Bärbar StrandStereo med lite tryck
Postad 27 maj 2008 - 16:59

Postad 30 maj 2008 - 12:41
Ska eventuellt köpa lite delar idag. Fungerar kring för- och nackdelar kring bilstereo och slutsteg.
(Läses Slutsteg: ALPHAX2100 och Bilstereo: JVC KD-G342). Stämmer dessa?
Bilstereo
+ radio, line-in och cd finns med
+ drar mindre ström
- Ljudvolymen är inte lika bra som
Slutsteg
+ högre volym
+ robustare
- endast line-in finns
Trevlig helg!
Postad 02 juni 2008 - 11:31
Hade tänkt köra två diskanter och en bas/mellanregister. Så ifall jag kopplar basen i mono alltså utgången från de båda delningsfilterna så ska det väl fungera och då sänker jag väl motståndet i basen?
Men hur ska jag koppla - polen från filterna? Bara direkt till jord eller?
Eller ska jag koppla + utgångarna från filterna till samma ingång på bashögtalaren?
Postad 02 juni 2008 - 18:16
Lådan innehåller:
- En pioneer bilstereo
- Två GAS 6x9-högtalare
- OSB-skiva
- Lite dämpningsmattor
- Skruv
- Lim
- Silikon
- Åkgräsklipparbatteri
- Kablar
- Antenn
- Beslag
- Hantag

Postad 02 juni 2008 - 21:12

2000W (inte rms) bil-slutsteg SHARK
Gas 6x9or
stereon körde jag på biltem MC batteri (liknande JacobOs), och det fungerade fint, räcker 5h med basen

men ska köpa ett(2?) bilbatterier extra, skönt att slippa tystnad medans man laddar och det får ju plats i basen!
/s
. vill tacka Bao för inspirerande bilder!
Postad 02 juni 2008 - 23:59
S_h vad är det här för pjäs du byggt ihop?
Hur ska du orka bära den där på stranden?
Misstänker att man måste vara vältränad om man ska kånka runt på en sån där.
Eller är det kanske tänkt att ha den i husvagnen om du ska ha eget disco där?
Du skulle nästan haft ett par bärhandtag också!
Postad 06 juni 2008 - 13:03
Sen är ju basen knappt gjord för stranden, funkar bra som bas hemma, annars är siktet inställt på roskilde festivalen

larspaul-Mats: ser jäkligt schysst ut! vad är det för element?
/s
Postad 07 juni 2008 - 08:51
Det skulle vart jävligt sweet med lite UVljus under partytältet på festivalen. En lågenergiUVlampa från teknikmagasignet är målet att använda.
Då kommer problemet? Hur driver jag denna lampa avsedd för 220v AC med mitt bilbatteri?
Ska jag köpa en inverter som gör om 12v DC till 220v AC? Drar inte denna slut på batteriet på nolltid isåfall?
Eller finns det nån LEDliknande likströmshistoria med UVljus som kan motsvara denna lampa (ca: 75W standard lamps effekt)
Postad 07 juni 2008 - 10:38
Postad 07 juni 2008 - 16:58
Riktigt kul läsning och jag i fart med strandstereo bygge.
Tankarna går
- Bilstereo, ett 6*9 par, MC-batteri
- T-amp, Ipod, ett 6*9 par, MC-Batteri
Och nu surfade jag över en intressand pryl på biltema (leveras i par!!)
http://www.biltema.s...;iItemId=130401
Vad tror ni om 2 såna rullar och en bilstereo eller, T-amp

Postad 07 juni 2008 - 22:58
Jag skulle rösta på ett par 6*9 och sluten låda. Blir riktigt stor skillnad mellan öppen och stängd (enligt egna erfarenheter från mitt bygge).
T-ampen låter bra, Ja. Går länge, Ja. Låter högt, nja. Åtminstonne var de T-amp byggen jag stötte på under arvikafestivalen förra året inte de som lät mest. Men kanske bäst...
Postad 09 juni 2008 - 16:10
Detta ger ett kraftigt och bra ljud och fyller utan problem upp en tomt med fylligt ljud och för storleken en helt ok bas, jag laddade den i ca 2-3 timmar och kunde då spela hela dan och långt in på kvällen utan några som helst tendenser till batteritorka....
Lådan håller nu på att målas och så ska det på nät framför högtalarna och hade tänkt lägga upp en bild på det helt färdiga resultatet men här kommer alla fall 2 på hur den ser ut på ett ungefär

Postad 09 juni 2008 - 16:56
Ser ut som du får en bra spridning på ljudet när högtalarna har lite vinkel.
Funderar lite på hur man ska ladda batterierna. Jag har ett SMF-batteri från biltema.
Kollade lite på laddare (t.ex. 37-709).
Denna skulle vara "Batteriladdare för blyackumulatorer med fri elektrolyt". Vad skulle hända om man använde den laddaren på ett SMF-batteri?
Trevlig Vecka!
JakobO
Postad 09 juni 2008 - 17:29
Snyggt Nuclear!
Ser ut som du får en bra spridning på ljudet när högtalarna har lite vinkel.
Funderar lite på hur man ska ladda batterierna. Jag har ett SMF-batteri från biltema.
Kollade lite på laddare (t.ex. 37-709).
Denna skulle vara "Batteriladdare för blyackumulatorer med fri elektrolyt". Vad skulle hända om man använde den laddaren på ett SMF-batteri?
Trevlig Vecka!
JakobO
Jag kör med Laddare
och det funkar utmärkt, tar ca 7-8 timmar kanske att fulladda ett 4ah batteri men det är ju sällan man behöver det, det negativa är ju att den inte har nån form av automatik så man får hålla lite koll så man inte överladdar batteriet....
Postad 09 juni 2008 - 17:37
Behöver/kan man öppna det som på vanliga bilbatteri?
JakobO
Postad 10 juni 2008 - 18:39
Är det ett SMF-batteri du har Nuclear?
Behöver/kan man öppna det som på vanliga bilbatteri?
JakobO
Det är ett gelbatteri från biltema jag kör, då slipper man bry sig om hur det är vinklat i lådan och dessutom helt underhållsfritt, inga syror eller gaser som måste hållas koll på heller
Postad 10 juni 2008 - 23:35
Impen och jakobO: jag hade en t-amp på min tidigare och det lät kanon och funkade fint på roskilde!. om man bygger något ultraportabelt är t-ampen perfekt.
Men jag lyckades jag bränna min på fyllan

så numera har jag slutsteg låter bättre och kostar desstom mindre.
Postad 11 juni 2008 - 00:24
Jag jag nog bestämmt mig för att bygga en härlig smidig strandstereo..
Efter någon/några timmar i SketchUp kom jag fram till det här..
Tankar som jag har är..
- solskydd ipod touch, jag vet ju själv att jag inte ser något i solen

- vilka 6x9or? hög känslighet?
- ska lådan vara sluten?
- tamp eller slutsteg.. blir nog slutsteg.
- hur är det med 6x9or egentigen är det bättre med så stor volym som möjligt? Nu ligger den på 23L
- ska det vara delade kammare inte för att jag tror att det spelar någon roll?
- batteriet är ett 3Ah med måtten som är inritat 98 x 56 x 109 biltema gel
jag har hellre med mig ett extra batteri om jag ska iväg längre än en dag/kväll på stranden, känns som att jag måste gå upp lite.
Kan tillägga att jag inte riktigt tänkt på allt än men klockan är

Ytter måtten är:
höjd: 460mm
bredd: 350mm
djup: 250mm
material tjcklek: 12mm
Tyck till om idéen, ge förslag och kritisera men tänk på att måtten ska vara så små som möjligt.

Redigerat av impen88, 11 juni 2008 - 00:26.
Postad 11 juni 2008 - 06:19
BRL har ett par GAS 6*9. Funkar faktiskt bra, är inte så dyra (förlusten blir lindrigare om de går sönder)
- ska lådan vara sluten?
Yes, fungerar lådan lite som en baslåda, sen lär det komma in mindre skit.
- tamp eller slutsteg.. blir nog slutsteg.
Varför inte en bilstereo med mp3, line-in, cd och radio? Drar mycket mindre än ett slutsteg
- hur är det med 6x9or egentigen är det bättre med så stor volym som möjligt? Nu ligger den på 23L
Basklangen blir lite annorlunda antar jag. På BRL rekommenderade de 15-20 liter per högtalare.
- batteriet är ett 3Ah med måtten som är inritat 98 x 56 x 109 biltema gel
jag har hellre med mig ett extra batteri om jag ska iväg längre än en dag/kväll på stranden, känns som att jag måste gå upp lite.
Det batteriet kan du driva ditt steg i en halvtimme ungefär.
Kolla på åkgräsklipparbatterierna på 20-30ah. Är nog mer lagom.
Lycka till!
JakobO
Postad 11 juni 2008 - 08:37
Delar med mig lite av min lilla konstruktion, rätt basic med ett par dls 6x9 or och en t-amp, strömmen tas från ett 4ah gel batteri från biltema.
Detta ger ett kraftigt och bra ljud och fyller utan problem upp en tomt med fylligt ljud och för storleken en helt ok bas, jag laddade den i ca 2-3 timmar och kunde då spela hela dan och långt in på kvällen utan några som helst tendenser till batteritorka....
Lådan håller nu på att målas och så ska det på nät framför högtalarna och hade tänkt lägga upp en bild på det helt färdiga resultatet men här kommer alla fall 2 på hur den ser ut på ett ungefär
Tack för svaren, liten fundering om baterieto och stereon..
En halvtimme? Hur går det ihop med att Nuclears klarar sig hela dagen och långt in på kvällen med ett 4ah batteri då :/?
Ett batteri på 40ah är för stort.
Jag får väl inte ut allt ifrån högtalarna en bilstereo? och nej vill ha ipod touch helst.
Redigerat av impen88, 11 juni 2008 - 08:41.
Postad 11 juni 2008 - 11:22
Vi hade en AMP9a från 41Hz koppplad till dubbla 60Ah-bilbatterier (i 24V dvs), detta drevs i ca 12h innan vi märkte att nu ville det inte mycket mer.
Fick för övrigt hem mina AMP9-Basic igår och satt halva natten och lödde ihop en, alltid lika underbart när något gör ljud efter man kopplat in det =)
Ska testa hur länge jag kan driva den med ett par 12V 4.5Ah-batterier seriekopplade (24V-läget låter mycket bättre) måste bara byta till en lite större kylfläns då den jag testade med blev brännhet efter 10min.
Postad 11 juni 2008 - 13:45
Själv har jag också börjat med en strandstereo eller den ska stå i min sommarstuga & kanske tar jag med den i en cykelkärra om jag vill ha den på beachparty nån gång.
Jag har köpt ett bilbatteri 88amp på jula som ska stå för strömmen & det här paketet http://www.gulaprise...mp;ppid=65_5460
Men jag skulle vilja ha tips på ritningar eller beräkningar så att man vet vad man ska såga till för bitar.
Osäker på om lådan behöver en speciell volym för att spela bra eller om det endast är för att få rum med grejerna som räknas.
Postad 11 juni 2008 - 18:28
jag har lite frågor gällande byggandet av en volymratt till mitt bärbara ljud.
det är så att det är en subbas till en dator som jag lagt vantarna på.
volymratten till den sitter på satelliterna som jag INTE har, och tänkte då bygga en egen genom att använda det sladdparet som satt inuti, på ena ingången för satelliten.
har inga som helst nämnvärda kunskaper inom detta, men fick rådet att införskaffa mig en potentiometer och utgå därifrån.
märkte då idag på jobbet att vi minsann hade massa sådana som låg och skräpade så jag plockade med mig en för att testa, dock utan resultat.
när jag kollat på nätet har jag sett att det finns potentiometrar i alla möjliga mängder, former, styrkor (?) osv osv.
vad är det jag bör tänka på så jag väljer rätt då denna uppenbarligen inte fungerade? eller är det inte så enkelt som jag givetvis hoppades att det bara var o tvinna ändarna på sladden kring varsin "tråd" på potentiometern för att se ifall det fungerade?
tack på förhand, och ursäkta om jag verkligen missat väsentliga saker, men kom gärna med tips o förslag!
Postad 11 juni 2008 - 18:47
Fråga: Jag behöver en volymkontroll.
Svar: https://www.minhembi...l=volymkontroll inlägg #4
Hollyman:
Volym och lådstorlek beror på vilka högtalare du har.
Redigerat av JakobO, 11 juni 2008 - 18:48.
Postad 11 juni 2008 - 19:43
Grillchips:
Fråga: Jag behöver en volymkontroll.
Svar: https://www.minhembi...l=volymkontroll inlägg #4
tack och bock, bra manual!
men om man ska ligga lite på latsidan, tror du att det räcker med att rota sönder ett par random datorhögtalare och ta dennes volymkontroll? eller är det såpass stor skillnad på volymkontroller?
Postad 12 juni 2008 - 02:29
Kopplar du som länken jag länkar till i länken så får du ganska exakt valym som ökar jämnt över hela vridområdet...
Postad 13 juni 2008 - 06:19
I helgen blir det full fart och hela stereon ska ihop på en dag. Det som återstår är ett starkt batteri som jag inte har hunnit hitta än och ett skyddsgaller till fronten. Återkommer med bilder när jag har något att visa=)
Postad 13 juni 2008 - 14:28
Men det är 2par högtalare Gas Alpha 6925X samt ett par 625X & det är av typen coaxial högtalare om jag inte läst fel.
Sen är det en JVC KDG342 som ska stå för drivningen.
Förslag på låda eller spelar det nån roll i det här fallet vad man har för lådvolym?
Misstänker att dom högtalarna egentligen ska sitta i ett par bildörrar.
Redigerat av Unregistered1092, 13 juni 2008 - 14:29.
Postad 13 juni 2008 - 14:52
Jag och polarna skall på festival i sommar och funderar på att bygga våran egen stereo till arvika.
Tanken är att den inte skall gå på mer en 1500 kr dvs ett budgetbygge alltså.
Vi hade tänkt oss ipod==>slutsteg==>2 st 6x9.
slutesteget
http://www.teknikmag...mp;artnr=160046
Högtalarna
http://www.biltema.s...?iItemId=130395
Lådan som jag funderar på att bygga finns att beskåda i mitt galleri.
Tanken är att den skall göras i 12 mm mdf eller 12 mm plywood, varje högtalare kommer att få ca 19 liters slutna lådor.
Lådan kommer även att utrustas med en konverter från 12v till usb så att man kan ladda ipoden under drift.
I och med att jag är aldeles ny vad det gäller audio så tar jag gärna emot tankar och rekomendationer. Stereon kommer mest att spela elektronisk musik.
Postad 13 juni 2008 - 15:27
Vad gäller högtalare från biltema har jag dåliga erfarenheter. Kanske bara är jag. Hade sånna först i min låda men dom pajade och de jag fick som ersättning började efter ett tag låta kass så nu har jag ett par JBL istället. Funkar kanon.
Postad 13 juni 2008 - 22:19
Postad 14 juni 2008 - 11:12
Lådan in action på årets första grillning en av de där sköna sommardagarna i Maj
Redigerat av Unregistered5bf24521, 11 oktober 2018 - 08:26.
Postad 14 juni 2008 - 16:29
larspaul-Mats: ser jäkligt schysst ut! vad är det för element?
/s
Det är en 8" bas-mellan element från hifikit. Och sen har vi två stycken diskanthorn motorola. Låter lite väl starkt. Men sen när vi blir klara med volymkontrollen så blir det perfekt. Den låter riktigt bra även vid låga volymer. Vi kör allt med ett 55Ah batteri, vilket gör det hela lite väl tungt. Men med en pirra så går det.
Postad 16 juni 2008 - 07:59
Nu är stereon typ klar. Så klar att man våga visa upp den iaf=)
Hela bygget tog ca 20 timmar att slutföra och det som nu kvarstår är att måla den och sätta fast ett galler med lite lister.
Jag slänger upp lite kassa mobilbilder under dagen så får ni se. Kanske även kan få upp en filmsnutt med kass kvalité på också.
Låter jävligt bra gör den iaf=)!!!
Postad 16 juni 2008 - 12:43
Den har stereo, 4 6x9", blåa death-skulls och gröna neonrör som blinkar i takt.

Vad ska man göra för att skdda botten mot fukt på bästa sätt? Funderar på att slänga dit ett par fötter, men kan man klä botten med något vattenbeständigt?
Postad 16 juni 2008 - 16:09
De flesta pottar du köper idag har väldigt dålig logaritimiskhet(?) vilket gör att du får dålig kontroll på volymen (allt ljud kommer på en gång)...
Kopplar du som länken jag länkar till i länken så får du ganska exakt valym som ökar jämnt över hela vridområdet...
verkar som att du har lite koll på detta, så jag tänkte ställa några frågor gällande befintlig volymkontroll från annat par datorhögtalare.
skruvade upp en befintlig högtalare för att jag tänkte att jag skulle ta potentiometern därifrån och använda till mitt bygge.
dock ser denna potentiometer lite annorlunda ut mot den jag hade testat med innan som inte gav något resultat.
den har 6st "stickor" som är fastlödda istället för 3 som den andra jag hade.
nu vet jag inte hur jag ska använda denna heller, om det bara är att försiktigt ta loss lödningarna och köra?
bifogar lite bilder:

framsida med (första från vänster): "Tone"-reglage, "Volume"-reglage samt power-knapp.

baksida med lite olika ingångar.

bakom reglagen, potentiometrar.

överblick
tack på förhand!
Redigerat av grillchips, 16 juni 2008 - 16:25.
Postad 16 juni 2008 - 16:10
Redigerat av Unregistered8e2ab484, 16 juni 2008 - 16:11.
Postad 16 juni 2008 - 20:26
Bifogad fil(er)
Postad 16 juni 2008 - 20:50
En ny bild finns i mitt galleri och bygget startar på fredag.
Postad 16 juni 2008 - 22:01
Efter lite eftertanke så har jag införskaffat 2 st 6x9 GAS ALPHA 6925X för 480 kr.
En ny bild finns i mitt galleri och bygget startar på fredag.
Härligt!! Vad ska du driva ditt med?
Jag med faktiskt :-)
2 st 6x9or:
- GAS ALPHA6925X
ett steg:
- GAS ALPHAX2100
batteri:
- 12ah GEL mc-batteri
källa:
Ipod touch
Tankar om mitt bygge:
Jag kopplade ihop allt och tänkte mäta hur mycket ström(A) det drar men blev lite ställd med multimetern i hand, visst måste man ha en tångampermeter och typ seriekoppla?
Jag tog en 2A säkring och drog på mer och mer tills den brann, kan inte uttala mig om hur högt det va direkt då elementen låg löst och jag råka dra på lite fort sa jag hann inte reagera när det brann men jag kunde konstatera att det drar mer än 2A om man vill och det räcker bara till 6 timmar.. kanske dra å byta upp sig till mer, hur mycket drar den där riggen vill jag också kunna mäta, helst med en multimeter...
En bild :-) ska byggas snart.

Postad 16 juni 2008 - 22:05
Hm, PA-element skulle nog faktiskt funka, dessvärre så sbrukan man få mer djupbas i bilelement + att de oftast är billigare. kan vara värt att testa. Kolla in mitt bygge: 4" Koaxialer, 12" bas, biltemasteg, och ett biltema batteri.
Fint :-)
Hur många amperetimmar ligger batteriet på och hur länge räcker det?
Postad 16 juni 2008 - 22:19
Det skall drivas med Denver CAP-4100 Slutsteg.Härligt!! Vad ska du driva ditt med?
http://www.teknikmag...mp;artnr=160046
Kommer att använda ett bilbatteri som strömkälla.
Postad 17 juni 2008 - 00:14
verkar som att du har lite koll på detta, så jag tänkte ställa några frågor gällande befintlig volymkontroll från annat par datorhögtalare.
skruvade upp en befintlig högtalare för att jag tänkte att jag skulle ta potentiometern därifrån och använda till mitt bygge.
dock ser denna potentiometer lite annorlunda ut mot den jag hade testat med innan som inte gav något resultat.
den har 6st "stickor" som är fastlödda istället för 3 som den andra jag hade.
nu vet jag inte hur jag ska använda denna heller, om det bara är att försiktigt ta loss lödningarna och köra?
Postad 17 juni 2008 - 08:06
Nån som vet hur farligt det är att köra alla frekvenser på baselementet? Den går från 35Hz - 4000Hz
Går det annars bra att koppla in delningsfilter innan slutsteget?
Btw så finns det en tonkontroller byggsats på kjell å co. Men den har tyvärr två volymkontroller, höger och vänster så man får dra lite sladdar för att slippa ratta på två rattar för att justera volymen.
Postad 17 juni 2008 - 11:06
Anledningen till att du har 6 och inte 3 är helt enkelt att du måste ha en till varje kanal. Dvs 2x3 pinnar.
okej. har du nån idé på hur jag kan lösa detta om det är möjligt?
Btw så finns det en tonkontroller byggsats på kjell å co. Men den har tyvärr två volymkontroller, höger och vänster så man får dra lite sladdar för att slippa ratta på två rattar för att justera volymen.
aah! gick in o kikade och hittade den, tror jag. bas, diskant samt volymratt satt på den.
kostade ju inte mycket heller så frågan är om man inte ska ta o beställa den för att testa om den befintliga volymkontrollen inte går att använda.

har du någon erfarenhet av den volymkontrollen från kjell?
Postad 17 juni 2008 - 12:03
Kolla in mitt bygge: 4" Koaxialer, 12" bas, biltemasteg, och ett biltema batteri.
Skrämmande likt vårt bygge. Nästan så att det blir till att köra en duell

Vad väger din låda? Det blir ganska snabbt tungt med 12" om man ska ha någon stabilitet. Vår ligger runt 47 kg inkl 30Ah batteri.
Postad 17 juni 2008 - 12:58
aah! gick in o kikade och hittade den, tror jag. bas, diskant samt volymratt satt på den.
kostade ju inte mycket heller så frågan är om man inte ska ta o beställa den för att testa om den befintliga volymkontrollen inte går att använda.
har du någon erfarenhet av den volymkontrollen från kjell?
Har precis byggt ihop den men har inte testat den ännu. Lite jobbigt bara att volymkontrollerna var uppdelade i två. Men det går ju att fixa ganska lätt ifall man kollar kopplingschemat.
Den är ju billigare ifall man tänker på att stereopotentiometrar kostar jättemkt på elfa.
Postad 17 juni 2008 - 14:02
Härligt!! Vad ska du driva ditt med?
Tankar om mitt bygge:
Jag kopplade ihop allt och tänkte mäta hur mycket ström(A) det drar men blev lite ställd med multimetern i hand, visst måste man ha en tångampermeter och typ seriekoppla?
Jag tog en 2A säkring och drog på mer och mer tills den brann, kan inte uttala mig om hur högt det va direkt då elementen låg löst och jag råka dra på lite fort sa jag hann inte reagera när det brann men jag kunde konstatera att det drar mer än 2A om man vill och det räcker bara till 6 timmar.. kanske dra å byta upp sig till mer, hur mycket drar den där riggen vill jag också kunna mäta, helst med en multimeter...
Du kan ju skaffa ett panelinstrument för att mäta strömstyrkan finns en rätt billig på kjell å co men som tyvärr är dimensionerad för 30A som högsta värdet så skalan är lite dålig.
Annars för att kolla strömstyrkan så måste du kolla innan att multimetern klarar av de strömstyrkor du ska mäta. Men för att mäta så måste du låta strömmen gå igenom multimetern så att det är den enda vägen som strömmen går. Typ koppla från batteriet till sladden som vanligtvis ska gå från batteriet till slutsteget.
Redigerat av larspaul-Mats, 17 juni 2008 - 14:02.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar