekt för ramen. För montering i annat än gipsplugg bör såklart annan plugg användas.

2 Hur sätter du in expanderplugg så att den vrider sig i väggen? Efter att jag satt upp ramen i enkel gipsvägg med hjälp av två metallpluggar så hängde jag mig nästan i ramen. Den sitter och kommer inte att röra sig någonstans de närmsta 20åren... Lösningen har säkert andra brister, men inte av ovanstående anledning.

Expanderplugg i gipsvägg är ju litet utav ett undantagsfall. Dom brukar ju sitta lika bra som bultar.
Tegel/Betong etc där man handkas med porösa material använder man dock inte sådana pluggar.

Redigerat av tehsanta, 08 March 2007 - 01:00.

Postad 08 March 2007 - 01:04

tehsanta
  • tehsanta
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Låter ju som att det kanske går att få upp den utan allt för stort pill iaf.. då kvarstår bara oron för skuggor. Är det någon här som äger duken och har sin projektor något nedåtriktad från taket som kan uttala sig om skuggor?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har projektorn strax under en meter (kanske 80cm?) monterad i taket ovanför duken med ca 4-5 meters avstånd.
Den är dock inte nedåtriktad iochmed att det inte är speciellt bra för bilden
(Keystone-korrigering är någonting man bör undvika.)

Utan jag har helt enkelt använt lens-shift för att vinkla ner bilden.

Skuggan på toppen av ramen är ca 0.2-0.5cm tjock

Postad 08 March 2007 - 01:25

Dman
  • Dman
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
Det var väl dumt å börja prata om skuggor, nu kommer jag ju att sitta och titta efter det... :)

Eller om jag vänder det på ett annat sätt: med projen nästan 4 meter ifrån och ca 3 decimeter över dukram, så har jag tidigare inte ens funderat på skuggor.

Tycker det är avsevärt mycket mer störande med reflexerna från insidan av ramen, eftersom den är lite blank, och dessutom inte helt svart. Fast det är kanske inte så svårt att åtgärda med lite matt färg eller några bitar sammet.

Postad 08 March 2007 - 16:47

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Tyvärr saknar Sony VPL-HS20 vertikal lens shift så jag måste vinkla manuellt. Är medveten om att det inte är optimalt men hellre det än att fästa ett aplångt takstativ som hänger ner nån meter från taket. Vad gäller duk blev jag trött på att hela tiden försöka övertyga mig själv med kompromisser, jag satsar på en riktig duk istället. Euroscreen for the win! Den har ingen utåtstående ram, helt matt ram och är superenkel att fästa snyggt!

Postad 11 March 2007 - 06:13

tehsanta
  • tehsanta
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Reflexerna på insidan av ramen är där. Men inte så störande i mina ögon.. De är betydligt starkare om din bild ligger något utanför, iochmed att projektorn optimalt sett projicerar med radiusens mitt på mitten av duken så kommer då kunna expandera bilden så att den går något ut på kanterna av ramen utan att bilden syns på framsidan av ramen.

Angående Euroscreen så har den vinklad kant och vettig uppsättning. Den håller dock mycket lägre kvalitet än Invideo'n.. Ramen håller lägre kvalitet och den använder en sämre metod för dukuppsättningen.

Invideo-ramen är byggd av /tjocka/ alu-profiler till skillnad från frame vision
Det är därför Invideon väger 15kg mot Euroscreen frame visions 6kg.

Frame Vision's dukspänningssystem är liknande Invideons, bara att Euroscreen använder en plastpinne och en lång plastlist som du krokar på ramen. Nackdelen här är att du endast har fyra spännpunkter och iochmed att aluramen är förhållandevis tunn så finns risken att den blir skev över tid. Plastpinnarna som du spänner duken med är dessutom böjliga så det är inte ett speciellt bra system.

Invideo'n använder metallstavar som är tjockare än plastpinnarna frame vision använder. Dessa sätts i sin tur ihop direkt med gummisnoddar. Jag minns inte exakt hur många spännpunkter det finns men jag har för mig att det var ca 6st per långsida och 4st per kortsida på min 96" duk

Tog en bild på min dukuppsättning (det är taget med webcamen i min macbook pro så det är inte någon höjdarkvalitet.. det är en enorm fiskskålseffekt så bredden på hela bilden är ihopkrympt)

Postad bild

Redigerat av tehsanta, 11 March 2007 - 07:03.

Postad 12 March 2007 - 10:48

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Jag kikade främst på Euroscreen Frame Org Greyline som inte har en vinklad ram utan en ram som går kant i kant med duken, kardborrespänning istället för fasta spännpunkter och en betydligt smalare ram vilket tilltalar mig. Vad beträffar vikten så är väl det knappast något bra riktmärke för kvalité? Att invideoramen väger 15kg är knappast likställt med att den håller högre kvalité än en ram med lägre vikt. Jag tycker tvärtom att invideoramen verkar sämre på alla sätt:

1. Den är tyngre = större påfrestning på uppfästningsdetaljer
2. Ramkanten är dubbel så bred = i mitt fall mindre estetiskt tilltalande
3. Ramkanten har stort djup ut från duken = reflexer, skuggor på duk
4. Ramen är inte behandlad med matt färg = reflexer
5. Går inte att fästa på något snyggt sätt utan att göra redneckmodifiering

Missförstå mig inte, jag vill jättegärna att invideoduken ska slå euroscreen på fingrarna eftersom jag inte slagit till ännu. Tyvärr upplever jag flera brister än jag personligen kan acceptera och hoppas därför på Euroscreenduken ^_^

Postad 13 March 2007 - 11:17

tehsanta
  • tehsanta
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
1. Den är tyngre = större påfrestning på uppfästningsdetaljer

Anledningen till att jag använder det som riktmärke är för att på en ramspänd duk så är det viktigt att ramen inte blir skev. Tunnare ramar brukar inte hålla sin form av sig självt (om man lutar den mot någonting så kommer den inte ligga rakt.)
Det kan leda till att ramen blir något skev efter en tid, vilket leder till vågor i duken. I bästa fall kan man då ta ner duken och spänna om allting, men det brukar sällan vara fullt så enkelt.

2. Ramkanten är dubbel så bred = i mitt fall mindre estetiskt tilltalande

Jag tycker faktiskt tvärtom här, jag hade kunnat tänka mig ha en ännu bredare ram just pga att ramen förbättrar kontrasten i bilden, i hur den ramas in. Smalare ramar tycker jag brukar se mer konferens/diabildsaktigt ut. Men det är ju en smak/inredningssak

3. Ramkanten har stort djup ut från duken = reflexer, skuggor på duk

Jo det är ju definitivt någonting som det inte finns någon anledning att behålla förutom möjligtvis djupet på ramen i kombination med att den görs sneddad.

Däremot så är inte skuggproblemen synliga sålänge du inte har projektorn väldigt nära duken eller väldigt långt ovanför/under. Då menar jag lösningar som är extrema, normala takmontage producerar inte en så pass stor skugga så att den är synbar från de minst 4 meter som du bör sitta från en 96" duk.

4. Ramen är inte behandlad med matt färg = reflexer

Färgen är ju inte matt, men någon reflex från ramen är det inte såvida du har bilden inställt så att den inte kryper över på ramen.

5. Går inte att fästa på något snyggt sätt utan att göra redneckmodifiering

Det låter mer krångligt än vad det egentligen är. Det tog en halvtimma att sätta upp min duk när jag väl kom på ett bra sätt att göra det och den använder ju t.o.m. ramens egna hål, så det är ju inte direkt någon redneck-lösning. Men en vettig uppsättning är ju något som duken saknar, den borde definitivt ha det.

Missförstå mig inte, jag vill jättegärna att invideoduken ska slå euroscreen på fingrarna eftersom jag inte slagit till ännu. Tyvärr upplever jag flera brister än jag personligen kan acceptera och hoppas därför på Euroscreenduken :P

Den har ju de flesta av bristerna du nämner. Min poäng med svaren är bara att problemen låter större i forumet än vad dom egentligen är.
Du kan ju gå igenom några av forumens gallerier med duken och försöka se skuggor eller reflexer på ramen ex.

Anledningen till att jag är redo att bortse från dom där problemen som, om än små, är uppenbara problem är för att ramen håller en kvalitet som är så löjligt överlägsen något annat i nära prisklasser. Jag är skeptisk till om Invideo är exakt samma dukar som ADEO men det jag vet är att Invideo-dukarna håller samma kvalitet som Adeo på ramen och uppsättningen av duken.

Jag har inte ork att jämföra dukmaterial osv, men jag är väldigt nöjd med bilden.

Kardborruppsättning för duken låter inte som en höjdaridé. Så pass tunn kardborre har jag svårt att tro kommer kunna hålla duken vågfri i mer än någon månad i taget.
Med tanke på hur låg kvalitet euroscreen håller så skulle jag inte lita på det systemet.

Ett tips är att titta på dukar som använder samma dukspänningssystem som dyrare dukar använder, ADEO, Stewart etc.

Stewart använder massvis med knappar för att sätta fast duken. ADEO använder knappar/samma system som invideo beroende på duk

Jag läste något inlägg från Hembioconsults användare på forumet om att någon high-end duk skulle sluta använda knapp-systemet i favör för stålstavsupphängningen som ADEO använder. Det är samma upphängning som Invideo.

Om du ska lägga ut 5-7kkr på en duk så tror jag att det finns bättre alternativ än både Euroscreen och Invideo.

Nu orkar jag dock verkligen inte skriva mer om dukar :P Den är på väggen nu och det enda jag egentligen ville göra var att dela med mig min idé om uppsättningen.

Redigerat av tehsanta, 13 March 2007 - 11:22.

Postad 13 March 2007 - 12:06

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Snackade med Bjurab idag och han rekommenderade inte ett köp av Euroscreen Frame Orginal om syftet var fast installation i hemmet. Det lutar istället åt en Euroscreen Frame Vision Light Greyline, någon som har tips på en bättre produkt med samma egenskaper?

Postad 14 March 2007 - 13:51

darreee1
  • darreee1
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hejsan, jag hade tänkt och köpa en Invideo duk då den har fått väldigt bra kritik i detta forum.
Först och främst så vill jag köpa en lite billigare duk då min budget inte är så stor efter det att jag ska köpa Epson TW-700.

Jag har lite frågor om duken då TDJ data ger väldigt dålig information ifall måtten är yttermått eller "innermått".

Först och främst har jag kollat på duken som är 90" (200x119) är det totala måtten eller är det själva synliga ytan det avser, någon som vet?
Och stämmer detta överens med 16:9 för jag fick inte det att stämma vare sig det var ytter eller innermåtten. (konstigt)

Sedan så undrar jag ifall någon som vet eller själv har tw-700, om den passar bra till denna duk?
Vad jag vet så är TW-700 väldigt ljusstark och det kanske är bra till en lite gråare duk eller?

Och nu till sista frågan, om man ändå har lensshift så borde det väll inte bli någon reflektion/skugga på duken då man kan få in bilden perfekt?

Annars är jag väldigt övertygad om att köpa denna duk.
Tacksam för svar!

/Mvh Darre

Postad 15 March 2007 - 17:34

tehsanta
  • tehsanta
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Och nu till sista frågan, om man ändå har lensshift så borde det väll inte bli någon reflektion/skugga på duken då man kan få in bilden perfekt?

<{POST_SNAPBACK}>

Oavsett om du vinklar projektorn eller använder lens shift så kan du få skuggor om bilden är vinklad mycket.
Exempelvis om du har projektorn väldigt långt ovanför eller under duken.

Postad 15 March 2007 - 17:36

tehsanta
  • tehsanta
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Snackade med Bjurab idag och han rekommenderade inte ett köp av Euroscreen Frame Orginal om syftet var fast installation i hemmet. Det lutar istället åt en Euroscreen Frame Vision Light Greyline, någon som har tips på en bättre produkt med samma egenskaper?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet inte riktigt hur mycket den kostar. Men börjar du inte närma dig priset för en ADEO Planar? Det är Invideo-duken fast med vinklad kant och sammetsklädd ram.

Grym duk. Dock är svart sammet djävulen materialiserad när det gäller damm

Redigerat av tehsanta, 15 March 2007 - 17:38.

Postad 15 March 2007 - 17:54

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Jo det blir en plano för min del, kvarstår bara att bestämma mig för grått eller vitt dukmaterial. Var inne på grått men har blivit avrådd ett antal gånger nu så jag börjar bli tveksam själv :S

Postad 16 March 2007 - 10:39

tehsanta
  • tehsanta
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Jo det blir en plano för min del, kvarstår bara att bestämma mig för grått eller vitt dukmaterial. Var inne på grått men har blivit avrådd ett antal gånger nu så jag börjar bli tveksam själv :S

<{POST_SNAPBACK}>

Sweet. ADEO Plano är en grym duk.

Grått/Vitt beror ju lite på vad du har för projektor/tittarförhållanden.
Om du har en projektor med ovanligt hög lumen (markant över 1200) och inte kommer att ha den väldigt långt ifrån duken så brukar man få rätt dålig svärta.

Vita dukar är egentligen överlägset om du har ett helt mörklagt rum. Svärtan i bilden blir ju inte mörkare än den färg som duken har i ljusförhållandet du tittar på.

Vita dukar går ju i stort sett inte att använda i dagsljus.

Men när du har ett helt mörklagt rum så blir ju den synliga ytan optimalt sett svart.
Dock så lyser lcd-projar upp även svart så man får en något gråaktig svart-ton.. Om du har en duk med lägre gain så får du en bättre svärta vilket är bra även i mörklagda rum om du har en lcd-proj.

Däremot så blir färgerna starkare med en vit duk.

Om jag endast skulle se på film i ett helt mörklagt rum så skulle jag definitivt ta en vit duk såvida du inte har en konferensprojektor eller något åbäke med 5000 lumen ljusstyrka.

Om du vill kunna använda dimmad belysning medans du ser på film så skulle jag köra på en lätt grå duk.

Postad 16 March 2007 - 18:01

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Nu är den beställd! Blev en 92" Adeo Plano Velvet Pro Grey från Lefflers Hifi här i stan. Kunde inte låta bli att köpa Infinity Primus systemet när jag ändå var där, kul med klappar! :lol:

Postad 16 March 2007 - 18:02

tehsanta
  • tehsanta
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Schyst :lol:

Postad 26 March 2007 - 17:33

spindeln
  • spindeln
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Hej !

Om man har cirka 3,50 m mellan projektor och duk.....hur stor bild kan man då ha utan att det blir jobbigt för ögonen ?

Ska köpa en Epson Tw700 eller en Hitachi TX300 troligtvis.

Är ju viktigt med storlek på bilden så man köper rätt storlek på duken.

:)

Postad 26 March 2007 - 19:32

komoriman
  • komoriman
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Om man har cirka 3,50 m mellan projektor och duk.....hur stor bild kan man då ha utan att det blir jobbigt för ögonen ?

<{POST_SNAPBACK}>

Avståndet mellan proj och duk är ointressant, man behöver ju veta avståndet mellan
platsen du tänker sitta på och duken. En snabb tumregel är att ha hälften så bred duk
som avståndet mellan dig och duken!

Postad 26 March 2007 - 19:37

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
En bättre (:)) tumregel är sittavstånd någonstans mellan 1.5 - 2 ggr dukbredden beroende på tycke och smak. Personligen tycker jag 2 ggr dukbredden är alldeles för långt bort.

Postad 26 March 2007 - 20:00

spindeln
  • spindeln
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

En bättre (:rolleyes:) tumregel är sittavstånd någonstans mellan 1.5 - 2 ggr dukbredden beroende på tycke och smak. Personligen tycker jag 2 ggr dukbredden är alldeles för långt bort.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok ! Då passar en 2 meters duk ganska bra.

Tack för hjälpen ! :D

Postad 26 March 2007 - 21:07

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Tja, det beror väl på vilket sittavstånd du är på (det har du nämligen fortfarande inte avslöjat för oss), och sedan som sagt på tycke och smak lite grann. Alltid bra att prova direkt på väggen först om man kan, så man ser vad man tycker är lagom. :D

Postad 25 April 2007 - 14:55

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Har inte riktigt fattat varför alla lobbar så mkt för dubbla avståendet till bilden jämfört med bildens bredd. Nu kan man kanske inte riktigt dra den parallelen jag ska göra men iaf... Kolla avståndet från centrum av en bio till duken och jämför de med bredden på bilden på bian så ska du se att du kommer betydligt närmare ett 1:1 förhållande än 2:1....Så personligen tycker jag att sikta på 1.5 är optimalt...men de e ju jag....

Postad 25 April 2007 - 17:34

Unregistered1032
  • Unregistered1032
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Varför tillverkas inte större dukar? Jag har 5m till vägg. Tycker att 120" hade varit lagom. Men man får väl nöja sig med 106". Är inte säker på att Hitachi PJ-TX300 orkar blåsa upp bilden större utan att tappa för mycket i ljusstyrka.

/Ash

Postad 25 April 2007 - 18:29

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

Har inte riktigt fattat varför alla lobbar så mkt för dubbla avståendet till bilden jämfört med bildens bredd. Nu kan man kanske inte riktigt dra den parallelen jag ska göra men iaf... Kolla avståndet från centrum av en bio till duken och jämför de med bredden på bilden på bian så ska du se att du kommer betydligt närmare ett 1:1 förhållande än 2:1....Så personligen tycker jag att sikta på 1.5 är optimalt...men de e ju jag....

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med fullständigt. Här gormar alldeles för många om nackspärr och skelögdhet och annat om man skulle vilja flytta närmre än 2xdukbredden. De människorna kan aldrig ha varit på bio. <_<

Postad 29 April 2007 - 13:27

INJAsam
  • INJAsam
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
En fråga?

Kan jag köra denna duk med en INFOCUS IN72 eller är 900 ANSI för lite för att få stabil bild i rum med mysbelysning?

Postad 30 April 2007 - 07:29

Nexexplo
  • Nexexplo
  • Användare

• 238 inlägg
  • 0

Jag har lite frågor om duken då TDJ data ger väldigt dålig information ifall måtten är yttermått eller "innermått".

Först och främst har jag kollat på duken som är 90" (200x119) är det totala måtten eller är det själva synliga ytan det avser, någon som vet?
Och stämmer detta överens med 16:9 för jag fick inte det att stämma vare sig det var ytter eller innermåtten. (konstigt)

<{POST_SNAPBACK}>

Måtten som anges är yttermåtten på duken inklusive ram. Ramen är 7,5 cm vilket ger en duk på 185x104 vilket är 84" i 16:9-format.

Det är i alla fall så när det gäller den minsta duken, som jag har, att måtten som anges är yttermåtten.

/Nex ;)

Postad 07 May 2007 - 20:19

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

• 1209 inlägg
  • 0
Jaha.. Då orkade man inte gå runt och läsa mer om dukar och projektorer, så jag beställde en Mitsubishi HC1100 och en Invideo 99" (220x131)..

Antar att det blir helt okej! :)

Ska iaf bli mycket intressant! :P

Postad 11 May 2007 - 18:41

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

• 1209 inlägg
  • 0
Nu har iaf duken kommit lagom till helgen, men projektorn den måste man vänta på tills på måndag/tisdag kväll. :(

Duken verkar mycket stabil och var riktigt smidig att sätta ihop (förutom att den var så stor).

Har dock några små (Inget som kommer störa mig) veck i duken..Är det något som kommer försvinna så småningom ju längre den får hänga uppspänd, eller får man leva med det lilla?

Postad 11 May 2007 - 20:38

INJAsam
  • INJAsam
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Fick min duk idag. Blir inte klok på hur jag ska spänna duken i ramen med de gröna gummibanden?
Har aldrig haft en duk tidigare,

INVIDEO 200x119 Home cinema grey. :(

Postad 11 May 2007 - 21:25

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

• 1209 inlägg
  • 0
Det finns små "flikar" runt om på duken..De tar du bort.
Sen för du in metallstängerna där de skall vara, sen trär du på gummibandet runt "metallskruven" och sen igenom hålet som blivit av fliken runt metallstången och tillbaka till skruven..Förstår du? Det är ganska bra förklarat av instruktionsboken, förutom att bilderna som illustrerar är aningen missvisande då det på bilderna visas som att det skall finnas hål i duken vilket det inte gör.

Postad 11 May 2007 - 23:18

iThord
  • iThord
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Klart som fan att den är slut precis överallt när det är dags att beställa. 99" då alltså.
Nån som vet om den finns att få tag på nånstans?

Postad 15 May 2007 - 21:22

iThord
  • iThord
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Nån så vet vad det är för skillnad på "Invideo Projector Screen Framed 230x136 16:9 Grey Vision" och home cinema grey? den förstnämnda verkar gå att få tag i...

Postad 04 June 2007 - 13:12

mcbain
  • mcbain
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Köpte en INVIDEO 200x119 Home cinema grey för ett par dagar sedan. Det var medföljande "vinkeljärn" för att hänga upp den på väggen..

Ung så här såg dom ut från sidan (2 st).. funkade klockrent.

/
\
I
I
I

Postad 15 June 2007 - 19:18

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0
hej, fattar mig inte på monteringen. I hörnen ska man ju fästa några vinkeljärn av nåt slag, men det finns ju inga förborrade hål för dom, ska de va så? sen dom där "öglorna" som man väl ska hänga hela duken i, hur är det meningen att man ska fästa dom? blir gråhårig... :)

Postad 16 June 2007 - 10:00

Unregisteredfd1d78ce
  • Unregisteredfd1d78ce
  • Lärjunge

• 386 inlägg
  • 0
Det är inga förborrade hål för vinkeljärnen. Du får försiktigt trycka och skruva med skruvdragare så borrar skruvarna samtidigt.

Öglorna ska ha förborrade hål ovanpå en av långsidorna. Jag använde inte öglorna då jag ville ha en osynlig upphängning.

Postad 17 June 2007 - 11:46

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
Jag har 83-tumsversionen av den här, och av praktiska skäl tänker jag sälja den. Inte på grund av att jag inte skulle vara nöjd med den, men jag har plötsligt "fått ett behov" av en platt skärm som andra-display och enda alternativet jag har nu är att ha plattskärmen på väggen där duken sitter och sedan skaffa en duk som rullas ned från taket.

Om någon är intresserad, PM-a mig ett bud. Duken är i perfekt skick.

/P-O

Postad 25 June 2007 - 12:45

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
Efter lite omdisponering i rummet ska jag flytta min duk lite högre upppå väggen. Tills nu har jag använt "skruvar som går in i spåret på baksidan av ramens övre kant"-metoden för upphängning men detta var aldrig menat som någon permanent lösning. Jag vill få till något bättre.

Jag har sett "tehsanta":s variant med L-profiler men tror att det kommer att bli svårt eftersom jag inte har kvar varken de öglor som följde med från början eller skruvarna som skulle fästa dem i ramen.

Jag har i stället funderat på att hitta någon typ av metallprofil/skena med spår i övre kanten á la de som brukar användas i konferensrum för att hänga tavlor och blädderblockshållare på. Denna skulle skruvas fast i väggen ordentligt. Sedan någon typ av andra pliggar/beslag (liknande de som gummisnoddarna hakas fast i fast aningen längre) som kan löpa i spåret i ramens baksida och som även passar i spåret i skenan, så att man lätt kan hänga hela duken och samtidigt få den enkelt flyttbar i sidled.

Någon som har några förslag på pryttlar som skulle funka?

/P-O

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.