Det är inte en separat version till varje telefon. Det blev en ny version när SE bytte plattform från DB2010 till DB3150. C905 är byggd på ytterliggare en ny plattform, DB3210.Jag tycker personligen att det verkar lite knepigt om det skulle vara en speciell version av PC Suite för varje telefonmodell; måste ju vara rena mardrömmen att hålla på med utveckling och underhåll av så många versioner som behövs i så fall. Det borde ju räcka med rätt drivrutiner.
Man får väl testa på egen hand annars... fast det är så träligt att fillijutta med alla drivisar och annat om det inte fungerar.
* Officiell Tråd - Sony Ericsson C905 *
Sony Ericsson C905
(Mobiltelefoner)
|
6
|
(80)
|
Inga priser |
vilken är bäst? (3 inlägg)
|
15 år sedan |
Vilken är bäst: Sony Ericsson C905 vs. LG KC910 Renoir (0 inlägg)
|
17 år sedan |
N85 eller C905 (20 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 28 October 2008 - 13:17
Postad 28 October 2008 - 13:42
Kartorna är gratis att ladda hem men då kan man bara använda dom som just kartor. kolla var platser ligger osv.Är det gratis att ladda hem kartor från Wayfinder? Hur funkar det? Om jag laddar hem för Sverige så funkar mobilen som en hyfsad GPS?
Ska man använda dom för navigering så måste man köpa en licens för ett "kartområde".
Postad 28 October 2008 - 14:02
Postad 28 October 2008 - 14:36
Jag höll på att greja med detta häromdagen. Hur fick du dom nedladdade kartorna att fungera ihop med wayfinder i telefonen.navigeringen fick jag gratis första tre månaderna... sen fick jag gratis datatrafik också men gör dem som inte har d så e d ett bra alternativ att ladda ner kartorna... dessutom så slipper man missar för nu laddar ju inte telefonen ner kartorna efterhand som den gör annars... vilket kan göra att man missar eventuella avfarter eller liknande för att kartorna laddas om just då... detta e dock inget jag vet kan inträffa men risk borde ju finnas... men jag e absolut inte säker på d så e d någon som vet om d stämmer eller inte så säg gärna
Jag installerade Maploader och klickade i alla fält på Sverige och förde över det till minneskortet på telefonen.
När jag sedan startade programmet i telefonen så laddar den fortfarande ner kartorna. Den använder inte de karor jag fört över.
Postad 28 October 2008 - 15:26
Skicka tillbaka telefonen enligt DOA reglerna till Katshing så skickar dom dig en ny telefon.
Detta har du 7 dagar på dig att göra. Det behöver inte vara större fel än det du beskriver ovan.
Jo men det är en så länge bara en liten dammpartikel och jag tror inte att den stör bildkvaliten. Och det är så tråkigt att gå och vänta på att få en ny telefon. (Nackdelen med att köpa på nätet) Och dom måste göra en bedömning o fundera innan dom skickar en ny. Så jag väntar nog och ser om det blir mer dam eller om man hade tur och det var denna enda dammpartikel som var kanske med i kamerahuset från början. Annars får jag ta mej till grannstaden för att få en snabbservice över dagen. Kostar mej visserligen 300 kr men det är värt det!
Redigerat av matvrak, 28 October 2008 - 15:34.
Postad 28 October 2008 - 15:52
Du skrev ju i ditt förra in lägg att "Den sabbar bilderna ibland..skit!"Jo men det är en så länge bara en liten dammpartikel och jag tror inte att den stör bildkvaliten. Och det är så tråkigt att gå och vänta på att få en ny telefon. (Nackdelen med att köpa på nätet) Och dom måste göra en bedömning o fundera innan dom skickar en ny. Så jag väntar nog och ser om det blir mer dam eller om man hade tur och det var denna enda dammpartikel som var kanske med i kamerahuset från början. Annars får jag ta mej till grannstaden för att få en snabbservice över dagen. Kostar mej visserligen 300 kr men det är värt det!
Då hade jag inte tvekat att skicka in den enligt DOA. Jag gjorde det med min k850.
Skickade den till Katshing med posten. Dagen efter jag skickat in den skickade dom ut en ny. Så det tog två dagar.
Dom är mycket bra att ha att göra med.
Postad 28 October 2008 - 16:45
Det är inte en separat version till varje telefon. Det blev en ny version när SE bytte plattform från DB2010 till DB3150. C905 är byggd på ytterliggare en ny plattform, DB3210.
Tackar Tomas... då tar jag och anstränger mig med att prova!
Postad 28 October 2008 - 16:47
Postad 28 October 2008 - 16:55
Postad 28 October 2008 - 17:28
Du skrev ju i ditt förra in lägg att "Den sabbar bilderna ibland..skit!"
Då hade jag inte tvekat att skicka in den enligt DOA. Jag gjorde det med min k850.
Skickade den till Katshing med posten. Dagen efter jag skickat in den skickade dom ut en ny. Så det tog två dagar.
Dom är mycket bra att ha att göra med.
Mja denna lilla dammpartikel kan ha varit anledningen till att ett par bilder har fått en så kallad "orb". Men det kan också ha varit en dammpartikel utanför glaset eller i luften. Det stod lite om detta på wikipedia.
http://en.wikipedia...._(photographic)
Jag har till på torsdag på mej att fundera men jag skickar nog inte in den.
Postad 28 October 2008 - 18:12
Jag testade att lägga in kartorna för sverige. Sedan gick jag ut för att få bättre sattelit mottagning.jag trodde inte att mina kartor dunkade heller men enligt henne på wayfinder så skulle det gå helt automatiskt om man bara laddat ner kartorna så man får väl lite på att hon vet vad hon snackar om... jag har lite svårt att kolla upp d med i och med att jag har tre och därför alltid jordgloben framme och att min datatrafik e gratis första tre månaderna till detta så ska jag vara helt ärlig vet jag inte hur mitt fungerar... någon som vet hur man kan se d?
Sedan startade jag programmet och då hittade den min position på kartan snart. Sedan började jag att "förflytta" mig på kartan och då kom jordgloben fram rätt som det var och det tog en liten stund innan kartan kom fram. Så det kändes som den laddade ner den. ska testa mera sedan och ge mig ut och köra så får jag se hur det fungerar. Kollar datamängdräknaren innan och sedan efter så får ja se hur mycket den laddar ner.
Webbläsaren är bättre i denna lur om du jämför med k800.Hur funkar webbläsaren på denna telefon, det jag jämför med är k800i o den till exempel kunde man inte uppdatera sidan på, till exempel i en scrollmeny scrollade fram en annan grej och tryckte på uppdatera så kom ju samma sida upp igen
Men jag skulle rekommendera att installera opera mini. Den fungerar mycket bra.
Postad 28 October 2008 - 20:19
Postad 28 October 2008 - 21:32
Nu när jag ska ställa in allt så har jag fått för mig att släden är annorlunda/glappare på denna. Om ni öppnar er genom att trycka upp luckan i botten. skrapar den i ett hack först eller glider den bara fritt? Jag har för mig att min förra bara gled upp utan att något skrapade i..... När man stänger släden går den helt rakt ända tills det är några m.m kvar. Då reser den sig lite. Kanske är så på alla, han ju inte ha den andra så länge
Tacksam för svar så jag inte åker tillbaka å gör bort mig
Postad 28 October 2008 - 21:49
Fick min lur bytt idag pga av att märket "cyber-shot" under displayen var lite knöligt. Tyckte det var lite synd att byta hela mobilen för detta men det va helt ok sa de i butiken......
Nu när jag ska ställa in allt så har jag fått för mig att släden är annorlunda/glappare på denna. Om ni öppnar er genom att trycka upp luckan i botten. skrapar den i ett hack först eller glider den bara fritt? Jag har för mig att min förra bara gled upp utan att något skrapade i..... När man stänger släden går den helt rakt ända tills det är några m.m kvar. Då reser den sig lite. Kanske är så på alla, han ju inte ha den andra så länge
Tacksam för svar så jag inte åker tillbaka å gör bort mig
Inget skrap, resningar eller annat här i alla fall. Den glider ljudlöst upp med ett litet lätt fjädringsmotstånd mitt i öppnings och stängningsförfarandet. Låter lite som att du fått ett inte helt perfekt examplar.
Postad 28 October 2008 - 21:53
Postad 29 October 2008 - 06:26
Har samma fenomen på min. Jag var i butiken där jag köpte min och bad att få testa en annan. Efter mycket om o men lät försäljaren mig öppna en ny kartong och se efter.....samma på den telen med.
Alltså slide-funktionen fungerar strålande men just när man ska öppna den så skrapar dn i som du säger med 1 cm cirka
Postad 29 October 2008 - 06:41
Sen testade jag med min k810, och då tog det 6sec.....så 7 kanske inte är så mycket ändå.
Postad 29 October 2008 - 07:18
Det är ju svårt att få en rättvis tidmätning. Det tar ju lite olika lång tid för autofokuseringen att "låsa" beroende av förhållandena. Men jag skulle vilja påstå, efter lite provande, att det tar ca 5-6sek.Läste en recension där det stog att det tog 7sec för telefonen att ta en bild och spara den. Jag har för mig att det ska vara snabbare nu och att det tog längre tid på beta versionen... Kan någon kolla hur lång tid det tar fån det att man trycker på kameraknappen(inklusive fokusering) tills det att "sparar" har försvunnitdet.
Sen testade jag med min k810, och då tog det 6sec.....så 7 kanske inte är så mycket ändå.
Då kör jag med högsta kvalité på bildinställningarna. Jag har även bytt ut det medföljande minneskortet till ett M2 Ultra och tyckte att det blev en märkbar skillnad framför allt på just tiden det tog att spara ner bilder.
Postad 29 October 2008 - 08:27
Har samma fenomen på min. Jag var i butiken där jag köpte min och bad att få testa en annan. Efter mycket om o men lät försäljaren mig öppna en ny kartong och se efter.....samma på den telen med.
Alltså slide-funktionen fungerar strålande men just när man ska öppna den så skrapar dn i som du säger med 1 cm cirka
OK,ska till butiken idag å ev. byta tillbaka till min första lur..... Funkar slidefunktionen bättre på den så tar jag den istället å hoppas på att et knöliga märket kommer som reservdel. Funktion före utdeende
EDIT: Såja, då har man varit å kollat på den gamla. Det var ingen skillnad alls. Det är ju till å med små klackar vid kanten så det ska vara som ett "steg ner först innan den glider iväg
Tackar för bra service på stjärnafyrkant i gävle !
Redigerat av quattromaniac, 29 October 2008 - 11:41.
Postad 29 October 2008 - 09:49
Postad 29 October 2008 - 09:51
Går det installera någon av Garmins programvaror i den här luren? Eller är man bunden till den förinstallerade?
MVH/
Marcus
Postad 29 October 2008 - 10:28
Jag tycker den är smidigare/mindre än den ser ut på bilderna. Den är dock inte alls tunn/lätt. Du får väl prova i nån butik,annars kan du ju ha den i handledremmen som följer med...... sexigt heheÄr behov av ny mobil och har svårt att bestämma mig för C902 eller C905. C902:an talar för sin slimmade storlek. Men hur är c905:an att ha i byxorna (hahhaa... lite konstig fråga ). Jag menar.... känns det mycket att ha dem i ett par jeans... ajaa. Ni förstår säkert hur jag menar.
Här finns en bild på båda bredvid varandra.
https://www.minhembi...c_id=251393.jpg
Redigerat av quattromaniac, 29 October 2008 - 10:30.
Postad 29 October 2008 - 10:56
Jag tycker inte att det är något problem att ha den i fickan.Är behov av ny mobil och har svårt att bestämma mig för C902 eller C905. C902:an talar för sin slimmade storlek. Men hur är c905:an att ha i byxorna (hahhaa... lite konstig fråga ). Jag menar.... känns det mycket att ha dem i ett par jeans... ajaa. Ni förstår säkert hur jag menar.
Som föregående talare säger så känns den mindre/smidigare än den ser ut på blderna.
Men det är ingen liten telefon. Bredd och höjd är det ingen större skillnad på jämfört med c902.
Jag tycker dock att denna ligger bättre i handen/lättare att hålla i än den tunna 902'an. Men det är ju en smaksak.
Postad 29 October 2008 - 11:01
Tyvärr finns det ingen Garmin programvara som går att installera i c905'anen snabb fråga bara...en polare köpte en C905 igår och han frågade mig om jag kunde lägga in Friluftskartan PRO åt honom.
Går det installera någon av Garmins programvaror i den här luren? Eller är man bunden till den förinstallerade?
MVH/
Marcus
Postad 29 October 2008 - 11:04
oki..tack så mkt! va ju synd för honom! heheTyvärr finns det ingen Garmin programvara som går att installera i c905'an
själv köpte jag en X1a när den släpptes...helt sjukt fin lur!
Postad 29 October 2008 - 13:16
Jag tycker den är smidigare/mindre än den ser ut på bilderna. Den är dock inte alls tunn/lätt. Du får väl prova i nån butik,annars kan du ju ha den i handledremmen som följer med...... sexigt hehe
Här finns en bild på båda bredvid varandra.
https://www.minhembi...c_id=251393.jpg
Jag tycker inte att det är något problem att ha den i fickan.
Som föregående talare säger så känns den mindre/smidigare än den ser ut på blderna.
Men det är ingen liten telefon. Bredd och höjd är det ingen större skillnad på jämfört med c902.
Jag tycker dock att denna ligger bättre i handen/lättare att hålla i än den tunna 902'an. Men det är ju en smaksak.
Jag var förbi Media Markt i Nacka och fick prova att ha den i fickan. Kändes ganska så stort tycker jag. Hmmm....
Vi får se helt enkelt. Kollade faktiskt en del på W902. Den var över förväntan. Kanske inte helt rättvist att jämföra dem mot varandra.
En annan grej som är jäkligt skum. (Jag vet att det har pratats om det i denna tråd). Det är Videosamtal. Varför i hela friden kan man inte se sig själv när man pratar med andra. Varken jag eller personalen på MM förstod något. Är inte en kamera vänd mot ansiktet en ganska vital och för den delen en självklar grej att ha när man kör videosamtal?? Skulle vara kul att höra SE kommentar till det.
Postad 29 October 2008 - 13:34
Dessa är ytterst knepiga och det finns en funktion som heter "hämta internetinställningar" dock så fungerar inte denna.
Jag tror att detta problem kan härröra från att min förra telefon endast var GSM (samma simkort).
Någon som har en lösning på problemet?
Jag skall testa om "PC suite" innehåller internetinställningar. Primärt skall det vara Wi-Fi men det är klart att jag även vill att 3G skall fungera...
Postad 29 October 2008 - 13:39
Postad 29 October 2008 - 13:48
mangeG, jag var också på MediaMarkt och köpte min telefon där. Men innan så hade jag kollat dels på iPhone och sedan på W902 (valet stod t.o.m bara mellan dem två) och W902 var verkligen inget som imponera (den är fin på bilderna på internet) men tråkig på riktigt. Skulle hellre ha en iPhone än W902. Det var lite av en slump att jag testade C905 (tyckte att den såg tråkig ut på bilder på nätet) men blev helt såld, den kändes sjukt mycket bättre än iPhone & W902, ruskigt bra skärm!
Ja skärmen är hur grym som helst på C905:an. Hade varit smutt att haft lite högra upplösning ändå. Men det går ju inte få allt tydligen
Postad 29 October 2008 - 14:09
0,77 W/kg
(kan tillägga att W902 har ett värde på 1,44 (officiellt SE))
Och så vill jag tillägga att PC Suite fixade biffen! Hoppas att C905 förstår att prioritera Wi-Fi förre mobilmasten (men av hastigheten att surfa så tror jag att den gör det ändå).
Någon som vet några schyssta program till C905 (iPhone har ju t.ex Fringe och sådant)?
Den har ju stöd på IP-telefoni med SIP (över Wi-Fi).
Postad 29 October 2008 - 14:25
Skype finns ju även till mobiltelefoner.Någon som vet några schyssta program till C905 (iPhone har ju t.ex Fringe och sådant)?
Den har ju stöd på IP-telefoni med SIP (över Wi-Fi).
http://www.skype.com...bile/choose/pc/
Postad 29 October 2008 - 15:07
Aldrig varit så här nöjd innan tror jag.
Det enda jag stör mig på är att linsskyddet är lite, bara ytterst, pytte pytte lite glapp i.
Men jag testade min polares c905 och det var precis samma där.
Bilderna blir grymt bra tycker jag och telefonen är snabb.
Det enda negativa med snabbheten är att när telefonen dör, pga urladdat batteri - så tar det väldigt lång tid innan jag får startat den igen. Även om laddaren sitter i.
Någon mer som upplevt detta?
Postad 29 October 2008 - 15:12
Samma menysystem som c702, k800i, k810i mm mm.
Snabb och snärtig
Tar skitabra bilder, och ffa filmar den fantastiska små videosnuttar i mp4-format.
Det enda jag saknar är trackerprogrammet som fanns i c702.
Så nu till min fråga. Finns det någon lösning på det? Någon som vet var jag kan köpa "Tracker" eller vad det nu hette? Alternativt tipsa om något liknande eller bättre program som fungerar på c905?
BTW är det angivna SAR-värdet på 0,77 w/kg högt eller lågt?? Vad anses vara "normalt"?
Postad 29 October 2008 - 15:46
Saxat från http://www.mobilfakt...dbetydersar.aspBTW är det angivna SAR-värdet på 0,77 w/kg högt eller lågt?? Vad anses vara "normalt"?
SAR är en förkortning av Specific Absorption Rate och anger den energi som kroppen tar upp varje sekund per kilogram (W/kg). Det högsta tillåtna SAR-värdet i Sverige och Europa är 2 W/kg för huvudet (medelvärde under en sexminuters period).
Så 0,77 w/kg får väl anses som ganska ok. Tror bland de lägst strålande mobilerna ligger på runt 0,119 och de högsta upp mot 1,910.
Postad 29 October 2008 - 16:28
Var hittar jag opera mini till denna...hittar inte på deras hemsida
Postad 29 October 2008 - 16:40
Nu har jag oxå köpt mig en c905
Var hittar jag opera mini till denna...hittar inte på deras hemsida
Finns en stor download knapp på http://www.operamini.com/ är det inte den?
Postad 29 October 2008 - 16:50
Så länge den inte blir värre så låter jag det bero men jag har bara till imorgon på mej att testa innan DOA går ut på den.
Postad 29 October 2008 - 17:43
Postad 29 October 2008 - 18:23
Video Call Camera: No
Video Calling: When you make a video call, the other party can be seen on the screen.
Undrar verkligen vad SE ingenjörer tänkte med?
Postad 29 October 2008 - 19:26
Eftersom jag har sett hur mycket film som helst på min gamla k800 är jag ju sugen på att kolla på kvaliteten på filmen i denna lur.
De filmer som jag har färdigkonverterade (mpeg4) till k800:an vill inte funka på den nya.
Nån som vet hur man ska ställa in konverteringsprogrammet så filmerna passar i 905:an.
Konverteringsprogrammet jag kör är M3
Postad 29 October 2008 - 19:29
Ärligt talat! Video samtal fungerar inte. Det finns verkligen ingen kamera åt andra hållet. Skandal på en mobil som ligger på nästan 6 papp. Jag kollade igenom White paper för C905:an. Där står:
Video Call Camera: No
Video Calling: When you make a video call, the other party can be seen on the screen.
Undrar verkligen vad SE ingenjörer tänkte med?
Jag vet hur de tänkte; "I princip ingen använder video samtal, så varför ska vi implementera en videosamtals kamera?". Och jo, videosamtal funkar, det enda som inte funkar är att ni ser varandra samtidigt (om du nu inte har en spegel ;D)
Sen att säga att den kostar nästan 6 papp är ju lite fel eftersom den ligger under 5 papp.
Postad 29 October 2008 - 19:34
Tillägg till tidigare: Min navigationsknapp utför funktionerna(än så länge?) när jag klickar åt nedåt hållet. Men den "klickar" inte alls lika mycket som åt dom andra riktningarna. Men jag orkar inte posta iväg den imorgon (som är min sista DOA-dag)
Postad 29 October 2008 - 19:38
Det dyker upp en liten jordglobe uppe i högra hörnet om den kör via mobilnätet.fick till opera mini nu...men hur vet man att man kör på wifi när man tex är ute på nätet med opera så den inte kör med 3g eller något sånt? Har anslutut mitt nätverk hemma o så
Så tror jag också att det är.Dom trodde/tyckte att vidoe call inte är så stort och används inte så ofta så dom lade inget krut på det.
Funktionen används nog väldigt sällan av dom flesta.
Men samtidigt vill dom inte plocka bort en funktion ur deras "flaggskepp"!
Postad 29 October 2008 - 20:34
Postad 29 October 2008 - 20:54
Postad 29 October 2008 - 21:25
Den ena är en smart phone och den andra är en feature phone(kameran) går inte så bra att jämföra. För övrigt läs respektive telefons specifikationer för att jämföra.
Postad 29 October 2008 - 22:41
Wayfinder har ett program som heter Wayfinder Active:Så nu till min fråga. Finns det någon lösning på det? Någon som vet var jag kan köpa "Tracker" eller vad det nu hette? Alternativt tipsa om något liknande eller bättre program som fungerar på c905?
http://www.wayfinder...5578&lang=sv-SE
Postad 30 October 2008 - 08:14
Njae, det är klart att den finns billigare på nätet men riktpriset är ett helt annat...... Telia tar ca 5700kr tex. Å jag betalade lite tillSen att säga att den kostar nästan 6 papp är ju lite fel eftersom den ligger under 5 papp.
Postad 30 October 2008 - 09:29
Wayfinder har ett program som heter Wayfinder Active:
http://www.wayfinder...5578&lang=sv-SE
Japp, det verkar vara en tänkbar kandidat... Thnx!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
6
vilken är bäst?
20 bilder
22 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?