Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Aircondition - till hemmet

418 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Wilfa WAC-12000 (Portabel AC) 1 6.6 (4) Inga priser
Zibro P-332 (Portabel AC) 1 5.5 (1) Inga priser
CoolMan 23S (Portabel AC) 1 8.099998 (9) Inga priser
Zibro P-828 (Portabel AC) 1 5 (2) Inga priser
KCC 267EB (Portabel AC) 1 (0) Inga priser
CoolMan 28S (Portabel AC) 1 7 (4) Inga priser

Postad 09 June 2011 - 15:30

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Jag tycker att det är konstigt att prisjakt/minhembio inte har någon produktkategori för "riktiga AC" dvs AC en separat inomhusdel och en utomhusdel. Det närmsta jag hittar är luft/luftvärmepumpar. Om man sen lägger på filtret "kylning" så kommer man ganska nära.

Jag har själv en Artel AC med separata delar för inomhus och utomhus. Den är riktigt tyst och är kanon. Köpte den via en "kompis" och betalade 10.000 med installation. Det är några år sedan så jag vet inte var priserna ligger idag. Men jag rekommenderar starkt en "riktig" AC i stället för en portabel.

För ca: 10 år sedan upptäckte Svensson att man nog skulle ha AC i bilarna. Om ytterligare 10 år kanske våra bostäder också har AC. Vad tror ni?

Postad 09 June 2011 - 15:37

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Tja, nu har ju alla inte den lyxen eller förutsättningen att bo i ett hus. Vilket ju också är en förutsättning för att installera en riktig ac med utomhusdel. Skulle gärna köpa en men jag skulle iaf varken kunna eller få installera den i bostadsrätten. Så det handlar mer om det än nåt annat för de flesta som efterfrågar just porabla, liksom jag själv.

Postad 09 June 2011 - 16:39

the-guvnor
  • the-guvnor
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar CoolMan 28S. Kanonpris för denna effekt!
Bra drag i denna och den ser helt OK ut!

https://www.prisjakt...kt.php?p=825092

Luftslang måste användas.
Kondensvattnet följer med varmluften ut, inget behov av tömning!
Fönstersats för utsläpp medföljer och fjärr.

Rekommnederas!

/ Johan

Alla Ac verkar ju mätas i BTU, men jag hittar inger om denna. Står det något på den?

Postad 09 June 2011 - 16:42

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Lyx, beror väl på vilket hus man bor i...

Ja, har du inte någon praktisk möjlighet så är ju valet enkelt. MEN för dem som har möjligheten att ha en separat utomhusdel så rekommenderar jag det starkt. I vissa fall så kan ju även en balkong fungera som plats för en utomhusel. Men det kräver förstås att balkongen är stor nog.

Det är visserligen dyrare med separata delar. Men du kommer aldrig att ångra dig!

Postad 09 June 2011 - 18:14

Maxhard
  • Maxhard
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Jag bor i en hyresrätt och jag var så fräck så jag sågade upp ett hål i balkongdörren och satte in luftventiler. Galler på utsitan med insektsnät och vanlig stängbar ventil på insidan. Sedan hittade jag en "platta" med hål och 5cm rör på som jag har trätt på slangen från AC'n. Denna "bottenplatta" skruvade jag fast över ventilen efter att ha skruvat bort själva locket på ventilen. Den lösningen fungerar kanon!

Kan nog ta kort på det hela i kväll eller nått.

Min AC (en Zibro nånting) har ju dubbla rör dock, både in och ut, varav in-röret kan man utelämna. Nackdelen är att det blir undertryck i lägenheten om man lämnar alla fönster stängda. Jag får öppna ett föster i köket för att man inte ska få in luft från grannens "väldoftande" (kombinera damparfym med herrparfym med lite cigarettrök och mögel) badrum in i mitt badrum :)

Funderar på att göra ett till hål i balkongdörren en halvmeter på andra sidan för att ta inluft så att man får utjämnat lufttryck. Nackdelen är att ha in och utsug så nära varandra är ju kanske självklar, men jag tror att den inte lyckas ta så mycket av den varma luften.

Men vad jag vill ha sagt är att jag tycker inte att dra slangen genom fönstret är en bra ide... åandrasidan kanske man inte har något val. Kanske "nästan" kan vara intressant att köpa ett ersättningsfönster och hänga av gamla fönstret och sätta in det nya med ett inbyggt rör eller två för AC'n. I USA är det ju lättare ed deras giuljotin-fönster, då man bara hänger ut hela AC'n genom fönstret och skjuter ner fönstret över den =)

Jag bor också i en hyreskägenhet som ”novaland” och har också varit vså fräck att jag sågat hål i balkongdörren och t.o.m två hål. Jag hade tidigare en Prem-I-Air WAP-35DA som jag använt i 10 år och som naturligtvis utgått för länge sedan
http://www.mynewchea...#specifications
Den hade också dubbla rör s.k ”Twin-pipe” vilket är helt överlägset och ger mycket bättre ventilation och kyleffekt än dom som bara har ett utblåsrör. Bland annat slipper man detta med undertryck i lyan som novaland nämde. Jag hittade en bra artikel om detta:
http://www.aircomfor...com/blog/?p=229

Men det har tydligen ingen betydelse att hålen / rören sitter bara några centimeter från varandra. Dom behöver inte alls sitta en halvmeter ifrån varandra som novaland skrev.
Till min gamla maskin följde det med en bottenplatta med två hål för rören som skulle skruvas på utsidan och en skjutlucka som skulle sättas dit över vintern. På rörändarna satt det koner som var meningen att man skulle skruva fast i ”bottenplattan” ( inte sådana trattar som syns på bilden i länken ovan ) Hålen i bottenplattan satt endast c:a 8 cm ifrån varandra, men min kompis som gjorde hålen med en sticksåg råkade göra hålen i dörren lite närmare varandra. Så jag kunde aldrig använda bottenplattan, utan skruvade fast konerna på rörändarna direkt i dörrspegeln. Mina insug och utblåsrör sitter endast 4 cm från varandra och det har fungerat bra i 10 år. Maskinen har kylt kanonbra och luften har alltid varit frisk i rummet.
På vintern skruvade jag loss rören med konerna, skruvade dit skjutluckorna som jag kapat i samma skruvhål och en splånplatta över hålen på insidan av dörren. Det funkade bra och jag har aldrig haft problem med drag eller kyla från dörren.

Som jämförelse har jag en kompis som har ungefär samma rumsyta som mitt och som köpte en coolman förra året, med nästan samma kyleffekt som min gamla Prem-I-Air. ( kommer inte ihåg exakt vilken modell det är )
Hans maskin har 3 eller 400 w lägre kyleffekt än min hade, men det är så lite att det inte ska märkas. Han får inte alls ner temperaturen lika mycket som jag får och han måste vädra flera gånger per dygn, annars blir luften unken i lyan. Han bor på nedre botten i skugga och jag bor högst upp i söderläge med solf-n som ligger på hela dan. Så det har tydligen ingen betydelse att rören sitter alldeles brevid vartandra och två rör är bättre än bara ett.

Jag har aldrig använt insekts / myggnät då jag är orolig att dom är för täta och hindrar luftflödet. Min gamla maskin gick nästan dygnet runt hela somrarna, antingen bara på fläkt för att ventilera, eller på kylning när det blev för varmt. Insekter gillar inte blåst och håller sig undan när det blåser, vilket det gjorde hela tiden runt rören.
Däremot om jag hade varit borta i mer än en dag och haft maskinen avstängd, hände det att jag hittade en äcklig geting i lägenheten som troligtvis förvirrat sig in genom rören och maskinen.

Nyligen köpte jag en ny maskin och det blev en Prem-I-Air PTP-35D som är efterföljaren till den jag hade och som är i samma utförande, med dubbla rör o.s.v.
http://www.prem-i-ai...duct.php?pid=16
Den här modellen har utgått ur sortimentet här i Sverige, men jag lyckades hitta ett exemplar hos en återförsäljare här i Stockholms området.

Till den medföljde det ett monteringskit som var avsett till amerikanska och brittiska fönster, ni vet sådana som man drar upp eller skjuter igen istället för att öppnas med gångjärn. Rörändarna bestod av stora trattar och i monteringkitet skulle rör / trattöppningarna hamna knappt en decimeter från varandra. Jag kunde ju inte använda detta då min balkongdörr är för smal, så jag gjorde en egen konstruktion.
Den gamla maskinens rör var 120 mm i diameter och dom nya är 130 mm. Själva hålen i dörren är något större, så det var inga problem. Jag kapade ”bottenplattan” från den gamla maskinen, skruvade fast bitarna över dörrhålen och eftersom dom öppningarna är 120 mm och slangarna på 130 mm är veckade, skruvar jag helt enkelt fast rören i hålen i den gamla plattan.

Jag hittade ett aluminiumnät på Fredells byggvaruhus, ( kostade endast 18 kr metern ) som är lika finmaskigt som ett myggnät, men släpper igenom betydligt mer luft. Sågade bort nedre ringen på trattarna till rörändarna ( som ska skruvas fast på rören ) och trädde näten över ringarna som jag sedan drog fast med dubbla buntband. Skruvade sedan på ringarna med näten på rören.
Till vintern skruvar jag enkelt ut allt och trycker dit den kapade skjutluckan ( som nu är två luckor ) som följde med till den gamla bottenplattan.

På bilden har jag satt dit ena skjutluckan som sedan enkelt trycks ner, när jag skruvat bort rören.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Maxhard, 10 June 2011 - 00:00.

Postad 09 June 2011 - 18:30

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
30 grader i Överkalix idag!

Ryssvärmen stannar till söndag enligt Tv4:s väder! Heja, heja, nu gäller det att ha ordning på sin AC!

Postad 09 June 2011 - 18:42

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0

Jag bor också i en hyreskägenhet som ”novaland” och har också varit vså fräck att jag sågat hål i balkongdörren och t.o.m två hål.

Men det har tydligen ingen betydelse att hålen / rören sitter bara några centimeter från varandra. Dom behöver inte alls sitta en halvmeter ifrån varandra som novaland skrev.

Najs att se.. jag tror inte heller iof att det skulle spela någon jätteroll, särskilt eftersom värmen blåses iväg och den nya luften tas ju runt hela sin ventil och inte bara från där värmen kommer... Men man kan ju aldrig vara nog försiktig =)

Att jag ville sätta dom en halvmeter ifrån varandra var för att i min installation sitter det enda hålet på ena sidan, och symmetriskt nog så borde man ju använda det andra hörnet (ca en halvmeter bort) som insug.. Därav det avståndet.

Här är förresten bilderna från mitt utblås..

https://www.minhembi...ovaland/310478/

Något som jag dock behöver göra innan jag skaffar utblås är att bygga en rörfunktion mellan inre, mellan och ytterdörren, för som det är nu så fyller den hela mellandörren med varmluft.. inte så mycket, men iallafall. Om man nu ska använda samma "metod" för att suga in luft behöver man ju iallafall skilja dom åt så att dom inte gör som ohms lag, tar minsta motståndets väg och suger in luften som är på väg ut.

Jag har hela konstruktionen klar med mellanrör.. det saknas bara tid att göra det =)

Postad 09 June 2011 - 19:49

Maxhard
  • Maxhard
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Najs att se.. jag tror inte heller iof att det skulle spela någon jätteroll, särskilt eftersom värmen blåses iväg och den nya luften tas ju runt hela sin ventil och inte bara från där värmen kommer... Men man kan ju aldrig vara nog försiktig =)

Att jag ville sätta dom en halvmeter ifrån varandra var för att i min installation sitter det enda hålet på ena sidan, och symmetriskt nog så borde man ju använda det andra hörnet (ca en halvmeter bort) som insug.. Därav det avståndet.

Här är förresten bilderna från mitt utblås..

https://www.minhembi...ovaland/310478/

Något som jag dock behöver göra innan jag skaffar utblås är att bygga en rörfunktion mellan inre, mellan och ytterdörren, för som det är nu så fyller den hela mellandörren med varmluft.. inte så mycket, men iallafall. Om man nu ska använda samma "metod" för att suga in luft behöver man ju iallafall skilja dom åt så att dom inte gör som ohms lag, tar minsta motståndets väg och suger in luften som är på väg ut.

Jag har hela konstruktionen klar med mellanrör.. det saknas bara tid att göra det =)

Det var snyggt med ventilen på utsidan av dörren och ser ju mer proffsigt ut än min konstruktion som blev en aning klumpig. Men för mig spelar det ingen roll eftersom jag inte använder balkongen så ofta, så det syns inte och den fungerar bra vilket är det viktigaste.
Men varför drar du inte AC-röret hela vägen genom dörren som jag gjort, så slipper du problemet med att luften läcker ut i håligheten i dörren. Kan du inte exempelvis limma änden på röret i ventilen så det blir tätt. Det är väl bara plast mot plast?

Postad 09 June 2011 - 20:00

Maxhard
  • Maxhard
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

30 grader i Överkalix idag!

Ryssvärmen stannar till söndag enligt Tv4:s väder! Heja, heja, nu gäller det att ha ordning på sin AC!

Idag när jag slog upp mina ljusblå ungefär klockan 13 ( jag är nattarbetare ) var det 27 grader här i kungliga huvudstaden. I mitt rum var det 21 grader och när jag öppnade köksdörren ( som ligger på samma sida som rummet, oxå i söderläge ) var det som att gå in i en vägg av värme. Jag överdriver inte om jag påstår att det var nog närmare 40 än 35 grader där inne. Så tack gode gud för den bästa uppfinning som har skapats...AC"n.

Redigerat av Maxhard, 09 June 2011 - 20:00.

Postad 09 June 2011 - 21:25

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0

Det var snyggt med ventilen på utsidan av dörren och ser ju mer proffsigt ut än min konstruktion som blev en aning klumpig. Men för mig spelar det ingen roll eftersom jag inte använder balkongen så ofta, så det syns inte och den fungerar bra vilket är det viktigaste.
Men varför drar du inte AC-röret hela vägen genom dörren som jag gjort, så slipper du problemet med att luften läcker ut i håligheten i dörren. Kan du inte exempelvis limma änden på röret i ventilen så det blir tätt. Det är väl bara plast mot plast?

Min balkongdörr är av delningsbar modell, 3-delad. Efter som jag tyckte att montaget skulle vara av mer permanent slag så ville jag ha något som kan typ alltid sitta där och även när jag flyttar härifrån kan vara kvar utan att fastighetsägaren får spelet. Jag tänkte att man ska kunna dela balkongdörren utan att skruva isär luftgenomströmningen, men vi får som sagt se hur det slutar.. kanske man gör klart resten nu i sommar.

Postad 10 June 2011 - 08:07

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

• 789 inlägg
  • 0
Köpte en luftvärmepump i förrgår, installeras på tisdag. En "ren" AC som kyler hade varit optimalt men vi behöver lite mer värme på vintern än vad radiatorerna avger idag, så det blev en som klarar båda delarna. Hoppas den gör sitt jobb, går inte att vara inomhus som det är nu.

Postad 10 June 2011 - 11:39

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar CoolMan 28S. Kanonpris för denna effekt!
Bra drag i denna och den ser helt OK ut!

https://www.prisjakt...kt.php?p=825092

Luftslang måste användas.
Kondensvattnet följer med varmluften ut, inget behov av tömning!
Fönstersats för utsläpp medföljer och fjärr.

Rekommnederas!

/ Johan

Har en äldre version av coolman. Funkar fint i vardagsrummet :)

Postad 11 June 2011 - 09:13

Jayho
  • Jayho
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Ska nog ta och köpa en AC idag.

Fråga: Kan man dumpa luften rakt in i badrummet? Finns en frånluftventil som suger där. Spelar ju ingen roll att det blir 35 grader där inne för min del...
Isåfall skulle dörren stå på glänt, så lite skulle ju läcka tillbaka i lägenheten. Eller blir det väldigt mycket "elda för kråkorna"?
Alternativet är väl att köpa en längre dumpslang och på något sätt fästa den i frånluftventilen. Men det känns mer meckigt.

Dumpa ut genom fönstret är möjligt, men har hellre ACn placerad på en annan plats i lägenheten.

Postad 11 June 2011 - 10:28

Palahöjda
  • Palahöjda
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Ok, jag omformulerar mig. Om du ser efter att du har 1,5mm2 i dina väggar så kan du köra på 13A. ;)

Man kan inte förutsätta att det går att säkra upp till 13A även om du har 1.5 kvadrat. Det beror även på längder och förläggningssätt. Du får aldrig säkra upp en anläggning som lekman. Ring elektrikern så fixar han det till dig.
Sedan så dras det normalt sett alltid 1.5 kvadrats kablar i bostäder. Man tjänar inga pengar på att fuska på det. Har aldrig hört talas om att det skulle dras mindre vid nybyggen. Det skulle bli nedslag direkt på en besiktning.

Postad 11 June 2011 - 13:53

McAn_
  • McAn_
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Med risk för att verka riktigt dum:

Finns det några "portabla" luftkonditioneringar som inte kräver en slang för "frånluft", om så hur
fungerar det då och kan man få länkar till några för < 5000:-

Postad 11 June 2011 - 14:55

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Med risk för att verka riktigt dum:

Finns det några "portabla" luftkonditioneringar som inte kräver en slang för "frånluft", om så hur
fungerar det då och kan man få länkar till några för < 5000:-

Ja det var en dum fråga. Man måste göra av med varmluften nånstans ;)

Postad 11 June 2011 - 16:47

Road11
  • Road11
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Som rubriken säger så är det ett **** att få frånluftslangen att sitta fast på maskinen!
Man måste "skruva" fast den i spåren på maskinen, men slangen i sej är så pass sladdrig och frånlufts-trycket så pass kraftig, att slangen FLYGER UR hela tiden.

Hur har ni löst det???
Vilket håll man än skruvar så flyger den ur!

Redigerat av Road11, 11 June 2011 - 17:07.

Postad 11 June 2011 - 18:30

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0

Ska nog ta och köpa en AC idag.

Fråga: Kan man dumpa luften rakt in i badrummet? Finns en frånluftventil som suger där. Spelar ju ingen roll att det blir 35 grader där inne för min del...
Isåfall skulle dörren stå på glänt, så lite skulle ju läcka tillbaka i lägenheten. Eller blir det väldigt mycket "elda för kråkorna"?
Alternativet är väl att köpa en längre dumpslang och på något sätt fästa den i frånluftventilen. Men det känns mer meckigt.

Dumpa ut genom fönstret är möjligt, men har hellre ACn placerad på en annan plats i lägenheten.

Du kan dumpa varmluften in i badrummet rent tekniskt sett.. Din AC kommer funka skitbra och lägenheten blir sval och skön.
MEN, ventilationen i fastigheten är ganska troligen inte anpassad för det. Det innebär att du trycker in en massa luft i den gemensamma ventilationstrumman som är noga anpassad för att suga från alla lägenheter. När du helt plötsligt börjar pumpa in mer luft så kommer luft sprutas in i de andra grannarnas badrum och kök, vilket kommer orsaka ENORMA klagomål. Du kommer bli kalla alla möjliga namn och du kommer bli hängd ute på fasaden iförd enbart slangen till din AC.

Edit: Eller om jag läser ditt inlägg igen så förstår jag att du bara ska pumpa in luften i badrummet och hoppas att det suger ut lite värme, medan luften fortfarande får komma tillbaka till din lägenhet från badrummet.

Jo, det skulle väl fungera, men jag tror vinsten inte blir jättestor. Möjligen om du har en 2-slang-ac med in och utsug så kanske det skulle fungera lite som du har tänkt, men då måste du ha badrumsdörren stängd så att du använder badrummet som mellanlagring för värmen, typ. Dock skulle jag nog ha 3 hå in i badrummet; ett för inluftslangen, en för utluftslangen och det tredje hålet så att badrumsventilationen kan suga in luft utan att ha en massa motsånd.

Du lär iallafall ha ett varmt badrum.. ;)

Redigerat av novaland, 11 June 2011 - 18:34.

Postad 11 June 2011 - 18:38

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0

Ja det var en dum fråga. Man måste göra av med varmluften nånstans ;)

Skulle vara om man hade en grym värmeväxlare som kunde få kallvatten att leda bort värmen ner i avloppet.. särskilt efter som man ofta inte betalar vattnet själv om man bor i en lägenhet =) Ju mindre vatten den använder, ju bättre.. typ värma upp vattnet till 70 grader liksom. Tekniken kanske redan finns, men jag har ju inte sett någon sådan iallafall..

Edit: Det verkar iallafall finnas.. Vet dock inte hur bra effekt det är på sådan. Eller jo, BTU är specifierat, men jag menar, hur mycket vatten man behöver använda.

http://www.koldwave....html/kompac.asp

Man vill ju inte behöva göra fastighetsvärden undra om man har nån ny typ av hembrännare :)

Redigerat av novaland, 11 June 2011 - 18:49.

Postad 11 June 2011 - 19:36

Jayho
  • Jayho
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Du kan dumpa varmluften in i badrummet rent tekniskt sett.. Din AC kommer funka skitbra och lägenheten blir sval och skön.
MEN, ventilationen i fastigheten är ganska troligen inte anpassad för det. Det innebär att du trycker in en massa luft i den gemensamma ventilationstrumman som är noga anpassad för att suga från alla lägenheter. När du helt plötsligt börjar pumpa in mer luft så kommer luft sprutas in i de andra grannarnas badrum och kök, vilket kommer orsaka ENORMA klagomål. Du kommer bli kalla alla möjliga namn och du kommer bli hängd ute på fasaden iförd enbart slangen till din AC.

Edit: Eller om jag läser ditt inlägg igen så förstår jag att du bara ska pumpa in luften i badrummet och hoppas att det suger ut lite värme, medan luften fortfarande får komma tillbaka till din lägenhet från badrummet.

Jo, det skulle väl fungera, men jag tror vinsten inte blir jättestor. Möjligen om du har en 2-slang-ac med in och utsug så kanske det skulle fungera lite som du har tänkt, men då måste du ha badrumsdörren stängd så att du använder badrummet som mellanlagring för värmen, typ. Dock skulle jag nog ha 3 hå in i badrummet; ett för inluftslangen, en för utluftslangen och det tredje hålet så att badrumsventilationen kan suga in luft utan att ha en massa motsånd.

Du lär iallafall ha ett varmt badrum.. ;)

Hehe, jag körde på badrummet först men det blev inte jätteeffektivt. Varmluft läckte tillbaka in i lägenheten, inte direkt oväntat.
Kör slangen ut genom fönstret nu istället, känns som en stabilare lösning.

Postad 11 June 2011 - 19:49

McAn_
  • McAn_
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0

Ja det var en dum fråga. Man måste göra av med varmluften nånstans :)

Inte helt oväntat svar ;)

Någon med erfarenhet som kan tipsa om en maskin för < 5000kr?
Gärna så strömsnål och tystlåten som möjligt, så klart...

Kan tillägga att jag redan känner till den här sidan, så spydiga svar som hänvisar hit undanbedes: https://www.prisjakt...ams=l=s71251565

Postad 11 June 2011 - 20:50

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Är det någon som vet var man kan köpa kylmedium R410A (som privatperson)?

Meab har men säljer inte kylmedium till privatpersoner utan endast till ackrediterade kylföretag.
http://www.butiksdat...?cPath=17_93_97

Postad 11 June 2011 - 21:44

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

Som rubriken säger så är det ett **** att få frånluftslangen att sitta fast på maskinen!
Man måste "skruva" fast den i spåren på maskinen, men slangen i sej är så pass sladdrig och frånlufts-trycket så pass kraftig, att slangen FLYGER UR hela tiden.

Hur har ni löst det???

Slog ihop din tråd med denna, så kan vi samla allt som har med AC att göra här!

Postad 12 June 2011 - 08:21

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0

Hur har ni löst det???

Det kan ju vara så att fästet och slangen inte är direkt optimerade för varandra, utan bara finns där "för att det ska".
Min slang och fäste gängade fint ihop sig, men slangen i sig är nästan som hårdplast, så sladdrig är den inte.

Antingen om du låter någon annan kika på problemet, eller så är det att skaffa en nytt stabilare rör.

Postad 12 June 2011 - 10:08

Jayho
  • Jayho
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Är det någon som vet var man kan köpa kylmedium R410A (som privatperson)?

Meab har men säljer inte kylmedium till privatpersoner utan endast till ackrediterade kylföretag.
http://www.butiksdat...?cPath=17_93_97

Lär finnas på ebay. Men om du måste fylla så har du en läcka, då lär du snart behöva fylla igen...

Postad 12 June 2011 - 10:25

Jayho
  • Jayho
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Nån som har erfarenhet av att förlänga frånluftslangen? Klarar ACn av att trycka ut luften en längre sträcka, eller blir det problem?

Har ganska djup fönsterbräda, så ACn måste stå precis vid väggen för att slangen ska räcka fram till fönstret. Tänkte om man kunde skarva med nåt i den här stilen http://biltema.se/sv...tilationsslang/
Och sen antingen nån rörmuff, eller gaffatejp ;)

Jag skulle kunna flytta upp ACn på fönsterbrädan, plats får den ju, men då kommer den stå i direkt solljus vilket förmodligen inte är helt OK.

Postad 12 June 2011 - 11:16

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0

Nån som har erfarenhet av att förlänga frånluftslangen? Klarar ACn av att trycka ut luften en längre sträcka, eller blir det problem?

Har ganska djup fönsterbräda, så ACn måste stå precis vid väggen för att slangen ska räcka fram till fönstret. Tänkte om man kunde skarva med nåt i den här stilen http://biltema.se/sv...tilationsslang/
Och sen antingen nån rörmuff, eller gaffatejp ;)

Jag skulle kunna flytta upp ACn på fönsterbrädan, plats får den ju, men då kommer den stå i direkt solljus vilket förmodligen inte är helt OK.

Jag _tror_ att den enda anledningen varför dom skriver att man inte ska ha längre slang än en meter är för att slangen blir så varm att om slangen är längre så fungerar den snarare som radiator. Går ju att eliminera genom att ha någon form av isolering runt slangen...

Tejp generellt är kanske inte så bra ide tror jag.. känns som tejpen ganska snabbt smälter och släpper. Slangen blir ju väldigt varm liksom. =)

Edit: slangklämma är min rekommendation istället för tejp.

Redigerat av novaland, 12 June 2011 - 11:18.

Postad 20 June 2011 - 20:32

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Vad tror ni om den här?
http://www.delivent....ampanjpris/60-0
Priset verkar helt rätt :huh:

Postad 20 June 2011 - 21:28

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0

Vad tror ni om den här?
http://www.delivent....ampanjpris/60-0
Priset verkar helt rätt :huh:

Kapaciteten vet jag inget om, men med kompressordelen utanför ditt boende så skulle jag gissa att den är tystare än 95% av alla "kompaktmodeller" med frånluftslangar.

Postad 21 June 2011 - 16:48

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Lär finnas på ebay. Men om du måste fylla så har du en läcka, då lär du snart behöva fylla igen...

Nej, ska inte fylla på pga läcka.

Ebay är fantastiskt. Vi får se hur det här slutar... :huh:

Postad 21 June 2011 - 17:45

ScoobyBear
  • ScoobyBear
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag har en Svalan RCS-S5000U här hemma nu som jag köpt beg. Underbar maskin som kyler mycket effektivt.
Jag har dock lite funderingar om den.
1. På baksidan av utedelen finns det något som ser ut som en anslutning till en slang. Vad är detta för något? Ser inget i manualen om det. Är det meningen att man ska dra en slang från kondenstömningen dit? Maskinen verkar inte leda ut kondensen själv utan jag får tömma den ganska ofta beroende på hur fuktigt det är.
2. Om man tar loss slangen för att dela på inne och utedelen, måste den då fyllas på med nytt köldmedium efter det? Är detta svindyrt att få gjort?
3. Går det att få tag på en längre slang? Antagligen svindyrt det också?
4. Om jag använder en förlängningsladd så startar inte kompressorn. Är det förlängningssladen som är för klen eller går det helt enkelt inte att använda en förlängningssladd? Har inga fler att prova med och funderar på om det är lönt att skaffa fler.

Postad 22 June 2011 - 06:26

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Jag har en Svalan RCS-S5000U här hemma nu som jag köpt beg. Underbar maskin som kyler mycket effektivt.
Jag har dock lite funderingar om den.
1. På baksidan av utedelen finns det något som ser ut som en anslutning till en slang. Vad är detta för något? Ser inget i manualen om det. Är det meningen att man ska dra en slang från kondenstömningen dit? Maskinen verkar inte leda ut kondensen själv utan jag får tömma den ganska ofta beroende på hur fuktigt det är.
2. Om man tar loss slangen för att dela på inne och utedelen, måste den då fyllas på med nytt köldmedium efter det? Är detta svindyrt att få gjort?
3. Går det att få tag på en längre slang? Antagligen svindyrt det också?
4. Om jag använder en förlängningsladd så startar inte kompressorn. Är det förlängningssladen som är för klen eller går det helt enkelt inte att använda en förlängningssladd? Har inga fler att prova med och funderar på om det är lönt att skaffa fler.

Utan att ha set din AC så kommer några gissningar.
1. På utedelen finns anslutningar för service (t.ex. påfyllning av kylmedium). Det kanske är en sådan anslutning.
2-3. Som amatör ska du absolut inte ta loss slangarna. Men att få dem utbytta/förlängda på en serviceverkstad av en auktoriserad kylmontör bör gå bra. Kostnaden är givetvis mycket svårt att gissa. Den dyra saken i ditt fall är nog att hitta mjuka slangar med rätt längd. Vid fast installation är det hårda rör men det fungerar ju inte i ditt fall.
4. Självklart ska din AC kunna användas med en förlängningssladd för 230 Volt. Men startströmmen kan vara så stor att om du har en klen förlängningssladd så kanske du får problem. Skaffa en ordentlig sladd så ska det inte vara något problem.

Postad 22 June 2011 - 09:13

Road11
  • Road11
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Före vi köpte vår Coolman 28S så läste vi på om vad som gäller, och i princip på alla hemma-ac-maskiner så står det i bruksanvisningarna (.pdf) att förgreningssladd /skarvsladd absolut inte får användas. Sladden ska gå direkt in i väggen. Det här påverkar ju så klart ytterligare begränsningen av vart man kan ha den ståendes, för inte nog med att slangen bara är 1.5 meter så är också el-kabeln inte alls direkt lång.

Postad 22 June 2011 - 09:52

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

• 789 inlägg
  • 0
Fick våran luftvärmepump installerad förra veckan, som vi köpte för att kunna kyla ner på sommaren då det blir olidligt varmt inomhus. Har använt den två gånger sen den installerades och det för att värma kåken på morgonen då det vart kallt! :)

Postad 22 June 2011 - 17:47

McAn_
  • McAn_
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Köpte mig en KCC 267ES på elgiganten förra veckan, men det var omständigare än vad jag trodde
med den där frånluftsslangen och fönster/balkongdörr så jag lämnade tillbaka den i dag.
Hade jag bott i en bostadsrätt eller varit tillräckligt modig som maxhard eller novaland i tråden så
skulle jag naturligtvis göra samma sak, men så är icke fallet.
I dag räcker det som tur är med att ha balkongdörren lite på glänt.

De timmarna jag hade igång min maskin så var den ansluten till en grendosa och jag upplevde inga som
helst problem.

Postad 22 June 2011 - 20:36

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

De timmarna jag hade igång min maskin så var den ansluten till en grendosa och jag upplevde inga som
helst problem.

Att tillverkarna avråder från att använda förlängningssladd och/eller grendosa måste bero på att de vill säkerställa att maskinerna får tillräckligt med ström. Det sitter elmotorer (läs kompressorer) i dem som drar mycket ström i startögonblicket. Visserligen är inte strömförbrukningen inte så hög totalt sett under drift men just startströmmen är stor (som på många elmotorer).

Jag är helt övertygad om att det går utmärkt att använda en skarvsladd om den är av god kvalitet dvs med ordentlig kabelarea (1,5 mm2). MEN det är väl här många skarvsladdar brister. De är betydligt klenare ofta bara 1 mm2 eller mindre. Det är inte ovanligt med kablar med area ner till 0,75 mm2.

För vanliga lampor så duger dessa kablar alldeles utmärkt och de är mjuka och smidiga (och billiga).

De kablar som är fast installerade är alltid av 1,5 mm2 fram till vägguttaget.

Jag är hyfsat övertygad om att det går alldeles utmärkt att använda en skarvkabel av grov area (1,5 mm2) till sin AC. AC:n kan inte känna skillnad om kabeln ligger på golvet eller är inlagd in väggen. Skarvad kan den vara i båda fallen. Skarv i dosa (i väggen) eller på golvet är lika illa i båda fallen.

Min slutsats är att med rätt skarvkabel så går det utmärkt att använda en förlängningssladd till sin AC. :)

Postad 22 June 2011 - 21:40

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0

Före vi köpte vår Coolman 28S så läste vi på om vad som gäller, och i princip på alla hemma-ac-maskiner så står det i bruksanvisningarna (.pdf) att förgreningssladd /skarvsladd absolut inte får användas. Sladden ska gå direkt in i väggen. Det här påverkar ju så klart ytterligare begränsningen av vart man kan ha den ståendes, för inte nog med att slangen bara är 1.5 meter så är också el-kabeln inte alls direkt lång.

Dock så har ju en förlängningssladd bättre kylning än en fast installation (om båda har 1,5m2 kablage) då förlängningssladden kyls av den omgivande luften på ett mycket bättre sätt än en installerad kabel i en vägg, kanske blir det värmeutveckling i stickkontakterna om det är för dålig kontakt där, vad vet jag.

Postad 23 June 2011 - 23:52

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0

Dock så har ju en förlängningssladd bättre kylning än en fast installation (om båda har 1,5m2 kablage) då förlängningssladden kyls av den omgivande luften på ett mycket bättre sätt än en installerad kabel i en vägg, kanske blir det värmeutveckling i stickkontakterna om det är för dålig kontakt där, vad vet jag.

...Vilket innebär att som det brukar stå på en del skarvsladdar så får man inte använda dessa med större belastning ihoprullade, utan det står att om effekter över 1500W används måste sladden vara utrullad och liknande.

Postad 01 July 2011 - 08:11

Benkie
  • Benkie
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej på er!

Jag har ett litet problem och jag vet inte om det går att lösa, speciellt efter att ha läst denna tråd.

Jag kom hem från efter att ha varit två veckor på stugan i Finland och lägenheten är som en äkta finsk bastu :) Vi har fasadrenovering på gång som bäst och allting är förplastat (fönster och hela balkondörren) fram till sen höst.

Tänkte no problem, jag köper en portabel luftkonditionering. Som brukligt kollar jag först vad som gäller här på forumet (väldigt informativt) och inser till min stora skräck att alla maskiner kräver utblås till utsidan som för min del är omöjlig att lösa i dagsläget.

Kan man tänka sej en lösning där jag enbart kyler ner sovrummet inför natten och under den tiden så får maskinen blåsa varmluft in i rummet bredvid istället? Hur länge måste en maskin gå i snitt för att kyla ner rum från 30 grader till 21-22 (ca 10-12kvm). Tänkte att eftersom jag har köket bredvid sovrummet så kanske det inte är hel katastrof om maskinen inte behöver stå på så länge, kanske inte sabbar ventilationen i huset allt för mycket...

Eller blir det att cirkulera luft med vanlig fläkt istället, meh ser inte fram emot halv sömnlösa nätter i lägenheten :)

Redigerat av Benkie, 01 July 2011 - 08:12.

Postad 01 July 2011 - 08:25

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0

Kan man tänka sej en lösning där jag enbart kyler ner sovrummet inför natten och under den tiden så får maskinen blåsa varmluft in i rummet bredvid istället? Hur länge måste en maskin gå i snitt för att kyla ner rum från 30 grader till 21-22 (ca 10-12kvm). Tänkte att eftersom jag har köket bredvid sovrummet så kanske det inte är hel katastrof om maskinen inte behöver stå på så länge, kanske inte sabbar ventilationen i huset allt för mycket...

Min ac, Zibro Retro 362009 tar säkert 3-4 timmar att kyla ner sovrummet om det skulle vara 30 grader, ner till 21-22 grader.

Luften som kommer ut ur slangen är riktigt varm så att köra in den luften i ett annat rum skulle jag aldrig ens tänka tanken att göra.

Men det var ju det enda du kunde pga fasadrenovering så jag förstår din frustration. Kan ni inte öppna några fönster alls nu när dom renoverar på sommaren?

/Fredrik

Postad 01 July 2011 - 10:27

Benkie
  • Benkie
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Min ac, Zibro Retro 362009 tar säkert 3-4 timmar att kyla ner sovrummet om det skulle vara 30 grader, ner till 21-22 grader.

Luften som kommer ut ur slangen är riktigt varm så att köra in den luften i ett annat rum skulle jag aldrig ens tänka tanken att göra.

Men det var ju det enda du kunde pga fasadrenovering så jag förstår din frustration. Kan ni inte öppna några fönster alls nu när dom renoverar på sommaren?

/Fredrik

Jag var rädd för att det skulle ta så länge, tyvärr.

Allting är förplastat så det går inte att öppna någonting. Tycker riktigt synd om de äldre som bor i huset :)

Postad 01 July 2011 - 14:35

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Min AC är betydligt snabbare. Vi talar om ca: 5 minuter för att komma ner från 30 till 21-22 grader, men då är det ett fast monterat split-system. Så den har nog betydligt större kapacitet (har dock inga siffror på kapaciteten).

Jag kör i princip alltid på lägsta fläkt och det tar kanske bara 2 minuter eller så innan jag har kommit ner i 23-24 grader (där jag tycker att det är behagligt). 21-22 grader är för kallt!

Postad 01 July 2011 - 14:49

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0
Har inte tagit tid iof men det tar nog minst 2 timmar för min, kanske inte 3-4 som jag skrev först.

Men grejen är att Benkie som jag svarade ville ha en portabel ac, inte ett fastmonterat split system som du har whome. Sådana lösningar är så klart bäst om man kan lösa monteringen, lättast om man bor i hus.

Grejen är ju att efter ett tag när det har varit varmt ute länge blir väggar och tak så pass uppvärmda att det nästan krävs att man har på ac n hela tiden.

Och nackdelen med en portabel är ju att dom väsnas en hel del eftersom alla delar sitter i samma enhet.

/Fredrik

Postad 01 July 2011 - 15:29

Benkie
  • Benkie
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Installationer som har med utsidan eller tillgång till utsidan av huset att göra är tyvärr totalt uteslutna före fasaden är klara mot slutet av året.

Antar det är bara att bita ihop.

Postad 01 July 2011 - 17:46

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Har inte tagit tid iof men det tar nog minst 2 timmar för min, kanske inte 3-4 som jag skrev först.

Men grejen är att Benkie som jag svarade ville ha en portabel ac, inte ett fastmonterat split system som du har whome. Sådana lösningar är så klart bäst om man kan lösa monteringen, lättast om man bor i hus.

Grejen är ju att efter ett tag när det har varit varmt ute länge blir väggar och tak så pass uppvärmda att det nästan krävs att man har på ac n hela tiden.

Och nackdelen med en portabel är ju att dom väsnas en hel del eftersom alla delar sitter i samma enhet.

/Fredrik

Förstår mycket väl varför många vill ha en portabel AC. Men jag tycker det är lite synd att allt för många portabla som säljs är av typen "slang" och inte "flyttbar utedel" (portabla splitsystem). Denna typ är ganska vanlig i andra länder.

Men några firmor säljer portabla system med flyttbar utedel t.ex. Delivent
http://www.delivent....-med-utedel-/73

Kanske det handlar om verkningsgrad vs pris (slang är helt enkelt billigare). System med slang kanske fungerar i Sverige men inte i länder längre söder ut. Vi får väl se hur det utvecklas i Sverige ;)

Postad 02 July 2011 - 13:23

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

• 760 inlägg
  • 0
Hur mäter ni temperaturen, vart lägger ni termometern?

Jag har wilfa wac9000 den klarar att sänka temperaturen 0,5-1 grad på en timma då det är 23 grader ute i ett 25kvm-rum, ska man vara nöjd då? Lägger jag termometern vid utblåset får jag också låga siffror.

Postad 02 July 2011 - 13:39

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Jag har kört med en portabel AC i mitt hem under tre somrar och är fantastiskt nöjd. Jag brukar sätta igång ACn ca 2 h innan jag går och lägger mig. När jag lagt mig ställer jag ACn på timer ca 30 min och stoppar in ett par öronproppar. Sedan somnar jag in utan några som helst problem. Både jag och frugan har vant oss. Ett varmt sovrum utan AC är egentligen inget alternativ för oss.

Såg en fråga där en kille ville leda ut luften till ett annat rum istället för utomhus. Varför inte? Vill han att rummet intill blir varmt istället ser jag ingen som helst problem med det förfarandet. Så varmt blir det faktiskt inte.
Hoppas bara att dörren till sovrummet är bra isolerad så att det inte kommer in för mkt varmluft.
Visst håller man handen precis framför utblåset på slangen då är det lite varmt, men det räcker att du har handen ca 20 cm ifrån utblåset så märker du att temperaturen har kylts ner avsevärt.
Mitt tips bli således, köp en portabel AC och låt varmluften gå in i badrummet. Vad kan gå fel? Det blir knappast så varmt att det börjar brinna. Jag förmodar att ACn endast kommer att vara på en begränsad tid, därför ser jag inget som helst hinder. Ibland är tips och råd otroligt korkade på det är forumet...

Lycka till med ACn!

G

Postad 02 July 2011 - 16:53

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0

Såg en fråga där en kille ville leda ut luften till ett annat rum istället för utomhus. Varför inte?

Mitt tips bli således, köp en portabel AC och låt varmluften gå in i badrummet. Vad kan gå fel?

Ibland är tips och råd otroligt korkade på det är forumet...

Kan inte du GAES som tycker detta är en bra idè testa.

/Fredrik

Postad 02 July 2011 - 16:59

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0

Jag var rädd för att det skulle ta så länge, tyvärr.

Allting är förplastat så det går inte att öppna någonting. Tycker riktigt synd om de äldre som bor i huset ;)

min fasad har oxå rustats nu på försommaren, men de hade plastat så att jag kunde öppna fönstret och komma åt täckplasten där jag tejpade ett "X" med silvertejp i täckplasten c:a 3x3 decimeter, sedan lade jag fyra snitt i tejpen emot mitten av X'et, och jag tejpade även en "kattlucka" över krysset med tejp och en bit täckplast.

På så sätt så kunde jag skjuta ut slangen igenom plasten och köra AC'n på eftermiddagarna (då inga fasadjobbare jobbade)) och på kvällen när det var svalt så tog jag bort slangen och stängde fönstret, "kattluckan" täckte då för kryssset så att ingen färg hamnade på fönstret.

Om du pratar med de som jobbar med fasadrusten så kan de nog hjälpa dig att plasta om runt ett av dina fönster så att du kan öppna och kanske göra en sådan lösning som jag gjort.

Postad 02 July 2011 - 17:05

Benkie
  • Benkie
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Om du pratar med de som jobbar med fasadrusten så kan de nog hjälpa dig att plasta om runt ett av dina fönster så att du kan öppna och kanske göra en sådan lösning som jag gjort.

och varför tänkte jag inte på detta själv ;)

Ett stort tack för iden, skall försöka fånga dem en dag nästa vecka, annars så får jag ringa han som är arbetsledare.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.