Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uselt intresse för bluray?

1237 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Varför öker ej blueray? (574 medlem(mar) har röstat)

För det är dyrt

1. Det är sämre ljud o bild (6 röster [0.87%])

Procent av omröstning: 0.87%

2. Lättare att piratkopiera (33 röster [4.76%])

Procent av omröstning: 4.76%

3. För dålig urval av filmer, så jag väntar att köpa (128 röster [18.47%])

Procent av omröstning: 18.47%

4. Ren protest köper jag ej, för jag gillade HD DVD (34 röster [4.91%])

Procent av omröstning: 4.91%

5. Tekniken är ej mogen (61 röster [8.80%])

Procent av omröstning: 8.80%

6. För det är för dyrt (431 röster [62.19%])

Procent av omröstning: 62.19%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 09 July 2008 - 21:17

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Tycker att någon moderator bör ta tag i den här tråden nu. Nu börjar det likna allmän pajkastning. Det här är en typisk Aftonbladet eller Expressen situation. Det knepiga är att ett alternativ är "dött".

Konstig kommentar.....
Handlar inte tråden om att inte BD tog fart som många hoppats på när marknaden inte behövde bekymra sig om 2 olika format.
Många sakliga inlägg och analyser om det finns en stor marknad för HD film som använder sig av en plastskiva som distributionsbärare.
Jag tycker inte att du chpal56 redan nu ska säga att formatet är dött, bevisligen så finns det en efterfrågan på BD i brist på alternativ för många idag.

Postad 09 July 2008 - 22:11

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Kan tilläggas att jag inte äger en enda blu ray skiva själv för att jag som många andra inte tycker det är prisvärt ännu men jag vet att jag snart kommer köpa eftersom priserna kryper sakta neråt och närmar sig 150-200kr vilket är en sweat spot MEN jag hyr däremot bara blu ray om det finns på båda formaten i min videobutik.
Blu ray kommer ha en framtid, frågan är bara hur stort det kommer bli.

Ok jag håller med, tycker också det är svindyrt köpa BD filmer och då har jag region A som är billigare, men det handlar om att det är ju inte en eller två filmer man köper över en längre tid utan många fler och då blir summan ganska äckligt stor.

Som jag sa tidigare så är det en av anledningarna folk köper mediastreamers idag för de tankar ner filmer och ser gratis, varför? det är gratis och det är enkelt.

Men filmbolagen fattar inget, de kör på i samma gamla spår med att erbjuda filmen på disc.

I bekvämlighetens tider så vill folk ha ett alternativ och det är, öppna för legal nedladdning, annars så sänk priserna på BD discar för jag tänker inte betala 150:- för en ny release, det var sjuka priser på DVD också och det fortsätter med samma visa med BD.

Postad 09 July 2008 - 22:24

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Tycker att någon moderator bör ta tag i den här tråden nu

"SUCK" ;)

Kan inte vuxna prata med varandra utan att man skall blanda in en "lekledare" varje gång
det går en emot i argumenteringen ?

Maveric :blush:

Postad 09 July 2008 - 22:39

pazzo
  • pazzo
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0

I bekvämlighetens tider så vill folk ha ett alternativ och det är, öppna för legal nedladdning, annars så sänk priserna på BD discar för jag tänker inte betala 150:- för en ny release, det var sjuka priser på DVD också och det fortsätter med samma visa med BD.

Förstår inte varför 150:- är dyrt för en bra ny film, köper mycket hellre en film istället för en cd skiva för samma eller högre pris.
Själv så kanske man ser en och annan film nerladdat men är den bra så köper jag den och är beredd att betala 200-300:- beroende på vilken film och vad det är för utgåva. Köper även filmer på rekommendationer osedda, men kanske inte nån super konsument, och är väl bakåtsträvare då jag vill ha mina inköp på ett fysiskt media.

Postad 09 July 2008 - 22:51

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
150-199 kr för en blu ray är överkommligt.

Har man projje med stor duk .. så är det fan så mycket billigare att se film hemma
inkluderat popcorn och läsk .. än att gå på bio. Dessutom kan man se den flera ggr
för samma pris och alla i familjen behöver inte se den samtidigt.

Men man borde skilja på biofilm och film direkt producerad för DVD/Blu Ray
samt äldre filmer. Inte skall man ta lika mycket betalt för det som inte precis
gått upp på bio eller inte alls.

När de förstår denna prissättning kan det rycka till i försäljningen.

99 kr för alla gamla filmer
150 kr för icke biofilm
199 kr för * biofilm

* Film som gått på bio senaste 6 månaderna .. betingar så klart ett högre värde då man så klart
skall betala för att man inte går på bio .. De måste ha in inkomsterna någonstans.

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 09 July 2008 - 22:51.

Postad 10 July 2008 - 00:22

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1623 inlägg
  • 0
Maveric vad menar du med att blanda in lekledare?

Jag tycker väl också att blue ray är för dyrt!

Skulle dom däremot sänka priserna så köper nog folk.
Sen tycker jag att ni gått lite ifrån ämnet då ni börjar ta upp personer & om nån som tappat ett barn på bb det hör inte hit.

Håller ni inte er till topic så blir vi tvungna att ta till pekpinnen & kanske stora tavelsuddet också!

Redigerat av Unregistered1092, 10 July 2008 - 00:25.

Postad 10 July 2008 - 07:08

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1220 inlägg
  • 0

Ok jag håller med, tycker också det är svindyrt köpa BD filmer och då har jag region A som är billigare, men det handlar om att det är ju inte en eller två filmer man köper över en längre tid utan många fler och då blir summan ganska äckligt stor.

Som jag sa tidigare så är det en av anledningarna folk köper mediastreamers idag för de tankar ner filmer och ser gratis, varför? det är gratis och det är enkelt.

Men filmbolagen fattar inget, de kör på i samma gamla spår med att erbjuda filmen på disc.

Givetvis finns det mer konkurrens nu MEN den kundgrupp du glömmer bort är den stora massan som köper en film på COOP FORUM tillsammans med mjölken, jag tror personligen denna kundgrupp är riktigt stor. När BLU RAY börjar smyga sig in här kommer det börja röra på sig, det har ju redan böärjat på ICA MAXI t.ex. Att "kidsen" tankar som attan är sin sak och de kommer de säker fortsätta med MEN även här finns det kanske de som saknar ett "fast media" att få ha sin älsklingsfilm i, ett schysst fodral och som kan se snyggt ut i hyllan, sen finns det de som skiter vilket. Du måste även räkna med de starka marknadskrafter som investerat i Blu Ray och som blir fler och fler, de kommer inte rulla runt och säga "Hey, nedladdning vann", givetvis är de måna om sin marknad och kommer använda många kronor för att övertyga oss att blu ray är värt att investera i, så återigen påstår jag att blu ray har en strålande framtid om än inte lika stor som DVD...

Postad 10 July 2008 - 07:33

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0

Jag tycker väl också att blue ray är för dyrt!

Skulle dom däremot sänka priserna så köper nog folk.
Sen tycker jag att ni gått lite ifrån ämnet då ni börjar ta upp personer & om nån som tappat ett barn på bb det hör inte hit.

Håller ni inte er till topic så blir vi tvungna att ta till pekpinnen & kanske stora tavelsuddet också!

Bra initiativ Moderatorn! ;)

Redigerat av JockeJ, 10 July 2008 - 07:36.

Postad 10 July 2008 - 10:13

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Det var inget negativt menat mot moddar ..
Det var inte ens riktat till er moderatorer ..
Det var för att betona att det är rent trams att hela tiden skriva att trådar skall låsas eller modereras ... i inlägg ..
Det finns dom som inte ens deltager i trådar på detta forum .. och som enbart skriver inlägg
typ det jag besvarade... (Inlägg #253) Har man inget annat att göra ?
Har man problem med det som diskuteras, behöver man inte läsa i tråden ...

Jag tycker denna tråden flyter på bra och här finns ingen anledning till att radera
inlägg eller på annat sätt modereras .. annat än att medlemmar som ev inte kan reglerna
påminns om dessa via pm från moderator... Sen var väl dina exempel .. lite av ytterligheterna
som alltid uppkommer i en tråd .. vad det än gäller ..

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 10 July 2008 - 12:15.

Postad 10 July 2008 - 14:45

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Oj de går het till här ;) Men för en gång skull håller jag med Maverick. Prislägen runt 100 - 150 är okey tycker jag.
Fast 199 :- som man ser mer o mer av är inte farligt i heller. Men fortfarande litte dyrt om man ej har någon favorit film.
199 :- om det är en garanti om filmen är en 10 poängare.
130 :- för en film som är 5 - 8 poängare.
100 :- För en typ "grisen i säcken". Där man vet ej hur filmen är, mer än läser baksidan om handling, skådespelare, regisör.
När priserna kommer ner dit hänn, lär de nog lossna rejält.

Postad 10 July 2008 - 18:07

chpal56
  • chpal56
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Konstig kommentar.....
Handlar inte tråden om att inte BD tog fart som många hoppats på när marknaden inte behövde bekymra sig om 2 olika format.
Många sakliga inlägg och analyser om det finns en stor marknad för HD film som använder sig av en plastskiva som distributionsbärare.
Jag tycker inte att du chpal56 redan nu ska säga att formatet är dött, bevisligen så finns det en efterfrågan på BD i brist på alternativ för många idag.

Det var nu inte BD som jag menade var dött, utan HD DVD.

Postad 10 July 2008 - 18:16

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
99:- per film är maximal nivå tycker jag.

Varför ska man betala 150:-? det är tok för dyrt, då tankar folk hellre ner filmer gratis.

Postad 10 July 2008 - 18:44

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Varför ska man betala 150:-? det är tok för dyrt, då tankar folk hellre ner filmer gratis.

Nya DVD-filmer kostar knappast 99kr. Snarare runt 200kr och de säljer tydligen rätt bra eftersom butikerna alltid bunkrar upp med dem.

Postad 10 July 2008 - 19:17

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Det var nu inte BD som jag menade var dött, utan HD DVD.

Varför blanda in det när tråden handlar om BD's eventuella födelsevåndor alt. dödkrämpor?!

Det är exakt dessa typer av töntiga inlägg som skall regleras av moderatorerna så jag fattar inte hur du
själv i din vildaste fantasi kunde klaga på övriga delen av tråden.
Mitt råd är att om du inte har något vettigt att säga...please håll tassarna borta från tangentbordet.
Sakliga argumentationer är alltid välkomna och läsvärda oberoende om man håller med eller inte.

Postad 10 July 2008 - 20:33

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0

Eh, du vet väl att t.ex. DVD filmer kostar runt 170-200 spänn för en ny titel och trots detta går åt som smör i solsken ;)

Och det spelar nog ingen roll om en film kostade 50 kr för piraterna är ändå inte villiga att betala ett rött öre för filmerna.

Postad 10 July 2008 - 20:44

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Och det spelar nog ingen roll om en film kostade 50 kr för piraterna är ändå inte villiga att betala ett rött öre för filmerna.

Ligger en hel del sanning i det .. Svante ..
Men antalet pirater skulle vara betydligt färre ..

Maveric ;)

Postad 10 July 2008 - 21:33

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Eh, du vet väl att t.ex. DVD filmer kostar runt 170-200 spänn för en ny titel och trots detta går åt som smör i solsken ;)

Sant, pirater kommer alltid finnas oavsett pris, dom jäävla kineserna igen. :(

Men jag fattar inte folk som IDAG köper en DVD film för 200:- i Sverige.

DVD som media är ju på utgående sen 1 år tillbaks, man är glad man sålde iväg sina DVDs för två år sen.

Postad 10 July 2008 - 21:59

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Helt off topic ..

Men de sista DVD filmerna jag köpte ... var en samlingsbox i trälåda .. 24 st Beck ..
50 kr st ;) Det var för att det var Beck och jag ville ha dom ..

Nu blir det inte fler DVD ..

Maveric :(

Postad 11 July 2008 - 08:49

shakula
  • shakula
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

När jag vart på Nova i lund häromdan hade flera butiker BDfilmer för 150 spänn. Det kallar jag bra pris. Nu väntar jag bara på att få lönen så jag kan få mina favoritfilmer i finfin kvalitet. ;)

Vilken butik var du i egentligen? Har inte sett en enda BD för 150kr på hela Nova. Finns en del för 200kr, men jag kanske har varit i fel affärer?

Rocks: Sjukt dyra...250-300kr
Siba, Expert, Elgiganten eller Mediamarkt: 200-250kr

Postad 11 July 2008 - 09:13

aslsthlm
  • aslsthlm
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hmm.. tror att problemet ligger i att BD-R skivorna är alldeles för dyra ännu..

Postad 11 July 2008 - 10:10

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Att "kidsen" tankar som attan är sin sak och de kommer de säker fortsätta med...

Såg en icke officiell undersökning (ej heller statistiskt signifikant) härom dagen, den visade att den åldersgrupp som "tankar" mest är 30-40 år. Vet inte om detta har med ämnet att göra men det är lite intressant i alla fall ;)

Redigerat av jonsod76, 11 July 2008 - 10:11.

Postad 11 July 2008 - 14:46

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Såg en icke officiell undersökning (ej heller statistiskt signifikant) härom dagen, den visade att den åldersgrupp som "tankar" mest är 30-40 år. Vet inte om detta har med ämnet att göra men det är lite intressant i alla fall :)

Tyvärr så finns fler undersökningar som visar samma sak. Betalningsviljan handlar tyvärr inte enbart om möjligheten att betala utan också om att man inte bryr sig. Därför brukar jag argumentera kring frågan om ingen betalar, vad händer då?

Många kommer säkert att "tanka" även i framtiden. Det gäller bara att tillräckligt många betalar så att branchen överlever. Parasiterna får vi nog dras med. Antingen är dom okunniga eller så är dom ointresserade av konsekvenserna. Jag tycker det är trist att så många i ett entusiastforum ser nedladdning som ett bra alternativ.

Sedan kan man ha synpunker på att filmerna är dyra. En biobiljett kostar som 2 öl eller som lunch på krogen i 1.5 dagar. En dvdfilm kostar från "lite mera" upp till det dubbla. Kanske är rimligt eftersom man då kan se den fler gånger och när man vill.

Blu-ray kostar ännu mera, bättre kvalitet och ofta mera extramaterial. Rimligt ?

Det intressanta är att allt har varit dyrt när det var nytt. Det gällde även vhs när den dök upp. Massmarknaden för HD har nog inte riktigt gått igång ännu. Det är ju inte jättelänge sedan det var två format.

Svensson byter tv när den gamla går sönder, inte när det kommer en ny modell. Det finns fortfarande en och annan "tjocktv" kvar och sedan skall alla HD-Ready appareter gå sönder, sedan kanske Full-HD blir standard. Om det inte kommit något nytt då. Då lär nog många "vänta och se" igen.

Postad 11 July 2008 - 18:13

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Tycker det är lite fel att jämföra med både VHS och DVD. Då dessa format kom fanns inte piratebay, swebits, etc.
Det var således inte lika lätt (och bekvämt) att få tag i film. När man nu lanserar BD går det redan, att helt gratis, tanka ner en kopia. Här finns en stor skillnad.

Hade BD-priserna legat på 149:- fullpris/nya filmer och runt 100:- för en nyutgåva tror jag försäljningen ökat dramatiskt. Och därmed minskad fildelning.
Det enda alternativet är USA-import, där dessa priser är verklighet. Att som i Sverige ta 250-300:- för en ny film är inte försvarbart under rådande förutsättningar.

Postad 11 July 2008 - 19:10

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Ja, de svenska priserna i butik på 250-300 kronor per film är perversa, som sprungna ur huvudet på Patrick Bateman. Till och med butikernas favorittitel, storsäljaren och måste-ha-filmen "Upplev nordiska vatten i ditt vardagsrum" kostar däromkring. Vill jag se högupplöst vatten kan jag vrida på kökskranen.

Som det är nu kan filmindustrin inte föra tillräckliga argument emot piraterierna, vilket gör mig förbannad. Penningpungarna förstör för alla med sin svårt förvrängda verklighetsuppfattning. 200:- tycker jag vore rimligt för en Blu-rayfilm, men att ta 50% eller mer jämfört med DVD är som att spotta oss i ansiktet, utan att ha borstat tänderna på en vecka och efter att ha fyllt munnen med härsket snus.

Postad 11 July 2008 - 19:25

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2526 inlägg
  • 0

Tycker det är lite fel att jämföra med både VHS och DVD. Då dessa format kom fanns inte piratebay, swebits, etc.
Det var således inte lika lätt (och bekvämt) att få tag i film. När man nu lanserar BD går det redan, att helt gratis, tanka ner en kopia. Här finns en stor skillnad.

Du mena väl att stjäla en skiva enkelt?

Hade BD-priserna legat på 149:- fullpris/nya filmer och runt 100:- för en nyutgåva tror jag försäljningen ökat dramatiskt. Och därmed minskad fildelning.
Det enda alternativet är USA-import, där dessa priser är verklighet. Att som i Sverige ta 250-300:- för en ny film är inte försvarbart under rådande förutsättningar.

Postad 11 July 2008 - 19:59

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Kommer ihåg när jag köpte Poltergiest på VHS i England 1984, betalade £80

Där kan man snacka priser, eller Superman III från USA på 80-talet kostade $69.95

Men det var ju lite skillnad på hur det var förpackat på den tiden, man fick sjyssta omslag och redigt fina boxar med inpräntat Warner Home Video i plasten när man öppnade boxen.

Postad 11 July 2008 - 20:29

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Huddingebo: Tja, så kan man kanske uttrycka det...
Vad jag ville komma fram till var att folk inte gick in i affärer på 80-90-talet och stal VHS och DVD i den omfattningen att det hotade filmindustrin, och således fanns ingen "konkurrens". Idag är det så ofantligt mycket lättare att få tag i önskad film utan att behöva betala, och då kan inte filmbolagen/ÅF leva vidare i sin lilla bubbla utan det gäller att anpassa sig/agera.
Ett bra sätt att göra detta är att sänka just priserna. Då kommer även fildelningen att minska (är helt övertygad om det). Jag tillhör iaf den skaran som tycker det är roligare med en fysisk film än en fil. Dessutom får jag bättre kvalite, och riskerar inte hela min filmsamling om disken skulle krascha....

Fick f.ö en leverans ifrån HDMS idag. Terminator, 5:th Element, Blazing Saddles; 380:- inkl. frakt. DET är bra priser.

Postad 11 July 2008 - 21:28

doomenicer
  • doomenicer
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0

Fick f.ö en leverans ifrån HDMS idag. Terminator, 5:th Element, Blazing Saddles; 380:- inkl. frakt. DET är bra priser.

Håller med, jag har precis skaffat ps3 och jag hade gärna betalat för en blurayfilm men dom kostar ju så in i...
Hade de sänkt priserna så en film kostar mellan 100-150 kr så hade det vart något för mig. Just nu så står min konsol "bara" för spel :-) !

Fangface "HDMS" har jag nog inte hört? förklara dig... :-P

Postad 11 July 2008 - 21:35

chpal56
  • chpal56
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Varför blanda in det när tråden handlar om BD's eventuella födelsevåndor alt. dödkrämpor?!

Det är exakt dessa typer av töntiga inlägg som skall regleras av moderatorerna så jag fattar inte hur du
själv i din vildaste fantasi kunde klaga på övriga delen av tråden.
Mitt råd är att om du inte har något vettigt att säga...please håll tassarna borta från tangentbordet.
Sakliga argumentationer är alltid välkomna och läsvärda oberoende om man håller med eller inte.

Det här var en väldigt "intressant" svar på mitt inlägg. Jag har följt tråden från början och läst många av inläggen med intresse. Det som jag reagerade på är att en hel del av inläggen är av typen pajkastning. Det finns en del inlägg som verkar ha sitt urpsrung i två läger för och emot BD och ingen av dessa vill egentligen lyssna på vad den andre säger. Det är då vi får pajkastning som inte bär tråden framåt. Observera att det finns många inlägg som inte är av den här typen. Mitt inlägg var en önskan att någon moderator skulle påtala detta, så att pajkastningen slutade och tråden fick fortsätta med relevanta inlägg. Vi fick också en kommentar från moderator, vilker var precis vad jag önskade. Nu finns det tydligen vissa som inte tål den här typen av kommentarer, utan genast börjar med kommentarer som dina. Jag tror dock inte att det leder den här tråden framåt att du och jag också ska börja med pajkastning.

Postad 11 July 2008 - 21:40

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0
Det finns en faktor i prissättningen som sällan kommer fram.

Bio är fortfarande en väldigt viktig inkomstdel av en film. Dessutom fungerar bio som ett gigantiskt reklamfönster för att göra en film omtalad inför DVD/BD släppet.

Trots att bio har en fördel tidsmässigt så blir det ett problem om nya filmer kostar för lite att köpa jämfört med bio. sen kan man diskutera var problemet uppstår men det är defenitivt en faktor.

Postad 11 July 2008 - 22:58

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Fangface "HDMS" har jag nog inte hört? förklara dig... :-P

http://www.hdmovieso...0d97b5f5864af87

Postad 12 July 2008 - 06:04

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Priserna verka det största hindret, för BD att lossna . Men är de nte svårt pressa priserna mer? Hade varit kul se tillverkningskostnaderna för en BD skiva hos ett filmbolag och jämnfört med priset i affären. De är ju en del som ska ta en bit av kakan. Producenterna,filmbolaget, material kostnaderna(plast,emballage mm), hanteringskostnanderna,transport, sedan affärens kostnader, sedan SKATT :/,. Alla ska dela på 200 kr, av det tar kanske affären största biten. Så det är en del mellanhänder som ska ha några kronor.

Sedan början av 80 talet då VHS introduceras, har priserna legat stilla tycker jag. Men i princip har priserna sjunkit, då räknar jag i arbetstimmar. Vhs var mycket mer dyrare att hantera och tillverka.

För filmbolagen ska tjänna en stor slant för de nog ändra riktning och plocka bort en del mellanhänder. Ett sätt är filmuthyrning via nätet. Vilket sker stor del i dag redan. Man hyr mycket via nätet, även skivor. Därför tro jag de har svårt kunna komma upp till vad DVD,vhs har varit.

Postad 12 July 2008 - 14:43

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

• 1111 inlägg
  • 0
Priset kommer att sjunka, det är ju nog alla redan överens om. Och visst spelar priset roll, jag impulshandlar inte BD lika mycket som jag impulshandlade DVD. Men nya DVD filmer kostar ju runt 200 dom med, så den stora skillnaden är som många sagt innan köp 2 för 100 osv som finns lite överallt.

Anywho... Warner ändrar pris strategi för BD

Verkar som det redan händer.

Postad 12 July 2008 - 17:29

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Man kan väl säga att en av anledningarna till att filmskådisarna har såna fantasilöner är pga de priser de tar ut på allt som rör filmen i fråga.

Är ni beredda betala 200:- per film för att tex Tom Crusise ska få sina $45,000,000 för en film tex??

Postad 12 July 2008 - 21:44

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Man kan väl säga att en av anledningarna till att filmskådisarna har såna fantasilöner är pga de priser de tar ut på allt som rör filmen i fråga.

Är ni beredda betala 200:- per film för att tex Tom Crusise ska få sina $45,000,000 för en film tex??

Vad är det för fel på 200kr? VHS-filmer kostade ju också så mycket när det begav sig. Vad är problemet? Vad tänker du göra åt det? (Börja ladda ner illegalt?) Filmer kostar, that's it. De kommer aldrig bli gratis hur gärna du än vill. Jag betalar gärna 200kr för en film.
Mvh,
Johan

Postad 12 July 2008 - 22:12

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Vad är det för fel på 200kr? VHS-filmer kostade ju också så mycket när det begav sig. Vad är problemet? Vad tänker du göra åt det? (Börja ladda ner illegalt?) Filmer kostar, that's it. De kommer aldrig bli gratis hur gärna du än vill. Jag betalar gärna 200kr för en film.
Mvh,
Johan

Jag har aldrig sagt filmer eller musik ska vara gratis, var har jag sagt det?

Om du ska svara ha vettig grund innan du vräker ur dig osanningar.

Som bilhandlare brukar säga "Den sista idioten har inte kommit genom dörren ännu"

Postad 13 July 2008 - 05:30

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Usch ja deras löner är långt över vad de värda. Men marknaden styr. Hög efterfågan , högra löner. Men tycker inte deras löner ska bara var hinder. Finns många stora filmer med skådisar utan höga löner. Spielberg sade till hans jurassic park at han skulle ha okända skådisar, för hålla kostnaderna nere. Precis samma gjorde peter jackson med sin ringserie. Enligt utsago så gick serien bra ! :D inbrangade ca 60 miljarder i inkomster med filmer,leksaker,planscher med mera. Tillräckligt för de ska göra 3 st till :D . Men klart de ska en del filmer sålda för betala Tom cruise ca 1 ooo ooo ooo kr i lön. Men tro knappast han tar ut så mycket nu. Tanke på de senaste stora händelser runt om han.

Postad 13 July 2008 - 10:47

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0
Det är kul att alla bara tänker på skådisarna och producenterna ;)

Tänk på dom "små dödliga" som jobbar på filmerna istället som vill ha lön.
De som bygger kulisserna, som drar ström, som syr kläder, som tillverkar dom praktiska effekterna m.m. m.m. m.m.
Dom RIKTIGA arbetarna under produktionen alltså.

Det är DOM jag tänker på när jag stödjer filmindustrin.

Tom Cruise och kompani skiter jag fullständigt i då dom kan torka sig i röven med en näve 100.000 dollars sedlar vid varje toabesök vid detta laget ;)

Postad 13 July 2008 - 10:53

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Usch ja deras löner är långt över vad de värda. Men marknaden styr. Hög efterfågan , högra löner. Men tycker inte deras löner ska bara var hinder. Finns många stora filmer med skådisar utan höga löner. Spielberg sade till hans jurassic park at han skulle ha okända skådisar, för hålla kostnaderna nere. Precis samma gjorde peter jackson med sin ringserie. Enligt utsago så gick serien bra ! ;) inbrangade ca 60 miljarder i inkomster med filmer,leksaker,planscher med mera. Tillräckligt för de ska göra 3 st till ;) . Men klart de ska en del filmer sålda för betala Tom cruise ca 1 ooo ooo ooo kr i lön. Men tro knappast han tar ut så mycket nu. Tanke på de senaste stora händelser runt om han.

Han har ju bara gjort skumma filmer. Ge han en chans att dra publik till en riktig 200m budget blockbuster så får vi se.

/Zeek

Postad 13 July 2008 - 11:02

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Tycker priserna är helt ok!
Jag köpte Reg1 DVD för 325:- i början men inte fan gnällde jag för det.
Är det dyrt så låt bli och köp då!
Bara att gå och hyra istället då;)
Tänker inte sticka under stolen med att jag tankar en del.(mest TV serier)
Men jag köper väldigt mycket film så jag känner att jag bidrar i alla fall.

Tror dock på sikt att vi lär se en pris säkning på Blu-Ray också.
Lär nog hamna runt 199-229:- för nya stor filmer precis som DVD till slut.

Postad 13 July 2008 - 11:25

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0

Tycker priserna är helt ok!
Jag köpte Reg1 DVD för 325:- i början men inte fan gnällde jag för det.

Jepp det var tider det ;)
Och 329:- var ju betydligt mer 1997 än vad det är idagens penga värde.

Tror dock på sikt att vi lär se en pris säkning på Blu-Ray också.
Lär nog hamna runt 199-229:- för nya stor filmer precis som DVD till slut.

Vi är faktiskt där redan nu om man kollar in priserna på de flesta kommande filmer i höst ;)
Men det kommer fortfarande att gnällas åt priserna redan där :)

Redigerat av Svante Skoog, 13 July 2008 - 11:27.

Postad 13 July 2008 - 11:37

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Inte f-n kommer piraterna börja köpa filmer ändå ;) Även om priserna går ner till låt säga 179kr som är en riktigt hygglig prisnivå.

Postad 13 July 2008 - 12:18

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Tänk på dom "små dödliga" som jobbar på filmerna istället som vill ha lön.
De som bygger kulisserna, som drar ström, som syr kläder, som tillverkar dom praktiska effekterna m.m. m.m. m.m.
Dom RIKTIGA arbetarna under produktionen alltså.

Det är DOM jag tänker på när jag stödjer filmindustrin.

Vad fint av dig som äkta socialist att du tänker på dom svaga i filmbranschen och ser dig själv som välgörenhetsoffer.

Redigerat av Packetloss, 13 July 2008 - 12:18.

Postad 13 July 2008 - 13:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
200kr är rimligt för en Bluray-film. Det finns ju fortfarande butiker som tar 199kr för vanliga DVD-filmer.

Postad 13 July 2008 - 14:13

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0

Vad fint av dig som äkta socialist att du tänker på dom svaga i filmbranschen och ser dig själv som välgörenhetsoffer.

Tack, tack ;)

Postad 13 July 2008 - 14:15

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Inte f-n kommer piraterna börja köpa filmer ändå ;) Även om priserna går ner till låt säga 179kr som är en riktigt hygglig prisnivå.

Ehhh... Jag köper film som en galning mer än vad jag gjorde början på 2000 talet innan man började ladda ner. Nu ärde mest för de skiljer sig en del mellan piratkopia o orginal. Jag har nästan sluta ladda ner huvudtaget. Nu är de mest gamla klassiker som ej går få tag på och franska filmer, spanska filmer med mera. MASSOR av 80 tals filmer, finns ej på DVD tyvärr ;) . Frågade en gång , fick svar det fanns ej tillräcklig marknad för de filmer . Så allt är inte negativt med pirat :) . Bolagen vill ju bestämma vad vi ska se eller inte. Jag är glad de går få tag filmer som ej går få tag på annat sätt... Så att ej pirater köper film är nog en myt. De kanske ej köper allt som kommer i deras väg.
Sedan är de nog skönnt slippa leta,ladda,kludd med nätet, falska kopior,RAR fel,bränna, printa med mera... :) . Sedan skönnt att kunna se de orginal inget kludd, bara öppna slänga in den i DVD spelaren. Men att jag ej ladda ner, skulle jag vara lögnare. Men de är långt ifrån början av 2ooo talet. :D

Postad 15 July 2008 - 09:04

Wixner
  • Wixner
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Jag tror personligen att det lokala utbudet av bluray-filmer är på tok för dåligt, vilket förhindrar spontanköp av film. Även om de flesta av "oss" som är intresserade av film är van att handla på internet, både från svenska och utländska butiker, är det omöjligt att en fredag eftermiddag bara knalla in på Åhlens, SIBA, Elgiganten, ONOFF och köpa förra veckans bluray-release.

Åhlens här i Norrköping City hade bara The Golden Compass på bluray för drygt en månad sedan. Dock har jag inte varit in där och spanat den senaste tiden, kanske har situationen ändrat sig. Samma sak gäller för Onoff i centrala Norrköping; samma utbud av bluray-film vecka ut och vecka in. Den nyaste filmen på hyllan ser ut att kunna vara Saw IV och den har ju som bekant ett par månader bakom sig. Sedan att äldre filmer, såsom 300, Resident Evil, Flag of our Fathers, har samma pris som nysläppta bluray-filmer är också lite skevt.

Den exakta anledningen till detta fenomen kan jag inte svara på då jag inte är inblandad i storkedjornas inköpskostnader för bluray, men en sak är säker att så länge det lokala utbudet av film inte ökar, kommer inte helller priserna att sjunka till mer respektabla nivåer och åtgången öka. Jag kräver inte att en bluray-film skall kosta 99-129:- men de ska inte behöva kosta 300:- heller som snittpriset ligger på. Jag betalar gladeligen 200:- för en bluray-film, men den ska inte få ha stressats fram för att det är en storfilm (Vi känner väl alla till historien bakom Rambo?)

Postad 17 July 2008 - 15:45

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0
Jag säger bara UTBUDET!!!

Det är dåligt och då speciellt på det lokala planet. Jag har inga större problem att betala lite mer för en blu-ray nu i början för jag vet att priserna kommer droppa succesivt. Men utbudet är sorgligt, varje gång man är ute och ska plocka upp en ny BD-rulle så är det alltid samma gamla rullar som står i hyllan sen sist man var där och tittade. Och ska man handla via nätet så har det alltid kommit ut nya spännande titlar på DVD men inte på BD. Jag handlar gärna nya filmer men då krävs det ju också att dom släpps på rätt format och inte ett par månader efter DVD-releasen.

För min egen del så handlar jag gärna inte DVD längre för har man sett andra sidan så är det svårt att gå tillbaka :) Teknikfreak som man är så vill man handla det senaste även om det kostar lite mer och ska jag handla film idag ja då är det blu-ray som gäller för mig.

Kostar det verkligen så mycket mer för filmbolagen att släppa på blu-ray? Jag menar dom tar ju ut ett högre pris för filmerna, eller är dom rädda för att många titlar på BD på för kort tid kommer pressa ner priserna för snabbt? Alltså vill branschen roffa åt sig så mycket pengar dom kan ibörjan på få titlar för att senare börja skeppa ut i större mängder och utbud? Jag tycker det känns som hela branschen håller tillbaka utvecklingen av någon anledning, och om det är av feghet eller taktiskt drag kan jag inte svara på.

Postad 17 July 2008 - 21:39

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Kostar det verkligen så mycket mer för filmbolagen att släppa på blu-ray? Jag menar dom tar ju ut ett högre pris för filmerna, eller är dom rädda för att många titlar på BD på för kort tid kommer pressa ner priserna för snabbt? Alltså vill branschen roffa åt sig så mycket pengar dom kan ibörjan på få titlar för att senare börja skeppa ut i större mängder och utbud? Jag tycker det känns som hela branschen håller tillbaka utvecklingen av någon anledning, och om det är av feghet eller taktiskt drag kan jag inte svara på.

Det är en avancerad och dyr process för att anpassa filmer till HD-format. I bästa fall har de en HD-master som de använt för DVD-versionen som de sedan även kan använda till en eventuell Blu-ray, men det är långt ifrån alla filmer. Sen är det ett litet moment 22 också. De vill inte släppa filmer som bara är riktade till en viss smal målgrupp nu när antalet Blu-ray spelare inte är så stort.

Postad 17 July 2008 - 22:07

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0

Det är en avancerad och dyr process för att anpassa filmer till HD-format. I bästa fall har de en HD-master som de använt för DVD-versionen som de sedan även kan använda till en eventuell Blu-ray, men det är långt ifrån alla filmer. Sen är det ett litet moment 22 också. De vill inte släppa filmer som bara är riktade till en viss smal målgrupp nu när antalet Blu-ray spelare inte är så stort.

Dom vågar alltså inte släppa annat än stora titlar på blu-ray för att kostnaden blir för stor för mindre titlar när dom släpps både för DVD och blu-ray. Visst det kan man väl köpa men samtidigt håller dom ju tillbaka utvecklingen av blu-ray och inväntar att flera skaffar spelar innan dom agerar. Det kan ju vara både smart och dumt för samtidigt måste dom ju tänka på dom kunder som finns idag och som handlar blu-ray och vilket gensvar dom ger emot potentiella kunder i framtiden. Väntar bara alla på att något ska hända innan dom agerar fullt ut så kommer kanske aldrig den dagen för alla bara väntar :) Känns ändå som tiden är rätt nu och att man hade förväntat sig lite bättre rörelse efter HD DVD gick i graven.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.