* Officiell tråd - HP MediaSmart Server EX470 *
424 svar till detta ämne
Postad 19 november 2008 - 23:58
kaahbonk
-
kaahbonk
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Låta säga att man uppgraderar minnet. Räcker EX470 till då rent komponentmässigt för att hantera allehanda serverapplikationer som finns för WHS?
Jag återkommer med detta. Min Server ligger redan på posten och upgraderingskomponenterna borde dyka upp imorgon.
Postad 20 november 2008 - 08:48
Woooody
-
Woooody
-
Rookie
-
7 inlägg
Personligen skulle jag, med facit i hand, nog ha byggt en egen maskin med WHS som OS. Nu bygger jag ut den mest för att det är kul att pröva nya saker och för att jag kan! WHS är grymt enkelt att handskas med för en annan som är nybörjare på servrar.
Vad det gäller serverapplikationerna på en EX470 blir svaret lite tråkigt... Det beror ju på vad och hur mycket du ska köra samtidigt! Själv kör jag uTorrent, SCRU och Juice som tjänster i bakgrunden, dvs jag belastar den inte särskilt mycket. I framtiden kommer den även att få streama till en Tvix 6500 som ligger i investeringsplanen för den närmsta tiden. Då hoppas jag att den kan köra allt samtidigt med mer minne och ny processor.
OK. Tack för svaret!! WHS har jag nog bestämt mig för som OS. Men... vad baserar du svaret på att du "med facit i hand" nog hade valt att bygga en en egen maskin med WHS?? Är det något som känns segt så att du känner att t ex en bättre processor nog ändå skulle behövas även för den som inte bygger om bara för byggandets skull? Jag kommer att köra en ganska lik applikationsuppsättning som du gör d v s uTorrent, diverse servisar, streama till min Roku Soundbridge + till den kommande Tvix 6500'an. Om man skulle välja att bygga nytt istället. Har du något förslag på vilka komponenter som skulle funka för en server med så låg energiförbrukning som möjligt och med tillräckligt bra prestanda? Det är ju konfigurationsmässigt som EX 470 förhoppningsvis är extremt välplanerad.
Postad 20 november 2008 - 15:22
Undraren
-
Undraren
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
OK. Tack för svaret!! WHS har jag nog bestämt mig för som OS. Men... vad baserar du svaret på att du "med facit i hand" nog hade valt att bygga en en egen maskin med WHS?? Är det något som känns segt så att du känner att t ex en bättre processor nog ändå skulle behövas även för den som inte bygger om bara för byggandets skull? Jag kommer att köra en ganska lik applikationsuppsättning som du gör d v s uTorrent, diverse servisar, streama till min Roku Soundbridge + till den kommande Tvix 6500'an.
Om man skulle välja att bygga nytt istället. Har du något förslag på vilka komponenter som skulle funka för en server med så låg energiförbrukning som möjligt och med tillräckligt bra prestanda? Det är ju konfigurationsmässigt som EX 470 förhoppningsvis är extremt välplanerad.
Personligen tycker jag att EX470 var för seg i grundutförande, en liten bekräftelse på det är väl att HP tillåter minnesuppgraderingar utan att det tar bort garantin. Rätta mig gärna om jag har fel, men det är den uppfattningen jag har fått. Men jag hade nog varit nöjd med köpet om 2gb fanns från början. Jag valde mellan att bygga egen och köpa EX470. Hade jag byggt en egen hade det blivit enligt följande: Min alternativa server/HTPCSimma lugnt!
Redigerat av Undraren, 20 november 2008 - 16:09.
Postad 20 november 2008 - 16:47
kaahbonk
-
kaahbonk
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Personligen tycker jag att EX470 var för seg i grundutförande, en liten bekräftelse på det är väl att HP tillåter minnesuppgraderingar utan att det tar bort garantin. Rätta mig gärna om jag har fel, men det är den uppfattningen jag har fått. Men jag hade nog varit nöjd med köpet om 2gb fanns från början.
Ja det stämmer. Till och med folk på Microsoft har öppet kritiserat HP för deras snålhet med minnet. Speciellet som när den nästan inte gick att använda efter en mjukvaru update  Men med 2GB ska den fungera väldigt bra.
Postad 20 november 2008 - 20:22
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
Jag valde mellan att bygga egen och köpa EX470. Hade jag byggt en egen hade det blivit enligt följande: Min alternativa server/HTPC
Det är väl bara det att det endast finns plats för två diskar i den lådan om man slänger in en DVD i den också!?! Jaja, alla prioriterar olika... Och skall man sedan köpa till WHS-licens så kostar klabbet 5 papp. Tycker HPn verkar grymt prisvärd när man slängt in 2 GB i den. Fast man skulle gärna haft en flerkärnig cpu i en server också.
Redigerat av Unregistered7c5139ba, 20 november 2008 - 20:27.
Postad 20 november 2008 - 20:36
Woooody
-
Woooody
-
Rookie
-
7 inlägg
Personligen tycker jag att EX470 var för seg i grundutförande, en liten bekräftelse på det är väl att HP tillåter minnesuppgraderingar utan att det tar bort garantin. Rätta mig gärna om jag har fel, men det är den uppfattningen jag har fått. Men jag hade nog varit nöjd med köpet om 2gb fanns från början.
Jag valde mellan att bygga egen och köpa EX470. Hade jag byggt en egen hade det blivit enligt följande: Min alternativa server/HTPC
Simma lugnt!
OK. Tack för svaret! Jag får fortsätta att grubbla lite över om det blir en EX470 eller ett hemmabygge. Just nu lutar det åt att bygga själv, men det svänger snabbt... Jag skulle bara till slut vilja pesta med en hårddisk fråga. Jag såg att du i ditt hopplock hade valt "Western Digital Caviar Green 1TB". Frågan är varför du valde den? Jag var själv inne på "Samsung Spinpoint 1TB", men frågan är vilken skillnad det är mellan de diskarna och om det kanske finns något ännu bättre alternativ för användning i en server??
Postad 20 november 2008 - 23:02
Undraren
-
Undraren
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
OK. Tack för svaret! Jag får fortsätta att grubbla lite över om det blir en EX470 eller ett hemmabygge. Just nu lutar det åt att bygga själv, men det svänger snabbt...
Jag skulle bara till slut vilja pesta med en hårddisk fråga. Jag såg att du i ditt hopplock hade valt "Western Digital Caviar Green 1TB". Frågan är varför du valde den? Jag var själv inne på "Samsung Spinpoint 1TB", men frågan är vilken skillnad det är mellan de diskarna och om det kanske finns något ännu bättre alternativ för användning i en server??
Jag kände det som att välja mellan SAAB och VOLVO, same shit different name... Den skillnaden jag kunde hitta var Silent PC review som förordade WDs green power-produkter och det avgjorde. WD har en GP-hdd som är designad för serverbruk, men den är avsevärt dyrare så den kanske inte är aktuell ändå. Simma lugnt!
Postad 21 november 2008 - 09:52
kaahbonk
-
kaahbonk
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Jag kände det som att välja mellan SAAB och VOLVO, same shit different name... Den skillnaden jag kunde hitta var Silent PC review som förordade WDs green power-produkter och det avgjorde. WD har en GP-hdd som är designad för serverbruk, men den är avsevärt dyrare så den kanske inte är aktuell ändå.
Simma lugnt!
Jag valde green av typ samma anledning. Strömsnål och billig. Tydligen funkar inte WD Green om man använder som en extern USB disk men kör man den internt funkar den flawless.
Postad 21 november 2008 - 11:52
kaahbonk
-
kaahbonk
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Ugh, det verkar som de börjat limma fast processorn i heatsinken :/. När jag tog loss heatsinken följde prollen med (fast socket spaken var nerfäld). Jag kan inte se att den blivit skadat dock men bara som en headsup. Ta det försiktigt
Postad 21 november 2008 - 11:55
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Behöver man köra/installera HPn med orginalminne innan man byter till 2 Gb?
Postad 21 november 2008 - 12:19
kaahbonk
-
kaahbonk
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Behöver man köra/installera HPn med orginalminne innan man byter till 2 Gb?
Det tror jag och hoppas jag inte eftersom jag inte bootat upp den ännu  Ill keep you posted. UPDATE: Den bootade upp ok som det verkar  Måste bara fixa till nätverket så att jag kan ansluta till den.
Redigerat av kaahbonk, 21 november 2008 - 12:49.
Postad 21 november 2008 - 13:29
dempen
-
dempen
-
Amatör
-
-
57 inlägg
OK. Tack för svaret! Jag får fortsätta att grubbla lite över om det blir en EX470 eller ett hemmabygge. Just nu lutar det åt att bygga själv, men det svänger snabbt...
Jag skulle bara till slut vilja pesta med en hårddisk fråga. Jag såg att du i ditt hopplock hade valt "Western Digital Caviar Green 1TB". Frågan är varför du valde den? Jag var själv inne på "Samsung Spinpoint 1TB", men frågan är vilken skillnad det är mellan de diskarna och om det kanske finns något ännu bättre alternativ för användning i en server??
KÖP INTE SPINPOINT'EN!!! Se följande länk från HP's hemsida: http://h10025.www1.h...product=3548165
Postad 21 november 2008 - 15:19
Woooody
-
Woooody
-
Rookie
-
7 inlägg
KÖP INTE SPINPOINT'EN!!!
Se följande länk från HP's hemsida: http://h10025.www1.h...product=3548165
Gött att det finns folk som har koll!! Tackar!!
Postad 21 november 2008 - 21:20
Jizzler
-
Jizzler
-
Forumräv
-
-
522 inlägg
Tänkte göra ett ryck på fronten med den havererade disken eftersom jag för en gångs skull fått lite tid över. Börjar med att slita ut båda 1tb-diskarna så att 500gb-disken som WHS anser vara på väg att krascha får sitta i ensam ett tag. Min förhoppning är att på detta sätt identifiera och köra backup på alla filer på disken i fråga. Om det lyckas är nästa steg att köra 'Repair' på disken i WHS och se vad som händer.
Initialt bråkar WHS en hel del över att jag slitit ut två diskar som tillhör poolen. Återstår att se om det löser sig, just nu bl. a consolen inte fullt fungerande p.g.a att WHS är förvirrat.
Postad 22 november 2008 - 12:26
Undraren
-
Undraren
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Sådär!
Då var en LE-1640 installerad. Det var lika enkelt som att uppgradera minnet. Efter några OJ! och HOPPSAN!(Jo, jag råkade bända loss kylare och processor samtidigt och jag råkade tappa den nya processorn i bordet) så är nu servern startad igen. När jag får tid ska jag göra om BIOS också så att WHS känner igen processorn. För tillfället är processorn lite varmare, men det har väl att göra med att kylpastan inte har hunnit komma in i matchen.
Vad det gäller hastigheten så känns den snabbare, men det är svårt att säga. Jag har inte kört nåt program för att testa, borde kanske ha kört ett före/efter test...
Simma lugnt!
Postad 22 november 2008 - 15:53
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Vad det gäller hastigheten så känns den snabbare, men det är svårt att säga. Jag har inte kört nåt program för att testa, borde kanske ha kört ett före/efter test...
Simma lugnt!
Det är ju en ren dumhet av HP att inte offra en 50-lapp eller nått till förmån för 1 gb eller mer.. Jag har en hembyggd WHS med E8200-prolle/4 Gb och har ställt om 2003 till att prioritera förgrundprocesser ("programs") jfr originalkonfiggen som står på services/system cache. Det tar fortf 100 år att starta exvis Firefox från scratch, vilket är normalt på de flesta servers, men jag tycker min WHS känns lite extra slö på diskaccess just på systemdisken jfr andra 2003:or. Att starta WHS console är förresten också något som verkligen tar tid. Kollar man lite noggrannare så förbrukas ingen cpu- eller disk-IO direkt, det tar ändå lite längre tid än vad jag är van vid vad gäller FF på betydligt sunkigare 2003:or. Det viktiga är ju dock att när programmen väl är igång så snurrar allt fantastiskt bra, sedan lämnar man dem igång om minnet tillåter till det är dags för den månatliga ombooten. Min poäng med denna lilla utsvävning är: att mäta hastigheten på WHS görs lämpligen inte genom att via RDP köra igång lite program och se om allt känns lite snabbare, eller starta WHS-console. P.S För den som undrar, ja 2gb -> 4 gb gjorde viss förändring i min burk, främst när stora arkivfiler hanteras, 2003 är extremt villig att cache:a filsystemet så jag märkte faktiskt skillnad på mina utlagda 287 kr för 2gb till ;-)
Postad 23 november 2008 - 13:06
Undraren
-
Undraren
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Hmm... Efter två tester av Orthos Smallt FTTs så kan jag bara konstatera att den nya processorn inte är stabil. Orthos stoppar efter ca 3,5h...  Jag ska göra om BIOS för att se om det blir bättre, jag får återkomma senare med resultat.
Simma lugnt!
*EDIT*
Efter ett nytt försök så stängde jag av Orthos efter ca 7,5h, så nu verkar servern stabil. Jag ska försöka på nytt nästa helg för att se om jag kan köra lika länge då. Skillnaden mot de första försöken var att temperaturen var 2-3grader lägre under försöket. Kanske det är kylpastan som börjat göra nytta efter ett par cykler med värme? Jag återkommer med nya resultat under helgen!
Simma lugnt!
Redigerat av Undraren, 24 november 2008 - 07:35.
Postad 24 november 2008 - 10:21
Woooody
-
Woooody
-
Rookie
-
7 inlägg
Är det någon som har provat att streama till en Tvix 6500 med standardkomponenterna i EX470 (möjligtvis med uppgraderat minne)? Min fråga är egentligen om Sempron CPU'n räcker till för att streama till en Tvix?? Det kanske t o m finns någon som har uppgraderat CPU'n och kan säga om det blir någon skillnad?
Postad 24 november 2008 - 12:07
Grillen
-
Grillen
-
Forumräv
-
-
806 inlägg
Är det någon som har provat att streama till en Tvix 6500 med standardkomponenterna i EX470 (möjligtvis med uppgraderat minne)? Min fråga är egentligen om Sempron CPU'n räcker till för att streama till en Tvix?? Det kanske t o m finns någon som har uppgraderat CPU'n och kan säga om det blir någon skillnad?
jag kör whs på en gammal workstation med en p4 1,7 och 1 gb ram. det funkar klockrent att streama med denna samtidigt som jag kör utorrent och packar upp rar-arkiv. och det är mkv:er i 1080p. så det borde inte vara några problem här...
Postad 24 november 2008 - 12:55
kaahbonk
-
kaahbonk
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Nu har jag äntligen fått igång med ex470 med den nya processorn samt mer minne. Precis som undraren lyckades jag "sprätta" bort den gammla prollen så pinnar böjdes
Efter det hade jag problem att ansluta till servern. Testade i princip allt innan jag lyckades lista ut jag måste aktivera "NetBIOS over TCP/IP" på routern (D-link DIR-655). Dessutom måste jag refresha ipt på client datorn. Urk!
Nu funkar den klockrent och har varit stabil så här långt. CPU tempen ligger på runt 35 grader med liten last. Har inte pressat den så hårt ännu.
Redigerat av kaahbonk, 24 november 2008 - 12:56.
Postad 24 november 2008 - 16:13
Undraren
-
Undraren
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Nu har jag äntligen fått igång med ex470 med den nya processorn samt mer minne. Precis som undraren lyckades jag "sprätta" bort den gammla prollen så pinnar böjdes 
Efter det hade jag problem att ansluta till servern. Testade i princip allt innan jag lyckades lista ut jag måste aktivera "NetBIOS over TCP/IP" på routern (D-link DIR-655). Dessutom måste jag refresha ipt på client datorn. Urk! 
Nu funkar den klockrent och har varit stabil så här långt. CPU tempen ligger på runt 35 grader med liten last. Har inte pressat den så hårt ännu.
Min håller ca LE-1640 håller 27 grader vid normal last, fläktarna snurrar på i 1400rpm. Jag ska pröva att sänka fläktarna lite för att se hur mycket tempen ändrar sig, jag vill gärna att den blir lite tystare. Tempen gick upp i 47 grader med fläktarna på ca 2400rpm vid sista stresstestet med Orthos(dvs maxbelastning). Simma lugnt! **EDIT** PS. Borde inte detta bli en officiell tråd snart?
Redigerat av Undraren, 24 november 2008 - 19:33.
Postad 26 november 2008 - 16:52
Blofeld
-
Blofeld
-
Amatör
-
-
82 inlägg
En dum fråga kanske, kan man peka ut vad som ska backupas?
Postad 26 november 2008 - 17:00
Dennis_86
-
Dennis_86
-
Användare
-
-
106 inlägg
En dum fråga kanske, kan man peka ut vad som ska backupas?
Det är snarare så att du pekar ut vad som inte ska komma med på backupen. Är det nån mer än jag som fått upp detta efter uppdateringen igår?
EX470.JPG 12,39K
1 Antal nerladdningar
Postad 27 november 2008 - 10:36
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
PS. Borde inte detta bli en officiell tråd snart?
Jo... Nu är den det...
Postad 27 november 2008 - 17:25
Unregistered18f1941b
-
Unregistered18f1941b
-
Användare
-
-
118 inlägg
hej alla jag ´har som sakt tänkt köpa denna hp media server för främst att sätta in 4st 1 tb för bara film samlare som jag är hehe sen kompla den till Popcorn Hour A-110 för att jag spara alla filmer tycker bara jobbigt ta bort ladda ner igen om man ska se..... har ju 100/100 lina sitta på ,...men har ni andra saker som hade kunnat varit bättre så säg gjärna det mvh nexon
Postad 28 november 2008 - 00:08
otooja
-
otooja
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Finns det något sätt att "mappa" sin homeserver så att man kommer åt den från laptopen när man är "ute på fältet"? Jag skulle vilja att typ \\HOMESERVER\Videos alltid var r:, även när jag inte är uppkopplad till samma nätverk som homeservern.
Postad 28 november 2008 - 07:44
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Finns det något sätt att "mappa" sin homeserver så att man kommer åt den från laptopen när man är "ute på fältet"?
Netbios över internet går unte utan speciallösningar som exempelvis VPN, och det är en hel del pyssel i detta fall. Inget att rekommendera..det går dessutom inte speciellt fort, det är ju inte direkt designat för långsamma linor med hög latens så prestandan blir betydligt lägre än vad den borde kunna bli även över t.ex. en 10/10 lina som ändå har hyfsad bandbredd. Jag tycker att det funkar rätt bra att ladda ner filer via WHS:s webgränssnitt, inte lika flexibelt, men det gör ju vad man vill i slutändan..
Postad 29 november 2008 - 12:14
wrekost
-
wrekost
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Är det nån mer än jag som fått upp detta efter uppdateringen igår?
EX470.JPG 12,39K
1 Antal nerladdningar
Japp, jag har fått samma.
Postad 29 november 2008 - 12:43
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Hänger säkert ihop med bugfixen för vista i senaste patchen. Personligen tycker jag det är bättre än tidigare men riktigt rätt är det ju inte  Issue 1 Before this update is installed, the ability to copy large files or folders from a home computer that is running Windows Vista to a shared folder on the home server is limited by the free space on the primary hard disk drive of the Windows Home Server-based system. After this update is installed, the file size is limited to the free space on the target hard disk drives that are connected to the home server. http://support.microsoft.com/kb/957825
Postad 29 november 2008 - 19:26
Unregisteredafc9d8ed
-
Unregisteredafc9d8ed
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Funderar på att hysta i några fler diskar i min EZ 470, vilka rekommenderas ??
Prestanda till bra pris, skall man undvika några??
/Niclas
Postad 29 november 2008 - 19:56
Jizzler
-
Jizzler
-
Forumräv
-
-
522 inlägg
Funderar på att hysta i några fler diskar i min EZ 470, vilka rekommenderas ?? Prestanda till bra pris, skall man undvika några?? /Niclas
WD GP 1TB säger jag. Detta har diskuterats tidigare i tråden.
Postad 30 november 2008 - 14:23
Unregisteredafc9d8ed
-
Unregisteredafc9d8ed
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Tack för disk förslaget... tyvärr har jag råkat ut för nåt missöde när jag la till en addin nu funkar inte Console längre någon mer som varit med om detta ahred files funkar, remote login funkar men kan inte komma åt console...vad göra ??
Oj imorgon är det 7 år sedan jag gick med i detta forum
Redigerat av Unregisteredafc9d8ed, 30 november 2008 - 14:23.
Postad 05 december 2008 - 09:44
Undraren
-
Undraren
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
**UPDATE**
Nu har kört med 2Gb ram och en LE-1640 i ett par veckor och det flyter på riktigt bra. De två första stressförsöken av processorn misslyckades, men sen har det fungerat. Jag misstänker att det är kylpastan som har kommit in i matchen nu.
Jag har kopplat min EX470 till min Tvix 6500 och EXen strömmar allt, t o m .mkv-filer utan problem. Inga hack eller nåt, klockrent mao! Trots att dataströmmen tar vägen förbi en 100Mb-switch och min Linksys-router och att jag laddar ned torrents via samma ledning/väg.
Nu letar jag efter en add-in som hanterar podcasts. Jag vill kunna administrera vilka podcasts som ska laddas ned och när/var ifrån consolen. Nån som har ett tips?
Simma lugnt!
Postad 05 december 2008 - 10:29
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Kolla efter podcast på Sr.se de har nog någon som laddar ner. PodcastOsäker om de funkar med WHS. Edt: Stavfel
Redigerat av Unregistered8c00bd99, 05 december 2008 - 10:29.
Postad 11 december 2008 - 19:40
Undraren
-
Undraren
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Kolla efter podcast på Sr.se de har nog någon som laddar ner.
Podcast
Osäker om de funkar med WHS.
Edt: Stavfel
Tackar, men det löste inte riktigt mitt problem... Får leta vidare...  Annars så har jag bestämt mig för att modda PSU-fläkten enligt: PSU-fläktsbyteBeställde idag, så förhoppningsvis kommer den imorrn. Lämnar uppdatering så fort jag kan!  Simma lugnt!
Postad 29 december 2008 - 21:37
Leito
-
Leito
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Det kan vara intressant för de som följt tråden att veta att en ny version av denna hemserver har presenterats. HP MediaSmart Server EX487 http://www.wegotserv...r-ex487-part-1/
Postad 30 december 2008 - 21:54
otooja
-
otooja
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Jag har ett underligt problem med min MediaSmart Server. När jag har startat om datorn så finns inte alla mappar som ligger på servern tillgängliga. T.ex. så kommer jag åt mappen \\Mediasmart\Users\AAA direkt men inte mappen \\Mediasmart\Users\BBB. Försöker jag dock gå in senare så kommer jag även åt ...\\\BBB. Jag vet ej om problemet ligger i homeserververn eller om problemet ligger i mitt nätverk.
Någon fler som har liknande problem?
Postad 31 december 2008 - 10:23
Quart
-
Quart
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Har ni sett att HP lanserar en ny media server under jan-feb EX475.
Bättre CPU,2GB ram 750GB disk m.m
BLir nog att slå till nu
Postad 31 december 2008 - 19:42
Dennis_86
-
Dennis_86
-
Användare
-
-
106 inlägg
Har ni sett att HP lanserar en ny media server under jan-feb EX475. Bättre CPU,2GB ram 750GB disk m.m BLir nog att slå till nu
EX485 och EX487 ska det vara.  Annars så stämmer det.
Postad 31 december 2008 - 20:49
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Hade jag inte redan haft en WHS så har HP äntligen fattat racet och satt in prolle och minne som duger.
Mjukvaran verkar inte heller dum, inget för mig men för den som inte vill ratta OS direkt via RDP och installera en massa som inte supportas så är detta en hit.
Jag spår framgång för HP MediaSmart under 2009 :-)
Postad 09 januari 2009 - 12:17
wrekost
-
wrekost
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Snabb fråga, har det någon betydelse vilket minne jag köper till min 475:a? Duger detta; https://www.prisjakt...kt.php?p=242590
Postad 09 januari 2009 - 12:21
PojPoj
-
PojPoj
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Snabb fråga, har det någon betydelse vilket minne jag köper till min 475:a? Duger detta; https://www.prisjakt...kt.php?p=242590
Min server tuffar på bra med just det där minnet!
Postad 09 januari 2009 - 16:32
Unregistered1d447573
-
Unregistered1d447573
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Hej!
Går i tankarna att köpa mig en HP Media server. Har några funderingar kring om man bör vänta tills den nya modellen kommer ut på marknaden och om man då ska köpa den eller ta den gamla och upgradera? Menar priset jag sett för den nya version ca 5800kr , kontra 4000 + 1000? kr upgradering av minne och cpu. EX475 är AMD om jag inte har fel och är 32-bitars, medan EX485 & 487 kommer med 64-bitars?
T ex för mig som kommer att ha PMS (Playstation media server) som en av de viktigaste applicationerna som körs, behöva eller iaf vara bra attha 64-bitars vid säg t ex transcoding?
mvh
Erik
Postad 09 januari 2009 - 18:47
Quart
-
Quart
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Går i samma tankar.
Men jag kommer att vänta.
Det känns bättre att få 64bitars, vem vet vad som händer framöver.
Det snackades nånstans om att nästa Home server OS kommer bygga på Windows 2008 och det finns ju bara i 64Bitars.
Sedan tror jag HP fått till det med barnsjukdomar såsom högljuda PSUer oså.
Postad 09 januari 2009 - 19:10
-Emil-
-
-Emil-
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Det snackades nånstans om att nästa Home server OS kommer bygga på Windows 2008 och det finns ju bara i 64Bitars.
Det stämmer inte Windows 2008 finns i 32-bits version så man ska nog inte räkna med att det blir 64-bitars WHS i nästa version bara för att den ska bygga på W2k8.
Postad 09 januari 2009 - 21:27
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Det stämmer inte Windows 2008 finns i 32-bits version så man ska nog inte räkna med att det blir 64-bitars WHS i nästa version bara för att den ska bygga på W2k8.
Näe, och med tanke på hur drygt det blev med DE-buggen som trashade filer under vissa omständigheter så skulle iaf jag vara förvånad ifall vi såg en WHS baserad på denna plattform (2008). Drive Extender (som WHS använder) finns inte för andra OS.. Dessutom är ju drivers för 2008 snarare Vista-kompatibla snarare än 2003 vilket sannolikt ställer till det för vissa.. Jaja, den som lever får se :-)
Redigerat av maxxess, 09 januari 2009 - 21:28.
Postad 10 januari 2009 - 01:39
jnorberg
-
jnorberg
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
någon som hört ett mer exakt datum för när nya versionen skall komma?
Postad 13 januari 2009 - 10:36
wrekost
-
wrekost
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Maskinen verkar vara lite kinkig på minnen: http://www.mediasmar...MSS-to-Restart/http://www.homeserve...737850101079825En kille jag känner har råkat ut för det här beteendet med ett corsair minne. EDIT: Men kan tillägga att min maskin inte blivit underlig efter byte till minnet jag frågade om först.
Redigerat av wrekost, 13 januari 2009 - 10:38.
Postad 14 januari 2009 - 16:52
pki
-
pki
-
Användare
-
-
102 inlägg
hmm, kan man på något sätt koppla sin egna domän till servern? minserver.mindomän.se skriver jag så, så kan jag fjärrstyra den tex
Postad 14 januari 2009 - 21:04
Dennis_86
-
Dennis_86
-
Användare
-
-
106 inlägg
hmm, kan man på något sätt koppla sin egna domän till servern?
minserver.mindomän.se skriver jag så, så kan jag fjärrstyra den tex
Med hjälp av ett live-konto så kan du koppla den till typ minserver.homeserver.com. Har för mig det var nån sån typ av adress iaf. Min är fortfarande nerpackad efter flytt så jag kan inte kolla.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Hemmalagring
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|