Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Single-wire, bi-wire eller bi-shotgun?

299 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 June 2008 - 17:13

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0

Precis, det är också väldigt viktigt, och det finns ju tester på dom sakerna med. :)
Till exempel så har LTS testat olika pickuper genom att nogrannt graverat en skiva från ett välljudande masterband UTAN ändra på något alls, bara graverat ner det som är på mastern. Sen tog man med dom nypressade skivorna och jämförde pickuper (rätt lastade) blint mot originalmastern.
Smart va? :)

Jag vill påpeka att Ino högtalare inte är utan färgning, det vore galet att påstå något sånt. Dock så har inte jag funnit någon högtalare som jag upplever så lite färgad som dessa.

Är hans trovärdighet dålig för han nyss registrera sig eller för han motsäger det du säger? :)

Mvh
Ljudkvalite

Vad roligt att det just skulle vara du som ska påpeka det.

Postad 19 June 2008 - 17:19

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Det finns tydligen 2 uppfattningar om vad som är en bra ljudanläggning i denna tråden.

På en sida har vi personerna som "imponera" på polarna (och sig själv) genom att visa en vägg full med testresultat.
Medans andra sidan ber polarna sätta sig i soffan, ger dom en kall bira, och trycker på [Play]...

Jag hör till dom sistnämnda :) ,men jag har all respekt för de som tycker om det första alternativet.

Jag måste missat något i tråden, kan du peka ut vilka som imponerar på polarna med testresultat här i tråden?

Vissa vill att varje del i kedjan ska följa en strikt standard, medans andra enbart är ute efter slutresultatet.

Jag tror att alla är ute efter ett så bra slutresultat som möjligt. Hur det låter halvvägs är helt ointressant. Dock kanske det kan vara så att sannolikheten för ett bra slutresultat ökar om resultatet efter varje del i kedjan är så bra som möjligt.

Postad 19 June 2008 - 17:20

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Jag har inget emot folk som argumenterar, polariserar, är envisa åt
något håll (inom hifi). Själv har jag med ena foten i graven för länge
sen kommit till insikt om att världen inte är svart eller vit. Livet
är en gråzon full av kompromisser. Herregud, skulle jag vart 20år
yngre hade jag slagit min idiotchef på käften. Nu gillar jag läget
och lägger glasfiberull i hans mchjälm istället...

Lika tycker jag den här hobbyn/missbruket är. Man får ta till sig
lite från alla håll och kanter. Visst råder fysikens lagar tex, men
musiklyssnandet innehåller en fet faktor X= den mänskliga hjärnan.
Vilket humör man är på, fördomar,, omgivning mm påverkar hur
du tycker nåt låter.

Men jag tycker ändå det är uppfriskande med svart och vitt debatter....

Postad 19 June 2008 - 18:59

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Ljudkvalitet: OT: Jag kör utan försteg nuförtiden. Beställde en PS Audio Riaa som har fjärrstyrd volym-
kontroll. Och leveransen drööööjer.

Trist. Jag kör med min Morello riaa nu, funkar fint :)

har inte gjort nå tester men ja vet ju att folk tycker olika, varför skulle annars folk köpa olika högtalare?

Tja, det kan finnas olika anledningar. Men vi är rätt så långt ifrån ämnet så bäst vi stoppar så vi inte startar ännu en nytt ämne i tråden. :)

Mvh
Ljudkvalite

Postad 21 June 2008 - 00:13

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Ljudkvalite;
Det är just detta Hifi handlar om - Individualitet !!
Det du tycker om behöver inte den bredvid dig tycka om o vice versa.

Att ni fortfarande bara orkar.... :)
Acceptera att det är individuellt, finns inget som är korrekt ljud för alla - Enkelt

Postad 21 June 2008 - 01:30

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Ljudkvalite;
Det är just detta Hifi handlar om - Individualitet !!
Det du tycker om behöver inte den bredvid dig tycka om o vice versa.

Att ni fortfarande bara orkar.... :)
Acceptera att det är individuellt, finns inget som är korrekt ljud för alla - Enkelt

Nja, håller inte med dig helt. Alltså, jag håller med om att det inte finns ett perfekt ljud som alla föredrar, det håller jag helt med om. Men att påstå att det inte finns något korrekt ljud från själva skivan håller jag inte med om. På samma sätt som du köper en Carola skiva så är det Carola på den, på samma sätt är det Call of duty 4 på COD 4 skivan du köper. Samma med musiken, att det som finns på skivan är facit vad som är korrekt, facit. Om det är Carola som sjunger med i en tung Infected mushroom låt på skivan, så är det de som man bör höra, inte att det är Christer sjögren som sjunger polska visor. ;)

Det vill säga, det finns ett korrekt ljud, men det finns många olika ljudideal.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 21 June 2008 - 06:59

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

har inte gjort nå tester men ja vet ju att folk tycker olika, varför skulle annars folk köpa olika högtalare?

Helt OT, men ändå intressant.

När det kommer till HiFi, eller återgivning av ljud så visar de studier som är gjorda i ämnet att "folk" faktiskt inte tycker så olika, under förtusättning att man inte har en hörseldefekt, som gör att man vill kompensera för. För att komma fram till något sådant resultat så måste man naturligtvis göra objektiva tester så att man utesluter alla andra faktorer som spelar in, något som är svårt att göra under normala förutsättningar för en lekman.

Det hela kanske låter lite märkligt, men är det egentligen inte. Att människor köper olika högtalare är inget konstigt i sig, och det är absolut inte ett beslut som enkom kliniskt baseras på den ljudmässiga prestandan. VIsst har det upplevda ljudet en betydelse, men likaså har design, tidigare erfaranheter och en mängd massa andra faktorer. Men det är klart att om man frågar de flesta så vill de såklart påskina att just ljudet var det som tilltalade dem fräst, och motiverade köpet. Så är vi konsumenter.

Så, pratet om att ALLA tycker olika är visserligen korrekt, men inte speciellt sant när det kommer till återgivning av ljud.

MVH
/Chuck

Postad 21 June 2008 - 12:10

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Helt OT, men ändå intressant.

När det kommer till HiFi, eller återgivning av ljud så visar de studier som är gjorda i ämnet att "folk" faktiskt inte tycker så olika, under förtusättning att man inte har en hörseldefekt, som gör att man vill kompensera för. För att komma fram till något sådant resultat så måste man naturligtvis göra objektiva tester så att man utesluter alla andra faktorer som spelar in, något som är svårt att göra under normala förutsättningar för en lekman.

Det hela kanske låter lite märkligt, men är det egentligen inte. Att människor köper olika högtalare är inget konstigt i sig, och det är absolut inte ett beslut som enkom kliniskt baseras på den ljudmässiga prestandan. VIsst har det upplevda ljudet en betydelse, men likaså har design, tidigare erfaranheter och en mängd massa andra faktorer. Men det är klart att om man frågar de flesta så vill de såklart påskina att just ljudet var det som tilltalade dem fräst, och motiverade köpet. Så är vi konsumenter.

Så, pratet om att ALLA tycker olika är visserligen korrekt, men inte speciellt sant när det kommer till återgivning av ljud.

MVH
/Chuck

Det finns studier som talar om att mjölk ger cancer och att Alkohol är nyttigt och att snus inte är farligt. DEt finns studier som påvisar allt möjligt. Statistik är ännu bättre der kan beisa både det ena och det andra.

Postad 21 June 2008 - 12:39

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Precis! Därför är det extra kul om man gör blindtester och därmed skalar bort många faktorer som inte har med själva ljudet, utan bara lyssnar på ljudet. Sånt är mycket lärorikt.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 21 June 2008 - 13:34

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Det finns studier som talar om att mjölk ger cancer och att Alkohol är nyttigt och att snus inte är farligt. DEt finns studier som påvisar allt möjligt. Statistik är ännu bättre der kan beisa både det ena och det andra.

Ingen pratar om bevis, lägg ner snacket om det för jag försöker inte bevisa något.

I det här fallet är du välkommen att visa på studier som påskiner det du vill hävda, att bra återgivning av ljud är en subjektiv upplevelse. Att du inte tror det känns inte som en tung instans i ämnet. Men ta fram något som styrker dina teorier så får vi något att diskutera runt, "det finns studier som påvisar allt möjligt"...well, visa det då.

Jag är också medveten om att du verkar tycka statistik är krångligt.

MVH
/Chuck

Postad 21 June 2008 - 14:23

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
För det första, statistik är ingen bra referens... :)
Det visar sig gång på gång på gång med flera olika produkter / ämnen.

Ljudkvalite;
Självklart ska Carola låta som Carola men att ha någon referens som skivan ska låta - Varken du eller jag vet hur skivan är tänkt att låta. Jag hade varit tvungen att att vara med vid inspelningen av skivan / skivorna för att veta hur skivan är tänkt att låta. Annars är det omöjligt att ha som referens.

Vilken anläggning du än har kommer du höra skillnad på om Carola står i rummet o sjunger eller om du har en cd-skiva med Carola som du spelar.

Vare sig du har skivan eller artisten som referens så hamnar du ändå fel. Varje individs ideal och/eller kriterium måste ju bli referensen

Hälsningar
Micke som börjar bli liiiiite trött på denna diskution nu, som de flesta faktiskt förstår verkligheten av

Redigerat av justaudiomagic, 21 June 2008 - 14:25.

Postad 21 June 2008 - 14:48

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Jag hade varit tvungen att att vara med vid inspelningen av skivan / skivorna för att veta hur skivan är tänkt att låta. Annars är det omöjligt att ha som referens.

Nej, du behöver inte vara med på inspelningen för att ha skivan som referens. Det är själva andemeningen med att ha skivan som referens, man bryr sig inte om vad som hände före.

Har du INTE skivan som referens utan något annat, ja då måste man göra mer detektivarbete.

Vilken anläggning du än har kommer du höra skillnad på om Carola står i rummet o sjunger eller om du har en cd-skiva med Carola som du spelar.

Vad baserar du det på?

MVH
/Chuck

Postad 21 June 2008 - 14:57

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

För det första, statistik är ingen bra referens... ;)
Det visar sig gång på gång på gång med flera olika produkter / ämnen.

Jaså, vilka då? :)

Ljudkvalite;
Självklart ska Carola låta som Carola men att ha någon referens som skivan ska låta - Varken du eller jag vet hur skivan är tänkt att låta. Jag hade varit tvungen att att vara med vid inspelningen av skivan / skivorna för att veta hur skivan är tänkt att låta. Annars är det omöjligt att ha som referens.

Nja, det stämmer ju inte. Det "enda" du behöver är en kedja som påverkar ljudet/signalen så lite som möjligt.

Nja, är du säker på det? Du kanske inte hört så bra inspelningar och anläggningar så du inte hört hur otroligt verklighetstroget det kan bli. Men jag håller med om att många anläggningar är väldigt dåliga att återge detta bra.

Vare sig du har skivan eller artisten som referens så hamnar du ändå fel. Varje individs ideal och/eller kriterium måste ju bli referensen

Nja, håller inte med alls. Läs det jag skrev förut; "det finns ett korrekt ljud, men det finns många olika ljudideal".
Du kan inte påstå att ljudet ändrar sig på skivan bara för du väljer en högtalare med discopuckel. Det är ditt val, men ljudet på själva skivan är vad den är. Så det finns ett facit, ett korrekt ljud om man så vill säga, men det säger inte att man föredrar det. Man kan föredra att återge det med discopuckel, eller med dämpad diskant, eller höjd diskant, eller andratonsdist, eller vad som helst. Det är personliga val och ideal. Vad som är på skivan är dock korrekt och vad som får anses vara facit.

Mvh
Ljudkvalite

Redigerat av Unregistered1412, 21 June 2008 - 15:08.

Postad 21 June 2008 - 15:20

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Chuck & Ljudkvalite;

Spinn ni vidare på era fantasier, jag lägger ner diskutionen då ni är otroligt enkelspåriga. Tycker det börjar bli som att prata med en "spann vann" för att använda ett gammalt ordspråk

Postad 21 June 2008 - 15:28

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Chuck & Ljudkvalite;

Spinn ni vidare på era fantasier, jag lägger ner diskutionen då ni är otroligt enkelspåriga.

Jag försöker bara förklara varför många använder skivan som referens, och att man faktiskt kan få en för örat transparant uppspelning av livemusik/sång. Känns inte som några stora sensationer direkt när det var många årtionden sedan vi skickade folk till månen.

Att du kallar det fantasier får stå för dig. Jag ser inte att du i mitt fall försökt förklara vad som du anser vara fel med det jag skriver.

När du kommer med påståenden som jag anser felaktiga tar jag mig friheten att kommentera dem, och skriva vad jag anser vara en bättre bild av verkligheten.

MVH
/Chuck

Postad 21 June 2008 - 15:45

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Exemplet med cellon som behöver 1 miljon kanaler för att återges exakt tycker jag är ganska bra.

Eftersom jag bott ihop med en klassisk cellist vet jag att det är i princip omöjligt att exakt återskapa den vibrationssignatur som som cellon eller en stråkkvartett avger i ett rum.

Om jag sätter på en inspelning av en cello och stänger dörren till rummet så kommer inte mycket att höras utanför rummet även om jag spelar högt.

Om däremot en person spelar cello i samma rum och man stänger dörren så kommer man fortfarande att höra ljudet av cello i nästan alla rum i huset (om det inte är väldigt välisolerat).

För mig, som sätter verkligheten framför idéer, så tycker jag att det räcker med en anläggning som i bästa fall kan skapa en någorlunda trovärdig illusion av musik i rummet. Detta förutsätter naturligtvis att anläggningen inte grovt förvanskar signalen, men det är något helt annat än att säga att biwire är hopplöst eftersom det för oss bort från den äkta inspelningen.

Postad 21 June 2008 - 16:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Håller inte med. De flesta människor är inte det minsta intresserade av Hifi. Det som går hem är oftast:

Hissad, helst distande diskant.
Avskalat mellanregister som låter mer likt en robot än verkliga röster.
En middbaspuckel som ger "punch" åt ljudet, men total brist på djupbas.

Det finns en anledning till att Siba-anläggningar är konstruerade som de är. Det säljer, och alla människor har inte
samma referenser för vad bra ljud är. Det finns de som anser att Rix FM låter alldeles utmärkt, medans de tycker
att dynamiska inspelningar av hög kvalitet låter nasalt och tråkigt.

Att bunka ihop ett gäng människor och dra en generaliserande slutsats ger jag inte mycket för. Är inne på mr
välljuds linje. Man kan bevisa det mesta med "rätt" metoder.

Det faktum att det finns golvhögtalare som inte går under 50Hz är väl bevis nog för att folk kan ha väldigt udda
åsikter om vad bra ljudåtergivning är.

Postad 21 June 2008 - 16:21

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Håller inte med. De flesta människor är inte det minsta intresserade av Hifi. Det som går hem är oftast:

Hissad, helst distande diskant.
Avskalat mellanregister som låter mer likt en robot än verkliga röster.
En middbaspuckel som ger "punch" åt ljudet, men total brist på djupbas.

Det finns en anledning till att Siba-anläggningar är konstruerade som de är. Det säljer, och alla människor har inte
samma referenser för vad bra ljud är. Det finns de som anser att Rix FM låter alldeles utmärkt, medans de tycker
att dynamiska inspelningar av hög kvalitet låter nasalt och tråkigt.

Att bunka ihop ett gäng människor och dra en generaliserande slutsats ger jag inte mycket för. Är inne på mr
välljuds linje. Man kan bevisa det mesta med "rätt" metoder.

Det faktum att det finns golvhögtalare som inte går under 50Hz är väl bevis nog för att folk kan ha väldigt udda
åsikter om vad bra ljudåtergivning är.

Dina observationer är säkert helt riktiga, men det har inget med återgivning av ljud att göra, som det är jag pratar om.

Folk köper inte högtalare för att de håller på med HiFi, utan för att de vill bli underhållna och lyssna på sin favoritmusik. Det är inte samma sak som att hålla på med HiFi, eller korrekt återgivning av ljud.

MVH
/Chuck

Postad 21 June 2008 - 17:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Dina observationer är säkert helt riktiga, men det har inget med återgivning av ljud att göra, som det är jag pratar om.

Hur kan vad människor anser vara bra och dåligt inte ha med ljudåtergivning att göra? Du kan ju inte mena att alla
som är Hifi/ljudintresserade tycker precis likadant om t ex högtalare?

Postad 21 June 2008 - 18:18

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Hur kan vad människor anser vara bra och dåligt inte ha med ljudåtergivning att göra?

Det är en konsekvens av inte bara ljudåtergivningen, den är inte isolerad på något sätt. Isolerar med enbart återgivningen som en faktor så gott det går är det inte speciellt subjektivt vad som är bra pch dåligt, som ofta framförs.

Du kan ju inte mena att alla som är Hifi/ljudintresserade tycker precis likadant om t ex högtalare?

Nej, det har jag aldrig sagt.

MVH
/Chuck

Postad 21 June 2008 - 20:44

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Läs Chris Lymme's inlägg... Just med tanke på alla inlägg som här faktiskt är just i denna tråden (fast det inte handlar om det egentligen) så är Hifi just vad som sagts sååååå många gånger i denna tråden - Individuellt.
Att ni bara kan eller orkar argumentera emot det ?? ;) Ni gör tyvärr bort er.
Bara för ett högtalare skulle ha bi-wiring betyder inte det att ljudet inte är korrekt för den individen. Att det låter fel för Chuck och Ljudkvalite må vara hänt men för oss andra som vill ha njutning av musiken är redo att prova saker för att hitta just det ljud vi vill ha

Postad 21 June 2008 - 20:54

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Läs Chris Lymme's inlägg... Just med tanke på alla inlägg som här faktiskt är just i denna tråden (fast det inte handlar om det egentligen) så är Hifi just vad som sagts sååååå många gånger i denna tråden - Individuellt.

Jag ber dig läsa igen vad jag skrev. Vad som är på skivan är originalet. Det är facit. Så om man ska ha korrekt ljud så bör den signalen inte besudlas av färgningar. Det du snackar om är personlig smak, vilket både jag och Chuck säger är helt naturligt och inget fel, men det ändrar inte på faktumet att det finns ett ljud som är korrekt.

Nja, knappast, eftersom vi förklarar att det finns ett korrekt ljud! Det är ett faktum. Men att man kan ha olika ljudideal och därmed väljer olika sorters ljud, det är något helt annat.

Bara för ett högtalare skulle ha bi-wiring betyder inte det att ljudet inte är korrekt för den individen.

Skilj på vad som är korrekt när det gäller signalpåverkan, och vad som låter bra för en person = ljudideal.

Att det låter fel för Chuck och Ljudkvalite må vara hänt men för oss andra som vill ha njutning av musiken är redo att prova saker för att hitta just det ljud vi vill ha

Du får testa hur mycket du vill, jag har testat massa saker under 20 år nu, men sånt ändrar ju inte faktum. Ljudideal är en sak, korrekt återgivning är något annat.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 22 June 2008 - 00:11

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Ärligt talat Ljudkvalite, Orkar inte lägga ner mer tid på detta mer nu.

Postad 22 June 2008 - 00:19

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Hifiintresserade personer har ju helt andra tolerenser än normalt folk.

Friska, icke hifibitna personer, lyssnar framför allt på musiken och om man spelar samma skiva med biwire respektive single wire så kommer mycket få av dem höra någon skillnad.

En petig, hifidrabbad person lyssnar mer på ljudåtergivningen och kommer då att höra nyanser som går den friske förbi.

Sedan vad man som hifidrabbad har för tolerenser och vad man tycker att det är värt i kostnader och besvär är en individuell fråga för var och en.

I min anläggning är jag dock helt säker på att biwire låter bättre än single wire så jag är inte särskilt mottaglig för påståenden från utomstående att det måste låta sämre.

Postad 22 June 2008 - 08:17

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
{quote]I min anläggning är jag dock helt säker på att biwire låter bättre än single wire så jag är inte särskilt mottaglig för påståenden från utomstående att det måste låta sämre.[/quote]
Kan bara säga detsamma...

Postad 22 June 2008 - 10:40

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Vem säger att Bi-wire låter sämre?

Postad 22 June 2008 - 10:43

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
för att svara på frågan överst i tråden: Kör singlewire, har inte förstått poängen med flera kablar annat än av estetiska skäl ;)

Postad 22 June 2008 - 11:53

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Bara för ett högtalare skulle ha bi-wiring betyder inte det att ljudet inte är korrekt för den individen. Att det låter fel för Chuck och Ljudkvalite må vara hänt men för oss andra som vill ha njutning av musiken är redo att prova saker för att hitta just det ljud vi vill ha

Du hittar på saker justaudiomagic.

Jag har aldrig påstått att bi-wire skulle låta fel, eller att det t.o.m. skulle låta subjektivt sämre. Däremot påstår jag andra saker, som du eller vem som helst är fri att motargumentera om andan faller på. Försök kritisera argumenten, och innan, läs exakt vad som står.

Jag har inget emot att folk använder sig av bi-wire, eller säger att det låter bättre med bi-wire. Dock kommer jag kritisera rena åsikter som framförs som vedertagna sanningar om det strider mot de undersökningar som finns i ämnet och som har genomgått granskning för att få kallas vetenskapliga handlingar. Att de väcker anstöt bland männiksor som hör skillnad på ljudkvalitén när grannen byter proppar har jag förståelse för, men tänker inte ta någon hänsyn till. ;)

MVH
/Chuck

Postad 22 June 2008 - 12:01

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Vem säger att Bi-wire låter sämre?

Läs från början av tråden ;)

Postad 22 June 2008 - 12:15

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

I min anläggning är jag dock helt säker på att biwire låter bättre än single wire så jag är inte särskilt mottaglig för påståenden från utomstående att det måste låta sämre.

Eller kan man resonera som jag gör ..

Tillverkaren har satt två terminaler på högtalaren och talar om biwiring i sina instruktioner.
Alltså var det meningen att man skulle kunna köra biwire med högtalarna om man ville.

Blecket sitter där för den som inte vill köra biwire

Är en biwirekabel bättre än blecket ?
- Troligvis ... ( man kan ju inte var helt säker )
Har jag råd med biwiringkabel
- Ja !
Kör jag då biwiring ?
- Ja .. med 2kanal anläggningen är det givet, men Biamp i Hembion då det ges möjlighet.

Enkelt o lätt resonemang som gör att man inte gräver ner sig allt för mycket i tekniska termer
och djupa funderingar som till slut leder till att man kanske springer runt i en vit rock ;) eller i
värsta fall en tröja som har remmar som gör att man inte kan röra sig så bra ;)

Maveric :P

Postad 22 June 2008 - 13:06

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Chuck;
Ok

Postad 22 June 2008 - 13:16

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Nja så som jag har uppfattat det så verkar alla här vara överens om det är ett annat ljudideal som bi-wire ger alternativt ingen skillnad. Dock så har jag inte sett vare sig från ljudkvalité eller chuck att det skulle låta sämre. Bara att det skulle kunna färga mer. Jag tycker att vi har kommit överens om i denna tråd att färgning inte nödvändigtvis måste ge ett sämre ljud rent subjektivt för vissa. Det är bara ett ljudideal. Varken sämre eller bättre.

Postad 22 June 2008 - 13:48

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Jag tycker absolut inte att biwiring färgar mer i min anläggning så jag ställer inte upp på den premissen heller.

Som sagt får jag ett klarare ljud med bättre balans över registren.

Snarare mindre påverkan på signalen alltså.

Postad 22 June 2008 - 14:50

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Jag tycker absolut inte att biwiring färgar mer i min anläggning så jag ställer inte upp på den premissen heller.

Som sagt får jag ett klarare ljud med bättre balans över registren.

Precis så upplever jag det med. Med det säger jag inte att alla anläggningar blir bättre med bi-wire, långt ifrån.

Postad 22 June 2008 - 15:38

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Så det finns ingen möjlighet att någon typ av färgning skulle kunna göra att ljudet uppfattas som tydligare? Jag är av den uppfattningen att det är så. Men är inte ni andra det så är det helt ok.

Postad 22 June 2008 - 15:41

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Håller med dig Thomas.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 22 June 2008 - 16:00

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
thomas79 & Ljudkvalite;
Alla har rätt till sin åsikt, så även ni ;)

Postad 26 June 2008 - 12:33

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Ja, hur många använder single-wiring o hur många använder bi-wiring? Eller t o m Bi-shotgun

Själv kör jag för tillfället Single med Jumpers;

Postad bild

Detta var den enkla fråga som ställdes från början, det har halkat med en hel del extrainformation på resans gång, en del intressant och en hel del bara jobbigt att läsa..

För övrigt kör jag fortfarande med Bi-wire i anläggningen :)

Postad 26 June 2008 - 12:40

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Så det finns ingen möjlighet att någon typ av färgning skulle kunna göra att ljudet uppfattas som tydligare? Jag är av den uppfattningen att det är så. Men är inte ni andra det så är det helt ok.

Jag menar mindre distorderat så svaret på din fråga är nej.

Postad 26 June 2008 - 21:53

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Visst är det så att distorsion kan upplevas som tydligare och bättre. Det är bara att kolla på alla vinyldiggare därute... ;)

MVH
/Chuck

Postad 26 June 2008 - 22:03

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Vi som också gillar vinyl gör det för den organiska klangen inte för distorsionen i sig, som förvisso är hörbar.

Finns i alla fall ingen chans att blanda bort korten med teoretiska och icke verklighetsförankrade resonemang.

Det var inte vad trådskaparen efterfrågade.

Postad 26 June 2008 - 22:23

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Jag vet flera som gillar vinyl, och inser att det är pga tillkortakommanden i teknik, och bland annat distorsion. Det är inget konstigt med det.

Det går inte att prata bort med någon mystisk och exotisk "organisk klang".

Det är inget hokus pokus med att även distorsion även i digitala medier som CD-spelare kan utföras så att det upplevs "luftigare" eller vad man nu vill kalla det.

MVH
/Chuck

Postad 27 June 2008 - 06:11

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Vem FAN bryr sej om vad som är hifi korrekt eller inte, Har man helt tappat vad som ligger till grunden för vårat intresse. MUSIKEN!

Snacka om att vara insnöade på att det måste vara korrekt för att vilja lyssna på musik.
Så länge musiken får vara musik och skänka en stund sinnes frid så ska man njuta. inte sitta och analysera: Är detta hifi korrekt eller inte?

SKit sak samma ifall bi-wire färgar mera än singel, Om man tycker att färgningen förbättrar, Be happy! du får ju bara ut mera av din lyssningstund.

Men för er som tycker att det absolut måste vara korrekt för att det ens ska vara lyssningsbart. Ta och begrunda en stund om det inte är musiken som är viktigast och inte kedjan den framförs i.

har kablar som kostar mera än de flestas anläggningar här och JA DOM FÄRGAR! och EKK skulle aldrig kunna tänkas sättas in i mitt system efter detta bara för att dom är mera korrekt

Mvh David

Redigerat av zlay3r, 27 June 2008 - 06:15.

Postad 27 June 2008 - 07:25

Unregistereddb570177
  • Unregistereddb570177
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Att ni orkar? Ja, här får man lite lätt flashback från "Plasma vs. LCD", "Blu-ray vs. HD-DVD". Det finns två sidor av ett mynt och det kommer alltid finnas det. Visst skulle det vara tråkigt om alla tyckte samma för då skulle det bara behövas en Tv, en Förstärkare, ett par högtalare (om man bortser från konkurrens och att de ligger inom samma prisnivå) :)

Folk kommer alltid tycka annorlunda och därmed basta!
Vissa tycker blått är snyggast och vissa tycker rött. Är det någon som har fel? ;)

Att sedan diskussionen urartar där fysikaliska lagar är det primära, då har vi hamnat snett. Så för att påpeka det som sagts många gånger: Testa de olika kopplingarna och lyssna vad som låter bäst. Man ska själv vara nöjd!

Själv kör jag "singel-wire" pga den ekonomiska aspekten (har ett par skithögtalare) men kommer utforska mer om ett år när ny uppsättning högtalare/stärkare införskaffas :(

Postad 20 August 2008 - 20:59

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1195 inlägg
  • 0
Lite OT (och "dum" fråga) men det är en sak jag undrar över, om man har en förstärkare som inte har bi-wire ut, men en högtalare med bi-wire terminal (dvs 4 ingångar), kopplar man då bara till 2 av ingångaran, om så är fallet, hur vet man vilka man skall koppla till?

EK

Postad 20 August 2008 - 21:54

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Lite OT (och "dum" fråga) men det är en sak jag undrar över, om man har en förstärkare som inte har bi-wire ut, men en högtalare med bi-wire terminal (dvs 4 ingångar), kopplar man då bara till 2 av ingångaran, om så är fallet, hur vet man vilka man skall koppla till?

EK

Du köper en biwire kabel. +- in i vä front på förstärkaren. sedan +- i högtalaren,glöm bara inte bort att ta bort blecket som sitter mellan högtalarkontakterna.
Lägger upp en bild på biwire kabel. 4 ändar som ska in i högtalaren. i andra änden 2 st som ska in i förstärkaren.Bifogad fil  VDHCLEARTRACKSC_1_m.jpg   50.79K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av jonasprivate, 20 August 2008 - 21:56.

Postad 21 August 2008 - 07:05

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1195 inlägg
  • 0

Du köper en biwire kabel. +- in i vä front på förstärkaren. sedan +- i högtalaren,glöm bara inte bort att ta bort blecket som sitter mellan högtalarkontakterna.

Okej, tack, nu börjar bilden klarna, jag blandar ihop bi-amping och bi-wire, bi-wire kabel har alltså 2 ut från förstärkaren och 4 in i högtalaren, bi-amp är 4-4, rätt?

EK

Postad 21 August 2008 - 11:49

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Okej, tack, nu börjar bilden klarna, jag blandar ihop bi-amping och bi-wire, bi-wire kabel har alltså 2 ut från förstärkaren och 4 in i högtalaren, bi-amp är 4-4, rätt?

EK

Ja precis bi-amapa så andvänder du även Surrback.

Postad 22 August 2008 - 10:44

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Vem FAN bryr sej om vad som är hifi korrekt eller inte, Har man helt tappat vad som ligger till grunden för vårat intresse. MUSIKEN!
Mvh David

Exakt ! Bra talat :)

Postad 26 August 2008 - 18:25

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Fråan är om ja kommer få sämmre resultat om jag går från Bi-ampning till Bi-wire ?
Ska köpa nya kablar funderar på bi-wire nämligen.Jag är väldigt nöjd med Bi-amp men blir dyrt o köra Bi-amp med dom jag tänkt.
Eller så köper jag singel och sparar så ja kan köpa ett par till senare.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.