Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Produktförsäkringar / tilläggsförsäkringar / extraförsäkringar

372 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 February 2008 - 16:26

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Någon som har erfarenhet av HIFI-klubbens extraförsäkring? "Bäst på marknaden" står det i affären, täcker allt utom stöld och brand har jag för mig. Men det bästa är att den kostar typ bara 1200 kr för 5 år som jag förstått det, kan det verkligen stämma? Låter ju riktigt bra isåfall.

Någon som har erfarenhet av en sådan försäkring från dom?

Postad 14 February 2008 - 15:24

Unregisteredc00b10ee
  • Unregisteredc00b10ee
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Nu har jag då en ny tv som är ljusår bättre. Så jag är nöjd med elgigantens försäkring. Kan helt klart rekomendera den till er andra. :)

Postad 14 February 2008 - 23:07

Unregistereda7fb0c18
  • Unregistereda7fb0c18
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Nu har jag då en ny tv som är ljusår bättre. Så jag är nöjd med elgigantens försäkring. Kan helt klart rekomendera den till er andra. :)

Duue.. vad blev det för nåt spännande? Kul att det gick så jäkla fort för dig. Efter alla och återigen alla program på PLUS och figureringar i media om alla dessa "svindyra värdelösa" försäkringar så lever den fortfarande kvar och folk tecknar dem fortfarande dagligen. varför? för att dem uppenbarligen fungerar såklart!

Redigerat av Unregistereda7fb0c18, 14 February 2008 - 23:08.

Postad 16 February 2008 - 21:05

Unregisteredc00b10ee
  • Unregisteredc00b10ee
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Blev en nyare Hitachi 42 tums FULL HD. Gjorde ju dock bort mej och glömde försäkra denna. Har även helt glömt kolla med dom hur d är me garanti på denna nya. Är d nån som vet om ja har garanti på den?

Postad 18 February 2008 - 09:45

sensei_d
  • sensei_d
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hur funkar en tv försäkring om oturen skulle vara framme? får man alltid samma modell som man har om den finns i lager eller kan man välja fritt för den summan man gav? och kan man låt säga lägga till ett par tusen för en fetare modell?

Postad 18 February 2008 - 10:22

mobil.niklas
  • mobil.niklas
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Hur funkar en tv försäkring om oturen skulle vara framme? får man alltid samma modell som man har om den finns i lager eller kan man välja fritt för den summan man gav? och kan man låt säga lägga till ett par tusen för en fetare modell?

det skiljer sig väldigt mycket från försäkring till försäkring. Men oftast brukar man få en liknande produkt om modellen man äger har utgått. Det skall vara en funktionsmässigt liknande produkt men blir oftast en bättre produkt. Det brukar inte vara några problem att lägga till för att få en större tv eller en bättre tv.

Postad 18 February 2008 - 10:34

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
[/quote]
Två års reklamtionsrätt är alltid bra att ha. Det är säljaren som har bevisbördan, dvs det är säljaren som måste bevisa att det inte var något produktionsfel på varan.
[/quote]

Ja, faktum är att konsumentköplagen skyddar i tre år, inte två.
Läs mer om det här:
http://www.konsument...gCategoryID=892

De försökringar butikerna vill sälja är i det mesta mer eller mindre bluff. "Premien" man betalar är otrlogit hög, jämfört med vad en vanlig försäkringspremie skulle vara, och skyddet i princip det samma som en vanlig hemförsäkrning, i alla fall om du har en allriskförsäkring som tillägg.

För fel du inte orsakar själv gäller konsumentköplagens 3 år, och bortsett från det även normala garantier som ibland kan vara lika långa.

För fel du orsakar går en allriskförsäkring in. Ett argument som många föresäljare har är att det blir billigare med deras försäkring eftersom du då slipper självrisk. Men, jämför då vad din premie är, och du ser att din självrisk säkerligejn är betydligt lägre än den premien. Dock, om du har ett otroligt riskbenäget hem, och räknar med att din vara kommer att bli sänderslagen åtskilliga gånger så kan kostanaden för självrisk bli högre, men det kräver nog väldigt speciella hemförhållanden.

så till argumentet om "ingen nedskrivning". Det betyder att du får en jämförbar produkt om din gamla går sönder efter åtskilliga år (fem år var det någon som köpt). Javisst, men.... om du köper en TV nu för 25 000, tro inte att du får en TV som kostar 25 000 om 4 år. Istället får du en som är jämförbar med den du köpt nu, och om 4 år lär den vara betydligt billigare än 25 000. Det är alltså på sätt och vis en nedskrivning trots allt.

Som en sammanfattning; Om du inte har väldigt speciella behov där du tror att det kommer att var stor risk för åtskillig åverkan på din TV, så är det en dålig affär att ta en sådan försäkring. Konsumentköplagen, garantin och hemförskringen ger ett fullt godtagbart skydd. Se bara på hur hårt de marknadsför dem, så förstår du hur bra affär det är för dem.

Postad 18 February 2008 - 10:42

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Kan vara värt att läsa här också:
http://www.aftonblad...ticle1358860.ab

Postad 18 February 2008 - 10:48

Unregistereda90c85a6
  • Unregistereda90c85a6
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tecknade min på Net On Net när jag köpte min TV. Kanon nöjd och priset var grymt.

TRYGGHET+

4 års skydd mot funktionsfel--------------------Den här täcker inte din hemförsäkring!!
4 års skydd mot åsknedslag
4 års skydd mot olyckshändelse
4 års skydd mot stöld genom inbrott
Ingen nedskrivning av värdet -----------------Den här täcker inte din hemförsäkring!!
Självrisk 190:- ------------------------------------Mycket lägre än hemförsäkringen

Jämföra saker och ting är viktigt innan köp.

1 199:-

TV´n var en Philips Plasma 42PFP5532D/12

Postad 18 February 2008 - 12:20

sensei_d
  • sensei_d
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

det skiljer sig väldigt mycket från försäkring till försäkring. Men oftast brukar man få en liknande produkt om modellen man äger har utgått. Det skall vara en funktionsmässigt liknande produkt men blir oftast en bättre produkt. Det brukar inte vara några problem att lägga till för att få en större tv eller en bättre tv.

Ok det låter bra, tackar :blink:

Postad 18 February 2008 - 12:25

benteboy
  • benteboy
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
nej tack. e det ngot med tv'n så går det oftast på garantin.
jobbar själv i butik (audio video) den försäkringen man kan få här e mkt bra, men inget jag själv skulle lägga pengar på. :blink:

Postad 18 February 2008 - 12:36

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0
Jag köpte inte sist jag handlade TV men kanske gör det nästa gång.
Det kan nog skilja en del mellan de olika kedjornas försäkringar också precis som olika försäkringsbolags vilkor.
Konsument göteborgstestet som även visades i PLUS blev jag lite skrämd av :

Sverker: Då menar du att man inte behöver köpa till en försäkring på denna dvd spelaren för 799 kr
Konsument gbg : helt rätt det går alldeles utmärkt att använda hemförsäkringens allrisk skydd!

Man blir trött på experter som inför flera hundra tusen inte känner till eller gör så grovt misstag att glömma SJÄLVRISK en på mellan 1000 kr och 1500 kr på en DVD spelare för 799 kr :blink: alltså kan man inte använda hemförsäkringens allrisk skydd på grejjer under säg 1500 kr....
Hade det handlat om en tv för 4000 kr så är det en annan grej då får man ut efter självrisken men hon sköt sig själv i foten och sumpade sin poäng i media....

/FD försäkringsbolags anställd

Postad 18 February 2008 - 12:49

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Tecknade min på Net On Net när jag köpte min TV. Kanon nöjd och priset var grymt.

TRYGGHET+

4 års skydd mot funktionsfel--------------------Den här täcker inte din hemförsäkring!!
4 års skydd mot åsknedslag
4 års skydd mot olyckshändelse
4 års skydd mot stöld genom inbrott
Ingen nedskrivning av värdet -----------------Den här täcker inte din hemförsäkring!!
Självrisk 190:- ------------------------------------Mycket lägre än hemförsäkringen

Jämföra saker och ting är viktigt innan köp.

1 199:-

TV´n var en Philips Plasma 42PFP5532D/12

Bra att du känner dig nöjd. Men jag tänker på två saker:

1. Du vet inte vad du får för pengarna, eftersom du inte vet om försäkringen egentligen behövs.

2. Hälften av kunderna lyckas aldrig få ut några pengar från tilläggsförsäkringen (rapporterade Dagens Nyheter i höstas).

Du har alltså ingen aning om vad de 1199 kronorna ger dig tillbaka.

Postad 18 February 2008 - 15:54

Hectorian
  • Hectorian
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag ringde precis Folksam. Nytecknad hem- och tilläggsförsäkring allrisk (aka "drulle") kostar mig 75+38 kr/månad = 900+456 kr/år = 1356 kr/år (Via IF Metall)

Hemförsäkring är viktigt och enligt mig avsaknad av den samma dumt (som påpekats tidigare).
Allriskförsäkring för alla prylar i hemmet är ingen nackdel - kostnaden är överkomlig.
Dock tänker jag fortfarande köpa NetOnNets tilläggsförsäkring, om jag köper min TV (PZ70) där: jag väljer mellan PZ70 och PX80.
4år Trygghet+ på NetOnNet kostar 1699:- för PZ70 som kostar 14990:-, Totalt 16689:-

Anledningen till att jag vill ha tilläggsförsäkringen från NetOnNet är:
1) Ingen nedskrivning av värdet - på Folksam är det 60% efter 2 år...
2) Låg självrisk - 190:- på NetOnNet vs 1500:- på Folksam.
Visst, antagligen kommer jag inte behöva använda mina 3 extra år, men jag tycker att det ger ytterligare en trygghet samt att 1700kr (~11% av TV:n eller ~10% av totala kostnaden) är okej att betala i fall det skulle hända något. Kan tillägga att jag läst igenom .PDF dokumentet på NetOnNets hemsida vad som gäller för 4års Trygghet+

Varför då ha drulleförsäkring? Jo, jag har andra prylar i hemmet som inte är individuellt försäkrade.
Skulle du ha gjort på något annat sätt? Varför? (Endast försäkringen, val av TV diskuteras i länkade tråden)

Mvh Björn

Postad 18 February 2008 - 18:08

litet_djur
  • litet_djur
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Du bör ha samma garantier som för en nyköpt tv, antar att du fick en följesedel eller liknande, denna gäller som garantibevis. Att du glömde köpa ny försäkring beror ju mest på att de glömde påminna dig! Problemet är att det finns regler för försäljningen av försäkringarna som oftast säger att de inte får säljas i efterhand. Exempelvis skulle ju det kunna innebära att man köper en efter att man råkat kvadda tvn.. Och den är ju lite krånglig att ta under armen och bära ner till butiken :blink:

Postad 18 February 2008 - 20:43

postal
  • postal
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Köpte en LCD tv för 20 månader sen, gav 21.995 + 2000kr försäkring.
Denna har varit lite si sådär fungerande, grön bild efter komponentingången använts och sen så kom fläckar på panelen. Lämnade in den för 2 veckor sen och det visade sig att den inte gick o fixa eftersom bolaget som fixar dessa märken inte tar emot dom längre.

Blev lovad o få beloppet som jag lagt krediterat men slutade med att jag av nån anledning fick en ersättningstv igår. Denna tv var lite bättre på papper men visade sig vara mycket sämre än den första.

På den första tv hade jag kvar o betala 9500kr via handelsbanken så jag hade betalat 12.495 änsålänge
Den nya tv som jag fick kostar 12,990 hos giganten + att det ingick 1 års ny garanti + att dom tryckte in 3 års försäkring (som jag inte ens bad om) så det blev 14.990kr Jag frågade då om jag fotfarande skulle betala på dom 9500kr som jag hade kvar på lånet och då sprang han iväg o kollade o sedan sa att jag skulle fortsätta betala som vanligt...

så hur kan dom ge mig en tv som kostar 12900 och jag redan betalat 12.495 och sedan ska jag fortsätta betala av 9500kr till så att det kommer upp i 23.995 som min första tv skulle kostat?????

Är evigt tacksam om nån kan förklara för mig om dom får göra såhär. Skulle jag inte ha en tv för över 20.000kr eftersom dom vill att jag ska betala som vanligt på lånet??

Är jag inte nöjd även med denna nya och min gamla kan dom inte fixa till så finns det väl inget kvar än o ge mig pengarna tillbaks?
Ska packa ner denna nya tv jag fick igår och dra ner o kräva att dom häver mitt köp!! För det måste ju gå eller?

Redigerat av postal, 18 February 2008 - 20:54.

Postad 18 February 2008 - 22:31

Megapolaren
  • Megapolaren
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Är evigt tacksam om nån kan förklara för mig om dom får göra såhär. Skulle jag inte ha en tv för över 20.000kr eftersom dom vill att jag ska betala som vanligt på lånet??

Så vitt jag vet så gäller elgigantens försäkring för själva varan som sådan, inte för värdet av varan. Du skall alltså ha en ny TV med minst lika bra egenskaper som den som gått sönder. Vad denna utbytes-tv kostar är egentligen ointressant, det är inte värdet av tv:n som är försäkrat. Kräv att få en likadan eller bättre tv än den du hade!

Sedan, vad gäller matten. Totalt har du fått ut tv-apparater från elgiganten till ett värde av 21990+12990 - dvs totalt 34980 kronor. För detta har du betalat totalt ca 24000 kronor (första tv:n + försäkringen). Jag tycker inte det verkar konsigt att du forsätter betala upp till 22000.

//

Postad 18 February 2008 - 23:41

postal
  • postal
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Så vitt jag vet så gäller elgigantens försäkring för själva varan som sådan, inte för värdet av varan. Du skall alltså ha en ny TV med minst lika bra egenskaper som den som gått sönder. Vad denna utbytes-tv kostar är egentligen ointressant, det är inte värdet av tv:n som är försäkrat. Kräv att få en likadan eller bättre tv än den du hade!

Sedan, vad gäller matten. Totalt har du fått ut tv-apparater från elgiganten till ett värde av 21990+12990 - dvs totalt 34980 kronor. För detta har du betalat totalt ca 24000 kronor (första tv:n + försäkringen). Jag tycker inte det verkar konsigt att du forsätter betala upp till 22000.

//

Plockat ut för 35.000... den första tv är obrukbar nekas o bli fixad,förstår inte varför jag ska betala på den då särskilt när detta händer inom försäkringstiden. Är inte nöjd med tv nr2 den är absoluti inte lika bra bild på även att den ser bättre ut om man ser på egenskaperna. vill inte ha den på grund av det och min gammla blir det inget av så pengarna tillbaka. "Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet."

Redigerat av postal, 18 February 2008 - 23:42.

Postad 18 February 2008 - 23:59

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Får man fråga vilka två teveapparater det handlar om?

Postad 19 February 2008 - 08:18

postal
  • postal
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Får man fråga vilka två teveapparater det handlar om?

Handlar om en Amoi 37" 1080p som första tv och andra en Philips37PFL7662d.

Philips tv har sämre bild mycket lite inställnings möjligheter i meny för bild, dåligt ljud låter som en burk.
Är inte alls nöjd med denna ersättnings produkt som inte är bättre än det jag köpt från början.

Har även visatsig att den under användning av xbox360 kan slå över från 1080P till 1080i bara sådär över komponent ingången så den kan ochså ha ett fel.

Postad 19 February 2008 - 20:11

Megapolaren
  • Megapolaren
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Plockat ut för 35.000... den första tv är obrukbar nekas o bli fixad,förstår inte varför jag ska betala på den då särskilt när detta händer inom försäkringstiden.

Om man säger så här då: Du köper en TV av elgiganten som du skall betala av i två år. Efter ett halvår blir tvn stulen. Trots att tvn blivit stulen måste du ju ändå fortsätta att betala för tvn i ett och ett halv år till.

Din avbetalning upphör inte bara för att tvn är trasig. Jämför om du betalat kontant när du köpte tvn, du skulle inte fått tillbaka pengar nu när den gått sönder.

Hoppas att det funkar som förklaring.

Vad gäller tvn du fått i utbyte - åk tillbaka med den och disskutera fram vilken tv du vill ha istället. Du kan ju kräva att få en lika bra tv.

//

Postad 20 February 2008 - 19:38

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0

Visst, antagligen kommer jag inte behöva använda mina 3 extra år,

Tre extra år? Du får ett extra år, eftersom konsumentköplagen skyddar i tre år, inte ett eller två som många (inklusive handlare) tror.

Men, så länge du är nöjd ska du skaffa det du vill ha. Det är ju ändå dina pengar och dina saker.

Postad 21 February 2008 - 10:57

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Vill inte ta ställning till om man ska eller inte ska köpa tilläggsförsäkringar (det får folk avgöra själv) men om du vill skaffa en så tycker jag att du ska kolla in Atava - Insures fun.

Kan själv intyga att det inte är "fuffens-verksamhet" då jag är anställd inom koncernen.
Läs själva på sidan och skaffa er en uppfattning, där finns även jämförelser med On Off, Siba osv.

Lite höjdpunkter:

* För mindre än 1 krona per dag försäkrar du obegränsat antal elprylar!

* För 345 SEK försäkrar vi din senast inköpta elprodukt samt alla brun- och vitvaror du därefter köper, inklusive stationära och bärbara datorer. En försäkring, obegränsat antal elprylar!

* Inget avdrag för värdeminskning på grund av ålder och bruk. Självrisken är 300 SEK oavsett vilken pryl som gått sönder eller hur dyr den var. Men för att det ska bli någon ersättning måste skadan överstiga 1000 SEK i värde.

* Generösa villkor, ersätter till exempel även händelser som blixtnedslag, elfel, inifrån kommande skador som leder till att egendomen bara "lägger av".

Vänligen se inte detta som spam eller liknande utan snarare ett tips i all välmening. (moderatorer är välkommna att stryka detta inlägg om det anses vara en regelöverträdelse)
Vill man ha en tilläggsförsäkring för sina teknologiska godbitar är det bra att känna till vad marknaden erbjuder.

//Sambuccashake

Redigerat av Sambuccashake, 21 February 2008 - 11:00.

Postad 21 February 2008 - 11:15

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Sambuccashake:

Ett tips i all välmening är att du ändrar i din profil så att det står att du representerar branschen.

Viktigt eftersom det har betydelse vem som är avsändare av budskap. Alltså inte bara VAD som sägs utan VEM som säger det.

Postad 21 February 2008 - 11:34

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
^ Point taken Sir Duke!

Postad 21 February 2008 - 14:18

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Har inte läst igenom tråden, men stödjer sånna där trygghetsförsäkringar inbränningar på plasma?
Eller är det bara att "råka" tappa den i golvet om inbränning skulle uppstå?

Postad 22 February 2008 - 20:38

postal
  • postal
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Blev erbjuden samma tv som jag hade från början, fanns ett x av den på butikskedjan.
Men denna tv har varit använd i butik och orginalkartong finns ej kvar.
Har man rätt o säga nej då och häva köpet?
vill ju ha en oanvänd tv och detta känns fel o få den nertryckt i halsen bara för att dom lyckats få fram samma som jag köpte fast använd, hur länge vet jag inte..

så här har det gått till.

1 Tv går sönder lämnas in, får svaret att den inte längre lagas av tillverkare, blir lovad att den krediteras.
2 Blir tillsagd att jag får ny tv av annan typ.
3 Nya tv:n är inte alls lika bra som första, saknar funktioner och jag lämnar den till butik 2 dagar senare och tackar nej till en lånetv medans jag väntar på mer info.
4 Får svar att likadan tv som den första finns på ett lager i sverige men att den har varit använd och är inte i nyförpackning. Lovas o få garanti på den och försäkring.

Måset man ta detta eller har dom haft för många chanser på sig redan, lagen säger väl att dom får inte hålla på hur länge som helst...
Kan man gå in imorgon och inte behöva ta mer skit och få pengarna i handen utan o behöva tacka ja till nån annan skit deal??? Snälla hjälp!!!!!

Redigerat av postal, 22 February 2008 - 21:21.

Postad 22 February 2008 - 23:48

Megapolaren
  • Megapolaren
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Kan man gå in imorgon och inte behöva ta mer skit och få pengarna i handen utan o behöva tacka ja till nån annan skit deal??? Snälla hjälp!!!!!

Nej, du får nog inte ut några pengar. Jag tror inte ens att det är möjligt att få ett tillgodokvitto. Försäkringen gäller ju för varan som sådan, men tjata lite - vem vet vad dom säger?
Annars är det som jag sagt förrut, du skall ha en minst lika bra vara. Det mnåste väl finnas någon TV som du gillar, försök att få en lite dyrare som du tycker om. Det borde gå med lite tjafs. Lycka till!

//

Postad 23 February 2008 - 09:57

Unregisteredb7d466df
  • Unregisteredb7d466df
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Blev en nyare Hitachi 42 tums FULL HD. Gjorde ju dock bort mej och glömde försäkra denna. Har även helt glömt kolla med dom hur d är me garanti på denna nya. Är d nån som vet om ja har garanti på den?

Så vitt jag vet har du garanti som om du köpt den nya TVn nu, så var det när jag fick en ny mobiltelefon efter att ha lämnat in den gamla samma dag som garantin på den tog slut :(

Blev erbjuden samma tv som jag hade från början, fanns ett x av den på butikskedjan.
Men denna tv har varit använd i butik och orginalkartong finns ej kvar.
Har man rätt o säga nej då och häva köpet?
vill ju ha en oanvänd tv och detta känns fel o få den nertryckt i halsen bara för att dom lyckats få fram samma som jag köpte fast använd, hur länge vet jag inte..

Tycker nog de har vart rätt tillmötesgående jag.. visst är det alltid roligare att få en sprillans ny produkt men produkten du lämnade in var ju använd, då känns det ju inte så avlägset att du får en fungerande använd TV i ersättning. Sen om TVn du lämnade in var helt fri från repor etc medan den du får i ersättning ser ut som att nån gett sig på den med sandpapper förstår jag dig, jag skulle ta den använda tvn (förutsatt att den inte är misshandlad) och kräva ny försäkring för den så det inte visar sig att den nygamla tvn är "förbrukad" innan du ens fått den.

Postad 23 February 2008 - 20:00

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

Har inte läst igenom tråden, men stödjer sånna där trygghetsförsäkringar inbränningar på plasma?
Eller är det bara att "råka" tappa den i golvet om inbränning skulle uppstå?

För att svara på min egen fråga, Nej.

Frågade killen på Elgiganten i Norrtälje och han sa att åtminstonde gör deras inte det, men finns det någon försäkring som stödjer inbränningar?

Postad 03 March 2008 - 00:38

toube83
  • toube83
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Min Tjock-TV gick sönder. Gick in med den, gjorde en skadeanmälan i butik. Då sa de att det skulle ringa upp efter 1 vecka och erbjuda mig en ny TV. 4 dagar senare ringde de och erbjöd mig en Sony 32" platt för 7000kr, hade innan en sony 32" tjock. Totalt fick jag vänta 1,5 vecka. Det är service! fick även en låne tv under väntetiden =)

Postad 17 April 2008 - 22:53

Squadron
  • Squadron
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag valde att inte skaffa tilläggsförsäkring då min hemförsäkring täcker samma saker. Fördelen med tillläggsförsäringen är väl att det inte var någon självrisk.

Postad 18 April 2008 - 00:46

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
jag har ägt bil i 14år och haft dom bilarna helförsäkrade... en bil jag hade tidigt i ungdomen kostade mig 15´000:- om året och i dessa 14år har jag aldrig utnyttjat någon försäkring till bilen då jag klarat mig ifrån olyckor (peppar peppar) ... men endå så helförsäkrar jag bilarna ut i fall att ...

likadant är det med min nya tv, visst det finns drulle försäkringar och dyl. MEN jag resonerar hellre som så att jag köper sakförsäkringar till mina nya elgrejer såsom tv, hembio och dator. så slipper jag årsavgiften som är löpande... för ärligt talat ... merän 5år planerar jag inte och behålla min tv så en sakförsäkring ifrån inköpsstället passar mig bra ...

Postad 05 May 2008 - 16:56

Unregistered930d77c0
  • Unregistered930d77c0
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Jag är inte lika nöjd med Happy Care utan ufärdar en stor varning för El-giganten och deras trygghetsförsäkring. Man ska inte tro att denna försäkring är något som liknar en bilförsäkring.

I min felaktiga tro i att min telefon är "helförsäkrad" (försäkringen kostade trots allt 699 kr på en telefon som gick på 4,290 kr) trodde jag att man kunde få eventuella reparationer utförda på serviceverkstäder auktoriserade av Sony-Ericsson.

Men, så är ej fallet. Försäkringen gäller bara då man går via Elgiganten och deras servicepartner.

Jag reser till Kina på lördag och behöver min telefon.

Mobilbyrån i Stockholm är auktoriserad av SE och kan fixa telefonen på en gång.

El-giganten behöver upp till 4 veckor.

Försäkringen är värdelös.

Visst har jag dock bara mig själv att skylla...

Postad 25 June 2008 - 19:01

Crusher
  • Crusher
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Hej,

påväg o införskaffa plasma på 15000 lax o funderar på dom här extra försäkringarna dom har, hur bra är dom. är dom onödiga?

vad har ni för erfarenheter, någon som hävt sin tv i golv o fått en ny? eller kastat sin wii kontroll i skärmen så den sprack?.. :)

tex elgiganten har Happy CARE produktförsäkring för 1949kr/3år. värt?

står tex så här på happy care.

"PLASMA-TV
Du köpte en plasma-TV
för 25 000 kr år 2005.
Skärmen skadas genom
en olyckshändelse. TV:n
går inte att reparera då
skadans omfattning är
stor. I dagsläget
kostar en likvärdig TV
12 000 kr."

hur är det om jag köper en tv idag för 15000kr och om en vecka har jag omkull den.. får jag en ny för 15000kr då för 495kr i självrisk? eller kommer jag få ersättning för mindre belopp?

ber om ursäkt om det är i fel forumsdel, men när det gäller tv aparat. dom har ofta längre reparationstider än på förstärkare va jag har upplevt.

Redigerat av Crusher, 25 June 2008 - 19:05.

Postad 25 June 2008 - 19:14

pontii
  • pontii
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Jag tycker det är lätt värt det.

Till att börja med så har du ju obegränsat med kostnadsfria reparationer. Skulle tv:n dock vara så fördärvad att den inte går att laga får du ju betala självrisken på 495:- och tv:n byts ut. Förmodligen kommer du få en som kostar mindre än vad den som du köpte kostade, men det är ju inte så konstigt med tanke på vilket prisras det är på tv-apparater idag. Så man går på specifikationerna, _förmodligen_ så finns det ingen tv som motsvarar den prestandan du har idag med tanke på att allt bara blir bättre i princip så med största sannorlikhet får du en bättre tv, men som sagt - kostar mindre.

Sen huruvida mycket en tv är utsatt för olycksfall är ju en annan sak, men du verkar ju vara glad i att kasta saker på den, eller kanske skylla på barnen till och med. I vilket fall betraktas det som olycksfall såvida du inte drar en allt för dåliga förklaring till vad som hände (idioti). Så ja, det är värt det enligt mig, men det är min åsikt.

Postad 25 June 2008 - 19:19

speechless
  • speechless
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
täcker inte din hemförsäkring?

Redigerat av speechless, 25 June 2008 - 19:31.

Postad 25 June 2008 - 19:41

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Täcker inte en hemförsäkring, varför har man då hemförsäkring?

Nä, extra försäkringar för tv är inget för mig.

Postad 25 June 2008 - 22:42

Unregistered1487
  • Unregistered1487
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Hemförsäkring kan täcka om du har drulle, dock har du alltid värdeminskning ungefär 20% varje år på marknadsvärdet. Det har du inte på extra försäkringar. Dessutom finns det mig veterligen ingen hemförsäkring som täcker tekniska fel på tv efter reklamationsrätten har gått ut.

Postad 25 June 2008 - 22:49

Crusher
  • Crusher
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
har ju hemförsäkring, men inte drulle.. det ja funderar om det är värt eller inte.. aldrig haft otur me nån teknikpryl förutom ett moderkort en gång.. men kanske problemet slår ner hos mig åh snart.. blir en panasonic plasma för mig o hört att dom har bra service/garanti, thats true?

Postad 26 June 2008 - 00:20

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
för att förtydliga hemförsäkringens värdeminskning... köper du en tv idag för 15000:- och tv råkar ut för en olycka 1år senare så blir det följande. 20-30% på marknadsvärdet som ternetmartin skrev innan.

exempel...

du köpte en panasonic 42" PZ-70 plasma 2007-12-01 för 16000:- ... nu ligger marknadsvärdet på en sådan på 10000:- ... då får du ut 10000:- minus 30% = 7000:- minus självrisk ca: 1500:- = 5500:- det blir alltså knappt något över ...

med en tilläggsförsäkring så får du en likvärdig produkt baserad på specifikationerna, eller om tv´n fortfarande finns som i detta fallet... då blir det 495:- i självrisk och du har en ny likadan tv ...

Postad 26 June 2008 - 11:05

Krisch
  • Krisch
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Men händer det inte någonting med din TV så har du ju slängt 2000 spänn i sjön.

Dessutom täcker hemförsäkringens drulle alla grejer du har i hemmet. Eller ska du köpa extra försäkring till varenda pryl?

Jag sket i det trots att försäljaren körde med skämseltaktik. Nu två år sedan är jag glad att jag sparade 2500 spänn som det kostade då. Vad kan egentligen hända med den då den hänger uppe på väggen.

Men är det stor risk att det kan hända en olycksfall t.ex. du har extremt dålig vägg, vilda ungar och är otursföljd osv så kanske det kan vara ett alternativ :)

Postad 26 June 2008 - 12:51

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0

för att förtydliga hemförsäkringens värdeminskning... köper du en tv idag för 15000:- och tv råkar ut för en olycka 1år senare så blir det följande. 20-30% på marknadsvärdet som ternetmartin skrev innan.

exempel...

du köpte en panasonic 42" PZ-70 plasma 2007-12-01 för 16000:- ... nu ligger marknadsvärdet på en sådan på 10000:- ... då får du ut 10000:- minus 30% = 7000:- minus självrisk ca: 1500:- = 5500:- det blir alltså knappt något över ...

med en tilläggsförsäkring så får du en likvärdig produkt baserad på specifikationerna, eller om tv´n fortfarande finns som i detta fallet... då blir det 495:- i självrisk och du har en ny likadan tv ...

Snyggt räkneexempel. Känns nästan som att man står där i en elektroniklada med en dryg säljare framför sig som rabblar hemförsäkringskostnader utan att nämna de kostnadernar som tilläggsförsäkringarna medför. När du köper en tv så är den försäkrad genom din hemförsäkring som förhoppningsvis är betald. Köper du en tilläggsförsäkring så tillkommer den extra kostnaden. Ta Elgiganten som exempel så kostar det 3000:- (!!!!!! jo det är sant!! helt galet!!!) att tilläggsförsäkra den i 5 år. Den kostnaden kan inte bara ignoreras.

Sedan har de flesta av dessa försäkringar en ful detalj som säljarna aldrig nämner (i vart fall inte för mig) nämnligen att vid en totalskada (vilket det är när du får en ny tv) så faller försäkringen ut i samband med att du får din ersättningsvara. Vem köper inte en ny försäkring till den nya tv:n? Man har ju precis fått den ersatt för endast 495 kr! :) Den här nyteckningen behöver givetvis inte göras med hemförsäkringen.

Med ditt räkneexempel blir det alltså en ny tv vilken nu är värd 10000:- minus kostnaden för att teckna tilläggsförsäkring 3000:- = 7000:- minus självrisken på 495:- = 6500:- minus kostnaden för att teckna ny tilläggsförsäkring till ersättningsprodukten 3000:- och vips så blir det inte så mycket kvar om man räknar med de faktiska kostnaderna.
Har du en hemförsäkring får du dessutom ut pengar och kan köpa en annan produkt istället. Du kanske inte är nöjd med ditt köp och vill prova något annat istället? Finns inte din produkt att frambringa är det butiken som bestämmer ersättningsprodukt och kom igen.... vem vill inte välja själv? Det är ju därför vi tillbringar veckor av våra liv i det här forumet.

Det här gäller bara OM något händer. Håller din tv som den ska har du med hemförsäkringsalternativet betalat totalt 16000:- och med det andra alternativet 19000:-. Det finns anledningar till att konsumentorganisationer kritiserar tilläggsförsäkringarna.

Postad 26 June 2008 - 13:01

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0
Är det fortfarande ngn som köper en försäkring i butik??!!......det är inget annat än s.k. merförsäljning som butiker av ngn anledning fortfarande kränger. Sen använder de en massa argument som bara är luft värt.
Enda anledningen till att de kan göra det äratt vi konsumenter många ggr har noll koll på vad vår hemförsäkring täcker.
Kolla upp din försäkring först, komplettera om så behövs.

Micke

Postad 26 June 2008 - 13:15

yeah-sus
  • yeah-sus
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Är det inte också så att din hemförsäkring gäller som en drulleförsäkring om du förstör något hemma hos någon annan?
Alltså du ber grannen ringa sitt försäkringsbolag och säga att han kastade wiimoten i din tv så den sprack(fast det egentligen var du som gjorde det på fyllan)

Postad 26 June 2008 - 14:34

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Ja, konsumentverket har säkert fel när de påstår att de butikssålda extra försäkringarna i allmänhet inte ger mer skydd än konsumentköplagemn och hemförsäkringen. jag menar, vad vet egentligen Konsumentverket om konsumentfrågor. Dessutom kan man tveklöst lite mer på en försäljare som tjänar pengar på att sälja sådana försäkringar än på en oberoende myndighet. Alltså.... tjänar man pengar på det så finns det ju ingen orsak att få det att låta bättre än vad det egentligen är.

Det vet ju alla, att ju hårdade en vara marknadsförs, ju hårdare den säljs, ju mer tjänar DU, inte säljaren, på den. Eller hur?

Postad 26 June 2008 - 15:23

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
det bästa är väl och jämföra... kolla med hemförsäkringsbolaget och dess drulleförsäkring ...

monterar du exempelvis tv´n på väggen och den ramlar ner eller skadas när den hänger på väggen så är där få försäkringsbolag som ger ut ersättning om du inte kan visa upp kvitto på att den är fackmannamässigt upphängd... el-gigantens försäkring kräver bara att du följt instruktionerna till väggfästet ...

slår man ut kostnaden på en försäkring på exempelvis en tv så blir det inte så mycket i månaden...

jag själv har min laptop och min tv försäkrad via moderna... sen har jag ett tillägg i hemförsäkingen där jag försäkrat dom hundratals dvd-filmerna jag äger ... förutom det har jag ingen extra drulleförsäkring utan en helt vanlig standard hemförsäkring... kostnaden för drulleförsäkringar ska man heller inte glömma bort ... den är inte direkt billig...

Postad 26 June 2008 - 15:34

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Jo, drulle är billigt... har för mig att det rör sig om några tior extra per år.
Sen är jag lite skeptisk till det som sades högre upp att värdeminskningen räknas ut på dagens listpris, mig veterligen så räknas det ut på det pris du betalade och inte vad varan kostar idag.

Vilket fall som helst så har jag nog (på aftonbladetspråk) tjänat en 20.000 på att inte teckna dessa försäkringar där hemma... så om TV´n rasar i golvet så kan jag ändå köpa en ny cash och fortfarande komma undan billigare än om jag köpt försäkring till alla teknikprylar där hemma.

Sen om försäkringsbolaget skulle komma och ifrågasätta hur den är uppsatt så kommer i alla fall jag bestrida det och kräva att de talar om för mig hur en fackman sätter upp en tv.
Speciellt då det rent krasst räcker med en M8 bult genom en dubbelgipsvägg utan fäste för att hålla en tv på plats då vikten från TV´n kilar fast bulten.
Sen har jag själv löst det med att sätta 4st molly genom en gips + osb vägg... kan nog sätta mig på tv´n innan den funderar på att rasa.
Speciellt då den lösningen är så vansinnigt överdimensionerad så det finns inte. Kollar man bärigheten så räcker det med en molly för att bära en 42" plasma... men det är så jobbigt att få den rak då bara.

Redigerat av Unregistered56e968a9, 26 June 2008 - 15:40.

Postad 26 June 2008 - 19:08

Above
  • Above
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Enligt mig..

Beroende på pris. ;)

Skulle en försäkring kosta runt 5k så hade jag bajsat på den..

Skulle den kosta 1000kr så kan jag mycket väl överväga det.. för man vet aldrig.

Jag köpte en PS3 för en vecka sen, o vi har hemförsäkring med drulle o allt, men jag köpte en försäkring ändå. 650kr eller däromkring som ger mig 3års försäkring.
och eftersom jag handlade på Onoff så får jag halva premien "tillbaka", hälften av pengarna sätts in på mitt onoff kort. Tyvärr kan jag inte gå ner o köpa något för de där 300kr om jag skulle vilja så, utan jag kan enbart använda 10% till mitt nästa köp.. Alltså kostar något 3000kr kan jag använda de där 300kr och få ner kostnaden till 2700kr iallafall. :)

Skyddar mot otursskador från de jag fick kvittot, som dessutom täcker funktionsfel som inte omfattas av garanti eller reklamationsrätt.. vad de nu kan vara?

Vid skador betalar jag inget alls, självrisk på 195kr.. och!

"Inget åldersavdrag, kan inte produkten repareras ersätts du med en ny likadan alternativt en likvärdig modell, maixmalt upp till ursprungligt pris. Försäkringen upphör därefter att gälla." och ja, det står Maixmalt i min lilla broschyr jag fick med försäkringen.. :(

Postad 18 July 2008 - 05:17

-Danne-
  • -Danne-
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

jag har ägt bil i 14år och haft dom bilarna helförsäkrade... en bil jag hade tidigt i ungdomen kostade mig 15´000:- om året och i dessa 14år har jag aldrig utnyttjat någon försäkring till bilen då jag klarat mig ifrån olyckor (peppar peppar) ... men endå så helförsäkrar jag bilarna ut i fall att ...

likadant är det med min nya tv, visst det finns drulle försäkringar och dyl. MEN jag resonerar hellre som så att jag köper sakförsäkringar till mina nya elgrejer såsom tv, hembio och dator. så slipper jag årsavgiften som är löpande... för ärligt talat ... merän 5år planerar jag inte och behålla min tv så en sakförsäkring ifrån inköpsstället passar mig bra ...

så du har ingen övergripande försäkring bara vissa saker sakförsäkrade?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.