Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bass Pumper III a.k.a Rumpskakare

654 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 oktober 2010 - 14:05

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1 676 inlägg
  • 0

Såg ut å vara två ut ;)

Yepp det var två ut. Skickar recievern ut en Höger och en vänster signal då? Eller hur funkar det? Eller är det en likadan signal från båda?

Enda fördelen med två ut på förstärkaren är att man slipper köpa en y-split från Pre-out.

/Christian

EDIT Btw Classe har väldigt smidiga små y-split för nästan ingen peng alls! Om man nu placerar stärkare så att inga kablar syns kan man lika gärna köpa deras lakritssnören :D

Redigerat av Unregistered1331, 15 oktober 2010 - 14:06.

Postad 16 oktober 2010 - 15:53

darth väder
  • darth väder
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Någon annan än jag som kör med 4 ohms basspumps? För och nackdelar med 4 resp 8, eller har det bara att göra med vad som är bäst för den stärkare man använder att driva dem med? På min står det "Speaker A or B 4 ohms, Speaker A + B 8 ohms". Får man högre resp lägre effekt genom att koppla på de olika sätten? Som jag kör just nu, enbart speaker A, så får jag vrida volymvredet halvvägs till max samt köra "loudness" för att få lämpliga vibrationer i soffan.

Postad 18 oktober 2010 - 11:03

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1 676 inlägg
  • 0

Någon annan än jag som kör med 4 ohms basspumps? För och nackdelar med 4 resp 8, eller har det bara att göra med vad som är bäst för den stärkare man använder att driva dem med? På min står det "Speaker A or B 4 ohms, Speaker A + B 8 ohms". Får man högre resp lägre effekt genom att koppla på de olika sätten? Som jag kör just nu, enbart speaker A, så får jag vrida volymvredet halvvägs till max samt köra "loudness" för att få lämpliga vibrationer i soffan.

Du skall ha 8ohm om du skall ha fler än två. Annars blir 4ohm jättebra :)

/C

Postad 18 oktober 2010 - 17:39

darth väder
  • darth väder
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Du skall ha 8ohm om du skall ha fler än två. Annars blir 4ohm jättebra :)

/C

Okej, då är det ju lugnt än så länge :blush:

Postad 22 oktober 2010 - 19:48

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1 676 inlägg
  • 0
Nu har jag kopplat in mina :) Tyvärr fick jag jordbrum så jag måste till Classe. Det var ju självklart antennen som strulade..

/Christian

Postad 23 oktober 2010 - 04:59

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1 676 inlägg
  • 0
Testade lite snabbt innan det var sovatajm igår. Tyvärr hade jag endast tid att dra igång två små låtar och kan väl direkt konstatera att dessa inte är gjorda för musik..

..de var väl inte direkt jätterappa.

Vet ni något man kan göra för att rappa upp dem lite? Inte för att jag ska ha dem till musik men ändå. Till film kommer dessa bli grymma tror jag. Skriver en bättre utvärdering senare när jag testat dem mer och pillat med inställningarna lite.

/Christian

Postad 25 oktober 2010 - 09:42

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2 199 inlägg
  • 0

Testade lite snabbt innan det var sovatajm igår. Tyvärr hade jag endast tid att dra igång två små låtar och kan väl direkt konstatera att dessa inte är gjorda för musik..

..de var väl inte direkt jätterappa.

Vet ni något man kan göra för att rappa upp dem lite? Inte för att jag ska ha dem till musik men ändå. Till film kommer dessa bli grymma tror jag. Skriver en bättre utvärdering senare när jag testat dem mer och pillat med inställningarna lite.

/Christian

Stummare virke kanske?
När jag hade placerat mina vid arslet så tyckte jag absolut dom var rappa som få, men när jag satt reglar under soffan så vart det mer mullrigt om man kan säga så.

Dock använder jag inte mina till musik utan LFE utgången skickar bara LFE signaler inga vanliga bas signaler.
Men testade ju givetvis och jag klara mig gott med mina frontare utan rumpskak :)

Redigerat av Unregistered710b3906, 25 oktober 2010 - 09:42.

Postad 01 november 2010 - 11:25

Unregisteredc9d9d19b
  • Unregisteredc9d9d19b
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Har två soffor (2+3) jag tänkte installera rumpskakare på. Efter att ha läst lite i tråden så funderar jag på:
Sinus Live BassPump III 4ohm
och
Spark II Mini Amp

Grejen är att jag tänkte ha två i varje soffa och just nu är budgeten lite begränsad. Klarar jag mig på en stärkare på 4 rumpskakare? Och ifall jag ska ha 4st, bör jag då hellre köra med 8 ohm? (och i så fall, varför då?)

Grejen är att jag måste inte ha något mega-skak i varje soffa. Hela skiten behöver inte hoppa runt. Behöver bara ge lite(medel/mycket) känsla helt enkelt.

Edit: En Zachry DSW-150 kanske är bättre för ändamålet?

/Tobbe

Redigerat av Unregisteredc9d9d19b, 01 november 2010 - 11:27.

Postad 01 november 2010 - 11:59

Unregisteredc9d9d19b
  • Unregisteredc9d9d19b
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Själva kopplingen.. om jag vill ha kvar min nuvarande sub, behöver jag då:
y-spit hane/hona/hona från stärkaren
singel till subben
singel + y-spilt hona/hane/hane till rumpskaksstärkaren? Eller har jag tänkt helt fel?

Redigerat av Unregisteredc9d9d19b, 01 november 2010 - 11:59.

Postad 03 november 2010 - 18:07

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1 676 inlägg
  • 0

Själva kopplingen.. om jag vill ha kvar min nuvarande sub, behöver jag då:
y-spit hane/hona/hona från stärkaren
singel till subben
singel + y-spilt hona/hane/hane till rumpskaksstärkaren? Eller har jag tänkt helt fel?

Stämmer bra!

/G

Postad 05 november 2010 - 13:04

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2 199 inlägg
  • 0
Fått igång dina Chris?

Postad 09 november 2010 - 22:57

Larry2k
  • Larry2k
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Kör 2 st basspumps tillsammans med en proson RV-2050. Ibland när bas-signalen blir för stark (volymen är hög alt. subwoofern-signalen är för högt ställd) så stänger RV-2050 av sig automatiskt för att direkt starta upp igen. Frågade fynda om det är fel på förstärkaren men fick svaret att han inte visste mer än att det kanske var ett skydd mot förstärkaren.
Någon som kör med Proson RV-2050 som upplever samma fel?

Postad 13 november 2010 - 08:59

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Jag har läst igenom hela tråden nu och har inte hittat någon som kör 6st skakare.
Det är så att jag har 6 st fåtöljer som jag skulle vilja utrusta med var sin skakare, skulle det funka att driva dessa med en 6.1 eller 7.1 separat stärkare?
Jag har just nu 2st 15" subbar kopplade på var sin sub utgång på stärkaren, ska jag köra y-split på en av dem så att jag driver skakare plus sub på den eller är det bättre att koppla skakare på en och y-spliten genom en utgång till subborna?

Postad 16 november 2010 - 12:16

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Ingen som har kopplat in 6st sparkare?
Går det rent teoretiskt att göra som jag beskrev här över...?

Postad 19 november 2010 - 21:27

Unregisteredc8d2b474
  • Unregisteredc8d2b474
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Ingen som har kopplat in 6st sparkare?
Går det rent teoretiskt att göra som jag beskrev här över...?

Hmm kan du bara få stärkaren att skicka signal till alla 6 högtalarutgångar samtidigt så ska det inte vara några problem väl?

Postad 20 november 2010 - 09:22

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Jag har kollat på några 6.1 och 7.1 stärkare som har 6 resp 7 kanals stereo.
Mig veterligen så skickas då samma signal ut i alla kanaler vilket borde driva sparkarna lika.

Postad 20 november 2010 - 17:33

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Då är 6st 8ohms rumpskakare beställda samt en Yamaha RX-V450 6.1 stärkare inhandlad.
Nu är det bara att vänta på skakarna och inhandla kabler plus lite material för monteringen...

Postad 21 november 2010 - 09:04

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Om förstärkaren har ett "7ch stereo" läge så kan du använda det, då behöver du bara mata den med 2 kanaler för att det ska gå. Om det inte finns så får du koppla in dig på Multichannel ingången, och då kommer du få splitta en hel del då det kommer krävas att du kopplar in sama signal på alla ingångar.

Postad 21 november 2010 - 09:16

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Det ska finnas 6 kanals stereo på den jag köpte.
Så det enda jag ska behöva bör vara en rca-splitter som delar upp signalen till två in i stärkaren, utöver splitern jag sätter vid huvudstärkaren för att dela upp ljudet till både sub och sparkar.
Är det bäst att köra (då jag har dubbla sub ut) båda subbarna på en splitter och sparkarna på en eller kvittar det?

Postad 21 november 2010 - 19:22

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Om jag hade två sub-utgångar på min förstärkare så skulle jag ha en sub på ena, och en sub på andra och en splitt på någon av dem för buttkickers.

Postad 21 november 2010 - 19:44

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0
testade för första gången röv chockare på hembio mässan i alingsås idag (earthquakes rum)
jisses vad coolt det var...förhöjde ju upplevelsen 100gånger om.

de spelade tillsammans med earthquake super nova sub mm och det var någon slags skak platta på golvet och i en scen ur terminator salvation så sköt connor med en ksp och jag trodde min ryggrad skulle hoppa ur kroppen...fy fen va häftigt det var.

nu blir det bass pumper vilda western för min del :)

Postad 22 november 2010 - 20:59

Walkhome
  • Walkhome
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Jag har en fråga.

Jag tänkte slå till på ljudias 4-pack av 4ohms modellen av baspump III för 1000:-
Alltså denna modell:

Frågan är då vilken av dessa förstärkare som ni rekommenderar:

eller:

eller:

är helt borta vad det gäller effekter hit och dit.
Vad rekommenderar ni?

tack på förhand!

Postad 24 november 2010 - 04:11

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2 008 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa 2 shakers, men vill ju slippa en till stärkare!

Vad tror ni om denna lösning?

Kör nu bi-amp samt bi-wiring till mina frontar, om jag helt sonika tar dom ena biwiringkablarna o kopplar till skakarna och låter frontarna köras "normalt" samt kopplar till lämplig "drossel" (kanske även ett motsånd för att få rätt volym) innan skakarna så borde detta ju fungera utmärkt?

alltså "lura" förstärkaren att man kör biwing/amping till frontarna men man kör till både skakare och frontar!

teorin bör ju fungera, det svåra är väl att hitta rätt kombo med drossel/motstånd!? sen vore det ju bra med någon form av av/på knapp, borde ju kunna lösas med vanlig tryckkontakt?`(vid musiklyssning etc.)

Ingen som provat detta? man lär ju spara en hel del pengar!

Tankar kring detta?

Postad 24 november 2010 - 09:27

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Generellt sett är det ju inte frontarnas signal man vill ska gå till sparkarna, utan LFE signalen. Men du kanske inte har någon subwoofer? Isf kan det ju fungera men är det inte lättare att bara köpa en förstärkare begagnat och använda den ist? Jag kör tex med en ca 30 år gammal förstärkare, fungerar klockrent. Vidare så lägger du ju onödig last på din recievers slutsteg/nätdel genom att koppla in dig på den... Personligen tycker jag du ska skippa denna idé.

Postad 29 november 2010 - 15:08

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2 008 inlägg
  • 0
Ok, skippar den lösningen då!

Såg nyss att jag har .2 sub utgång på min stärkare, hur kopplar man då? använder ena rca ut till min sub o den andra är oanvänd!

fortfarande en vanlig stereostärkare som gäller och splitta den .1 subutgången med y-split osv.?

Postad 29 november 2010 - 16:49

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Har aldrig fått testat en sådan här upplevelse så att säga och undrar om det verkligen är värt pengarna om man ser mycket på film och spelar spel :)

Skulle vara roligt att få testa och känna hur det är som före man gör en beställning på systemet.
Så om det finns någon som skulle kunna tänka sig att "Dema" hur det fungerar som så skulle det var uppskattat.

Ska till Uppsala i december "datum inte satt ännu" så om det finns någon som bor där / eller omkring där med denna lösning, och har lite tid att visa hur det fungerar som så säg gärna till.

Vägen jag åker

http://kartor.eniro.se/m/ILtZP

Skulle vara intressant att få se hur en riktig svs subb presterar också btw om någon vill visa hur den fungerar som.

Postad 30 november 2010 - 17:10

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0

testade för första gången röv chockare på hembio mässan i alingsås idag (earthquakes rum)
jisses vad coolt det var...förhöjde ju upplevelsen 100gånger om.

de spelade tillsammans med earthquake super nova sub mm och det var någon slags skak platta på golvet och i en scen ur terminator salvation så sköt connor med en ksp och jag trodde min ryggrad skulle hoppa ur kroppen...fy fen va häftigt det var.

nu blir det bass pumper vilda western för min del :)

Du kan verkligen inte jämföra den du testade på mässan med dessa, men om du fortfarande är sugen på att prova så köp mina för 150kr st :)

Postad 30 november 2010 - 21:43

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0
Fick äntligen tummen ur och beställde idag 2st 4-ohmare som att skruva upp i soffan som komplement till baslådorna (1st Audio Pro Cinema Sub och 1st Boston Acoustics Soundware).

Funderade på om slutsteget i Audio Pro lådan skulle orka driva skakarna? Har inget som helst behov av två baslådor, så då skulle man ju kunna slakta den ena :)

Recievern är en Yamaha RX-V663.

Tacksam för svar.

Postad 01 december 2010 - 08:08

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
Enklast för att veta säkert är att prova, mitt mds inbyggnadsteg kunde köra alla mina 4 kickers men polaren kan inte skruva på lite volume med 2st med hans zachary.

Postad 03 december 2010 - 00:05

AN92JOHO
  • AN92JOHO
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
hejsan, jag har ingen sub så jag undrar om man måste ha en extra förstärkare till basspumparna ? eller kan man på nått sätt köra dom på samma förstärkare som man har till högtalarna?

Postad 03 december 2010 - 10:46

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Det kan gå (beroende på din receiver) men det är både omständigt och blir oftast inte särskilt bra. Så leta upp en gammal stereoförstärkare ist, blir så mycket bättre & enklare.

Postad 08 december 2010 - 22:29

AN92JOHO
  • AN92JOHO
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Det kan gå (beroende på din receiver) men det är både omständigt och blir oftast inte särskilt bra. Så leta upp en gammal stereoförstärkare ist, blir så mycket bättre & enklare.

okej, tack för svaret:)

Postad 11 december 2010 - 13:56

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Fick äntligen tummen ur och beställde idag 2st 4-ohmare som att skruva upp i soffan som komplement till baslådorna (1st Audio Pro Cinema Sub och 1st Boston Acoustics Soundware).

Funderade på om slutsteget i Audio Pro lådan skulle orka driva skakarna? Har inget som helst behov av två baslådor, så då skulle man ju kunna slakta den ena :lol:

Recievern är en Yamaha RX-V663.

Tacksam för svar.

Monterade, justerade och fungerar klockrent! Sambons reaktion blev obeskrivbart underbar när hon kom hem och satte sig i soffan, ovetandes över soffans uppgradering :(

Postad 17 december 2010 - 18:17

Badguy
  • Badguy
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
Jag har problem med min rumpskakare, någon som kan ta en titt på vad som är fel?
https://www.minhembi...howtopic=274334

Postad 17 december 2010 - 18:27

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1 676 inlägg
  • 0

Jag har problem med min rumpskakare, någon som kan ta en titt på vad som är fel?
https://www.minhembi...howtopic=274334

Ser ju rätt ut. Då måste det vara något du gjort fel i förstärkaren?

/G

EDIT: Nu när jag kollar på ena bilden så känns det lite luddigt.. Är det en färg per högtalare? I så fall har du ju kopplat + +

Redigerat av Unregistered1331, 17 december 2010 - 18:30.

Postad 17 december 2010 - 19:40

Badguy
  • Badguy
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0

Ser ju rätt ut. Då måste det vara något du gjort fel i förstärkaren?

/G

EDIT: Nu när jag kollar på ena bilden så känns det lite luddigt.. Är det en färg per högtalare? I så fall har du ju kopplat + +

Nä en blå och en svart kabel per högtalare.
Kan sån vanlig elkabel (1,5mm med massa små kopparstrån) vara för kass för 8+meter?

Redigerat av Badguy, 17 december 2010 - 19:42.

Postad 17 december 2010 - 21:00

Badguy
  • Badguy
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
Det löste sig, tydligen drog förstärkaren ner ljudet vid varje av och påslagning. När jag nästan givit upp gick jag fram och drog upp ljudet till max och då blev det massa skaka rumpa.

Jag tycker dock att 80Hz är för högt för jag tycker det skakar för minsta lilla basljudet. Skulle nog vilja sänka det till 40 eller 50Hz. Men det kan jag inte för då levererar inte suroundförstärkaren 80 till subbarna. Problemet är att den extra förstärkaren inte har någon sådan funktion. Jag kan vara höja och sänka basen. Får sänka volymen lite istället...

Postad 17 december 2010 - 21:05

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1 676 inlägg
  • 0

Det löste sig, tydligen drog förstärkaren ner ljudet vid varje av och påslagning. När jag nästan givit upp gick jag fram och drog upp ljudet till max och då blev det massa skaka rumpa.

Jag tycker dock att 80Hz är för högt för jag tycker det skakar för minsta lilla basljudet. Skulle nog vilja sänka det till 40 eller 50Hz. Men det kan jag inte för då levererar inte suroundförstärkaren 80 till subbarna. Problemet är att den extra förstärkaren inte har någon sådan funktion. Jag kan vara höja och sänka basen. Får sänka volymen lite istället...

Skumt.. till och med på min lilla tub-förstärkare kan jag ställa detta. Är du säker på att du inte kan dra ner basen?

Det är viktigt att inte spela för högt på rumpskakarna.. då tröttnar man direkt. Dom ska bara röra sig när det verkligen smäller i filmerna :) I början drog jag på som tusan.. men det blev lite jobbigt när ljudet från högklackade skor kändes som en jordbävning :lol:

Skönt att det löste sig i alla fall! Det är lite mickel med att få till inställningarna.. men som sagt var, en bra tumregel är att inte spela för hårt på rumpskakarna!

/G

Postad 17 december 2010 - 21:18

Badguy
  • Badguy
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0

Skumt.. till och med på min lilla tub-förstärkare kan jag ställa detta. Är du säker på att du inte kan dra ner basen?

Det är viktigt att inte spela för högt på rumpskakarna.. då tröttnar man direkt. Dom ska bara röra sig när det verkligen smäller i filmerna :) I början drog jag på som tusan.. men det blev lite jobbigt när ljudet från högklackade skor kändes som en jordbävning :lol:

Skönt att det löste sig i alla fall! Det är lite mickel med att få till inställningarna.. men som sagt var, en bra tumregel är att inte spela för hårt på rumpskakarna!

/G

Basen kan jag dra ner men inte att den ska ta bort allt över typ 50Hz. Nu spelar den ut allt som är under 80Hz vilket jag ställt in på min suroundförstärkare. Ska jag dra ner basen? För den har jag maxat...

Jag kommer nog dra ner volymen lite men jag måste köra igång bion med subbarna då men nu sover kidsen så jag vill ju inte väcka dem.

http://www.brl.se/sv...oferfilter.html
Kan man koppla en sådan innan subspliten går in i förstärkaren?
Den kan ju dra ner basen till 50Hz

Redigerat av Badguy, 18 december 2010 - 02:31.

Postad 23 december 2010 - 22:12

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Har precis kopplat in 6st skakare, en i var stol genom en Yamaha 6kanals stärkare.
Problemen är följande...:
1. det går inte att få ut stereoljudet som 6-kanalsstereo, varför vet jag inte
kan ha med att stärkaren vill köra lågrekvent ljud på endast frontarna ifall inte basen är inkopplad.
Någon som vet hur man gör för att ändra den fördelningen?

Lösningen är för tillfället att köra dubbla sparkare vardera på front-A L och R samt en sparkare styck på front-B L och R. Låter mycket bra men hade varit fördel att kunna justera varje sparkare separat...

2. Då skakarna inte går ut via lfe-utgången på Yamahan så kan jag inte ställa delningen i den stärkaren.
Jag har satt delningen till 80Hz i Pioneeren och tänker inte ändra den. Men är det någon som har lyckats ändra delningen för alla icke-bas kanaler?

Det sköna med att ha en "vanlig" stärkare är att jag kan justera volymen med fjärren från soffan plus att den går att köra i "aktiviteterna" så att alla maskiner startar och stängs av med ett knapptryck inkl stärkaren till sparkarna...

/

Postad 04 januari 2011 - 17:02

Flightcrank
  • Flightcrank
  • Forumräv

• 683 inlägg
  • 0
Planerar att inhandla 2 stycken BP inom en snar framtid men lurar lite på drivningen 8som så många andra i tråden men de flesta tipsen är gamla). Jag har ingen gammal stärkare hemma eftersom jag sålde min gamla HK, dessutom så är jag inte så förtjust i begagnatmarknaden eftersom det har en tendens att krångla och ta en hel del tid :)
Spark II ska ju tydligen fungera bra men den passar inte in i min inredning och går heller inte att placera i min stereobänk.
Min fråga är således om någon har tips kring lämplig drivning till två stycken BP.

Postad 04 januari 2011 - 18:30

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Du måste inte ha stärkaren i stereobänken, jag kör med Zachry DSW150(heter den så) som ligger under soffan

Postad 04 januari 2011 - 18:48

Flightcrank
  • Flightcrank
  • Forumräv

• 683 inlägg
  • 0

Du måste inte ha stärkaren i stereobänken, jag kör med Zachry DSW150(heter den så) som ligger under soffan

Jo det är visserligen en möjlighet men det känns bra att ha allt centrerat på samma ställe, kan dessutom inte montera Zacharyn på soffan (taskigt med utrymme om jag inte bygger dit lite extra) och då känns det inte som att den blir ett alternativ, hade dock den tanken ett tag.

edit: är inget stort fan av att ha saker liggande på golvet, känns som att det bara samlar en massa damm då...

Redigerat av Flightcrank, 04 januari 2011 - 20:13.

Postad 11 januari 2011 - 19:37

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2 008 inlägg
  • 0
får inte mina att fungera, kan jag ha fel split? kan inte se att jag gjort något annat fel!

som jag utläser från ts så har jag nog fel, men hade inget annat hemma! lär ju inte finnas o köpa i denna hålan heller, suck!!

"Singel RCA -> Y-split Obs! Y-split måste vara av Ho-HA HA annars måste ni dra tvärtom och använda en Dubbel RCA istället.. Spar pengarna ;)"

https://www.minhembi...c_id=372498.jpg

Redigerat av Mikolino, 11 januari 2011 - 20:02.

Postad 11 januari 2011 - 19:44

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3 878 inlägg
  • 0
Men du har ju volymen i botten ju, klart det inte funkar då! ;) :blush:

(Sorry kunde inte låta bli... :blush: )

Postad 11 januari 2011 - 20:10

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
[quote name='Mikolino' post='3157340' date='Jan 11 2011, 19:37 ']får inte mina att fungera, kan jag ha fel split? kan inte se att jag gjort något annat fel!

som jag utläser från ts så har jag nog fel, men hade inget annat hemma! lär ju inte finnas o köpa i denna hålan heller, suck!!

"Singel RCA -> Y-split Obs! Y-split måste vara av Ho-HA HA annars måste ni dra tvärtom och använda en Dubbel RCA istället.. Spar pengarna ;)"

*Koppla utan splitten så ser du om det är fel på den till att börja med.

*Du har inte lyckats trycka in Tape så det blir tyst pga det?

*Finns ju tyvärr endel glappställen, rca kontakt-rca hona hona-splitt-rca kontakt så kolla även över dessa.

*Kör du utan sub nu, om inte så har du ju ännu en splitt som kan bråka med dig.

Redigerat av Evil Homer, 11 januari 2011 - 20:11.

Postad 11 januari 2011 - 20:19

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2 008 inlägg
  • 0

*Koppla utan splitten så ser du om det är fel på den till att börja med.
*Du har inte lyckats trycka in Tape så det blir tyst pga det?
*Finns ju tyvärr endel glappställen, rca kontakt-rca hona hona-splitt-rca kontakt så kolla även över dessa.
*Kör du utan sub nu, om inte så har du ju ännu en splitt som kan bråka med dig.

Min stärkare Yamaha 2065 har 2st subutgångar, har skiftat med vanliga subben för att kolla att signal går ut, och det gör den så .2 fungerar som det ska!

kan det ens fungera om man bara kör en rca som du säger utan en split? (vill ju inte bränna/kortsluta något)

Nope "tape" etc är rätt, kollat alla kombinationer

Kan kanske vara glapp, med allt sitter som berget när jag känner på det!

tor nog ja har fel typ av splitt!

Postad 11 januari 2011 - 21:04

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
Då testar du utan splitten och ser om du får ljud på ena kickern, tror den skall in i den röda isf men är inte hundra.

Postad 11 januari 2011 - 21:17

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2 008 inlägg
  • 0

Då testar du utan splitten och ser om du får ljud på ena kickern, tror den skall in i den röda isf men är inte hundra.

inte ett liv alls! provade köra subkabeln direkt in!

Postad 11 januari 2011 - 21:35

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0

inte ett liv alls! provade köra subkabeln direkt in!

Och du har kollat hela kedjan?

1. Subutgången aktiverad i surroundförstärkaren?
2. Sladden dragen från sub ut till ingång (Aux?) på stereoförstärkaren?
3. Rätt källa vald på stereoförstärkaren?
4. Volym på stereoförstärkaren?
4. BassPump kopplad rätt på högtalarutgången?

Kolla hela kedjan noga en gång till.

/Ash

Beställde 2 BassPump 8 ohm idag. Får se om de körs av Integran (Passive subwoofer-utgångarna) eller om jag lånar Zachary 250 från subben som står i förådet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.