Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server *

1845 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server Eng (OEM) (Operativsystem) 1 8,8 (9) Inga priser
HP MediaSmart Server EX470 500GB (NAS-servrar) 1 8,62 (15) Inga priser
HP MediaSmart Server EX475 1TB (NAS-servrar) 0 6,5 (1) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9 (20) Inga priser
SSI SI-1348RS (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Acer EasyStore H340 1.5TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 3TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
HP MediaSmart Server EX490 1TB (NAS-servrar) 1 7 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 2TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
HP StorageWorks X510 1TB (NAS-servrar) 1 7,5 (1) Inga priser
HP Data Vault X311 2TB (NAS-servrar) 5 7,8 (4) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

Postad 12 augusti 2008 - 15:05

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1 225 inlägg
  • 0

Imorgon kommer automatisk uppdatering av PP1

Länk: http://www.wegotserv...pdate-tomorrow/

MVH
SnyggoRik

...ingen uppdatering dök upp igår när jag kollade...men den kanske kommer mitt i natten amerikansk tid.
Har någon fått uppdateringen idag med automatik?

Kan tillägga att WHS-burken har snurrat utan några bekymmer 24/7 i 7 månader nu. All musik och foto delas ut till samtliga klientdatorer, och dagliga backuper tas från 3 av 4 Windowsklienter. Den 4:de kör även Ubuntu och om det finns någon bootmanager så kan iofs PC:n backas upp, men den kan inte restore:as. Detta var väl den enda besvikelsen som jag har haft med WHS, men jag kan förstå att det är lite överkurs för målgruppen av WHS.

mvh Manor

Postad 12 augusti 2008 - 19:27

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1 225 inlägg
  • 0

...ingen uppdatering dök upp igår när jag kollade...men den kanske kommer mitt i natten amerikansk tid.
Har någon fått uppdateringen idag med automatik?

Kan tillägga att WHS-burken har snurrat utan några bekymmer 24/7 i 7 månader nu. All musik och foto delas ut till samtliga klientdatorer, och dagliga backuper tas från 3 av 4 Windowsklienter. Den 4:de kör även Ubuntu och om det finns någon bootmanager så kan iofs PC:n backas upp, men den kan inte restore:as. Detta var väl den enda besvikelsen som jag har haft med WHS, men jag kan förstå att det är lite överkurs för målgruppen av WHS.

mvh Manor

...svarar på min egen fråga...uppdateringen gjordes idag när jag kom hem. Det krävdes därefter en ombootning av servern, men iom det så verkade allt vara klart. Jag kopplade på nytt upp mig mot servern efter ombootningen, och det var bara att logga på. Ingen fråga eller information om att connect-programvaran behövde uppdateras. Har jag missat något, eller sker uppdateringen av klienten automatiskt i samband med uppkopplingen till servern?

mvh Manor

Postad 13 augusti 2008 - 07:04

Dauzz
  • Dauzz
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag var tvungen/uppmanades att uppdatera/byta ut connectorn på samtliga klienter efter uppdatering med PP1.

Postad 13 augusti 2008 - 07:20

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1 225 inlägg
  • 0

Jag var tvungen/uppmanades att uppdatera/byta ut connectorn på samtliga klienter efter uppdatering med PP1.

Jag såg att frågan dök upp på en annan av klienterna som kör XP.
På min Vista-burk dök det dock inte upp någon fråga...men jag kanske missade något. Jag får loggar på mig igen ikväll, och då anta att frågan dyker upp.

mvh Manor

Postad 13 augusti 2008 - 08:33

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

1. Om jag behöver fler hårddiskplatser än vad moderkort har portar för? Då skaffar jag ett extra kontrollkort och får flera S-ATA portar och allt är frid och fröjd (!?). Vad jag vet så är väl de ganska mjukvarubaserade(!??). Vad händer om systemdisken crashar och jag måste göra en rebuild? Mjukvaran och kortets setup kan väl inte byggas av en "rebuild"?
2. Istället för att en systemdisk som crashar så havererar moderkortet....är det problem med att "rebuild" servern på annat moderkort (tillverkare etc.), bortsett från OEM-problematiken!?
3. Vad händer i ett scenario med 1 & 2?
gör jag det för svårt för mig?

Vad menar du med mjukvarubaserade?
WHS är ganska unik på det sätt att det inte går att ta backup på systemdisken, eller göra "repair" på densamma. Vid en ominstallation blåses systemet helt, om det finns diskar anslutna som varit i WHS diskpool så detekteras dessa och en rebuild av poolen görs. Om inga WHS-diskar detekeras så formateras SAMTLIGA anslutna diskar.

WHS använder (till synes iaf) samma setup som Vista även om WHS i sig är baserad på 2003, det är inga problem att ladda drivers för ev. styrkort för SATA om det skulle behövas under själva setupen.
WHS är alltså ett OS som alltid kan "installeras om" oavsett byte i hårdvara så länge diskarna från diskpoolen går igång.

Hoppas detta besvarar 1-3 ;-)

Postad 13 augusti 2008 - 08:51

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Jag såg att frågan dök upp på en annan av klienterna som kör XP.
På min Vista-burk dök det dock inte upp någon fråga...men jag kanske missade något. Jag får loggar på mig igen ikväll, och då anta att frågan dyker upp.

mvh Manor

Jag tänkte inte på ifall det kom ngt meddelande (det kanske det gjorde) eftersom jag lade på PP1 manuellt och det var själklart att browse:a till \\server\software och dra på connectorn.

From PP1 så vill jag minnas att det finns en feature som gör att connectorn uppdateras automagiskt när det kommer en ny version på servern.

Postad 13 augusti 2008 - 09:35

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1 225 inlägg
  • 0

Jag tänkte inte på ifall det kom ngt meddelande (det kanske det gjorde) eftersom jag lade på PP1 manuellt och det var själklart att browse:a till \\server\software och dra på connectorn.

From PP1 så vill jag minnas att det finns en feature som gör att connectorn uppdateras automagiskt när det kommer en ny version på servern.

Jag blev bara förvånad att connect-ikonen lyste grön på Vista-burken (likadan fujitsy-dator som du har :blink:) och att jag kunde logga på mot WHS utan något (fel/varnings)meddelande. På XP-klienten så lyste connect-ikonen rött och jag ombads uppdatera connectprogramvaran. Jag hann inte dra igång Vista-burken igen för att se hur det såg ut efter en ombootning, men jag misstänker att jag kanske hängde i ett mellanläge.

Från XP-burken såg jag också att det hade dykt upp ett backup-database fel och jag ombads köra en repair...ett klick och en stund senare så var detta löst. Ingen aning om varför detta fel uppträdde, men misstänker att det har något med PP1 och ombootningen av servern att göra. Samtliga diskar är ok och intakta så jag grubblar inte så mycket mer på detta.

Det ska bli spännande att se vad Vista-burken säger ikväll vid uppstart och koppling mot servern. Dyker det inte upp någon fråga så uppdaterar jag det manuellt på samma sätt som du gjorde.

mvh Manor

Postad 13 augusti 2008 - 10:43

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Någon som vet hur man bryggar två nätverksanslutningar i WHS??
Letade runt halva natten utan resultat :blink:

Det verkar som om WHS inte bygger på varken 2003 standard/enterprise, de enda två versionerna som har ICS/RRAS. Ser mörkt ut...

http://www.microsoft...d/33_s3ics.mspx

Redigerat av maxxess, 13 augusti 2008 - 11:07.

Postad 13 augusti 2008 - 11:52

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Vad menar du med mjukvarubaserade?
WHS är ganska unik på det sätt att det inte går att ta backup på systemdisken, eller göra "repair" på densamma. Vid en ominstallation blåses systemet helt, om det finns diskar anslutna som varit i WHS diskpool så detekteras dessa och en rebuild av poolen görs. Om inga WHS-diskar detekeras så formateras SAMTLIGA anslutna diskar.

WHS använder (till synes iaf) samma setup som Vista även om WHS i sig är baserad på 2003, det är inga problem att ladda drivers för ev. styrkort för SATA om det skulle behövas under själva setupen.
WHS är alltså ett OS som alltid kan "installeras om" oavsett byte i hårdvara så länge diskarna från diskpoolen går igång.

Hoppas detta besvarar 1-3 ;-)

Har inte kört raid på flera år, och då var det raid 0, så jag är nybörjare på det. Med mjukvarubaserade menade jag (trodde jag att...) att raidset styrs från mjukvara inne i windows och att vid en rebuild så kommer inte den uppsättningen att synas när WHS bygger upp poolen igen.
Tanken var från början inte att köra raid utan bara att utöka antalet diskar utöver antalet sataportar på mobo. Jag tänkte köpa:

men för att köra kortet som en utökare av antalet sataplatser så skulle man i windowsmjukvaran markera disken som "pass-thru"! Detta gör mig lite orolig för att de diskar som jag lagt till på controllern och i windows markerat som detta, vid en rebuild inte kommer att finnas och därför informationen på dom "försvinna". Mina tankar åkte då vidare till att lägga whs os på raid 1 för att inte hamna i situationen att behöva reinstall/rebuild och därmed ev. strul med hårddiskar på ett extra controller-kort

Det verkar som om WHS inte bygger på varken 2003 standard/enterprise, de enda två versionerna som har ICS/RRAS. Ser mörkt ut...

Läste i ett inlägg från någon som verkade kunnig att WHS saknar möjlighet att brygga nätverksanslutningar!

Postad 13 augusti 2008 - 14:06

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Citera(maxxess @ Aug 13 2008, 11:43 ) Postad bildDet verkar som om WHS inte bygger på varken 2003 standard/enterprise, de enda två versionerna som har ICS/RRAS. Ser mörkt ut...

Läste i ett inlägg från någon som verkade kunnig att WHS saknar möjlighet att brygga nätverksanslutningar!

Det verkade som det fanns nån sorts workaround i Lifes länk, men jag fattar inte ;) rikitigt vad de menar så jag ger nog upp projektet att whs skulle dela min internetkoppling hemma... :unsure:

Postad 13 augusti 2008 - 15:42

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Det verkade som det fanns nån sorts workaround i Lifes länk, men jag fattar inte ;) rikitigt vad de menar så jag ger nog upp projektet att whs skulle dela min internetkoppling hemma... :unsure:

Förstår hur du känner dig...la ner rätt mycket tid på att undersöka hur en lösning med WHS och gatewayrouter (DD-WRT) skulle kunna fungera virtualiserat i en pc ....fick igång routern men la ner eftersom det säkert blir problem med säkerheten i alla fall .

Postad 13 augusti 2008 - 18:26

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Ingen workaround.. Du kan få två olika subnät att prata men det innebär en massa manuellt pillande och det är inte alls vad du är ute efter i din fråga. Varför köper du inte helt enkelt en billig switch om du behöver fler portar? Har du inte redan en hemmarouter så är ju såklart det lösningen- Billigt och bra:)

Postad 13 augusti 2008 - 19:00

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

(trodde jag att...) att raidset styrs från mjukvara inne i windows och att vid en rebuild så kommer inte den uppsättningen att synas när WHS bygger upp poolen igen.

http://forums.micros...r...7&SiteID=50 ger tips på några kort. Promise är ju en klassiker i repris, har alltid haft bra erfarenhet av deras chip/controllers.

De flesta kort borde ju fungera men man vet ju inte exakt innan någon testat, så ett Promise kanske är något?

Postad 13 augusti 2008 - 19:14

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Ingen workaround.. Du kan få två olika subnät att prata men det innebär en massa manuellt pillande och det är inte alls vad du är ute efter i din fråga. Varför köper du inte helt enkelt en billig switch om du behöver fler portar? Har du inte redan en hemmarouter så är ju såklart det lösningen- Billigt och bra:)

En router är nog mer lämplig för att dela ut en internetanslutning. Utöver att du delar ut internetanslutningen med hjälp av routern får du dessutom den MYCKET stora fördelen att routern tar hand om alla attacker utifrån. Attacker riktade mot windowssystem (vilket (vad jag vet iaf) de allra flesta är) gör därför ingen som helst skada och datornerna innanför routern skyddas.

Bottom line - skaffa en router, MYCKET bättre än att brygga anslutning med WHS!

/Victor

Postad 13 augusti 2008 - 19:40

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

http://forums.micros...r...7&SiteID=50 ger tips på några kort. Promise är ju en klassiker i repris, har alltid haft bra erfarenhet av deras chip/controllers.

De flesta kort borde ju fungera men man vet ju inte exakt innan någon testat, så ett Promise kanske är något?

Jo, jag läste om att Promise var att föredra. Funderade på kortet nedan! Det verkar som det konfigurerar automatiskt när ny disk kopplas på, vilket borde underlätta så att man inte behöver pilla i controller-bios eller med extra drivrutiner under rebuild. Får väl labba lite med det. Kanske skaffar ett bättre mobo oxå med fler satakontakter. Finns det något tips om lämpligt och prisvärt mobo så mottages det tacksamt!?

Postad 13 augusti 2008 - 19:42

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1 225 inlägg
  • 0

Det ska bli spännande att se vad Vista-burken säger ikväll vid uppstart och koppling mot servern. Dyker det inte upp någon fråga så uppdaterar jag det manuellt på samma sätt som du gjorde.

Hmm, det var fortfarande "grönt ljus" på Vista-burken. Påloggningen till WHS gick bra, men i "system healthy" markerades det att Vista-burken behövde uppgradera connect-programvaran. Allt är nu installerat och klart...och sist men inte minst verkar fungera som tidigare utan problem :unsure:.

Jag tar nu just en tung backup från en gammal XP-burk med en massa data som ska blåsas om. Skönt att veta att om nyinstallationen skulle strula överjävligt så kan man åtminstone gå tillbaka...samt att jag inte behövde ta ställning till alla filer som låg på burken. Saknar man något så finns den kvar tills man kan ta ett beslut att även rensa bort backup:en. Bra grej detta med en WHS...

mvh Manor

Postad 13 augusti 2008 - 21:06

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Finns det något tips om lämpligt och prisvärt mobo så mottages det tacksamt!?

Länge sedan jag byggde min WHS men jag köpte MK baserat på antal SATA.
blev det med sex SATA. Prisjakt.nu -> avancerad sökning -> SATA

(detta mobo rekommenderas kanske inte till den halvhjärtade.. Alla setuper formligen hatar WHS trots att det finns drivers för 2003 -- man får göra mkt själv, med betoning på my... ALLT)

Postad 13 augusti 2008 - 22:28

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Förstår hur du känner dig...la ner rätt mycket tid på att undersöka hur en lösning med WHS och gatewayrouter (DD-WRT) skulle kunna fungera virtualiserat i en pc ....fick igång routern men la ner eftersom det säkert blir problem med säkerheten i alla fall .

En router är nog mer lämplig för att dela ut en internetanslutning. Utöver att du delar ut internetanslutningen med hjälp av routern får du dessutom den MYCKET stora fördelen att routern tar hand om alla attacker utifrån. Attacker riktade mot windowssystem (vilket (vad jag vet iaf) de allra flesta är) gör därför ingen som helst skada och datornerna innanför routern skyddas.

Bottom line - skaffa en router, MYCKET bättre än att brygga anslutning med WHS!

/Victor

Absolut att det är lättare med router, anledningen att jag försökte få whs att lösa det var att jag har behövt ändra planeringen av mitt nätverk hemma när vi flyttade nyligen.

Nu har jag dock lyckats lösa det alldeles utmärkt på ett annat sätt med delar jag hade liggandes hemma. (kände mig helt enkelt för snål för att köpa nya tråkiga nätverksprodukter)
Om nån nu skulle råka ut för liknande planeringsproblem så står det hela i min tråd:
https://www.minhembi...p;#entry2026690

Postad 18 augusti 2008 - 23:07

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man går från Trial-version till "fullversion"? Är det bara att överinstallera, köra rebuild etc.? Tappar man sina WHS diskar och all lagrad info ? Vill börja med att köra på mina överblivna delar och funkar det bra vill jag ju köra skarpt. Förstod det på Maxxess som att "en gång whs hårddisk alltid en whs hårddisk" dvs. har disken suttit i en whs så är filerna indexerade för whs. Innebär det att man kan ta denna disk och installera tillsammans med en whs-disk från ett annat system till ett nytt system?

Postad 19 augusti 2008 - 08:22

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Jag har inte provat själv (köpte lic. direkt) men en sak är klar, du förlorar ingen data i diskpoolen.
Däremot är jag rätt säker på att det blir som en "server reinstallation". Dvs. du får skapa om användarna (deras shares återskapas när användarkontot läggs till) och lägga in alla add-ins igen. C:\ formateras helt enkelt.

Lite tråkig approach av MS, men ändå rätt snabbt åtgärdat för de flesta som inte kör andra applikationer/tjänster än just de som WHS erbjuder och kör på trial version.

Postad 19 augusti 2008 - 10:25

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
tack, det låter betryggande. Håller på och kastar ihop allt gammalt skräp nu. Hittade ingen extra dvd så fixar in whs på en usbsticka att boota från.

Postad 21 augusti 2008 - 14:52

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Labbar lite med olika scenarior, likt det maxxess gjorde tidigare...
Har fått ett utfall jag inte tycker om, ska göra om det och se om det var en engångshändelse:
Jag la upp ett "user account", i share folders placerade jag sedan ett enkelt textdokument i dennes mapp. Slog på "duplicate" på foldern. Satte även duplicate på "software"-mappen (efter att ha lagt in lite filer där).
Nu gjorde jag först en re-installation, och allt fungerade som jag trodde: kontot försvann, men alla share folders och filer fanns kvar..ok!
Nästa försök var att simulera os-diskens bortfall. Formatterade systemdisken, startade upp en "server rebuild". Nu finns användarens "share folder", men filen som låg i är borta! Filerna i "software" finns kvar!

Har två diskar i så den borde ha duplicerat. Kanske hann den inte gör det efter re-install!?

Har någon stött på något liknande? Hade installerat pp1 på ursprungsversionen (innan re-install), men inte efter re-install...ska se om det gör skillnad. Annars är den mkt lättjobbad..

Postad 21 augusti 2008 - 17:36

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Jag vill bara lägga in en rapport från en användare av Home Server.

Jag är en extrem nybörjare på servrar och grejor så jag var lätt orolig i början. Dock verkade det vara en bra lösning för mina behov.

Köpte lite billiga delar, mycket ram och ett nätverkskort samt en licens av Home Server. Smackade ihop allt och installerade.
Rena barnleken. Tre fyra klick kanske, inga dryga inställningar alls.

Kanonenkelt att installera nya diskar utan skärm eller nånting. Inag problem med filsäkerheten än iaf. Kanonenkelt att komma i kontakt med servern på annan pc via medföljande mjukvara. Kanonenkelt att lägga upp konton och dela ut till diverse datorer och mediaspelare.

Så funderar du på en Home Server men är lite skraj för tekniken så kan du släppa det och slå till, klarar jag av det hela så gör du det garanterat!

Postad 21 augusti 2008 - 18:33

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
håller med i dess användbarhet, men personligen vill jag ha full koll på att den håller filerna i säkerhet!

Postad 22 augusti 2008 - 08:35

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Har två diskar i så den borde ha duplicerat. Kanske hann den inte gör det efter re-install!?

Har någon stött på något liknande? Hade installerat pp1 på ursprungsversionen (innan re-install), men inte efter re-install...ska se om det gör skillnad. Annars är den mkt lättjobbad..

En av förändringarna i PP1 är att balansering sker 1 ggr/60 minuter mot i realtid tidigare, så trots duplicering så finns det en risk att data kan försvinna om disken där datat ligger kraschar innan duplicering skett.

Ganska liten risk normalt sett, men betydligt större risk då man labbar i exvis VMWare och gör alla tester inom loppet av ett par minuter. Vet inte om man kan forcera en duplicering, kanske räcker det att starta om servicen för demigrator? Du kan ju testa det och kolla *fysiskt* i foldrarna på diskarna om detta duplicerar datat direkt. (c:\fs\xyz\shares)

Postad 22 augusti 2008 - 08:43

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

En av förändringarna i PP1 är att balansering sker 1 ggr/60 minuter mot i realtid tidigare, så trots duplicering så finns det en risk att data kan försvinna om disken där datat ligger kraschar innan duplicering skett.

Ganska liten risk normalt sett, men betydligt större risk då man labbar i exvis VMWare och gör alla tester inom loppet av ett par minuter. Vet inte om man kan forcera en duplicering, kanske räcker det att starta om servicen för demigrator? Du kan ju testa det och kolla *fysiskt* i foldrarna på diskarna om detta duplicerar datat direkt. (c:\fs\xyz\shares)

Jag hämtade hem en plugin som visar om/var filer har blivit duplicerade...
Duplicering 1/60min var säkert problemet och är väl som sagt helt ok i övrigt! Jag fick dock känslan av att den balanserar vaje gång man öppnar consollen från servern, men det har jag inte verifierat. Ska prova att köra en rebuild på förmiddagen och se hur det blir.
Tackar för all hjälp :)

Postad 23 augusti 2008 - 10:22

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Termen "Balancing/balanced" används för många fler saker än diskduplicering, det är egentligen ett ganska meninslöst meddelande då man inte har en aning om vad det betyder vid ett speciellt tillfälle...

Postad 29 augusti 2008 - 19:58

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Jag har råkat ut för ett problem som jag tänkte ta upp med er innan jag börjar gröta i det.

Jag la över lite nyrippade dvd's på min WHS som jag tänkte titta på nu under kvällen.

Chipsen fram, startar upp maskineriet men så är jag utelåst från mitt sharekonto.
Det går alltså inte att komma in på servern alls annat än via console.
Har jag råkat bli hackad (misslyckat=låst?) de två timmarna från jag la över filmerna till jag skulle kolla eller är det nån fin bugg eller så?
Nån som känner till problemet?

EDIT:

Jag disablade mina konton och fixade ett nytt, då kom jag in. Men de andra blev låsta.
Varför går WHS in och låser konton?

Redigerat av Unregistered1156, 29 augusti 2008 - 20:07.

Postad 29 augusti 2008 - 22:59

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Om du har använt "å -ä eller ö" i ditt password så kan du råka ut för det. Jag har råkat ut för samma sak, när jag hade ett ö med. Det kan eventuellt gälla fler landsspecifika tecken. Jag har inte provat.
Byt password !

MVH
SnyggoRik

Postad 30 augusti 2008 - 11:33

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Kör inte några specialtecken alls som är ovanliga.

Bör man oroa sig för hack eller är det bara fånigt? Brandvägg i routern plus windows-brandvägg i WHS:en. Popcorn, PS3 och Sonos ska man väl inte kunna maskhåla sig igenom till servern?

Postad 06 september 2008 - 15:58

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Hur hade du tänkt att skydda dig ännu mer än NAT + brandvägg på burken bakom?
Allt kan såklart bli hackat beroende på vad man installerar men bara NAT stoppar ju alla exploits på portar som man inte explicit öppnat (typ 80 och 443 för WHS).

Om jag vore du så hade jag känt mig trygg och tagit det försiktigt med ev tillägg till IIS/websajter :-)

EDIT: Jag som surfar från WHS-burken kör antivirus från Avast! Det kan vara bra med anitvirus om man aktivt använder desktop på servern...

Redigerat av maxxess, 06 september 2008 - 16:00.

Postad 08 september 2008 - 20:12

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Jag har loggat alla händelser och det verkar inte hända särskilt mycket. Hackarna kanske inte tyckte att min server var intressant. Den är ju rätt tom. :) Hahaha.

Nån som har koll på Mac-kompatibilitet? Säg att man kör XP på Mac:en. Borde man inte kunna backa upp och komma åt servern som vanligt?

Postad 14 september 2008 - 17:32

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
Nu har jag gjort denna tråd officiell. :huh:

Postad 15 september 2008 - 17:11

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0

Nu har jag gjort denna tråd officiell. :)

Nice! :blink:

Är det någon som har indikationer på hur WHS sålt i förhållande till MS förväntningar? Jag hoppas verkligen att det har gått bra och att vi får se flera initiativ av det här slaget. Med två licenser anser jag mig definitivt ha dragit mitt strå till stacken :P

Postad 18 september 2008 - 09:45

wrekost
  • wrekost
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Har en gammal maskin som agerar filserver som strular och måste bort. Kommer nog att bli något WHS som ersätter den, enda jag skulle önska mig är att t.ex. truecrypt och diskpoolen skulle lira ihop. Då vore den perfekt! Visst kanske onödigt att kryptera, men jag vill gärna se att mina personliga dokument förblir mina även om man har inbrott i huset.

Någon som provat http://www.jungledisk.com/ eller http://www.keepvault.com/ ?
Skulle kännas rätt skönt om man fick till automatisk offsite backup av allt material.

Postad 19 september 2008 - 04:12

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
Kommer förhoppningsvis få hem mina grejer för att uppgradera min HTPC. Det som sitter där i nu som blir över är AMD 64 X2 3600+ (65w), 2gb minne och ett Asus M2A-VM HDMI moderkort. det tillsammans med 1tb WD green nånting som utgöra början på min WHS.
Till htpc:n köpte jag amd`s 4850 45w. kanske blir en sån till sen i WHS då den är snabbare och framför allt drar mindre men det kanske bara är i teorin eller under max belastning?

Då jag inte ville lägga 1200kr på en licens när jag inte vet säkert om jag kommer trivas med denna lösning (men det kommer jag nog) så beställde jag en gratis Windows Home Server 120-Day Evaluation Kit från MS hemsida. När tiden väl går ut nån som vet hur jag gör då? beställer ett vanligt WHS paket med licens och skivor från närmaste butik men bara använder licensen eller hur funkar det?
Konstigt att dom inte gjort så man kan tanka hem å bränna ut det själv så man slipper vänta =(

Kom på en sak till. då HP 470 kostar ~3800kr (men har bara 4 sata å jag sitter på massa ide diskar oxå) och en licens kostar 1200kr kanske man blir sugen på att köpa en hp maskin om man är nöjd med WHS i sig. Går det att flytta över poolen med diskar å allt å eller måste man kopiera över allt mellan burkarna? antar det sistnämna

Postad 19 september 2008 - 18:28

Unregisteredc568fa4f
  • Unregisteredc568fa4f
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
tror ni whs kommer funka fint på en athlon xp 1700+ med 1gb ram kommer bara använda mig utav servern för att göra alla mina gamla diskar till en stor med hjälp av discpoolen... så saker som att sitta och streama media och liknande kommer aldrig vara aktuelt

Postad 19 september 2008 - 21:15

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Har en gammal maskin som agerar filserver som strular och måste bort. Kommer nog att bli något WHS som ersätter den, enda jag skulle önska mig är att t.ex. truecrypt och diskpoolen skulle lira ihop. Då vore den perfekt! Visst kanske onödigt att kryptera, men jag vill gärna se att mina personliga dokument förblir mina även om man har inbrott i huset.

Någon som provat http://www.jungledisk.com/ eller http://www.keepvault.com/ ?
Skulle kännas rätt skönt om man fick till automatisk offsite backup av allt material.

Du kan redan redan nu köra en tc-volym på WHS. Diskpoolen kommer sannolikt inte göras krypterbar innan både du och jag har hunnit skaffa talibanskägg. Dvs. typ aldrig.

EDIT: din okrypterade data (och ev din TC-volym) backar du till extern disk mha den nya guiden sedan PP1 till extern disk som kan låsas in på annan "location"

Redigerat av maxxess, 19 september 2008 - 21:50.

Postad 19 september 2008 - 21:36

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

tror ni whs kommer funka fint på en athlon xp 1700+ med 1gb ram kommer bara använda mig utav servern för att göra alla mina gamla diskar till en stor med hjälp av discpoolen... så saker som att sitta och streama media och liknande kommer aldrig vara aktuelt

Sedan PP1, se till att dra på den, så har prestanda förbättrats. WHS funkar på snåla system, men tuggar bra på systmet när det skall dupliceras. Systemkrav för WHS kan säkert googlas fram, men mitt tips '
är att inte bygga på gammal hårdvara

EDIT: Med det menar jag att en dyr WHS (mjukvara) inte kanske är bästa investeringen på ett gammalt vrak.

Redigerat av maxxess, 19 september 2008 - 21:53.

Postad 19 september 2008 - 21:53

wrekost
  • wrekost
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Du kan redan redan nu köra en tc-volym på WHS. Diskpoolen kommer sannolikt inte göras krypterbar innan både du och jag har hunnit skaffa talibanskägg. Dvs. typ aldrig.

Jo jag vet att det går att köra det utanför diskpoolen, men då tappar man lite meningen med whs.
Man får väl hålla tummarna att det för eller senare kommer någon lösning på det och samtidigt hoppas ingen snor maskinen innan den lösningen kommer.

Postad 19 september 2008 - 22:07

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Jo jag vet att det går att köra det utanför diskpoolen, men då tappar man lite meningen med whs.
Man får väl hålla tummarna att det för eller senare kommer någon lösning på det och samtidigt hoppas ingen snor maskinen innan den lösningen kommer.

Du kan ha en krypterad volym *inuti diskpoolen*, du kan ha en krypterad volym utanför diskpoolen om du accessar d: direkt.

Du har alla valmöjligheter *utom* att kryptera en fysisk disk/hela poolen (vilket som sagt blir klart när vi har talibanskägg du o jag).

EDIT: Testade att skapa en TC-disk via UNC-namn (\\server....) och det --surprise-- funkar just fint. Ville bara kolla... hehe

Redigerat av maxxess, 19 september 2008 - 22:23.

Postad 19 september 2008 - 22:44

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Då jag inte ville lägga 1200kr på en licens när jag inte vet säkert om jag kommer trivas med denna lösning (men det kommer jag nog) så beställde jag en gratis Windows Home Server 120-Day Evaluation Kit från MS hemsida. När tiden väl går ut nån som vet hur jag gör då? beställer ett vanligt WHS paket med licens och skivor från närmaste butik men bara använder licensen eller hur funkar det?

Såvitt jag vet så får du göra en en total ominstallation för att få den riktiga nyckeln aktiverad. Det är samma procedure som "server reinstall"* om jag fattat allt rätt, alla konto blåses och diskpoolen byggs om.
Med byggs om menas den gå igenom, ingen data försvinner.

*serverreinstall blåser c:\ och bygger upp diskpoolen. Data på D: och i diskpoolen är alltid "safe",

Enda trösten: ingen data försvinner, och när du omskapar användarnas konto så ligger deras shares och väntar, ingen data borta på deras shares heller.

Riktigt korkat av M$ detta, varför en mega-instrallation som tar flera hundratusen år för att någon vill köpa produktnyckel? Tokigt... men så lär det blir när du ev uppdaterar.

Redigerat av maxxess, 19 september 2008 - 22:51.

Postad 23 september 2008 - 00:36

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
Låter onödigt krångligt men nu är 120dagars trial grejerna på väg hem . fick mail från MS att det är skickat.

Om man av någon skum anledning skulle vilja göra sig av med sin WHS men behålla grejerna i diskpoolen hur gör man då? skaffar en extern hårddisk som man kopplar in på säg tex 500gb som man sedan kopierar 500gb data till sen väljer man att "ta loss" en 500gb:are ur diskpoolen å då flyttar den infon från den disken till dom andra diskarna. sen är det bara att kopiera 500gb från poolen till den 500gigaren som ligger utanför poolen å sen hålla på så eller?

Har ju inte fått igång min då jag väntar på skivorna och fick problem med hemmabugger då nätagget u burken jag tänkte använda bara hade 20 pinnars kontakt och det var 24 på moderkortet men då nätagget hade en 4pinnars 12v kabel till moderkortet ska det funka ändå om man har min 300w, och 15A på 12v och det är precis det jag hade =)

Hittade dock ett plugin jag kommer köra:
http://www.vistacall...server-callerid
Har fär nått år sedan köpt ett calleridmodem för några hundra och fick igång det lite haft men som allt annat hamnade det på is men hoppas nu på att med den inkopplad till WHS så kan man få upp vem som ringer på alla datorer inkl HTPC:n =)

Postad 23 september 2008 - 13:07

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
Kan man göra en ominstallation med en riktig licens utan att förlora data? Har testat WHS ett tag nu och vill verkligen fortsätta.

Hur fungerar det om man måste byta hårdvara, kan man flytta över diskarna eller måste man kopiera all data på separata diskar?

Postad 24 september 2008 - 12:08

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Jag fick precis ner en uppdatering för WHS idag som kan påverka data vid duplicering: KB950193 Känns som om man vill ha på den fortast möjligt :)

Some files may be unrecoverable when a hard drive is removed incorrectly or when a hard drive experiences a physical failure on a home server that is running Windows Home Server Power Pack 1

Postad 25 september 2008 - 09:51

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
jag är trött på att windows och whs ska göra uppdateringar och automatiskt starta om burken. Går det att stänga av någonstans?

Kan man göra en ominstallation med en riktig licens utan att förlora data? Har testat WHS ett tag nu och vill verkligen fortsätta.

Hur fungerar det om man måste byta hårdvara, kan man flytta över diskarna eller måste man kopiera all data på separata diskar?

Nån som har nåt svar där?

Postad 25 september 2008 - 12:53

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
@Grillen:
Du ställer in själv i inställningarna hur WHS skall uppdatera sig...välj manuell så väljer du själv tidpunkt.

Se #292 för svaret på din andra (del)fråga..
Om du sedan vill byta hårdvara i burken antar jag att du råkar ut för samma elände som vid alla andra OEM-produkter: Vissa saker kan du byta utan problem (ex.vis hd, ram), men är det Moderkortet som knakar så kan det räknas som att det är en ny maskin ditt OS skall in i, och då kan M$ börja trilskas. Jag kan ha fel och att det är mer generösa villkor på WHS OEM än ex. Vista OEM.
Om du bara menade att du vill byta ut en hårddisk, så finns det funktion för att WHS tömmer ur serverdata från den disken och fördelar om, så antingen passar du på medan du har lagringsarea över på de andra diskarna, eller så skruvar du in din nya disk först (kan ju dock vara fullt på SATA/IDE..).

Postad 25 september 2008 - 14:02

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
Ja, det jag menar är om moderkort/cpu/minnen ger sig så att servern blir obrukbar. Kan man då lägga över diskarna på ny hårdvara och ha kvar all data? Antar att detta är möjligt vid hårdvaru-raid enbart, eller?

Postad 25 september 2008 - 15:15

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Ja, det jag menar är om moderkort/cpu/minnen ger sig så att servern blir obrukbar. Kan man då lägga över diskarna på ny hårdvara och ha kvar all data? Antar att detta är möjligt vid hårdvaru-raid enbart, eller?

Nu spekulerar jag lite men tror nog att det stämmer. Om man flyttar över samtliga hårddiskar i en ny maskin (mobo, ram, cpu) och ser till att OS-disken ligger som boot så tror jag att WHS vid server reinstall kollar igenom vilka Hd som innehåller WHS data och räknar in dom. Det enda strulet vore ifall diskarna måste ligga på samma plats i det nya (primär/sekundär) systemet. Eftersom jag själv är manisk när det gäller att inte tappa data, så är det nog en bra ide att söka säkrare info om denna sak. Ska själv oxå göra det.

Postad 26 september 2008 - 21:32

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
De mest relevanta frågorna var nog redan besvarade 4-5 inlägg ovanför...

Vid (re)install av WHS kan två saker hända: a) alla diskar formateras, ";)" du väljer i setup:en att göra en reinstall på en vald systemdisk (to be-systemdisk). Det finns inga andra scenarion såvitt jag vet.

Vid a) ombeds man koppla från alla externa diskar innan setupen kan fortsätta med att installera OS och en tydlig varning om att alla diskar som är anslutna kommer att formateras visas.
Vid ":D" erbjuds man normalt bara en installationsplats (den gamla systemdisken man flyttat, eller en ny helt tom disk man köttat in för att systemdisken dog)

Om man haft en diskpool och byter plattform och flyttar alla diskar så skall man avbryta om WHS vill formatera alla diskar. Jag har inte sett detta inträffa under de tester jag gjort (se tidigare i tråden), men det är en varning att avbryta direkt.

Normalt hittar WHS diskar som funnits i poolen och tom. externa diskar (USB exvis) får sitta kvar under reinstall om de funnits i poolen tidigare.

Nu har jag inte provat att byta hårdvara på min fysiska WHS (som är splitterny), alla mina tester tidigare i tråden gjordes i VMWare Workstation. Den dagen jag behöver byta server så räknar jag kallt med att flytta alla mina SATA-diskar till en ny burk och kunna köra reinstall. Jag har heller ingen koll på ifall folk med apgamla servers med IDE jfr SATA behöver hålla koll på master/slave och disken som har partitionen som är flaggad som boot,system,active ligger på första IDE-kanalen... Tror inte det borde vara problem, 2003 har inte haft problem med detta förr..

Att alltid blåsa system (C:) är både korkat och samtidigt genialt. Korkat för de som kör utvärdering och köper lic. genialt för oss som vill flytta poolen till annan hårdvara, inga fler BSOD pga driver för disk inte passar nya moderkortet. Att bygga om min diskpool tar säkert 24-48h eller så, men hellre det framför BSOD.

OM allt visar sig gå åt skogen, WHS vill formatera alla diskar på nya plattformen så är man inte rökt. All data ligger på diskarna i \DE\shares\ditt-sharenamn och allt i vanligt NTFS-format, läsbart på vilken modern dator som helst oavsett om den kör Windows eller ej. Så långt skall det väl dock inte behöva gå, men det kan vara skönt att veta om det kniper.

Största hotet mot förlorad data är väl ev. buggar i WHS. En jättebugg fixades ju iom PP1, men häromdagen kom det en fix för saker som kunde inträffa om man hade PP1. Själv har jag iom PP1:s nya backupfunktion adderat en extern disk utanför poolen som backupdisk för att vara SUPERSÄKER på att mina få *viktigaste* data inte försvinner.

Vid plattformbyte måste såklart aktivering göras igen. MS ståndpunkt här kan jag bara spekulera i. Gissningsvis går det utmärkt att byta server ett par tre-tio ggr på samma nyckel men detta såklart inget jag testat.

Jag räknar kallt med att kunna flytta diskar i diskpool till en ny server fram till att WHS fasas ut.

P.S Den som vet hur stänger av smileys, hur man exvis får ;) att bli ":D" <utan citattecken> får gärna PM:a tips..

Redigerat av maxxess, 26 september 2008 - 21:50.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Bing (1)
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.