Dock verkar det som om piP's välljud ändå lämnade något över att önska, fast som nu verkar vara åtgärdat med hjälp av basstöden.
/Heron
Edit: Kribban han före.
Redigerat av Heron, 24 August 2006 - 13:49.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 24 August 2006 - 13:48
Jag tolkade Nattlordens inlägg precis som Lust gjorde dvs att välljudet från endast piP besegrade det större ljuddtrycket från Canton Digital.
Dock verkar det som om piP's välljud ändå lämnade något över att önska, fast som nu verkar vara åtgärdat med hjälp av basstöden. /Heron Edit: Kribban han före. Redigerat av Heron, 24 August 2006 - 13:49. Postad 24 August 2006 - 16:06
hej,tittat på lite bilder om denna högtalare ino audio pip,diskanten ser exakt likadan ut som ett par audax jag hade för några år sen,men det kan det ju inte vara då dom kostade 100 kr st,men från framsidan ser dom exakt lika ut,häls sollerön.
Postad 24 August 2006 - 16:11
Du har helt rätt. Det är en billig Audax-diskant, men den är lite "moddad" för lägre distortion.
audax_tweeter.jpg 22.17K
3 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 24 August 2006 - 16:14. Postad 24 August 2006 - 16:24
Tack! Nej du läste helt rätt, det gällde enbart piP. Baslådorna är tillkomna senare och inte beroende på att piP inte räcker till, utan som ett mellansteg för att senare gå upp till större Ino-modeller som kräver bas. Dock får jag ju erkänna att -3dB kring 14Hz och peakkapaciteter kring 130dB är förbi piP:s kapacitet, med det förringar inte vad piP gör i jämförelse mot vanliga golvare. Och det skall bli 8st 12:or totalt. Man vill ju ha så låg dist som bara går och så mycket dynamisk överkapacitet som går att uppbringa. Det är ju trevligt när högtalare går på tomgång när huset dallrar. Att många med Ino går efter massiv överkapacitet i basen är nog helt enkelt att man lyckats få demat för sig, eller rent intellektuellt förstått, vad det för med sig i distortionsfrihet och sällsynt väldefinierad (& avgrundsdjup) bas. Postad 24 August 2006 - 16:24 hej,ja där har du diskanterna jag hade,hur är dessa moddade på ino för att rättfärdiga priset man får betala tro? Redigerat av sollerön, 24 August 2006 - 16:26. Postad 24 August 2006 - 16:42
Ino-ägarna kan nog ge ett bättre svar, men jag har för mig att formen på membranet är ändrad lite. edit: Om ni tycker att diskussionerna går över gränsen här ibland, läs då denna tråden http://www.faktiskt....=audax&start=30 Det började med att någon nämnde att det kanske finns andra element, från andra tillverkare som är lika bra eller bättre jämfört med Ino. Redigerat av Ageve, 24 August 2006 - 17:11. Postad 24 August 2006 - 17:04
Här är ett utförligt svar från en Ino-nisse: "Diskanten Ino-T4 har jag låtit tillverka i Frankrike. Det är Audax och inte VIFA som gör dem åt mig. Jag använder dem inte bara i piP utan även i den lilla studiomonitorn pr10 och i de mycket populära surroundvägghögtalarna Ino a2 (a som i ambiens). Två diskanter per låda och minst sex lådor per surroundsystem används = 12 diskanter per installation. Det går åt väldigt många diskanter. Diskanten är baserad på ett element som Audax själv konstruerat och som de tillverkade fram till 1998. Det heter TW010E1. Elementet hade en del egenheter och den värsta var att det var plågat av en förskräckligt hög distorsion, beroende på en felformad topp på den lilla 10mm domen (det är en kombinerad dome/kon). . Bortsett ifrån det besvärande orena distorsionsbeteendet och några lättåtgärdade detaljer var det ett fantastisk fint diskantelement, helt oöverträffat i spridningshänseende. Det finns knappt någonting annat som kommer i närheten att ge samma harmoni i samverkan med ett 5,9" baselement (med ett membran som bara är lite över 4" stort). För några år sedan frågade jag Audax om det skulle gå att modifiera verktyget som formar membranet så att domen formades om. . De lät tveksamma, och berättade att verktyget dessutom inte ens fanns kvar i fabrikslokalen, eftersom diskanten utgått. Men de sa att grejjorna kanske kunde stå i något skjul någonstans. . De hittade utrustningen och gjorde modifieringarna i formen efter mina ritningar, samt justerade på min begäran några andra smådetaljer, bland annat att iakttaga en mycket högre precision vid injicerandet av ferrofluiden. Sen gjorde de en (enligt egen utsago) absolut sista batch åt mig (om några 1000 ex) av element. Jag hoppas att de kommer att räcka många år. Jag vet inte vad jag skall kunna ersätta det med när det tar slut." Postad 24 August 2006 - 17:27 Eller rättare sagt I.Ö:s förklaring...återgiven av en inbiten Ino-Nisse... EDIT: För att inte skapa missförstånd...menar självklart inte dig Lust som den inbitne... Rolig tråd på Faktiskt Ageve... Diskussionerna på detta forum verkar ju vara rena kompistrådarna i jämförelse.. Mvh JB Redigerat av Unregisterede68eb861, 24 August 2006 - 17:38. Postad 24 August 2006 - 17:40
Tittade bland mina gömmor och hittade fyra små ½"-diskanter som ser ut som dessa Audax, fast mina är av märket Response
. Får hoppas att de skiljer sig ordentligt från Audax, för jag minns att mina gjorde skäl för benämningen "skrikor". Postad 24 August 2006 - 18:01
hej,betvivlar inte alls att dessa högtalare låter bra, men i ett sånt här fall skulle det vara roligt med ett blindtest,(d,v,s)ett par med den billiga audax orginaldiskanten ock ett par med den dyra moddade varianten.mvh.
Postad 24 August 2006 - 19:02
Hehehe ja det är något högre i tak där, på gott och ont. MVH Kribban Postad 25 August 2006 - 08:46
Det gör de säkert Jag har inte lyssnat på Audax original-variant med Ino´s variant har jag ju i mina piP och de låter långt ifrån skrikiga, de är väldigt "mjuka" i ljudet. Faktiskt mycket mjukare än de diskanter som sitter i mina i28:or, fast det kan bero på att mina i28:or är långt ifrån inspelade än i och för sig (runt 50-60 timmar av 200, på HÖG volym så att de motioneras ordentligt) Hehe en lite kul grej med de större toppsystemen är ju att de är så otroligt ljudtryckskapabla att de även vid väldigt höga volymer knappt anstränger sig (går liksom på tomgång nästan jämt) så när IÖ fick hem ett par i56:or för kontrollmätning som enligt ägaren hade spelat drygt 300 timmar så var elementen långt ifrån inspelade... Ägaren hade tydligen spelat med för låg ljudvolym för att elementens upphängningar skulle ha motionerats in ordentligt... Lär dock inte vara några problem med mina i28:or... Volymen är rätt hög för det mesta... Postad 25 August 2006 - 10:27
Hehe...ännu ett exempel på orsaken till denna tråd. Finns inte ett inlägg/tråd där Ino-ägare inte måste berätta om Ino:s exemplariska förträfflighet...även om denna förträfflighet är helt OT... Men, men är man nöjd så... Mvh JB Redigerat av Unregisterede68eb861, 25 August 2006 - 10:29. Postad 25 August 2006 - 10:38
Niklas H: Du bor inte i lägenhet va?
Redigerat av matte76, 25 August 2006 - 10:39. Postad 25 October 2006 - 20:29
Jag personligen har aldrig hört något från Ino men på många som äger eller skall skaffa låter det som om han lyckats bygga i princip en felfri högtalare.
Detta tar jag naturligtvis som strunt pga ett par faktorer. 1) Skulle dom nu vara såpass mycket bättre än mångdubbelt dyrare konstruktioner skulle dom också kosta därefter, oavsett vad konstruktören säger om det. ALLA vill tjäna pengar! 2) Denne IÖ skulle besitta sådana kunskaper som inte ens alla av världens konstruktörer tillsammans skulle ha. Det verkar en del orimligt då det garanterat finns dom som är bättre på elementkonstruktion osv än IÖ. För en större tillverkare skulle det vara möjligt att producera en exakt likadan högtalare för en lägre kostnad så att mellanhänder osv faller bort ser jag inte som en faktor. Då kommer vi till slutsatsen. IÖ har lyckats konstruera en högtalare med ett framförningsätt som kanske få andra tillverkare satsar på av olika orsaker. Den tilltalar vissa med sitt "bull" om att vara en utmärkt högtalare som säljs så billigt för att det är ett gds-kit, personen tror då att enbart för att han står ut med att se rå-mdf så får han ett superljud. Den moddade diskanten skulle väl kunna komma till produktion igen, då skulle nog pris till kund höjas från 100kr till c:a 120kr. Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 25 October 2006 - 20:37. Postad 25 October 2006 - 21:04
Widescreen jag rekommenderar dig verkligen att försöka lyssna på några Ino Audio högtalare. Jag är själv pi60 ägare och jäkligt nöjd. Jag tänker inte gå till någon överdrift och säga att de inte finns något liknande i världen. Det gör det säkert, men inget jag har hört. Jag har hört högtalare som i vissa register låter lika bra som mina pi60. Vad jag minns så tyckte jag att Focals Micro Utopia lät minst lika bra i det övre delen av registret. Men den stativaren har ju inte en chans i det nedre registret mot ett par pi60. Det är då prisvärdheten verkligen märks. Jag fixade lackningen själv och monterade dem även själv. Det byter att jag betalade 15000 kr för mina. Ett par micro utopia kostar 55000 kr senaste jag kollade. Det är stor skillnad.
Så förutom att Ino Audio ägare är lika duktiga som andra att tala om hur förträffligt deras inköp så är det faktiskt inte så mycket bull med det hela som du tror. Men jag tror inte jag kommer övertyga dig endast genom att prata. Om du verkligen har lust att gå till botten med det här så finns det bara ett sätt, lyssna själv. Jag tror att du kommer få en stor överraskning. Det är bra högtalare. När det gäller IÖ så önskar jag nästan att han var lite mindre speciell och faktiskt vill tjänna en större slant på högtalarna. Då skulle de vara mer tillgängliga och folk skulle reagera mindre då. Jag tror fortfarande att de skulle vara mycket prisvärda högtalare även om de kostade det dubbla mot vad de gör. Men han har ju faktiskt höjt priserna en hel del i år. pi60 i monteringsats kostar ju nu 19000 kr i stället för runt 15000 som de gjorde. Visserligen har bytt element i dem. När det gäller att Ino audio skulle vara felfria högtalare, så är de inte det. Det kommer IÖ själv att säga. Han tycker bara att det är den bästa kompromiss som han kan skapa. Magnus Westerlund Redigerat av mwesterlund, 25 October 2006 - 21:06. Postad 25 October 2006 - 21:29
Ino är ett otroligt intressant koncept.
Är intresserad av att testa piP men om jag fattat det rätt säljer han inte utan att dema dom först? Jag har läst både bra och dåliga saker om dessa skapelser men främst bra. Det är säkert en jättebra högtalare men att den är såpass bra att den sopar mattan med stativare som kostar upp mot 10ggr mer förefaller orimligt med tanke på vad det är man får. Postad 25 October 2006 - 22:16
Då har du läst fel och jag är inte förvånad för alla brukar missuppfatta "sekten" inom InoAudio högtalare.
piP behöver inte provlyssnas för ett inköp. Detta har sagts och står skrivet i alla produktblad från InoAudio. Däremot så måste man hämta dem i Täby för InoAudio har så dåliga erfarenheter av postens hantering av paket. Tror nog att de flesta på detta forum vet vad som kan hända med ett paket på väg. Sedan så lyssna på högtalarna innan ni dömmer ut dem eller idén bakom dem. I alla andra trådar om högtalare så lyssnar man först innan man skriver något. Av någon anledning så missas detta väldigt mycket i just InoAudio trådar. MVH Kribban Postad 25 October 2006 - 22:18
Precis så tänkte jag och nog många med mig men jag klagar inte direkt nu när jag har dem hemma MVH Kribban Postad 25 October 2006 - 22:21
okey då sprack det ändå.
Åka 100mil för att hämta en stativare känns inte vidare aktuellt. Postad 25 October 2006 - 22:35
Fanns ett par piP på hifimagasinet inkl stativ för 6400.
Ang. hur mycket bättre de är än "mångdubbelt dyrare högtalare" är ju såklart subjektivt men det är förvånansvärt många som "bytt ner sig" prismässigt och upplevt att de fått bättre ljud när de bytt till Ino Audios högtalare. Finns bland annat en kille som föredrog sina piP före sina Revel Ultima Gem som ju kostar en slant. Han hade sist jag hörde nåt, en jäkligt fint delat system från Ino. Fö. var jag också rätt så skeptiskt till att de skulle vara nåt speciellt mycket bättre än nåt annat i samma prisklasser men tja... Tji fick jag, kan man väl säga. Huruvida Öhman nu skulle vara bättre än någon annan högtalarkonstruktör ska jag låta vara osagt men bla NHTs Ken Kantor och ingenjörerna på B&Wverkar ju tycka att han vet vad han håller på med iaf. De flesta här inne skulle nog åtminståne anse B&W vara rätt så välpresterande högtalare. mvh Postad 25 October 2006 - 22:46
Kan det månne bero på hur lättillgänglig en provlyssning är? Sedan tycker jag att det är både bra och naturligt att folk är skeptiska till något som ibland kan utmålas som det åttonde underverket av vissa "sektmedlemmar". Men jag anser inte att någon har "dömt ut" varken högtalaren eller konceptet bakom dom. Så det finns nog "missuppfattningar" åt båda håll. Att ifrågasätta istället för att svälja anser jag vara ett friskhetstecken. Och för att åka till en källare i en Stockholmsförort för att provlyssna och/eller köpa en högtalare krävs en del friskhet... Postad 25 October 2006 - 23:01
Tänk vad mycket här i världen som marknadsförs med frasen "Slår allt som inte kostar minst 10 ggr så mycket" Har hört och läst det om allt från träningsredskap till bilar, nästa fras som alltid kommer är tex "Våra experter är de bästa som finns att få och dom säger att det räcker med 15 min i veckan för att få en vältränad mage" Är det då konstigt att man är skeptisk denna gång också. Nu har jag hört Pip och Pi60 dock inte hemma hos IÖ men iaf och konstaterat att de inte är nått jag vill ha, de låter bra inget snack om den saken men de passar inte mig och min uppfattning om hur jag vill ha ljudet levererat. Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 25 October 2006 - 23:20. Postad 25 October 2006 - 23:12
Köpa ett par färdiga med fin hammarlack eller liknande på annons lockar inte värst.
En högtalare skall ha faneér för att se hyffsad ut så jag hade väl viljat ha en byggsats i så fall. Får se om det finns någon känning som kan köpa dom åt mej och sedan skicka. Men först skall det handlas Avance Signature 3 MKII. Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 25 October 2006 - 23:13. Postad 25 October 2006 - 23:31
Jag har aldrig uttalat mig kritiskt mot "Piptalarna" Däremot har jag ofta varit i krig med Inoiterna eller innopiparna som man också kan kalla er för. Inget illa menat med det. Men när ni anfaller, så gör ni det i flock och det blir lite "sekt" känsla över det hela. Nog om det. ... Jag läste mellan raderna på ditt inlägg Kribban .. Nattlorden, frugan som vill ha mer ljudtryck och att du klarar dig med piP Det lät kul, emellan raderna Jag måste bara fråga.. En del inbitna, byter ut sina kablar inne i högtalarna. Har ni EKK i era ? MaVeRiC Postad 25 October 2006 - 23:42
Nej, inte ekk men ekua eller vad den nu heter. Sitter i de flesta(alla?) Ino-högtalare. Också solid ledare som EKK men mindre diameter.
Såklart man inte byter ut internkablaget. Delningsfiltret är ju gjort för att fungera på ett särskilt sätt, kablaget givetvis inräknat, och är man mån om att högtalarna ska prestera som det är tänkt gör man så klart bäst i att inte göra sådana modifikationer. Det står fö i byggbeskrivningarna att man absolut inte ska byta ut internkablaget av just den anledningen. mvh Postad 25 October 2006 - 23:47
Okey.. då sitter det redan en kabel som liknar EKK i högtalaren. Om man nu skulle byta ut den, skulle då högtalaren få en annan ljudkarraktär. Dvs.. låta annorlunda ? MaVeRiC Postad 26 October 2006 - 01:07
skulle va lite kul o testa
men ja säger kabel som kabel, ja orkar iaf inte testa att löda om allt i mina pi60. men skulle va kul o veta om de blir nån skillnad.... Postad 26 October 2006 - 02:30
Chansen är väl ganska stor att något annat händer som ändrar ljudet mer än den nya kabeln.
Postad 26 October 2006 - 05:53
Finns ju några stycken i Göteborg som har dem Postad 26 October 2006 - 09:10
Nu var det ett tag sedan jag läste igenom tråden så kanske har missat något. Men tänket säga mitt svar till varför jag tror Ino Audio skapar sådna rubriker.
Om en person rekomenderar ex piP och en annan svara ex nä de är inge bra, så blir det stormkrig. Alla Ino folk kommer med fakta som ex hur lågt det speler (hz) vilket tryck de klarar osv istället för att säga som alla andra. Jag gillar dem helt enkelt. Själv är jag lite insnöad på Marantz för tillfället men om personen i fråga inte gillar dem är det ju bara att acceptera! // Sat Postad 26 October 2006 - 09:42
hehe, det där är min polare Han har nu i28or + ett antal basmoduler, för övrigt har han bytt ut sina Krellsteg mot Rotel 1090 För övrigt ska jag lyssna på pi60 på lördag, var ett bra tag sen man lyssnade på ino-prylar. Redigerat av ryst, 26 October 2006 - 09:43. Postad 26 October 2006 - 12:18
Det som jag främst tror skulle hända om man byter internkablaget (alltså räknat från delningsfiltret till elementen, det som ligger innan delningsfiltret till terminalerna har inte alls samma betydelse) är att 1. Du kommer att ändra på delningsfrekvensen om kablarnas resistans skiljer sig åt nämnvärt (alltså kanske mer än 0.2-0.3 ohm). 2. Du kommer att ändra på frekvensgången även innan/efter elementets delningsfrekvens pga att du tack vare kabelbytet ändrat serieresistansen till högtalarelementet. Krävs dock rätt så stora skillnader i resistans för att det ska bli några hörbara ändringar (ungefär som ovan). 3. Byter du till kablage med hög kapacitans eller induktans så ändrar du även här båda ovanstående punkter. Folk som byter kablage i sina högtalare får en ändring i ljudet från högtalaren (rätt ofta i alla fall) och det är inte så konstigt (med tanke på vilka hemska kablar de brukar sätta dit...). Däremot om det blir bättre eller sämre vet man ju inte om man inte har full koll på läget. Att chansa om man inte vet vad man håller på med tycker jag är rätt dumt (kostar ofta också pengar). En förändring är ju inte alltid till det bättre... Detsamma gäller förstås filterkomponenter! Har högtalarkonstruktören gjort sin läxa korrekt så har han eller hon sjävklart räknat med de olinjäriteter etc som finns i de specifika komponenter som han eller hon valt att sätta dit. Har han eller hon inte gjort det.. Tja då tycker inte jag det är någon vidare bra högtalarkonstruktion, i alla fall inte genomtänkt! Sjävklart blir det skillnader om man byter komponenter! Men samma sak här, vet man inte vad man håller på med så bör man undvika det. Man kan lika gärna (eller egentligen oftare) göra felen större än vad de var från början! Fast har konstruktören räknat med att kondingar, spolar etc är helt ideala så kan man säkert vinna lite grann på att sätta dit en konding eller spole som beteer sig mer som den ideala (teoretiska) komponenten än den som satt där från början. Postad 26 October 2006 - 12:19
Hehe, en vettig kille alltså! Slänga ut sina dyra Krell prylar, köpa välljudande (och mycket billigare, antar jag) Rotel prylar o så ett riktigt bra toppsystem (äger själv också i28:or) och få mycket mer välljud. Postad 26 October 2006 - 12:50
Har du räknat på vilka skillnader i area på en halvmeterskabel som krävs för att förändra resistansen med 0,2-0,3 ohm? Resistansen för koppar ligger väl strax under 0,02 ohm/m för en 1 mm²-kabel om jag inte minns fel. Krävs därför kabel med tvärsnittsarea under 0,1 mm² för att du ska kunna få skillnader i den storleksordningen du talar om. En sådan kabel är det väl inte troligt att man går in och ersätter internkablage med... Postad 26 October 2006 - 14:32
Nää, det gör man förstås inte (hoppas jag!) Däremot finns en del knaskablar med skum induktans. O så brukar de kosta från 300 kr/m och upp till nästan obegränsade summor... EKUA kabel som används som internkablage hos Ino Audio tycker jag är rätt tuff Den är manligt grov (ledar diameter ungefär 0,7 mm (ca. 0,38 mm2)). Men endå är den stel och halvjobbig att hanskas med (perfekt! för den ligger still i lådan). O så ser det jäkligt coolt ut om man exempelvis öppnar i28 (eller i56 eller vilken dyr Ino högtalare som helst) och hittar en ful vit tunn kabeljävel som kostar runt 3 kr/m. Postad 26 October 2006 - 15:02
Låter lite i klenaste laget kan man tycka... Rekommenderas det att använda en sådan kabel från förstärkaren också? (Och det ska komma från mig... är ofanatiker när det gäller kablar i allmänhet och högtalarkablar i synnerhet) Postad 26 October 2006 - 16:52
Det beror på hur lång kanel du ska använda meni regel så rekommenderar IÖ 1,5 mm EKK MVH Kribban Postad 26 October 2006 - 18:19
Jo den ser ju "klen" ut förstås, men det är korta längder. Till högtalarna rekomenderar IÖ (som Kribban sa) olika kablar till olika längder. För de kortaste längderna rekomenderar han EKUA (isärdragna ledare, ideallängd 1 m). Sedan 2x1,5 mm2 EKK (ideallängd 4 m) O sen 2x2,5 mm2 EKK (ideallängd 7 m) 4x1,5 mm2 EKK (parkopplad, ideallängd 8,5 m) 4x2,5 mm2 EKK (korskopplad, ideallängd 14 m) Allt anpassat för att vid den ideallängd han anger ge 0,1 ohm serieresistans och ca. 2 uH induktans. Högtalarna (alla utom ambience modulerna) är anpassade för det Smart va? Postad 27 October 2006 - 10:53
OK, det låter rimligt. Men är det inte lite väl bökigt med dessa styva kablar? Fast ser man anläggningen som en fast installation så kan det kanske kvitta. Postad 27 October 2006 - 10:56
Jo det är väldigt bökigt
Postad 27 October 2006 - 12:04
Aj, aj , aj... blir det inte fel på balansen då? Skämt åsido, min syn på högtalarkabel verkar vara lite å IÖ:s håll. För mig är det kopparledning med en viss tvärsnittsarea. Punkt. Har flera kablar hemma; Monster, Supra och vad allt de nu heter. Men de ligger bara på hyllan på grund av sin tjock- och styvhet. Värst är nog Monsterkabeln som är över en cm i diameter. Ljudmässigt har de inte tillfört mig något, så varför krångla till det? Jag kör nog mest med Biltemas 2,5-4 mm² men även andra lite mer lätthanterliga märkeskablar. Postad 27 October 2006 - 12:59
Kanske, kanske inte. Hör jag ingen skillnad så bryr jag mig inte
För övrigt så tror jag nog att Supra Ply är en transparent kabel som inte påverkar signalen hörbart. MVH Kribban Postad 27 October 2006 - 14:00
Må så vara. Jag kunde dock inte höra någon signifikant skillnad mellan supra ply 3,4 och Biltema 2,5 mm² när jag A/B-testade. Sedan skulle det ju vara så viktigt att jordansluta skärmningen på Supra Ply sades det - men nej, ingen hörbar skillnad där heller... Men resultatet involverar ju förutom högtalarna även förstärkaren. Så det kanske finns kombinationer där jag skulle höra skillnad, vem vet? Postad 27 October 2006 - 22:25
Lite kommentarer till olika saker som är sagda. Widescreen, be någon som bor i göteborg att demonstrera piP för dig. Det finns väl någon på detta forum, annars så kan du ju fråga på faktiskt.se i "wänner av Ino" arean om en demo. Sedan verkar det vara en del som fått hjälp med transporten av piP från Täby till sin egna ort.
När det gäller Ino "sekten" så känns det oftast som det hela är lite överdrivet. Det är möjligt att Ino produkt ägare som grupp är lite annorlunda än B&W ägar gruppen etc. Bland annat för att den är mycket mindre och att det krävs lite mer anstränging för att kunna köpa Ino produkterna. Jag själv hade för 2 år sedan inte alls hört talas om Ino. Det var en kollega på jobbet som skulle köpa nya högtalare till sin hemma studio och hade fått nys om Ino. Han drog mig med på en demo hos IÖ. Vilket resulterade i att jag till slut köpte pi60 och A2. Utan min kollega så vet jag inte om jag någonsin kommit iväg och lyssnat hos IÖ. Jag hade nog mest troligen köpt ett par B&W 805s istället. Ingen dålig hötalare, men inte lika bra som ett par pi60. En sak som jag dock tänker på när det gäller alla beskyllningar att vi Ino ägare är en sekt att inte gå på allt för hårt i mina rekommendatior. Visst, det är de bästa högtalare jag hört hittils. Men jag är också medveten om att det är en del skillnad i vilket ideal folk vill ha i sin återgivning. Därför respekterar jag när folk säger att de har lyssnat men det inte passade dem. Det är helt okej. Det jag har svårt för är när någon säger att det är helt omöjligt att Ino produkter är bra och allt är endast hype. Speciellt med motiveringen att om någon har en sådan bra högtalare så måste man ju ta betalt för det och att det inte finns idealister som är berred att skänka bort en hel del arbete. Då tycker jag att man skall dra en parallel till Open Source programvara. Där ger ju folk bort massor av arbete utan att få något mer än möjligtvis ära i betalning. Magnus Westerlund Postad 27 October 2006 - 23:08
Det är inte något jag läst. Det är nog ingen som betvivlar att Ino kan göra bra högtalare. Det som ifrågasatts är om det är de bästa högtalarna jämfört med andra upp till 10 gånger dyrare eller vad det påstås. För det är ju som du själv säger, smaken och inte priset som avgör vad någon anser låta "bäst". Postad 28 October 2006 - 09:19
Håller till stor del med dej i ditt resonemang. Att Ino-ägare blir beskyllda för att vara/tillhöra en sekt beror nog till stor del på att man vid rekomendation av Ino aldrig kan tänka sig att ge några som helst alternativ om någon frågar efter en högtalare i en viss prisklass, även de som köpt Ino bör ju rimligtvis ha lyssnat på andra märken innan köp och vissa av de högtalare de hört bör ju ha varit lyssningsbara och att då inte framföra dessa som ett alternativ ens till provlyssning ger lite konstig känsla. Alla kanske inte heller helt kompromisslöst kan köpa de prylar de vill ha, det kan ju vara fler i huset som gör sin röst hörd tex när det gäller möblering och design och att då enträget framföra en speciell högtalare trots att den som frågar redan avfärdat den vilket jag sett i en del trådar ger dåligt intryck av den/de som tjatar. Att jämföra med open source programvara är bara delvis relevant (även om jag förstår det du vill ha fram) då de flesta program som släpps open source är skapade av någon som själv behövde programmet och inte tyckte att något befintligt var tillräckligt bra/prisvärt eller har de funktioner man efterfrågar. När man väl skrivit programmet så tar ställer inga krav på tid eller uppdateringar om man slänger ut det på nätet för fri nedladdning till skillnad mot om man sålt det för pengar, då köparna kunnat kräva support och buggfixar. Man får ofta dessutom betalt i form av att andra lägger till funktioner och förbättrar programmet vilket gör att man själv kan ladda hem en bättre version av sitt eget ursprungsprogram. Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 28 October 2006 - 09:35. Postad 28 October 2006 - 12:04 Jag kan bara tala för mig själv och jag har provlyssnat på många högtalare under många år och då jag inte hittar något som presterar som Ino:s högtalare så känner jag att jag inte kan rekommenderar något annat heller än Ino bara för att upprätthålla jantelagen! Men det är bara min åsikt och jag är rätt så radikal i allt jag gör Postad 28 October 2006 - 12:41 Jag kan bara tala för mig själv och jag har provlyssnat på många högtalare under många år och då jag inte hittar något som presterar som Ino:s högtalare så känner jag att jag inte kan rekommenderar något annat heller än Ino bara för att upprätthålla jantelagen! Men det är bara min åsikt och jag är rätt så radikal i allt jag gör Kan iofs acceptera det så länge det respekteras att någon inte är intresserad av ino och då inte skrivs mer i hans/hennes tråd om dem vilket inte alltid är fallet tyvärr. Om jag tex i en tråd skriver att jag inte är intresserad av tex Audio Pro så brukar detta oftast respekteras, men om jag skriver att jag inte är intresserad av ino så är det inte ovanligt att det kommmer någon inoförespråkare och skriver att jag inte vet hur en högtalare ska låta, eller att jag är dum som nöjer mig med sämre ljud etc. Det finns flera skäl till att jag inte är intresserad av ino alla skäl är inte beroende på ljudet även om ljudet väger tyngst så är jag som jag skriver längre upp i tråden inte är helt såld på ljudet från Pip eller pi60, det finns även skäl som svårigheten att provlyssna, tex så är det nästan omöjligt att göra en A/B-test med någon annan högtalare, de finns bara att köpa i Täby och IÖ gillar inte att skicka dem även om det tydligen kan gå att lösa. Men man kan åckså vända på det och säga att skeptikerna dyker ofta upp lika snabbt som förespråkarna och är lika envisa med att ino är skräp, hype eller vad det nu kan vara. Alla skeptiker verkar inte heller ha lyssnat på högtalarna de förkastar. Och till sist håll debatten i olika trådar till en nivå som passar tråden, är det en nybörjare som just ska köpa sin första anläggning som skapat tråden så är det oftast bara förvirrande för denne med en massa mätresultat och diskussioner om knappt märkbara detaljer, håll dessa saker till mer djupgående och avancerade trådar. Respektera och acceptera min åsikt så respekterar och accepterar jag er. Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 28 October 2006 - 13:02. Postad 28 October 2006 - 14:02 Det där är intressant att du tar upp, jag tror inte att jag än har sett någon tråd där trådskaparen har sagt att de inte är intresserade av Ino men att vi som har Ino fortsätter att rekommendera Ino. Däremot har jag sett flera trådar då någon annan än trådskaparen skriver att de är less på tjatet om Ino och det är vad jag kallar onödiga och dumma inlägg! Jag har sett flera trådar där trådskaparen eller någon annan lånar tråden och ställer några frågor om Ino och då brukar de som har koll på Ino svara den som frågar och det tycker iaf jag är ok, vissa tycker att man ska övergå till PM, men jag tycker inte det, om frågan ställs så att alla kan se den så bör även svaret vara synligt för alla annars ser det ut som att man inte klarar av eller vill svara på frågan. Och man vill ju varken bli tagen för att vara arrogant eller dum 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |