Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Sony Ruby/Crt-afton i Kungsbacka 13 Maj

399 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 17 May 2006 - 00:37

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlĂ€gg
  • 0
Myten om den optimala 9" crt:n lever vidare? <_<

Lite grann som snömannen... :D

Postad 17 May 2006 - 07:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlĂ€gg
  • 0
Kul trÄd! <_< Inte minst diskussionen om begrepp och definitionerna pÄ dessa Àr intressant.

Arioch>>

Det finns mer som inverkar... T.ex. förmÄgan att Äterge matade bildrutor helt genlockat, alltsÄ 1:1 i hastighet. DÀr har CRT en enorm fördel mot alla digitala displayer. Ingen tidsinterpolering behöver nÄgonsin utföras.
JÀmför en PAL-film som spelas upp i 50 resp 60 Hz. Den senare frekvensen kommer att ge en mkt plattare bild.

Vad menar du? I vilket skede sker tidsinterpoleringen pÄ en SXRD? SÀger inte att du har fel, undrar bara vad du tÀnker pÄ.

Nu nÀr CF fanns pÄ plats, ni mÀtte in on/off pÄ den (troligtvis slÄr trichomaten i botten men frÄgar ÀndÄ), bara för skojs skull. :D

Postad 17 May 2006 - 07:10

thetias
  • thetias
  • MĂ€stare

• 2965 inlĂ€gg
  • 0

Som Arioch sÀger.
Det som han ser som viktigt i en bild dÄ han sitter i sin bio och njuter av film kan inte Ruby leverera till honom.
Den avgrundsdjupa svÀrtan finns inte och 3d-djupet Àr obefintligt om man jÀmför med en optimal 9".
Jag hÄller med om att ANSI kontrasten spelar mindre roll Àn Full On/Off dÄ man faktiskt ser pÄ film.
ANSI konstrasten som en 9" eller 8" CRT levererar Àr FULLT tillrÀcklig Àven för 1080i. Den som tror motsatsen har aldrig sett det med egna ögon...

<{POST_SNAPBACK}>

Har du aldrig sett större djup i ljusa scener med en bra digital Àn en CRT? :D

Okej, detta snack om hur bra CRT Ă€r, nu vill jag komma och se en! Finns det NÅGON hĂ€r som har en bra CRT instĂ€lld rĂ€tt sĂ„ man kan se? LĂ„ter mer och mer som nĂ„got man sĂ€ger men ingen kan visa.

<{POST_SNAPBACK}>

Arioch har vÀl en, vet dock inte hur lÄngt ifrÄn varandra ni bor.

<{POST_SNAPBACK}>

Arioch bor bara ett stenkasst frÄn mig i alla fall... <_<

Men han bakprojicerar frÄn sin CRT.

Postad 17 May 2006 - 08:59

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlĂ€gg
  • 0
NIN!!!!
Du kan komma hem till mig nÀr du vill sÄ kan du fÄ se en RUBY med HDDVD och du kommer INTE bli besviken!!! Skall iofs bara komma överens med Zoomair nÀr han kan kalibrera Rubyn!!
Men det jag har sett med RUBYN och HDDVD sÄ fÄr rÀtt mÄnga CRT se sig Slagna!!!
CRT Àgare fÄr gÀrna kommentera men gÀrna efter ni sjÀlva har sett det med egna ögon!!!
mÄnga snackar ju men inte mÄnga som sett det sjÀlva!!!

-mikee

Postad 17 May 2006 - 09:22

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0

VadÄ "det inte finns nÄgra konsumentbildkÀllor som egentligen krÀver 1080 superskarpa progressiva linjer pÄ höjden"

Det fÄr du gÀrna förklara? :D

<{POST_SNAPBACK}>

En MPEG2 eller MPEG4 film i "HD-kvalitet" Àr sÄ sönderkomprimerad sÄ att det Àr i stort sett omöjligt att hitta en enda bildruta dÀr det faktiskt finns 1080 unika, Àkta detaljer pÄ höjden. Det samma gÀller pÄ bredden.
Windows-skrivbordet i 1920x1080 krÀver extremt mkt bÀttre skÀrpa/fokus pÄ projjen Àn vad en MPEG-film gör.
Dessutom Àr det mesta material som finns filtrerat (tillsuddat) pÄ höjden, för att lindra ev. flimmer för alla japaner som har 1080i-TV:ar. Det Àr ganska mÄnga dÀr som har det...
SÄ ett kÀllmaterial som egentligen krÀver 1920x1080 skarpa bildpunkter i displayen Àr inte lÀtt att hitta... <_<

Postad 17 May 2006 - 09:26

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlĂ€gg
  • 0

NIN!!!!
Du kan komma hem till mig nÀr du vill sÄ kan du fÄ se en RUBY med HDDVD och du kommer INTE bli besviken!!! Skall iofs bara komma överens med Zoomair nÀr han kan kalibrera Rubyn!!
CRT Àgare fÄr gÀrna kommentera men gÀrna efter ni sjÀlva har sett det med egna ögon!!!

-mikee

<{POST_SNAPBACK}>

Är Rubyn tillbaka igen <_<

Postad 17 May 2006 - 09:27

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0

Lite OT: Vad jag förstÄr sÄ bygger djup i bilden pÄ: skÀrpa (upplösning?), on/off kontrast och ANSI kontrast, right? DÄ skulle CRT ha en fördel, lite större on/off kontrast, och Ruby tvÄ fördelar, bÀttre skÀrpa(upplösning?) och ANSI, right?

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns mer som inverkar... T.ex. förmÄgan att Äterge matade bildrutor helt genlockat, alltsÄ 1:1 i hastighet. DÀr har CRT en enorm fördel mot alla digitala displayer. Ingen tidsinterpolering behöver nÄgonsin utföras.
JÀmför en PAL-film som spelas upp i 50 resp 60 Hz. Den senare frekvensen kommer att ge en mkt plattare bild.

Se'n har vi Àven faktorer som gamma-hantering, vilket jag tycker att digitala displayer oftast Àr rent usla pÄ.
Om man tittar pÄ hur fÀrg-/gammakalibrering gÄr till sÄ förklarar det en hel del om varför en digital display kan ge en enormt bra fÀrg-/gammakurva men ÀndÄ se förfÀrligt platt och död ut dÄ man ser pÄ film. MÀtningar sker pÄ vissa bestÀmda punkter med statiska testbilder (IRE-plattor), ibland bara vid 5-6 olika IRE (som med DVE) och det sÀger strÀngt taget inte sÀrskilt mkt om hur det t.ex. ser ut i en snabb actionscen med fladdrande ljus och snabba klipp... DÀr skall ju gamman emuleras i ett hejdlöst tempo... Resultatet blir ofta banding och extremt överdrivna hopp i luminans som induceras av de digitala processorerna. Ganska lÀtt att Äterskapa med den scaler som jag har nu, ifall man editerar dess 11-punkters RGB/gamma reglage lite klumpigt. <_<

Finns sÀkert Ànnu fler punkter som pÄverkar 3D-kÀnslan, men jag kommer inte pÄ fler nu... :D

<{POST_SNAPBACK}>

Vilka digitalare tÀnker du pÄ, har aldrig sett projjar med bandnings (vad menar du med bandning, beskriv) problem (relaterade till gamman) och extrema hopp i luminans under "action" scener, har aldrig (vad jag kan minnas) hört nÄgon ens nÀmna det som ett problem med digitala projjar.

Jag mÀter gamma kurva med 10 steg, visst kan man önska andra metoder att visa gamman pÄ men det rÀcker hyfsat tycker jag.

En CRT har IMO INTE bÀttre djup i ljusa scener Àn en digital (hyfsat bra) projj idag, men dÄ mÄste du kolla i ett mörkt rum med 0 ljusinslÀpp och relativt mörka vÀggar och tak.

CRT:ns bÀttre djup i dom allra mörkaste scenerna Àr fortfarande mÀrkbart i ett rum som inte Àr optimalt, dÄ det Àr vÀldigt lite ströljus i sÄdanna scener.

Att du tyckte DLP Àr djupare Àn Rubyn i halvljusa till ljusa scener Àr inte sÄ konstigt dÄ dom Àr kungar pÄ ANSI.

Rubyn hade enligt mig klart bÀttre djup i dom halvljusa till ljusa scenerna, bÀttre kontrast, skÀrpedjup, detaljer o.s.v.

Som jag sa innan sĂ„ var det vid de allra mörkaste scenerna som CRT hade nĂ„got bĂ€ttre djup, fast dĂ„ Rubyn Ă€r sĂ„ bra pĂ„ svĂ€rta sĂ„ krĂ€vs det verkligen att scenen Ă€r VÄLDIGT mörk för att CRT skall fĂ„ en fördel.

Det första Johan sa efter kalibreringen via DVD var just vilket djup bilden fick.

<{POST_SNAPBACK}>

Oj, skojar du? SÄ fort man börjar labba med digitala gammainstÀllningar pÄ en digitalare sÄ blir det ju banding sÄ det stÀnker om det. Har du verkligen missat det..? :D
Jag har heller inte sagt att en CRT har bÀttre djup i ljusa scener, jag har bara sagt att det Àr inte alls lika viktigt med svÀrta i ljusa scener som i mörka.
Min plasma har mkt bÀttre djup i ljusa scener Àn vad min CRT har, men den har samtidigt allt annat Àn en naturlig bildÄtergivning.

Postad 17 May 2006 - 09:29

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0

Kul trĂ„d!  <_< Inte minst diskussionen om begrepp och definitionerna pĂ„ dessa Ă€r intressant.

Arioch>>

Vad menar du? I vilket skede sker tidsinterpoleringen pÄ en SXRD? SÀger inte att du har fel, undrar bara vad du tÀnker pÄ.

Nu nÀr CF fanns pÄ plats, ni mÀtte in on/off pÄ den (troligtvis slÄr trichomaten i botten men frÄgar ÀndÄ), bara för skojs skull. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Har ingen aning om ifall det sker tidsinterpolering pÄ en SXRD, jag talade om digitalare i största allmÀnhet.
Fast om det Àr sÄ att SXRD har fasta lÀgen med vilka den kan uppdatera bildrutorna - ja dÄ Àr den ju tvungen att tidsinterpolera vid vissa givna infrekvenser - eller hur?

Postad 17 May 2006 - 09:35

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlĂ€gg
  • 0

Oj, skojar du? SÄ fort man börjar labba med digitala gammainstÀllningar pÄ en digitalare sÄ blir det ju banding sÄ det stÀnker om det. Har du verkligen missat det..? :D
Jag har heller inte sagt att en CRT har bÀttre djup i ljusa scener, jag har bara sagt att det Àr inte alls lika viktigt med svÀrta i ljusa scener som i mörka.
Min plasma har mkt bÀttre djup i ljusa scener Àn vad min CRT har, men den har samtidigt allt annat Àn en naturlig bildÄtergivning.

<{POST_SNAPBACK}>

SÀg mig en modell som har detta problem, visst kan man sÀkert framkalla det, jag menar under normalt filmtittande nÀr projjen Àr hyfsat rÀtt kalibrerad.

Som sagt jag har aldrig hört talas om gamma relaterad bandning och extrema hopp i luminans som ett problem hos digitala projjar. Aldrig lÀst nÄn recension av t.ex. Widescreenreview, Cine4home dÀr det nÀmns.

Man tycker ju om det Àr bandning samt extrema hopp i luminans att fler borde uppmÀrksammat det, jag menar titta bara hur VB/FPN nÀmns, och jag skulle i alla fall reagera om det fanns extrema luminans hopp och bandning i bilden som var relaterat till gamman.

SÀger inte att du har fel, sÀger bara att "ingen" annan har nÀmnt detta som ett problem hos digital projjar.

SÄ du har rÀtt, jag mÄste ha missat nÄgot <_<

Ps. Jag vet vad gamma realterad bandning Àr, det jag sÀger Àr att jag inte tycker digitala projjar har detta som ett problem om man har en ganska brant gamma pÄ mellan 2,2-2,6.

Redigerat av ZoomAir, 17 May 2006 - 09:48.

Postad 17 May 2006 - 10:17

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
Det sista du skriver dÀr stÀmmer sÀkert i mÄnga fall, men hur mÄnga digitala projjar tror du Àr sÄ perfekt instÀllda? Out-of-the box med fabriksinstÀllningar sÄ lÀr det inte vara mÄnga som Àr i nÀrheten av en "korrekt" gamma, eller hur? Och dÄ Àr det inte heller sÄ lÄngsökt att tÀnka sig att banding p.g.a. digital gamma-emulering uppstÄr - eller?

Du utgÄr ifrÄn att alla har kunskap och utrustning för att utföra en korrekt D65, ~2.2 kalibrering, men det Àr ju en försvinnande liten minoritet som ens har hört talas om denna möjlighet.

AlltsÄ, rent logiskt sÄ Àr det inte alls ovanligt med gamma relaterad banding.

Problemet finns över huvud taget inte generiskt pÄ en CRT-projje.
AlltsÄ: ytterligare en generell fördel med CRT:er.

Postad 17 May 2006 - 10:32

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlĂ€gg
  • 0

Det sista du skriver dÀr stÀmmer sÀkert i mÄnga fall, men hur mÄnga digitala projjar tror du Àr sÄ perfekt instÀllda? Out-of-the box med fabriksinstÀllningar sÄ lÀr det inte vara mÄnga som Àr i nÀrheten av en "korrekt" gamma, eller hur? Och dÄ Àr det inte heller sÄ lÄngsökt att tÀnka sig att banding p.g.a. digital gamma-emulering uppstÄr - eller?

Du utgÄr ifrÄn att alla har kunskap och utrustning för att utföra en korrekt D65, ~2.2 kalibrering, men det Àr ju en försvinnande liten minoritet som ens har hört talas om denna möjlighet.

<{POST_SNAPBACK}>

Det krÀvs att det Àr relativt stora problem med gamman eller att man har en vÀldigt lÄg gamma för att gamma relaterade bandnings problem skall "synas".

Är i sĂ„ fall ett större problem hos dator skĂ€rmar Ă€n vad det Ă€r hos video optimerade hembio projjar.

Jag strÀcker mig sÄ lÄngt och sÀger att det i praktiken INTE Àr nÄtt problem hos digitala projjar, har aldrig heller hört nÄgon annan nÀmna det som ett problem.

SÄ visst du har rÀtt i teorin att dÄ digitala skÀrmar mÄste emulera gamman sÄ kan det sÀkert bli lite fel, men Äterigen nÀmn EN digital projj pÄ senaste som har detta problem.

SÄ lÀnge du inte kan komma med konkreta exempel pÄ projjar eller recensioner dÀr det nÀmns att det Àr ett problem sÄ kan vi inte dra nÄgra generella slutsatser om bandnings problem samt extrema luminans hopp.

SÄ NEJ CRT har inte en fördel hÀr mot digitala hembio projjar, kanske i teorin man inte i praktiken.

Du nÀmner out-of-the-box, skall vi ens prata om CRT out-of-the-box <_<

Ps. vÀljer man rÀtt gamma kurva i projjen, som normalt brukar kallas standard, normal och inte high contrast o.s.v. sÄ har man hos de flesta digitala projjar en bra gamma kurva out-of-the-box, i alla fall sÄpass bra att dessa gamma relaterade problem INTE Àr ett problem.

Redigerat av ZoomAir, 17 May 2006 - 10:37.

Postad 17 May 2006 - 10:59

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlĂ€gg
  • 0

En MPEG2 eller MPEG4 film i "HD-kvalitet" Àr sÄ sönderkomprimerad sÄ att det Àr i stort sett omöjligt att hitta en enda bildruta dÀr det faktiskt finns 1080 unika, Àkta detaljer pÄ höjden. Det samma gÀller pÄ bredden.
Windows-skrivbordet i 1920x1080 krÀver extremt mkt bÀttre skÀrpa/fokus pÄ projjen Àn vad en MPEG-film gör.

<{POST_SNAPBACK}>

Sony har gjort demos pÄ BD vs master (i typ 400 mbit/s) med deras 4K*2K SXRD och enl observatörer var det lögn i helsike att se skillnad pÄ de tvÄ. Desamma gÀller MS VC1-demos vs master. Det fÄr iaf sÀgas vara hyffsad kvalité och ett kvitto pÄ att konsument har kommit ifatt det bÀsta proffsmarknaden har att erbjuda.

Tror det Àr rimligt att anta att "under 1080" kan ge en viss nergradering av sÄdant material. Och om inte annat Àr det ju najs att slippa skalning... <_<

Det sagt om upplösning, angÄende skÀrpa sÄ Àr det som sagt smaksak hur mkt skÀrpa man "behöver". Vad som dock Àr sÀkert Àr att det finns skarpare displaytekniker Àn CRT och jag tror som Nin att det kommer göra skillnad, inte minst med ovanstÄende material.

Har ingen aning om ifall det sker tidsinterpolering pÄ en SXRD, jag talade om digitalare i största allmÀnhet.
Fast om det Àr sÄ att SXRD har fasta lÀgen med vilka den kan uppdatera bildrutorna - ja dÄ Àr den ju tvungen att tidsinterpolera vid vissa givna infrekvenser - eller hur?

Aha, du menade sÄ. Har heller ingen aning om hur SXRD fungerar. Skulle gissa att den, native, klarar fler Àn en uppdateringsfrekvens dock.

Zoom>>Jo bandningar finns lite hÀr och var. FrÀmst pÄ helt digitala tekniker som dlp och plasma. Optoma Àr ett exempel. :D Problemet ligger vÀl frÀmst i att man inte kommer upp tillrÀckligt bitdjup. NÄnslags huvudregel Àr vÀl att man har 4 bitars "överflöd", dvs för 8 bit video sÄ krÀvs minst 12 bitars precision. Det Àr ju för den hÀr typen av problem man tagit fram det mörkgröna segmentet i vissa dlp-ers fÀrghjul (=extra segment, mer bitar, Ät den för luminans viktigaste fÀrgen, grön).

Ang. SXRD sÄ Àr det ju sÄ att det i grunden Àr en analog teknik och detta kombinerat med 12 (eller Àr det 14?) bits degamma gör bandningsproblem, uppkommen av displaytekniken som sÄdan, inte sÀrskillt troliga. Ser man bandingar Àr det troligare beroende pÄ materialet, taskig bildprocessing eller klantig instÀllning, nÄgot alla displaytekniker kan rÄka ut för.

Postad 17 May 2006 - 11:32

thetias
  • thetias
  • MĂ€stare

• 2965 inlĂ€gg
  • 0

VadÄ "det inte finns nÄgra konsumentbildkÀllor som egentligen krÀver 1080 superskarpa progressiva linjer pÄ höjden"

Det fÄr du gÀrna förklara? :D

<{POST_SNAPBACK}>

Dessutom Àr det mesta material som finns filtrerat (tillsuddat) pÄ höjden, för att lindra ev. flimmer för alla japaner som har 1080i-TV:ar. Det Àr ganska mÄnga dÀr som har det...
SÄ ett kÀllmaterial som egentligen krÀver 1920x1080 skarpa bildpunkter i displayen Àr inte lÀtt att hitta... <_<

<{POST_SNAPBACK}>

Jag förstÄr hur du tÀnker, men jag Àr helt övertygad om att det omöjligt för ögat att se att Bluray i 1080p kÀllmaterial Àr sönderkomprimerat.
MPEG2 vid 40Mbps som tex Sony skall anvÀnda till sina BD filmer Àr ju hÀstlÀngder bÀttre Àn vad vi Àr vana vid! Vad Àr det HDTV har, ca 12 Mbps i 1080i? Det Àr ju fin skarp bild bara det... :D

1080i japanerna kan ju anvÀnda, just det, 1080i ut istÀllet sÄ det borde ju inte vara en anledning till att "sudda" till bilden vid 1080p ut?
Men "tillsuddat" var iofsig lite luddigt skrivet, vad menar du?
1920x1080p Àr ju dessutom bÀttre pÄ att hantera snabba rörelser i bild dÄ det Àr progressivt.
Men som du sÀger, man kan ju inte jÀmföra med en stillbild pÄ skrivbordet i windows.

Postad 17 May 2006 - 13:15

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Sony har gjort demos pÄ BD vs master (i typ 400 mbit/s) med deras 4K*2K SXRD och enl observatörer var det lögn i helsike att se skillnad pÄ de tvÄ. Desamma gÀller MS VC1-demos vs master. Det fÄr iaf sÀgas vara hyffsad kvalité och ett kvitto pÄ att konsument har kommit ifatt det bÀsta proffsmarknaden har att erbjuda.

Tror det Àr rimligt att anta att "under 1080" kan ge en viss nergradering av sÄdant material. Och om inte annat Àr det ju najs att slippa skalning... :D

Det sagt om upplösning, angÄende skÀrpa sÄ Àr det som sagt smaksak hur mkt skÀrpa man "behöver". Vad som dock Àr sÀkert Àr att det finns skarpare displaytekniker Àn CRT och jag tror som Nin att det kommer göra skillnad, inte minst med ovanstÄende material.

Aha, du menade sÄ. Har heller ingen aning om hur SXRD fungerar. Skulle gissa att den, native, klarar fler Àn en uppdateringsfrekvens dock.

Zoom>>Jo bandningar finns lite hÀr och var. FrÀmst pÄ helt digitala tekniker som dlp och plasma. Optoma Àr ett exempel. :D Problemet ligger vÀl frÀmst i att man inte kommer upp tillrÀckligt bitdjup. NÄnslags huvudregel Àr vÀl att man har 4 bitars "överflöd", dvs för 8 bit video sÄ krÀvs minst 12 bitars precision. Det Àr ju för den hÀr typen av problem man tagit fram det mörkgröna segmentet i vissa dlp-ers fÀrghjul (=extra segment, mer bitar, Ät den för luminans viktigaste fÀrgen, grön).

Ang. SXRD sÄ Àr det ju sÄ att det i grunden Àr en analog teknik och detta kombinerat med 12 (eller Àr det 14?) bits degamma gör bandningsproblem, uppkommen av displaytekniken som sÄdan, inte sÀrskillt troliga. Ser man bandingar Àr det troligare beroende pÄ materialet, taskig bildprocessing eller klantig instÀllning, nÄgot alla displaytekniker kan rÄka ut för.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo bandning finns sjÀlvklart, fast Àr det relaterat till att den inte klarar av att emulara gamman korrekt <_<

Har aldrig hört typ Greg R sÀga att denna projj har dÄlig gamma emulering dÀrav bandning.

T.ex dator skÀrmar med alldeles för lÄg gamma, sÄ ser man tydlig bandning i bl.a. mörka scener, men en projj som Àr optimerad för video, som kan emulera en gamma pÄ över 2.0 ganska sÄ enkelt dras vad jag vet inte med gamma relaterade bandnings och extrema luminans drop.

Redigerat av ZoomAir, 17 May 2006 - 13:34.

Postad 17 May 2006 - 13:20

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det krÀvs att det Àr relativt stora problem med gamman eller att man har en vÀldigt lÄg gamma för att gamma relaterade bandnings problem skall "synas".

Är i sĂ„ fall ett större problem hos dator skĂ€rmar Ă€n vad det Ă€r hos video optimerade hembio projjar.

Jag strÀcker mig sÄ lÄngt och sÀger att det i praktiken INTE Àr nÄtt problem hos digitala projjar, har aldrig heller hört nÄgon annan nÀmna det som ett problem.

SÄ visst du har rÀtt i teorin att dÄ digitala skÀrmar mÄste emulera gamman sÄ kan det sÀkert bli lite fel, men Äterigen nÀmn EN digital projj pÄ senaste som har detta problem.

SÄ lÀnge du inte kan komma med konkreta exempel pÄ projjar eller recensioner dÀr det nÀmns att det Àr ett problem sÄ kan vi inte dra nÄgra generella slutsatser om bandnings problem samt extrema luminans hopp.

SÄ NEJ CRT har inte en fördel hÀr mot digitala hembio projjar, kanske i teorin man inte i praktiken.

Du nÀmner out-of-the-box, skall vi ens prata om CRT out-of-the-box :D

Ps. vÀljer man rÀtt gamma kurva i projjen, som normalt brukar kallas standard, normal och inte high contrast o.s.v. sÄ har man hos de flesta digitala projjar en bra gamma kurva out-of-the-box, i alla fall sÄpass bra att dessa gamma relaterade problem INTE Àr ett problem.

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant attityd, att bara för att man inte har lÀst om det tidigare sÄ finns det inte. <_<
En *ny* CRT out-of-the-box Àr i 99 fall av 100 perfekt instÀlld för den plats dÀr den skall hÀnga/stÄ. Du kanske inte har lÀst om det heller, men sÄ Àr det.
En begagnad CRT dÀremot kan sÄklart ha alla möjliga problem med bildÄtergivningen, dock inget som Àr relaterat till emulerad gamma.
Om du vill ha modellbeteckningar sÄ kan jag nÀmna min f.d. LCD-projje, Hitach PJ-TX100, den hade egentligen bara mjuka övergÄngar i ett eller tvÄ av fabrikslÀgena. Dock var bÄda dessa kraftigt krossade i svarta omrÄden och helt oanvÀndbara av den anledningen. Började man labba med gamman sÄ blev det snabbt totalförstört i ljusare omrÄden. Detta Àr helt sjÀlvupplevt och inget som jag har lÀst mig till, men eftersom du lÀser det nu sÄ kanske du kan tro pÄ det? :D

Postad 17 May 2006 - 13:22

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Tror det Àr rimligt att anta att "under 1080" kan ge en viss nergradering av sÄdant material. Och om inte annat Àr det ju najs att slippa skalning... <_<

<{POST_SNAPBACK}>

SÄg ingen banding pÄ den Ruby som jag sÄg, sÄ jag har lÀtt för att tro pÄ det du skriver hÀr. Dock Àr den en av bara kanske tvÄ-tre digitalare som jag har sett som inte har banding, sÄ problemet Àr oerhört vanligt.

Postad 17 May 2006 - 13:26

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0

Det fÄr du gÀrna förklara? B)

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag förstÄr hur du tÀnker, men jag Àr helt övertygad om att det omöjligt för ögat att se att Bluray i 1080p kÀllmaterial Àr sönderkomprimerat.
MPEG2 vid 40Mbps som tex Sony skall anvÀnda till sina BD filmer Àr ju hÀstlÀngder bÀttre Àn vad vi Àr vana vid! Vad Àr det HDTV har, ca 12 Mbps i 1080i? Det Àr ju fin skarp bild bara det... :D

1080i japanerna kan ju anvÀnda, just det, 1080i ut istÀllet sÄ det borde ju inte vara en anledning till att "sudda" till bilden vid 1080p ut?
1920x1080p Àr ju dessutom bÀttre pÄ att hantera snabba rörelser i bild dÄ det Àr progressivt.
Men som du sÀger, man kan ju inte jÀmföra med en stillbild pÄ skrivbordet i windows.

<{POST_SNAPBACK}>

Tillsuddat vertikalt = vertikal filtrering. Kan inte förklara det mindre suddigt/luddigt Àn sÄ. Det Àr precis vad som sker. Har du Premiere? Testa instÀllningen "flicker removal" (tror jag att den heter) pÄ ett interlaced videoklipp sÄ ser du vilken enorm skillnad det Àr.

VÀrst vad det verkar vara mÄnga som har erfarenhet av BD nurÄ..? Jag har dÄ knappt sett en sÄdan spelare pÄ bild. :D

Och att Sony sÀger att det Àr svÄrt att skilja mot mastrar... Ja, det kan ju aldrig vara ett marknadsföringsknep. NÀ, det Àr ju förstÄs omöjligt. ;)
Det skulle isf vara första gÄngen i vÀrldshistorien som en nedkomprimerad kopia Àr lika bra som en master. LÄter högst osannolikt i mina öron, men jag har ju inte sett det med egna ögon förstÄs. ;)

Postad 17 May 2006 - 13:44

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
Ngn som har lust att diskutera frÄgan kring lÀmpligheten i mÀtmetod vid fÀrgkalibrering/gammajustering?
AlltsÄ: Àr det sjÀlvklart att en projje med en "korrekt" gammakurva för alla tre grundfÀrger ger en korrekt och bra bild?
I och med att man mÀter och justerar mot ett antal statiska testbilder - Àr det dÄ sÄ himla sÀkert att gamman rent perceptuellt Àr som den skall i alla typer av scener som den skall klara av att Äterge?

För mig kÀnns det som att man stÀller in respektive statisk bild sÄ att den hamnar rÀtt i diagrammet, men nÀr det vÀl börjar röra pÄ sig sÄ kan ju alla möjliga skojiga saker hÀnda, eller hur?

Kan det vara sÄ att detta Àr sjÀlva anledningen till att i stort sett alla digitala projjar krÀver en ingÄende kalibrering och att förinstÀllda fabrikslÀgen ofta ger en rÀtt sÄ felaktig bild:
NÀmligen att man pÄ fabrik justerar in den bÀsta kompromissen som ger minst antal artefakter pÄ det stora hela taget?
T.ex. att man döljer banding med hjÀlp av för hög gamma (som pÄ min f.d. LCD) och att man döljer helt felaktiga röda nyanser genom att skifta Ätergivningen av hudtoner liiite liiite (som pÄ min plasma)..?
NĂ€..?
Ja..?

Postad 17 May 2006 - 13:45

thetias
  • thetias
  • MĂ€stare

• 2965 inlĂ€gg
  • 0

Det fÄr du gÀrna förklara? ;)

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Tillsuddat vertikalt = vertikal filtrering. Kan inte förklara det mindre suddigt/luddigt Àn sÄ. Det Àr precis vad som sker. Har du Premiere? Testa instÀllningen "flicker removal" (tror jag att den heter) pÄ ett interlaced videoklipp sÄ ser du vilken enorm skillnad det Àr.

VÀrst vad det verkar vara mÄnga som har erfarenhet av BD nurÄ..? Jag har dÄ knappt sett en sÄdan spelare pÄ bild. :D

Och att Sony sÀger att det Àr svÄrt att skilja mot mastrar... Ja, det kan ju aldrig vara ett marknadsföringsknep. NÀ, det Àr ju förstÄs omöjligt. ;)
Det skulle isf vara första gÄngen i vÀrldshistorien som en nedkomprimerad kopia Àr lika bra som en master. LÄter högst osannolikt i mina öron, men jag har ju inte sett det med egna ögon förstÄs. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Ok,ok. B)
Nej, har inte Premiere, Àr inte det en tysk kanal som dubbas?
Aldrig hört talas om den hÀr flickering funktionen, och jag tror inte den kommer finnas via HDMI med 1080p frÄn en BD spelare.

Nej, inte sett Bluray, det var dÀrför jag gav exemplet med HDTV som Àr bra mycket sÀmre kÀlla men ÀndÄ ger fantastisk bild...
Du sÀger ju emot dig sjÀlv dÀr. ;) Eftersom du inte heller sett Bluray 1080p sÄ vet du inte heller om det skulle finnas komprimerings artefakter, eller hur? ;)
SÄ dÄ kan ingen av oss egentligen backa upp det vi sÀger hÀr. Inte förrÀns vi sett det med egna ögon...

Postad 17 May 2006 - 16:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlĂ€gg
  • 0

VÀrst vad det verkar vara mÄnga som har erfarenhet av BD nurÄ..? Jag har dÄ knappt sett en sÄdan spelare pÄ bild. <_<

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har förvisso sett BD, vad nu det har med saken att göra, jag hade pÄstÄtt mig tro samma sak ÀndÄ.

Iaf, att hög skÀrpa fÄr större betydelse med Àn bÀttre material krÀvs vÀl ingen NASA-ingenjör för att rÀkna ut. Inte heller att BD/HDDVD kommer ge oss material som Àr av hittils oslagbar kvalité. Baserat pÄ det kan man diskutera mycket, uppenbarligen...

Och att Sony sÀger att det Àr svÄrt att skilja mot mastrar... Ja, det kan ju aldrig vara ett marknadsföringsknep. NÀ, det Àr ju förstÄs omöjligt. :D

Vem har sagt att det Àr Sony som sÀger att BD Àr svÄrt att skilja frÄn mastrar?

Det skulle isf vara första gÄngen i vÀrldshistorien som en nedkomprimerad kopia Àr lika bra som en master. LÄter högst osannolikt i mina öron, men jag har ju inte sett det med egna ögon förstÄs. :D

Den Àr sÀkert inte lika bra som master, man att den iprincip ser lika bra ut som master Àr inget omöjligt. Uppenbarligen inte eftersom de som haft möjligheten att göra jÀmföresler, har haft svÄrt att peka ut skillnader. Ja, Àven vid blindtester föresten...

NÄn skillnad finns det dock sÀkert om man glor, riktigt , riktigt noga. PoÀngen Àr vÀl dock att det troligtvis lÀr vara svÄrare att se pÄ CRT Àn pÄ vissa andra projjar och att dessa andra projjar förmodligen mÄr bra av att vara minst 1080. B)

Redigerat av pacman, 18 May 2006 - 07:48.

Postad 17 May 2006 - 16:40

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlĂ€gg
  • 0

Intressant attityd, att bara för att man inte har lÀst om det tidigare sÄ finns det inte. <_<
En *ny* CRT out-of-the-box Àr i 99 fall av 100 perfekt instÀlld för den plats dÀr den skall hÀnga/stÄ. Du kanske inte har lÀst om det heller, men sÄ Àr det.
En begagnad CRT dÀremot kan sÄklart ha alla möjliga problem med bildÄtergivningen, dock inget som Àr relaterat till emulerad gamma.
Om du vill ha modellbeteckningar sÄ kan jag nÀmna min f.d. LCD-projje, Hitach PJ-TX100, den hade egentligen bara mjuka övergÄngar i ett eller tvÄ av fabrikslÀgena. Dock var bÄda dessa kraftigt krossade i svarta omrÄden och helt oanvÀndbara av den anledningen. Började man labba med gamman sÄ blev det snabbt totalförstört i ljusare omrÄden. Detta Àr helt sjÀlvupplevt och inget som jag har lÀst mig till, men eftersom du lÀser det nu sÄ kanske du kan tro pÄ det? :D

<{POST_SNAPBACK}>

Vad menar du att en ny CRT "alltid" var perfekt instÀlld för den plats den skall stÄ pÄ, det betyder vÀl att dom innan visste vart den skall stÄ och har stÀllt in den efter det, det Àr ju inte riktigt out-of-the-box. Sedan Àr det ju inte intressant lÀngre dÄ det nÀstan bara Àr begagnade CRT:er som cirkulerar.

Om du tog upp ett problem som var helt obekant sÄ visst, men nu snackar vi gamma relaterade artefakter det Àr ju inte precis nÄtt nytt i video vÀrlden. Och om ingen recensent av hög klass har nÀmnt eller klagat pÄ gamma relaterad bandning och extrema luminans skillnader sÄ anser jag att problemet inte Àr stort, och dessutom sÄ nÀmns det inte heller av vanliga anvÀndare.

Titta bara hur FTP, VB, RBE, SDE och annat nÀmns konstant

Visst har DLP och andra digitala tekniker bandning men detta beror inte pÄ att dom inte kan emulare gamman riktigt utan andra faktorer som pac nÀmnde.

T.ex. sÄ har de nya chippen frÄn TI som sitter i bl.a. HC3000 BETYDLIGT mindre bandning och annat, detta beror ju inte pÄ att t.ex. Mitsu Àr bÀttre pÄ att emulera gamman Àn tidigare DLP generationer.

Problemet med DLP bandning finns inte hos LCD, betyder det att LCD tillverkare Àr bÀttre pÄ att emulera gamma eller att DLP dras med andra tekniska problem som ger upphov till bandning.

Ngn som har lust att diskutera frÄgan kring lÀmpligheten i mÀtmetod vid fÀrgkalibrering/gammajustering?
AlltsÄ: Àr det sjÀlvklart att en projje med en "korrekt" gammakurva för alla tre grundfÀrger ger en korrekt och bra bild?
I och med att man mÀter och justerar mot ett antal statiska testbilder - Àr det dÄ sÄ himla sÀkert att gamman rent perceptuellt Àr som den skall i alla typer av scener som den skall klara av att Äterge?

För mig kÀnns det som att man stÀller in respektive statisk bild sÄ att den hamnar rÀtt i diagrammet, men nÀr det vÀl börjar röra pÄ sig sÄ kan ju alla möjliga skojiga saker hÀnda, eller hur?

Kan det vara sÄ att detta Àr sjÀlva anledningen till att i stort sett alla digitala projjar krÀver en ingÄende kalibrering och att förinstÀllda fabrikslÀgen ofta ger en rÀtt sÄ felaktig bild:
NÀmligen att man pÄ fabrik justerar in den bÀsta kompromissen som ger minst antal artefakter pÄ det stora hela taget?
T.ex. att man döljer banding med hjÀlp av för hög gamma (som pÄ min f.d. LCD) och att man döljer helt felaktiga röda nyanser genom att skifta Ätergivningen av hudtoner liiite liiite (som pÄ min plasma)..?
NĂ€..?
Ja..?

<{POST_SNAPBACK}>

PÄ gamma fronten sÄ brukar de flesta digitala projjar ha ett lÀge som ger en bra gamma kurva.

Vart vill du komma med ditt pÄstÄende om kalibrering med statiska bilder, visst hÀnder det saker nÀr det börjar röra pÄ sig, hur föreslÄr du att vi annars skall kalibrera.

Du nÀmner din TX100, har den hög gamma?

Kolla cine4home kurvorna sÄ ser du att defualt 1 Àr mycket bra med en gamma pÄ 2,2, inte alls högt för att "fuska" bort bandning.

Detta lÀge Àr jag sÀker pÄ att den inte krossar svart, har inte hört om att TX100 inte kan visa t.ex. BTB.

DÀrimot har du rÀtt i att det förekommer en hel del fusk pÄ fÀrgfronten, med t.ex. redpush och andra trix.

Postad 17 May 2006 - 19:15

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0

Det fÄr du gÀrna förklara? :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

SÄ ett kÀllmaterial som egentligen krÀver 1920x1080 skarpa bildpunkter i displayen Àr inte lÀtt att hitta... :)

<{POST_SNAPBACK}>

MPEG2 vid 40Mbps som tex Sony skall anvÀnda till sina BD filmer Àr ju hÀstlÀngder bÀttre Àn vad vi Àr vana vid! Vad Àr det HDTV har, ca 12 Mbps i 1080i? Det Àr ju fin skarp bild bara det... <_<

<{POST_SNAPBACK}>

VÀrst vad det verkar vara mÄnga som har erfarenhet av BD nurÄ..? Jag har dÄ knappt sett en sÄdan spelare pÄ bild. :P

<{POST_SNAPBACK}>

Ok,ok. :P
Nej, har inte Premiere, Àr inte det en tysk kanal som dubbas?
Aldrig hört talas om den hÀr flickering funktionen, och jag tror inte den kommer finnas via HDMI med 1080p frÄn en BD spelare.

Nej, inte sett Bluray, det var dÀrför jag gav exemplet med HDTV som Àr bra mycket sÀmre kÀlla men ÀndÄ ger fantastisk bild...
Du sÀger ju emot dig sjÀlv dÀr. ;) Eftersom du inte heller sett Bluray 1080p sÄ vet du inte heller om det skulle finnas komprimerings artefakter, eller hur? :)
SÄ dÄ kan ingen av oss egentligen backa upp det vi sÀger hÀr. Inte förrÀns vi sett det med egna ögon...

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, jag tror iaf inte att en 40 Mbps kopia pÄ en master med betydligt högre bitrate Àr lika bra som mastern. JÀmför med t.ex. Mini-DV, tror att det ligger pÄ ca 25-30 Mbps och det Àr betydligt sÀmre i kvalitet Àn vad t.ex. det gamla analoga Betacam SP Àr och det Àr ocksÄ sÀmre Àn DV.
Inga konstigheter med detta... 40 Mbps lÀmnar massor av utrymme för komprimeringsartefakter.
En helt okomprimerad AVI i SD (720x576 t.ex.) ligger pÄ ca 4 GB i filstorlek. SÄ en perfekt SD-ström, helt utan komprimeringsartefakter skulle man kunna fÄ in ca 10 minuter av pÄ en BD-skiva (vill minnas att de klarar ca 40 GB). Nu snackar vi dessutom HD, sÄ dÀr Àr det inte mÄnga minuter som skulle fÄ plats ifall vi skulle ha en helt okomprimerad ström.
Har du nÄgra belÀgg för att 40 Mbps borgar för avsaknad av artefakter? Det Àr inte en sÀrskilt hög bitrate i professionella sammanhang...

Postad 17 May 2006 - 19:18

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
F.ö. lite jobbigt att vi fastnade i en BD-diskussion nu, jag vill helst inte yttra mig om saker som jag inte har ngn erfarenhet av.
Mitt uttalande om att det inte finns kÀllor som krÀver 1920x1080 skarpa bildpunkter gÀller sÄklart kÀllor som nu Àr tillgÀngliga.
Se'n att jag inte tror att BD pÄ ngt sÀtt kan Äterge 24 oförstörda 1920x1080 pixlars stora bilder per sekund stÄr jag för. Finns ingen anledning att tro ngt annat med tanke pÄ att 40 Mbps som sagt inte Àr sÀrskilt högt/brett i sammanhanget. :)

Postad 17 May 2006 - 19:19

GĂ€st_nin_*
  • GĂ€st_nin_*
  • 0

Ok, jag tror iaf inte att en 40 Mbps kopia pÄ en master med betydligt högre bitrate Àr lika bra som mastern. JÀmför med t.ex. Mini-DV, tror att det ligger pÄ ca 25-30 Mbps och det Àr betydligt sÀmre i kvalitet Àn vad t.ex. det gamla analoga Betacam SP Àr och det Àr ocksÄ sÀmre Àn DV.
Inga konstigheter med detta... 40 Mbps lÀmnar massor av utrymme för komprimeringsartefakter.
En helt okomprimerad AVI i SD (720x576 t.ex.) ligger pÄ ca 4 GB i filstorlek. SÄ en perfekt SD-ström, helt utan komprimeringsartefakter skulle man kunna fÄ in ca 10 minuter av pÄ en BD-skiva (vill minnas att de klarar ca 40 GB). Nu snackar vi dessutom HD, sÄ dÀr Àr det inte mÄnga minuter som skulle fÄ plats ifall vi skulle ha en helt okomprimerad ström.
Har du nÄgra belÀgg för att 40 Mbps borgar för avsaknad av artefakter? Det Àr inte en sÀrskilt hög bitrate i professionella sammanhang...

<{POST_SNAPBACK}>

Som sagt, det har redan gjort blindtester om detta av videophiler och det ska finnas trÄd/ar om det pÄ avsforum, sÄ det Àr folk som redan jÀmfört och erfarenheten sÀger att det knappt finns nÄgon synbar skillnad.

Postad 17 May 2006 - 19:28

GĂ€st_nin_*
  • GĂ€st_nin_*
  • 0

NIN!!!!

-mikee

<{POST_SNAPBACK}>

LÄter kanon! Ska ner till gbg om ca 2 veckor, sÄ Àr den fixad dÄ sÄ kommer jag förbi!

SÄ ett kÀllmaterial som egentligen krÀver 1920x1080 skarpa bildpunkter i displayen Àr inte lÀtt att hitta... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det Àr ju faktiskt inte sÄÄÄÄ intressant om det Àr exakt 1080 "linjer" eller om det Àr 980, eller mer vid statisk bild. Det som Àr intressant Àr; kommer en CRT klara av att visa alla detaljer som HD-DVD/blu-ray och Àven bÀttre TS filer, har i sig? Personligen sÄ tror jag att allt förutom optimerade, frÀscha 9 tum's CRT har inte en suck. Dom Àr för softa och klarar inte av upplösningen.
Dock sÄ skulle det vara intressant med en ny frÀsch G90 och se hur den klarar av HD-DVD. Tror fortfarande att Ruby skulle visa mer detaljer (bör den göra) och att dom nya ljustarkare DLP's visar Ànnu mer, men frÄgan Àr hur stor skillnad det kommer vara?

Det jag undrar ocksÄ Àr, om det krÀvs i stort sett en kanon frÀsch 9 tums CRT, nya fina rör, perfekt instÀlld, mm, för att kunna mÀta sig med dom bÀttre 1080P digitala som kommit/kommer nu, sÄ faller ju prisfördelen för CRT. Och om vi fÄr en Pearl för 5K$ till hösten, kanske 40 papp frÄn rÀtta kÀllorna, vad kommer det göra med CRT marknaden?

Har absolut inget emot CRT, har alltid föresprÄkat dess fördelar. Men nu har dom flesta fördelarna försvunnit och jag ser stort sett bara en fördel kvar, absolut svÀrta.

/Mattias

Postad 17 May 2006 - 19:32

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0

Vad menar du att en ny CRT "alltid" var perfekt instÀlld för den plats den skall stÄ pÄ, det betyder vÀl att dom innan visste vart den skall stÄ och har stÀllt in den efter det, det Àr ju inte riktigt out-of-the-box. Sedan Àr det ju inte intressant lÀngre dÄ det nÀstan bara Àr begagnade CRT:er som cirkulerar.

"Out-of-the-box" var i 99 fall av 100 en fÀrdiginstÀlld CRT dÄ dessa sÄldes nya i stor omfattning. Köper man en ny idag sÄ gÀller oftast samma sak.
Eftersom vi pratade om "out-of-the-box" sÄ blir det vÀl lite ointressant att snacka begagnat - eller? :)

Om du tog upp ett problem som var helt obekant sÄ visst, men nu snackar vi gamma relaterade artefakter det Àr ju inte precis nÄtt nytt i video vÀrlden. Och om ingen recensent av hög klass har nÀmnt eller klagat pÄ gamma relaterad bandning och extrema luminans skillnader sÄ anser jag att problemet inte Àr stort, och dessutom sÄ nÀmns det inte heller av vanliga anvÀndare.

Visst har DLP och andra digitala tekniker bandning men detta beror inte pÄ att dom inte kan emulare gamman riktigt utan andra faktorer som pac nÀmnde.

T.ex. sÄ har de nya chippen frÄn TI som sitter i bl.a. HC3000 BETYDLIGT mindre bandning och annat, detta beror ju inte pÄ att t.ex. Mitsu Àr bÀttre pÄ att emulera gamman Àn tidigare DLP generationer.

Problemet med DLP bandning finns inte hos LCD, betyder det att LCD tillverkare Àr bÀttre pÄ att emulera gamma eller att DLP dras med andra tekniska problem som ger upphov till bandning.

Banding uppstÄr vÀldigt lÀtt nÀr man labbar med gamma, bÄde pÄ min gamla LCD och pÄ Lumagen kopplad mot en CRT som jag har idag. Du Àr vÀlkommen hit för att se det med egna ögon om du vill.
Att det inte har nÀmnts förut för dig betyder att det skulle vara nonsens Àr en trist attityd tycker jag.

Kolla cine4home kurvorna sÄ ser du att defualt 1 Àr mycket bra med en gamma pÄ 2,2, inte alls högt för att "fuska" bort bandning.

Detta lÀge Àr jag sÀker pÄ att den inte krossar svart, har inte hört om att TX100 inte kan visa t.ex. BTB.

StÀmmer bra. LÀge 1 ger ingen krossad svart, men Ä andra sidan ser det förskrÀckligt illa ut pÄ andra sÀtt. Det ger den plattaste bildupplevelsen av alla lÀgena och en massa elÀndiga digitalartefakter syns mkt tydligare i detta lÀge. Naturligtvis delvis p.g.a. att man helt enkelt ser mer av bilden i de mörkare partierna, men ocksÄ för att den inte verkar klara av att processa bilden pÄ ett tjusigt sÀtt i det lÀget.

Ärligt talat Ă€r det inte sĂ„dĂ€r jĂ€ttespĂ€nnande att fortsĂ€tta diskutera ifall digital gammajustering kan sabba bilden. För min egen del, som t.ex. har sett hur totalförstörd en digital bild kan bli om man labbar med gamma:n i LEVELS i Photoshop sĂ„ Ă€r det helt solklart att det kan hĂ€nda. Jag ser exakt samma effekter nĂ€r jag justerar för mkt i Lumagens COLTEMP. Det blir steg i toningar m.m. som inte alls Ă€r tjusiga och som inte finns innan justering.
Och varför skall man justera för mycket dÄ? Jo, bilden kanske Àr kass utan extra manipulering (som med TX100:an som ger en superblek och platt bild i lÀge 1), eller sÄ finns det kanske ingen gammajustering i projjen utan man Àr tvungen att anvÀnda en extern processor för att göra extrema justeringar för att komma i nÀrheten av ngt som Àr ok...

Postad 17 May 2006 - 19:34

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0

NIN!!!!

-mikee

<{POST_SNAPBACK}>

LÄter kanon! Ska ner till gbg om ca 2 veckor, sÄ Àr den fixad dÄ sÄ kommer jag förbi!

<{POST_SNAPBACK}>

Det Àr ju faktiskt inte sÄÄÄÄ intressant om det Àr exakt 1080 "linjer" eller om det Àr 980, eller mer vid statisk bild. Det som Àr intressant Àr; kommer en CRT klara av att visa alla detaljer som HD-DVD/blu-ray och Àven bÀttre TS filer, har i sig? Personligen sÄ tror jag att allt förutom optimerade, frÀscha 9 tum's CRT har inte en suck. Dom Àr för softa och klarar inte av upplösningen.
Dock sÄ skulle det vara intressant med en ny frÀsch G90 och se hur den klarar av HD-DVD. Tror fortfarande att Ruby skulle visa mer detaljer (bör den göra) och att dom nya ljustarkare DLP's visar Ànnu mer, men frÄgan Àr hur stor skillnad det kommer vara?

Det jag undrar ocksÄ Àr, om det krÀvs i stort sett en kanon frÀsch 9 tums CRT, nya fina rör, perfekt instÀlld, mm, för att kunna mÀta sig med dom bÀttre 1080P digitala som kommit/kommer nu, sÄ faller ju prisfördelen för CRT. Och om vi fÄr en Pearl för 5K$ till hösten, kanske 40 papp frÄn rÀtta kÀllorna, vad kommer det göra med CRT marknaden?

Har absolut inget emot CRT, har alltid föresprÄkat dess fördelar. Men nu har dom flesta fördelarna försvunnit och jag ser stort sett bara en fördel kvar, absolut svÀrta.

/Mattias

<{POST_SNAPBACK}>

HÄller med om i stort sett allt som du skriver hÀr, nin. <_<
Det sista du skriver, om att CRT har bÀttre svÀrta, Àr sÄ pass viktigt för mig att jag fortsÀtter att vÀlja CRT framför SXRD, DLP, LCD etc.
Om detaljnivÄn inte Àr pÄ topp sÄ kan jag alltid sÀtta mig nÄ'n meter lÀngre ifrÄn alternativt minska ned bildytan. Men om svÀrtan inte gÄr att fÄ fram... Hmmm... Tja, man kan ju alltid ta pÄ sig ett par solbrillor. :P :P

Postad 17 May 2006 - 19:47

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlĂ€gg
  • 0

"Out-of-the-box" var i 99 fall av 100 en fÀrdiginstÀlld CRT dÄ dessa sÄldes nya i stor omfattning. Köper man en ny idag sÄ gÀller oftast samma sak.
Eftersom vi pratade om "out-of-the-box" sÄ blir det vÀl lite ointressant att snacka begagnat - eller? :)

Banding uppstÄr vÀldigt lÀtt nÀr man labbar med gamma, bÄde pÄ min gamla LCD och pÄ Lumagen kopplad mot en CRT som jag har idag. Du Àr vÀlkommen hit för att se det med egna ögon om du vill.
Att det inte har nÀmnts förut för dig betyder att det skulle vara nonsens Àr en trist attityd tycker jag.

StÀmmer bra. LÀge 1 ger ingen krossad svart, men Ä andra sidan ser det förskrÀckligt illa ut pÄ andra sÀtt. Det ger den plattaste bildupplevelsen av alla lÀgena och en massa elÀndiga digitalartefakter syns mkt tydligare i detta lÀge. Naturligtvis delvis p.g.a. att man helt enkelt ser mer av bilden i de mörkare partierna, men ocksÄ för att den inte verkar klara av att processa bilden pÄ ett tjusigt sÀtt i det lÀget.

Ärligt talat Ă€r det inte sĂ„dĂ€r jĂ€ttespĂ€nnande att fortsĂ€tta diskutera ifall digital gammajustering kan sabba bilden. För min egen del, som t.ex. har sett hur totalförstörd en digital bild kan bli om man labbar med gamma:n i LEVELS i Photoshop sĂ„ Ă€r det helt solklart att det kan hĂ€nda. Jag ser exakt samma effekter nĂ€r jag justerar för mkt i Lumagens COLTEMP. Det blir steg i toningar m.m. som inte alls Ă€r tjusiga och som inte finns innan justering.
Och varför skall man justera för mycket dÄ? Jo, bilden kanske Àr kass utan extra manipulering (som med TX100:an som ger en superblek och platt bild i lÀge 1), eller sÄ finns det kanske ingen gammajustering i projjen utan man Àr tvungen att anvÀnda en extern processor för att göra extrema justeringar för att komma i nÀrheten av ngt som Àr ok...

<{POST_SNAPBACK}>

JA, ingen sÀger att det inte finns gamma relaterade artefakter hos digitala projjar, och du kan sÀkert fÄ fram dom om du trixar med gamman via scalers och dylikt. MEN jag har aldrig hört nÄgon nÀmna detta eller störa sig pÄ det under normala förhÄllanden.

I praktiken Àr det inget problem och digitala video optimerade hembio projjar har inget större problem med att emulera gamma till den grad att basic artefakjter som bandning och annat inte skall synas för anvÀndaren.

Har man sett gamma bandning som Àr relativt enkelt att se pÄ en skÀrm med jÀtte lÄg gamma sÄ Àr det inga subtila saker precis och om det syntes under normalt filmtittande sÄ kan jag lova att folk hade reagerat.

Och VARFÖR Ă€r det inte relevant om folk inte har nĂ€mnt det, ta Greg R eller andra som dag ut och dag in sitter och kollar pĂ„ olika skĂ€rmar och har vĂ€ldigt stor kunskap, tror du verkligen dom skulle missa nĂ„got sĂ„dant, dom Ă€r ju inte bakom flötet nĂ€r det gĂ€ller gamma precis.

Jag har inte sett problemet om jag inte medvetet för skojs skull drar ner gamman rejÀlt, lÀtt att göra pÄ en dator skÀrm.

SÄ det spelar ingen roll om du kan fÄ fram dessa artefakter för dom finns dÀr, men om dom inte Àr synliga eller störande under normalt filmtittande vad spelar det för roll om du kan fÄ fram dom genom att trixa med gamman.

Om du kom med nÄtt helt nytt och okÀnt sÄ visst dÄ kanske det inte har skrivits sÄ mycket om det, men gamma bandning pÄ en digital skÀrm som mÄste emulera Àr inget nytt precis och om det vore sÄ stora problem att digitala projjar generellt har gamma bandning och extrema luminans hopp sÄ kan jag lova att folk hade nÀmnt det precis som VB, FPN o.s.v.

För det du sÀger Àr att CRT har en fördel hÀr vilket innebÀr att digitala projjar GENERELLT mÄste a problem med gamma emulering till den grad att bandning och extrema luminans hopp pÄvisas, och du fÄr allt komma med fler modeller innan du gör ett sÄdant generellt uttalande.

Postad 17 May 2006 - 23:14

thetias
  • thetias
  • MĂ€stare

• 2965 inlĂ€gg
  • 0

F.ö. lite jobbigt att vi fastnade i en BD-diskussion nu, jag vill helst inte yttra mig om saker som jag inte har ngn erfarenhet av.
Mitt uttalande om att det inte finns kÀllor som krÀver 1920x1080 skarpa bildpunkter gÀller sÄklart kÀllor som nu Àr tillgÀngliga.
Se'n att jag inte tror att BD pÄ ngt sÀtt kan Äterge 24 oförstörda 1920x1080 pixlars stora bilder per sekund stÄr jag för. Finns ingen anledning att tro ngt annat med tanke pÄ att 40 Mbps som sagt inte Àr sÀrskilt högt/brett i sammanhanget. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Nu vet jag inte vad det Àr för analoga kameror du pratar om, men jag har aldrig sett en gammal analog kamera som har bÀttre bild Àn en likvÀrdig digital.
FÄr vÀl anvÀnda en sÄn hÀr...HDV :P

Men om jag nu fÄr nÀstan perfekt bild pÄ tex Sin City pÄ vanlig DVD i 576p(Förutom att bilden inte Àr tillrÀckligt skarp), och jag inte ser nÄgra komprimeringsartefakter dÀr... Varför skulle jag se sÄdana med BD i 1080p och 40mbps? <_<

Men vi kan slÀppa det nu.

Postad 18 May 2006 - 07:38

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
thetias>> Nu vet jag inte vad du menar med analoga kameror men... HDV som nu av ngn anledning nÀmner Àr lÄngt ifrÄn perfekt pÄ nÄgot sÀtt. Annars skulle inte HDCAM finnas t.ex. Fast HDCAM Àr inte heller perfekt.
Du uttrycker dig som om att "alles is gut" dÄ det gÀller digitala media, men det Àr sÄ lÄngt ifrÄn sanningen som man kan komma.
40 Mbps för HD-video ÄR relativt lĂ„gt och 9.8 Mbps för SD-video Ă€r vĂ€ldigt lĂ„gt och ingetdera Ă€r i nĂ€rheten av att vara "perfekt" som du skriver.
Hur avgör du förresten att Sin City nÀstan Àr perfekt? PÄ en plasma? För att kunna göra den bedömningen mÄste du ju först veta att din plasma Àr perfekt och det kan jag lova dig att den inte Àr.
ALLA displaytekniker har brister och fördelar, t.ex. Àr plasmor extremt bra pÄ ANSI-kontrast efter vad jag har sett, men sedan sÄ finns det inga större utmÀrkande fördelar just pÄ bildsidan med plasma.

StrÀngt taget sÄ Àr jag övertygad om att ju skarpare och mer detaljÄtergivande projjarna blir - desto nÀrmre duken mÄste vi krypa för att se bestÄndsdelarna och till slut sÄ kommer det kanske att finnas kÀllmaterial som Àr exakt 1:1 mappat mot en 1920x1080-panel, men jag tror att det dels dröjer ett tag och jag Àr ganska övertygad om att man i vanliga hem inte kommer att vilja ha det extrema tittavstÄnd:bildstorlek ratio som krÀvs för att detta skall vara meningsfullt. Men, det Àr bara min tro och Äsikt.

Fast jag hÄller med - vi kan slÀppa det nu. :)

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 18 May 2006 - 07:42.

Postad 18 May 2006 - 07:59

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
ZoomAir>> Det som jag kan tycka vore bÀttre vid gammamÀtning Àr att man t.ex. har ett fönster i mitten med det IRE man ska mÀta för tillfÀllet, utanför detta ligger en tjock ram med video black, och ytterst Àr en ram dÀr alla tÀnkbara nyanser och luminanser blinkar och pulserar omkring i olika fÀlt och att varje mÀtning görs under en sÄdan hÀr blink- och pulscykel.
Vad uppnÄr man med det? Jo, dÄ kommer man ju nÀrmre sanningen kring hur bra projjen i frÄga kan hÄlla gamma vid aktuell IRE i olika typer av blandade scener - inte sant?
Det man gör idag Àr ju egentligen bara att ta reda pÄ hur bra den kan hÄlla gamman vid ett antal statiska testbilder, eller hur?

Postad 18 May 2006 - 11:38

thetias
  • thetias
  • MĂ€stare

• 2965 inlĂ€gg
  • 0

thetias>> Nu vet jag inte vad du menar med analoga kameror men... HDV som nu av ngn anledning nÀmner Àr lÄngt ifrÄn perfekt pÄ nÄgot sÀtt. Annars skulle inte HDCAM finnas t.ex. Fast HDCAM Àr inte heller perfekt.
Du uttrycker dig som om att "alles is gut" dÄ det gÀller digitala media, men det Àr sÄ lÄngt ifrÄn sanningen som man kan komma.
40 Mbps för HD-video ÄR relativt lĂ„gt och 9.8 Mbps för SD-video Ă€r vĂ€ldigt lĂ„gt och ingetdera Ă€r i nĂ€rheten av att vara "perfekt" som du skriver.
Hur avgör du förresten att Sin City nÀstan Àr perfekt? PÄ en plasma? För att kunna göra den bedömningen mÄste du ju först veta att din plasma Àr perfekt och det kan jag lova dig att den inte Àr.
ALLA displaytekniker har brister och fördelar, t.ex. Àr plasmor extremt bra pÄ ANSI-kontrast efter vad jag har sett, men sedan sÄ finns det inga större utmÀrkande fördelar just pÄ bildsidan med plasma.

StrÀngt taget sÄ Àr jag övertygad om att ju skarpare och mer detaljÄtergivande projjarna blir - desto nÀrmre duken mÄste vi krypa för att se bestÄndsdelarna och till slut sÄ kommer det kanske att finnas kÀllmaterial som Àr exakt 1:1 mappat mot en 1920x1080-panel, men jag tror att det dels dröjer ett tag och jag Àr ganska övertygad om att man i vanliga hem inte kommer att vilja ha det extrema tittavstÄnd:bildstorlek ratio som krÀvs för att detta skall vara meningsfullt. Men, det Àr bara min tro och Äsikt.

Fast jag hÄller med - vi kan slÀppa det nu. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Du skrev om nÄgon analog gammal videokamera, vet inte vad det Àr för en.

Hehe, jaja, du fÄr vÀl komma o berÀtta för mig vad det Àr för fel pÄ min plasma nÀr jag fÄtt tag pÄ BD material som jag kan visa dig. :P
kan sÀga att min plasma har bÀttre 3 djup Àn de CRT:s jag sett i alla fall, och det beror pÄ skÀrpan bla.
Och med 3D djup menar jag att det man tittar pÄ ser just mer 3D ut. :P
jag vet inte vad CRT folket menar med 3D, för jag ser bara en matta hinna pÄ bilden och inte mycket till 3D, men det kanske nÄgon kan visa mig? <_<
Jag sÀger inte att 40mbps Àr högt jÀmfört med master. Jag sÀger bara det jag sÀger... Du fÄr komma och kolla som sagt, men du har inte tid, eller hur?
Jag vidhĂ„ller att om jag fĂ„r utmĂ€rkt bild med 576p, VARFÖR skulle det bli sĂ€mre med BD 1080p i 40mbps? Du undviker frĂ„gan kĂ€nner jag...
Vad jag menade var att det Ànda jag saknade i bildkvalitet spontant pÄ Sin City var mer skÀrpa= mer 3D djup i bilden.
1080p skulle skalas ner pÄ min "lilla" plasma, Àven det brukar dölja artefakter, zooma in och du ser dem...
Jag har ju haft en LCD HDReady proj som jag projicerade upp pÄ en ca100tums duk och inte sÄg jag mpeg artefakter dÀr heller. SjÀlvklart pratar jag om kvalitets filmer som LOTR osv. DÀremot var det mycket annat som inte var bra med den LCD projen.

Visst CRT Àr förlÄtande, men jag vill inte ha en förlÄtande bildvisare, jag vill ha ett bra kÀllmaterial. :)

Postad 18 May 2006 - 17:20

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
Jag Àr helt övertygad om att din plasma ser mkt bra ut i "medelscener", alltsÄ dÀr ANSI-kontrast Àr viktigt. Det gör alla plasmor som jag har sett.
DÀremot har alla plasmor som jag har sett (inklusive den jag har hemma) sett riktigt usla ut i mörka scener...

Postad 18 May 2006 - 17:57

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • ForumrĂ€v

• 660 inlĂ€gg
  • 0
Efter att ha lÀst igenom alla inlÀggen om vilken projektor som Àr "bÀst" crt vs Ruby och vilka kÀnslor det framkallar hos folk sÄ man sig en tankestÀllare.

HÀr har man trÀlat med sin Crt projektor som en glad amatör och tycker man har en bra bild sÄ fÄr man lÀsa att det tar flera veckor!! att kalibrera en Crt och en massa experter börjar tala "fikonsprÄk" sÄ man fattar noll :) man blir helt nedstÀmd sen börjar man fundera pÄ en Lcd Eller Dlp dÄ fÄr man lÀsa att dom Àr nÀstan omöjliga att kalibrera dom med enligt vissa.
Det kÀnns som man har lust att sÀlja sin projektor och köpa en Tv

Postad 18 May 2006 - 19:05

thetias
  • thetias
  • MĂ€stare

• 2965 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr helt övertygad om att din plasma ser mkt bra ut i "medelscener", alltsÄ dÀr ANSI-kontrast Àr viktigt. Det gör alla plasmor som jag har sett.
DÀremot har alla plasmor som jag har sett (inklusive den jag har hemma) sett riktigt usla ut i mörka scener...

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan vi diskutera, för alla vet ju att det Àr CRT :s styrka... :)
Vet inte hur du definierar uselt, men visst, lite ljus Àr alltid bilden.

Postad 18 May 2006 - 19:10

thetias
  • thetias
  • MĂ€stare

• 2965 inlĂ€gg
  • 0

Efter att ha lÀst igenom alla inlÀggen om vilken projektor som Àr "bÀst" crt vs Ruby och vilka kÀnslor det framkallar hos folk sÄ man sig en tankestÀllare.

HĂ€r har man trĂ€lat med sin Crt projektor som en glad amatör och tycker man har en bra bild sĂ„ fĂ„r man lĂ€sa att det tar flera veckor!! att kalibrera en Crt och en massa experter börjar tala "fikonsprĂ„k" sĂ„ man fattar noll  :) man blir helt nedstĂ€md sen börjar man fundera pĂ„ en Lcd Eller Dlp dĂ„ fĂ„r man lĂ€sa att dom Ă€r nĂ€stan omöjliga att kalibrera dom med enligt vissa.
Det kÀnns som man har lust att sÀlja sin projektor och köpa en Tv

<{POST_SNAPBACK}>

Tycker du att du har bra bild, sÄ har du bra bild. Det ligger ju i betraktarens ögon... <_<

Postad 18 May 2006 - 20:45

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • ForumrĂ€v

• 660 inlĂ€gg
  • 0

Tycker du att du har bra bild, sÄ har du bra bild. Det ligger ju i betraktarens ögon... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Tack nu kÀnns det som ett helt betongblock lÀttade frÄn mina axlar. ;)

Postad 18 May 2006 - 21:23

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0

Tycker du att du har bra bild, sÄ har du bra bild. Det ligger ju i betraktarens ögon... ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Tack nu kÀnns det som ett helt betongblock lÀttade frÄn mina axlar. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Givetvis Àr det sÄ! Detta skriver jag under pÄ. Det man gillar, det gillar man ju. :)

Postad 18 May 2006 - 21:31

BioSpecialisten
  • BioSpecialisten
  • LĂ€rjunge

• 263 inlĂ€gg
  • 0
Muppmat: Kul att du kom förbi idag och tack för hjÀlpen.

jimmy ax 1: SjÀlvklart skall du inte sÀlja för nÄgot du lÀser, Àr du nöjd sÄ Àr du =) man kan alltid trixa Ànnu mer med sina bÀbisar i taket, sikta pÄ det istÀllet förbÀttra och förfina.

Mvh
BioSpecialisten

Postad 18 May 2006 - 22:02

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1141 inlĂ€gg
  • 0
Zoomair: Sparade du nÄgra kurvor för hur rubyn sÄg ut betr D65/Gamma innan kalibrering? Hade varit intressant att se... :)

Jag fick mig sjÀlv en riktig WOOOOOOOOOOW!?!! upplevelse igÄr natt nÀr jag för första gÄngen sÄg en projje (min egen) korrekt kalibrerad enl D65/gamma 2.22 med snÀva toleranser. Spyder3Pro mÄste vara bland det bÀsta man kan köpa pris/prestandamÀssigt för att fÄ bÀttre bild imho!

Edit. 2pro, 2pro, inget annat ;) /Edit

// Lyckman

Redigerat av Lyckman, 18 May 2006 - 22:05.

Postad 19 May 2006 - 08:57

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
HjÀlpte det att defokusera blÄtt? SÄg i manualen till min 1292:a att det Àven kan hjÀlpa att defokusera rött nÄgra fÄ procent... Vet inte huruvida nÄgotdera hjÀlper vid höga scanfrekvenser dock, rekommendationerna gÀller bara upp till 32 kHz och det sköter den om automatiskt.
Men som sagt, under 32 kHz sÄ bör bÄde blÄtt och rött vara nÄgot defokuserat för att fÄ till en bra fÀrgbalans pÄ 1292:an...

Postad 19 May 2006 - 09:46

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1141 inlĂ€gg
  • 0

HjÀlpte det att defokusera blÄtt? SÄg i manualen till min 1292:a att det Àven kan hjÀlpa att defokusera rött nÄgra fÄ procent... Vet inte huruvida nÄgotdera hjÀlper vid höga scanfrekvenser dock, rekommendationerna gÀller bara upp till 32 kHz och det sköter den om automatiskt.
Men som sagt, under 32 kHz sÄ bör bÄde blÄtt och rött vara nÄgot defokuserat för att fÄ till en bra fÀrgbalans pÄ 1292:an...

<{POST_SNAPBACK}>

Har faktiskt inte hunnit testa. LÀt spyder2pro kalibrera upp en color profile i win för att trycka ner den blÄ puckeln. TÀnkte mecka lite med mer i kvÀll. Det kan ju alltid bli bÀttre! :)

// Lyckman

Redigerat av Lyckman, 19 May 2006 - 09:51.

Postad 19 May 2006 - 12:33

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlĂ€gg
  • 0
Profilen du nÀmner Àr det en ICC profil ?

Om jag minns rÀtt sÄ sÀnker du fÀrgdjupet om du anvÀnder ICC profiler dÄ dom arbetar med 8 bitar per fÀrg.
Behöver ju inte se dÄligt ut för det och har inte testat sjÀlv.
Men det kan ju vara nÄgot att tÀnka pÄ om du skulle se nÄgot "konstigt".

Postad 19 May 2006 - 13:11

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1141 inlĂ€gg
  • 0

Profilen du nÀmner Àr det en ICC profil ?

Om jag minns rÀtt sÄ sÀnker du fÀrgdjupet om du anvÀnder ICC profiler dÄ dom arbetar med 8 bitar per fÀrg.
Behöver ju inte se dÄligt ut för det och har inte testat sjÀlv.
Men det kan ju vara nÄgot att tÀnka pÄ om du skulle se nÄgot "konstigt".

<{POST_SNAPBACK}>

Absolut. NÀr jag fÄr tag pÄ nÄgot matrial med bÀttre Àn 24 bitars fÀrgdjup. :)

// Lyckman

Postad 19 May 2006 - 13:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlĂ€gg
  • 0
Lyckman>> Grejjen Àr att risken Àr ganska stor att man rÄkar ut för bandningar om man förlitar sig pÄ 8 bitars bildbehandling nÀr man kör 8 bit video. Men har du inte mÀrkt nÄtt skumt Àr det uppenbarligen ingen fara. :)

Postad 19 May 2006 - 14:06

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1141 inlĂ€gg
  • 0

Lyckman>> Grejjen Àr att risken Àr ganska stor att man rÄkar ut för bandningar om man förlitar sig pÄ 8 bitars bildbehandling nÀr man kör 8 bit video. Men har du inte mÀrkt nÄtt skumt Àr det uppenbarligen ingen fara.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Inte vad jag tÀnkt pÄ iaf. Tror faktiskt att jag alltid kört 24-bitars fÀrg pÄ htpesen. Kan nÄgon verifiera att ICC-profiler endast har 8bitar per fÀrg?

Edit: Vid nÀrmare eftertanke borde det inte spela nÄgon roll i detta fallet. De handlar ju egentligen inte om "processing" utan snarare om en simpel statisk mappning av RGB (eller?), och detta dessutom i den digitala domÀnen. Jag har svÄrt att förstÄ hur mappningen skulle kunna utföras "bÀttre" pga större bitutrymme. Talar vi dÀremot om "tvÀttÀkta" processing (eg sharpen, etc), sÄ har jag full förstÄelse för att det kan uppstÄ oönskade artifakter, men jag kör inget sÄnt...(vad jag vet) ;)
/Edit

// Lyckman

Redigerat av Lyckman, 19 May 2006 - 15:11.

Postad 19 May 2006 - 16:31

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlĂ€gg
  • 0
Stod i nÄgon av trÄdarna hos avsforum vet jag (i nÄgon av trÄdarna med 3-400+ inlÀgg).
Orkar dock inte leta upp det :)

Är för dĂ„ligt insatt i ICC profiler för att sĂ€ga med sĂ€kerhet men ex. Radeon korten ex. 1800 klarar att leverera 10bit per fĂ€rg, har man dĂ„ 8bit sĂ„ potentielt kan det ju bli artifakter al'a banding etc.
Lite av en spekulation frÄn min sida.
Sen lÀste jag att det finns avrundningsfel i ICC profiler men det Àr ju en frÄga om tillÀmpning och hur pass petig man Àr/ser.

Men som sagt det Àr vad jag har lÀst inte praktiskt sett.

Postad 19 May 2006 - 17:44

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
Avrundningsfel lÀr inte mÀrkas pÄ en CRT-projektor... :)
Borde inte ICC-profilerna jobba i 10 bitar ifall grafikkortet gör det..? ;)

Postad 22 May 2006 - 08:32

GĂ€st_nin_*
  • GĂ€st_nin_*
  • 0
The hulk, du har PM!

Postad 22 May 2006 - 11:42

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • AnvĂ€ndare

• 211 inlĂ€gg
  • 0
Curt's review of the Sony Ruby Digital projector : (Friday May 12th) Curt recently saw a properly set up Sony VPL-VW-100 (aka "Ruby") digital projector (MSRP of $10K USD, street price a couple of thousand less) that's all the rage now in high-end home theaters. See the link above for his thoughts!

http://www.curtpalme...topic.php?t=858

Se vad Curt Palme skriver om RUBY...

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.