Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 oktober 2007 - 21:08

Unregistered1e381e6e
  • Unregistered1e381e6e
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Kan det vara så att HDMI kabeln kan störas av div elkablar osv?
Eller är det omöjligt eftersom det är digitalt? Och borde det inte vara så att det skulle vara störningar på alla kanaler då?

Tycker du ska prova och se om det är några störningar om du kör via SCART, prova också om det är någon skillnad med 720p eller 1080i, det kan var hur din TV hanterar de olika signalerna.
LNB kvalité, du har grön stapel och en styrka över 100?

<{POST_SNAPBACK}>

När jag kollar så har jag ena gången röd stapel och andra gången grön stapel. Styrkan ligger på ca 90 på SAT1 och 80 på SAT2. Så det får bli till att justera in parabolen lite.
Vad ligger ni andra på i styrka? Och vad är maximal styrka?

//Viktor

Postad 23 oktober 2007 - 21:10

mabm
  • mabm
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Jag har en annan "kul" bugg med EPGn.
Jag har skapat en favoritlista "B" med de kanaler jag vill se.
Om jag går in i EPGn är det lista B som syns, men när jag sedan lämnar EPG'n så byter boxeländet tillbaka till lista 'A' med alla kanalerna i.
Detta gör att EPGn blir oanvändbar för mig eftersom den sabbar kanalnumreringen för resten av familjen...

Beter sig andras boxar på samma sätt?

Postad 23 oktober 2007 - 21:14

Unregistered1e381e6e
  • Unregistered1e381e6e
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Om jag går in i EPGn är det lista B som syns, men när jag sedan lämnar EPG'n så byter boxeländet tillbaka till lista 'A' med alla kanalerna i.
Detta gör att EPGn blir oanvändbar för mig eftersom den sabbar kanalnumreringen för resten av familjen...

<{POST_SNAPBACK}>

Det jag stör mig på i EPG:n är att jag inte kan klicka på en kanal och så stängs EPG och går sedan till den kanalen man var på när man startade EPG. Utan man får trycka på TV knappen så EPG avslutas och sedan så får man gå till den önskade kanalen.

//Vikor

Redigerat av Unregistered1e381e6e, 23 oktober 2007 - 21:17.

Postad 23 oktober 2007 - 21:15

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Nej, detta har jag inte sett. Jag skapade en lista B och den har jag haft sedan start, i 2 veckor nu.

Det jag stör mig på i EPG:n är att jag inte kan klicka på en kanal och så stängs EPG och går sedan till den kanalen. Utan man får trycka på TV knappen så EPG avslutas och sedan så får man gå till den önskade kanalen.

Yep, konstigt att de inte testar sådant innan de skickar ut en produkt. Detta har jag anmält och man kan hoppas att det är med i nästa uppdatering

Redigerat av Unregistered124686ac, 23 oktober 2007 - 21:18.

Postad 23 oktober 2007 - 21:17

mabm
  • mabm
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Nej, detta har jag inte sett. Jag skapade en lista B och den har jag haft sedan start, i 2 veckor nu.

<{POST_SNAPBACK}>

Skumt. För mig räcker det att öppna EPGn och sedan direkt stänga den med 'TV' knappen så byter den tillbaka till 'A'. Händer varje gång jag testar.

Redigerat av mabm, 23 oktober 2007 - 21:18.

Postad 23 oktober 2007 - 21:27

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

När jag kollar så har jag ena gången röd stapel och andra gången grön stapel. Styrkan ligger på ca 90 på SAT1 och 80 på SAT2. Så det får bli till att justera in parabolen lite.
Vad ligger ni andra på i styrka? Och vad är maximal styrka?

Kolla LNB kvaliten på en SD kanal, då indikatorn inte kan hantera en HD signal. Jag vet att vi är två som har 120, hur bra det är vet jag inte. Vid parabolen så mätte jag ung 65-70 på en 100 skala när jag justerade in den, mätte med en satellitmätare

Postad 24 oktober 2007 - 11:07

Unregisteredd0da5698
  • Unregisteredd0da5698
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej
Fick denna hd box i går och undrar några saker.
Det är 4 (?) anslutningar på det medföljande Lnb huvudet (vilka ska man använda)?

Postad 24 oktober 2007 - 11:17

GTO-66
  • GTO-66
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Väntar fortfarande på nya boxen, ni som fått den och även har den förra HD boxen
kvar, funkar bägge då eller stänger CD av kortet till den gamla ???
Sa upp mitt lokalpaket igår, 3 månaders uppsägning + innevarande månad  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen som testat ????????????????????????????????????????????????????????????

Postad 24 oktober 2007 - 12:34

Unregistered1e381e6e
  • Unregistered1e381e6e
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Hej
Det är 4 (?) anslutningar på det medföljande Lnb huvudet (vilka ska man använda)?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag satte mina 2 kablar på anslutning 1 och 2 till SAT 1 och SAT 2 på boxen. De andra 2 anslutningarna är om du har fler boxar så slipper du flera huvuden, tex om du har tvillingabonemang.

/Viktor

Postad 24 oktober 2007 - 13:46

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Väntar fortfarande på nya boxen, ni som fått den och även har den förra HD boxen

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Alla kunders kort uppdateras 1 ggn/månad. Då lär ditt gamla kort sluta fungera.

Mina gamla kort förra året slutade funka 2 veckor efter det jag slutat betala.¨
Det var mitt i månaden!

Stoppade i mitt gamla kort i den nya HDD-boxen o det funkar.

Lundis

Postad 24 oktober 2007 - 15:13

Unregistereda8896a86
  • Unregistereda8896a86
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Alla kunders kort uppdateras 1 ggn/månad. Då lär ditt gamla kort sluta fungera.

Mina gamla kort förra året slutade funka 2 veckor efter det jag slutat betala.¨
Det var mitt i månaden!

Stoppade i mitt gamla kort i den nya HDD-boxen o det funkar.

Lundis

<{POST_SNAPBACK}>

Igår testade jag det nya kortet som följde med boxen. Samtliga kanaler fungerade,
UTOM HD-kanalerna. Däremot fungerade mitt gamla kort perfekt. Ringde CD som bekräftade
att man tydligen inte ska använda det nya kortet ännu...

Postad 24 oktober 2007 - 16:38

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Hej

<{POST_SNAPBACK}>

Spelar ingen som helst roll.

Postad 24 oktober 2007 - 18:00

mabm
  • mabm
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Stämmer som andra noterat i tråden att för att lösa detta problem är det bara att lägga till Discovery Travel i favoritlistan!

Redigerat av mabm, 27 oktober 2007 - 14:37.

Postad 24 oktober 2007 - 18:02

steninge
  • steninge
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Prova med att lägga in Travel & Living i favoritlistan - min box uppförde sig på samma sätt.

Postad 24 oktober 2007 - 18:34

GTO-66
  • GTO-66
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Om jag tecknar multiabonnemang för att använda gamla + nya HD boxen, måste man
ha bägge på samma adress, dum fråga kanske men hur funkar det, hur har CD koll
på sådant, är det låst till parabolen eller ???
I princip skulle ju en kabel kunna gå in till grannen intill ??? :( eller ?

Postad 24 oktober 2007 - 18:39

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

3/ När timerinspelning startar och jag tittar på ett redan inspelat program så hänger sig boxen. I ett fall var det enda som hjälpte att dra ut kabeln ur väggen. Oftast räcker det med att ta ner den i standby.

Hej, jag testade detta (boxen hängde sig inte) men den avbröt den inspelning jag tittade på för att starta upp sin nya inspelning. Det gick sedan att gå tillbaka till sin inspelning igen, men det låter nästan som en bugg, man ska inte behöva avbryta sin avspelning för att inspelningen ska starta..

Edit: upptäckte att samma sker om en schemalagd inspelning startar när man tittar på en kanal, då bryts det man tittar på och man kommer över till den kanal som spelas in, för att man manuellt ska gå tillbaka där man var, lite konstigt?

QUOTE(mabm @ Oct 23 2007, 21:10 )

Prova med att lägga in Travel & Living i favoritlistan - min box uppförde sig på samma sätt.

Detta är säkert förklaringen, jag har T&L i min lista därför har jag inte sett detta, den måste gå till T&L för att hämta EPG data, så det är säkert så.

Jag tar och lägger in dessa i min bugglista "144" så vi har det samlat.

Redigerat av Unregistered124686ac, 24 oktober 2007 - 20:19.

Postad 24 oktober 2007 - 19:33

Peter B
  • Peter B
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0
Verkligen fin bild på Hd-sändningarna. Går det att spela in från 2 kanaler samtidigt?

Postad 24 oktober 2007 - 20:16

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Verkligen fin bild på Hd-sändningarna. Går det att spela in från 2 kanaler samtidigt?

Nej, man fick en varning att den inspelning som pågår kommer att brytas. I princip så sker det ändå två inspelningar pga att det man tittar på spelas in parallellt med det man ser, samtidigt som man har en scemalagd inspelning i bakgrunden

Edit: när marknätet kommer igång ska man kunna göra en inspelning från marknätet, en från satellit, samtidigt som man tittar på en kanal live eller tittar på en inspelning

Redigerat av Unregistered124686ac, 25 oktober 2007 - 05:38.

Postad 24 oktober 2007 - 20:37

Paledaddy
  • Paledaddy
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

I princip skulle ju en kabel kunna gå in till grannen intill ???  :o  eller ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo du kan dra kabel till grannen å han kan ha din HD box via multiabbonemang skulle ja gissa.
Men så får man ju inte göra :(

M

Postad 24 oktober 2007 - 21:50

GTO-66
  • GTO-66
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

I princip skulle ju en kabel kunna gå in till grannen intill ???  :D  eller ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo du kan dra kabel till grannen å han kan ha din HD box via multiabbonemang skulle ja gissa.
Men så får man ju inte göra B)

M

<{POST_SNAPBACK}>

Om man driver frågan vidare, om jag har ett multiabb. kan box nr 2 befinna sig typ
1 mil bort kopplad till annan parabol, kan CD kolla detta ???
Inte för att jag skulle kunna göra något sånt :( men går detta ??? :o

Postad 25 oktober 2007 - 05:12

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

I princip skulle ju en kabel kunna gå in till grannen intill ???  :D  eller ?

<{POST_SNAPBACK}>

Men så får man ju inte göra B)

M

<{POST_SNAPBACK}>

Om man driver frågan vidare, om jag har ett multiabb. kan box nr 2 befinna sig typ
1 mil bort kopplad till annan parabol, kan CD kolla detta ???
Inte för att jag skulle kunna göra något sånt :( men går detta ??? :o

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, men ska du ha box i sommarstugan så är det väl billigare att ta med sig det första kortet? Om det inte är så att familjen delar på sig och man vill kunna titta på 2 ställen samtidigt då är ju detta en bra lösning.
Själv har jag 3 boxar men bara 2 kort och flyttar extrakortet beroende på om det är andra eller tredje-TV'n som det ska tittas på för det lär aldrig inträffa att 3 apparater behöver vara på samtidigt, då vore det ju ingen idé med hårddisk.

Postad 26 oktober 2007 - 09:17

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 905 inlägg
  • 0
-Angående det microvågshuvud som medföljer och då i mitt fall ett av fabrikat Triax QUAD-LNB. 0,3 db i brustal, är detta ett bra microvågshuvud ?

Denna har fyra utgångar och jag utgår från att endast två behöver anslutas?

Men behöver man inte sätta på några vattentäta "blindkontakter" på dom övriga två?
Är det inte risk att fukt mm. tränger in på sikt?

/Lennart

Redigerat av LJN, 26 oktober 2007 - 10:44.

Postad 26 oktober 2007 - 10:03

steninge
  • steninge
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

-Angående det microvågshuvud som medföljer och då i mitt fall ett av fabrikat Triax QUAD-LNB. 0,3 db i brustal, är detta ett bra microvågshuvud ?

Men behöver man inte sätta på några vattentäta "blindkontakter" på dom övriga två?
Är det inte risk att fukt mm. på sikt tränger in på sikt?

/Lennart

Det är säkert bra, Triax brukar göra bra komponenter. Brustal bör man ta med en nypa salt, dom flesta mäter lägsta nivån i frekvensområdet, andra anger högsta värdet "SMW". Du bör täta med vulktejp på dom ej anslutna och rekomenderat även på dom anslutna, speciellt om f-kontakten saknar O-ring i botten.

Du kan även spreja över f-kontakerna med vax, den typen som finns att köpa för att rostskydda bilar. Jag har kört med bara vax i många år och det är lätt att skruva isär om man behöver justera.

Postad 26 oktober 2007 - 12:02

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Är det inte risk att fukt mm. på sikt tränger in på sikt?

/Lennart

Det är säkert bra, Triax brukar göra bra komponenter. Brustal bör man ta med en nypa salt, dom flesta mäter lägsta nivån i frekvensområdet, andra anger högsta värdet "SMW". Du bör täta med vulktejp på dom ej anslutna och rekomenderat även på dom anslutna, speciellt om f-kontakten saknar O-ring i botten.

Du kan även spreja över f-kontakerna med vax, den typen som finns att köpa för att rostskydda bilar. Jag har kört med bara vax i många år och det är lätt att skruva isär om man behöver justera.

Quad-LNB som följer med är samma som används till Multiabonnemanget. Jag har haft mitt i ca 15 månader och det fungerar utmärkt. Utgångarna sitter undertill och skyddas av en gummikåpa med tätslutande hål där kablar måste träs igenom innan kontakterna monteras. Det blir helt vattentät. Mycket bättre än det gamla LNB't med en utgång och som satt fritt i luften och var tvunget att tejpas.

Postad 26 oktober 2007 - 13:34

Unregistered97f17518
  • Unregistered97f17518
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0
Har oxå fått boxen, tycker att den är flera steg framåt om man jämför med den förra Sagemboxen, MEN, fan vad den låter....Är det någon som vet om det skall vara så här ? Kan man göra något åt detta surrande ?

Postad 26 oktober 2007 - 14:08

Evilreaper
  • Evilreaper
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
jag har fortfarande inte fått min installerad men av nyfikenhet drog jag igång boxen för att höra om den låter mycket, måste man installera den korrekt innan hd drar igång och boxen börjar låta eller, för som den låter nu tycker jag inte är några problem?

//ER

Postad 26 oktober 2007 - 15:18

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Gissa om jag blev förvånad när min ersättningsbox kom idag. 2 dar efter jag ringde o klagade på oljudet från min 1:a box. DEN NYA LÅTER LIKA ILLA. Susar lite i början när HDD kör igång o sen nån sek senare närn fläkten sätter fart låter det illa. Då vill man ju bara hålla för öronen. Måste va ett konstruktionsfel!

Boxen låter lika illa som min gamla PC...minst. Faan kan man få en laptop riktigt tyst så borde det gå på
en box också!

NI SOM STÖR ER: Kolla mitt inlägg i andra tråden. Går att isolera bort rätt mycket av det störande ljudet.
Med 1 absortionsplatta fastsatt över boxen samt en platta under boxen. Samt vibrationsdämpare på boxens
fötter. frågan är ju om man ska acceptera detta?? INTE JAG! Har jag betalat 3000kr (inte än dock) ska man
väl inte behöva göra såhär. Tempen på HDD ligger på 41-43 grader såhär men provade att lägga dit
ytterligare luddämpande plattor på vä-sidan o lite på främre vä-kanten men då steg tempen till 45 o då
ökade fläkten hastighet. Då blev ljudet mindre störande faktiskt. Men jag kör nu med platta över,under o
på vänstersidan o då går det bra.

Sen angående ränderna på bilden (se mina tidigare inlägg om CD 1:a HD-box) har jag kollat på Expert
i stan. Där körde de boxen (inte min) på en plasma samt 1 Hitachi LCD. GISSA VAD!!!

Ränder där också! Inte lika tydligt på LCD:n som på plasman. Visade det för en av säljarna där o han konstaterade det också. MJUKVARUFEL. Får ligga på CD / Sagem om detta!

Har provat HDD-boxen några dar nu o funktionsmässigt är den rätt skön att använda tycker jag. Lite buggar finns det men inget alvarligt vad jag sett än. Bilden har låst sig nån gång så man fått göra en standby - sen funkar det igen. Lite bildhack på HD-kanalerna har jag sett o om man spelat in o bilden hackar till nån halvsek så har
det blivit ljud/bild osynk. Ordnas med en kort pause o start så är det i synk igen.

Lite seg EPG tycker jag. Enkla menyer - känns lite som en leksak. Annars riktigt smidig vid inspelning o uppspelning.
Önskar 5.1-ljud genom HDMI men det kommer ju. VILL KUNNA STÄNGA AV HDD om jag inte spelar in. Och isf
att fläkten går ner i hastighet då.

Jo.. lite buggigt när man ska klippa i inspelat material.

Åsikter???

Lundis

Redigerat av lundis68, 26 oktober 2007 - 15:31.

Postad 26 oktober 2007 - 15:36

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Nu har jag fått min ersättningbox, bytte bort den som hade en temp på 65-70C. Nu ligger den nya på runt 40C :P Nackdelen är att den låter lite mer än den gamla men den har nog en fungerande fläkt som snurrar nu.

Så nu fortsätter testandet med ny box, inga nya problem på den nya boxen än så länge, så bugg lista 144 gäller fortfarande. Även nytt forumslayout att testa

Postad 26 oktober 2007 - 16:15

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Mailade kundtjänst idag och frågade hur många text-tv sidor som boxen kunde lagra.

De svarade: I och med att överföringen sker digitalt behöver den inte lagratext-tv sidor.

Men hur är det då med undersidorna. Kan man bläddra mellan undersidorna?

Nu när det är så många som fått boxen så kan väl någon testa om det går. Det skulle även vara bra om någon kan tycka till om text-tv känns lika snabb som en som lagrar sidorna...

que jag har klistat in din "bugglista" i första posten så att den blir lättare att hitta. Är det okej för dig att jag gjort de?

Redigerat av Unregistered5eeb5689, 26 oktober 2007 - 16:27.

Postad 26 oktober 2007 - 16:40

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Visst, om du vill så kan du kopiera de foton som jag tog på menyerna, om det nu går att kopiera runt dessa.

Postad 26 oktober 2007 - 19:14

oibmeh
  • oibmeh
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Har någon annan svåra problem med läppsynk på TV4 HD, jag tycker att problemet har blivit mycket värre med PVR-boxen jmf. med Sagems första HD-box.

/oibmeh

Postad 26 oktober 2007 - 19:34

tojjemannen
  • tojjemannen
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Har någon annan svåra problem med läppsynk på TV4 HD, jag tycker att problemet har blivit mycket värre med PVR-boxen jmf. med Sagems första HD-box.

/oibmeh

Har oxå synkfel på denna kanal ikväll iallafall, tror det har med deras sändning att göra. Haft mycket problem med synkfel på den gamla boxen vilket jag inte har med denna PVR box.

Har ett annat problem, scart utgångarna både till VCR och TV har en störning där det "vandrar" lodräta streck med 10 cm mellanrum från höger till vänster. Mycket irriterande - har provat att fibbla med kablar etc tror dock inte att det har med kablarna då de är High-End och har aldrig haft detta problem med någon annan box. Vill kunna titta genom scart då vissa program är 4:3 och det blir inte riktigt bra i HDMI utan sorgekanterna.

Mycket nöjd än så länge med boxen men har en bugg som jag inte hört någon annan nämna här. När jag går in i menyn och väljer Radiolista så stänger boxen av sig och ställer sig i standby.
Någon som upplevt samma fenomen?

Postad 26 oktober 2007 - 20:32

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Har också osynk ljud/bild på tv4 HD. Säkert sändningen. Har vart så ett tag hos mig. DD-ljudet före bilden...
Har sett värre men borde fixas...

Postad 26 oktober 2007 - 21:55

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Håller med om läppsynket på TV4HD.

Har editerat mitt tidigare inlägg, se nedan:

Håller på med tester med den nya boxen, kan i stort konfirmera de fel som jag rapporterat i bugg listan, med följande tillägg (har ändrat i inlägg 144 också):

- Den nya boxen växlar inte kanal till den kanal där en schemalagd inspelning startar på, som den första boxen gjorde. Med denna box kommer det upp en "skylt" med att inspelning startar och man är kvar på det man tittar på, bra det är så det ska vara!

Ny bugg (gäller både den gamla och nya boxen)
- Om boxen är på och jag sätter på TV'n , och växlar till HDMI ingången (där boxen finns) så har jag inget ljud, bilden finns men inget ljud. Skiftar jag kanal på boxen så kommer ljudet! Detta gäller både vid titt på inspelat som Tv-sändning. Kan också vara min TV som inte känner av ljudet på HDMI'n om källan är på före TV'n. Någon annan som kan kolla på detta?

Eftersom jag måste kopiera över till datorn från den gamla HDD'n på den gamla boxen, eftersom den ska tillbaka, så var det intressant att det går att göra detta utan att ha CD-kortet i boxen. Tar nog 10-15 timmar innan HDD'n är tömd eftersom det måste göras i realtid, suck

Det är samma boot samt övrig mjukvara i den nya som den gamla boxen

Redigerat av Unregistered124686ac, 27 oktober 2007 - 08:20.

Postad 27 oktober 2007 - 09:36

steninge
  • steninge
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Ny bugg (gäller både den gamla och nya boxen)
- Om boxen är på och jag sätter på TV'n , och växlar till HDMI ingången (där boxen finns) så har jag inget ljud, bilden finns men inget ljud. Skiftar jag kanal på boxen så kommer ljudet! Detta gäller både vid titt på inspelat som Tv-sändning. Kan också vara min TV som inte känner av ljudet på HDMI'n om källan är på före TV'n. Någon annan som kan kolla på detta?

Likadant hos mig - trodde det var min TV som felade.

Postad 27 oktober 2007 - 10:55

Unregisteredd0da5698
  • Unregisteredd0da5698
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Har problem med kanalsökningen,har satt dit quad huvet på antennen och använder utgångar 1 & 2 på det.
Men mottagaren får ingen signal.

Har kopplat båda sladdarna en och en till min gamla box och det funkar perfekt.

Vad göra? Har nån som läser detta råkat ut för nåt liknande ?

Postad 27 oktober 2007 - 12:41

oibmeh
  • oibmeh
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Om jag har boxen avslagen och slår på den så får jag ljud men en massa grönt flimmer.
Om jag sedan med TV-fjärren byter hdmi-ingång till min andra och sedan tillbaks till den som boxen är
inkopplad på så kommer bilden. Bildvisaren är en LG PC1R.

/oibmeh

Postad 27 oktober 2007 - 13:22

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Programmerade en inspelning via EPG:n en film inatt på FILM HD. Endast 23 min var med när jag kollade nu!!
Igår blev en inspelning som jag startade själv via insp.knappen o tryckte fram till 1 tim 30min endast 51 min lång!

Märkligt. Har funkat förrut i veckan. Nån som märkt liknande?

Hackar bilden nåt för er på HD-kanalerna? Här händer det några ggr i timmen kanske...

Pratade med CD idag igen. De skickar en 3:e box pga oljud... Hehe...

Lundis

Postad 27 oktober 2007 - 14:25

mabm
  • mabm
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Min box hittade precis en uppdatering att ladda ner då jag startade om den.
(1.1.0 är den nya versionen, jag hade 1.0.8 tidigare)
Har någon sett en lista med information om vad uppdateringen innehåller?
Jag kan vid en första snabbtitt inte se någon skillnad. EPGn verkar bete sig lika, och inget digitalljud i HDMI'n.

Redigerat av mabm, 27 oktober 2007 - 14:34.

Postad 27 oktober 2007 - 15:02

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Programmerade en inspelning via EPG:n en film inatt på FILM HD. Endast 23 min var med när jag kollade nu!!
Igår blev en inspelning som jag startade själv via insp.knappen o tryckte fram till 1 tim 30min endast 51 min lång!

Hackar bilden nåt för er på HD-kanalerna? Här händer det några ggr i timmen kanske...

Lundis

Det är ju lite surt att ni som redan fått era boxar ska behöva vara missnöjda och byta dem! Då måste ju vi som inte fått någon alls vänta ännu längre, för det lär ju bara finnas en hög av boxar att plocka från. ;)

Postad 27 oktober 2007 - 15:18

jigger
  • jigger
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

/oibmeh

Har problem med läppsynk på TV4HD. Har gamla HD boxen. Felanmält detta till CD för ca 2 veckor sedan. De kände inte till problemet men lovade svara snabbt. Ännu inget svar

Postad 27 oktober 2007 - 16:06

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Har problem med kanalsökningen,har satt dit quad huvet på antennen och använder utgångar 1 & 2 på det.
Men mottagaren får ingen signal.

Har kopplat båda sladdarna en och en till min gamla box och det funkar perfekt.

Vad göra? Har nån som läser detta råkat ut för nåt liknande ?

Prova att koppla in sladdarna i boxen och göra en fabriksreset, då startas installationen om från början. Det är egentligen ingen kanalsökning som görs, kan det inte helt men det är typ en kanallista som hämtas och detta tar bara några sekunder. Om inte detta fungerar så har du kanske problem att att in just den kanal/transponder där listan hämtas ifrån, då får du nog höra med CD. EPG finns på den transponder som sänder Discovery Travel&Living möjligt att även denna "kanllista" hämtas därifrån, kolla att du kan ta in den kanalen på din gamla box med bra kvalité.

Postad 27 oktober 2007 - 16:08

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Om jag har boxen avslagen och slår på den så får jag ljud men en massa grönt flimmer.
Om jag sedan med TV-fjärren byter hdmi-ingång till min andra och sedan tillbaks till den som boxen är
inkopplad på så kommer bilden. Bildvisaren är en LG PC1R.

/oibmeh

Varje gång som jag startar så kommer det lite grönflimmer på den högra delen av bilden under några ms, därefter kopplas HDMI ingång in och den riktiga bilden kommer. Har aldrig varit problem att få igenom bilden utan att behöva växla etc.

Redigerat av Unregistered124686ac, 27 oktober 2007 - 16:28.

Postad 27 oktober 2007 - 16:26

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Lundis

Det är ju lite surt att ni som redan fått era boxar ska behöva vara missnöjda och byta dem! Då måste ju vi som inte fått någon alls vänta ännu längre, för det lär ju bara finnas en hög av boxar att plocka från. ;)

Hoppas att du menar att det är surt att det skickas ut boxar som är så dåliga så att man måste skicka tillbaka dem :lol: Tycker ändå att CD sköter detta skapligt fick i alla fall behålla min defekta box tills den nya kom. Jag felanmälde min box varje dag den första veckan, sedan gick det ytterligare någon vecka innan jag fick min ersättningsbox, dvs hade kvar 5 timmar "frikort" på alla kanaler innan det gick ut. Jag han spela in 2 HD filmer på den nya HDD innan Canal+HD försvann B)

Postad 27 oktober 2007 - 16:32

knutte
  • knutte
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Ni som har fått boxen, är ni nöjda med den?
Borde rimligtvis få min snart, beställdes i slutet av sep.
Men blir mer och mer tveksam till denna. Det verkar som om det blir samma race som på sista boxen igen.
Ska man ringa och säga upp boxen, eller vad ???? Vill inte köpa en sk**box till.
Trodde verkligen att dom skulle ta sig i kragen och leverera en kanonbox denna gång. ;)

Postad 27 oktober 2007 - 17:39

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Agpath: Förstår att du tycker så...men... förhoppningsvis får detta CD o Sagem att tänka om att denna typ av
konstruktion (tror jag) inte accepteras av kunderna utan moddar om boxen så den blir tystare så fler får
en box de är nöjda med.. Tyvärr verkar det som många accepterar fel o tiger. Sån är inte jag. Nu vet jag att "flera enl CD" har ringt o klagat på just ljudet från den. Bättre att få en box som man är nöjd med
o vänta nån vecka extra eller?

Enl mig så har denhär boxen samma svagheter som 1:a HD-boxen fortfarande har. Enstaka ljuddroppouts på CANAL+FILM HD via coaxen samt enstaka uteblivna textremsor på samma kanal. HAR INTE DESSA FEL PÅ MIN HUMAX HD-box.

Har testat boxen hos kompisens LG plasma idag o kan bara konstatera att strecken jag tjatat om tidigare även
finns på LG:n. Kanske lite svårare att se. Alltså: HDD-box o även CD 1:a HD-box har exakt samma problem.
Garanterat mjukvarufel. Känns som Sagem kört in samma mjukvara som bearbetar bilden i båda boxarna.
Lika dålig bild på SD-kanalerna via HDMI.

En annan nackdel enl mig: För stora textremsor på denna box.Bättre o mindre i den 1: boxen. En smaksak iofs.

Ändå är det härligt att kunna spela in i HD. Hur har man klarat sig i 1 år utan??? ;)

Servicen från CD sida har ju enbart varit positivt även om de på kundtjänst är rel okunniga...

Jigger: Bra... ligg på o felanmäl!!

Lundis

Redigerat av lundis68, 27 oktober 2007 - 17:41.

Postad 27 oktober 2007 - 17:55

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Ni som har fått boxen, är ni nöjda med den?
Borde rimligtvis få min snart, beställdes i slutet av sep.
Men blir mer och mer tveksam till denna. Det verkar som om det blir samma race som på sista boxen igen.
Ska man ringa och säga upp boxen, eller vad ???? Vill inte köpa en sk**box till.
Trodde verkligen att dom skulle ta sig i kragen och leverera en kanonbox denna gång. ;)

Tja vad är alternativen? Var nog nära att stunta i allt ihop, när jag försökte få kundsupport att förstå att det var problem med boxen, vändningen kom när det var en på support som insåg att han inte kunde den nya boxen och jag blev kopplad till tekniska i Stockholm. Efter det så tänkte jag ge den nya boxen en andra chans, man har ju 3 månaders Nöjd kund garanti. Så till alternativen, jag ville ha möjlighet till HD och för närvarnde är CD det enda alternativet. Men även om boxen har EPG med inspelning, så tycker jag nog att jag får mer ut från min DVD recorder, särskilt i smidighet i att kopiera ut på DVD från hårddisken. Nackdelen med en DVD recorder mot boxen är att jag kan lagra i HD format och jag kan lagra digitalt ljud.

Jag har ännu inte haft några problem med varken bild och ljud, förutom de buggar "runt omkring" som jag har rapportet i inlägg 144, i stort så tycker jag nog boxen ändå fungerar skapligt. För mig nu så är det mer brister i hanteringen, digtalljud via HDMI, kopieringsspärr via SCART samt att man inte kan välja kanal med EPG som jag tycker är de största bristerna, men man har ändå en tro att detta ska lösas. Enligt CD ska det vara löst i år, vi vår se.

Postad 27 oktober 2007 - 18:25

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 905 inlägg
  • 0
-Jag packade upp min box idag och gjorde en "snabb" installation och efter en kort testkörning så insåg att detta var ingen produkt för mig. Jag kommer aldrig att stå ut med ljudnivån samt gränssnittet och den långsamma responsen mm. Min g:a Force 536S är överlägsen på många punkter förutom HD-TV förstås.

Förstår inte att Canal Digital släpper en sådan här produkt i nådens år 2007.

/Lennart

Postad 27 oktober 2007 - 18:51

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Har nu haft boxen en vecka och är än så länge nöjd. Den är lika tyst/högljudd som min Relook 400s, Nokia 9902S och Pioneer DVD-recorder. Mina inspelningar har fungerat bra och inget borttappat. De brister som den har är långsamma kanalbyten samt läppsync på HD-kanaler som inte är perfekt. Visst kan EPG bli bättre och visst vore det roligare att boxen vore snabbare, att DISEqC kopplades tillbaka och att man fick välja vilka FTA-kanaler och satelliter man vill ha. Men jag kan trots allt spela in en kanal och se en annan samtidigt och spela in kanaler när jag arbetar, så tummen upp för denna box, jag befarade att boxen skulle vara sämre än vad den egentligen ä när jag tänker på den förra CD-boxen som var en ren katastrof frånsett bra bild på HD-kanalerna..

Postad 27 oktober 2007 - 19:53

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Agpath: Förstår att du tycker så...men... förhoppningsvis får detta CD o Sagem att tänka om att denna typ av
konstruktion (tror jag) inte accepteras av kunderna utan moddar om boxen så den blir tystare så fler får
en box de är nöjda med.. Tyvärr verkar det som många accepterar fel o tiger. Sån är inte jag. Nu vet jag att "flera enl CD" har ringt o klagat på just ljudet från den. Bättre att få en box som man är nöjd med
o vänta nån vecka extra eller?

Jag blir orolig när du skriver att du beställt din tredje box nu. Då verkar det ju som om det är fel på konstruktionen och det lär ju då inte hjälpa hur många boxar du då byter in. Å andra sidan hävdar en del att den inte alls låter något särskilt så man börjar ju verkligen undra.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.