Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canon HF10 och HF100

470 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 July 2008 - 12:26

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Efterföljare till HF10 på gång i Japan

Dubbelt så stort inbyggt minne och 40% högre max bitrate låter inte så dumt. Tråkigt att den bara kommer att släppas i Japan dock... :P Men jag antar att vi kommer få en med motsvarande spec fast kanske ett halvår senare eller nåt.

Postad 24 July 2008 - 01:29

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

SVT:s HD-sändningar är i 25p och jag kollade på Allsång på skansen i HD 25p och det ser ju riktigt bra ut och de gör även snabba rörelser ibland med kranen.

Som sagt, SVT HD kör 25p och alla tv-team i Europa använder PAL så det är inget konstigt med formatet.

nej, SVTHD sänder i 720p50. för inköpta produktioner innebär det väl oftast bara att 25p dubbleras, men deras egna produktioner kan jag nästan garantera är i 50p, då SVT varit bland de i EBU som stridit hårdast för 720p50 som gemensam europeisk standard.

får nog nästan bli en hf10 nu när canon kör sin cashbackkampanj. den ser ju grymt lovande ut.

Postad 24 July 2008 - 11:05

tugger
  • tugger
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Efterföljare till HF10 på gång i Japan

Samma optik och inget matrial utgett för gransking, låter bara som det koncept man körde med ixus, inga stora skillnader, sen brukar optik kalkyleras rätt nätt gentimot vad inspelningen snappar upp för att inte produktionskostnader ska vara mer än nödvändigt så jag tippar på att man märker ingen skillnad.

Dock med dessa nya 32gb kort ser jag ingen anledning att köpa en kamera med hdv/dv/hårddisk/bluray längre, jag hoppas tillverkarna och konsumenter tänker likadant så man kan skära ner på antalet modeller och prispressa och utöka utbudet på dessa minneskort-kameror.

Redigerat av tugger, 24 July 2008 - 11:56.

Postad 24 July 2008 - 19:45

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
outdoor_miner

Ja, helt rätt, PAL 720/50p kör dom med.. jag drog en korkad slutsats då jag såg ett avsnitt av allsång på skansen i 1280x720 25p :-|

HF11 verkar intressant. Högre bitrate för bla. snabba rörelser låter bra och kanske löser det där med "ryckigheten"

Redigerat av Chippe, 24 July 2008 - 22:35.

Postad 26 July 2008 - 15:44

matkol
  • matkol
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hej
Jag har köpt en Canon HF10 och har börjat att filma.
Dock har jag några frågor eftersom jag är nybörjare.

Hur konverterar man en färdigredigerad film om man vill spela upp den i t ex
Mediaplayer eller vanlig DVD-spelare för att dela med sig till vänner och släkt som inte har tillräckligt bra utrustning, läs HD?

Kan man förstöra en DVD-spelare om man bränner AVCHD-format till en vanlig DVD-skiva och sedan spelar upp den eller är det nödvändigt att ändra format?

Vilket format är att föredra i DVD respektive Blu-ray?

Vilken upplösning ska man spela in i, 25p eller 50i?

Vilket redigeringsprogram är bra och som klarar av att bränna i Blu-ray?

Som ni förstår har jag mycket att lära mig och är tacksam för svar/råd.

Med vänlig hälsning
Mattias.

Postad 27 July 2008 - 01:01

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0
Finns det någon som kan tipsa om var man hittar en svensk manual till HF10 för nerladdning? Engelsk har jag hittat men inte svensk.

Postad 27 July 2008 - 11:33

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0

Hej
Jag har köpt en Canon HF10 och har börjat att filma.
Dock har jag några frågor eftersom jag är nybörjare.

Hur konverterar man en färdigredigerad film om man vill spela upp den i t ex
Mediaplayer eller vanlig DVD-spelare för att dela med sig till vänner och släkt som inte har tillräckligt bra utrustning, läs HD?

Kan man förstöra en DVD-spelare om man bränner AVCHD-format till en vanlig DVD-skiva och sedan spelar upp den eller är det nödvändigt att ändra format?

Vilket format är att föredra i DVD respektive Blu-ray?

Vilken upplösning ska man spela in i, 25p eller 50i?

Vilket redigeringsprogram är bra och som klarar av att bränna i Blu-ray?

Som ni förstår har jag mycket att lära mig och är tacksam för svar/råd.

Med vänlig hälsning
Mattias.

Om du vill spela upp i t.ex Windows Media Player funkar t.ex Windows Media -formatet bra (wmv).
Ska du bränna en vanlig DVD som fungerar i standard dvd-spelare finns det ofta färdiga DVD-settings i de flesta video-editeringsprogram (annars är det vanlig MPEG2).

Du förstör inte en DVD-spelare för att du spelar upp ett format den inte hanterar. Det blir bara ingen bild och så säger den typ "okänt format". Thats it. Du kan bränna AVCHD-filer på en vanlig dvd-skiva och spela upp t.ex genom din dator, men inte en standard stationär dvd-spelare, vad jag vet.

Formatet för vanlig DVD är mpeg2. Blu-ray tror jag är m2ts, precis vad man får ut från kameran.

25p eller 50i är inte direkt upplösningen utan mer bild-frekvensen. Vilken du ska köra är en smaksak och beroende på vad du ska filma etc. Någon mer insatt kan kanske svara mer ingående på den biten.

Personligen gillar jag Sonys Vega. Har ingen erfarenhet av att bränna Blu-ray dock.

Rätta mig någon om jag har fel i något.

Postad 30 July 2008 - 00:05

KkkkkkTzs
  • KkkkkkTzs
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag kollade filmklippet från Chippe, Inlägg #225 (en snabb panorering). Konverterade till mp4, 25p och 50p, å jag gillar 50 riktiga bilder per sekund mycket mer. Blir även bättre om man kör med 100Hz på monitorn.

Två filmklipp i zip-filen:
624x352x25p-750kbps.mp4
624x352x50p-1500kbps.mp4

Bifogad fil(er)

Postad 30 July 2008 - 10:43

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
"Jag kollade filmklippet från Chippe, Inlägg #225 (en snabb panorering). Konverterade till mp4, 25p och 50p, å jag gillar 50 riktiga bilder per sekund mycket mer. Blir även bättre om man kör med 100Hz på monitorn."

Vad betyder detta? Kan kameran spela in i 50p? är det inte bara 25p eller 50i? (jag äger inte kameran än, så jag frågar för jag inte vet :unsure:)
Så för oss som har en 24p förberedd tv (och svensk kamera). Vilket format skall vi spela in i och varför...?!
/Andreas

Redigerat av Unregistered18158689, 30 July 2008 - 10:44.

Postad 30 July 2008 - 11:03

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0

"Jag kollade filmklippet från Chippe, Inlägg #225 (en snabb panorering). Konverterade till mp4, 25p och 50p, å jag gillar 50 riktiga bilder per sekund mycket mer. Blir även bättre om man kör med 100Hz på monitorn."

Vad betyder detta? Kan kameran spela in i 50p? är det inte bara 25p eller 50i? (jag äger inte kameran än, så jag frågar för jag inte vet :unsure:)
Så för oss som har en 24p förberedd tv (och svensk kamera). Vilket format skall vi spela in i och varför...?!
/Andreas

Som jag har tolkat det så 25p är 25st hela bilder/sek.
och 50i är 50st intrelaced bildrutor/sek dvs varje bildruta har bara hälften av linjerna.

därför blir det lika mycket data oavsett 50i eller 25p.

Men beroende på tv kan uplevelsen bli olika....

Så här tror jag det funkar i alla fall...

//Micke

Postad 30 July 2008 - 13:26

tugger
  • tugger
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Jag kollade filmklippet från Chippe, Inlägg #225 (en snabb panorering). Konverterade till mp4, 25p och 50p, å jag gillar 50 riktiga bilder per sekund mycket mer. Blir även bättre om man kör med 100Hz på monitorn.

Två filmklipp i zip-filen:
624x352x25p-750kbps.mp4
624x352x50p-1500kbps.mp4

Även om upplevelsen blir bättre, vilket det är redan konstaterat med använding av bättre codecs och datorprestanda så lider kameran fortfarande av "panoreringshack" och "fokusproblem" vid snabba rörelser. Vilka hävdas dels av vissa berörs av att ccdn är sämre än den som sitter i HV30, vilket kan mycke väl vara sant och annan teori är att bandbredden är för låg, men det tror jag mindre på då det aldrig kan hjälpa nån fokus iaf. Ska bli intressant och se vad som händer efter cashback-erbjudandet, om det kommer nya modeller eller om man prissätter kamerorna lägre. Dock har hf ingen riktig konkurent förutom panasonic sd9 så det kan hända att priset bara står still med.

Redigerat av tugger, 30 July 2008 - 13:32.

Postad 30 July 2008 - 20:04

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0
Köpte en HF100 för 3900kr i usa... ska bli intressant att se hur det funkar med tanke på att jag inte ens kikat på den :unsure:

Postad 01 August 2008 - 16:19

Unregistered2bf0c45d
  • Unregistered2bf0c45d
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Köpte en HF100 för 3900kr i usa... ska bli intressant att se hur det funkar med tanke på att jag inte ens kikat på den :lol:

Antar att det är "NTSC-versionen" mtp priset. Även om nu det inte är NTSC/PAL som gäller så benämns dom så på B&H Photo Video. Skulle inte du kunna ta och filma en snutt och lägga upp ett klipp, typ 20s i rådataformatet?

Postad 02 August 2008 - 08:06

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0

Antar att det är "NTSC-versionen" mtp priset. Även om nu det inte är NTSC/PAL som gäller så benämns dom så på B&H Photo Video. Skulle inte du kunna ta och filma en snutt och lägga upp ett klipp, typ 20s i rådataformatet?

Jepp det är NTSC-versionen från BH... tyvärr kan jag inte testa den förrän om två veckor men återkommer då förutsatt att min dator klarar av att redigera. Det är en Intel Centrino Duo 2Ghz, 2Gb ram. Tror ni det funkar?

Postad 03 August 2008 - 17:32

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Nu har jag gjort en observation där jag panorerat med 50i och 25p och spelat upp med min popcorn hour (1920*1080 50hz p) på min plasmatv (panasonic px80). När jag spelar upp dessa klipp så är 50i betydligt mjukare (riktigt riktigt bra!) medans 25p hackar... Ställer jag istället om popcorn hourn att mata ut 1080p25 så får jag ingen bild alls!! Är det bara jag som upplever interlaced som mjukare?!

Jag vad idag och skulle filma Götheborg (ostindieskeppet) och inser att kameran inte har mycket till vidvinkel...är det någon som provat någon vidvinkellins och i så fall vilken?
/Andreas

Postad 03 August 2008 - 18:18

Unregisteredff5318af
  • Unregisteredff5318af
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag var nog lite väl impulsiv när jag köpte min HF100. Den har legat oanvänd i två månader, så nu säljer jag den istället.
Foto är mitt stora intresse, som jag har sysslat med i 20 år, och som jag nog aldrig kommer att sluta med. Jag har tyvärr inte nog med motivation eller intresse för video (eller tid för den delen)

Som sagt - om någon är intresserad av en sprillans ny (nästan i alla fall - jag har haft upp den ur kartongen, laddat batteriet, och testat den första dagen) HF100 inköpt från Dustin Home 30 maj i år. 10 månader garanti finns ännu kvar.
Ligger i originalkartong med alla manualer, kablar, laddare, fjärrkontroll mm som hör till.

Se länken nedan:
Canon HF100 i nyskick säljes

e-post: [email protected]

Redigerat av Unregisteredff5318af, 03 August 2008 - 20:17.

Postad 03 August 2008 - 23:59

Unregistered3bb25690
  • Unregistered3bb25690
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hejsan,

Jag har precis fått hem en Canon HF100, amerikanska 24P/30P/60i versionen, från en kompis som varit i USA. Har inte hunnnit filmat så mycket. Det jag har filmat har varit i 30P-format. Jag har spelat upp materialet i ImageMixer 3 SE Player som följer med kameran samt i Windows Media Player version 11 (kör en Dual Core AMD 64x med 8GB RAM samt 64-bitars version av Vista). Filmen spelas OK, men man märker en viss eftersläpning när personer rör sig snabbt (har filmat ungarna, snabba rackare!). Har även spelat upp samma material på en Playstation 3, blu-ray spelare men där märker man inget av detta, det ser skitsnyggt ut :) . Riktigt skarp och allt flyter på bra. Det kan vara så att mjukvaruspelarna inte har de bästa CODEC:arna, alternativt att det krävs mer datorprestanda.

För övrigt blir filerna rejält stora, så det gäller att ha stora diskar för lagring.

Postad 04 August 2008 - 09:12

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
har du (Tullinge) provat att sepla upp interlaced och blir det i så fall nån skilland?! Fattar inte varför interlaced blir mjukare för mig...

läste precis detta... citerar Chippe.
"Enligt uppgifter på nätet av ägare till hf10/hf100:
Note that Canon 25p has also compatibility issues since it's stored as 50i (samma för ntsc). If not properly detected and a 2:2 pulldown is not performed you lose resolution. So I would still remove the pull-down to get a real 25p clip to make sure it's played back properly."
Så jag antar att det är detta som gör att filmerna hackar!

/Andreas

Redigerat av Unregistered18158689, 04 August 2008 - 10:04.

Postad 04 August 2008 - 10:52

Unregistered3bb25690
  • Unregistered3bb25690
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Ivil,

Jag spelar upp materialet på en Samsung LCS LE-40 R72 som klarar att visa material i 720p, den klarar varken att visa 1080p eller 1080i. Dock kan den ned-konvertera 1080i. Om jag minns rätt så har jag PS3:an inställd på att spela upp material via HDMI i 720p. Investering i en äkta full HD 1080p LCD får vänta lite. Min datorskärm har upplösningen 1280x1020.

Jag har inte hunnit med några ytterligare tester ännu. Återkommer med mera info.

Hoppas det var svar på din fråga.

Postad 04 August 2008 - 11:33

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Det har nog med codecs att göra som Tullinge misstänker. Det Ivil nämner handlar om att verkligen få ut en progressiv bild med full upplösning men det är väl inget att bry sig om. Ville bara visa att det är mysko att 25p lagras som 50i.

Ivil: 50i är mjukare men det är betyder att varje bild bara innehåller halva upplösningen och ger även en mer "video look" men eftersom 25p/30p verkar hacka aningen för mycket om man inte verkligen kontrollerar filmningen vill de flesta använda interlaced.

Redigerat av Chippe, 04 August 2008 - 12:39.

Postad 04 August 2008 - 11:46

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Om jag väljer att spela upp filmen (1920 * 1080 50i) på datorn så ser man tydligt att filmen är interlaced medans detta upplever jag INTE på tv:n (där flyter filmerna på som smör i solsken!). Beror det då på codec:en?

Jag är mycket intresserad av att höra från er som köpt vidvinkelsobjektiv/lins och batterier och laddare billigt.... Några tips och rekomendationer?!

Vad jag har förstått så är avchd tungt att redigera och att man istället bör konvertera om filmen till ett annan format. Till vilket format?! (jag vet att tex Sony vegas kan redigera avchd men min dator har verkligen svår att spela upp dessa klipp...)

/Andreas

Redigerat av Unregistered18158689, 04 August 2008 - 12:55.

Postad 04 August 2008 - 12:55

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

Om jag väljer att spela upp filmen (1920 * 1080 50i) på datorn så ser man tydligt att filmen är interlaced medans detta upplever jag INTE på tv:n (där flyter filmerna på som smör i solsken!). Beror det då på codec:en?

Jag är mycket intresserad av att höra från er som köpt vidvinkelsobjektiv/lins och batterier och laddare billigt.... Några tips och rekomendationer?!

/Andreas

Ja, du ser att filmen är interlaced på datorn om spelaren inte mixar ihop bilderna. Har du filmat i interlaced och vill visa på webben får du först köra de-interlace i ett redigeringsprogram.
Jo, en tjocktv hanterar interlaced video och en lcd/plasma lägger ihop bilderna då de inte kan visa halva bilder.

Postad 04 August 2008 - 15:33

cikada
  • cikada
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag köpte Canon WD-H37C 0,7x wide-converter till min HF10 på B&H i NYC. Använder den gärna i ffa trånga miljöer. Nackdelen är att kamerans balanspunkt ändras vilket är en aning obekvämt samt att den bli lite större. Bildkvaliten tycker jag inte påverkas alls.

När det gäller redigering så har sedan ett par veckor gått över till Mac och använder än så länge bara iMovie som följer med iMac. Jag bara säger: Varför har jag inte bytt tidigare? Har i all år jobbat med canopus och Premier och ömsom gråtit och skrattat ! Med Macen och iMovie går det lätt som en vind att redigera, lägga ljud o.s.v. Man kan utan några som helst problem bland DV från den gamla kameran med AVCDH fån HF-10 i samma projekt. Otroligt! När jag uttömt möjligheterna i Imovie tänker jag skaffa FinalCutExpress som är lika smidigt men har fler möjligheter.

Har ni inte testat iMac och iMovie så gör det!

Postad 05 August 2008 - 07:40

Unregistered2bf0c45d
  • Unregistered2bf0c45d
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
En fundering inom 'NTSC-området' igen.

Gjorde en kort sekvens i 3D Studio med några objekt som snurrade och rörde på sig i 30-bildrutersintervaller. Renderade ut varje bildruta och startade upp ett NTSC-projekt i Premiere. Brände ut en DVD i NTSC-format och spelade den på min gamla TV och sunkiga DVD-spelare. Det såg bra ut vad jag kunde se. Betyder detta då att:

1. Min 10 år gamla tjock-TV och 5 år gamla 299:- DVD-spelare klarar av att spela NTSC-skivor och det ser fint ut. Då Kommer de flesta andra som sitter med en inte allt för antik DVD-spelare och TV att kunna se en DVD med material som jag filmat med en 'NTSC'-version av HF10?

eller

2. Jag har förväntat mig att det skulle se sämre ut om det inte fungerar som det ska. Nu såg det hyffsat ut men mitt otränade öga klarade inte av att se de effekter och problem som uppstår om en NTSC-film spelas upp. Dvs, det fungerade egentligen inte.

eller

3. Bra tänkt med att testa att göra en film i NTSC med några objekt men det fungerar tyvärr inte att testa så...

Postad 05 August 2008 - 21:09

Unregistered3bb25690
  • Unregistered3bb25690
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
LarsOo ,

Jag tror att de flesta moderna DVD-spelare och även de med ett par år på nacken klarar att hantera både NTSC samt PAL material. Om DVD-spelaren matar ut en PAL-signal så konverterar den NTSC-materialet till PAL innan uppspelning

Postad 06 August 2008 - 10:18

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Kaffebrus.com säljer ersättningsbatteri till denna kamera och enligt dem skall batteritid visas till skillnad från de på ebay fast jag antar att även dessa eller liknande dyker upp där så småningom.

Fraktfritt!

http://www.kaffebrus...-hf100-768.html
http://www.kaffebrus...-hf100-769.html

Bilder ska komma och jag hoppas att de skriver ut måtten.

Postad 06 August 2008 - 11:34

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Kaffebrus.com säljer ersättningsbatteri till denna kamera och enligt dem skall batteritid visas till skillnad från de på ebay fast jag antar att även dessa eller liknande dyker upp där så småningom.

Fraktfritt!

http://www.kaffebrus...-hf100-768.html
http://www.kaffebrus...-hf100-769.html

Bilder ska komma och jag hoppas att de skriver ut måtten.

Vet du hur de funkar med laddning, måste man ha separat laddare?

Postad 06 August 2008 - 20:09

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

Vet du hur de funkar med laddning, måste man ha separat laddare?

Tvivlar på det men fråga innan du köper.

Redigerat av Chippe, 06 August 2008 - 20:09.

Postad 07 August 2008 - 02:34

studio23
  • studio23
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
tjena jag köpte mig en panasonic ds9 häromdagen, testat den lite,och är ganska besviken,den ger ifrån sig ghosting mycket,klarar inte av paning alls då varnar den,filmade en rosa himmel med ett moln som bara såg skit fult ut som en orange färg klut,nu till min fråga: är canon hf100 bättre än panassonic,det verkar vara många nöjda med bägge men det e svårt ju :P

dessutom kalrar den inte av mörka rum alls,helt sämst på den punkten,help please allesammans ;)

Postad 09 August 2008 - 12:18

tugger
  • tugger
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

tjena jag köpte mig en panasonic ds9 häromdagen, testat den lite,och är ganska besviken,den ger ifrån sig ghosting mycket,klarar inte av paning alls då varnar den,filmade en rosa himmel med ett moln som bara såg skit fult ut som en orange färg klut,nu till min fråga: är canon hf100 bättre än panassonic,det verkar vara många nöjda med bägge men det e svårt ju :)

dessutom kalrar den inte av mörka rum alls,helt sämst på den punkten,help please allesammans :D

Detta som är lite komiskt att båda kamerorna har exakt problem på samma punkter som varandra nästan, trots olika optik och olika inspelningsmetoder. Kollar du exempelvis på vimeo där folk lagt upp re-encodade klipp från båda kamerorna och jämför så är det exakt samma fenomen som uppstår. Vilket man börjar undra om det är AVCHD-formatet som är boven. Är ej så påläst om formatet, men då det bör dyka upp fler modeller som använder det högupplöst snart så får vi nog svar på om det stämmer eller ej.

Postad 10 August 2008 - 20:18

berra_berra
  • berra_berra
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Har Canon HF100/10 Slowmotionfunktion "250fps" lika som Samsung VP-HMX20C?

Postad 10 August 2008 - 21:42

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Jag köpte Canon WD-H37C 0,7x wide-converter till min HF10 på B&H i NYC. Använder den gärna i ffa trånga miljöer. Nackdelen är att kamerans balanspunkt ändras vilket är en aning obekvämt samt att den bli lite större. Bildkvaliten tycker jag inte påverkas alls.

När det gäller redigering så har sedan ett par veckor gått över till Mac och använder än så länge bara iMovie som följer med iMac. Jag bara säger: Varför har jag inte bytt tidigare? Har i all år jobbat med canopus och Premier och ömsom gråtit och skrattat ! Med Macen och iMovie går det lätt som en vind att redigera, lägga ljud o.s.v. Man kan utan några som helst problem bland DV från den gamla kameran med AVCDH fån HF-10 i samma projekt. Otroligt! När jag uttömt möjligheterna i Imovie tänker jag skaffa FinalCutExpress som är lika smidigt men har fler möjligheter.

Har ni inte testat iMac och iMovie så gör det!

iMac och iMovie verkar bra, men har precis skaffat ny PC och söker därför mjukvara till denna (kommer dock byta till mac nästa gång, då Vista måste vara gjort av djävulen för att plåga mig).

Funderar på sony Vegas Movie Studio 9 pro (VMS), då adobe inte stödjer AVCHD. Såg i en tech note att Adobe rekommenderade canopus till att konvertera AVCHD, så att filmerna kan redigeras i Premiere Pro/Elements (varför skall jag då köpa Adobe från början). Någon erfarenhet av VMS?

Postad 11 August 2008 - 11:44

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Har provat sony vegas och det är ett grymt program (i min mening). En sak som jag dock inte blir klok på är att man endast kan redigera till avchd 1440*??? och inte 1920*1080 så detta kan du kolla vad det betyder.
Men min dator är alldeles för klen (Opteron 165 @2*2.25 ghz) att redigera avchd filmer.
Kan jag göra om detta format till nått mer lättredigerat`? Vilka program rekomenderas till detta?

Postad 11 August 2008 - 18:49

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Har provat sony vegas och det är ett grymt program (i min mening). En sak som jag dock inte blir klok på är att man endast kan redigera till avchd 1440*??? och inte 1920*1080 så detta kan du kolla vad det betyder.
Men min dator är alldeles för klen (Opteron 165 @2*2.25 ghz) att redigera avchd filmer.
Kan jag göra om detta format till nått mer lättredigerat`? Vilka program rekomenderas till detta?

Hmm, kan vara kopplat till inspelningskvaliteten. Min egen Sony SR-11 spelar enbart spelar in i 1920x1080i i högsta kvalitet (FH), annars 1440x1080i. Samma gäller Canon (enbart 1920x1080 i FXP läget, annars 1440x1080).

VMS 9 Ultimate skall hantera full HD flöde i 1920x1080i genom hela redigeringsprocessen (osäkert om det enbart gäller Sony AVCHD). Läste någonstans (Pinnacle tror jag) att det krävdes en Quad 2,6 Ghz för rendering/redigering av 1920x1080i vilket sätter stora krav på datorn. Det finns ett flertal program som omvandlar AVCHD till annat format som skall vara enklare att bearbeta. Adobe har en lista här Adobe Tech Note

Postad 11 August 2008 - 21:21

GoodOrCrappy
  • GoodOrCrappy
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Oj det tog mig timme att läste genom hela inlägg härom HF10 och HF100.
Även har läst broschyr utav Canon och andra test medier.

Först vill jag fråga om jag har förstått rätt eller missade jag läsning gäller ...

Tre frågor vill jag veta innan jag bestämma mig.

Alltså HF10 och HF100 är likadan men två saker som är skillnad att HF100 har löstagbart minneskort, innebär att jag kan ha 5 stycke minneskort med mig medan HF10 är inbyggde "hårddisk" på 16mb och kan man inte stoppa in extra minneskort?

Vad menar "samtidig registrering av stillbilder?: HF100 finns ej, men finns på HF10.

Kan den HF100 och HF10 tag ta som foto om man vill fotografera några utan filma, om så ja och är det lika bra kvalitet som digitalkamera?

Har den kamera gänga eller dyl underpå som man kan in fäste med stativben?

Postad 12 August 2008 - 00:38

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Sony vegas stödjer bara 1920x1080 om man har en Sony videokamera tyvärr precis som du misstänker CSY.

AVCHD är inte kul att arbeta med. Även om du kan rendera hyfsat snabbt och spela upp mjukt så går det inte att redigera särskilt bra (testa dra i timeline) så därför är det bättre att konvertera till annat format precis som en Mac måste göra.

Det Ulead gör bra är att man kan arbeta med en lågupplöst kopia och när det är dags att rendera använder den orginalfilen i HD.
Ulead duger nog bra till de flesta hemmafilmare. Det enda problemet som med de flesta andra program är väl att man inte kan ta tillbaka redigerat material till kameran och spela upp. Det sparas som avchd (i annan kontainer?) men den kan ej läsas av Canon HF100.

Redigerat av Chippe, 12 August 2008 - 00:42.

Postad 12 August 2008 - 08:44

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0

Oj det tog mig timme att läste genom hela inlägg härom HF10 och HF100.
Även har läst broschyr utav Canon och andra test medier.

Först vill jag fråga om jag har förstått rätt eller missade jag läsning gäller ...

Tre frågor vill jag veta innan jag bestämma mig.

Alltså HF10 och HF100 är likadan men två saker som är skillnad att HF100 har löstagbart minneskort, innebär att jag kan ha 5 stycke minneskort med mig medan HF10 är inbyggde "hårddisk" på 16mb och kan man inte stoppa in extra minneskort?

Vad menar "samtidig registrering av stillbilder?: HF100 finns ej, men finns på HF10.

Kan den HF100 och HF10 tag ta som foto om man vill fotografera några utan filma, om så ja och är det lika bra kvalitet som digitalkamera?

Har den kamera gänga eller dyl underpå som man kan in fäste med stativben?

1. HF10 och HF100 är samma kamera sånär som att HF10 har inbyggt minne också. HF10 kan alltså använda samma minneskort som HF100.

2. Man kan ta foto utan att filma och då med max 3Mpixel. Man kan också ta foto medan man filmar men då med 1920x1080 dvs. 2Mp. Bilderna är OK, lika bar som en kompaktkamera men inte i klass med systemkamera.

3. Vanlig gänga för stativ finns och den sitter mitt under objektivet som det skall.

/ProfessorB

Postad 12 August 2008 - 09:47

Unregistered3bb25690
  • Unregistered3bb25690
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej igen,

Nu har jag haft min HF100 (NTSC USA versionen) ett tag och testat att filma med både 30P och 60i. Som det ser ut kommer jag att fortsätta filma i 60i. Det kan vara inbillning men jag tycker att när man filmar i 60i så ser rörelser, både panoreringar samt folk som rör sig i bilden, mer naturligt ut. Jag har spelat upp materialet både på datorn samt PS3:an kopplat till 40" LCD. 24P har jag inte testat eftersom jag vill ha så hög bildhastighet som möjlighet.

Vad gäller programvara för redigering så har det varit svårare. Jag har kikat på en mängd olika programvaror (Nero Vision 8.0, Pinnacle 12, Ulead Video 11.5 , Sony Vegas Pro 8.0). Ett av kraven jag har är att redigeringsprogramvaran skall klara redigering i 1920x1080 utan att renderera om materialet (Smart Rendering), för att inte tappa i kvalitet. Jag skall även kunna spara materialet i full upplösning till fil i AVCHD-format samt bränna till Blu-ray skiva (kommer bli aktuellt senare). Det enda program som jag funnit klara ovanstående är det som kommer med kameran dvs ImageMixer 3, ver 3.1.2. Den klarar dock ej att bränna till Blu-ray, endast DVD. Jag kommer därför tillsvidare använda detta program för redigering av mina AVCHD-filer.

ImageMixer 3 har inte lika mycket funktionalitet som de övriga konkurrenterna. Det har dock de basfunktioner som jag behöver, tex. klippning, övergångar, lägga på text etc. Det är klart snabbast jämfört med de övriga då det inte renderar om materialet.

Läs gärna nedanstående länk för lite ytterligare information avseende programvaror till HF10/HF100.
http://forum.videohe...opic353946.html

Postad 12 August 2008 - 10:19

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Hej igen,

Nu har jag haft min HF100 (NTSC USA versionen) ett tag och testat att filma med både 30P och 60i. Som det ser ut kommer jag att fortsätta filma i 60i. Det kan vara inbillning men jag tycker att när man filmar i 60i så ser rörelser, både panoreringar samt folk som rör sig i bilden, mer naturligt ut. Jag har spelat upp materialet både på datorn samt PS3:an kopplat till 40" LCD. 24P har jag inte testat eftersom jag vill ha så hög bildhastighet som möjlighet.

Vad gäller programvara för redigering så har det varit svårare. Jag har kikat på en mängd olika programvaror (Nero Vision 8.0, Pinnacle 12, Ulead Video 11.5 , Sony Vegas Pro 8.0). Ett av kraven jag har är att redigeringsprogramvaran skall klara redigering i 1920x1080 utan att renderera om materialet (Smart Rendering), för att inte tappa i kvalitet. Jag skall även kunna spara materialet i full upplösning till fil i AVCHD-format samt bränna till Blu-ray skiva (kommer bli aktuellt senare). Det enda program som jag funnit klara ovanstående är det som kommer med kameran dvs ImageMixer 3, ver 3.1.2. Den klarar dock ej att bränna till Blu-ray, endast DVD. Jag kommer därför tillsvidare använda detta program för redigering av mina AVCHD-filer.

ImageMixer 3 har inte lika mycket funktionalitet som de övriga konkurrenterna. Det har dock de basfunktioner som jag behöver, tex. klippning, övergångar, lägga på text etc. Det är klart snabbast jämfört med de övriga då det inte renderar om materialet.

Läs gärna nedanstående länk för lite ytterligare information avseende programvaror till HF10/HF100.
http://forum.videohe...opic353946.html

Tack för bra info. Jag kommer att testa ImageMixer eftersom jag inte kör Blu-ray. Räcker gott med det som får plats på DVD-skiva för mig. En fråga, går det att bränna som HD-DVD så att det går att spela upp i en Xbox 360 HD-addon?

Postad 12 August 2008 - 12:34

Unregistered33981132
  • Unregistered33981132
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Jag får inte min HF100 NTSC-version att spela upp filmsekvenser på min flatscreen. Detta har jag provat:

1. via HDMI-adapter till TV:ns DVI-ingång. Blir bara svart i rutan!
2. Via min DVD-spelare DMTECH DVDH2007US. Plockar ur minneskortet (transcend 16GB) ur kameran, sätter det i USB-adaptern och pluggar in i spelaren. Den hittar foldrarna men inga filer...

Sistnämnda fungerar OK i PS3:an dock...

Någon som kan ge råd?

Postad 12 August 2008 - 12:39

Unregistered33981132
  • Unregistered33981132
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Jag får inte min HF100 NTSC-version att spela upp filmsekvenser på min flatscreen. Detta har jag provat:

1. via HDMI-adapter till TV:ns DVI-ingång. Blir bara svart i rutan!
2. Via min DVD-spelare DMTECH DVDH2007US (äter alla andra filer jag matar den med). Plockar ur minneskortet (transcend 16GB) ur kameran, sätter det i USB-adaptern och pluggar in i spelaren. Den hittar foldrarna men inga filer...

Sistnämnda fungerar OK i PS3:an dock...

Någon som kan ge råd?

Postad 12 August 2008 - 13:27

Unregistered3bb25690
  • Unregistered3bb25690
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
ocki,

1/ Kolla upp om din TV kan ta emot signal i formatet 1080/60i eftersom allt filmmaterial sparas på minneskortet i det formatet. Spelar du in i 1080/24P eller 1080/30P så konverterar och sparar kameran filen i 1080/60i.

2/ Angående din DVD-spelare så är jag inte säker på att den kan spela upp AVCHD-filer från HF10/HF100. Den klarar förmodligen bara MPEG-4 Part 2 (med codec som används av DivX, Xvid, Nero Digital, Quicktime 6 etc). MPEG-4 Part 10 använder en AVC/H.264 codec som jag tror bara sitter i Blue-ray/PS3/HD-DVD/Mjukvaruspelare. Jag har inte sett någon vanlig DVD-spelare som klarar denna codec.

Postad 12 August 2008 - 13:54

Unregistered3bb25690
  • Unregistered3bb25690
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Nerd,

ImageMixer klarar inte att bränna som HD-DVD. Du kan ju dock bränna det på en DVD i MPEG-2, som ju XBOX 360 borde kunna spela upp. Jag har inte testat detta själv dock.

Postad 13 August 2008 - 22:38

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Nerd,

ImageMixer klarar inte att bränna som HD-DVD. Du kan ju dock bränna det på en DVD i MPEG-2, som ju XBOX 360 borde kunna spela upp. Jag har inte testat detta själv dock.

Tack. Hmm, vet du något av programmen som gör det?

Postad 16 August 2008 - 20:47

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0
Hm, jag fick bara med ImageMixer SE... verkar inte gå att konvertera till något annat format överhuvudtaget eller bränna till skiva ens.
Hur konverterar jag m2ts till xvid tex?

Postad 18 August 2008 - 14:57

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
är det någon som har tips på hur man konverterar acvhd till nått mer lättredigerat format? Skriv gärna ner inställningar osv.

Postad 18 August 2008 - 18:49

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

är det någon som har tips på hur man konverterar acvhd till nått mer lättredigerat format? Skriv gärna ner inställningar osv.

Jag kör med Nero8 och HD -tillägg, fungerar helt perfekt - konverterar till Mpeg2. Sen kan du välja nästan vilket redigeringsprogram du vill. Såvida du inte gör redigeringen i Nero vilket också går. Inte så kraftfullt dock.

Inställningar ger sig själv.

MVH
SnyggoRik

Postad 19 August 2008 - 17:43

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0
Jag får någon typ av invertering av bilden när jag kopplar videokameran till TVn. Det blir bild men bilden går i rosa och grönt ungefär. Någon som har botemedel eller vet vad det kan bero på?

Jag har kopplat så här: HF100 -> Adapter HDMI mini hane till HDMI hona -> HDMI-kabel -> Marantz SR6001 -> HDMI-kabel -> Pioneer PDP-436XDE

Postad 19 August 2008 - 19:32

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1086 inlägg
  • 0
Misstänker att det är din adapter som spökar, hört om många som har problem med dem.

Postad 20 August 2008 - 09:18

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0
Jag fick mejlsvar från tillverkarens support (Deltaco) efter en kvart:

Det låter som om det är det blåa paret som är brutet i signalen på något sätt. Antingen i adaptern eller kabeln. Om du vet med dig att kabeln fungerar så kan jag skicka ut en ny adapter till dig.

Snyggt jobbat måste jag säga.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.