Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyl vs CD

746 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 January 2010 - 15:30

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Sen får man inte heller glömma bort att ett lägre brusgolv, mindre fasfel osv ofta ger ett "torrare" ljud med mindre "närvaro". Tekniskt sett bättre, även om man kan föredra motsatsen.

Du har inte sett till nåt datorprogram som försöker sig på att simulera LP-spelare? :) Borde gå att få till det riktigt bra, däremot kanske svårt att göra lönande affärer på det...

Redigerat av Micke_L, 23 January 2010 - 15:31.

Postad 26 January 2010 - 03:29

JonHolstein
  • JonHolstein
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Jag har läst igenom hela tråden, dock inte alla länkar.
Jag har tyvär ingen vettig vinylspelare och inte många vinylskivor.

Jag ställer mig bakom Ageve, men inte för att jag kan avgöra genom eget lyssnande.
Men jag inser att CD som medium egentligen är lite vassare.
Men förstår mycket väl dom som gillar vinyl-färgat ljud.
Det är mycket lättare att gilla färgat ljud. Problemett kommer när man lyssnar på olika musikstilar, då kan färgningen bli en klar nackdel. En spelare som själv ändrade färgning efter musikstil (och inställt efter lyssnarens val), kanske vore något. Det blir inte ett efterliknande av inspelningen men, en upplevelse som ger lyssnaren mest.

Men en sak jag funderat mycket på när jag läst är inspelningar.
Många skivor är inspelade i studios.
I en studio så har man dämpat efterklang.
Inspelningar sker ju med mikrofoner förståss, dessa har inte en perfekt frekvenskurva.
Inget av detta gör musiken egentligen gott... det blir lite onaturligt... varpå CD kan upplevas som mer onaturlig, eftersom den återger mer exakt... färgningen av vinyl ger lite mer charm.
Jag funderade lite på elgitarrer, hur ofta hör man egentligen hur en elgitarr låter i ett akustikdämpat rum, så som en studio. Hur ska man då kunna avgöra vad som är bäst återgivet? Även när man spelar in i störe rum, med flera instrument samtidigt, så är miljön och ljudupptagningen mer exakt bild at ljudet från instrumenten än vad en live-spelning innebär.
Vi hör alltså sällan hur själva instrumentet låter, varpå vi får mycket svårt att bedöma vad som är mest korrekt.
Jag tror CD-skivan är mest korrekt.
Men jag tror det kan finnas nytta av 24/96 formatet... men jag tror man får ta och utveckla mikrofoner och högtalare bättre... fokusera mer bortom hörbart ljud. En studio är akustikdämpad, därför är det rimligtvis så att akustiken ska uppstå hemma hos dig själv... varpå man behöver fångat så mycket information som möjligt i studion (alla övertoner, och SNR som ger större dynamik än ett rum någonsin kommer kunna återge).

Sen så finns det inget vettigt sätt att jämföra cd mot vinyl, samma mastring är inte optimal för båda... och olika mastring betyder inte för den skull att man optimerat för det medium som mastringen görs för (kanske mest förekommande som usla CD-mastringar). Och utan att dessutom smatidigit kunna jämföra med inspelningstillfället, så kommer vi aldrig egentligen kunna fälla domen om vad som är bäst.
Men jag som ageve är övertygad om att cd kan ge bäst återgivning. Därmed inte sagt att den ger samma upplevelse som live-spelningar. Eller att bra cd-återgivning är trevligast att lyssna på.

och tyvärr så komer väl hifi bli mer och mer sällsynt nu, med tanke på dåliga mastringar... även om flac24/96 skulle bli totalt dominant, så betyder ju inte det att mastringen har gjorts för att optimalt nyttja möjligheterna. (jag kommer nog få hoppas att jag kommer kunna hitta en grym adaptiv "uppsamplingsprocessor", så att karaktären på ljudet passar musiken, och att till viss del usla mastringar kan lyftas till mer lyssningsvänlig upplevelse... korrekt? absolut inte... skönast att lyssna på? troligtvis).

ps lyssningstrött har jag aldrig blivit på CD, trots dålig utrustning. På vinyl har jag dock (men den utrustningen lider ju ännu mer av prisnivån). MP3/Atrac, absolut, oavsett bitrate.
och besläktat med detta tror jag inte på lyssningstest av olika slag... musiken måste upplevas, inte stressas igenom eller överanalyseras, som görs vid lyssningstest av alla slag 24/96 vs 16/44.1, kablar, d/a, stärkare, hörlurar, osv osv... har svårt att komma på något annat sätt, men menar bara att man inte kan förlita sig på resultaten.

Postad 26 January 2010 - 08:01

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Den senaste tiden har jag fått förmånen att skaffa mig nya referenser dels genom att lyssna på ytterst kvalificeradeskivspelare samt senast BladeliusEmbla spelad på ett ppar Thiel 3.7 högtalare. Den senare slår min egen anläggning med råge på ett par parametrar. 3D på ett sätt som jag aldrig tidigare hört. Riktigt bra. Men min vinylen klarar sig ändå bra om jag spelar bra inspelningar från 70 taletoch tidigare. Närvaro och bett finns.

Enligt min uppfattning måste man lyssna. Helst på många bra anläggningar där det även gjorts akustiska åtgärder.

Nu när vinylen är tillbaka så kommer det finnas stora möjligheter att på mässor och på olika butiksarrangeman lyssna på vinyl.Bli inte heller förvånad om en kvalificeradhögtalartillvekare väljer att även visa upp sig med kvalificcerad vinylanläggning.

För mig är det helt omöjligt att diskutera vinyl kontra cd utan att ha lyssnat på kvalificerade anläggningar från båda teknikerna. Det blir som att försöka diskutera vin med en som aldrig druckit ett endaste glas.

Har inte i denna tråd, tror jag, läst något inlägg från de som vill förkasta vinylen om en egen lyssningserfarenhet på en kvalificerad skivspelare med bra anläggning (och i ett rum med hygglig akustik).

Så till slut blir det för mig att försöka diskutera med några som jag tycker har bristande referenser. CD-mediet är så bra att det går att definitivt går att leva med. Men för mig och min hustru bidrar musik via vinyl och stor roll för vår livskvalité.

Bästa hälsningar till alla som trots allt har stort nöje av musik i dess oändligt varierande formerna.

Och till sist är det så att jag inser och anser att en person som inte lyssnat på en enda vinylskiva kan besitta mycket stor kompetens och erfarenhet vad gäller hifi men också att denna person kanske förlorar något

Redigerat av Kronkan, 26 January 2010 - 08:55.

Postad 27 January 2010 - 04:22

JonHolstein
  • JonHolstein
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Den senaste tiden har jag fått förmånen att skaffa mig nya referenser dels genom att lyssna på ytterst kvalificeradeskivspelare samt senast BladeliusEmbla spelad på ett ppar Thiel 3.7 högtalare. Den senare slår min egen anläggning med råge på ett par parametrar. 3D på ett sätt som jag aldrig tidigare hört. Riktigt bra. Men min vinylen klarar sig ändå bra om jag spelar bra inspelningar från 70 taletoch tidigare. Närvaro och bett finns.

Enligt min uppfattning måste man lyssna. Helst på många bra anläggningar där det även gjorts akustiska åtgärder.

Nu när vinylen är tillbaka så kommer det finnas stora möjligheter att på mässor och på olika butiksarrangeman lyssna på vinyl.Bli inte heller förvånad om en kvalificeradhögtalartillvekare väljer att även visa upp sig med kvalificcerad vinylanläggning.

För mig är det helt omöjligt att diskutera vinyl kontra cd utan att ha lyssnat på kvalificerade anläggningar från båda teknikerna. Det blir som att försöka diskutera vin med en som aldrig druckit ett endaste glas.

Har inte i denna tråd, tror jag, läst något inlägg från de som vill förkasta vinylen om en egen lyssningserfarenhet på en kvalificerad skivspelare med bra anläggning (och i ett rum med hygglig akustik).

Så till slut blir det för mig att försöka diskutera med några som jag tycker har bristande referenser. CD-mediet är så bra att det går att definitivt går att leva med. Men för mig och min hustru bidrar musik via vinyl och stor roll för vår livskvalité.

Bästa hälsningar till alla som trots allt har stort nöje av musik i dess oändligt varierande formerna.

Och till sist är det så att jag inser och anser att en person som inte lyssnat på en enda vinylskiva kan besitta mycket stor kompetens och erfarenhet vad gäller hifi men också att denna person kanske förlorar något

Du tror alltså att folk som skriver här aldrig lyssnat på vinylskivor? va? Vem skulle den personen vara? du diskuterar med folk som har blandade erfarenheter, men att helt missat att lyssna på vinyl, tror det blir svårt att hitta någon sådan här i tråden.
Hur ofta har du varit i inspelningsrummet under inspelningarna av dom skivor som du älskar, så du har en äkta referens för hur återgivningen ska låta? Kan det vara så att själva inspelningsrummet inte ger den där varma karatären som du finner på dina vinylskivor? lan det vara så att det är så att ljudet på dom är färgat, om än på ett mer lyssningsvänligt vis, men dock ändå färgat?
bästa mediet är ju det medie som återger musiken mest exakt... oavsett om man gillar tonen eller inte... men även jag föredrar ofta en färgad ton, bara inte den vinylfärgade på allt jag lyssnar på. Men gillar du vinyl så är det inget fel på ditt val. Men undrar man vad som egentligen är bäst som medie så tror jag det är CD av dessa två (dessutom är det mest flexibelt, enklast handhavande, mest tåligt, smidigast, lägsta ingångspris för hyffsad ljudåtergivning och det format som erbjuder störst utbud av musik).

Postad 27 January 2010 - 10:53

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
jag kan inte förstå varför man måste propagera för det ena eller andra mediet. Trodde f ö att CD var på väg ut. Tycker
själv att spotify har bättre utbud än både min egen skivsamling (CD & LP), och de flesta butiker. Det är billigare och mer lätttillgängligt, också. Eftersom det handlar om mätningar och det är svårt att få tag på mätningar angående spotify kan jag inte förstå varför inte fler slänger sina CDskivor; om de inte har några mätbara försteg över se-de.

Det är helt felaktigt att ljudet är mer färgat på LP. Det är ett alldeles för generellt uttalande. Om det nu är så som Jon skriver så kan samma resonemang, d v s "har du hört hur det lät i studion"? anföras mot CD. Jag garanterar att det inte låter likadant i studion som i någons hem. Och detta oavsett medium.

Postad 27 January 2010 - 12:37

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
JonHolstein skrev tidigare
”Jag ställer mig bakom Ageve, men inte för att jag kan avgöra genom eget lyssnande”.

Jag vill först säga att jag tycker att det finns en omfattande kunskap hos dem som, så att säga, debatterar mot vinylens kvalitéer. Men vi skiljer nog oss i vissa grundläggande antaganden.

Men min egen utgångspunkt är att det är i lyssnandet och i upplevandet av den uppspelta musiken som avgörandet och bedömningen kommer. Jag själv är teoretiskt intresserad eftersom jag då bättre kan bygga upp min egen ljudmiljö hemma. Det blir så att säga ett intresse/hobby bredvid själva musiklyssnandet och sökandet efter goda musikaliska upplevelser hemma.

För mig ligger ”sanningens ögonblick” i själva lyssnandet. Det finns nästan aldrig någon sanning i själva inspelningsögonblicket i den mening att det finns någon lyssnarposition som skall återges. Absolut inte i en studio där det är närmickat, dämpat och även där delarna kan vara inspelad vid olika tidpunkter. Till och med i olika studios. Sedan sätts delarna ihop och justeras. Det finns givetvis ett antal personer som till slut gör en subjektiv bedömning där de lyssnar vad som låter bra och ofta också säkert funderar över det kommersiella. Inte ens en liveinspelning har väl i de flesta fall en identifierad lyssningsposition med en stereomick.

På samma sätt ser jag själva uppspelningen på. Du sätter ihop en anläggning, ställer upp högtalarna, bestämmer lyssningspositionen, möblerar och allra helst gör lite nödvändiga akustiska justeringar. Och åtminstone jag gör en subjektiv bedömning av musikuppspelandet men efter vissa kriterier. Ett av de viktiga kriterierna är att försöka få musikerna närvarande i rummet. Alltså någon form av realism. Detta är väl mitt eget mål. Mitt ljudideal är i viss mån präglat av lyssningsupplevelser av Quads elektrostater spelade över en bra anläggning. Och hemma har jag bara kommit en bit. Behöver utveckla akustiken och jag är övertygad om att exempelvis ett bättre slutsteg och en bättre RIAA skulle fungera bra.

För mig handlar detta inte om att softa till ljudet. Min vinyl kan definitivt låta råare och med en mera väl sammanhållen klang i instrumenten än vad min cd-spelare förmår. Jag har dock lyssnat på cd-skivor i uppspelningar i en butiksarrangemang som har denna egenskap. Detta gör att strängen/instrumentet flyttar in i rummet på ett påtagligt sätt. Så jag vill definitivt inte sopa ut cd som musikbärare i mitt liv. Men vinylen håller ställningarna på ett sätt som faktiskt förvånar mig.

Postad 27 January 2010 - 20:48

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Jag har läst igenom hela tråden, dock inte alla länkar.
Jag har tyvär ingen vettig vinylspelare och inte många vinylskivor.

Jag ställer mig bakom Ageve, men inte för att jag kan avgöra genom eget lyssnande.
Men jag inser att CD som medium egentligen är lite vassare.
Men förstår mycket väl dom som gillar vinyl-färgat ljud.
Det är mycket lättare att gilla färgat ljud. Problemett kommer när man lyssnar på olika musikstilar, då kan färgningen bli en klar nackdel. En spelare som själv ändrade färgning efter musikstil (och inställt efter lyssnarens val), kanske vore något. Det blir inte ett efterliknande av inspelningen men, en upplevelse som ger lyssnaren mest.

Men en sak jag funderat mycket på när jag läst är inspelningar.
Många skivor är inspelade i studios.
I en studio så har man dämpat efterklang.
Inspelningar sker ju med mikrofoner förståss, dessa har inte en perfekt frekvenskurva.
Inget av detta gör musiken egentligen gott... det blir lite onaturligt... varpå CD kan upplevas som mer onaturlig, eftersom den återger mer exakt... färgningen av vinyl ger lite mer charm.
Jag funderade lite på elgitarrer, hur ofta hör man egentligen hur en elgitarr låter i ett akustikdämpat rum, så som en studio. Hur ska man då kunna avgöra vad som är bäst återgivet? Även när man spelar in i störe rum, med flera instrument samtidigt, så är miljön och ljudupptagningen mer exakt bild at ljudet från instrumenten än vad en live-spelning innebär.
Vi hör alltså sällan hur själva instrumentet låter, varpå vi får mycket svårt att bedöma vad som är mest korrekt.
Jag tror CD-skivan är mest korrekt.
Men jag tror det kan finnas nytta av 24/96 formatet... men jag tror man får ta och utveckla mikrofoner och högtalare bättre... fokusera mer bortom hörbart ljud. En studio är akustikdämpad, därför är det rimligtvis så att akustiken ska uppstå hemma hos dig själv... varpå man behöver fångat så mycket information som möjligt i studion (alla övertoner, och SNR som ger större dynamik än ett rum någonsin kommer kunna återge).

Sen så finns det inget vettigt sätt att jämföra cd mot vinyl, samma mastring är inte optimal för båda... och olika mastring betyder inte för den skull att man optimerat för det medium som mastringen görs för (kanske mest förekommande som usla CD-mastringar). Och utan att dessutom smatidigit kunna jämföra med inspelningstillfället, så kommer vi aldrig egentligen kunna fälla domen om vad som är bäst.
Men jag som ageve är övertygad om att cd kan ge bäst återgivning. Därmed inte sagt att den ger samma upplevelse som live-spelningar. Eller att bra cd-återgivning är trevligast att lyssna på.

och tyvärr så komer väl hifi bli mer och mer sällsynt nu, med tanke på dåliga mastringar... även om flac24/96 skulle bli totalt dominant, så betyder ju inte det att mastringen har gjorts för att optimalt nyttja möjligheterna. (jag kommer nog få hoppas att jag kommer kunna hitta en grym adaptiv "uppsamplingsprocessor", så att karaktären på ljudet passar musiken, och att till viss del usla mastringar kan lyftas till mer lyssningsvänlig upplevelse... korrekt? absolut inte... skönast att lyssna på? troligtvis).

ps lyssningstrött har jag aldrig blivit på CD, trots dålig utrustning. På vinyl har jag dock (men den utrustningen lider ju ännu mer av prisnivån). MP3/Atrac, absolut, oavsett bitrate.
och besläktat med detta tror jag inte på lyssningstest av olika slag... musiken måste upplevas, inte stressas igenom eller överanalyseras, som görs vid lyssningstest av alla slag 24/96 vs 16/44.1, kablar, d/a, stärkare, hörlurar, osv osv... har svårt att komma på något annat sätt, men menar bara att man inte kan förlita sig på resultaten.

Som du säger, den mesta musiken spelas in i studios, mer eller mindre dämpade. Respektive instrument panoreras sen ut i ljudbilden. Efterklang läggs på med ett "reverb", numera digitala i de flesta fall. Det som hifi-freaks betecknar som musiker som på armlängds avstånd och hur man hör atmosfären från inspelningslokalen är alltså helt fabricerat. Ingen kan därför höra hur det verkligen lät under inspelningen, även den som mixar lyssnar via ett par studiomonitorer. Jag tycker helt klart att många CD från sent åttiotal och ett tag framåt lät väldigt sterilt, något som blivit bättre på senare år, i stället har vi fått dynamikbegränsade inspelningar, i vissa fall. LP kan kompensera för detta i vissa fall, mindre kanalseparation gör att ljudbilden blir mindre krympt och kanske mer diffus. Numera kan de flesta mixa på ett sånt sätt att man utnyttjar CD mediet fullt ut. Tyvärr gäller det inte släpp för "massmarknaden".

Postad 27 January 2010 - 22:21

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0

Tycker
själv att spotify har bättre utbud än både min egen skivsamling (CD & LP), och de flesta butiker. Det är billigare och mer lätttillgängligt, också. Eftersom det handlar om mätningar och det är svårt att få tag på mätningar angående spotify kan jag inte förstå varför inte fler slänger sina CDskivor; om de inte har några mätbara försteg över se-de.

Vad menar du med mätningar? Det är ingen hemlighet att Spoitfy i gratisversionen är Ogg på 160 kbit, och Premium 320. Ogg är destruktiv komprimering, precis som mp3 (fast förmodligen bättre), 160 kbit låter inget vidare, 320 låter förmodligen helt OK (har inte provat själv), men ingetdera är ju ett seriöst alternativ till okomprimerad musik, i mina öron :D
Duger på jobbet, i telefonen, i bilen, men hemma för finlyssning, näää.

Postad 08 February 2010 - 07:33

JonHolstein
  • JonHolstein
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Re Kronkan.

Självklar så försöker man bygga något som låter bra hemma... ett problem där är att olika skivor (inom respektive medium) är mixade olika. Hur väl man än försöker så kommer ingen konfiguration fungera för all uppspelning.

Jag önskar att någon tog fram en licens för att märka studios/skivor som mixar/mastrar enligt förbestämda parametrar. En kvalitetsmärkning som innebär att skivan är mixad med den dynamik som bör finnas. I förlängningen vore det trevligt om man även lanserade en licens med hårdare krav, där mikrofoners frekvensomfång ses över. Inspelningsmiljön kan mycket väl vara dämpad, har man bra frekvensomfång på inspelning och högtalare och medium för att återge detta, så skapas ju efterklangen i hemmamiljö (efterklang i detta sammanhang innefattar alltså även övertoner som klingar ut tills dom faller inom hörbart frekvensomfång). Något som både för dig och mig skulle innebära att vi kunde få mer närhet vid uppspelning, eftersom man får med spelrummets akustik (och inte ett försök att virtuellt återge ett annat rums akustik).
Licensorganisationen bör ju rimligtvis inte ha något vinstintresse, se på THX, allt för få licensierar ju THX för att det ska fungera som kvalitetsmätning (dom parametrar som krävs kan kanske ifrågasättas, men jag tar upp THX som exempel), det finns företag där ute som nog gärna skulle vilja märka sina produkter THX, men som idag inte gör det av kostnadsskäl (trots att produkterna uppfyller dom krav som ställs).
Med den utökade licensen skulle CDn inte kunna hänga med, då frekvensomfånget är för snålt. Vinyl har väl ett teoretiskt omfång upp till 40 000Hz har jag för mig att jag läste när jag läste studioteknik en gång i tiden... här i tråden tror jag 27 000 eller liknande angivits. Vinylen har inte det teoretiska dynamiska omfång som skulle krävas (här är jag osäker på om det är signal/brusförhållandet som sätter gränsen eller om det faktiskt är avläsningsmetoden som inte tillåter det dynamiska förhållandet = skillnad mellan svagaste och starkaste ton som kan återges...). 24/96 skulle troligtvis bli det som gällde, även om 24 bitar innebär mer dynamik än vad man kommer kunna återge och 96khz samlingsfrekvens ger större frekvensomfång än vad som skulle behövas, vilket resulterar i onödigt stora filer. 20/88.2 hade väl funkat, men nu finns inte det som ett riktigt format och DACar är inte optimerade för detta heller.

Så jag säger inte att CD är ett optimalt medium, ej heller är vinyl det. Jag tror dock att cd har potentialen att av dessa två återge bäst vad som händer i en studio. Men det spelar ju liten roll idag, då många skivor är dåligt mixade/mastrade... då det finns hemmaproduktioner där en bra utrustning avslöjar att inspelningsmiljön inte gjorde gott för inspelningen. Men saningen är att det även finns dåligt mixade/mastrade vinylskivor.. och det fanns även "back in the days", även om dom är både volymmässigt och procentuellt är betydligt färre än vad gäller CD. Med andra ord, man har större chans att köpa en bättre mixad vinyl än vad man har när det gäller CD.

Postad 08 February 2010 - 07:46

JonHolstein
  • JonHolstein
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
re Brinke

Säkerligen så är många av dom som mixar och mastrar usla CD skivor egentligen ganska duktiga, men tanken är att dom ska mixa på det sättet på grund av begränsad uppspelningsutrustning hos normalkonsumenten (mp3-spelare, enklare hemstereos, enklare hembios samt datorhögtalare) .

Jag önskar det fanns någon typ av licens som man kunde ha som kvalitetsmärkning... jag skriver även om detta i inlägget ovan.

Sen får man väl helt enkelt återinföra loudness-knappen. Eller nu när musiken blir digital, på ett pedagogiskt sätt i omvandlingsprogram beskriva att "detta alternativ ska väljas om musiken ska spelas i bilstereo, mp3-spelare med hörlurar av mindre variant, via FM sändare, eller i mindre hemstereos/hemmabios. OBS ljudet kan inte återskapas, men du kan använda originalfilen/skivan för att skapa en ny fil av högre kvalitet" och helt enkelt inkludera en algoritm för att komprimera dynamiken i ljudet, "detta alternativ ger bäst ljudåtergivning, men kan upplevas svårlyssnat i miljöer med högt kringljud så som bil. det kan även upplevas väldigt svagt om det spelas upp i hörlurar av mindre variant. ljudet upplevs även svagt genom mindre och enklare högtalare, så som dom som vanligtvis återfinns i mindre hemstereos, hemmabios samt i (och kopplade till) datorer", för lossyless.

Postad 08 February 2010 - 09:18

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
"Men saningen är att det även finns dåligt mixade/mastrade vinylskivor.. "

Ja, det ska gudarna veta att det gör!

Postad 02 July 2010 - 15:03

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
Väcker denna tråden lite ;)

Nu har jag plöjt igenom ett antal vinyl plattor och även haft nöjet att jämföra 70-80 tals original vinyler
mot i vissa fall både original cd och remastrad cd

Vinyl vinner klart och det gör en konfunderad över hur illa man utvecklat det digitala ljudet under
alla dess år. Man kan tycka att man borde ha gjort lite större framsteg än vad man gjort
Att det skall vara så förbaskat svårt att från samma master kunna göra ljudet lika klart och upplöst
på en CD som det är på en Vinyl

Postad 02 July 2010 - 17:07

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Inget slår känslan av att plocka upp en ny bunt vinyler, Inget! ;)

Postad 04 July 2010 - 22:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Man måste skilja på hur skivan (vinylen) låter och hur ens vinylrigg påverkar ljudet.

Postad 27 July 2010 - 14:43

frogeyes
  • frogeyes
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Skön tråd att spendera sina arbetstimmar på :rolleyes:

Upplever själv att elektronisk musik låter för###### bra på vinyl. Tänker då mest på indie-electro, Animal Collective-hållet ungefär. Det är bara för grymt ;)

Redigerat av frogeyes, 27 July 2010 - 14:43.

Postad 28 July 2010 - 12:32

Schweppes
  • Schweppes
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Man måste skilja på hur skivan (vinylen) låter och hur ens vinylrigg påverkar ljudet.

Förmodligen ett av de märkligaste uttalandena i denna tråden ;)

Vinyl är analogt rakt igenom och därför är det inget förutom förstärkare, kablar och högtalare som påverkar ljudet. Hur bra man upptar ljudet från vinylen, beror på hur bra vinylsvarv inklusive tonarm och pickup .. man har.

Jag har alla media som finns på marknaden att jämföra med och det enda som kan mäta sig med vinylen är DVDA
Har jämfört ganska mycket av alla de skivor jag har på olika medier och vinylen står sig än idag som det som ger bäst upplösning och detaljer.

Att vissa sedan inte tycker det är bästa ljudet kan bero på att man inte hör dessa detaljer (lomhörd)
eller att man har CD's digitala karraktär som sitt ljudideal. Att man inte kan leva med lite knaster, som i sin tur
är naturligt för oss som växt upp med Vinylen.

Man kan prata i hur mycket termer man vill och teoretiskt finna massor av fördelar med CD skivan, men om man sitter och lyssnar så är vinylen i praktiken ett bättre medium och ett klart bevis för att teorin inte alltid stämmer med verkligheten. Det visste nog många innan, men det tål att upprepas :P

Redigerat av Schweppes, 28 July 2010 - 12:33.

Postad 28 July 2010 - 13:16

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Förmodligen ett av de märkligaste uttalandena i denna tråden ;)

Inte alls, vill du jag ska förklara mer?

Vinyl är analogt rakt igenom och därför är det inget förutom förstärkare, kablar och högtalare som påverkar ljudet. Hur bra man upptar ljudet från vinylen, beror på hur bra vinylsvarv inklusive tonarm och pickup .. man har.

Nja, vinyl har sällan varit analogt rakt igenom dom senaste 30 åren. Redan på slutet av 70-talet började man använda digitala "pre-heads" när man graverade vinylen, dvs mastern gick igenom en A/D och sen en D/A kedja innan man gravera den.
Det finns massa som påverkar. Analogt har ju problem med yttre störningar så redan vid graveringen så har man massa saker som kan påverka ljudet negativt (om vi snackar om återge musiken så troget originalet = masterbandet, som möjligt).
Sant att vinylkedjan påverkar massa och det finns ingen vinylspelare som inte ändrar och distar ljudet från vinylskivan. Det bästa man kan skaffa är ELP's laserspelare.

Jag har alla media som finns på marknaden att jämföra med och det enda som kan mäta sig med vinylen är DVDA
Har jämfört ganska mycket av alla de skivor jag har på olika medier och vinylen står sig än idag som det som ger bäst upplösning och detaljer.

Vet inte hur du har jämfört men jag är tämligen säker på att du inte testat dom olika formaten mot varandra utan du har testat hur olika masteringar låter och hur din spelare påverkar ljudet. Det säger ingen om dom själva formaten.

Att vissa sedan inte tycker det är bästa ljudet kan bero på att man inte hör dessa detaljer (lomhörd)
eller att man har CD's digitala karraktär som sitt ljudideal. Att man inte kan leva med lite knaster, som i sin tur
är naturligt för oss som växt upp med Vinylen.

Man kan ju tycka vad man vill rent subjektivt men rent objektivt så är CD formatet överlägsen vinylen. Det är inte ens jämförbart med tanke på hur mycket vinylen påverkar ljudet

Man kan prata i hur mycket termer man vill och teoretiskt finna massor av fördelar med CD skivan, men om man sitter och lyssnar så är vinylen i praktiken ett bättre medium och ett klart bevis för att teorin inte alltid stämmer med verkligheten. Det visste nog många innan, men det tål att upprepas :P

Detta stämmer ju inte och det är tämligen lätt att bevisa att så inte är fallet.

Postad 28 July 2010 - 13:23

Schweppes
  • Schweppes
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Trist typ ;)

Man kan ju tycka vad man vill rent subjektivt men rent objektivt så är CD formatet överlägsen vinylen. Det är inte ens jämförbart med tanke på hur mycket vinylen påverkar ljudet

Du är så fle på det som så ofta med mycket annnat

Du får bryta upp ur isoleringen och börja lyssna på musik istället för att terrorisera forum hela dagarna :P

Redigerat av Schweppes, 28 July 2010 - 13:21.

Postad 28 July 2010 - 13:44

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Trist typ ;)

Du får bryta upp ur isoleringen och börja lyssna på musik istället för att terrorisera forum hela dagarna :P

Kan du berätta vad för fel jag har (jag antar du menar fel med fle)?
Med tanke på att du tyckte Ocean eyes med Owl City lät bra så vet jag inte hur jag ska tolka dina inlägg.

Postad 28 July 2010 - 14:07

Schweppes
  • Schweppes
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Kan du berätta vad för fel jag har (jag antar du menar fel med fle)?
Med tanke på att du tyckte Ocean eyes med Owl City lät bra så vet jag inte hur jag ska tolka dina inlägg.

Det är det fler med mig som tycker

Och vi pratade om SOUNDET ( det vet du vad det är får jag hoppas )

När du påstår att Vinylen är färgad, så vet du uppenbarligen inte vad du pratar om

Om tex jag i ett tidigare inlägg säger att jag upplever vinylen som mer upplöst och att jag
får fram fler detaljer än från en CD av samma låt och då CD'n inte alls spelar upp samma register.
Då borde väl även du förstå att kalla detta för färgning är helt fel

Man kan inte "färga sig till" en högre upplösning och mer detaljer
Många uppfattar nog färgning mer att man ger ljudet en annan karraktär än vad det hade från början
och det är långt ifrån vad man gör med en Vinylrigg

Postad 28 July 2010 - 14:23

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Jodå, det kan man. Kompression kan upplevas som man får mer detaljer eftersom lägre detaljer kommer fram lättare. Även ojämn frekvensgång på grund av pickupen eller dålig matchning med phonosteget kan också ge detta. Sen får vi inte glömma att olika mastering kan också ge detta.
Så det säger inte speciellt mycket om själva formatet. Då behöver man veta det är exakt lika mastering mm för att kunna jämföra mot masterbandet. Vid sådana tester så har CDn varit överlägsen vinylen.

Postad 28 July 2010 - 14:48

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Vinyl är analogt rakt igenom och därför är det inget förutom förstärkare, kablar och högtalare som påverkar ljudet.

Karlsson har redan påpekat det men det där verkar vara en vanlig missuppfattning. Antar att det inte är så vanligt att mastern ligger på band numera utan är digitalt sparad...?

Att man inte kan leva med lite knaster, som i sin tur är naturligt för oss som växt upp med Vinylen.

Jag tillhör "oss som växt upp med vinyl" men ser absolut inte knaster som något naturligt ljud vid musiklyssning.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 28 July 2010 - 14:49.

Postad 28 July 2010 - 14:53

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag tillhör "oss som växt upp med vinyl" men ser absolut inte knaster som något naturligt ljud vid musiklyssning.

Håller med. Hatar knaster och jag var/är extremt noga så det inte kommer någon skit i spåren på mina skivor.

Postad 28 July 2010 - 15:06

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Ursäkta, men vem f*n tycker att knaster tillför något positivt egentligen? ;)

Knastret var en av huvudanledningarna till att jag gav upp på vinyl när CDn kom på 80-talet och har inte tittat tillbaka sen dess.

Dock saknar jag känslan och annat med vinyl, men det är ju en helt annan sak.

Knaster har väl aldrig varit nåt naturlig del av musiken sist jag kollade?

ps. är också en av dom som växte upp med vinyl bigtime.

Redigerat av masse70, 28 July 2010 - 15:07.

Postad 28 July 2010 - 15:17

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Det är det fler med mig som tycker

Och vi pratade om SOUNDET ( det vet du vad det är får jag hoppas )

När du påstår att Vinylen är färgad, så vet du uppenbarligen inte vad du pratar om

Om tex jag i ett tidigare inlägg säger att jag upplever vinylen som mer upplöst och att jag
får fram fler detaljer än från en CD av samma låt och då CD'n inte alls spelar upp samma register.
Då borde väl även du förstå att kalla detta för färgning är helt fel

Man kan inte "färga sig till" en högre upplösning och mer detaljer
Många uppfattar nog färgning mer att man ger ljudet en annan karraktär än vad det hade från början
och det är långt ifrån vad man gör med en Vinylrigg

Nä det är klart. Tycka får man göra som man vill.

Postad 28 July 2010 - 15:54

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Dock saknar jag känslan och annat med vinyl, men det är ju en helt annan sak

Det jag saknar är konvoluten (främst dubbel-LP). Bara att "bläddra" bland dem skulle kunna höja ljudupplevelsen. På de fisiga "cd-bladen" går det ju knappt att se vad som är tryckt... ;)

Postad 28 July 2010 - 15:59

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Det jag saknar är konvoluten (främst dubbel-LP). Bara att "bläddra" bland dem skulle kunna höja ljudupplevelsen. På de fisiga "cd-bladen" går det ju knappt att se vad som är tryckt... :P

Ja vem kan nånsin glömma känslan att vika upp denna dubbelvinyl och gotta sig åt bilderna som tonåring? ;) :

Bifogad fil  lp_kiss_alive_2.jpg   41.93K   3 Antal nerladdningar

Postad 28 July 2010 - 17:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Edit: Inlägget försvann som jag svara på

Redigerat av MKarlsson74, 28 July 2010 - 19:06.

Postad 28 July 2010 - 17:48

Movie_freaker_1
  • Movie_freaker_1
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Jag har alltid föredragit CD, provade vinyl i våras en gång och det var inget för mig riktigt.

Postad 04 December 2011 - 22:12

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Finns det någonting i LP-ljudets återgivning som bidrar till dess individuella särprägel, vad är det i så fall. Vi har redan betat av cd-mediets tekniska försprång. Men låter vinyl annorlunda än cd, och vad beror det i så fall på?

Postad 04 December 2011 - 22:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Ja det låter annolunda, dels pga att det måste mastras annorlunda pga vinylens begränsningar, och dels pga disten som adderas vid gravering/pressning och uppspelning.

Formatet har klara begränsningar i dynamik och djupbas, brusnivån i diskanten är högre och upplösningen sämre, ljudkvaliteten varierar beroende på hur långt in på skivan pickupen läser av osv.

Det verkar vara populärt att digitalisera vinylskivor i 24-bit, 96kHz. Det kan man möjligtvis göra för att få med (den lågupplösta) informationen som ibland finns över 22 kHz på vinylskivor, men att använda 24-bit är fakiskt helt meningslöst, eftersom oavsett gravering, 180g, dyr pickup osv så kommer vinylen aldrig i närheten av brusgolvet hos CD (16-bit), dvs även om man hade spelat in helt utan dithering (vilket aldrig sker) så hade det funkat med vinyl eftersom brusgolvet ligger såpass högt.

Postad 04 December 2011 - 22:30

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Som många vet och har sett min sida så vet de också att jag är ägare av både cd och vinyl.

Just nu står dock cd-spelaren tillsammans med skivor i källaren, mycket pga. en enklare dac "Nuforce Udac2" som får ta hand om FLAC från datorn. Vinylriggen står framme som vanligt, och presterar fint ljud.

Vinylmediet slår fortfarande starkt kommersiellt i julhandeln, besök Bengans på Drottninggatan så förstår flertalet. Jag tror mycket av det beror på att folk tröttnat på fildelning, snabb reproduktion och vill istället åt objektet, det taktila och visuella.

Den enda slutledningen jag drar av att flera skulle föredra vinylen blir därför: ljudet upplevs snällare pga, brus dist och ett mindre dynamiskt omgång som skulle ge uppspelningen en mer trivsam karaktär?

Redigerat av Glidtassen, 04 December 2011 - 22:30.

Postad 04 December 2011 - 22:40

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
En intressant sak jag kommer att tänka på ang denna diskussion är tråden i detta forumet som handlar om dynamik i dagens CDskivor. I tråden utreds hur dynamiken de senaste åren drastiskt har försämrats till förmån för exempelvis mp3spelare, dockningsstationer mm. Något som om man är ute efter bra ljudkvalitet givetvis vill sky och ha bra alternativ till.

En sak som slår mig då är att vinylen bör vara mindre drabbad av detta eftersom mediet är äldre och gissningsvis de flesta exemplaren man köper begagnat är helt enkelt av en kvalitet som inte motsvarar dagens cdutgåvor? Sen inser jag såklart att beggade skivor kan ha olika bra skick mm men om man tänker hypotetiskt här.

Någon som har något att säga om tesen?

Jag har själv ingen LPspelare än men det ligger längst fram på min oändliga shoppinglista.

Postad 16 December 2011 - 20:07

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

En intressant sak jag kommer att tänka på ang denna diskussion är tråden i detta forumet som handlar om dynamik i dagens CDskivor. I tråden utreds hur dynamiken de senaste åren drastiskt har försämrats till förmån för exempelvis mp3spelare, dockningsstationer mm. Något som om man är ute efter bra ljudkvalitet givetvis vill sky och ha bra alternativ till.

En sak som slår mig då är att vinylen bör vara mindre drabbad av detta eftersom mediet är äldre och gissningsvis de flesta exemplaren man köper begagnat är helt enkelt av en kvalitet som inte motsvarar dagens cdutgåvor? Sen inser jag såklart att beggade skivor kan ha olika bra skick mm men om man tänker hypotetiskt här.

Jag har själv ingen LPspelare än men det ligger längst fram på min oändliga shoppinglista.

Borde inte det bero på om CD utgåvan blivit remastrad?

Postad 16 December 2011 - 22:00

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Osäker om dynamiken blivit mindre. Men vad som hänt är att de intensiva dynamiska signalerna är borta d v s limiterade. Detta för att höja ljudnivån i det sända genom radio m m. Detta gör att ursprunget är borta. Enligt min uppfattning är livet i musiken borta. Detta drabbar både ny vinyl och CD. Så där är ofta originalet bättre. Detta har skett under många år.

Så på detta sätt är äldre vinyl ofta många gånger bättre än nya remastrade senare kopior.

Postad 16 December 2011 - 22:13

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Jodå, det kan man. Kompression kan upplevas som man får mer detaljer eftersom lägre detaljer kommer fram lättare. Även ojämn frekvensgång på grund av pickupen eller dålig matchning med phonosteget kan också ge detta. Sen får vi inte glömma att olika mastering kan också ge detta.
Så det säger inte speciellt mycket om själva formatet. Då behöver man veta det är exakt lika mastering mm för att kunna jämföra mot masterbandet. Vid sådana tester så har CDn varit överlägsen vinylen.

Men Karlson så funkar det inte. Limitering innebär att de övre delarna av dynamiken påverkas. Inte de lägre. Om man spelar högre så hörs de lägre detaljerna bättre men detta är en helt annan sak. Anser detta var en del av de rena myterna. Absolut. Lite källforskning behövs nog.

Postad 16 December 2011 - 22:14

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Osäker om dynamiken blivit mindre. Men vad som hänt är att de intensiva dynamiska signalerna är borta d v s limiterade. Detta för att höja ljudnivån i det sända genom radio m m. Detta gör att ursprunget är borta. Enligt min uppfattning är livet i musiken borta. Detta drabbar både ny vinyl och CD. Så där är ofta originalet bättre. Detta har skett under många år.

Så på detta sätt är äldre vinyl ofta många gånger bättre än nya remastrade senare kopior.

Så så länge vi undviker remastrade utgåvor så bör vi vara i hamn?

Postad 16 December 2011 - 22:17

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Ursäkta, men vem f*n tycker att knaster tillför något positivt egentligen? :blink:

Knastret var en av huvudanledningarna till att jag gav upp på vinyl när CDn kom på 80-talet och har inte tittat tillbaka sen dess.

Dock saknar jag känslan och annat med vinyl, men det är ju en helt annan sak.

Knaster har väl aldrig varit nåt naturlig del av musiken sist jag kollade?

ps. är också en av dom som växte upp med vinyl bigtime.

Knaster tillför självklart inget. Det är bara att tvätta vinylen. Men i en god anläggning i ett bra rum kommer aldrig mindre knaster förstöra upplevelsen. MEn kan man slippa knaster och höga grundbrus exempelvis i tidigt 50-tals vinyl så är detta alltid bättre.

Postad 16 December 2011 - 22:30

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Ja det låter annolunda, dels pga att det måste mastras annorlunda pga vinylens begränsningar, och dels pga disten som adderas vid gravering/pressning och uppspelning.

Formatet har klara begränsningar i dynamik och djupbas, brusnivån i diskanten är högre och upplösningen sämre, ljudkvaliteten varierar beroende på hur långt in på skivan pickupen läser av osv.

Det verkar vara populärt att digitalisera vinylskivor i 24-bit, 96kHz. Det kan man möjligtvis göra för att få med (den lågupplösta) informationen som ibland finns över 22 kHz på vinylskivor, men att använda 24-bit är fakiskt helt meningslöst, eftersom oavsett gravering, 180g, dyr pickup osv så kommer vinylen aldrig i närheten av brusgolvet hos CD (16-bit), dvs även om man hade spelat in helt utan dithering (vilket aldrig sker) så hade det funkat med vinyl eftersom brusgolvet ligger såpass högt.

Jag tycker att du har gravt fel. Faktiskt. Det som är viktigast är hur mediet är utnyttjat. En riktigt lagt vinyl vinner över en medlemåttigt lagd CD. Så är det. Det viktigasta är hur saker är inspelat och hur det lagringsmedia som används är utnyttjat. Jag kan spela både Röjksopp och Elvis i orginalskivor så att lyssnaren tappar andan. Allt annat är djupt felaktigt. Stora fel kan hjärnan acceptera men små kan störa. Dt går ju inte att hövda enkla sanningar. Så är det inte.

Redigerat av Kronkan, 16 December 2011 - 22:31.

Postad 16 December 2011 - 22:35

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Så så länge vi undviker remastrade utgåvor så bör vi vara i hamn?

Det går dock inte att säga när eländet började. Började redan på 50 och 60-talet när speciella utgåvor gjordes till jukeboxanra. En högre intensitet var ju positiv när man stod där och hängde och kollade på det stora intresset. Så jag har inget direkt råd. Men senare utgåvor kan ju ha allvarliga problem.

Redigerat av Kronkan, 16 December 2011 - 22:35.

Postad 16 December 2011 - 22:43

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Jag har alltid föredragit CD, provade vinyl i våras en gång och det var inget för mig riktigt.

Det kan ju vara så. Tyvärr är det så att riktigt bra återgivning fodrarlite dyrare skivspelare. Om man tycker om musik och god återgivning skall man snarare skaffa sig det ljud som amn föredrar. Detta kan ju innebära olika saker för olika personer. När musikåtegivningen på allvar kokurrerar med andra saker som TV elle som nu sitta med internet så är man på rätt väg. Hur skall man kunna säga att CD eller Viny är bäst. Fel fråga egentligen. För mig är det 50 % vinyl. 20 % CD sedan en och annar film åsså TV. Lider inte av detta.

Ja vem kan nånsin glömma känslan att vika upp denna dubbelvinyl och gotta sig åt bilderna som tonåring? :wub: :

Bifogad fil  lp_kiss_alive_2.jpg   41.93K   3 Antal nerladdningar

Som gammal man har jag slägnt ut konsten numera presenterar jag ständig minst 16 vinyskivor. Och för vissa tillfällen speciella "utställningar". Förra året var det KRaftwerk vid jul. Nu trroligtvis äkta 50-tal

Postad 16 December 2011 - 22:50

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Trist typ ;)

Du får bryta upp ur isoleringen och börja lyssna på musik istället för att terrorisera forum hela dagarna ;)

Hejsan drickat!
Brukar blanda dig med gin. Såg precis att SVT2 har en vinylskiva och nål i en trailer som de sänder som lite mellanslag. Detta säkert för att stärka sitt varumärke. Men det mäta är tyvärr till liten hjälp. Det kan finnas värde i sådant. Men det är själva uppelveslen av musik som är det centrala. Detta kan tyvärr inte mätas fram på ett säkert sätt.

Postad 16 December 2011 - 22:53

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Inget slår känslan av att plocka upp en ny bunt vinyler, Inget! :wub:

Jo en grej och dt är att dansa till något som går att dansa till. Att bjuda upp Popsnöret till en ny viny är så att säga det ultimata.
MEn Vinyl. OJ Oj. Gärna äldre oj, oj oj. Yrkesskickligt gjort med snyggt konvolut..........

Postad 17 December 2011 - 01:39

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Men Karlson så funkar det inte. Limitering innebär att de övre delarna av dynamiken påverkas. Inte de lägre. Om man spelar högre så hörs de lägre detaljerna bättre men detta är en helt annan sak. Anser detta var en del av de rena myterna. Absolut. Lite källforskning behövs nog.

Ja, du borde verkligen läsa på om detta. Man använder både limitering och kompression, vilket både "kapar" topparna och lyfter medelnivån. Förstår att det kan vara en fördel om man rörförstärkare som inte pallar med dynamik, men för mig som vill ha dynamik och har elektronik som pallar med dynamik, så är det bara sorligt.

Postad 17 December 2011 - 01:46

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Knaster tillför självklart inget. Det är bara att tvätta vinylen. Men i en god anläggning i ett bra rum kommer aldrig mindre knaster förstöra upplevelsen. MEn kan man slippa knaster och höga grundbrus exempelvis i tidigt 50-tals vinyl så är detta alltid bättre.

Man kan aldrig slippa knaster, knäpp och brus från vinyl, oavsett spelare eller skivtvätt. Jag har haft en VPI HW-16.5 och även om den gör rent skivorna rätt bra, så är det klar hörbar förvrängning från vinylmediet när man spelar det med frekvensrak återgivning i ett bra rum. Den som påstår annat lever i en fantasi :)

En riktigt lagt vinyl vinner över en medlemåttigt lagd CD. Så är det. Det viktigasta är hur saker är inspelat och hur det lagringsmedia som används är utnyttjat. Jag kan spela både Röjksopp och Elvis i orginalskivor så att lyssnaren tappar andan. Allt annat är djupt felaktigt. Stora fel kan hjärnan acceptera men små kan störa. Dt går ju inte att hövda enkla sanningar. Så är det inte.

Den enkla sanningen är att även den absolut bästa vinylen är ett skämt i jämförelse med CD. Lite som att jämföra en VHS mot bluray.
Att det sen finns söndermasterade CD skivor och bättre masterade vinylskivor är en annan sak.

Postad 17 December 2011 - 02:40

Careface
  • Careface
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Låter mastringen på vinyl bättre i nio fall av tio så blir ju det de bättre mediet för uppspelning. Sen om begränsningar finns i själva tekniken saknar ju relevans. Skulle dom mastra bättre för cd så skulle det ju då vara det bästa mediet. Låter det oftast bättre är det bättre.

Postad 17 December 2011 - 02:43

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Låter mastringen på vinyl bättre i nio fall av tio så blir ju det de bättre mediet för uppspelning. Sen om begränsningar finns i själva tekniken saknar ju relevans. Skulle dom mastra bättre för cd så skulle det ju då vara det bästa mediet. Låter det oftast bättre är det bättre.

Nu är det ju inte så att masteringen låter bättre 9 fall av 10. Men även i del fallen som masteringen är bättre än CD skivan så kan vinylens fel skapa ett större problem än vad den sämre masterade CD utgåvan har.
Lyssna nyss på en Depeche mode rip av Exciter, vilket är mer varsamt masterad än CD utgåvan, men där vissa delar är klart sämre vilket inte för matchen så självklar.

Postad 17 December 2011 - 06:39

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Det går dock inte att säga när eländet började. Började redan på 50 och 60-talet när speciella utgåvor gjordes till jukeboxanra. En högre intensitet var ju positiv när man stod där och hängde och kollade på det stora intresset. Så jag har inget direkt råd. Men senare utgåvor kan ju ha allvarliga problem.

Jo dynamik kriget har vi redan förlorat, men tänkte mer om nya CD produktioner (utan remastring) var sämre än än originalet?

Postad 17 December 2011 - 09:11

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Jo dynamik kriget har vi redan förlorat, men tänkte mer om nya CD produktioner (utan remastring) var sämre än än originalet?

Blir lite oklar över den exakta frågan. Är frågan om den gamla originalet i form av vinyl är bättre än en modern cd-utgåva som inte är omgjord på något sätt. Rent sakligt så bör det ju vara så att CD-mediet är mera korrekt. Alltså mindre färgande än vinyluppspelning. Men hur man skall förhålla sig till ljudet rent subjektivt är enligt mig en annan fråga. Många i min omgivning såsom min 30-åriga son och min hustru är fullständigt övertygade om att vinyl vinner över cd. Och själv då. Kan kanske inte svara. Men finns det en cd och vinyl så blir ju vinylen spelad hemma oss men när jag är trött på att vända så åker en cd-skiva in. Men det kan vara så att i min anläggning så ger vinylen mera sting mera känsla av att de enskilda ljuden är realistiska.

Postad 17 December 2011 - 09:21

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Man kan aldrig slippa knaster, knäpp och brus från vinyl, oavsett spelare eller skivtvätt. Jag har haft en VPI HW-16.5 och även om den gör rent skivorna rätt bra, så är det klar hörbar förvrängning från vinylmediet när man spelar det med frekvensrak återgivning i ett bra rum. Den som påstår annat lever i en fantasi :)

Den enkla sanningen är att även den absolut bästa vinylen är ett skämt i jämförelse med CD. Lite som att jämföra en VHS mot bluray.
Att det sen finns söndermasterade CD skivor och bättre masterade vinylskivor är en annan sak.

Många av mina skivor ger under spelning förvånansvärt lite knaster från sig som kan upplevas. Där har jag inga allvarlig problem.Om du jämför VHS och vinyl så bedömer jag att du inte har en tillräckligt bra anläggning eller att den spelar för magert. För tunn i tonen. Eller något annat.

Men gillar man inte vinyl så skall man definitivt bygga sin anläggning utan sådan.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.