Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung SGH-F480

444 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 October 2008 - 18:57

Sussie_ju
  • Sussie_ju
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Under spel, konstigt nog.

Postad 14 October 2008 - 20:53

Neonblack
  • Neonblack
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

för er som är intresserade av javaspel till mobilen

http://www.davidpye....hp?page=freewap

det enda som kostar är mängden data som du laddar ner!

Två frågor.

1. Hur vet man vilka spel som funkar till F480?
2. Hur WAPar man?

Ja, det är minsann inte lätt!

Postad 14 October 2008 - 21:31

kokostoppen
  • kokostoppen
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Två frågor.

1. Hur vet man vilka spel som funkar till F480?
2. Hur WAPar man?

Ja, det är minsann inte lätt!

1. alla spel som jag har testat har funkat. hittade länken via en engelsk site som handlar om telefonen, så jag antar att alla spel är till den. testa och se, det är ju praktiskt taget gratis att ladda ner spelen om man jämför med att köpa ett spel för 50 kr!

2. gå in i webbläsaren och ange url: http://davidpye.com/wap/index.php, sen väljer du raden som det står jar-jad-nqd-ngd-qcp.

lycka till!

Postad 15 October 2008 - 07:18

dantheman13
  • dantheman13
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Under spel, konstigt nog.

Ja, jag hittade det sen också. Lite märklig placering kan man tycka men, men när man vet om det så funkar det ju.

Postad 16 October 2008 - 07:14

ojva
  • ojva
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0
Hej!

Precis köpt en F480. Inte hunnit kolla så mycket men en sak som jag undrar över... När displayen släcks ner(viloläge) så blir skärmen helt svart...går det att få fram så man kan se klockan där?

Annars verkar den ok, men har som sagt nyss fått den.

Postad 16 October 2008 - 19:07

Neonblack
  • Neonblack
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

1. alla spel som jag har testat har funkat. hittade länken via en engelsk site som handlar om telefonen, så jag antar att alla spel är till den. testa och se, det är ju praktiskt taget gratis att ladda ner spelen om man jämför med att köpa ett spel för 50 kr!

2. gå in i webbläsaren och ange url: http://davidpye.com/wap/index.php, sen väljer du raden som det står jar-jad-nqd-ngd-qcp.

lycka till!

Funkar inte?
Tjänsten ej tillgänglig

Postad 16 October 2008 - 21:44

kokostoppen
  • kokostoppen
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Funkar inte?
Tjänsten ej tillgänglig

jag får också det ibland men då får du bara gå in senare och kolla. men när det väl går, passa då på att ladda ner mycket!!!

Hej!

Precis köpt en F480. Inte hunnit kolla så mycket men en sak som jag undrar över... När displayen släcks ner(viloläge) så blir skärmen helt svart...går det att få fram så man kan se klockan där?

Annars verkar den ok, men har som sagt nyss fått den.

det du kan göra är att trycka på den silvriga knappen i mitten längs ner så får du upp skärmsläckare med klocka i några sekunder. annars går det inte att göra något mer...

Postad 16 October 2008 - 22:25

Flanders
  • Flanders
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Är de bara ja som får signalen när nån ringer till mig väldigt låg i typ 1 sek förrens den blir högre? Nej jag har inte inställt på ökande signal.

Postad 18 October 2008 - 13:25

kokostoppen
  • kokostoppen
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Är de bara ja som får signalen när nån ringer till mig väldigt låg i typ 1 sek förrens den blir högre? Nej jag har inte inställt på ökande signal.

så är det på min med, tror nog att det ska vara så på denna modellen.

Postad 18 October 2008 - 22:22

Neonblack
  • Neonblack
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har försökt fixa Google Maps till f480, men det verkar inte funka som jag vill eller så är jag bara lite tappad. Hur bär man sig åt? Min kommer till typ 30% sen lägger den av, varför och vad gör jag åt det?

Postad 19 October 2008 - 23:40

TornFalken
  • TornFalken
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tjenare,
Har någon kommit på vart man hittar bilderna när knapplåset har gått på?
Det finns som sagt bilder som visas då som inte finns inne på "mina filer"

Postad 21 October 2008 - 15:20

LexCom
  • LexCom
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag har problem med min bluetooth. Jag kan inte längre skicka filer. När jag sökt upp den dator/telefon som jag ska skicka till trycker jag på den men därefter så händer ingenting mer. Har testat med olika filer mot olika telefoner utan resultat.

Någon som upplevt något liknande?

Postad 21 October 2008 - 22:12

Kirreno
  • Kirreno
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag fick hem min F480 idag och är mycket nöjd. MEN Jag får inte USB-anslutningen att funka. : Jag stoppar i USBn i datorn och telefonen och ser på telefonen att den lilla datorsymbolen kommer upp. Jag trodde först att det räckte för att bröja ladda in bilder å låtar men tydligen måste man installera programet som höljer med har jag rätt? för datorn verkar inte reagera på att jag ansluter telefonen.
Så jag installerar Samsung Studio 3. Men jag får ingen kontakt!! Vad gör jag för fel?? Hjälp snälla<3

Redigerat av Kirreno, 21 October 2008 - 22:13.

Postad 22 October 2008 - 06:58

ojva
  • ojva
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0
Se till att du har telefonen i "widget menyn" innan du ansluter...annars säger programmet att telefonen används. Gjorde min iaf, jäkligt irriterande innan jag kom på varför. Har man ikonmenyn på så vill den inte asnluta.

Postad 22 October 2008 - 09:30

dantheman13
  • dantheman13
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Jag fick hem min F480 idag och är mycket nöjd. MEN Jag får inte USB-anslutningen att funka. : Jag stoppar i USBn i datorn och telefonen och ser på telefonen att den lilla datorsymbolen kommer upp. Jag trodde först att det räckte för att bröja ladda in bilder å låtar men tydligen måste man installera programet som höljer med har jag rätt? för datorn verkar inte reagera på att jag ansluter telefonen.
Så jag installerar Samsung Studio 3. Men jag får ingen kontakt!! Vad gör jag för fel?? Hjälp snälla<3

Man får ju även se till att kolla på telefonen när man ansluter den och välja om man ska köra "Masslagring, Samsung Studio 3 osv. De valen dyker ju upp i telefondisplayen när man ansluter usb-kabeln.

Redigerat av dantheman13, 22 October 2008 - 09:31.

Postad 22 October 2008 - 13:12

kaki02
  • kaki02
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Går det att synca denna mot outlooks kalender som man kan med sonyericssons mobiler?

Att synka med kabel och den medföljande programvaran ska inte vara några problem vad jag förstår.
Det jag däremot undrar är om det går att synka utan kabel, dvs motsvarande Exchange Active Sync?
Exchange Active Sync-programvaran kanske går att installera på denna telefon också? Någon som har testat? Sussie-ju?

/ PG

Redigerat av kaki02, 22 October 2008 - 13:16.

Postad 22 October 2008 - 16:22

_Soulseller_
  • _Soulseller_
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Går det använda minneskort av typen MicroSDHC i F480?
eller är det någon skillnad på det och MicroSD har för mig HC varianten är något extra

Redigerat av _Soulseller_, 22 October 2008 - 16:22.

Postad 22 October 2008 - 21:22

Edmond
  • Edmond
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Går det använda minneskort av typen MicroSDHC i F480?
eller är det någon skillnad på det och MicroSD har för mig HC varianten är något extra

MicroSDHC funkar finfint. ;)

Postad 24 October 2008 - 17:15

pilotkallingar
  • pilotkallingar
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tjenare, jag är ute efter en ny mobil och slits mellan att köpa samungs F480 och LGs kf 750 secret.. det som jag använder mobilen mest till är att ringa och smsa (skickar ca 100sms/dag).. så undrar vilken ni föreslår.. secreten har ju hårda knappar som man skriver på.. hur är det med touch och samsungs teknik med skrivandet, liksom om man bläddrar mellan vilka ord man vill ha och råkar gå förbi det ord man vill ha, kan man då bara backa som man kan på en SE eller måste man gå hela varvet runt igen?

Postad 24 October 2008 - 20:38

SoundsLikeNoise
  • SoundsLikeNoise
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
Om du sms:ar så mycket är det nog lite jobbigt med touch. Men det finns ju Qwerty-tangentbord som du kan ha på skärmen på F480.

Postad 25 October 2008 - 08:25

kokostoppen
  • kokostoppen
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Om du sms:ar så mycket är det nog lite jobbigt med touch. Men det finns ju Qwerty-tangentbord som du kan ha på skärmen på F480.

hur funkar det sättet att skriva på?? vart laddar man ner det till luren? är det å, ä, ö på det?
många frågor =)

Postad 25 October 2008 - 08:29

SoundsLikeNoise
  • SoundsLikeNoise
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
Här kan du se och läsa hur tangentbordet är.

Postad 25 October 2008 - 12:29

afterglow
  • afterglow
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Vet någon vart man kan göra inställningar så att de inkomna sms:en sparas automatiskt på telefonen och INTE på sim-kortet som de gör nu? Får ju knappt plats med några! Och det är enormt irriterande att för hand gå in i varje sms och välja "spara till telefon"..

Någon som vet?

Dessutom har jag hittat en liten liten bugg. I profiler, när man ska välja om man vill ha melodi bara, vibration, melodi sedan vibration etc. så på sista alternativet står det melodi and (!) vibration. And, istället för och. Stör mig inte, men lite roligt.. och konstigt att man inte ser över sådana saker innan.

Nå, sms:en är prio 1. Någon som kan hjälpa?

Redigerat av afterglow, 25 October 2008 - 13:34.

Postad 26 October 2008 - 09:39

kokostoppen
  • kokostoppen
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Här kan du se och läsa hur tangentbordet är.

där stod bara att telefonen inte har qwerty-tangentbord, där stod inget om att man kan installera det i telefonen. hur har du gjort??

Postad 28 October 2008 - 14:50

Freppa_
  • Freppa_
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Är riktigt sugen på denna telefon.
Tröttnat på min Nokia N95. Och med tanke på hur lite jag använt GPS:en och WLAN så känns det inte som en tung förlust. Samt märkte jag att om man vill ha en bra GPS så köp inte den i en mobil :)

Nu till min fråga.
Har det kommit någon uppdatering till mjukvaran ännu ?
Man har ju läst att en del haft problem med ljudet i den. Får väl hoppas man inte själv drabbas.
Tänkt att beställa den från Tele2s hemsida eftersom jag redan har abonnemang hos dom.
Ca 3150 kr skulle den gå på då. Obundet. Inte hittat nå den billigare på nått annat ställe.

Postad 28 October 2008 - 18:08

LexCom
  • LexCom
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag har installerat google maps men den lyckas aldrig läsa av min position. Det står bara "Din aktuella position kan inte nås för tillfället".

Denna text kommer upp oavsett om jag befinner mig i sthlm eller ute på landsbygden. Någon som kan google maps?

Postad 28 October 2008 - 18:55

Unregistered893e2bd0
  • Unregistered893e2bd0
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Första inlägget :(
Jag köpte denna telefonen igår efter ha läst igenom tråden.
Är väldigt nöjd med telefonen, funkar riktigt bra!
Min har firmware F480XBHH5 och har inte märkt några problem med ljud eller något annat.
Många bra program fungerar också tex Ebuddy för msn och opera mini osv.

Redigerat av Unregistered893e2bd0, 28 October 2008 - 18:56.

Postad 29 October 2008 - 08:16

dantheman13
  • dantheman13
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Jag har installerat google maps men den lyckas aldrig läsa av min position. Det står bara "Din aktuella position kan inte nås för tillfället".

Denna text kommer upp oavsett om jag befinner mig i sthlm eller ute på landsbygden. Någon som kan google maps?

Är samma för mig "Din aktuella position kan inte nås för tillfället". Bugg i programmet eller är det något som gör att detta inte fungerar i F480 kan man fråga sig?

Postad 29 October 2008 - 13:49

Unregistered9872cc52
  • Unregistered9872cc52
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Första inlägget :(
Jag köpte denna telefonen igår efter ha läst igenom tråden.
Är väldigt nöjd med telefonen, funkar riktigt bra!
Min har firmware F480XBHH5 och har inte märkt några problem med ljud eller något annat.
Många bra program fungerar också tex Ebuddy för msn och opera mini osv.

Hej Myrkel,
Vart köpte du den!? Vilken firma eller nätbutik alltså? Kollade du firmware innan, man vill ju gärna ha det senaste.
Går det att ha egna bakgrunder i telefonen, har försökt att läsa men inte sett/missat om det går!?
Är mest ute efter kameran och det smidiga formatet på den här telefonen. Det skulle vara ett plus om man kan lägga en påminnelse/anteckning på startskärmen, går det att göra det!? Att den är kvar hela tiden tills man tar bort den, har en K750 idag, snacka om att det är dags att byta. Den har i alla fall den funktionen att man kan lägga en anteckning "på" startskärmen. Gillar också klockan som visas hela tiden där men har förståt att det inte finns på F480. Får åka och titta på den igen antar jag.
Tack förresten för alla inlägg om funktion och lösningar till mobilen!
Vänligen
Anders

Postad 29 October 2008 - 16:21

Unregistered893e2bd0
  • Unregistered893e2bd0
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Hej Myrkel,
Vart köpte du den!? Vilken firma eller nätbutik alltså? Kollade du firmware innan, man vill ju gärna ha det senaste.
Går det att ha egna bakgrunder i telefonen, har försökt att läsa men inte sett/missat om det går!?
Är mest ute efter kameran och det smidiga formatet på den här telefonen. Det skulle vara ett plus om man kan lägga en påminnelse/anteckning på startskärmen, går det att göra det!? Att den är kvar hela tiden tills man tar bort den, har en K750 idag, snacka om att det är dags att byta. Den har i alla fall den funktionen att man kan lägga en anteckning "på" startskärmen. Gillar också klockan som visas hela tiden där men har förståt att det inte finns på F480. Får åka och titta på den igen antar jag.
Tack förresten för alla inlägg om funktion och lösningar till mobilen!
Vänligen
Anders

Tja.
Köpte den på elgiganten, det går att ha egna bakgrundsbilder ja.
Mvh

Postad 29 October 2008 - 16:55

Unregistered9872cc52
  • Unregistered9872cc52
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Tackar, våndas lite här ska jag köpa eller ej, om ambivalens ändå inte fanns...

Edit: Kom fram till att köpa!

Redigerat av Unregistered9872cc52, 29 October 2008 - 20:47.

Postad 29 October 2008 - 16:59

Unregistered9872cc52
  • Unregistered9872cc52
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Jag kanske gör mig dum nu men mobilen har ingen GPS, om det är den positionen du söker.

Postad 29 October 2008 - 21:28

Freppa_
  • Freppa_
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Idag bestämde jag mig för att beställa den. Beställde genom comviqs hemsida.
3280 kr med obundet snackis abonnemang för 39 kr månad där alla samtal och sms kostar 0,39 öre ;)

Postad 30 October 2008 - 10:00

Unregistered9872cc52
  • Unregistered9872cc52
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Helt klart nöjd med mobilen! Har mkt att lära nu och tack vare forumet kommer man ju lite längre än handboken hjälper en. Är det verkligen sant att det står så lite i den. Finns det en utförligare i PDF på skivan kanke!? Hoppas det. Jag fattar nämligen inte hur widget "händelser" ska visa det som är inskrivet i kalendern!? Eller är det Memo den visare eller vad är det. I manualen står det kalender, men jag får det inte att fungera. Har troligen missat någon inställning någonstans, men är tacksam för lite hjälp på traven!

Postad 30 October 2008 - 12:58

Freppa_
  • Freppa_
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Helt klart nöjd med mobilen! Har mkt att lära nu och tack vare forumet kommer man ju lite längre än handboken hjälper en. Är det verkligen sant att det står så lite i den. Finns det en utförligare i PDF på skivan kanke!? Hoppas det. Jag fattar nämligen inte hur widget "händelser" ska visa det som är inskrivet i kalendern!? Eller är det Memo den visare eller vad är det. I manualen står det kalender, men jag får det inte att fungera. Har troligen missat någon inställning någonstans, men är tacksam för lite hjälp på traven!

Denna hittade jag på deras hemsida:

http://org.downloadc....1.0_080523.pdf

Vet inte om det är samma som följer med.

Postad 30 October 2008 - 13:24

Unregistered9872cc52
  • Unregistered9872cc52
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Denna hittade jag på deras hemsida:

http://org.downloadc....1.0_080523.pdf

Vet inte om det är samma som följer med.

Tack, men det var samma lika.

Postad 31 October 2008 - 15:15

LexCom
  • LexCom
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Jag kanske gör mig dum nu men mobilen har ingen GPS, om det är den positionen du söker.

Med google maps så ska mobilens ungefärliga position kunna visas med hjälp av mobilmasterna, även om mobilen inte har gps. Men efter lite efterforskningar verkar det som om den funktionen inte stöds av denna telefon.

Postad 01 November 2008 - 12:09

KentX
  • KentX
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Någon som testat att updatera mobilen via det här programmet?

http://uk.samsungmob...ftwareUpdate.do

När jag kör det så säger den att jag har den senaste programversionen i mobilen..
Har firmware XBHH5 och tycker inte att den borde vara den senaste?

Postad 01 November 2008 - 14:15

Freppa_
  • Freppa_
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Med google maps så ska mobilens ungefärliga position kunna visas med hjälp av mobilmasterna, även om mobilen inte har gps. Men efter lite efterforskningar verkar det som om den funktionen inte stöds av denna telefon.

Google maps verkar fungera för sussie:

Angående andra program så har jag inet stött på några svårigheter.
Jag har:
* (förresten kom på jag lyckades ladda och installera ett spel, guitar rock tour, fullständigt meningslöst)
* JmIrc (en irc-klient
* Opera mini
* Gmail
* Google maps
* Arlas kokbok :unsure:

dessutom massa bloggverktyg mm
Så vad är det för program som inte skulle funka så kan jag testa det?

Redigerat av Freppa_, 01 November 2008 - 14:16.

Postad 01 November 2008 - 17:49

kokostoppen
  • kokostoppen
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Någon som testat att updatera mobilen via det här programmet?

http://uk.samsungmob...ftwareUpdate.do

När jag kör det så säger den att jag har den senaste programversionen i mobilen..
Har firmware XBHH5 och tycker inte att den borde vara den senaste?

vet inte riktigt vad du valt för telefon, men enligt denna sida så finns ingen uppdatering för f480

Postad 03 November 2008 - 09:46

Unregisteredea3c06ef
  • Unregisteredea3c06ef
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej!
Har nu försökt att få igång USBkopplingen mellan telefon och dator utan att lyckas!
Jág har tankat ner progranvaran från Samsungs svenska sida installerar och kör uppdateringarna som finns, ansluter sedan telefonen som plingar till och visar en datorsymbol i displayen men Pc Studio säger att telefonen inte är ansluten! Har sett att det finns flera med samma problem men inte fattat vad man gör för att få det att funka!
Någon som kan hjälpa mig?
Tack
Osse

Postad 03 November 2008 - 15:55

dantheman13
  • dantheman13
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Hej!
Har nu försökt att få igång USBkopplingen mellan telefon och dator utan att lyckas!
Jág har tankat ner progranvaran från Samsungs svenska sida installerar och kör uppdateringarna som finns, ansluter sedan telefonen som plingar till och visar en datorsymbol i displayen men Pc Studio säger att telefonen inte är ansluten! Har sett att det finns flera med samma problem men inte fattat vad man gör för att få det att funka!
Någon som kan hjälpa mig?
Tack
Osse

När du ansluter sladden dyker då inte upp i displayen på telefon tre valmöjligheter? Där du kan välja typ "masslagring" "PC-studio" och så en variant till?

Postad 03 November 2008 - 17:36

Unregisteredea3c06ef
  • Unregisteredea3c06ef
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Nej!
Det enda som händer är att telefonen piper till och man ser en ikon i displyen med en bildskärm.
Pådatorn häner absolut ingenting!
Har son sagt installerat på 2 olika datorer med samm dåliga resultat. Båda kör Win XP Pro SP 3.

Postad 03 November 2008 - 17:52

Unregisteredea3c06ef
  • Unregisteredea3c06ef
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Problemet löst!
Jag gick in i telefonmenyn - Inställningar - Datoranslutningar - och markerade "Samsung Pc Studio" och då hittade datorn telefonen!
Jag har inte sett denna meny tidigare, kanske klantigt av mig men nu funkar det iaf.

Tack

Osse

Postad 04 November 2008 - 01:48

Freppa_
  • Freppa_
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Äntligen fått den.
Lekt hela dagen. Inte stött på något problem ännu.
Nått samtal hade jag för mig jag märkte av det där med dåligt ljud. Fast kan ha varit hans telefon också eftersom efteråt har jag inte märkt något.
Hittils har jag lagt in Google Maps ( som jag genast märkte skulle bli jäkligt dyrt om man surfar för 15 kr/mb ) och Arla Kokbok :D
Kom gärna med fler förslag med några fiffiga program. Samt några roliga spela som är extra trevliga att spela på touch.

Redigerat av Freppa_, 04 November 2008 - 01:50.

Postad 05 November 2008 - 02:25

dojitheman
  • dojitheman
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Även jag är ägare till denna godbit sedan 2 dagar tillbaka :P.
Vid första samtalet märkte tyvärr även jag av det där dåliga ljudet... väldigt trist.
MEN det märkte jag inte något av i samtalen efter, skumt.

Jag har dock två frågor.
1. Jag har en Tele2 "logo" på bakgrunden där widgetarna ligger, och jag finner inget sätt att få bort denna på. Finns det något smidigt sätt?
2. I Widget-menyn så finns det en ruta som det står "Ingen händelse" i, vad i helsike är det och hur får man någon händelse att hamna där?!

Postad 05 November 2008 - 08:52

Big Tom RS4
  • Big Tom RS4
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Jag har dock två frågor.
1. Jag har en Tele2 "logo" på bakgrunden där widgetarna ligger, och jag finner inget sätt att få bort denna på. Finns det något smidigt sätt?
2. I Widget-menyn så finns det en ruta som det står "Ingen händelse" i, vad i helsike är det och hur får man någon händelse att hamna där?!

1. Min operatörslogo kan jag bara peka på och dra ut till vänster till widgetmenyn, så försvinner den.

2. Har också "ingen händelse" där och förstår inte heller vad den är till för??

En fråga: Är det någon som upplevt någon förbättring på ljudkvaltén under samtal efter inlämning till serviceverkstad?

// Thomas

Redigerat av Big Tom RS4, 05 November 2008 - 08:53.

Postad 05 November 2008 - 11:35

Unregistered9872cc52
  • Unregistered9872cc52
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Händelser trodde jag var från kalender och memo m.m. men så är det inte. "Händelser" i form av missade samtal, sms, mms visas däremot. Är inte säker på om "uppgifter" som är larmade visas om de missats också.
Har stött på en grej när det gäller foto-id som jag skulle vilja ha hjälp med. Beskär bilder i datorn, PS eller annat program, och för över dem visas en "miniatyr" bild i samsung av det obeskurna orginalet. redigerar jag däremot bilden i mobilen (som för den delen erbjuder rejält med inställningsmöjligheter) så blir den beskärda bilden även som miniatyr. Har inte testat PC studio fullt ut men det är ju inte helt genomarbetat plus att jag inte är van det.

Postad 05 November 2008 - 11:43

Unregistered9872cc52
  • Unregistered9872cc52
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Problemet löst!
Jag gick in i telefonmenyn - Inställningar - Datoranslutningar - och markerade "Samsung Pc Studio" och då hittade datorn telefonen!
Jag har inte sett denna meny tidigare, kanske klantigt av mig men nu funkar det iaf.

Tack

Osse

Inte för att mästra men det var lite förvirrande. Gå till "Meny > Inställningar> Telefoninställningar > Datoranslutning".

Postad 06 November 2008 - 12:32

Unregistered9872cc52
  • Unregistered9872cc52
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Ett försök till sammanställning av vissa frågor i tråden samt egna upplevelser, efter en vecka.
För mig var mobilen väldigt annorlunda från att vara van knappar och SE. De skiljer sig på enormt många sätt och Touchwiz är nytt vilket märks ganska väl i systemet ibland. Bara för att det är ett annorlunda tänk visar det sig dock senare att det inte alltid är bökigare utan bara annorlunda. Det som är annorlunda har ju en förmåga att bli en vana efter en tid. Återkommer med fler reflektioner och undrar om vi kunde samla synpunkter och skicka in dem till Samsung för en upphottad mjukvara!? En idé som vi får se hur det blir med : )

Ljud och mottagning
Verkar vara vissa tidigare mobiler/firmware som haft problem med ljud, framkommer inte om en uppgradering via serviceställe har avhjälpt problemet. Frågan står i forumet men jag har inte sett något svar. Dem senare som köpt har inga problem med det vad jag läst, i så fall vid enstaka fall, kan lika gärna bero på motpart eller nät och täckning. Övergång mellan 3G och 2G kanske vad vet jag. Min lur har firmware F480XBHH5 (Tryck "ring" slå sedan *#1234# för att se din version (Leno_Azzaro)) och fungerar klockrent vad gäller ljud, mottagningen lider mkt lite av det metallhölje som ger mobilen sin grymma kvalitetskänsla. Det är det stora dragplåstret för mig, känslan av kvalitet, touchskärm, 101 gram och liten som ett kreditkort.

Kameran
En oskärpa på foton i mobilen, trots att bilden såg mkt bra i ut datorn verkade vara ett initialt problem som löst sig men det framkommer inte hur. Om det är uppgradering eller att man lever med det. Kameran i sig är mkt bra men svårt att få till bra bilder i mörker, vilket är generellt fenomen med mobilkameror. Bilderna den här kameran tar blir bra, i bra förhållanden vill jag påstå att dem är kanon! Bildredigeringen är bra och rolig att titta närmare på, upplever inte kameran så spez slö, det handlar om timeing ; ) Visningsläget när man tagit en bild med kameran är riktigt trevligt i helbild men jämnför man med bildvisningen i "mobilen" upplever jag ett litet mysterium. Hur tänkte Samsung där!? PMa gärna dina synpunkter så sammanställer jag och levererar till Samsung, deal!? Vet inte själv vad jag ger mig in på ; )

Multitask
Mobilen klarar av att spela musik när man gör andra saker med den. Inte helt smidigt dock att byta låt utan att gå in i mediaspelaren, förbättringsområde, multitask? Ja! De medföljande hörlurarna har en 3,5 mm plugg, men sitter inte i telefonen utan på "samsungsladden". F480 har en egen slot för laddare, hörlurar, datorkabel, fördelen är att micen hänger med även om du har egna lurar, sladden kan dock bli lite lång.

Program till mobilen
En del program finns att ladda hem OperaMini, Jmirc, Gmail, Arla kokbok, GoogleMaps med mera finns att hämta på
http://wap.getjar.com (finns även som www.getjar.com välja samsung 240X320 då jag inte hittat F480)
http://davidpye.com/wap/index.php
http://euploader.com
De program som installeras hamnar i regel under "spel" i mobilen. (sussie_ju, feffe85, snusan, kokostoppen, m.fl.)

Video
Att se på film är trevlig upplevelse i touchwiz, skärmen är asbra. Programmet Samsung PC Studio 3 fungerar för små snuttar. Tyvärr börjar ljudet släpa och inte synka i längre filmer för mig, vet inte vad jag gör för del då jag inte rör inställningarna utan bara kör. Ändra samplingen av ljudet kanske!? Tar gärna emot tips!
Har inte själv testat men Alive MP4, Total Video Converter med förinställda "pocket player/Ipod Video/AVC h264 Mpeg4 och Low quality fungerar bra för många. Videora är också en konverterare som fungerar bra.
Många har ett 8G (micro SDHC) kort i mobilen vilket ger gott om utrymmer för många filmer, musik och foto. En konverterad film hamnar runt 300-400Mb beroende på kvalite och längd. Att tänka på är att hålla sig till 15 fps vid konverteringen. Kom gärna med fler tips på program och inställningar som fungerar bra. (joslse, evosex, fiddey, snusan, m.fl)

Frågor och tips från tråden.
Ostörd sömn, om mobilen är inställt på profil tyst är det viktigt att använda "väckning" som alarm, annars totalt 10 individuella alarm exkl väckning + alla kalender, uppgifter som har larmfunktion. (calle_d, sussie_ju)
Använda metallknapp när du ska svara om knapplåset är aktiverat. (fiddey)
Displayskydd är att rekommendera finns på zagg.com, teknikmagasinet, screenguard.se (stahlin, m.fl.)
Att kopiera telefonboken har varit svårt för en del, de som har SE kan dock kopiera hela telefonboken (avancerat) och föra över den med bluetooth till F480. Det finns flera val i touchwis vid kopiering från SIM till Telefonbok och vise versa, "kopiera vald, flera eller alla".
Ev ljud när man trycker på skärmen kan stängas av (obs måste vara i normal profil) med hjälp av volymknappen på sidan. (sussie_ju)
Ställ in mobilen i "widgetläge" innan den ansluts till dator. Välj manuellt hur den ska anslutas genom meny > inställningar > telefoninställningar > datoranslutning. (ojva, m.fl)
När skärmen är släckt är det bara att trycka på någon av "svara/läggpå knapparna" för att se klocka. (kokostoppen)
F480 har inte qwerty tangentbord på skärmen.

Egna reflektioner efter en vecka.
Jag är duktigt ovan touchskärm, men jag älskar det. Det enda rätt för mig! Formen och storleken är perfekt, materialet likaså, min gamla SE K750 pallade en hel del smällar vilket jag dock är lite orolig för här. Den känns dock rejäl men jag hoppas det dröjer länge innan jag tappar den, att det händer är ju tyvärr säkert... Efter en vecka tycker jag Samsung borde nyttja hela skrämen oftare. Det här går igen i kameraläget, webbläsaren, PDF, SMS etc. Kameraläget har en helskämsvisning som är superbra, en zoom och bekärningsfunktion som är det bästa jag sett. Redigeringen av bilderna är också roliga och i många fall snygga, ramar m.m. gör det än roligare MEN bildvisningen från "kameraläget" finns inte i "mina filer/bilder" knepigt, förvånande. Den fantastiska zoom som SMS har och webbläsare har finns inte när man ska zooma i dokument, då är det knepigt duttande på skärmen istället för med volymknappen. Läser inte så mkt dokument i mobilen men visst vore det logiskt... Skrollningen vid inmatning i Kalender, Uppgifter, nya nummer i Telefonbok är inte lika bra som den i webbläsaren. Skollningen bland namnen i Telefonbok är också lite statisk och snabb, inget direkt problem då jag vet vart folk ligger men ändå, skulle kunna vara mer "smooth". Kortnummer är super, översiken över "knapparna" är guld och med bild är det praktiskt och snyggt. SMS inmatningen är helt underbar på touch tycker jag. Däremot är det trist att T9 bara väljs automatiskt i SMS, MMS och inte till Kalender, Uppgift, Memo, etc. Att få storbokstav på enskillda ord är lite fler tryck än jag är van, däremot är valet av T9, Numerisk, Vanliga Abc eller ABC väldigt lätt. Lätt att välja språk, det går snabbt så jag borde inte gnälla det är väl bara ovanan jag pratade om i början. Vad kan man mer säga?! Är inte van filsystemet, hur "mina filer" är upplagt, rörigt, vanesak kanske men inte helt intiutivt. Tycker att funktionen "trycka och hålla" för att få fram meny, likt den i webbläsaren borde finnas på fler ställen. Gränssnittet kan givetvis förbättras men det fungerar väldigt bra som det är. Frågan är om det här gränssnittet kommer utvecklas? Jag läser mkt om Samsung och Symbian numer så idén att skicka in synpunkter kanske inte är någon direkt idé trots allt, hehe vad tror ni?
Är mkt nöjd med den och tur är väl det, första veckans känsla är helt avgörande för om den hamnar på tradera/blocket eller inte. Nu blir det inte så, hade min K750 i tre år och det fungerar trots skavanker bra än, hoppas min F480 håller lika länge. Det "bästa" är att man kan "knappa" på den i sängen utan att väcka tjejen. Numer kan jag surfa, sätta igång en film, smsa utan att väcka henne, bara lite svagt ljus! Perfekt för att hinna med lite B-action eller styra upp livet i kalendern och memo!
Tack alla för era inlägg, och fortsätt skriva. Det var här jag fick de bästa tipsen och inblickarna i mobilen. Tester i all ära men jösses, mobil.se med flera har en ganska godtycklig inställning. Kan dock förstå det hela med den uppsjö av mobiler som kommer med den här mobilen visade dem inte direkt intresse. Förväxlade den med Omnia, använde bilder i tidningen med norsk text på display. Ja, ibland är det bättre att kolla upp själv.
Vänligen
Anders

Redigerat av Unregistered9872cc52, 06 November 2008 - 12:35.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.