Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Asus Eee PC 901 *

1766 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus Eee PC 900 - 900MHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 8.612902 (30) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 8,9" Atom N270 20GB SSD (Laptops (Bärbara datorer)) 6 9.208332 (23) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 12GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 4 9.181818 (10) Inga priser
Asus Eee PC 901GO - 1,6GHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 9.222222 (8) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 19 July 2008 - 11:15

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Fonsan:
Jag är inte helt säker på att det är samma billaddare till 701 och 900/901...
Eller du kanske har kollat upp det?

Med tanke på att Clove själva skriver "Not suitable for ASUS EEE 900 Series" i en röd ruta på produktsidan för den aktuella billaddaren så är det nog inte samma.

Postad 19 July 2008 - 12:22

Unregisteredc0be16a0
  • Unregisteredc0be16a0
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
metalmac:
Upplösningen på 7" skärmen är på tok för liten... du kommer nog att ruttna rätt fort skulle jag tro.
När vänta och köp en 901 så får du större skärm MYCKET bättre batteritid mm mm

Postad 19 July 2008 - 12:45

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Med tanke på att Clove själva skriver "Not suitable for ASUS EEE 900 Series" i en röd ruta på produktsidan för den aktuella billaddaren så är det nog inte samma.

Som redan sagt. Det är inte samma billaddare till 701 som till 900/901

metalmac:
Upplösningen på 7" skärmen är på tok för liten... du kommer nog att ruttna rätt fort skulle jag tro.
När vänta och köp en 901 så får du större skärm MYCKET bättre batteritid mm mm

Jag kan bara hålla med. Vänta på 901an.
Du kommer att bli besviken på 701an. För dålig upplösning.

Postad 19 July 2008 - 12:55

metalmac
  • metalmac
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Som redan sagt. Det är inte samma billaddare till 701 som till 900/901

Jag kan bara hålla med. Vänta på 901an.
Du kommer att bli besviken på 701an. För dålig upplösning.

Jo, jag hadde tänkt vänta, men jag vill inte ha 900an och 901an vet man ju inte om den kommer i Augusti eller kanske i slutet på september, så jag orkade inte vänta, ska nu precis packa upp den nya lilla 701an :)
Skriver detta på min macbook, men förhoppningsvis så skriver jag nästa inlägg här på min nya fina 701a. ;)
jag har ju grubblat och funderat ganska länge nu, och jag tror att upplösningen inte kommer vara så besvärlig för mig, jag kommer ju mest ha den som leksak, prova att installera olika Linux distar och leka runt i systemet och tweaka den som dom väll kallar det :D, kommer nog köpa en 901a till jul eller efter kanske, får se, då har ju förhoppningsvis också alla konkurenter släppt sina så man kan gämföra dom, men så länge så får 701a vara min lilla resekamrat och lekdator :D

nä nu ska det packas upp!

Postad 19 July 2008 - 20:08

DampWall
  • DampWall
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0

Jo, jag hadde tänkt vänta, men jag vill inte ha 900an och 901an vet man ju inte om den kommer i Augusti eller kanske i slutet på september, så jag orkade inte vänta, ska nu precis packa upp den nya lilla 701an :(
Skriver detta på min macbook, men förhoppningsvis så skriver jag nästa inlägg här på min nya fina 701a. ;)
jag har ju grubblat och funderat ganska länge nu, och jag tror att upplösningen inte kommer vara så besvärlig för mig, jag kommer ju mest ha den som leksak, prova att installera olika Linux distar och leka runt i systemet och tweaka den som dom väll kallar det :P, kommer nog köpa en 901a till jul eller efter kanske, får se, då har ju förhoppningsvis också alla konkurenter släppt sina så man kan gämföra dom, men så länge så får 701a vara min lilla resekamrat och lekdator :P

nä nu ska det packas upp!

7

Ser väldigt gärna jämförelsebilder mellan macen och 701:an hade varit nice och se hur stor skildnaden är.

Postad 19 July 2008 - 21:57

metalmac
  • metalmac
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

7

Ser väldigt gärna jämförelsebilder mellan macen och 701:an hade varit nice och se hur stor skildnaden är.

Japp, skall försöka fixa fram det i morgon.

Postad 20 July 2008 - 08:00

metalmac
  • metalmac
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Nu har jag fixat fram några bilder på min MacBook och 701an, Som ni kommer att se är 701an så otrolig minimal :(
Postad bild
Postad bild
Postad bild

och så en liten skärmbild på mitt Ubuntu Eee skrivbord
Postad bild

Måste bara säga att 701an var ett kanonköp! jag är grymt nöjd hitils!
Kan nu lätt vänta tills alla små lappisar finns på marknaden att välja mellan innan
jag byter upp mig.
Skärmupplösningen är inget problem och tbordet fungerar bra.
Och som ni ser så är den ju så himla liten!

Redigerat av metalmac, 20 July 2008 - 08:02.

Postad 20 July 2008 - 10:01

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Jag har svårt att förstå hur du kan tycka att den upplösningen är ok. Det syns ju på dina bilder. när firefox är igång så täcker ju knappar och verktygsfält den övre tredjedelen av skärmen. På dina bilder ovan så har du sedan an reklambanner på den undre tredjedelen vilket betyder att du har en lite glugg på en tredjedel av din 7" stora skärm kvar. Reklamen är ju inte alltid där men.....
2/3 av en 7" stor skärm med upplösningen 800x480 är inte mycket att "hänga i granen". Men huvudsaken är att du är nöjd och det verkar du ju vara. Själv skulle jag absolut vänta på 901:an.
Eller vänta och vänta. Finns ju redan nu att köpa i England och sen om man vill ha ett svenskt tangentbord så finns det också redan nu att köpa som reservdel. Mycket lätt att byta så vips så har man även åäö och alla tangenter på "rätt ställe".

Redigerat av TomasL, 20 July 2008 - 10:06.

Postad 20 July 2008 - 12:16

metalmac
  • metalmac
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Jag har svårt att förstå hur du kan tycka att den upplösningen är ok. Det syns ju på dina bilder. när firefox är igång så täcker ju knappar och verktygsfält den övre tredjedelen av skärmen. På dina bilder ovan så har du sedan an reklambanner på den undre tredjedelen vilket betyder att du har en lite glugg på en tredjedel av din 7" stora skärm kvar. Reklamen är ju inte alltid där men.....
2/3 av en 7" stor skärm med upplösningen 800x480 är inte mycket att "hänga i granen". Men huvudsaken är att du är nöjd och det verkar du ju vara. Själv skulle jag absolut vänta på 901:an.
Eller vänta och vänta. Finns ju redan nu att köpa i England och sen om man vill ha ett svenskt tangentbord så finns det också redan nu att köpa som reservdel. Mycket lätt att byta så vips så har man även åäö och alla tangenter på "rätt ställe".

Jag var väldigt rädd för att upplösningen skulle vara för låg, men nu när jag har fått in snitsen så surfar jag riktigt snabbt och bra i denna upplösning, har ställt in scrol funktionerna på plattan och pgup och pgdown tangenterna så att det är grymt smidigt att sväva runt på websidorna, det ser värre ut på bilderna än vad det faktiskt är. Nä, måste säga att jag är mycket nöjd. Jag funderade ju på att importera jag med, men iom att priset blir lite högt då så tänkte jag först vänta. Men jag orkade helt änkelt inte det, och det var ju tur, för 701an är ju kanon för mig, och desutom billig. Så nu kan jag ju ivänta Dell E, MSI Wind och alla andra i lungn och ro, för jag kommer ju att köpa någon med större skärm, men nu kan det vänta ett bra tag eftersom jag är så väldigt nöjd med denna.
Men jag håller tummarna för att 901an ska komma i slutet på augusti, så slipper du vänta så länge.

Här är en skärmbild på hur SweClockers sida ser ut i firefox efter några personliga inställningar:
Postad bild

Redigerat av metalmac, 20 July 2008 - 12:44.

Postad 20 July 2008 - 12:46

MrLocke
  • MrLocke
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Kan någon som vet lägga upp en länk till det svenska tangentbordet som passar till en EEE 901?

Om man importerar en apparat från england, kan man fixa svenskt språk på operativsystemet?

Vore intressant å veta var kostnaden skulle hamna på allting. En dator med frakt kostar ju 4000 kr, frågan är hur mycket ett svenskt tangentbord kostar. Någon som vet?

Postad 20 July 2008 - 13:34

Unregisterede8b7b15f
  • Unregisterede8b7b15f
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Hejsan!
Här kommer en länk till det tangentbord som passar till både 701/900/901...

http://www.asusparts...roducts_id=1808

Kostar cirka 300sek.

///Henrik

Redigerat av Unregisterede8b7b15f, 20 July 2008 - 13:46.

Postad 20 July 2008 - 16:01

MrLocke
  • MrLocke
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Najs, då är det ju fullt möjligt att importera en maskin redan nu om man vill! Hur byter man ut tangenterna då? Bara å slta den eller dammsuga upp? Antar att man byter tangenterna var för sig och inte hela tangentbordet på en gång? Frågan är om det är värt att betala 4400 kr, 901:an blir kanske billigare när den kommer till Sverige? Vore bra om man fick reda på om Asus skickar med sämre grejer i den till Sverige likt 900 och om det är så så tvekar jag inte en sekund att importera en 901 med svenskt tangentbord. Frågan är hur länge man orkar vänta.....

Postad 20 July 2008 - 16:41

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Det är jättelätt att byta tangentbordet. man byter allt i en enhet. Det sitter tre snäpp fästen längs upp på datorn/tangentbordet som man pillar "upp" ett efter ett med en liten skruvmejsel. sedan viker man bara upp tangentbordet och lossar kabeln. Sen är det bara göra tvärt om med det nya.
Har för mig att jag sett en bild på detta någonstans. Ska se om jag kan hitta den.

Redigerat av TomasL, 20 July 2008 - 16:44.

Postad 20 July 2008 - 16:57

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Kolla denna länk:
http://www.notebookr...asp?newsID=4062
Lite längre ner på den sidan visar dom hur tangentbordet sitter fast.

Postad 20 July 2008 - 23:46

NiKeMaN
  • NiKeMaN
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Tjena!
Jag var inne på MediaMarkt i Norrköping idag och dom hävdade att dom får hema nya EEE 900 i slutat av Juli. Kan det stämma?

Vad skiljer EEE 900 från EEE 901 ???
När släpp i sådana fall 900 vs 901 i Sverige??

Postad 21 July 2008 - 00:20

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Om man importerar en apparat från england, kan man fixa svenskt språk på operativsystemet?

Om du tänker på XP så är svaret generellt sett nej. XP licenser är bundna till ett visst språk.

frågan är hur mycket ett svenskt tangentbord kostar. Någon som vet?

Jag är lite osäker, men av mitt kreditkorts-utdrag och dömma verkar det ha varit
436,50 inklusive frakt för några dagar sedan. Inte helt billigt då frakten var rätt dyr.

Postad 21 July 2008 - 06:34

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Tjena!
Jag var inne på MediaMarkt i Norrköping idag och dom hävdade att dom får hema nya EEE 900 i slutat av Juli. Kan det stämma?

Vad skiljer EEE 900 från EEE 901 ???
När släpp i sådana fall 900 vs 901 i Sverige??

Den stora skillnaden är att 901:an har Intels nya Atom processor medans 900:an har en Celeron Mobile.
Sen har 901:an bluetooth vilket 900:an inte har.

Postad 21 July 2008 - 10:40

AppendixSE
  • AppendixSE
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tänk på att de EEE 900 som verkar komma till sverige är en annan version än de flesta tester är om.

http://www.asus-uk.com/eeepc/about/

Scrolla ner en bit så ser ni information om specar.
Den EEE 900 som kommer till Sverige verkar vara den med sämre batteri, sämre webbkamera och helt utan det minne sonm sitter fast på moderkortet. Dvs, det 4 gb snabba minne som operativet låg på förr är nu borttaget. Kvarstår gör 16 gb Flashminne som är långsammare och med kortare livstid. :rolleyes:

Postad 21 July 2008 - 11:08

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

Tänk på att de EEE 900 som verkar komma till sverige är en annan version än de flesta tester är om.

Den EEE 900 som kommer till Sverige verkar vara den med sämre batteri, sämre webbkamera och helt utan det minne sonm sitter fast på moderkortet. Dvs, det 4 gb snabba minne som operativet låg på förr är nu borttaget. Kvarstår gör 16 gb Flashminne som är långsammare och med kortare livstid. :rolleyes:

eee 901 som kommer till Sverige då?
Kommer den också vara sämre eller?

Postad 21 July 2008 - 11:26

metalmac
  • metalmac
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Den EEE 900 som kommer till Sverige verkar vara den med sämre batteri, sämre webbkamera och helt utan det minne sonm sitter fast på moderkortet. Dvs, det 4 gb snabba minne som operativet låg på förr är nu borttaget. Kvarstår gör 16 gb Flashminne som är långsammare och med kortare livstid. ;)

Japp, svenska 900and är en stor besvikelse, Jag tänkte köpa den först, men när jag insåg hur det låg till med den så fick det efter mycket funderande och räknande bli en 701a.
Det här kom jag fram till:
En 701a kostar 2390kr + 170kr för 1GB ram = 2560kr (PC City)( Går troligen även att hitta en beggad för runt
1500 - 1800kr om man väntar lite)
En 900a kommer kosta 2995kr
En import 901a kostar strax ca 4000kr inkl frakt från england + Svenskt tangentbord ca 400kr = 4400kr

+ på 701an är:
Finns i butik nu
Billig
Svenskt tangentbord
Snabbt 4Gb minne för operativet.
- på 701an är:
Skärmen, bara 7" (vilket dock visade sig vara alldeles tillräckligt för mig till det jag gör med den)

+ på 900an är:
Stor skärm
Finns snart i butik
Svenskt tangentbord
- på 900an är:
SSD disken, 16GB super slö, vilket drar ner prestandan rejält.

+på 901an import är:
Stor skärm
Bloutouth
Bra SSD disk
- på 901an import är:
Inget svenskt tangentbord
Blir alldeles för dyr att importera.

Min slutsats när jag valde vart denna, trots att 900an har en bättre skärm, så är jag rädd att den kommer underprestera på grund av sitt pissiga minne så den gick bort. 901an blir på tok för dyr, min budget sträcker sig till 3000kr, men 701an var precis det som jag var ute efter, liten och billig, och fungerar alldesles utmärkt till att surfa med. Mina största farhågor var just skärmen, men det visade sig att när jag var klar med installationen av ubuntu eee och mina personliga inställningar av webläsare mm, så fungerar den perfekt till det som den skall vara till, nämligen en liten smidig fick dator att ha med i husvagnen, på landet, i sängen, you name it :rolleyes:
Nä, måste säga att jag är toknöjd med mitt val.

Det är lätt att man börgar springa iväg och vill ha bättre och bättre maskiner, istället för att stanna upp och se efter vad som faktiskt behövs, Jag insåg efter några veckors grubblande att jag inte behöver 901ans specar, specielt inte när priset börgar närma sig 4500kr, då har lite utav charmen med Eee PC försvunnigt, nämligen att den ska vara liten och väldigt billig!

Jaja, bara mina två cent ^_^

Postad 21 July 2008 - 14:17

Poka64
  • Poka64
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
901 white xp fanns i lager på clove.co.uk i ungefär 5 minuter idag :)

Postad 21 July 2008 - 14:42

AppendixSE
  • AppendixSE
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Med tanke på hur SKRÄMMANDE dålig prestandan är på disken på 900 som kommer till Sverige tar jag bort min förbokning nu...

http://jkkmobile.blo...rite-tests.html

Som max 8 MB/S i skrivhastighet och 34 MB/S i läshastighet...

Så det känns som vi i Sverige blir rejält blåsta av Asus.

Frågan är bara när 901 kommer och hur dyr den blir

Postad 21 July 2008 - 14:50

denho
  • denho
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag kan nu meddela att jag sitter med en svart 901a(xp) i handen. Multi-touchen är klockren med nya drivrutinen från elantech. Nu ska jag bara skaffa macbook air-disken på 80 gig så e jag lugn. Testade även surfa via bluetooth mot min k850 och kom upp 0,8 mbit med bredbandskollen (med usb-kabel går det givetvis snabbare men ändå, inte jämt man går runt med usb-kabel på sig...) Som nån annan noterat så gäller det verkligen vara snabb när man pairar ihop enheterna, verkar som den time-outar på nolltid när man ska skriva in bluetooth-nyckeln...

btw, jag betalade 4300 för min (inkl 2 gig ram och 16 gig sd kort)

//D

Postad 21 July 2008 - 16:04

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

901 white xp fanns i lager på clove.co.uk i ungefär 5 minuter idag :)

Hur såg du det? Min order på en vit XP 901:a är fortfarande under "Process"...

Postad 21 July 2008 - 16:15

Unregisteredc0be16a0
  • Unregisteredc0be16a0
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Sitter oxo och leker med min nya 901 (xp) som jag fick från Clove idag.
Damn vad liten och gullig den är :)

Postad 21 July 2008 - 16:28

Poka64
  • Poka64
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

Hur såg du det? Min order på en vit XP 901:a är fortfarande under "Process"...

Jag var in på 901 white xp, då stod det "In stock, limited availability" typ.
Sen när jag besökte sidan 5 minuter senare fanns inte det kvar.

Postad 21 July 2008 - 18:12

Peter233
  • Peter233
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Kan nån med en 901:a testa CS 1.6, vad får ni för fps? Jag får stillbilder i opelgl och det flyter bättre i software...

Redigerat av Peter233, 21 July 2008 - 18:13.

Postad 21 July 2008 - 19:05

Jabbex
  • Jabbex
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Jag kan nu meddela att jag sitter med en svart 901a(xp) i handen. Multi-touchen är klockren med nya drivrutinen från elantech. Nu ska jag bara skaffa macbook air-disken på 80 gig så e jag lugn. Testade även surfa via bluetooth mot min k850 och kom upp 0,8 mbit med bredbandskollen (med usb-kabel går det givetvis snabbare men ändå, inte jämt man går runt med usb-kabel på sig...) Som nån annan noterat så gäller det verkligen vara snabb när man pairar ihop enheterna, verkar som den time-outar på nolltid när man ska skriva in bluetooth-nyckeln...

btw, jag betalade 4300 för min (inkl 2 gig ram och 16 gig sd kort)

//D

Får man fråga var du beställde din 901 från??

Jag har beställt en från clove och jag ska betala 4300 kr för bara 901 + frakt??

Jag menar "(inkl 2 gig ram och 16 gig sd kort)" skulle inte sitta helt fel =)

(Någon som vet om det kan finnas en chans att de får in 901:orna tidigare än den 24?)

Postad 21 July 2008 - 21:20

tud111s
  • tud111s
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Någon som vet ett ca pris på vad 901 kommer kosta när den kommer hit? och hur länge räcker batteriet på 900 vid 100%? Mvh

Redigerat av tud111s, 21 July 2008 - 21:33.

Postad 21 July 2008 - 22:53

HK-Henke
  • HK-Henke
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Med tanke på hur SKRÄMMANDE dålig prestandan är på disken på 900 som kommer till Sverige tar jag bort min förbokning nu...

http://jkkmobile.blo...rite-tests.html

Som max 8 MB/S i skrivhastighet och 34 MB/S i läshastighet...

Så det känns som vi i Sverige blir rejält blåsta av Asus.

Frågan är bara när 901 kommer och hur dyr den blir

Vart ifrån har du fått infon om att vi får en sunkversion av 900:an....
Jag har nämligen också förbokat ett ex, tittar man på Asus hemsida så finns det ju bara 2 versioner av 900:an, en med XP (4+8gb) och en med Linux (4+16gb).....
Få mig inte att skita brallan nu...... :)

Edit: Fan såg ju nu att det står olika på svenska o engelska hemsidan på Asus, på engelska fanns ju 16gb med..!!!! SKIT SKIT!!!!!
Hur slö är då 16gb versionen, det som stod på hemsidan http://jkkmobile.blo...rite-tests.html säger inte mig mycket. Jag tänkte installera ett strippat XP på den och surfa lite o kika på nån film kanske, klarar datorn av det tro......!!!!?

Redigerat av HK-Henke, 21 July 2008 - 23:07.

Postad 22 July 2008 - 07:52

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Jag var väldigt rädd för att upplösningen skulle vara för låg, men nu när jag har fått in snitsen så surfar jag riktigt snabbt och bra i denna upplösning, har ställt in scrol funktionerna på plattan och pgup och pgdown tangenterna så att det är grymt smidigt att sväva runt på websidorna, det ser värre ut på bilderna än vad det faktiskt är. Nä, måste säga att jag är mycket nöjd. Jag funderade ju på att importera jag med, men iom att priset blir lite högt då så tänkte jag först vänta. Men jag orkade helt änkelt inte det, och det var ju tur, för 701an är ju kanon för mig, och desutom billig. Så nu kan jag ju ivänta Dell E, MSI Wind och alla andra i lungn och ro, för jag kommer ju att köpa någon med större skärm, men nu kan det vänta ett bra tag eftersom jag är så väldigt nöjd med denna.
Men jag håller tummarna för att 901an ska komma i slutet på augusti, så slipper du vänta så länge.

Här är en skärmbild på hur SweClockers sida ser ut i firefox efter några personliga inställningar:
Postad bild

Man borde kanske köra microfox med så låg upplösning o spara några pixlar: https://addons.mozil...refox/addon/354

Kan man för övrigt inte låta raden med knappar längts upp döljas automatiskt?

Redigerat av sandos, 22 July 2008 - 07:55.

Postad 22 July 2008 - 08:40

AppendixSE
  • AppendixSE
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jag har nämligen också förbokat ett ex, tittar man på Asus hemsida så finns det ju bara 2 versioner av 900:an, en med XP (4+8gb) och en med Linux (4+16gb).....
Få mig inte att skita brallan nu...... :D

Edit: Fan såg ju nu att det står olika på svenska o engelska hemsidan på Asus, på engelska fanns ju 16gb med..!!!! SKIT SKIT!!!!!
Hur slö är då 16gb versionen, det som stod på hemsidan http://jkkmobile.blo...rite-tests.html säger inte mig mycket. Jag tänkte installera ett strippat XP på den och surfa lite o kika på nån film kanske, klarar datorn av det tro......!!!!?

Tyvärr så är det verkligen en sunkversion som vi får. jag har börjat titta mer på Acer Aspire One och MSI Wind nu.
Det är tydligen så att även i utlandet så håller versionerna med 4 gb snabb SSD och bättre batteri att rensas ut. Mest troligt för att inte hota 901 och 1000 när de kommer.

Postad 22 July 2008 - 08:59

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

• 695 inlägg
  • 0

Få mig inte att skita brallan nu...... :D

Vad jag har förstått så ska 16 gb-SSD:n vara mycket långsam att köra XP på. Jag har läst många som varit missnöjda med den, däremot verkar inte linux-användarna klaga på prestandan.
På ett annat forum läste jag om en som fick skapa virtuell RAM-disk för temporära internet-filer för att det skulle gå att surfa med acceptabel hastighet under XP. Det verkar som att SSD-disken är alldeles för långsam på att spara innehållet. Tyvärr orkar jag inte hålla på med diverse speciallösningar. Film borde inte vara några problem eftersom det inte kräver nån hög läshastighet alls.
Allt negativt jag läst om 16 gb-SSD:n gör att jag inte kommer köpa 900 16G, utan vänta på antingen 901:an eller köpa en Acer Aspire One med HDD.

Postad 22 July 2008 - 09:36

Naqref
  • Naqref
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Jorå det går bra. Tryck bara på F11. Kör så på min 901 (gör detta inlägg på den) inköpt från Clove. Har bara kompletterat med en ny tvåpolig apparatsladd från Kjell&co för 29 pix.

Postad 22 July 2008 - 10:21

HK-Henke
  • HK-Henke
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Vad jag har förstått så ska 16 gb-SSD:n vara mycket långsam att köra XP på. Jag har läst många som varit missnöjda med den, däremot verkar inte linux-användarna klaga på prestandan.
På ett annat forum läste jag om en som fick skapa virtuell RAM-disk för temporära internet-filer för att det skulle gå att surfa med acceptabel hastighet under XP. Det verkar som att SSD-disken är alldeles för långsam på att spara innehållet. Tyvärr orkar jag inte hålla på med diverse speciallösningar. Film borde inte vara några problem eftersom det inte kräver nån hög läshastighet alls.
Allt negativt jag läst om 16 gb-SSD:n gör att jag inte kommer köpa 900 16G, utan vänta på antingen 901:an eller köpa en Acer Aspire One med HDD.

Om man köper till ett Sd kort med 20mb läs/skriv hastighet och installerar OS:et på det istället då...... Skulle det funka tro..

Postad 22 July 2008 - 11:18

metalmac
  • metalmac
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Man borde kanske köra microfox med så låg upplösning o spara några pixlar: https://addons.mozil...refox/addon/354

Microfox såg ju grymt intressant ut! Det här blir ju bara bättre och bättre, vad ska jag med 9" till!? :D

Och du har ju helt rätt, precis som jag valt att dölja raden ned till så kan jag ju också göma raden upp till.

Postad 22 July 2008 - 12:12

Unregistered0995e388
  • Unregistered0995e388
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Tyvärr så är det verkligen en sunkversion som vi får. jag har börjat titta mer på Acer Aspire One och MSI Wind nu.
Det är tydligen så att även i utlandet så håller versionerna med 4 gb snabb SSD och bättre batteri att rensas ut. Mest troligt för att inte hota 901 och 1000 när de kommer.

Denna är klart intressantast då den även har touchscreen. :D http://www.gigabyte....?ProductID=2835

Postad 22 July 2008 - 16:36

Jabbex
  • Jabbex
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Tja jag beställde min eee 901 från clove i söndags, finns det något tracker nummer som man kan kolla upp hur långt sitt packet har kommit (jag vet att de inte har inne 901:an förren den 24 juli.....men men)

Tycker det är lite dåligt eftersom utan er HÄR skulle jag inte vetat att den var slut!!

De har inte ens kunnat skicka ett mail för att meddela mig om detta !!!
Om de får in dem igen på torsdag, när kan jag beräkna att jag ska få min (jag har tagit DHL)..... måndag nästa vecka, eller??

Postad 22 July 2008 - 20:17

Unregistered0995e388
  • Unregistered0995e388
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Tja jag beställde min eee 901 från clove i söndags, finns det något tracker nummer som man kan kolla upp hur långt sitt packet har kommit (jag vet att de inte har inne 901:an förren den 24 juli.....men men)

Tycker det är lite dåligt eftersom utan er HÄR skulle jag inte vetat att den var slut!!

De har inte ens kunnat skicka ett mail för att meddela mig om detta !!!
Om de får in dem igen på torsdag, när kan jag beräkna att jag ska få min (jag har tagit DHL)..... måndag nästa vecka, eller??

Varför stå i kö på nåt som kommer att vara gammalt när man får det? Jag menar, Eee 904, 1000 m.fl är ju alldeles runt hörnet!

Postad 22 July 2008 - 20:38

Jabbex
  • Jabbex
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Varför stå i kö på nåt som kommer att vara gammalt när man får det? Jag menar, Eee 904, 1000 m.fl är ju alldeles runt hörnet!

Eftoersom;

-904: an har en 8.9 tum skärm, men med 1000:s skal. prestandan är den samma som 901. (förutom--- större disk, större tangent bord)

-1000: har en större disk, men hela pcn är större än 901:an-

Varför köpa en 10 tums dator när man är ute efter en liten ?? och när prestandan är nästan den samma??

Därför väntar jag på det "äldre" :D

Postad 22 July 2008 - 23:12

dattacine
  • dattacine
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Sitter det inte en 4GB snabbare SSD i Asusen som man bör lägga OS:et på och en större och långsammare 8/16 för lagring av filer? Är det på det viset spelar det ju liten roll om den stora disken är långsammare eftersom den ändå bara ska spela upp nån film. Mjo, kanke om man har tänkt sig att fylla den med spel.
Vet att det var så tidigare iaf, men är det nåt man ändrat på med senare modeller eller?

Postad 22 July 2008 - 23:12

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

• 695 inlägg
  • 0

Om man köper till ett Sd kort med 20mb läs/skriv hastighet och installerar OS:et på det istället då...... Skulle det funka tro..

Den tanken har slagit mig också, men jag tror tyvärr att den vanliga SD-läsaren inte går att köra OS på utan endast användas som en vanlig lagringsenhet. Är inte säker på att det är så, men jag har heller inte läst om någon som kört den varianten.

Postad 22 July 2008 - 23:24

dattacine
  • dattacine
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0

Denna är klart intressantast då den även har touchscreen. :P http://www.gigabyte....?ProductID=2835

Lite bättre upplösning också, men det behöver ju inte vara en bättre skäm för det iofs. Finns det några prisuppgifter på den än.
Kommer den ha multitouchfunktion på paden är kanske den största frågan för mig. Verkar ju riktigt smidigt det där. Ungefär som Operas mouse gestures när man sitter med en primitiv mus, men ännu bättre.
Sen är frågan vad battertiden blir. Den första billiga ultrakompaka som tar sig över 6 timmar kommer jag ha svårt att välja bort.

Postad 22 July 2008 - 23:31

MrLocke
  • MrLocke
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
EEE PC 901 har en batteritid på 6 h och över om man snålkör den! MSI Wind har inte 8 timmars batteritid som en här på forumet skrev tidigare, den har 2,5-5,5 h beroende på modell!

Postad 23 July 2008 - 08:54

Unregistered0995e388
  • Unregistered0995e388
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
[quote name='dattacine' date='Jul 23 2008, 00:24 ' post='1996702']
Lite bättre upplösning också, men det behöver ju inte vara en bättre skäm för det iofs. Finns det några prisuppgifter på den än.
Kommer den ha multitouchfunktion på paden är kanske den största frågan för mig. Verkar ju riktigt smidigt det där. Ungefär som Operas mouse gestures när man sitter med en primitiv mus, men ännu bättre.
Sen är frågan vad battertiden blir. Den första billiga ultrakompaka som tar sig över 6 timmar kommer jag ha svårt att välja bort.

Jag väntar till jul med att köpa och denna är mig varmast just nu, på grund av touchscreen. Ska ha den till allt möjligt, bl.a. som mp3, DVD och främst gps i bilen. Att det då går att vända på skärmen och få den helt platt men ändå kunna använda den utan t-bord är en klar fördel!
Det blir också en OCZ 64 gb i den istället för den mekaniska disken, vida snabbare och strömsnålare. :P

Redigerat av Unregistered0995e388, 23 July 2008 - 08:57.

Postad 23 July 2008 - 10:39

dattacine
  • dattacine
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Kommer nog också att vänta ett tag(om det blir ett par månader eller fram till jul får man väl se) med att köpa så man får se vad osm dyker upp.
Justja, tänkte inte på att det går att fälla ihop den med skärmen utåt också. Det ger ju helt klart lite mer användbarhet. Touchscreen verkar ju iofs gå att uppdatera Eee med om man vågar. Dock får den inte bli så mycket större än Eee.
Utvecklingen när det gäller SSD kan ju gå ganska fort, speciellt nu när efterfrågan ökar iom boomen av minilaptops, så snart finns nog bra presterande diskar till humana priser.

Klämde f.ö. på en macbook air igår. Rätt tunna och läckra, men inte billiga nånstans.

Postad 23 July 2008 - 12:32

Poka64
  • Poka64
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
En 901:a är på ingång från hong kong för min del, Linux-versionen. Kommer troligtvis få den på måndag :P

Postad 23 July 2008 - 12:40

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

• 713 inlägg
  • 0
Hej på er,
Här kommer en länk till en bra recnsionssida för 901:an.
http://www.mobilecom...eee-pc-901.html

Här kommer ytterligare en länk till samma websida men här jämför dom de tre kändaste mini-pc med varandra
http://www.mobilecom...omparisons.html

Vad som oroar mig är tjockleken på 901:an, den är hela 40 mm tjock !!!!

Ni som har den i er hand, vad säger ni om tjockleken ???
(Jag vet alla många vill prata väl om det man köpt men jag hoppas på ärliga svar här)

Bifogad fil  size_comparison.jpg   29.7K   0 Antal nerladdningar

Tacksam för er input,
//Peter

Redigerat av arcspin, 23 July 2008 - 12:50.

Postad 23 July 2008 - 12:46

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

• 713 inlägg
  • 0
Raderat av mig själv då jag missförstod ett inlägg.

Cheers...

Redigerat av arcspin, 23 July 2008 - 13:14.

Postad 23 July 2008 - 13:09

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

Den kommer inte (så vitt jag vet) att ha touchscreen lkt en tablet-pc, alltså den kommer inte gå att vända skärmen.
Det ser man tydligt om man tittar på hur gånggärnen är på 901:an, ska man kunna vrida och vända skärmen måste det vara ett gångjärn i mitten inte vid sidorna som på 901:an

Han pratar om Gigabytes version nu.Kan du också se i hans inlägg med tanke på vilken inlägg han citerar..

Redigerat av Unregistered0354d681, 23 July 2008 - 13:10.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.