Sony DVD/HDD-inspelare 2007
897 svar till detta ämne
Postad 31 augusti 2007 - 08:04
Mattias Malm
-
Mattias Malm
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag köpte en RDR-HXD870 på HiFi-klubben för 3990 kr igår. Jag hade läst mycket om den både här och på andra siter och alla positiva omdömen fick mig mycket sugen på denna. Jag ska främst använda den som digitalbox med möjlighet att pausa och smidigt spela in den digitala signalen till HDD för att kunna titta senare och eventuellt spara på DVD. Dessutom gillar jag att slippa ha både DVD och digitalbox med alla sladdar och behov av flera TV-ingångar som det innebär. Nu var priset rätt, så äntligen var det läge att slå till. Här är mina synpunkter:
Vilket skräp! Nej, det var kanske att ta i, men jag är inte nöjd alls. I väntan på att skaffa platt-TV i vardagsrummet kör jag RGB-scart till TV:n. Trots att jag ställt in boxen på RGB startar den alltid i komposit-läge. Så fort jag går in i systemmenyn ställer den om sig till RGB. Det är otroligt störande.
Det värsta är dock att den inte alls lever upp till mina förväntningar när det gäller inspelning och buffring av digital-TV. Buffring verkar inte existera, så att helt enkelt pausa en livesändning går inte. Man måste starta en inspelning som körs igång med chase-play och pausas. Det finns en knapp för att starta inspelningen och växla till inspelningen i pausat läge istället för själva TV-signalen. Det tar några sekunder och fladdrar till på skärmen när man bara vill pausa en stund. Dessutom ligger det man tittar på kvar som ett klipp på hårddisken när man avslutat inspelningen vilket förefalller nödvändigt att göra med REC-stopp-knappen. Jag tror inte det gick att byta kanal heller eftersom man inte tittar på live-TV utan ett inspelat klipp (även om inspelningen inte är klar).
Till råga på detta verkar boxen inte spara den digitala signalen som den är, utan den konverteras till vald kvalitetsnivå som kan ställas in mellan urusel och jättebra. Problemet med "jättebra" är att det tar mycket mer plats än den ursprungliga signalen och att vid all konvertering sker kvalitetsförluster.
Slutligen skulle jag önska en tydligare EPG med möjlighet att bara markera ett program och trycka på en spela-in-knapp och få en markering i EPG:n att programmet kommer spelas in. Tyvärr kommer man istället till en sån där gammal timerinspelningslista med datum och klockslag där man får bekräfta inspelningstillfället. Onödigt krångligt...
Jag kanske är bortskämd med min lilla TV-mottagare i datorn (Miglia TVmini med EyeTV) där allt bara fungerar enkelt och smidigt precis som jag vill. Även med datorn kopplad till TV:n och styrd av Apples fjärrkontroll med 6 knappar är den så mycket bättre. Jag trodde lite naivt att även en fristående PVR fungerade så smidigt. Men så verkar inte vara fallet.
Postad 31 augusti 2007 - 08:43
henkemannen
-
henkemannen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Spela in VHSfilmer
Jag tänkte kasta ut den gamla VHS spelaren och lägga över det i min 860. Hur skall jag koppla mellan dem? VHS:en har SCART. Jag har kopplat in (enligt manualen) VHS till line 1 på DVD:n. Sedan har jag jiddrat lite med inställningen för Video IN/OUT - line 1 in.
Jag antar att det är någon form av kanalsökning eller dyligt som behövs för att DVD:n skall "hitta" VHS:en.
Tacksam för kommentar
Postad 31 augusti 2007 - 09:19
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1 482 inlägg
Kanalsökning behöver du inte göra.
"Input"-knappen växlar mellan ingångarna tror jag.
Postad 31 augusti 2007 - 10:32
Tiny Turtle
-
Tiny Turtle
-
Veteran
-
-
1 869 inlägg
Är det någon annan som köpt spelaren som har några synpunkter att dela med sig beträffande Mattias Malms upplevelser? Funkar det inte bättre än han beskriver?
Postad 31 augusti 2007 - 11:10
boefs
-
boefs
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Är det någon annan som köpt spelaren som har några synpunkter att dela med sig beträffande Mattias Malms upplevelser? Funkar det inte bättre än han beskriver?
<{POST_SNAPBACK}>
På min 870 har jag en antenn kopplad till antennuttaget för Boxers fria, skärmen till LINE3-scarten o en CH-box till LINE1-scarten. När jag startar 870 startar den med den linje och program jag hade när jag stängde av den. För att pausa trycker jag bara på TV, o sen piltangenten bredvid för att titta igen. Den spelar förstås in, så för att skippa detta trycke man på Rec Stop o då återgår den till Livesändningen. Mycket bekvämt. Fast enl manualen kan det behövas lite förinställningar beroende på vad o hur man anslutit. För mig gäller dock defaultinställningarna. Trycker man på Timer-tangenten får man som sagt ovan en meny där man får göra ett par val, men de upplever jag inte som jobbiga. Ofta räcker det med att bestämma start- o stopptid, kanal o källa o sen trycka OK (Ser man redan på den kanal man vill spela in är den förvald o man slipper ett val). Jämfört med min gamla VHS är det mycket enklare. Allra bekvämast är dock nog att gå in i programguiden, markera det program man vill se o trycka den röda tangenten på fjärren som då gäller som Timertangent. Har haft den mycket kort tid, så allt bra eller dåligt har jag inte hunnit upptäcka. Men just nu är jag nöjd.
Postad 31 augusti 2007 - 12:21
Mattias Malm
-
Mattias Malm
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
boefs, kör du RGB ut till din TV? Om så, får du en RGB-signal direkt efter uppstart? Jag får en kompositsignal VARJE gång jag startar min 870 (komposit = dålig bild, RGB = bra bild). Så fort jag går in i en meny eller trycker på INFO slår den om till RGB, men det ska man ju inte behöva göra för att få en bra bild... Men naturligtvis står den på samma ingång och kanal som när den stängdes av.
Att pausa tar mellan 5 och 6 sekunder (jag har testat flera ggr), och då startas helt enkelt en ny inspelning som boxen växlar till i pausläge. Piltangenten (Play) kör igång uppspelningen, men jag måste manuellt stänga av inspelningen för att t.ex. kunna byta kanal, även om jag hunnit ifatt livesändningen. Sedan måste jag manuellt ta bort inspelat klipp för att det inte ska ligga på hårddisken och ta plats.
Detta och en del annat gör att jag åker tillbaka med spelaren om en liten stund...
Postad 31 augusti 2007 - 13:13
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1 482 inlägg
Jag håller med dig lite Mattias.
Det känns som om Sony hade bråttom med att få ut en 1080p spelare, och att resten är "gammalt".
Jag är iofs nöjd, men jag förstår om man hade högre förväntningar på utvecklingen mellan modellerna.
Postad 31 augusti 2007 - 13:42
boefs
-
boefs
-
Amatör
-
-
61 inlägg
boefs, kör du RGB ut till din TV? Om så, får du en RGB-signal direkt efter uppstart? Jag får en kompositsignal VARJE gång jag startar min 870 (komposit = dålig bild, RGB = bra bild). Så fort jag går in i en meny eller trycker på INFO slår den om till RGB, men det ska man ju inte behöva göra för att få en bra bild... Men naturligtvis står den på samma ingång och kanal som när den stängdes av.
Att pausa tar mellan 5 och 6 sekunder (jag har testat flera ggr), och då startas helt enkelt en ny inspelning som boxen växlar till i pausläge. Piltangenten (Play) kör igång uppspelningen, men jag måste manuellt stänga av inspelningen för att t.ex. kunna byta kanal, även om jag hunnit ifatt livesändningen. Sedan måste jag manuellt ta bort inspelat klipp för att det inte ska ligga på hårddisken och ta plats.
Detta och en del annat gör att jag åker tillbaka med spelaren om en liten stund...
<{POST_SNAPBACK}>
Det jag ser är att om jag har LINE1 in på Video eller RGB är min bild likvärdig. Nån kompositinställning ser jag inte. Är det bara bildkvalitén man kan kolla det med? Om det blir rätt inställning så fort man trycker på INFO el System har man ju missat chansen att se inställningen. Min PAUS tar 4 sek, tog tid nu när det kom upp. Har inget att jämföra med så om det är bra eller dåligt vet jag inte. Eftersom jag inte hade förra modellen har jag ju inget att jämföra med, så ni som har det kanske har större, o ouppfyllda, förväntningar än jag. Jag har ju bara kunnat jämföra genom att läsa o kolla pris/prestanda/features o då tycker jag 870 funkar bra för mig. Man kanske blir tvungen att gå upp i pris för att få något som tillfredsställer högre krav? O är man missnöjd ska man förstås inte nöja sig, men man kanske får gå upp i pris lite då, vilket det förstås kan vara värt om man blir nöjdare.
Postad 31 augusti 2007 - 14:20
Unregistered50b17ac7
-
Unregistered50b17ac7
-
Användare
-
-
102 inlägg
Jag köpte 870:an lite på känn utan att ha läst in mig på den innan. För mina behov fungerar den utmärkt. Jag kör HDMI mellan sonyn och tv:n och scart mellan videon och sonyn. Jag tycker inte alls att det är yxigt att sätta timern när jag använder epg:n.
Däremot tycker jag väl att funktionaliteten för att spela upp musik är så där.
Men mitt stora aber är att mottagaren verkar vara superkänslig. Jag får inte till bilden till 100%. Bilden fryser till med jämna mellanrum, rutan blir svart och bilder kommer åter. Tittar jag på signalkvaliten/styrka när detta händer så går båda värderna ner till noll - från 93% styrka och 100% kvalitet. Min gamla samsungbox klarar av samma övning utan problem och där finns inga störningar.
/björn
Postad 31 augusti 2007 - 15:14
Hellfear
-
Hellfear
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
[quote name='Mattias Malm' date='Aug 31 2007, 09:04 '] Slutligen skulle jag önska en tydligare EPG med möjlighet att bara markera ett program och trycka på en spela-in-knapp och få en markering i EPG:n att programmet kommer spelas in. Tyvärr kommer man istället till en sån där gammal timerinspelningslista med datum och klockslag där man får bekräfta inspelningstillfället. Onödigt krångligt... Prova och tryck på den röda knappen nästa gg så funkar det som det ska Sen förstår jag inte varför det ska va krånglit och själv ställa in kvaliten tycker det funkar utmärkt!! Ps.tror att en stor del av dina problem beror på att du inte läst igenom instruktionsboken riktigt!!
Redigerat av Hellfear, 31 augusti 2007 - 16:07.
Postad 31 augusti 2007 - 17:07
Mattias Malm
-
Mattias Malm
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag kanske var lite hastig att döma ut EPG:n och programmering av att spela in ett program, men jag är van vid mycket smidigare och då är det jobbigt att gå bakåt ett steg. Jag märkte ingen skillnad mellan att trycka på den röda knappen eller OK-knappen. Både skickade in mig till detaljsidan där jag var tvungen att bekräfta en massa tekniska data. Missförstå min inte, jag fattar inställningsmöjligheterna men jag gillar faktiskt enkla gränssnitt där jag inte behöver fara med blicken fram och tillbaka över skärmen bara för att konstatera att allt är som det ska. Det är i nästan alla fall helt onödigt.
När det gäller kvalitet på videosignalen så borde den i min mening inte gå att ställa in för digitala mottagningar. Där kommer ju en mpeg-ström på mellan 3 och 6 MBit/s så det är ju bara dumt att koda om den till en ny mpeg-ström eftersom all förstörande konvertering (t.ex. mpeg och jpeg) försämrar bilden ytterligare. Man kan alltså ställa in högsta kvalitet (15 MBit/s) och ändå få sämre bildkvalitét på ett klipp som tar tre gånger större plats än den mottagna signalen. Dessutom försvinner eventuella surroundljudströmmar (DD 5.1).
Och Hellfear, jag har läst i manualen, fast inte från pärm till pärm. Om du trivs med din apparat är det jättebra. Jag har dock lämnat tillbaka min.
PS. boefs, har du ställt in videoutgången på RGB? Tar din TV emot RGB i den SCART-kontakt du använder? Om inte så förstår jag att du inte ser nån skillnad eftersom du hele tiden kör med komposit (det som benäms Video i inställningarna).
Postad 31 augusti 2007 - 19:56
Hellfear
-
Hellfear
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Jag tror nog att du ställde in EPG:n fel
för jag bara trycker på den röda när jag står i
guiden så blir det en markering i det aktuella
programmet!!
När det gäller digital konvertering så är jag tveksam
om du kan se någon försämring men jag vet att den finns,
däremot så vet jag att all analog konvertering försämras
i varje steg, men det här är jag lite osäker på så jag tänker
inte strida om
Ja ja synd att inte maskinen passade dig hoppas du hittar en
bättre, men tycker väl att det var lite snabbt å dömma ut den
efter ett dygn bara!!
Lycka till!!
Postad 01 september 2007 - 07:12
Mattias Malm
-
Mattias Malm
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Kanske hade jag någon felinställning när det gäller EPG:n, för så som du beskriver Hellfear fungerade det tyvärr inte för mig. Men det var precis så jag ville att det skulle fungera.
De flesta kanske kör HDMI mot en platt-TV, men fungerar det bra för er som kör scart? Jag fick som sagt alltid en kompositsignal när boxen startade trots att jag ställt i RGB. Dessutom verkar det inte skickas ut någon information om att det kommer en signal i scarten eftersom min TV inte automatiskt ställer in sig på rätt scartingång. Med min gamla digitalbox och samma scartsladd och TV-ingång fungerar det som det ska, så problemet måste ligga i 870:n.
Den främsta anledningen till att jag inte tyckte om maskinen var dock att den inte alltid buffrade live-TV så att man utan att spara ett nytt klipp på HDD kunde pausa eller t.ex. köra en replay eller byta kanal när man väl pausat en gång. När det gäller detta så gissar jag att maskinen fungerar precis som utvecklarna tänkt sig. Det är bara det att jag tycker de tänkt fel...
Så jag får leta vidare. Kanske måste jag skaffa en separat digitalbox istället för en kombinationsenhet vilket är lite synd eftersom det vore smidigt att slippa ha en separat DVD-spelare.
Postad 01 september 2007 - 10:15
Unregistered24b5653e
-
Unregistered24b5653e
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag köpte 870:an lite på känn utan att ha läst in mig på den innan. För mina behov fungerar den utmärkt. Jag kör HDMI mellan sonyn och tv:n och scart mellan videon och sonyn. Jag tycker inte alls att det är yxigt att sätta timern när jag använder epg:n.
Däremot tycker jag väl att funktionaliteten för att spela upp musik är så där.
Men mitt stora aber är att mottagaren verkar vara superkänslig. Jag får inte till bilden till 100%. Bilden fryser till med jämna mellanrum, rutan blir svart och bilder kommer åter. Tittar jag på signalkvaliten/styrka när detta händer så går båda värderna ner till noll - från 93% styrka och 100% kvalitet. Min gamla samsungbox klarar av samma övning utan problem och där finns inga störningar.
/björn
<{POST_SNAPBACK}>
Hej Björn, Jag hadde samma problem som du med den känsliga mottagren. Vad har du för antenn? Jag har en liten digital Tv antenn som sitter inomhus, och det funkar för min Panasonic PX70 och för en samsung box jag hade förut. Jag satte ut antennen utanför fönstret men det hjälpte inte heller. Nu vet jag inte om det är någon idé att prova ett annat ex bara, eller om jag måste hitta en annan modell. Jag vill ju ha dubbla antenn ingångar så att jag kan få analoga kabel TVn och DVB-T via 2 antennsladdar. Panasonic EX77/87 har bara en antenningång precis som TV´n, vilket är dumt. Pioneer har väl dubbla men då är dom mycket dyrare. Hur är det med läsning av brända DVD skivor? Har någon mer haft problem med det? /HL1
Postad 01 september 2007 - 15:14
cristos
-
cristos
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Det skulle jag oxå vilja veta. Går de att spela brända dvd skivor??
Postad 01 september 2007 - 15:35
Hellfear
-
Hellfear
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Har bara provat en ca5-6 olika märken på skivor
men inge problem med dom, har dessutom testat
lite repiga skivor utan problem!!
Får återkomma när jag testat fler!!!
870 har ju ingång å utgång för både analog
och digital mottagning!!
Postad 03 september 2007 - 01:13
SnOOz
-
SnOOz
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej!
Jag undrar om dvb-t:n i 870 funkar på samma sätt som den gör i en lcd med inbyggd dvb-t. Jag har nämligen fiber in i huset (fiberleverantören levererar även tvkanalerna) och ett lex comhome system där fiberns digitala singnaler omvandlas till analoga i koaxialkabeln (om jag har fattat det rätt). I min lcd med dígitalmottagare får jag en kristallklar digitalbild medan i mina andra apparater utan dvb-t får jag den analoga signalen och därmed en sämre bild (även dessa apparater är lcd)
Köpte en dvdinspelare från Philips och den gav bara den analoga bilden vid inspelning vilket jag ju inte är intresserad av (skickade tillbaka den).
Hoppas att denna fixar det problemet för mig...
Tack på förhand, har ingen kunskap inom området och vore tacksam för svar!
Postad 03 september 2007 - 09:36
Callemankan
-
Callemankan
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Köpte en dvdinspelare från Philips och den gav bara den analoga bilden vid inspelning vilket jag ju inte är intresserad av (skickade tillbaka den).
Intressant fråga eftersom jag står i begrepp att införskaffa LCD tillsammans med DVD hårddiskinspelare. Har kikat på Sonys produkter med inbyggda digitala mottagare, vilket verkar vara smidigt. Men fråga är alltså om man har kortet kopplat i/till TV:n blir det då ingen digital signal till DVD:n vid inspelning?
Postad 03 september 2007 - 11:38
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1 482 inlägg
Intressant fråga eftersom jag står i begrepp att införskaffa LCD tillsammans med DVD hårddiskinspelare. Har kikat på Sonys produkter med inbyggda digitala mottagare, vilket verkar vara smidigt. Men fråga är alltså om man har kortet kopplat i/till TV:n blir det då ingen digital signal till DVD:n vid inspelning?
<{POST_SNAPBACK}>
Om du ska ha kortet i TV:n, och skicka den kodade signalen till DVD:n via scart så får du naturligtvis analog signal in till dvd:n. Då får du bara de fria kanalerna digitalt i till DVD:n vid inspelning. Men kortet gör sig bäst i DVD:n Jag har själv Sony tv med DVB-T och en RDR-HXD870, kortet sitter i DVD:n och det fungerar utmärkt. Digitala inspelningar och HDMI till tv:n, och spelar jag in en kodad så kan jag se en okodad på tv:n samtidigt.
Postad 03 september 2007 - 13:24
Callemankan
-
Callemankan
-
Amatör
-
-
91 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Om du ska ha kortet i TV:n, och skicka den kodade signalen till DVD:n via scart så får du naturligtvis analog signal in till dvd:n. Då får du bara de fria kanalerna digitalt i till DVD:n vid inspelning. Men kortet gör sig bäst i DVD:n Jag har själv Sony tv med DVB-T och en RDR-HXD870, kortet sitter i DVD:n och det fungerar utmärkt. Digitala inspelningar och HDMI till tv:n, och spelar jag in en kodad så kan jag se en okodad på tv:n samtidigt.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag bor i ett s k Comhem-hus och vad jag förstår så finns det ingen hårddisk-DVD med inbyggd kortläsare för Comhem. Verkar ju som att det för min del inte finns någon vits med att skaffa en hårddisk-DVD, jag menar att om man inte kan spela in med digital kvalitet så känns det som att det kvittar.
Postad 03 september 2007 - 13:26
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Jag bor i ett s k Comhem-hus och vad jag förstår så finns det ingen hårddisk-DVD med inbyggd kortläsare för Comhem. Verkar ju som att det för min del inte finns någon vits med att skaffa en hårddisk-DVD, jag menar att om man inte kan spela in med digital kvalitet så känns det som att det kvittar.
<{POST_SNAPBACK}>
Samma här, och så tänkte jag med för ett år sen, men så sjukt lyxigt (och bättre kvalité) jämfört med VHS, att det var värt det ändå.
Postad 03 september 2007 - 13:44
Callemankan
-
Callemankan
-
Amatör
-
-
91 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Samma här, och så tänkte jag med för ett år sen, men så sjukt lyxigt (och bättre kvalité) jämfört med VHS, att det var värt det ändå.
<{POST_SNAPBACK}>
Alternativet är förstås att i stället skaffa sig en digitalbox med inbyggd hårddisk från Comhem och sen en bra DVD-uppspelare.
Postad 03 september 2007 - 14:23
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Sant. Vill dock kunna bränna ut ett program eller en film. Dessutom använde jag DVD/HDD-n till att rädda gamla VHS-C filmer över till DVD, efter klippning på HDD-n.
Postad 03 september 2007 - 21:39
Tiny Turtle
-
Tiny Turtle
-
Veteran
-
-
1 869 inlägg
Ryktades det inte tidigare i tråden om att en Comhem-version var på väg?
Postad 04 september 2007 - 08:40
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1 482 inlägg
Jag bodde tidigare i ett Comhem-hus och köpte en DVD/HDD-inspelare utan inbyggd digitalbox. Ett fantastiskt lyft jämfört med VHS, värt varenda krona. Då fanns inga digitalboxar med inbyggd HDD, så det kan jag inte jämföra med. Kravet var förstås att ha en digitalbox, analogsignalen kan man lika gärna spela in på VHS. Skillnaden att spela in från inbyggd digitalbox och från en extern med bra bild är marginell. Jag tror inte många skulle se skillnad faktiskt. Det sker ändå uppskalningar i både uppspelare och TV, så orörd signal finns ändå inte.
Postad 04 september 2007 - 19:26
boefs
-
boefs
-
Amatör
-
-
61 inlägg
PS. boefs, har du ställt in videoutgången på RGB? Tar din TV emot RGB i den SCART-kontakt du använder? Om inte så förstår jag att du inte ser nån skillnad eftersom du hele tiden kör med komposit (det som benäms Video i inställningarna).
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, det stämmer. Den är inställd på RGB, men min gamla utgående utrustning i andra ändan omvandlar det. Så innan jag fått min nya LCD, ca 3 v från nu, så vet jag inte hur det blir förrän då. O då kör jag hdmi. Men jag är väldigt nöjd än så länge.
Postad 05 september 2007 - 10:05
dd5348
-
dd5348
-
Användare
-
-
145 inlägg
Ryktades det inte tidigare i tråden om att en Comhem-version var på väg?
<{POST_SNAPBACK}>
Jo, men jag har försökt fått det bekräftat från Sony och där hade man ingen sån information. Inget man ville släppa i alla fall.
Redigerat av dd5348, 05 september 2007 - 10:06.
Postad 05 september 2007 - 13:29
Tiny Turtle
-
Tiny Turtle
-
Veteran
-
-
1 869 inlägg
Ok. Lycka till i alla fall. Ett extremt långskott skulle ju kunna vara att kontakta Comhem.
Postad 05 september 2007 - 20:31
pfalke
-
pfalke
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Ok, har en RDR-HXD870B sen en tid men har ett problem.
EPG är en timme off jämfört med vad klockan visar och jag kan inte fixa det.
Har gjort om inställningen flera gånger och tiden är inställd på Stockholm Sweden med sommartid ikryssat.(har provat att ta bort sommartid också utan skillnad)
Någon som kan hjälpa mig på traven hur jag ska fixa det här som är väldigt irriterande?
/Peter
Postad 05 september 2007 - 21:07
forsebo
-
forsebo
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Har idag comhem, och en Sony D3000 är på G
Mitt problem är nu vad jag ska välja för DVD.. Var mer eller mindre
inställd på en Sony med HD..
Men efter att läst div. inlägg här börjar jag bli skeptisk.. Går det verkligen inte att se på en kanal och spela in en annan samtidigt (digitalt).. Känns ju som att gå tillbaka till stenåldern i såfall ju..!?!? Finns det någon inspelare som klarar detta idag?
Postad 06 september 2007 - 08:02
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Har idag comhem, och en Sony D3000 är på G Mitt problem är nu vad jag ska välja för DVD.. Var mer eller mindre inställd på en Sony med HD..
Men efter att läst div. inlägg här börjar jag bli skeptisk.. Går det verkligen inte att se på en kanal och spela in en annan samtidigt (digitalt).. Känns ju som att gå tillbaka till stenåldern i såfall ju..!?!? Finns det någon inspelare som klarar detta idag?
<{POST_SNAPBACK}>
Verkar inte så konstigt, det kunde du inte innan heller genom din gamla VHS. Om du vill se en kanal genom DVD/HDD:n och spela in en annan, så måste den ha två (digitala) tuners...
Postad 06 september 2007 - 11:53
forsebo
-
forsebo
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Har idag comhem, och en Sony D3000 är på G Mitt problem är nu vad jag ska välja för DVD.. Var mer eller mindre inställd på en Sony med HD..
<{POST_SNAPBACK}> Verkar inte så konstigt, det kunde du inte innan heller genom din gamla VHS. Om du vill se en kanal genom DVD/HDD:n och spela in en annan, så måste den ha två (digitala) tuners...
<{POST_SNAPBACK}>
Men grejen är väl den att har man com-hem så finns det inga brännare med 2tunners..?
Postad 06 september 2007 - 12:28
toggebogge
-
toggebogge
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Verkar inte så konstigt, det kunde du inte innan heller genom din gamla VHS. Om du vill se en kanal genom DVD/HDD:n och spela in en annan, så måste den ha två (digitala) tuners...
<{POST_SNAPBACK}>
Men grejen är väl den att har man com-hem så finns det inga brännare med 2tunners..?
<{POST_SNAPBACK}>
Finns väl ingen brännare som passar till DVB-C just nu eller? E-postade en fråga till ComHem igår angående det...får se om det kommer nåt vettigt svar
Redigerat av toggebogge, 06 september 2007 - 12:29.
Postad 06 september 2007 - 12:50
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Nåja, hur som helst, detta med DigitalTV har sugit apröv ända sedan det kom, att man måste ha ett kort per mottagare (tv/video) och att äckliga peddo-Boxer-Robert vill in i varje rum och kränga på oss något som borde vara gratis
Postad 06 september 2007 - 21:06
HonkyTonk
-
HonkyTonk
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Nåja, hur som helst, detta med DigitalTV har sugit apröv ända sedan det kom, att man måste ha ett kort per mottagare (tv/video) och att äckliga peddo-Boxer-Robert vill in i varje rum och kränga på oss något som borde vara gratis
<{POST_SNAPBACK}>
Nja! man kan ju alltid nyttja en card splitter typ smart wie, då behövs inga extra kort. Frågan är bara om någon löst problemet med att kunna stänga luckan till RDR-HXD870 med smart wie kortet isatt? Såga upp en skåra?
Postad 08 september 2007 - 14:25
Unregistered9ce38e94
-
Unregistered9ce38e94
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Kom precis hem från Netonnets lagershop (Malmö) med en RXD870, regionfri för 4190:-. Texten på kartongen är lite olika språk bl.a engelska. Men det är inte ngn engelsk manual med, däremot ett halvt dussin andra språk. Har den missats i packningen, eller det kanske inte är med i de versioner som Netonnet säljer. Ngn som vet?
Postad 08 september 2007 - 15:00
boefs
-
boefs
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Kom precis hem från Netonnets lagershop (Malmö) med en RXD870, regionfri för 4190:-. Texten på kartongen är lite olika språk bl.a engelska. Men det är inte ngn engelsk manual med, däremot ett halvt dussin andra språk. Har den missats i packningen, eller det kanske inte är med i de versioner som Netonnet säljer. Ngn som vet?
<{POST_SNAPBACK}>
Det är en version med en tuner för Sverige+några länder till, och med manualer för dessa. Jag har en gul etikett på kartongen som visar vilka länder denna är anpassad för. Behöver du en engelskspråkig manual ladda ner den från supporten, http://support.sony-...nuals.aspx?l=en
Postad 08 september 2007 - 15:15
Unregisteredade813e2
-
Unregisteredade813e2
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag köpte en RDR-HXD870 för en vecka sedan och nu kan jag
helt plötsligt inte se på dom kodade kanalerna, får upp
att jag inte har tillåtelse att se kanalerna.
Detta började för ett par dagar sedan och bara på vissa av kanalerna.
Fick bild och sen kom texten upp, sen fick jag bild igen och sen kom texten
upp igen. Så höll det på med 20 sek mellanrum.
Efter ytterligare någon dag så blev det så på alla kodade kanaler.
Boxerkortet fungerar klockrent i min box i sovrummet så kortet är det inget fel på.
Ringde AudioVideo och frågade och dom trodde det var fel på CA-modulen, bara att
komma in och få en ny sa dom. Var in idag och fick en ny CA-modul, men nu
blir det ingen bild alls och texten att jag inte har tillåtelse att visa kanalen kommer upp.
Vad är felet ??
Postad 08 september 2007 - 16:09
Unregistered9ce38e94
-
Unregistered9ce38e94
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Det är en version med en tuner för Sverige+några länder till, och med manualer för dessa. Jag har en gul etikett på kartongen som visar vilka länder denna är anpassad för. Behöver du en engelskspråkig manual ladda ner den från supporten, http://support.sony-...nuals.aspx?l=en
<{POST_SNAPBACK}>
Jo, har den gula lappen på kartongen. Är för Nederländerna, Sverige, Finland och Danmark - desto skummare att medföljande manualer är på italienska, spanska etc. =) Har dragit hem den svenska manualen nu, tyckte mest det var konstigt.
Postad 08 september 2007 - 16:17
boefs
-
boefs
-
Amatör
-
-
61 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Det är en version med en tuner för Sverige+några länder till, och med manualer för dessa. Jag har en gul etikett på kartongen som visar vilka länder denna är anpassad för. Behöver du en engelskspråkig manual ladda ner den från supporten, http://support.sony-...nuals.aspx?l=en
<{POST_SNAPBACK}>
Jo, har den gula lappen på kartongen. Är för Nederländerna, Sverige, Finland och Danmark - desto skummare att medföljande manualer är på italienska, spanska etc. =) Har dragit hem den svenska manualen nu, tyckte mest det var konstigt.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag fick manualer för de språk som markerats för tunern, inga spanska, italienska etc. De måste paketerat manualerna fel. Svensk manual ska medfölja hemelektronik såld i Sverige.
Postad 08 september 2007 - 17:03
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1 482 inlägg
Jag köpte en RDR-HXD870 för en vecka sedan och nu kan jag helt plötsligt inte se på dom kodade kanalerna, får upp att jag inte har tillåtelse att se kanalerna. Detta började för ett par dagar sedan och bara på vissa av kanalerna. Fick bild och sen kom texten upp, sen fick jag bild igen och sen kom texten upp igen. Så höll det på med 20 sek mellanrum. Efter ytterligare någon dag så blev det så på alla kodade kanaler.
Boxerkortet fungerar klockrent i min box i sovrummet så kortet är det inget fel på. Ringde AudioVideo och frågade och dom trodde det var fel på CA-modulen, bara att komma in och få en ny sa dom. Var in idag och fick en ny CA-modul, men nu blir det ingen bild alls och texten att jag inte har tillåtelse att visa kanalen kommer upp.
Vad är felet ?? 
<{POST_SNAPBACK}>
Antagligen har du dålig mottagning. Kolla signalstyrkan på de kanaler som strular. Jag har själv haft det problemet, när den tappar signalen för lång tid så kommer rutan om tillåtelse upp. Men om den har fastnat i det läget för dig så kanske du ska göra en ny kanalsökning. Tuner är inte speciellt vass i denna.
Postad 08 september 2007 - 17:50
Unregistered9ce38e94
-
Unregistered9ce38e94
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}> Jag fick manualer för de språk som markerats för tunern, inga spanska, italienska etc. De måste paketerat manualerna fel. Svensk manual ska medfölja hemelektronik såld i Sverige.
<{POST_SNAPBACK}>
Då blir det ett samtal till Netonnet. Hoppas bara de lagt manualerna fel och inte satt den gula lappen på fel låda....är hemma hos en kompis, kommer inte kunna koppla in den förrän ikväll.
Postad 08 september 2007 - 18:16
boefs
-
boefs
-
Amatör
-
-
61 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}> Jag fick manualer för de språk som markerats för tunern, inga spanska, italienska etc. De måste paketerat manualerna fel. Svensk manual ska medfölja hemelektronik såld i Sverige.
<{POST_SNAPBACK}>
Då blir det ett samtal till Netonnet. Hoppas bara de lagt manualerna fel och inte satt den gula lappen på fel låda....är hemma hos en kompis, kommer inte kunna koppla in den förrän ikväll.
<{POST_SNAPBACK}>
Om du går in på Systemmeny|grundinställningar|Språk|Menyspråk (Eller engelska motsvarigheter som det kanske är default.)o ser vilka språk du kan välja ser du om den är för svenska språkområdet. Jag har de på etiketten+tyska, norska, franska, portugisiska o cestina. Inget italienskt eller spanskt.
Postad 08 september 2007 - 18:37
Unregisteredade813e2
-
Unregisteredade813e2
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag köpte en RDR-HXD870 för en vecka sedan och nu kan jag helt plötsligt inte se på dom kodade kanalerna, får upp att jag inte har tillåtelse att se kanalerna. Detta började för ett par dagar sedan och bara på vissa av kanalerna. Fick bild och sen kom texten upp, sen fick jag bild igen och sen kom texten upp igen. Så höll det på med 20 sek mellanrum. Efter ytterligare någon dag så blev det så på alla kodade kanaler.
Boxerkortet fungerar klockrent i min box i sovrummet så kortet är det inget fel på. Ringde AudioVideo och frågade och dom trodde det var fel på CA-modulen, bara att komma in och få en ny sa dom. Var in idag och fick en ny CA-modul, men nu blir det ingen bild alls och texten att jag inte har tillåtelse att visa kanalen kommer upp.
Vad är felet ?? 
<{POST_SNAPBACK}>
Antagligen har du dålig mottagning. Kolla signalstyrkan på de kanaler som strular. Jag har själv haft det problemet, när den tappar signalen för lång tid så kommer rutan om tillåtelse upp. Men om den har fastnat i det läget för dig så kanske du ska göra en ny kanalsökning. Tuner är inte speciellt vass i denna.
<{POST_SNAPBACK}>
Signalstyrkan ligger på 80-93% på dom krånglande kanalerna. Alla okodade kanaler fungerar som dom ska !!! Så kan det verkligen vara signalstyrkan ?!? Jag har även gjort en nollställning av enheten och gjort en ny kanalsökning, men det fungerar inte ändå !!
Postad 09 september 2007 - 08:33
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1 482 inlägg
Vad är felet ?? 
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}> Signalstyrkan ligger på 80-93% på dom krånglande kanalerna. Alla okodade kanaler fungerar som dom ska !!! Så kan det verkligen vara signalstyrkan ?!? Jag har även gjort en nollställning av enheten och gjort en ny kanalsökning, men det fungerar inte ändå !!
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, då var det nog inte det. Ett longshot: Stäng av, dra ur sladden, ta ur CA, sätt i CA (den går väldigt trögt, tryck i ända in), sätt i sladd och slå på apparaten.
Postad 09 september 2007 - 10:37
Unregisteredade813e2
-
Unregisteredade813e2
-
Rookie
-
6 inlägg
Vad är felet ?? 
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}> Signalstyrkan ligger på 80-93% på dom krånglande kanalerna. Alla okodade kanaler fungerar som dom ska !!! Så kan det verkligen vara signalstyrkan ?!? Jag har även gjort en nollställning av enheten och gjort en ny kanalsökning, men det fungerar inte ändå !!
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, då var det nog inte det. Ett longshot: Stäng av, dra ur sladden, ta ur CA, sätt i CA (den går väldigt trögt, tryck i ända in), sätt i sladd och slå på apparaten.
<{POST_SNAPBACK}>
Får prova det, fungerar inte det får det bli ett samtal till Sony Support. Tack så mycket !!
Postad 10 september 2007 - 10:12
Unregistered50b17ac7
-
Unregistered50b17ac7
-
Användare
-
-
102 inlägg
Jag har precis samma problem som dig Göran. Har lagt problemsökning lite på is just nu men hoppas du kommer med en lösning
Har provat med antennförstärkare, ny antenn men det är samma fortfarande.
JockeJ - du skriver att du haft samma problem - hur löste du det?
/björn
Postad 10 september 2007 - 11:29
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1 482 inlägg
Jag har precis samma problem som dig Göran. Har lagt problemsökning lite på is just nu men hoppas du kommer med en lösning 
Har provat med antennförstärkare, ny antenn men det är samma fortfarande.
JockeJ - du skriver att du haft samma problem - hur löste du det?
/björn
<{POST_SNAPBACK}>
Det löste sig i.o.m. kanalomläggningen i Värmland förra veckan Då las de två kanaler som krånglade (47, 60) om till andra med starkare sändare. Så nu tappar jag mer sällan signalen, och jag har inte fått upp rutan med tillåtelse. Det var därför jag trodde att det hade med signalstyrkan/kvalitén att göra.
Redigerat av JockeJ, 10 september 2007 - 11:31.
Postad 10 september 2007 - 11:49
Unregistered50b17ac7
-
Unregistered50b17ac7
-
Användare
-
-
102 inlägg
Tack för infon Jocke, det är ju iofs bra att det inte var spelaren som var boven. Då kan jag kanske koncentrera felsökningen på signalproblemet!
Postad 10 september 2007 - 11:57
Unregisteredade813e2
-
Unregisteredade813e2
-
Rookie
-
6 inlägg
Mejlade Sony och deras svar var att det är fel på CA-modulen.
Snabbt som sjutton var jag och fick mig en 3:e Modul hos AudioVideo.
Hem igen och testade !!
TADA nu fungerar det igen !!!
Så jag har tydligen haft en extrem otur med CA-modulerna, eller
så är dom av väldigt dålig kvalité !!
/Göran
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
→
DVD-spelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|