Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projekttråd: Mondeo 2,0 -95 med CDT/GroundZero/DLS

308 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 June 2008 - 00:37

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Nej jag pratar inte om under avstämning under avstämning kan man göra med några hz på ett element med ett qts runt 0.4 men sen blir rör längden det stora problement om man inte stämmer av högt runt 40-50hz men var ligger då f3db på alldeles för högt för att man ens skall prata om subwoofer då får man nog kalla det bas.

F-3 utan rumsförstärkning är på ca. 60Hz, sen sa jag att det är en basmodul och inte en subwoofer jag har i bilen. Dock väl i bil så spelar den "en aning" djupare än 60Hz, eller ja, tillräckligt för att jag ska vara något så när nöjd, med tanke på att jag fick basen eftersom att den bara tog plats i ett fikarum samt att lådmaterialet redan var betalt (då inte av mig) och bara tog plats i garaget...

Men visst; mycket vill ha mer.

Kort o gott, x-12 är en surgubbe som älskar o förstöra o klanka ner på alla som inte bygger utedass till hemmsubbar med "vad-de-nu-heter-elementen" som han gärna hyllar som de bästa i världen,för att inte tala om DE ENDA i världen som verkar va nått o ha.

O x-12 om du nu stör dig så förbannat på våra basorgier o allt va du vill kalla det, HÅLL DIG BORTA FRÅN TRÅDEN DÅ! Du förstör fan mer än du tillför här! Håll dig i hifi/subwoofer delen på forumet och ge fan i bilstereo då?

Det är sånna som dui som gör att man väljer att gå till andra forum, där de inte är dagisnivå o gnäll hela tiden! :)

X-12 är ingen surgubbe, mina tankebanor kretsar lite kring att han helt enkelt har tröttnat lite på att räkna på lådor och gång på gång förklara samma saker (i olika trådar). Dock är han enl. mig och många andra jävulusiskt bra på att räkna på baslådor/subwooferlådor och besitter en massa kunskap om basar.

Låt mig citera vad jag fick läsa om mig i ett annat forum "Och ändå talar han som han gör....de har ju iofs visat sig på en del andra forum att dom som är extremt kunniga oxå har en del översittarfasoner att arbeta med...men men...det är upp till dom och inte mig...jag njuter av livet och gör det bästa av vad jag kan...sen om någon inte kan leva med det så får de stå för dom...." Jag och en annan typ som är ÅF hamnade i ett gnabb pga. dennes "mycket givande svar" (en gnutta ironi).
X-12 kanske också bara har lite "översittarfasoner". Sen är det inte alla som orkar eller vill lägga till 700.000.000.000 smileys i alla inlägg för att framhäva ironi, sarkasm osv. .

X-12 är och kommer vara en av de få användare i detta forum jag personligen har riktigt djup respekt för, även fast det inte märks alla gånger samt att våra meningar på lådförslag och åsikter kanske går olika vägar för det mesta.

Postad 21 June 2008 - 01:33

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
Jag spelar med pondus! Djupt, högt, dåligt eller underbart ligger i betraktarens ögon.

Jag lyssnade mycket på "folk som kunde" när jag var yngre. Sedan insåg jag att experimenterande trial-and-error och praktisk handling gav mig mer. Har aldrig tyckt om parametrar. Det är som bilar. Du mäter vridmoment, hästkrafter styvhet i chassiet med mera... men körglädjen?
Säger som en kompis till mig; "Det finns inget universalmått på hur goda olika maträtter är, därför tänker jag mäta det i kalorier"
Natti *hick*

Låt min tråd vara med mer tjafs sen!
Touch down

Postad 21 June 2008 - 01:36

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Natti natti

Postad 21 June 2008 - 03:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
hehe, hett det blev här då ?! ;)

Håller med Professor_kalkyl, X-12 vet vad han pratar om, även om han kan upplevas lite påstridig ibland, men jag respekterar honom och vet att hans kunskaper angånde beräning av lådor vida överskrider mina.
Samtidight förstår jag dig Jollek, det va lite o-smidigt utryckt det där om biljud samtidigt som MR-c kanske inte va jätte smidig han heller, men skit sama,.... saker är bara den att X-12 vet vad han pratar om och det gör du också Jollek, men ni har lite olika syn på saker och hela detta svävar kring att om Fs ligger för högt så går det inte att få ner basen i specielt låga frekvensen utan att effektåligheten blir dålig, det är det som x-12 vill säga.
Sedan att han, enligt mig hittat några riktigt bra basar som finns att få tag på, det är ju bara bra även om dom är lite "udda märken" dom har rikitght bra data och klarar att gå djupt med bibehållen kvalitet och ljudtryck. Sedan så är det ju så att det krävs stora lådor för att få "riktig" djupbas och kraft i dom lägre registren, men det går att "trolla framm" i små lådor också, men det blir inte lika bra och kräver en masssa "onödig" slaglängd.

Så visst, X-12 va kanske inte nödvändigt att vara så "butter", visst det är ett vanligt förekommende fel om detta med Fs/ avstämning och f3 m.m. men Jollek vet också vad han gör och jag tvekar på att han gjort "fel" utan har valt att få ett visst ljud och är nöjd med det helt enkelt, inget mer med det.
Sedan hur exakt det är om man ska vara kritist, det kan man ju diskutera, men är man nöjd så är man nöjd och då är det ju bara bra :)

Postad 21 June 2008 - 09:14

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Tänker du på Creative Sound vars 10" har ett högre Fs än en GZ Hydrogen 10" :)

men den är roligare än vad hydrogenen är titta på bilden så förstår du och den är anodic
så det finns ingen på verkan av cupen på den uträkningen .
jag la bägge lådorna på 33 liter och ett 3 tums rör synd att gz räknar ytter diametern på röret då den borde vara 6.9cm invändigt och här börjar det att bli fel.
röd kurva är hydrogen 10an lila kurva är css sdx10 och skulle jag välja så skulle jag ha valt ccs 10an före gz 10an då css har en lägre dist på sin bas än vad gz har och det säger inte tillverkarna något om hur många procent dist elementen har.

Redigerat av Unregistered1022, 21 June 2008 - 09:49.

Postad 21 June 2008 - 12:04

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0
I ärlighetens namn.....

Det är onödigt att gå under 30Hz i en bil då 20Hz behöver ca: 18m på sig att nå en full cykel.
Jag har lyssnat på många bilar som påstås gå ner till 20Hz men det är fysiskt omöjligt iom att frekvensen stoppas och inte kan nå sin fulla våglängd. EVER! Det enda som händer är att man hör basen jobba och det börjar lukta mysigt av varm talspole ;)

Sorry för off topic :)

Dock svinkul att du kommit såpass långt och är NÖJD med vad du har (eller ja iaf för tillfället ;) )
Ett tips efter att ha sett din senaste film.....dämpa bilen mer så skall du se att du spelar ännu högre ;)
Mynten och telefonen rörde sig lite mkt på taket :P

Och....det enda som kan avgöra för ngn vad ett bra ljud är är dennes åsikter och smak om vad bra ljud är.
Sådana diksussioner kan man ha till döddagar om vad bra ljud är.
Alla människor är olika och uppfattar saker olika.
/End rant

Redigerat av Unregistereddede14d8, 21 June 2008 - 12:10.

Postad 21 June 2008 - 16:41

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0

I ärlighetens namn.....

Det är onödigt att gå under 30Hz i en bil då 20Hz behöver ca: 18m på sig att nå en full cykel.
Jag har lyssnat på många bilar som påstås gå ner till 20Hz men det är fysiskt omöjligt iom att frekvensen stoppas och inte kan nå sin fulla våglängd. EVER! Det enda som händer är att man hör basen jobba och det börjar lukta mysigt av varm talspole ;)

Sorry för off topic :)

Dock svinkul att du kommit såpass långt och är NÖJD med vad du har (eller ja iaf för tillfället ;) )
Ett tips efter att ha sett din senaste film.....dämpa bilen mer så skall du se att du spelar ännu högre ;)
Mynten och telefonen rörde sig lite mkt på taket :P

Och....det enda som kan avgöra för ngn vad ett bra ljud är är dennes åsikter och smak om vad bra ljud är.
Sådana diksussioner kan man ha till döddagar om vad bra ljud är.
Alla människor är olika och uppfattar saker olika.
/End rant

En man av sanning har talat =)
Lirade lite chesky records idag, lite pillanden på EQ'n och en delning vid 50Hz med 12dB branthet och jag tycker det låter bra för att vara en SPL-bas. Framsystemet lirar tillräckligt med botten och riktigt bra HiFi för att man skall kunna sluta ögonen och njuta.

Postad 21 June 2008 - 17:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo det är ju det som är en av dom stora förutsättningarna, att man ska ha ett kompetent framsystem i första hand, tycker i alla fall jag då det verkligen gör 90% av hela upplevelsen och är framsystemet dåligt och du i stället har en bra baslåda så är det fortfarande inte kul att lyssna, men har du ett kompetent framsystem så är det inte en lika stor grej om baslådan skulle råka vara dålig. Även om man hällst vill ha både bra basmoduler och front system såklart :)
Iditt fall så är ju basen som sagt konstruerad med SPL i sikte, men det är ju fortfarande en kompetent förmedlare ( har jag fått förmig )

Redigerat av DVD-ai, 21 June 2008 - 17:18.

Postad 21 June 2008 - 22:38

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0

Jo det är ju det som är en av dom stora förutsättningarna, att man ska ha ett kompetent framsystem i första hand, tycker i alla fall jag då det verkligen gör 90% av hela upplevelsen och är framsystemet dåligt och du i stället har en bra baslåda så är det fortfarande inte kul att lyssna, men har du ett kompetent framsystem så är det inte en lika stor grej om baslådan skulle råka vara dålig. Även om man hällst vill ha både bra basmoduler och front system såklart ;)
Iditt fall så är ju basen som sagt konstruerad med SPL i sikte, men det är ju fortfarande en kompetent förmedlare ( har jag fått förmig )

Om jag delar framsystemet vid 30Hz HP så behöver jag knappt någon sub om man inte vill lyssna på mycket bas. Till vanlig lugn pop/rock duger det galant utan bas. Framsystemet är till för att rocka och låta HiFi. Basen är en leksak.
Men baslådan låter skapligt trevligt, även om den knappast är frekvensrak.

Postad 21 June 2008 - 23:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
så dina peerless 8or låter bättre då alltså ? ;)

Postad 21 June 2008 - 23:19

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0

så dina peerless 8or låter bättre då alltså ? ;)

Med tanke på konstruktion, användning och tillämpning så, YES! Big Time.

Postad 22 June 2008 - 18:20

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0
fast jollek, vanliga nuclear basen är väl inte SPL bas, egentligen? :). GZ klassar ju in den under "high end series", sen finns de ju en SPL modell efter vanliga nuclear, o den låter inte nå skojj (musikaliskt) enligt mig själv ;P.

Men vanliga nuclear tyckte ja om förut iallafall, men vore skojj o prova igen med en sån,nu när man lärt sig lite mer om hur de ska låta när de låter tight o BRA (jag var 17 senast ja hade en nuclear 12 har ja för mig...;P).

SYND att dom tog bort 18" modellen ur nuclear sortimentet...mumma! ^^

Postad 22 June 2008 - 18:36

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
Du har rätt i att dom har gjort en SPL-modell av Nuclear också... Dock så vill jag nog klassa in även denna som SPL-bas om man ser till konstruktion och manlighet. Denna bas lirar säkert riktigt bra HiFi om det inte vore för den peak jag har. Trots denna peak lirar den riktigt skönt. Har en referenslåt jag brukar prova när det gäller delning mellan framsystem och baslåda; "Tracy Chapman - Material World". Introt sätter delningen på prov =)
Hur låter det i min bil? ;) mumma! :) Fast det beror mycket på HU'n, men ändå. Har en del problem kring 150Hz, men det skall väl gå att lösa det å.

Jo, har sett en del bilder på 18" i Nuclear-serien. Skitläcker!

Redigerat av jollek, 22 June 2008 - 18:37.

Postad 22 June 2008 - 21:56

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0
Hmm, prova tracy chapmans - Fast car när du endå e i farten, den låten fick iaf min nuclear 12a att röra på sig :). Var en skön känsla i bilen då ^^

Ja..en nuclear 18 vore perfa som hembio sub här hemma...^^

Postad 02 July 2008 - 08:30

Larion
  • Larion
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
jollek, du har givit mej lite inspiration över hur jag ska bygga i min ford :) även hur jag skulle dra min strömkabel :D

tack tack :D

Postad 02 July 2008 - 10:07

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0

jollek, du har givit mej lite inspiration över hur jag ska bygga i min ford :) även hur jag skulle dra min strömkabel :D

tack tack ;)

Haha. Vad bra! =)

Postad 02 July 2008 - 11:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

tack tack ;)

Du tror väll inte att vi låter dig bygga utan att skapa en byggtråd då också va?! B)

Redigerat av DVD-ai, 02 July 2008 - 11:24.

Postad 02 July 2008 - 12:54

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Du tror väll inte att vi låter dig bygga utan att skapa en byggtråd då också va?! B)

Vadå?
Jag har klarat mig :D

Dock finns förhoppningsvis min bil att beskåda och lyssna på i Tommelilla på tävlingen den 16/8.
Vet absolut att den finns i Gbg den 30/8 ;)

Sorry för off-topic jollek :)

Postad 02 July 2008 - 19:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Vadå?
Jag har klarat mig ;)

Dock finns förhoppningsvis min bil att beskåda och lyssna på i Tommelilla på tävlingen den 16/8.
Vet absolut att den finns i Gbg den 30/8 :P

Sorry för off-topic jollek :)

Du hadde bara tur ! B)

Samma här, hoppas att du har översende med lite OT Jollek :D

Postad 02 July 2008 - 20:24

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
Prata på ni :)

Lonefox:
Langa upp lite bilder på din bil vettja :D

Postad 02 July 2008 - 20:59

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
tycker jag låter som ett alldeles utmärkt förslag.

Postad 03 July 2008 - 02:21

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0
Nej...det orkar jag inte göra.

Men ni kan kika i den här tråden på Lazzat:
http://forum.lazzat....ead.php?t=38866
Där finns bygget från början, inklusive förra i-brädan, fram till nuläge.
Dock har bygget stått still pga. tids och pengabrist. Men just nu saknas det bara lite MDF, tyg, vinyl och lite 20mm2 röd strömkabel (den var slut hos levenratör) Resten av matrialet för att slutföra bygget är ingandlat.

Vad som är gjort förutom det som syns på bilderna är just nu att jag bara har klippt till kabellängderna till generator och batterikablarna. Alla blir 50mm2 :P

Postad 07 July 2008 - 10:25

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0

Nej...det orkar jag inte göra.

Men ni kan kika i den här tråden på Lazzat:
http://forum.lazzat....ead.php?t=38866
Där finns bygget från början, inklusive förra i-brädan, fram till nuläge.
Dock har bygget stått still pga. tids och pengabrist. Men just nu saknas det bara lite MDF, tyg, vinyl och lite 20mm2 röd strömkabel (den var slut hos levenratör) Resten av matrialet för att slutföra bygget är ingandlat.

Vad som är gjort förutom det som syns på bilderna är just nu att jag bara har klippt till kabellängderna till generator och batterikablarna. Alla blir 50mm2 :)

50mm2 till generatorn är manligt ;) Vad tusan har du för generator? :unsure:
Snyggt bygge som jag följt på lazzat. Vi hoppas på ett fortsatt bygge snart och det med mycket bilder =)
Keep it up!

Postad 07 July 2008 - 10:43

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

50mm2 till generatorn är manligt ;) Vad tusan har du för generator? :unsure:
Snyggt bygge som jag följt på lazzat. Vi hoppas på ett fortsatt bygge snart och det med mycket bilder =)
Keep it up!

En arbetsvecka kvar till semestern.....sedan är dte tänkt att bygget sätter fart igen och avslutas.
Måste bara bestämma mig för om jag skall ha i-brädan helt i vinyl eller en kombination av vinyl/tyg eller vinyl/alcantara.

Det är en 120Amp från 960.
Inväntar lite trevligt matrial för att bygga ett nytt riktigt fäste bara. Lite trevlig 5mm-plåt är på G.

Ah det hade jag ingen aning om att du har följt. :)
Trevligt.
Kul att du tycker det är snyggt....för själv tycker jag att det ser........rent ut sagt förjävligt ut. Dock är det ju bara en rå grund för tillfället. :P

Postad 07 July 2008 - 11:09

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
Haha... Jo, räknade ju med att det skulle till lite till innan bygget blev klart :unsure: Men det ser lovande ut ;)
Alcantra är porrigt snyggt. Men det är bökigt. Jag röstar på Vinyl/Alcantra i bilens färg.
Skall också byta generator, men jag vet inte... Den som sitter i mondeon är redig, och skall jag byta så skall det vara till 130A eller mer. Orkar inte fräsa nya fästen, drar mig för det... Men tids nog så kanske... får se hur länge min 90A Bosch pallar mitt slutsteg :) Skall se om jag kan låna en tångampermeter och en voltmeter så skall jag mäta, dels hur mycket effekt steget ger på ett ungefär, samtidigt som jag vill veta hur mycket ampere jag gör över med.

Postad 07 July 2008 - 12:04

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Haha... Jo, räknade ju med att det skulle till lite till innan bygget blev klart :unsure: Men det ser lovande ut ;)
Alcantra är porrigt snyggt. Men det är bökigt. Jag röstar på Vinyl/Alcantra i bilens färg.
Skall också byta generator, men jag vet inte... Den som sitter i mondeon är redig, och skall jag byta så skall det vara till 130A eller mer. Orkar inte fräsa nya fästen, drar mig för det... Men tids nog så kanske... får se hur länge min 90A Bosch pallar mitt slutsteg :) Skall se om jag kan låna en tångampermeter och en voltmeter så skall jag mäta, dels hur mycket effekt steget ger på ett ungefär, samtidigt som jag vill veta hur mycket ampere jag gör över med.

Ström kan man aldrig få nog av. :P
Jag KAN använda en 143Amps generator med laddningsrelä som ger 14.8V....dock rädd för att koka batteriet.
PLUS att killen vill kvitta 1600 för en uppsättning däck han fick av mig....så tack men nejtack. Min 120:a får räcka :D

Nja....det blir lite väl fult då bilen är vit....ihop med röda dörrar och svart baklucka och rostfläckar för tillfället.
Svart vinyl får det bli....kanske ihop med alcantara eller tyg framför högtalarna på i-brädan...just för att undvika oönskade reflexer.
Skall dock inte frångå originalets färgkombination som är svart och grått....frågan är bara i vilken kombination det kommer att gå.
Dock skall bilen bli svart i framtiden. Men just nu läggs pengarna på ljudet och inget annat :S

Postad 07 July 2008 - 19:07

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Riktigt kul med projekt-trådar! Nu har du gett mig inspiration att bygga! Nu blir jag fatting "igen"!

Hur lång tid tog det att bygga dörrsidorna? Är starkt inne på att plasta/polyester!

Keep it up!

/Tim

Postad 07 July 2008 - 19:25

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0

Riktigt kul med projekt-trådar! Nu har du gett mig inspiration att bygga! Nu blir jag fatting "igen"!

Hur lång tid tog det att bygga dörrsidorna? Är starkt inne på att plasta/polyester!

Keep it up!

/Tim

Har du inte plastat något förr så rekommenderar jag att du provar på något oviktigt innan, eller skaffar ett par extra dörrsidor på skroten (Skit i hur dem ser ut, dom skall ju plastas och kläs om). Tänk på att plast och glasfiber + spackel kostar mycket. Det går minst på upp emot 1-2000kr att tillverka dörrsidorna. (Så du inte får en chock ;) )
Det tar sin lilla tid att tillverka ett par dörrsidor. Minst 2-3 veckor om man räknar med normal arbetsinsats. Det tar nog cirka 1 vecka att lägga på alla lager glasfiber plus en vecka att slipa allt. (Går att effektivisera om man jobbar precis hela dagen) I verkligheten har mina dörrsidor tagit omkring 3 månader att göra =) den som väntar på något gott :)
Om du bara har tålamod så går nog allt bra. Lycka till!

Redigerat av jollek, 07 July 2008 - 19:25.

Postad 07 July 2008 - 20:01

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Har du inte plastat något förr så rekommenderar jag att du provar på något oviktigt innan, eller skaffar ett par extra dörrsidor på skroten (Skit i hur dem ser ut, dom skall ju plastas och kläs om). Tänk på att plast och glasfiber + spackel kostar mycket. Det går minst på upp emot 1-2000kr att tillverka dörrsidorna. (Så du inte får en chock :) )
Det tar sin lilla tid att tillverka ett par dörrsidor. Minst 2-3 veckor om man räknar med normal arbetsinsats. Det tar nog cirka 1 vecka att lägga på alla lager glasfiber plus en vecka att slipa allt. (Går att effektivisera om man jobbar precis hela dagen) I verkligheten har mina dörrsidor tagit omkring 3 månader att göra =) den som väntar på något gott :unsure:

Plastat har jag gjort förr, men då var det inte jag som pröjsade ;) Får se hur jag gör med dörrsidorna det är bara tyg där nu. Vill att det ska så bra ut! Jag får ta min hjärna i arbete och tänka ut något smart annars!

Postad 01 September 2008 - 19:59

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
Jaha... Känner att denna tråden är lite off då det är typ 2 månader sedan något skrevs, men jag vill ogärna starta en ny tråd, så jag fyller på här.

Som det ser ut nu så tänkte jag bara visa hur dörrsida nummer två blev

Dörrsida nummer två är nu färdig. Det är ett tag sedan nu, men ville ändå att min projekttråd skall bli komplett
Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Postad bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Allt blev bra, förutom... :) Sket sig totalt mot slutet. Inte så att jag gråter floder, men det är ändå ett ärr :)
Vecken är kvar, men bulan har jag klämt dit, så det ser en aning bättre ut i alla fall från det att bilden togs.
Det syns hur som helst inte om man inte lägger sig under bilen, men endå... I övrigt blev dörren kanon!
(Det är det som är så surt med att lyckas bra med första dörrn, då skiter sig den andra...)
Postad bild

Så här ser det ut när den är på plats.
Bilder till höger är hur skuffen ser ut idag och inleder därför också förhoppningarna om att projekttråden fortsätter :D
Postad bild

To be continued...

Postad 01 September 2008 - 20:14

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Do I have to say that it looks stunning? Dörrsidorna då

Postad 01 September 2008 - 20:47

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
En tax och mocka!
Synd på vinylen som sket sig, i övrigt är jag själv nöjd. utseendet är det inget fel på. Kommer fler bilder sen när bilen är klar i helhet... vilket kommer dröja ett tag då jag visst råkade riva ur allt i skuffen igen och började bygga om :)

Postad 01 September 2008 - 21:45

Larion
  • Larion
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
skitfränt!!!!! :)

Postad 01 September 2008 - 21:53

Fredde321
  • Fredde321
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0

Har du inte plastat något förr så rekommenderar jag att du provar på något oviktigt innan, eller skaffar ett par extra dörrsidor på skroten (Skit i hur dem ser ut, dom skall ju plastas och kläs om). Tänk på att plast och glasfiber + spackel kostar mycket. Det går minst på upp emot 1-2000kr att tillverka dörrsidorna. (Så du inte får en chock :D )
Det tar sin lilla tid att tillverka ett par dörrsidor. Minst 2-3 veckor om man räknar med normal arbetsinsats. Det tar nog cirka 1 vecka att lägga på alla lager glasfiber plus en vecka att slipa allt. (Går att effektivisera om man jobbar precis hela dagen) I verkligheten har mina dörrsidor tagit omkring 3 månader att göra =) den som väntar på något gott :D

Måste bara få fråga...vart köper du plast nånstans? Låter riktigt dyrt...det ända jag vet är att Biltema tar överpris för sin polyester..men som erfaren bilbyggare så har man gjort allt för att inte köpa något på biltema, när vi har behövt köpa plast så har vi gjort det hos en lokal glasfiber/plast fabrik och betalt ett par hundra lappar för en 10kg hink, och fått plockat spillbitar av glasfibermattan (som oftast är riktigt stora bitar!) och med 10kg kommer du riktigt långt :) blir många dörrsidor det...:P

Men visst sen beror det på hur noga man är och hur mycket spackel man behöver..men om man räknar ett par hundra där så räcker det också långt...

Så ett tipps kolla med en lokal plast fabrik! så borde du kunna landa på en 500ing plus minus..för ett par dörrsidor och säkert få en del över!

Men va snäll med härdaren..blandar du för mycket så brinner det snabbare och hållfastigheten minskas...beror iofs på vad man gör..ibland kan man ladda på lite för att få det att brinna klart fortare :)

Mvh Fredde

Postad 01 September 2008 - 22:55

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
Det kostar, absolut =) Plast går som du säger att köpa av någon firma eller eventuellt någon båthandlare då det är samma material som man lagar plastbåtar med. Själv köper jag mitt polyester på biltema. Har inte märkt någon dirket skillnad mot något annat fabrikat (Har provat det som BRL säljer), överpris eller inte så är det väldigt behändigt att slänga förbi Biltema på vägen hem. Bor i en liten stad så det finns inte överflöd av plastfabriker här. En del gillar inte biltema, men jag gör tummen upp för mycket hos dem (Vad är det som säger att det är skit när det håller och funkar?). 1000kr gick det på cirkus med glasfiber plus polyester. Sen skall man ha 200 penslar, plasthandskar, aceton osv.
Cirka 5-10m2 glasfiber gjorde jag nog över med, och omkring 4kg plast + en ******** massa härdare.

1000kr för ett par färdigbyggda dörrsidor det kommer man inte ifrån såvida du inte kan norpa material. Glasfiber det går det åt en del. Polyesterplast är inte starkt alls, utan det är glasfibret man skall använda mycket av. Och snarare 2-3000kr helt färdigbyggd dörr, det är vad jag lagt ned =) Vinylet på mina dörrar går på 600kr och limmet 330kr/liter så bara vinyl och lim gick på 500kr/dörrsida, sedan får man räkna med MDF, spackel och plast.
Många bäckar små...

Självfallet blir det billigare om du handlar av fabrik eller grossist.

Härdare kan man langa på en hel del. Det är inte så kinkigt. Börjar det puttra och fräsa så är det för mycket :) Luktar apa gör det också. Men jag har trattat på ordentligt med härdare för att få det bra när jag fixade detta i kallgarage i vintras. Hållbarheten är det inget fel på. Kan nog ställa mig ovanpå dörrsidan utan att den spricker.

Postad 02 September 2008 - 21:52

åsåb
  • åsåb
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

En tax och mocka!
Synd på vinylen som sket sig, i övrigt är jag själv nöjd. utseendet är det inget fel på. Kommer fler bilder sen när bilen är klar i helhet... vilket kommer dröja ett tag då jag visst råkade riva ur allt i skuffen igen och började bygga om B)

Vad är det som händer, julle? Har du sagt adjö till 12:an? Smiskade jänkesteget upp den för enkelt, lr vadå?

Retligt med vinylen, även att det aldrig syns. Men skulle det inte i nödfall gå att skära upp valken, lägga flikarna omlott, skära på nytt längs med överlappet, ta bort överskottet och lägga ihop igen?

Postad 03 September 2008 - 00:21

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
Hehe... Nädå, Mitt jänkarsteg och Nuclear 12'an skall in igen, dock i ny tappning =)
Jo, jag vet inte om vinylet skulle gå att få bättre om man skurit det. Nu ser det ut som det gör och dörren är på plats. Syns ytterst lite att det är veck på vinylen, så det får vara B)

Postad 03 September 2008 - 12:17

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
vad e det för ny konstruktion som ska in nu då ? B)

blir man ju nyfiken ju :D

Postad 03 September 2008 - 17:09

åsåb
  • åsåb
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Jag tror han har flexat loss så mycket rost på fårrden nu under sommaren att bilens fs har ändrat sig så han får stämma om lådan till ca 100 Hz. ;)

Postad 03 September 2008 - 18:01

Larion
  • Larion
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

vad e det för ny konstruktion som ska in nu då ? ;)

blir man ju nyfiken ju ;)

pfft ;) fårrrrd fan ;) inte rostar d ^^ :D

Postad 04 September 2008 - 00:02

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
Det blir lite nytt format på skuffen, det är det jag avslöjar tills de första bilderna rullar in.
Rost? På min Ford? *fnys* Däremot har jag utvecklat ett stenskott till en 15cm lång spricka i framrutan efter lite flexande och vibrerande... ;)
Så fort man klivit in i en byggnadsfas så får man mycket att göra på jobbet. Började 9.00 idag... och slutade 00.30 ;) Så, jag hoppas jag får fredag och hela helgen på mig att komma med lite bilder.

Redigerat av jollek, 04 September 2008 - 00:03.

Postad 04 September 2008 - 16:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Låter bra det B)

Edit: synd på vindrutan :blink:

Redigerat av DVD-ai, 04 September 2008 - 16:52.

Postad 04 January 2009 - 15:06

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Dags å lyfta den här tråden.

Jollek visa oss något nytt :)

Postad 04 January 2009 - 21:55

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0

Dags å lyfta den här tråden.

Jollek visa oss något nytt :)

Jag har inte haft tid...
Det tycks snarare som "Julledigt" bara innebär mer jobb :P
Tanken är väl att ljudskiten ska bli klar (Mycket är också klart) men det lär dröja... Men jag har inte glömt tråden =)

Redigerat av jollek, 04 January 2009 - 21:55.

Postad 04 January 2009 - 22:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Haha, det va ett tag sedan men såg dig här i krokarna Jolle !
i alla fall har inte jag sett dig härja runt här på forumet på ett bra tag :)

ok, så det e nya grejer på G (dum jag är, klart det är ju ! det e det ju alltid, kan ju bara associera till mig själv... :P )
Men inte mycket tid att avvara.... jo det är som vanligt då... så mycket man vill göra med så lite tid :P
Och har man tid så har man inte pengar i stället så... dött lopp i vilket fall :lol:

Jag hoppas du kommer loss och väntar ivrigt på uppdateringar :D

Edit: Mycket smilisar... stå ut ! :D

Redigerat av DVD-ai, 04 January 2009 - 22:52.

Postad 10 January 2009 - 12:28

åsåb
  • åsåb
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Jag undrar om han gör nå annat än å sitter framför altartavlan med x-boxen och dricker "sportdryck"? Ganska synd, för detta är nog den tråden jag tyckt det varit roligast att följa här på MHB. Det är om man ist skulle försöka göra nåt själv då... ;)

Postad 10 January 2009 - 18:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag undrar om han gör nå annat än å sitter framför altartavlan med x-boxen och dricker "sportdryck"? Ganska synd, för detta är nog den tråden jag tyckt det varit roligast att följa här på MHB. Det är om man ist skulle försöka göra nåt själv då... :P

Mm, det e ju synd, får se när han dyker upp här i tråden igen ;)

Postad 11 January 2009 - 20:21

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
Jag är inte heeelt försvunnen... väldigt upptagen dock :lol:
Men jag lovar att det kommer mer. Frågan är bara "när"

Postad 11 January 2009 - 21:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag är inte heeelt försvunnen... väldigt upptagen dock :)
Men jag lovar att det kommer mer. Frågan är bara "när"

Ok, jo men som sagt så kan det vara ibland :blush:

Jo det måste du ! :P

Postad 12 January 2009 - 11:35

åsåb
  • åsåb
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Till en början måste väl tjälen ha gått ur fårrden, så det lär väl dröja fram till våren, nånstans. Befarar dock att det kan vara permafrosten som slagit till.

Redigerat av åsåb, 12 January 2009 - 11:40.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.