Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Samsung SGH-i780 *

356 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung SGH-i780 128MB RAM (Mobiltelefoner) 1 8.374998 (7) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 01 March 2009 - 22:47

Saffe
  • Saffe
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hur tusan gör man med installationen om man har en mac? :blush: Har fått stora problem med Wifi nu, hittar inte mitt nätverk ö.h.t. Testat återställa telefonen ett par gånger men ingen skillnad. Riktigt jobbigt

Postad 02 March 2009 - 18:56

frav
  • frav
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Hur tusan gör man med installationen om man har en mac? :wacko: Har fått stora problem med Wifi nu, hittar inte mitt nätverk ö.h.t. Testat återställa telefonen ett par gånger men ingen skillnad. Riktigt jobbigt

Man skaffar en PC. :)

Postad 02 March 2009 - 19:03

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Går den inte att flasha från minneskortet som på HTCs lurar?

Idealet är att flasha från minneskortet om det går. Överlägset stabilast. Kolla upp det.

Gäller samma princip som hos HTC innebär det att man startar luren i bootloader-läge och låter den läsa in ROMen på minneskortet.

Annars blir det till att installera Windows om sådan möjlighet saknas.

Postad 03 March 2009 - 19:29

Saffe
  • Saffe
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Jag flashade om den på jobbet så det är lugnt nu ^^ Måste hålla med snurrbo om att Idag-skärmen blev sämre efter uppdateringen men det går ju att ordna. En sak som också är rätt störande är att telefonen alltid vill koppla upp sig via 3g-nätet i stället för w-lan då det finns tillgängligt. Någon som har en lösning på det? Gärna en annan än att stänga av telefon-delen ^^

Postad 04 March 2009 - 15:23

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hade missat detta totalt, att 6.1 var släppt. Jag tittar ju på samsung.se. Vilket skämt! Att de inte har uppdaterat sin sida med info om att 6.1:an är släppt. Ska uppdatera telefonen ikväll. Hoppas inget går åt skogen nu bara, som de brukar göra ;)

Postad 04 March 2009 - 23:11

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Nu har jag uppdaterat telefonen! Det första jag gjorde när jag kom hem var att köra spbackup och gjorde en fullständig backup till minneskortet. Och sedan installerade jag Microsoft ActiveSync 4.5 på min dator och tänkte jag skulle göra en backup på alla mina kontakter till min dator. Men då visade de sig att de gick inte eftersom jag inte hade Outlook installerat. Så jag raderade min activesync profil och sedan installerade Office Outlook på min dator och körde igång sync-programvaran igen. BIG ERROR. När jag valde att radera activesync profilen så raderades _ALLA_ mina kontakter på telefonen. Skitsmart MICROSOFT! Hur fan tänkte man här?! Så jag tänkte, då får jag väl köra in backupen ifrån SPBackup. Men tji fick jag. Den fixade naturligtvis INTE att återställa mina kontakter. Så de va inte så kul. :D

Men men, efter mitt struliga backup så fick jag i alla fall uppdaterat telefonen. Sen efter uppdateringen så fanns inget kvar i telefonen. Alla program och mms etc.. är väck. Så det kan ju vara bra att känna till att hela "system disken" blir tömd. Var noga med att backup:a allt innan du påbörjar en uppdatering av din enhet.

Vidare blir även din idag-skärm blir helt annorlunda och jag måste hålla med de andra, till det sämre! Men det går att konfigurera som tur är. Nu ska jag kolla om min GPS funkar med TomTom utan att jag ska behöva något mellan program för att lura enheten så det funkar. Vidare har jag tänkte se vad mer som är till det bättre eller sämre. Finns det något vettigt att tillägga så hör jag av mig igen :blink:

Postad 05 March 2009 - 00:33

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Har suttit o pulat med telefonen nu.

1. Finns en ny version av PPC Skype. Närmare bestämt 2.5, som faktiskt funkar rätt skapligt. Det går att bli uppringd nu utan att programmet kraschar och ljudet är riktigt nice samt grafiken blir inte utanför skärmen längre.

2. Någon som fått någon version av TomTom att funka på enheten öht? Jag har inte provat med portsplitter ännu. Men det lutar väl mot att jag provar det som sista utväg. Jag får just nu inte heller den medföljande garmin programvaran att hitta min GPS. Numera så visar garmin också "GPS Intermediate Driver" i Garmin. Det gjorde de inte innan för mig. Fast enligt snurrbo så ska ju detta vara korrekt. Fast det funkar ändå inte. Det står bara att den letar efter satelliter hela tiden oavsett.

Om någon har nåt tips så tjoa gärna till.

Annars så rekommenderar jag uppgraderingen. Telefonen känns lite snabbare o en irriterande bugg som jag har haft har nu försvunnit också. Nämligen att när jag klickar på mediafiler så startar mediaspelaren upp som tänkt och inte ett irriterande felmeddelande att programet inte kan starta som den har gjort de senaste tja.. 6 månaderna :blink:

Postad 05 March 2009 - 16:08

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Har fått min GPS att funka med TomTom nu, utan något program i mellan.

Tänkte kolla om fler har problem med Skype. Varje gång jag startar upp skype första gången så kan det inte ansluta till Internet av sig själv utan jag får starta MSN eller Opera först så kan den ansluta. Ett annat problem, som är betydligt värre är

1. Stänger jag ner Skype och sedan startar upp det så får jag aldrig några ikoner eller bilder i programet. Jag ser alltså inte min status och hela programet ser helt trasigt ut. Istället för den tänkta bilden så ser jag en ID-tagg.. typ 234324:12313 där bilden skulle ha varit. Det enda som fixar detta problem är en omstart av hela telefonen. :P

2. Om jag trycker på PWR-knappen då skype är igång (behöver inte ha ett samtal igång) så kraschar Skype. Kombinerar man ovan problem med detta så är det lite irriterande att man måste starta om telefonen efter varje skype session.

Postad 25 March 2009 - 14:48

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

En sak som också är rätt störande är att telefonen alltid vill koppla upp sig via 3g-nätet i stället för w-lan då det finns tillgängligt. Någon som har en lösning på det? Gärna en annan än att stänga av telefon-delen ^^

Om du följer guiden som finns i början av den här tråden ska alla uppkopplingar gå via WiFi om en sån anslutning finns.

edit.
Här är en direktlänk till guiden:
https://www.minhembi...s...t&p=1857220

Redigerat av Snurrbo, 25 March 2009 - 14:49.

Postad 26 March 2009 - 18:43

Hawkis_H
  • Hawkis_H
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Efter en tids fundering har jag precis beställt en Sgh-i780 från återförsäljaren www.nymobil.se .
Jag har läst in mig en del och nu undrar jag mest av nyfikenhet vad ni andra användare har för åsikt efter en tids användning. Fungerar den stabilt? Har ni 6.1 eller 6.0 på enheten?

Har också hört talas om någonting samsung kallar för bizbee. Är det en särskild version av luren och är det troligt att jag får en sådan?

Känner någon till om det finns "Nödladdare" till denna modell till salu av någon svensk butik?

Postad 27 March 2009 - 10:04

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Jag kör numera 6.1 på min i780. Det känns lite snabbare än 6.0 men uppstarten tar betydligt längre tid än med 6.0. "idag"-skärmen är helt annorlunda men går att installera separat på 6.0 om man vill ha den där. Den är också något stabilare med 6.1 än 6.0 (som också känns väldigt stabilt).

Har inte hört talas om bizbee men efter att ha googlat på namnet får jag intrycket av att det enbart är ett namn på Samsungs telefoner som vänder sig till yrkesfolk. Jag tror inte i780 är annorlunda mot tidigare förutom möjligtvis att de nya skeppas med 6.1 och har senare firmware.

Sökte lite snabbt och hittade ett par nödladdare som kanske kan fungera.
http://www.eksitdata...CFUQI3wod9kwJtw
http://www.parnass.s...CFYQH3wodFk6qsg

Postad 30 March 2009 - 10:39

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Efter en tids fundering har jag precis beställt en Sgh-i780 från återförsäljaren www.nymobil.se .
Jag har läst in mig en del och nu undrar jag mest av nyfikenhet vad ni andra användare har för åsikt efter en tids användning. Fungerar den stabilt? Har ni 6.1 eller 6.0 på enheten?

Har också hört talas om någonting samsung kallar för bizbee. Är det en särskild version av luren och är det troligt att jag får en sådan?

Känner någon till om det finns "Nödladdare" till denna modell till salu av någon svensk butik?

Mina intryck

Positiva:
+ Bra batteritid om man bara använder den som en telefon.
+ Optiskmus fungerar förvånansvärt bra.
+ Skönt tagentbord
+ Ibland de snabbaste WM-lurarna
+ Du kan spela upp de flesta divx-filmer direkt på telefonen utan att först konverta om dem eftersom CPU:n är snabb nog.
+ MSN Messenger funkar riktigt bra, speciellt nu i WM 6.1.

Negativa:
- Mycket dålig kamera. Tänk dig en av de tidiga SE kamerorna. *MYCKET* illa för en telefon som kostar 4500kr än idag!
- Batteriet tar slut på ca 12 timmar om du låter exempelvis MSN Messenger hålla igång gprs-anslutningen under en arbetsdag.
- När du slår ett vanligt telefon nr rakt upp och ner på telefonen så missar telefonen ibland eftersom den försöker söka efter en träff i adressboken och senaste slagna nummer. Så det blir ett knäppt "lagg" som gör att den missar vissa nedtryckningar ibland. Mycket dåligt.
- Skype fungerar fortfarande mycket dåligt. Dock betydligt bättre än i början. Se mina tidigare posts för mer detaljer. Rekommenderar dig Fring om du är hooked på skype.
- Om exempelvis Skype kraschar och du stänger ner alla applikationer med taskmanagern så är minnet fortfarande korrupt och skype kan inte visa några bilder. Det enda sättet att "städa upp" minnet är att starta om telefonen vilket tar flera minuter. Vilket är ett tydligt tecken på att telefonen inte städar upp applikationer som inte har använt minnet helt bra. Detta gäller dock för alla WM6.1-lurar och inte specifikt för just 780. Nu är dock Skype en beta men jag tycker ändå OS:et borde kunna städa upp efter apps som är dåliga då man har själv valt att döda allt.
- Telefonen tar lika långtid att starta upp ifrån helt avständ som en slö Vista dator.

Så det finns en del brister med telefonen men överlag är jag nöjd. Man får ändå se på alla möjligheter man får med denna telefon.

Redigerat av radx, 30 March 2009 - 10:41.

Postad 01 April 2009 - 11:28

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Håller med om det mesta i din lista men vill gärna poängtera att flera av minusposterna är generella för alla lurar med Windows Mobile.

Att omstart tar lång tid ser jag inte som nåt stort minus eftersom jag startar om min ungefär en gång/månad. Den är m.a.o. väldigt stabil.

Batterilivslängden är inte den bästa om man kör GPS, WiFi och Blåtand samtidigt men det följer ju med två batterier så jag har hittills aldrig blivit stående med tom lur.

Redigerat av Snurrbo, 01 April 2009 - 11:29.

Postad 02 April 2009 - 01:30

Hawkis_H
  • Hawkis_H
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Gud vad irriterad jag är!

Har lagt in Garmin Mobile XT 5 och en del kartor, låst upp programmet.

IBLAND fungerar gps:en som en dröm och hittar satelliter. Ibland händer absolut ingenting!
Det verkar som att lurjäveln behöver att man hämta "Xtra" information, det vill säga att den kommunicerar via telenätet och ger luren en ungefärlig position först. Detta vill jag inte veta av! Det märkliga är att efter att man utfört "Xtra" och stänger av funktionen, ja då fungerar minsann GPS:en utmärkt, även efter att man startat om Garmin eller till och med telefonen.

Någon som har en bra lösning på problemet?

En sak till som stör, nämnde ju tidigare att jag fått in den svenska versionen av 6.1 med den senaste romen. Problemet är bara att numera kan man ej hålla inne touch-knappen för att kunna välja kopiera, klistra in osv. VIlket gör att man inte kan markera en fil i file explorer utan att luren vill köra filen i sig! Jag vill ha min touch and hold tillbaka, lösning någon?

Postad 02 April 2009 - 09:21

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Hade du "touch and hold" i 6.0? Det tror jag inte jag hade.

GPS:n fungerar nästan alltid bra. Tycker att det kanske tar längre tid att få fix när man kör på batteri. I bilen har jag alltid laddaren i och den hittar oftast var den är inom några sekunder.

Postad 02 April 2009 - 11:47

Hawkis_H
  • Hawkis_H
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Javisst hade jag det, dock var det en annan rom jag lade in, möjligen var det 6.1 det med. Tror PDA var DXHE1, telefonen hade UHE1 (rysk..) Anledningen till att jag hade dessa var att luren var helt totalt död när jag fick den, till synes bortom all räddning. Men med hjälp av Mirage och dessa rom filer fick jag initialt fart på den.

Och jag gillade verkligen funktionen.

Men om man inte får tag i touch and hold, hur löser man då problemet med att markera filer i file explorer utan att få ett felmeddelande eftersom luren försöker öppna filen?

Förstår fortfarande inte hur du får så bra gps-fix. Hur lång tid i snitt tar det och är du säker på att du inte har xtra nedladdning aktiverad?

Postad 02 April 2009 - 14:38

Edmond
  • Edmond
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Någon som vet om man kan fixa så man får leveransrapport på denna telefonen? Om det går hur gör man?

Tack på förhand. :)

Postad 02 April 2009 - 15:17

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Javisst hade jag det, dock var det en annan rom jag lade in, möjligen var det 6.1 det med. Tror PDA var DXHE1, telefonen hade UHE1 (rysk..) Anledningen till att jag hade dessa var att luren var helt totalt död när jag fick den, till synes bortom all räddning. Men med hjälp av Mirage och dessa rom filer fick jag initialt fart på den.

Och jag gillade verkligen funktionen.

Haha! Testade nyss och det är precis så det funkar. Det hade jag ingen aning om. Tack för tipset! :wub:
Versionen jag har i min lur är PXBHK2.

Förstår fortfarande inte hur du får så bra gps-fix. Hur lång tid i snitt tar det och är du säker på att du inte har xtra nedladdning aktiverad?

Jag har Xtra aktiverat men automatisk hämtning avaktiverat så det borde inte snabba upp nånting.

Någon som vet om man kan fixa så man får leveransrapport på denna telefonen? Om det går hur gör man?

Tack på förhand. :)

Menar du för e-post?

Redigerat av Snurrbo, 02 April 2009 - 15:19.

Postad 02 April 2009 - 15:39

Hawkis_H
  • Hawkis_H
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Haha! Testade nyss och det är precis så det funkar. Det hade jag ingen aning om. Tack för tipset! :wub:
Versionen jag har i min lur är PXBHK2.

Jag har Xtra aktiverat men automatisk hämtning avaktiverat så det borde inte snabba upp nånting.

Menar du för e-post?

Men har du touch and hold med den versionen? Och HK2 är väl svenska? Jag har cshk3 för tillfället... Och vadå "det är precis så det funkar" :) ?

Postad 02 April 2009 - 18:08

Edmond
  • Edmond
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Menar du för e-post?

Nej jag menade för sms fast jag hittade det själv, men tack ändå :)

Finns det några program ni kan rekommendera för i780? Har precis skaffat den så finns inte mycket mer än Skype installerat.

Vet någon om Outlook och Msn funkar när man använder wifi? Får det inte att fungera när jag använder wifi men funkar när jag använder 3g.

Redigerat av Edmond, 02 April 2009 - 19:26.

Postad 03 April 2009 - 09:16

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Följ stegen som Snurrbo skrev lite längre bak i denna tråden så fixas ditt problem med Wifi.

Länk: https://www.minhembi...s...t&p=1857220

Postad 03 April 2009 - 10:00

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Men har du touch and hold med den versionen? Och HK2 är väl svenska? Jag har cshk3 för tillfället... Och vadå "det är precis så det funkar" :) ?

Det funkar som man vill. Jag får fram en meny med följande val:
Klipp ut
Kopiera
Byt namn
Ta bort
Skicka
Överför till trådlöst...

Japp jag har svensk lur med svensk WM6.1 installerat.

Postad 03 April 2009 - 10:12

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Nej jag menade för sms fast jag hittade det själv, men tack ändå :)

Finns det några program ni kan rekommendera för i780? Har precis skaffat den så finns inte mycket mer än Skype installerat.

Vet någon om Outlook och Msn funkar när man använder wifi? Får det inte att fungera när jag använder wifi men funkar när jag använder 3g.

Ok bra att det löste sig.

Det finnsa massor av bra program

Några av de jag använder:
Google Maps (Kartor med GPS stöd)
Spb Weather
Spb Online (Väder, TV, Radio mm)
Slide to Unlock 2 "S2U2" (Säkrare tangentlås än det inbyggda (Iphone liknande))
Coreplayer (Mediauppspelning)
Windows Live Messenger
Resco Radio (Online Radio)
Run.GPS (Träningslogg med GPS stöd)
TCPMP (Mediaspelare)
VNC (för att fjärrstyra PC)
Windows Sideshow (för att fjärrstyra Mediacenter)
MobileRegistryEditor
Total Commander

Vad gäller WiFi så borde det lösa sig om du följer guiden. Problemet är att telefonen (beroende på nätoperatör) i första hand kopplar sig mot nätoperatörens proxy. Guiden vänder på prioriteten så att telefonen alltid i första hand använder WiFi om det är tillgängligt.

Postad 03 April 2009 - 13:26

Edmond
  • Edmond
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Vad gäller WiFi så borde det lösa sig om du följer guiden. Problemet är att telefonen (beroende på nätoperatör) i första hand kopplar sig mot nätoperatörens proxy. Guiden vänder på prioriteten så att telefonen alltid i första hand använder WiFi om det är tillgängligt.

Jag följde din guide, tack så mycket för den nu kan jag surfa med wifi men jag undrar varför man inte kan använda Messenger med wifi? Eller jag får det i alla fall inte att fungera

Redigerat av Edmond, 03 April 2009 - 14:55.

Postad 04 April 2009 - 02:07

Hawkis_H
  • Hawkis_H
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Det funkar som man vill. Jag får fram en meny med följande val:
Klipp ut
Kopiera
Byt namn
Ta bort
Skicka
Överför till trådlöst...

Japp jag har svensk lur med svensk WM6.1 installerat.

Så är skall det ju funka. Om det fungerar d.v.s. Jag får inte upp någon sådan meny! Dock om jag ställer om musen till en 4-vägsnavigation, då dyker den minsann upp. Riktigt irriterande. Och i introduktionen där man skall testa funktionen, då funkar det alldeles utmärkt. Några förslag? Har lagt in pxbhk2 för säkerhets skull, samma resultat.

Postad 07 April 2009 - 09:09

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Så är skall det ju funka. Om det fungerar d.v.s. Jag får inte upp någon sådan meny! Dock om jag ställer om musen till en 4-vägsnavigation, då dyker den minsann upp. Riktigt irriterande. Och i introduktionen där man skall testa funktionen, då funkar det alldeles utmärkt. Några förslag? Har lagt in pxbhk2 för säkerhets skull, samma resultat.

Testade också med muspekaren aktiverad och det är som du skriver. Det funkar bara när pekplattan är i fyrvägsläge. Jag har den alltid inställd så så för mig gör det inte så mycket men gillar man muspekaren är det ju riktigt dumt att det inte funkar lika.

Jag följde din guide, tack så mycket för den nu kan jag surfa med wifi men jag undrar varför man inte kan använda Messenger med wifi? Eller jag får det i alla fall inte att fungera

Det funkar för mig men testa att starta internet explorer eller opera först så du tvingar en uppkoppling mot internet via WiFi. Det kan vara så att Messenger inte klarar att skapa uppkopplingen själv. Det finns även olika versioner av Messenger. Det kan skilja mellan dom.

Postad 13 April 2009 - 15:15

Hawkis_H
  • Hawkis_H
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Testade också med muspekaren aktiverad och det är som du skriver. Det funkar bara när pekplattan är i fyrvägsläge. Jag har den alltid inställd så så för mig gör det inte så mycket men gillar man muspekaren är det ju riktigt dumt att det inte funkar lika.

Jag har varit i kontakt med samsung om detta, väntar på svar.. Förhoppningsvis inser de sitt misstag och släpper en ny uppgradering som löser problemet. Jag tror att detta i grund och botten beror på att det är klart krångligare att modifiera en .rom fil som har valbara språk vid första uppstart. Slött av Samsung med andra ord.

Men då tar jag det som bekräftat att det är samma sak för alla svenska/norska/danska/finska användare som har cshk3 eller xbhk2. Skall meddela Samsung om det med. I want my context menus for the mouse!!!

Postad 16 April 2009 - 07:40

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Meddela gärna här vad svaret från Samsung blir.

Postad 04 May 2009 - 14:57

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Läste för länge sen att i780 har audio/video-ut via multikontakten på sidan men några kablar såg jag aldrig.
Samsung har heller aldrig medgett att det går att få tv-ut på i780.

Nu finns trots allt kablar att köpa på Ebay. Är det nån därute som testat om det funkar?

http://cgi.ebay.com/...abl...:1|294:50

http://msmvps.com/bl...a-and-i780.aspx

Postad 05 May 2009 - 21:21

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Jag har nu försökt få klarhet i om det verkligen ska gå att koppla telefonen till en tv med kablar liknande den på Ebay men det verkar inte gå. Jag avråder därför alla att köpa såna kablar även fast det står i annonsen att det ska gå. De som säljer såna kablar verkar helt enkelt luras.

Postad 07 May 2009 - 23:24

Kdf
  • Kdf
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Någon som kan hjälpa mig, jag köpte en redan omflashad i780 nyligen men jag skulle vilja "prova" tangent bordet som det är tänkt och även ha språket i telefon på Svenska, jag har provat litwe olika roms själv redan men vill som sagt prova svenska 6.1 med rätt "hårda"tangentbords funktionerna så som ÅÄÖ mm

finns den som "rom" så jag kan använda Mirage?

har provat att ändra i filen med en hex editor men hittar bara ett ställe där det står i780 i updatern jag tanka från samsung och även om jag provat olika kombinationer så funkar det inte?

Postad 08 May 2009 - 18:07

xrmagnus
  • xrmagnus
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hur lägger man in en 780i som usb modem på en laptop??

Har någon en länk till en guide??

/Magnus

Postad 09 May 2009 - 11:54

Kdf
  • Kdf
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Någon som kan hjälpa mig, jag köpte en redan omflashad i780 nyligen men jag skulle vilja "prova" tangent bordet som det är tänkt och även ha språket i telefon på Svenska, jag har provat litwe olika roms själv redan men vill som sagt prova svenska 6.1 med rätt "hårda"tangentbords funktionerna så som ÅÄÖ mm

finns den som "rom" så jag kan använda Mirage?

har provat att ändra i filen med en hex editor men hittar bara ett ställe där det står i780 i updatern jag tanka från samsung och även om jag provat olika kombinationer så funkar det inte?

Har fått det att funka har nu officiella svenska 6.1 i telefon, var bara att med en hex editor ändra infon i update.exe filen

nu vill jag bara få reda på om jag kan flasha om telefon med ett "snyggare" rom och ändå ha kvar mitt svencka tangent bord både i och på telefon

Redigerat av Kdf, 09 May 2009 - 11:55.

Postad 12 May 2009 - 13:14

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Har fått det att funka har nu officiella svenska 6.1 i telefon, var bara att med en hex editor ändra infon i update.exe filen

nu vill jag bara få reda på om jag kan flasha om telefon med ett "snyggare" rom och ändå ha kvar mitt svencka tangent bord både i och på telefon

Finns lite varianter här men jag avråder från labbande om du inte är helt säker på vad du gör.

Hur lägger man in en 780i som usb modem på en laptop??

Har någon en länk till en guide??

/Magnus

I startmenyn/program finns ett program som heter Internetdelning. Starta det (och ha USB-kabeln inkopplad) så får du automagiskt en internetanslutning (välj USB i dialogrutan som visas). Funkar lätt som en plätt.

Jag letar efter en kabelsplitter som ger möjlighet att ladda telefonen samtidigt som jag t.ex. har en ljudkabel eller headset ansluten. Nån som vet var man kan hitta en sån kabel?

Redigerat av Snurrbo, 12 May 2009 - 13:15.

Postad 13 May 2009 - 18:19

lindell21
  • lindell21
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Fick panik lite för tidigt xD en hard reset o allt funka igen :unsure:

Redigerat av lindell21, 13 May 2009 - 19:57.

Postad 15 May 2009 - 14:38

Edmond
  • Edmond
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Någon som vet om det finns gratis kartor som man kan ladda ner? Har inte lust att betala för Garmins kartor direkt då jag aldrig fick det att fungera under provperioden.

Redigerat av Edmond, 15 May 2009 - 14:38.

Postad 28 May 2009 - 14:39

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Hur menar du med gratis kartor? Garmin använder kartor från Navteq och det gör flera andra GPS-program också. Google maps är gratis men då laddas kartorna via telenätet eller Wi-Fi och bara för den position du är på. Är man utomlands blir det ruskigt dyrt att ha det så.

Vad funkade inte med Garmin? Jag använder det hela tiden och det är inga stora problem. Ett par gånger har programmet fått spel och trott att jag är mitt ute i Östersjön. En gång bytte det till nattläge mitt på dagen men för det mesta funkar det klockrent.

Postad 28 May 2009 - 19:02

Johnnyhuynh93
  • Johnnyhuynh93
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
hej!

har någon bestäält en samsung i780 hos www.nymobil.se??
är det svensk??är å,ä och ö med ??

Mvh johnny

Postad 28 May 2009 - 20:32

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

hej!

Mvh johnny

Det är nog enklare att fråga butiken istället. [email protected]

Postad 29 May 2009 - 06:27

Edmond
  • Edmond
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

hej!

Mvh johnny

Kan inte svara på din fråga men varför köper du inte den här istället: http://www.teknikked...-p-1145556.html en hel del billigare och den har å,ä och ö.

Postad 29 May 2009 - 19:54

Johnnyhuynh93
  • Johnnyhuynh93
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Kan inte svara på din fråga men varför köper du inte den här istället: http://www.teknikked...-p-1145556.html en hel del billigare och den har å,ä och ö.

har redan beställt från nymobil.se för 199kr /mån i 12månader
men tenikkedjan och nymobil har samma address :S

Postad 05 June 2009 - 20:44

Saffe
  • Saffe
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Den här tråden är inte så aktiv längre men ni som iaf är inne och läser ibland kan spana in länken här nedan. Några flitiga killar har fixat Manila 2D, med andra ord Htc's touch flo, till i780. Har själv följt anvisningarna i länken och det funkar bara fint. Vissa flikar ser däremot lite konstiga ut men gränssnittet i sig är egentligen till skärmar med upplösningen 240x320

http://forum.xda-dev...ad.php?t=430325

Edit: Funkar inte alls så bra för mig. Varken musik-fliken eller väder-fliken fungerar, dom är helt blanka :/ Dessutom har jag ingen text på klock-fliken, endast själva klockan synlig. Lite små kosmetiska fel här och där också men det ska nog gå att lösa

Redigerat av Saffe, 06 June 2009 - 10:46.

Postad 27 June 2009 - 07:35

holma
  • holma
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Tjena.

Har haft en sådan här i snart ett år nu, och är i stora drag skitnöjd. Har dock ett problem som nu på slutet nästan blivit löjligt jobbigt och tänkte då kolla om ngn annan råkat ut för samma.

Den 780 jag fick hade en egenhet att ibland (typ var 30 samtal) så mutade den min högtalare så jag inte hörde motparten. Det var dock ganska lätt åtgärdat genom att jag satte på högtalartelefonen och sedan stängde av den igen för att återgå till "vanligt" samtal.

Nu för någon vecka sedan så orkade jag dock inte med detta utan lämnade in detta för service/garanti. Då fick jag en ny utbyteslur (StjärnaFyrkant gjorde så med dessa lurar). Denna nya lur betedde sig likadant, men med den skillnaden att det är otroligt mycket mer frekvent, samt att det inte går att fixa på samma sätt som på den gamla. Denna måste jag faktiskt boota om då detta händer. Jag lackade ur och åkte på *# igen, och fick en ny utbyteslur. Även denna beter sig exakt likadant (Ljudet försvinner både för mig och för motparten, enda som fixar det är en omboot).
Detta leder mig att tro att det inte är telefonen det är fel på, utan att jag lyckas komma åt ngn knapp eller så. Så dåligt kvalle kan det väl inte vara? Samma fel på två nya utbyteslurar låter helt insane.

Vad tror ni?

Postad 28 June 2009 - 18:59

poserdonut
  • poserdonut
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag kör telenor på min i780 och lyckas inte få mms att fungera, någon som har några tips?

Postad 08 July 2009 - 13:20

mon
  • mon
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej

Jag råkade välja Engeksla första gången jag startade telefonen. Anledningen till detta är att jag vill att allt ska vara på engelska. Tyvärr visade det sig att tangentbordslayouten blir fel och nu kan jag inte lösa detta utan att behöva skicka in telefonen för "ominstallation".

Denna fråga skickade jag till Samsung:
--
Första gången jag startade telefonen valde jag 'engelska' eftersom det är vårat koncernspråk. Regional Settings ska dock vara svenska.

Mitt problem är att tangentbordslayouten är fel. Tangentbordet är ju svenskt, men layouteten är US.

Telefonen använder nu zylonite_keypad_Us.dll som drivrutin och jag har inte tillgång till någon annan. Jag kan tänka mig att ni har tillgång till en hel del olika zylonite_keypad-filer. Jag behöver den som ska användas till ett svenskt tangentbord.
--

Samsung svarade att dom inte kan hjälpa mig.

Nu hoppas jag att det finns någon här som kan hjälpa mig. Kan man få tag i den svenska filen? Går den befintliga att ändra (hex-edidor eller liknande)?

DriverName i registryt \HKLM\HARDWARE\DEVICEMAP\KEYBD\ pekar ut zylonite_keypad_Us.dll.

Postad 20 July 2009 - 09:29

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Tjena.

Har haft en sådan här i snart ett år nu, och är i stora drag skitnöjd. Har dock ett problem som nu på slutet nästan blivit löjligt jobbigt och tänkte då kolla om ngn annan råkat ut för samma.

Den 780 jag fick hade en egenhet att ibland (typ var 30 samtal) så mutade den min högtalare så jag inte hörde motparten. Det var dock ganska lätt åtgärdat genom att jag satte på högtalartelefonen och sedan stängde av den igen för att återgå till "vanligt" samtal.

Nu för någon vecka sedan så orkade jag dock inte med detta utan lämnade in detta för service/garanti. Då fick jag en ny utbyteslur (StjärnaFyrkant gjorde så med dessa lurar). Denna nya lur betedde sig likadant, men med den skillnaden att det är otroligt mycket mer frekvent, samt att det inte går att fixa på samma sätt som på den gamla. Denna måste jag faktiskt boota om då detta händer. Jag lackade ur och åkte på *# igen, och fick en ny utbyteslur. Även denna beter sig exakt likadant (Ljudet försvinner både för mig och för motparten, enda som fixar det är en omboot).
Detta leder mig att tro att det inte är telefonen det är fel på, utan att jag lyckas komma åt ngn knapp eller så. Så dåligt kvalle kan det väl inte vara? Samma fel på två nya utbyteslurar låter helt insane.

Vad tror ni?

Har aldrig haft något sånt problem med min. Har en kollega på jobbet med samma sorts lur och han har heller aldrig sagt något om nåt sånt problem.

Hej

Jag råkade välja Engeksla första gången jag startade telefonen. Anledningen till detta är att jag vill att allt ska vara på engelska. Tyvärr visade det sig att tangentbordslayouten blir fel och nu kan jag inte lösa detta utan att behöva skicka in telefonen för "ominstallation".

Denna fråga skickade jag till Samsung:
--
Första gången jag startade telefonen valde jag 'engelska' eftersom det är vårat koncernspråk. Regional Settings ska dock vara svenska.

Mitt problem är att tangentbordslayouten är fel. Tangentbordet är ju svenskt, men layouteten är US.

Telefonen använder nu zylonite_keypad_Us.dll som drivrutin och jag har inte tillgång till någon annan. Jag kan tänka mig att ni har tillgång till en hel del olika zylonite_keypad-filer. Jag behöver den som ska användas till ett svenskt tangentbord.
--

Samsung svarade att dom inte kan hjälpa mig.

Nu hoppas jag att det finns någon här som kan hjälpa mig. Kan man få tag i den svenska filen? Går den befintliga att ändra (hex-edidor eller liknande)?

DriverName i registryt \HKLM\HARDWARE\DEVICEMAP\KEYBD\ pekar ut zylonite_keypad_Us.dll.

Jag har gjort en svensk ROM-fil som du kan få om du vill. När du laddat in den kan du sen direkt ladda ner den svenska versionen av Mobile 6.1 och ladda in i din lur.

När man laddat telefonen med en ny ROM-fil blir den oskuld igen och man får välja språk vid första uppstarten.

Postad 28 July 2009 - 21:44

HarmanKardon
  • HarmanKardon
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Har nu uppdaterat till WM 6.1. Men nu fungerar det inte att synca med ActiveSync. I ActiveSync på datorn står det bara "hämtar inställningar" fast ingenting händer. Är det någon som fått samma men lyckats ordna detta?

Tack på förhand!

//HK

Hahaha!! Läste igenom tråden igen och läste mitt egna inlägg (#42), nu funkar det igen! =)

Redigerat av HarmanKardon, 29 July 2009 - 08:23.

Postad 30 July 2009 - 10:10

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
På xda-developers är det en grupp som skapat en Linuxkärna för i780. Den utvecklas vartefter. Om nån vill testa kan ni läsa mer här: http://forum.xda-dev...;highlight=i780

Här är en video där Android bootas upp på i780. http://www.youtube.c...h?v=9xpEe_qWpEc

Postad 02 August 2009 - 09:19

holma
  • holma
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Problem solved. Det var en programvara som bråkade. Verkar fungera klockers nu igen.

Tjena.

Vad tror ni?

Postad 28 August 2009 - 18:48

Unregistered7ef7aff4
  • Unregistered7ef7aff4
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Har köpt en begagnad i780. Tyvärr funkar inte å, ä och ö. Menyerna är på engelska och jag lyckas inte ställa om språket. Läste i tråden att flera har haft det problemet, är det någon som löst det?

Dessutom funkar inte nedladdningen av uppdateringen till 6.1, uppdateringsfilen kan inte öppnas/sparas på Samsungs hemsida. Det råkar inte vara någon som har sparat filen på sin dator? XP- eller vista-versionen spelar ingen roll.

Annars måste jag säga att det är en kanontelefon fast den har något år på nacken!

Redigerat av Unregistered7ef7aff4, 28 August 2009 - 18:48.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.