Asus Eee PC 701 - 630MHz 512MB 7" Celeron M 353 4GB SSD
(Laptops (Bärbara datorer))
|
4
|
(16)
|
2 890:- |
Så kallade Netbooks (4 inlägg)
|
17 år sedan |
CD bibliotek i hårddiskform till farsan: (2 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 16 June 2008 - 01:51
Postad 16 June 2008 - 08:03
Största nackdelen är skärmen. Att köra 800x640 är mycket jobbigt. Även om du kan köra 800x600 virituellt (Du scrollar skärmen) så är bredden viktigare - Svårt att hitta sidor som fungerar bra med 800x600 idag och bara det är värt några hundralappar extra. Om du inte har några problem med detta så skulle jag lägga 700 pix på god öl istället o njuta av datorn i sommarstugan :-)
Finns en drivrutin som heter "Intel Embedded Graphics Driver v8.0". Har inte testat det själv då jag inte fått hem min eee än men tydligen så ska denna göra så att man ej behöver scrolla trots upplösningen.
Beskrivningen till detta ser ut som följer:
Intel Embedded Graphics Driver v8.0
Function:
This driver enables a non-scrolling, native 800x600 pixel resolution on an Asus EEE.
Limitations:
You must disable:
- Sceensaver feature
- Suspend feature
- Monitor turn-off power-save feature
Once your screen enters screensaver mode or a powered-off blank screen via suspend or power save feature, upon resume, the screen will stay in this "off" setting. You will need to reboot your EEE to restore the screen.
Limitations (External VGA port):
When switching from use of an external CRT/LCD monitor back to the native LCD screen on the EEE, you must uninstall the display driver in Device Manager and reboot the computer. Upon returning from restart, your display will be returned to the EEE's native LCD screen, and this driver will still be installed--there is no need to re-install the driver.
Note: if you plan on using an external CRT/LCD monitor with your EEE, it is recommended that you use the EEE's default Video driver.
Installation Instructions:
1) Use 7-Zip or WinRAR to extract the 'Intel Embedded Graphics Driver v8.0' folder from 'Intel Embedded Graphics Driver v8.0.7z' archive.
2) Navigate to /Intel Embedded Graphics Driver v8.0/Utilities/
3) Run 'Setup.exe'
4) Restart
5) Right-click on the desktop -->Properties
6) Click the 'Settings' tab
7) Click the 'Advanced' button
8) Click the 'Display Config' tab
9) Under the 'Display Configuration' portion change the 'Display Config' drop-down menu to 'Digital LCD (single)'
10) Under the 'Primary Mode' portion change the 'Resolution' menu to '800x600@60'
11) Under the 'Display Setting' portion change the 'Port' menu to 'Digital LCD'
12) Click the 'Display Attributes' tab
13) Change the 'Port' menu to 'Digital LCD'
14) Press the 'OK' button or the "Enter' key--your screen should flicker black and then back
15) Adjust the resolution slider to 800x600 resolution, and press apply--(you may have to do this twice)
Voila-- 800x600 pixel native, non-scrolling resolution on your EEE PC.
Kanske kan vara nåt som underlättar surfandet?
Berätta gärna hur det funkar om ni testar det.
Redigerat av mrfredde, 16 June 2008 - 08:11.
Postad 16 June 2008 - 10:26
Jag fick min lilla bäbis i förra vecka. Kunde inte låta bli att installera XP SP2 i helgen (Tyvärr hade jag ingen USB cd-rom så det fick bli en nätinstallation men det fungerade bra det med, dataproffs som man är :-))
Drivrutinerna fungerade "Out ouf the box" fast jag laddade hem dom från support.asus.com för att få det senaste. VGA, Ethernet, WLAN, Power mode osv.
Det riktigt trevliga var (?) att XP bootade snabare än linux (som låg med). 9 sekunder !!! hade jag inloggingsrutan för XP. Med SP3 (som glufade i sig nästan 0.5Gig till) så kom jag upp i 15 sekunder. Inte direkt jääteroligt. Detta var från en standard SP2, så hade jag gått till Windows Update och fått alla gig med uppdateringar så hade resultatet säkert blivit liknande.
Största nackdelen är skärmen. Att köra 800x640 är mycket jobbigt. Även om du kan köra 800x600 virituellt (Du scrollar skärmen) så är bredden viktigare - Svårt att hitta sidor som fungerar bra med 800x600 idag och bara det är värt några hundralappar extra. Om du inte har några problem med detta så skulle jag lägga 700 pix på god öl istället o njuta av datorn i sommarstugan :-)
Dualboot på 4G - Tjena, vilken värld kommer du ifrån... ?
Oj det låter ju riktigt bra det. Trodde man skulle hamna på dryga minuten för en uppstart med xp. Då dunkar jag ju garanterat in xp istället. Har du någon guide på hur du installerade xp utan usb-cdrom?
Ang dualboot, hade väl i så fall tänkt ha xp installerat på antingen SDHC-kort (vet dock ej om detta fungerar?) eller köra in xp på ett usb-minne.
*mrfredde
Den drivrutinen låter ju riktigt spännande, vart hittar man den någonstans? Finns den på asus hemsida?
Postad 16 June 2008 - 15:27
Oj det låter ju riktigt bra det. Trodde man skulle hamna på dryga minuten för en uppstart med xp. Då dunkar jag ju garanterat in xp istället. Har du någon guide på hur du installerade xp utan usb-cdrom?
Ang dualboot, hade väl i så fall tänkt ha xp installerat på antingen SDHC-kort (vet dock ej om detta fungerar?) eller köra in xp på ett usb-minne.
*mrfredde
Den drivrutinen låter ju riktigt spännande, vart hittar man den någonstans? Finns den på asus hemsida?
Den finna att ladda ner på lite olika ställen, är rädd att man inte får nämna ställena närmare här men testa google så hittar du nog. den kallas oxå för Asus EEE 800x600 Resolution Driver.
Glöm inte att berätta om det blev bra när du testat.
Redigerat av mrfredde, 16 June 2008 - 15:30.
Postad 17 June 2008 - 19:47
Hursomhellst, när jag så kopplar in den i routern ( Har inget Wlan, har precis flyttat in och använder modem/routern jag fick från telia) så fungerar det inte.
Kopplar ur den stationära, in med kabeln i första utgången. Fungerar fortfarande inte.... Har provat att lägga till lokal anslutning men får det fortfarande inte att fungera..
Vore tacksam för hjälp så snart som möjligt, kan inte vänta på att få köra igång
Postad 17 June 2008 - 21:10
Fick så äntligen hem datorn igår, kan knappt vänta medans den laddar...
Hursomhellst, när jag så kopplar in den i routern ( Har inget Wlan, har precis flyttat in och använder modem/routern jag fick från telia) så fungerar det inte.
Kopplar ur den stationära, in med kabeln i första utgången. Fungerar fortfarande inte.... Har provat att lägga till lokal anslutning men får det fortfarande inte att fungera..
Vore tacksam för hjälp så snart som möjligt, kan inte vänta på att få köra igång
Har du testat att starta om modemet, alltså dra ur el-kabeln, vänta en minut och sätta i den igen?
En hel del tips om bland annat uppkoppling till nätet hittar du annars här
http://wiki.eeeuser.com/
Redigerat av Mange36, 18 June 2008 - 16:22.
Postad 18 June 2008 - 19:56
Hej KentaG!Jag tänkte bara meddela att jag kör med Telia mobilt bredband på min Asus eeePC utan problem. Det var bara att köra in USB-modemet och skapa en ny nätverksförbindelse under nätverksikonen.
Jag valde GSM/3G(UMTS)/HSDPA som anslutningsalternativ och klickade mig igenom. Funkar klockrent.
/Kent
Hade du fortfarande originalinstallerade linux när du fick Telia att funka mobilt? Själv har
jag just testat Telenor utan framgång (OS som ovan). När jag ska skapa ny anslutning så hittar guiden inte något modem. Detta trotts att modemet registreras
nere i listen som en rund disk. Som tur är har jag 10 dgr att byta operatör så om ditt OS är original så testar jag med Telia härnäst.
Postad 19 June 2008 - 07:13
Hej KentaG!
Hade du fortfarande originalinstallerade linux när du fick Telia att funka mobilt? Själv har
jag just testat Telenor utan framgång (OS som ovan). När jag ska skapa ny anslutning så hittar guiden inte något modem. Detta trotts att modemet registreras
nere i listen som en rund disk. Som tur är har jag 10 dgr att byta operatör så om ditt OS är original så testar jag med Telia härnäst.
Har du Linux, klickar CTRL+ALT+t öppnas terminalfönstret (som du säkert redan vet) och skriver in sudo synaptic följt av ett tryck på entertangenten - då kommer du till uppdateringssidan. Där finns en uppdatering som har med just 3G att göra. Markera den i rullisten som dyker upp då du högerklickar på paktetet. Klicka på "Verkställ". Kan vara värt att testa innan du byter operatör.
Om uppdateringen inte fungerar gör så här. 1. Se till att de paket/uppdateringar du vill ha fortfarande är markerade. 2. Klicka två (2) gånger på "Reparera skadade paket" i rullisten "Redigera", uppdatera pakinformationen. 3. Pröva att installera paketet igen.
Postad 19 June 2008 - 21:36
Har du Linux, klickar CTRL+ALT+t öppnas terminalfönstret (som du säkert redan vet) och skriver in sudo synaptic följt av ett tryck på entertangenten - då kommer du till uppdateringssidan. Där finns en uppdatering som har med just 3G att göra. Markera den i rullisten som dyker upp då du högerklickar på paktetet. Klicka på "Verkställ". Kan vara värt att testa innan du byter operatör.
Om uppdateringen inte fungerar gör så här. 1. Se till att de paket/uppdateringar du vill ha fortfarande är markerade. 2. Klicka två (2) gånger på "Reparera skadade paket" i rullisten "Redigera", uppdatera pakinformationen. 3. Pröva att installera paketet igen.
Tack för tipset Mange36. EHade en del fnul med synaptic som skickade mig till en förådssökväg som verkar vara borttagen (nämligen den svenskaspråkiga ../sv/...). Jag chansade då med att välja den engelska versionen (../en/..). Vet förståss inte om det blev rätt men efter ytterligare fnul fick jag igenom uppdateringen av det sökta (och hittade) "3g". Fyra paket verkar det ha varit.
Därefter var det dax att plugga in mobila modemet från Telenor. Tyvärr samma resutlat som innan:
Inget modem hittades när jag förskökte lägga till en anslutning. Nåja, får nog testa med Telia då.
Postad 21 June 2008 - 11:12
Redigerat av rubik, 21 June 2008 - 11:33.
Postad 21 June 2008 - 11:44
Postad 21 June 2008 - 17:49
Nu har jag hittat vad jag tror är ett annat 3g-paket. Är lite ovan vid linux och synaptic :{ Paketet heter "asus3g-tool" och hittades när jag tryckte på status-knappen (ger väl sortering av paketen efter status). Det låg under kategorin "Inte installerat". Nu har jag inte med mig det mobila modemet (Telenors) men ska testa med stora förväntingar när jag kommer hem igen.
Det var asus3g-tool jag menade. Under "Status" hittar du de paket som ska finnas på datorn. Du kan t.ex. se vilka som redan finns, vilka som är uppgraderbara och vilka som saknas.
Hoppas det fungerar nu då.
Postad 21 June 2008 - 21:25
Har inte kommit hem ännu så jag har inte kunnat testa. Annan fråga: Är det då alltid bäst att installera de som ligger under Status som "Inte Installerade"?Det var asus3g-tool jag menade. Under "Status" hittar du de paket som ska finnas på datorn. Du kan t.ex. se vilka som redan finns, vilka som är uppgraderbara och vilka som saknas.
Hoppas det fungerar nu då.
Postad 21 June 2008 - 23:03
Finns en drivrutin som heter "Intel Embedded Graphics Driver v8.0". Har inte testat det själv då jag inte fått hem min eee än men tydligen så ska denna göra så att man ej behöver scrolla trots upplösningen.
Beskrivningen till detta ser ut som följer:
Intel Embedded Graphics Driver v8.0
Function:
This driver enables a non-scrolling, native 800x600 pixel resolution on an Asus EEE.
Limitations:
You must disable:
- Sceensaver feature
- Suspend feature
- Monitor turn-off power-save feature
Once your screen enters screensaver mode or a powered-off blank screen via suspend or power save feature, upon resume, the screen will stay in this "off" setting. You will need to reboot your EEE to restore the screen.
Limitations (External VGA port):
When switching from use of an external CRT/LCD monitor back to the native LCD screen on the EEE, you must uninstall the display driver in Device Manager and reboot the computer. Upon returning from restart, your display will be returned to the EEE's native LCD screen, and this driver will still be installed--there is no need to re-install the driver.
Note: if you plan on using an external CRT/LCD monitor with your EEE, it is recommended that you use the EEE's default Video driver.
Installation Instructions:
1) Use 7-Zip or WinRAR to extract the 'Intel Embedded Graphics Driver v8.0' folder from 'Intel Embedded Graphics Driver v8.0.7z' archive.
2) Navigate to /Intel Embedded Graphics Driver v8.0/Utilities/
3) Run 'Setup.exe'
4) Restart
5) Right-click on the desktop -->Properties
6) Click the 'Settings' tab
7) Click the 'Advanced' button
8) Click the 'Display Config' tab
9) Under the 'Display Configuration' portion change the 'Display Config' drop-down menu to 'Digital LCD (single)'
10) Under the 'Primary Mode' portion change the 'Resolution' menu to '800x600@60'
11) Under the 'Display Setting' portion change the 'Port' menu to 'Digital LCD'
12) Click the 'Display Attributes' tab
13) Change the 'Port' menu to 'Digital LCD'
14) Press the 'OK' button or the "Enter' key--your screen should flicker black and then back
15) Adjust the resolution slider to 800x600 resolution, and press apply--(you may have to do this twice)
Voila-- 800x600 pixel native, non-scrolling resolution on your EEE PC.
Kanske kan vara nåt som underlättar surfandet?
Berätta gärna hur det funkar om ni testar det.
Har nu testat den drivrutinen. Och jag rekommenderar INGEN att använda den, när man har gjort som det står så försvinner text från t.ex. mappar och även från startmenyn. Och dessutom så får man scrolla lika mycket på hemsidor så det finns verkligen ingen anledning att installera den.
Postad 21 June 2008 - 23:40
Min ASUS EEE PC 900 *Black*
2GB Kingston SO-DIMM DDR2 355kr (student rabatt)
Internal Bluetooth 75kr
- Fläkten, går att styra med eeectl, sök på google efter "eeectl". Låter den mycket kan man öppna upp datorn och kolla så inte fläkten tar emot när den snurrar. Blanden kan stöta i kanten, ta ett tunt sandpapper och för det försiktigt mot kanten av fläkten. Garantin är bruten!
- XP SWE SP3 är inte segt bara det att man får banta ner det ordentligt. Jag har använt mig av nLite (sök på google) för att förminska min installations cd/usb-stick. 200-230mb ska installationfilerna ligga på för att vara godkänt. Xp installerat och klart utan PAGE FILE ska det vara vara cirka 500mb som är använt på hårddisken.
- Service Pack 3, installera inte tramset efter att du installerat XP SP2 och få massa krångel. Installera instället XP SP3 direkt!
- Ta bort PAGE FILERNA! (Egenskaper på Den här datorn->Avancerat->Prestanda->Inställningar->Avancerat->Virtuellt Minne välj Ändra markera C: och välj Ingen Växlings Fil klicka Aktiver gör samma sak med alla hårddiskar). Det har funkat hur bra som helt utan växlings filerna med 2gb i ram.
- DRIVRUTINER
I min nLite verion tar jag bort allt som har med drivrutiner till hela världens datorer att göra så det är RENT. Grafik och bäbis interface är bortskrapat, alla svich-svoch-skugga -hit-o-skugga-dit är booorta och man kan på så sätta arbeta snabbare och konscentrera sig på det man vill... Sen är det en del tweaks i mappar, skrivbord osv.
Men det gällde drivrutinerna så vet inte varför det krånglat för mig.
Jag la över alla på ett sd.kort och började att köra asussetup.exe i respektive mapp.
1. VGA: mappen VGA_XP_080513, kör asussetup.exe
2. LJUD: Av någon anledning lägger den inte in hhctrl.ocx i C:\Windows\System32\ så jag la in den själv där sen kunde jag installera. Mappen Audio_XP_080513, asussetup.exe kör
3. TOUCHPAD: Det här är konstigt men kanske bara hos mig det händer, kör jag installationen så kopierar den inte in nödvändiga filer för den hittar ingen "Program Files" mapp så den måste jag skapa innan "C:\Program Files\" när det är gjort så startar jag asussetup.exe. ur TOUCHPAD_XP_080513 mappen. När den är klar kopierar jag över den mapp som nyss skapats i C:\Program Files\ till min C:\Program\ mapp. Sen lirar det bra.
4. CHIPSET: Chipset_XP_080513 kör asussetup.exe
5. ACPI: ACPI_XP_080513, kör asussetup.exe
Gå in i enhetshanteraren.
6. WLAN: Den översta ethernet enheten är WLAN, välj uppdatera drivrutin och välj att den ska söka i WLAN_Azurewave_XP_080513\ndis5x\
7. LAN: Den sista okända är LAN, välj uppdatera drivrutin och välj sök mapp till \LAN_XP_080513\Attansic\WinXP_32\
(8. BIOS: Uppdatera BIOS om du känner för det med Asus egna verktyg "ASUSUpdt_XP_080514")
Ladda alltid ner senaste drivrutiner och lita inte på Windows egna universal gojja.
Några programvaror jag använder på min EEE:
Pidgin - MSN, ICQ osv.
Firefox 3
OpenOffice
VideoLan VLC
Efter att ha lagt in mängder med program utöver de här ovan har jag nu 2gb ledigt på C:\ och hela D:\ som är för lagring av musik, film, bilder, osv. är helt tom. Riktigt bra må jag säga....
KAN FUNKA i nLite om ni har en XP SWE SP3 version som ni laddar mina inställningar på.
Min nLite config: http://sportbil.com/...ite_presets.rar (Tror theman finns med på denna och bluetooth) funkar väldigt bra kör wlan, internet via telefonen och BT-länk, osv.
Installera XP med USBSTICK, SDKORT med kortläsare.
OBS! Jag har fått bluescreen om man försöker installera ifrån ett SD-kort som är inmatat i den integrerade minneskortsläsaren så undvik det, använd en extern. Ändra i bios från finished till start under installationen sen switcha tillbaka. Tryck ESC när den startar för att välja vart den ska boota.
Steg 1
Gör en nLite version av XP.
Packa upp en ISO till en MAPP, starta nlite och välj mappen med xp i.
Ladda mina inställningar eller följ en guide som t.ex. den här http://www.i64x.com/eeexp.php eller hitta på någon egen version.
Steg 2
Skapa en usbstick eller sd-kort som det går att boota ifrån.
Följ den här guiden: http://www.eeeguides...-usb-thumb.html
VAR NOGA följ guiden!
På bifogad fil ser ni hur jag integrerat min bluetooth. Köpte en vanlig bt-dongle på ebay som är liten och montera bort allt av höljet så enbart kretskortet är kvar. Sen är det bara att löda in det, första gången jag använde löden på så små komponenter. Hade en löd med 0,8-1,0mm spets (hade en större som jag slipade ner), sen skalade jag en usb-sladd som ingick vid köp av Bluetooth dongeln. Så hade jag Röd, Vit, Grön och Svart super fin tunn kabel. Förtennade ändarna sen slappna av och börja löda.
RÖD = 5v+ (avstängd under standby)
SVART = Jord
GRÖN = USB D+
VIT = USB D-
Bluetooth är på jämt men drar absolut nästan inget i stanby, det är enbart under trafik som det drar lite. Tror jag läst siffror om 10-20mA men det kan man själv säkert läsa sig till på sin egna BT-dongle.
Bluetooth bilden gäller inte 700:a men ni ser va lätt det är att modda så man slipper en dongle som sticker ut hela tiden.
Frågor och kommentarer, rättelser???
Bifogad fil(er)
Redigerat av joll, 21 June 2008 - 23:45.
Postad 21 June 2008 - 23:48
Men bra om man inte vill ha ett mobilt bredband som kostar en del!
Redigerat av joll, 21 June 2008 - 23:49.
Postad 22 June 2008 - 00:22
Hej KentaG!
Jäpp, jag har det originalinstallerade Linux. Det enda problemet var alltså SMS som låg på kortet. I övrigt funkade allt direkt. USB-modemet hittades utan problem.
Redigerat av KentaG, 22 June 2008 - 00:23.
Postad 22 June 2008 - 10:25
Har inte kommit hem ännu så jag har inte kunnat testa. Annan fråga: Är det då alltid bäst att installera de som ligger under Status som "Inte Installerade"?
Jag är också nybörjare på Linux och har funderat på just detta själv. Någon som vet?
Annars kan man säkert hitta info om det på www.eeeuser.com
Postad 22 June 2008 - 12:19
bara jag som tycker så?
Postad 22 June 2008 - 17:05
Postad 23 June 2008 - 00:31
Har xp på min eee nu är dock inte nöjd med detta. Någon som har gått tillbaka till original linux utan en usb-cdläsare?
Tråkigt att inte drivrutinen för att slippa scrolla fungerade. Varför är du inte nöjd med xp? Lämnade bort min eee till en kollega för att han skulle installera xp till mig, ska hämta den imorrn men nu blir jag nervös när du säger att du inte är nöjd.
Postad 23 June 2008 - 01:20
Tråkigt att inte drivrutinen för att slippa scrolla fungerade. Varför är du inte nöjd med xp? Lämnade bort min eee till en kollega för att han skulle installera xp till mig, ska hämta den imorrn men nu blir jag nervös när du säger att du inte är nöjd.
Hur kan man inte bli nöjd med XP?, tusen gånger snabbare än det linux som följer med pc.n och så känner man igen sig
Redigerat av Ybo, 23 June 2008 - 01:21.
Postad 23 June 2008 - 09:35
Det fanns också en uppdateringspaket av filmspelaren man fick med (tror den heter SMPlayer). Tog ner den men fick en känsla av att batterietiden minskade. Har suttit på tåget Sthlm-gbg och kollat film. Jag tror jag ska köra en återställning av systemet och inte ta ner mer uppdateringar än absolut nödvändigt. Det är ju lite tight om minne som det är på burken. Dessutom hängde sig hela pc:n några gånger vilket inte har hänt förut. Vet inte om det beror på att RAM-minnet tar slut eller något sådant.
Slutligen verkar jag ha sabbat mitt Transcend SD minne. Kan det ha varit när jag drog ut minnet utan att "Taa bort det säkert"?
Jag har testat att läsa minnet på en annan pc men inget resultat. Vet någon om jag kan få igång det igen? Kanske är det helt förstört? Suck!
Postad 23 June 2008 - 11:51
Postad 23 June 2008 - 13:18
Japp, jag är igång med Telias mobila bredband. Instämmer med KentaG: klockrent!
Härligt!
Jag såg att Telia har något de kallar "Veckosurf" där man betalar för en vecka åt gången, inga fasta avgifter. Det skulle passa mig perfekt. För att slippa köpa modem funderar jag på att använda mobilen (en Nokia) som modem. Någon som vet om det fungerar med Eee? Eller måste man ha Nokia Pc Suite installerat?
Postad 23 June 2008 - 13:43
Härligt!
Jag såg att Telia har något de kallar "Veckosurf" där man betalar för en vecka åt gången, inga fasta avgifter. Det skulle passa mig perfekt. För att slippa köpa modem funderar jag på att använda mobilen (en Nokia) som modem. Någon som vet om det fungerar med Eee? Eller måste man ha Nokia Pc Suite installerat?
De flesta operatörer har nu ett erbjudande där man får modemet gratis (mot bindning 18 mån) utan att man behöver betala månadsavgiften (199 - 189 för en av operatörerna) fram till årsskiftet. I praktiken betalar man för 12 månader. the phonehouse har dessutom prova på i 10 dgr (tom 30/6 så det är bråttom) så man kan byta operatör om det inte funkar med den ena. Dock är man bunden till en av operatörerna oavsett.
Postad 23 June 2008 - 14:14
De flesta operatörer har nu ett erbjudande där man får modemet gratis (mot bindning 18 mån) utan att man behöver betala månadsavgiften (199 - 189 för en av operatörerna) fram till årsskiftet. I praktiken betalar man för 12 månader. the phonehouse har dessutom prova på i 10 dgr (tom 30/6 så det är bråttom) så man kan byta operatör om det inte funkar med den ena. Dock är man bunden till en av operatörerna oavsett.
Det låter ju bra. Men jag behöver mobilt bredband kanske totalt fyra veckor om året. Och då vill jag inte sitta och betala för 12 månader. Telias veckovariant passar mig perfekt.
Postad 23 June 2008 - 15:40
Nu har jag äntligen varit och hämtat min 701:a, xp installerat o färdigt + 2 gb ramminne och kan bara säga att det funkar riktigt sjysst. Har nog haft tur för de problem tex med att datorn blir varm, fläkten väsnas o liknande som jag läst i olika forum har jag inga problem med. När jag köpte denna leksak fanns det linux i den o jag tänkte att det kunde vara kul att testa/lära sig det men efter många försök att få telenors mobila bredband att funka gav jag upp och bestämde mig för att ha xp istället. Med viss tvekan ska erkännas då jag läst lite här och var att många tyckt datorn blivit seg med xp men kan bara säga att det funkar mycket bra, är helnöjd.
Någon som vet nåt bra ställe att beställa tillbehör till 701:an?
Postad 23 June 2008 - 16:55
Jag tyckte att det funkade bra och gick snabbt och smidigt tills jag installerade virusprogram. Då blev datorn rejält mycket segare. Och dessutom tycker jag att den funkar klockrent med linux, man kan göra det mesta och man slipper risk för virus m.m. Dessutom så kunde man inte se vissa programfönster helt ut, saknades en bit längst ner och även startmenyn fick inte riktigt plats. Det känns helt enkelt som att xp inte passar i den datorn.
Det skall väl även sägas att jag bara har original 512mb ram i datorn. Det är väl möjligt att xp rinner på bättre om man dunkar i 2gb. Men då kommer ju frågan är det värt att skaffa mer ram för att kunna köra xp lika smidigt som linux? När linux som det är fungerar riktigt bra. Om man inte känner igen sig så kan man ju alltid skaffa standard desktopen så är det ju ganska likt xp.
Postad 23 June 2008 - 17:48
Jag tyckte att det funkade bra och gick snabbt och smidigt tills jag installerade virusprogram. Då blev datorn rejält mycket segare. Och dessutom tycker jag att den funkar klockrent med linux, man kan göra det mesta och man slipper risk för virus m.m. Dessutom så kunde man inte se vissa programfönster helt ut, saknades en bit längst ner och även startmenyn fick inte riktigt plats. Det känns helt enkelt som att xp inte passar i den datorn.
Det skall väl även sägas att jag bara har original 512mb ram i datorn. Det är väl möjligt att xp rinner på bättre om man dunkar i 2gb. Men då kommer ju frågan är det värt att skaffa mer ram för att kunna köra xp lika smidigt som linux? När linux som det är fungerar riktigt bra. Om man inte känner igen sig så kan man ju alltid skaffa standard desktopen så är det ju ganska likt xp.
ok, inget jag känner igen, jag kör med nod32 antivirus o det märks inte, samt med upplösningen 800x600 och de fönster som inte får plats kan man "rulla" upp o ner. Men smaken är som baken och tur är väl det.
Postad 23 June 2008 - 23:01
ok, inget jag känner igen, jag kör med nod32 antivirus o det märks inte, samt med upplösningen 800x600 och de fönster som inte får plats kan man "rulla" upp o ner. Men smaken är som baken och tur är väl det.
Okej, kör du med 2gb ram eller? Jo nod32 skall väl kanske inte stjäla så mycket kraft som kaspersky dock är ju nod32 inte lika bra skydd. Men det tog ju bara 5 min att återinstallera linux så jag får väl se om jag testar igen om jag orkar inföskaffa lite mer ram.
Postad 24 June 2008 - 06:23
Okej, kör du med 2gb ram eller? Jo nod32 skall väl kanske inte stjäla så mycket kraft som kaspersky dock är ju nod32 inte lika bra skydd. Men det tog ju bara 5 min att återinstallera linux så jag får väl se om jag testar igen om jag orkar inföskaffa lite mer ram.
Ja, 2gb ram.
Postad 24 June 2008 - 18:52
Postad 24 June 2008 - 21:18
Men får ett problem när jag har formaterat och filerkopieras. När dator då startar om och ska bota från hdd
så får jag bara upp NTLDR saknas Tryck på valfri tagent..
Har jag gjort något fel?
Snälla kan någon hjälpa mej? vill verkligen få in xp på min Eee pc 701
Postad 25 June 2008 - 00:00
Hej köpte en Eee Pc 701 igår och idag så fick jag tag i en extern dvd/läsare och tänkte installera windows XP
Men får ett problem när jag har formaterat och filerkopieras. När dator då startar om och ska bota från hdd
så får jag bara upp NTLDR saknas Tryck på valfri tagent..
Har jag gjort något fel?
Snälla kan någon hjälpa mej? vill verkligen få in xp på min Eee pc 701
Samma problem för mig med, problemet för mig var att jag inte raderat _alla_ partitioner på primärahårddisken, det fanns en till utöver linux partitionen som hette bios för mig, vågade inte radera den först men efter jag fick det där meddelandet så antog jag att datorn försökte boota "bios" partitionen istället för den partition XP höll på att installeras på. Så vad jag gjorde var att ta bort _alla_ partitioner på 4Gb disken och skapade en som jag formaterade med ntfs, efter det fungerade det utmärkt
Postad 25 June 2008 - 07:15
Samma problem för mig med, problemet för mig var att jag inte raderat _alla_ partitioner på primärahårddisken, det fanns en till utöver linux partitionen som hette bios för mig, vågade inte radera den först men efter jag fick det där meddelandet så antog jag att datorn försökte boota "bios" partitionen istället för den partition XP höll på att installeras på. Så vad jag gjorde var att ta bort _alla_ partitioner på 4Gb disken och skapade en som jag formaterade med ntfs, efter det fungerade det utmärkt
, hoppas du har samma fel
Ska testa det idag efter jobbet.. men försvinner BIOS helt då? Kommer skriva sen hur det gick då..
Är det fler som har haft samma problem? eller hur gjorde ni när ni installerade XP`?
Postad 25 June 2008 - 09:09
Ska testa det idag efter jobbet.. men försvinner BIOS helt då? Kommer skriva sen hur det gick då..
Är det fler som har haft samma problem? eller hur gjorde ni när ni installerade XP`?
Bios ligger ju i regel inte på hårddisken, utan är lagrat på moderkortet. När man t.ex. ominstallerar XP efter virus-krasch formaterar (raderar) man hela hårddisken. Eller är det annorlunda med Asus Eee? Vet inte, men det borde inte vara det.
Redigerat av Mange36, 25 June 2008 - 09:11.
Postad 25 June 2008 - 09:30
Bios ligger ju i regel inte på hårddisken, utan är lagrat på moderkortet. När man t.ex. ominstallerar XP efter virus-krasch formaterar (raderar) man hela hårddisken. Eller är det annorlunda med Asus Eee? Vet inte, men det borde inte vara det.
Nää just det är sant.. Tror det är så som på en vanlig dator borde det i allafall.. men har du xp på din Eee? hur installerade du i så fall?
Postad 25 June 2008 - 10:02
BIOS ligger inte på hårddisken. Enda sättet att installera xp är att ta bort alla partitioner, vet inte varför de har döpt en partition till BIOS men det är lungt att ta bort den. Ifall man inte har en usb-cdläsare så är det enkelt att installera via ett usb-minne.
Guide:
http://www.eeeguides...-usb-thumb.html
Postad 25 June 2008 - 10:11
BIOS ligger inte på hårddisken. Enda sättet att installera xp är att ta bort alla partitioner, vet inte varför de har döpt en partition till BIOS men det är lungt att ta bort den. Ifall man inte har en usb-cdläsare så är det enkelt att installera via ett usb-minne.
Guide:
http://www.eeeguides...-usb-thumb.html
Okej härligt att höra..
Postad 25 June 2008 - 10:58
Okej härligt att höra..
ska installera det direkt när jag kommer hem från jobbet.. tack så mycket för den snabba hjälpen.. har skaffat mej en extern cd/dvdbrännare. flytter xp på bra med 512 RAM?
Jag tyckte det flöt på bra, tills jag installerade virusprogram. Då blev det rejält segt. Sedan körde jag ju i och för sig in Kaspersky som kanske inte är helt resurssnålt. Dock det mest effektiva och det har det bästa skyddet. Kan kanske vara värt att testa nod32 som inte kräver lika mycket kraft. Nod32 är ju ett fullgott virusprogram, dock inte lika bra som kaspersky. De som har 2gb ram i verkar vara mycket nöjda med xp så det är möjligt att 512mb är lite snålt.
Postad 25 June 2008 - 13:30
Nää just det är sant.. Tror det är så som på en vanlig dator borde det i allafall.. men har du xp på din Eee? hur installerade du i så fall?
Jag tycker att det är kul med Linux, så jag behåller det. Linux fungerar bra, det är tilltalande med alla öppna gratisprogram och det är kul att lära sig något nytt. Dessutom är virusfaran mindre.
Postad 29 June 2008 - 12:56
Postad 29 June 2008 - 18:02
Kom hem och visst, lite ångest hade man ju att man impulshandlat en leksak för 3000:- men den är ju så fräck. Linuxet kändes lite barnsligt och för enkelt för att kunna vara användbart. Sökte runt lite för att se vad man egentligen kunde göra med det... Men efter 2 dygn var det i går kväll dags att försöka sig på konststycket att installera XP på den.
Tilläggas ska att jag inte är nåt datorgeni... verkligen inte. Men med hjälp av några onlinetutorials så hade jag lyckats nLite:a min XP SP2-CD och fixa till mitt USB-minne till bootbar. Överföringen av filerna tog typ 3 timmar då jag bara har USB1 på min stationära.
Installeringen flöt på bra. Fick göra om det en gång för att jag var för ivrig och trodde installationen var klar i förtid, men andra gången fungerade det bra. Har suttit idag och lagt in lite bra-å-ha program och nu sitter jag på jobbet och surfar. Tyvärr har jag inte hittat nåt trådlöst nätverk att ansluta till nånstans, bara låsta. Men den funktionen ska väl testas framöver. Om inte annat måste jag köpa det hem då det känns dumt att släpa runt på en jätteliten dator med en jättelång kabel i andra änden.
Jag är numer toknöjd med mitt inköp! Var lite orolig för att tangentbordet skulle vara jättejobbigt att använda då mina fingrar faktiskt är rätt enorma jämfört med andra människor. Men såhär efter 3 dagar så tycker jag inte att det går så mycket långsammare än vanligt. Några fler stavfel, men oftast går det bra. Om en vecka räknar jag med att ha bemästrat det här.
Nu letar jag dock efter lite tips... Vad kan man ha för små Windows-program på den här som kan vara kul att ha med sig? Har bytt webläsare till Opera för att kunna zooma in/ut och spara lite ram. Har bytt till Mplayer från WMP för att spara minne och slippa kodekuppdateringar. Daemon Tools för att kunna låtsas ha CD/DVD för installation av andra saker. CCleaner för att resa upp C: på onödiga saker till och från. Vad kan jag mer "behöva"?
Funderar på en GPS-dongel men vad finns det för små, bra GPS-program? Gärna freeware, men det antar jag är svårt att få tag på.
Sen undrar jag hur många som testat Mobilt bredband på en EEE och hur bra det gått? Köpte ju datorn lite för att kunna ha med på semestern, men det är inte så kul att ha en dator utan internetuppkoppling så...
Letar också med ljus och lykta efter en biladapter för 701:an... Nån som har koll på ÅF? Gärna i Sverige men inget måste.
Nu blev det här inlägget så långt bara för att det är så kul att skriva på en EEE. Och hastigheten och träffsäkerheten har bara genom det här inlägget gått upp med typ 50% från tidigare.
Tack å bock.
Postad 30 June 2008 - 10:59
Jag har också blivit med EEE nu. Var ner på Alina i Uppsala i Fredags efter jobbet och klämde på deras testdator och blev kär i storleken på en gång. Jag snålade dock in på RAM och köpte inte 2gb på en gång trots att jag vet att jag kommer uppgradera inom en vecka.
Kom hem och visst, lite ångest hade man ju att man impulshandlat en leksak för 3000:- men den är ju så fräck. Linuxet kändes lite barnsligt och för enkelt för att kunna vara användbart. Sökte runt lite för att se vad man egentligen kunde göra med det... Men efter 2 dygn var det i går kväll dags att försöka sig på konststycket att installera XP på den.
Tilläggas ska att jag inte är nåt datorgeni... verkligen inte. Men med hjälp av några onlinetutorials så hade jag lyckats nLite:a min XP SP2-CD och fixa till mitt USB-minne till bootbar. Överföringen av filerna tog typ 3 timmar då jag bara har USB1 på min stationära.
Installeringen flöt på bra. Fick göra om det en gång för att jag var för ivrig och trodde installationen var klar i förtid, men andra gången fungerade det bra. Har suttit idag och lagt in lite bra-å-ha program och nu sitter jag på jobbet och surfar. Tyvärr har jag inte hittat nåt trådlöst nätverk att ansluta till nånstans, bara låsta. Men den funktionen ska väl testas framöver. Om inte annat måste jag köpa det hem då det känns dumt att släpa runt på en jätteliten dator med en jättelång kabel i andra änden.
Jag är numer toknöjd med mitt inköp! Var lite orolig för att tangentbordet skulle vara jättejobbigt att använda då mina fingrar faktiskt är rätt enorma jämfört med andra människor. Men såhär efter 3 dagar så tycker jag inte att det går så mycket långsammare än vanligt. Några fler stavfel, men oftast går det bra. Om en vecka räknar jag med att ha bemästrat det här.
Nu letar jag dock efter lite tips... Vad kan man ha för små Windows-program på den här som kan vara kul att ha med sig? Har bytt webläsare till Opera för att kunna zooma in/ut och spara lite ram. Har bytt till Mplayer från WMP för att spara minne och slippa kodekuppdateringar. Daemon Tools för att kunna låtsas ha CD/DVD för installation av andra saker. CCleaner för att resa upp C: på onödiga saker till och från. Vad kan jag mer "behöva"?
Funderar på en GPS-dongel men vad finns det för små, bra GPS-program? Gärna freeware, men det antar jag är svårt att få tag på.
Sen undrar jag hur många som testat Mobilt bredband på en EEE och hur bra det gått? Köpte ju datorn lite för att kunna ha med på semestern, men det är inte så kul att ha en dator utan internetuppkoppling så...
Letar också med ljus och lykta efter en biladapter för 701:an... Nån som har koll på ÅF? Gärna i Sverige men inget måste.
Nu blev det här inlägget så långt bara för att det är så kul att skriva på en EEE. Och hastigheten och träffsäkerheten har bara genom det här inlägget gått upp med typ 50% från tidigare.
Tack å bock.
Angående mobilt bredband så använder jag telenor, funkar kanon i eee med xp, dock fick jag inte det att funka med linux. Billaddare finns på expansys, http://www.expansys.se/p.aspx?i=161600. Seriöst ställe med snabb leveranstid.
Postad 30 June 2008 - 19:06
Är det någon som vet om ifall det finns något gratis GPS-program till XP som fungerar åtminstånde hjälpligt i Sverige? Eller är det bara köpmodeller som finns tillgängligt? I såna fall söker jag efter program som ni har positiva erfarenheter av. Gärna som går att köra med liten upplösning.
Om nån står och väger att köpa en 701 så kan jag bara säga, gör det. Ballare liten dator får man leta efter. Sen går det alltid att sälja den beggad när 901:an gör intåg.
Nu sitter jag och väntar på att GTA1 ska laddas ner och installeras så man har nåt att göra på den lille medans man funderar på vad man ska göra härnäst.
Postad 02 July 2008 - 19:19
Talar om Windows XP då, kommer inte ihåg om jag testade den i Linux. Hur är det för er andra med XP. Fungerar den som den ska?
Postad 03 July 2008 - 21:32
Ursäkta om jag spammar tråden, men den är ju redan så lång så det märks ju knappt. Men jag har ett problem. Eller ett irritationsmoment... Touchpaden fungerar ju prima att scrolla upp/ner med genom att dra fingret i högerkant på den, men jag får det inte att funka med horisontell scrollning. Ikonen dyker upp när jag drar fingret där nere, men den scrollar inte. Blir lite irriterande när t.ex ska söka på minhembio och sökrutan ligger utanför bild och man måste pilla ner muspekaren till nedre scrollbaren för att då råka aktivera taskbaren (autohide för att spara skärmutrymme).
Talar om Windows XP då, kommer inte ihåg om jag testade den i Linux. Hur är det för er andra med XP. Fungerar den som den ska?
Jag lyckas inte få det att fungera i Linux. Dock fungerade det klockrent när jag körde xp. Har du installerat synaptics divrutin/mjukvara? Har för mig att man fick gå in och ställa in det i kontrollpanelen. Under mus och så var det fliken längst bort.
Postad 04 July 2008 - 12:59
Postad 04 July 2008 - 18:09
Måste säga att jag älskar den lilla saken. Den är verkligen helt underbar att sitta vid och pula lite.
Använder den för att kunna surfa och sitta vid msn i tvrummet. Har inte upptäckt några som helst problem med den. Mer än att tangentbordet kanske är lite i minsta laget.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Så kallade Netbooks
11 bilder
80 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?