Köp än Nokia 6500 slide,med 3,2 megapixel kamera.Kostar 2100 kr på katchingJag har problem med att hitta en billigare mobil till min systerdotter. Jag har bara koll på high end telefoner, men ingen som helst koll på mellansegmentet.
Har letat efter en passande telefon ett tag, men det går inget vidare.
Hon vill gärna ha en mobil med okay kamera. Det skulle gärna vara slide också, men jag kan nog övertala henne att skippa detta ifall jag kan hitta en snygg ersättare
Priset då? Gärna inte över 2000kr, har en känsla av att ett barn inte ska flasha runt med en grymt dyr telefon. Så den får gärna vara billigare.
Övriga grejer är bara plus.
/M
edit: har letat vidare och kollat på 3 st mobiler iaf. Hur är dessa?
* Officiell Tråd - Köpråd mobiltelefon *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 30 september 2009 - 23:14
Postad 01 oktober 2009 - 15:08
Postad 02 oktober 2009 - 09:26
Hade att välja mellan Iphone3Gs, HTC Hero och Samsung Omnia HD i augusti, dock surrade rykten om nya Samsung GT-I8000 som skulle släppas i Sept./Okt. så den togs också med.
Iphone 3Gs: Åkte ut direkt pga. att den saknade de mest basic funktioner som man kan förvänta sig: Klara inte multitasking, videosamtal, Fm-radio, DLNA, gammaldagsskärm teknik (TFT) samt dessutom låst till applikationer som apple bestämmer om du ska få använda.
Omnia HD: Gick bort som nr2: Operativsystemet, symbian klarar inte för mig önskade applikationer tex. Skype, skärmen något okänslig samt processorhastigheten inte världens bästa, för mycket lag.
HTC Hero: Är närmast vinnaren, dock även här TFT-skärm, låg processorhast.(528Mhz), operativsyst.android tveksam skypefunktion , klarar inte Java!, ej DLNA, ingen radio, ej TV, låg upplösning på video.
Samsung GT-I8000: Är för mej klar vinnare, Sverige versionen får nya snabba Win 6.5pro, 800Mhz process, Full DLNA med trådlös överföring till TV,PC mm., AmoLED skärm, video med 720P upplösn. Den enda mobil på marknaden som klarar alla mina krav på önskelistan.
Min GT-I8000 är redan beställd, men alla ni med Iphone/HTC , kommentera och lämna synpunkter om min jämförelse, de är ju alla mycket bra mobiler.
Postad 02 oktober 2009 - 13:14
Postad 02 oktober 2009 - 13:17
Redigerat av Z-man75, 02 oktober 2009 - 13:18.
Postad 02 oktober 2009 - 14:35
Vad har SE byggt för "gedigna" smartphones då? Xperia?
Postad 02 oktober 2009 - 15:57
Postad 02 oktober 2009 - 20:42
Postad 06 oktober 2009 - 21:45

Jo jag har en S-E w850i som börjar kännas lite gammal i handen. Jag tänkte köpa en ny mobil i prisklassen 3000-4500kr. Själv så har jag kollat på många nokia modeller då jag vill byta från S-E som omväxling. Jag har kollat på m3.se på deras recensioner/tester på olika modeller som kommit de senaste åren och en av de som fick toppbetyg var Nokias N85. Jag tycker den är grymt snygg. Den liknar min gamla w850i som också har en slider. Det sköna med n85 är att den har knappsats samt touchscreen. Dock är det inget krav att telefonen ska ha knappsats. Okej, det här hade jag tänkt mig att mobilen ska innehålla: bluetooth (många av dessa är säkert standars idag), kamera, fin bildskärm/skärpa, bra kvalité. Svårt att lista alla funktioner men de nämnda ska i alla fall finnas. De flesta mobilerna idag har en musikspelare samt ett minne på kring 5gb, detta är inget nödvändigt (nästan onödigt i mitt fall) eftersom jag har en iPod Touch. Har hört att n85 ska ha taskig "plastig" känsla. Dock är jag van vid S-E mobilerna som ofta har den känslan.
Så vilka mobiler kan ni tipsa mig om?

Tack på förhand
Postad 07 oktober 2009 - 21:22
Postad 08 oktober 2009 - 05:55

Det börjar bli dags att byta ut min gamla 5mp-mobil till något lite bättre. Men det är en väldig djungel av kameramobiler... Och jag har ingen aning om vilken man ska ta! :/
Mina enda krav är det ska vara minst 8mp (med riktigt bra kvalitet på bilderna, viktigt) och finnas mp3 på telefonen. Priset spelar ingen roll överhuvudtaget.
Har ni några rekommendationer?
Tacksam för alla svar jag får

Hjälp mig, snälla

Postad 08 oktober 2009 - 06:19
Eftersom kameran verkar vara högsta prioritet för dig så borde du nog välja SE Satio, släpps i slutet på nästa vecka(?), tror jag...
Enligt vad jag har läst så har den bästa mobilkameran som finns just nu, inte enbart för att den är på 12mpx utan för att den verkar ta riktigt bra bilder, för att vara mobil ska tilläggas. Mp3 spelare har den självklart, precis som 90% av alla dagens mobiler.
Ett annat alternativ kan vara Samsung Pixon12, vet dock inte hur bilderna blir men de borde bli ganska bra.
Postad 08 oktober 2009 - 09:49
Postad 08 oktober 2009 - 10:25
EDIT: Är det någon som vet en sida där man kan kolla testbilder?
Redigerat av Herr Kryss, 08 oktober 2009 - 10:27.
Postad 08 oktober 2009 - 10:36
Ser att Telenor vill ha 7800kr för en 32gb 3gs utan abb. Riktigt dyrt tycker jag för en telefon.
Jag är inte heller så där super intresserad utav den utan har fått i uppdrag via mitt jobb att utvärdera den.
16gb modellen är ca 1000-lappen billigare. Är storleken på minnet det enda som skiljer dessa åt?
Har för mig Telia säljer 3gs för 5900? Låst till Telia va?
kan man låsa upp själv på ett smidigt sett?
Tacksam för svar

Postad 08 oktober 2009 - 11:34
Tja.
Ser att Telenor vill ha 7800kr för en 32gb 3gs utan abb. Riktigt dyrt tycker jag för en telefon.
Jag är inte heller så där super intresserad utav den utan har fått i uppdrag via mitt jobb att utvärdera den.
16gb modellen är ca 1000-lappen billigare. Är storleken på minnet det enda som skiljer dessa åt?
Har för mig Telia säljer 3gs för 5900? Låst till Telia va?
kan man låsa upp själv på ett smidigt sett?
Tacksam för svar
hej somoene2,
det stämmer att utrymmet är det enda som skiljer mellan de båda versionerna. Om jag skulle gissa utan att ha gått in på Telias hemsida så är telefonen låst till Telia men det finns såklart sätt att låsa upp den på. Testa googla..
Postad 08 oktober 2009 - 12:16
Det blir ju inte bra med för många..Så megapixelhysterin har kommit till telefonerna nu...
Postad 09 oktober 2009 - 17:13
Nokia Xpressmusic 5800
lr
HTC Diamond Touch 2
MOTIVERA!
Postad 10 oktober 2009 - 15:59
Billig mobiltelefon
Redigerat av Unregistered6e3ab98f, 10 oktober 2009 - 16:20.
Postad 15 oktober 2009 - 12:12
efter att ha sumpat min SE K502 i Medelhavet förra sommaren har jag "tillfälligt" haft en superenkel Nokia 1208. Nu känner jag att det är dags att skaffa en riktig telefon igen. Då jag också har en iPod Touch känner jag inget behov av en pekskärmsmobil, utan som telefon vill jag ha en som är kompakt och robust. Däremot får den gärna ha en schyst kamera som matchar min gamla Ixus30, och sen vill jag kunna synka kontakter och calendern från gmail och google calendar på ett smidigt sätt, helst lika smidigt som det är på min iPod Touch. Minst 2 tum skärm och en riktig webbläsare ska den också ha. Prisklass 2000-3000 kr.
Prioritetsordning:
1. Klassiskt format, liten, rejäla tangenter, robust
2. Runt 2 tum skärm eller större, och ok webbläsare
3. Synkronisering av kalender och kontakter mot google calendar och gmail-kontakter
4. Schyst kamera (referens är min IXUS30... för riktig fotografering har jag en DLSR)
5. Användbar som 3G-modem för bärbar dator.
6. Laddning via USB vore schyst så att man slipper ha med laddaren överallt
Kartor och GPS och sånt kan väl vara trevligt, men det är inget som avgör.
De telefoner jag främst fastnat för är Nokia 6720 Classic och SE C901. Där verkar ju C901 ha den bättre kameran, medans 6720 bättre uppfyller kravet på google-synkronisering. Nån annan jag kan kolla på?
Tips mottages tacksamt!
/Per
Redigerat av Unregistered44c973e7, 15 oktober 2009 - 12:14.
Postad 15 oktober 2009 - 16:21
Fyller snart, och tänkte önska mig en mobil

Postad 15 oktober 2009 - 19:19
spana in om SE yari är en mobil som passar dig.
https://www.prisjakt...kt.php?p=444823
http://www.gsmarena....n_yari-2809.php
Njaa, blev inte riktigt förtjust i den mobilen. Skulle ju vara kul med en med touch, några rekommendationer?
Postad 15 oktober 2009 - 19:26
Postad 16 oktober 2009 - 17:03
Postad 17 oktober 2009 - 16:33
Jag söker ny mobil.
Minst 3,2" skärm. Jag antar att det måste bli touch isåfall.
Qwerty-tangentbord.
Snabb. (jag är litre sugen på att prova winmo, men denna punkt förstör väl det, antar jag)
Bra batteritid.
Bra för tv-serier, film.
Det ska gå att lyssna på ljusböcker utan att behöva börja om varje gång (3:e part funkar).
Inte för buggig. (jag har varit sugen på n97, men den verkar helt enkelt för buggig)
Finns min mobil idag, eller måste jag vänta ett tag till? Tror ni att det kan vara en WM7 jag borde vänta på?
Postad 18 oktober 2009 - 12:54
En till på samma tema som många förr...
Jag söker ny mobil.
Minst 3,2" skärm. Jag antar att det måste bli touch isåfall.
Qwerty-tangentbord.
Snabb. (jag är litre sugen på att prova winmo, men denna punkt förstör väl det, antar jag)
Bra batteritid.
Bra för tv-serier, film.
Det ska gå att lyssna på ljusböcker utan att behöva börja om varje gång (3:e part funkar).
Inte för buggig. (jag har varit sugen på n97, men den verkar helt enkelt för buggig)
Finns min mobil idag, eller måste jag vänta ett tag till? Tror ni att det kan vara en WM7 jag borde vänta på?
Nokia N900? Bra batteritid vet jag inte om den kommer ha direkt. Men ska man ha en mobil med dom sakerna du skriver så får man nog räkna med en del laddande.
Postad 19 oktober 2009 - 18:58
Jag står inför det svåra valet att välja antingen en N97 eller Satio..ochjag vet helt ärligt inte vilken jag ska välja!
Som jag förstått så använder båda samma OS, har liknande layout och touch prestandan ungefär lika.
Fordelen med N97 är väl 32gb minnet, samt 3,5 headphone och tangent.
Fördelen med Satio GRYM kamera och snyggare design
Men jag har lite frågor som jag hoppas ni kan svara på som äger nåt av desssa mobiler:
Hur ser vizualiser ut på telefonerna? Kan tänka mig att Satio har snyggare. Är N97ans samma tråkiga som på N95?
Är Satio kompatibel med den externa fm-sändaren SE har som man kan köpa?(finns inte med i listan som kompatibla tillbehör på deras hemsida).
Hur upplever ni telefonerna i helhet? Är det sant att N97 är långsam och hänger sig?
Vilket av dessa skulle ni ha valt idag?
Själv så tror jag att jag skulle föredra en Satio, men problemet är att den inte har 3,5mm jacket eller åtminstone en fm-sändare. Och detta är viktigt för mig då jag använder luren idag som musikspelare i bilen. (bilstereon spelar inte mp3)
Vore jättesnällt om ni kan underlätta denna jädrans beslutsångest
Postad 19 oktober 2009 - 19:01
N900 har fm-sändare och 3.5mm
Redigerat av moparman, 19 oktober 2009 - 19:02.
Postad 19 oktober 2009 - 19:06
Har dålig erfarenhet av SE:s dito.
Postad 19 oktober 2009 - 20:32
Plus min tidigare fråga, hur ser vizuals ut på tex N97 när man spelar upp musik? samma som N95? (extremt tråkig mao)
Redigerat av Valle_81, 19 oktober 2009 - 20:33.
Postad 19 oktober 2009 - 20:55
Här en liten jämförelse mellan N900 o Satio i alla fall. Har Satio själv och är jättenöjd. Men å andra sidan gillar jag inte lurar med tangentbord som väger bly!!
Postad 19 oktober 2009 - 21:35
Ja , det undrar jag också!!Hmm..Varför utgå från N97 som på alla sätt är en sämre mobil ?
Postad 19 oktober 2009 - 21:49
Satio: Bättre processor (riktigt bra sådan), mer internminne, bättre kamera. Dom säger att mjukvaran är mkt bättre och snyggare också. Mkt bättre prestanda är det faktiskt.
N97: Mer lagringsutrymme, 3.5 uttag, tangentbord.
Du får helt enkelt se vad som är viktigast för dig. Personligen skulle jag aldrig köpa en mobil med riktigt tangentbord, eller för den delen en Nokia

Postad 19 oktober 2009 - 21:53
Hmm..Varför utgå från N97 som på alla sätt är en sämre mobil ?
jo det ska jag ta och förklara

Är nämligen så att min lur för närvarande varit inne på lagning för 3e gången, och jag är ganska skeptisk till att dom kommer att kunna få bukt på felet. Och om det nu visar sig att felet fortfarande finss kvar när jag får tillbaks luren, kommer jag att begära att få en ny telefon. Eftersom N95 kostade runt 7 papp för 2 år sedan, så är en likvärdig mobil idag en av dessa (som nog hör till de bästa som 3 butiken har att erbjuda). Självklart kommer dom att försöka slingra sig undan med ena och andra. Men en av dessa ska jag ha iaf! Förutsatt att nallen krånglar igen då

Postad 19 oktober 2009 - 21:59
Meeen..Ja får krypa till korset...
Nu har ju dock inte N900 mitt hatobjekt nr 1...Symbian S60..
Tangentbord är ju det bästa som finns...Skickat säkert 25000 sms med min TyTn II och tangentbordet funkar hur bra som helst fortfarande..
Tre testar just nu N900.....Dom ska ju sälja den så...Säg att du ska ha en sån :-)
Postad 19 oktober 2009 - 22:05
Mm..Jag har sagt att ****t kommer att frysa till is innan jag köper en Nokia...
Meeen..Ja får krypa till korset...
Nu har ju dock inte N900 mitt hatobjekt nr 1...Symbian S60..
Tangentbord är ju det bästa som finns...Skickat säkert 25000 sms med min TyTn II och tangentbordet funkar hur bra som helst fortfarande..
Tre testar just nu N900.....Dom ska ju sälja den så...Säg att du ska ha en sån :-)
haha..får väl se hur det blir med det. Men jag är nog ganska säker på att det inte blir en N97 iaf. Som ja nämnde tidigare så var N97 intressant pga fm-sändaren som jag har anvndning för i bilen, men jag tänker fan inte välja luren bara för den sakens skull när allt annat på den suger i jämförelse. Kommer nog byta stereon i bilen till en som har bluetooth och streama på så vis.
N900 sa ni? verkar klumpig som fan, sen kan jag inte linux OS för 5 öre. Men hårdvarumässigt är den väl likvärdig Satio va?
Postad 19 oktober 2009 - 22:07
Bättre hårdvarumässigt förutom kameran då som är betydligt bättre på Satio.N900 sa ni? verkar klumpig som fan, sen kan jag inte linux OS för 5 öre. Men hårdvarumässigt är den väl likvärdig Satio va?
Postad 19 oktober 2009 - 22:09
jo det ska jag ta och förklara
Är nämligen så att min lur för närvarande varit inne på lagning för 3e gången, och jag är ganska skeptisk till att dom kommer att kunna få bukt på felet. Och om det nu visar sig att felet fortfarande finss kvar när jag får tillbaks luren, kommer jag att begära att få en ny telefon. Eftersom N95 kostade runt 7 papp för 2 år sedan, så är en likvärdig mobil idag en av dessa (som nog hör till de bästa som 3 butiken har att erbjuda). Självklart kommer dom att försöka slingra sig undan med ena och andra. Men en av dessa ska jag ha iaf! Förutsatt att nallen krånglar igen då
Hur kan du säga att Nokia N97 & Satio är likvärdig din Nokia N95? Symbian 60, GPS och 5 megapixel du ska isåfall ha en Nokia 6220 Classic den kostar ungefär 2300 idag. Du reklamerar produkten, inte priset. Sen är det inte butiken som tar beslut om reklamationer utan Nokias claimavdelning, butiken förmedlar endast uppgifterna. För att få igenom reklamationen krävs generellt sett samma fel tre gånger på produkten. Du kan också reklamera för 4 eller mer serviceförsök alternativt lång hanteringstid. Om reklamationen går igenom så avgör Nokia om du får en swap eller ett saleskit. Du kan själv säga till personalen i butiken vad du önskar med reklamationen. Om du vill ha salespack önskar du helt enkelt att lämna tillbaka telefonen och pengarna tillbaka. Vid sakeskit kan butiken returnera den produkt som skickas från Nokia och du får då använda det försäljningsvärdet till en ny telefon och kan då även byta märke. Rutinerna kan skilja mellan olika butiker.
Postad 19 oktober 2009 - 22:14
(edit: Sen kan man ju ha olika rutiner kring detta som butik. Läste lite noggrannare nu

Jag hade valt N97an om inte kameran var det viktigaste. Tangentbord, bättre standbyskärm och kinetic scroll i menyerna i en nära stående uppdatering talar för.
Redigerat av fredde_, 19 oktober 2009 - 22:16.
Postad 19 oktober 2009 - 22:25
OOoo vet inte vart jag ska rätta dig... om en produkt pajar trots "normal" användning så är butiken skyldig att fixa problemet. Butiken måste göra en av följande: antingen reparera felet helt, eller omleverera med en ny, eller ge tillbaka pengarna. Efter 3e försöket till reparation har kunden rätt att H Ä V A köpet, dvs få pengarna tillbaka.Hur kan du säga att Nokia N97 & Satio är likvärdig din Nokia N95? Symbian 60, GPS och 5 megapixel du ska isåfall ha en Nokia 6220 Classic den kostar ungefär 2300 idag. Du reklamerar produkten, inte priset. Sen är det inte butiken som tar beslut om reklamationer utan Nokias claimavdelning, butiken förmedlar endast uppgifterna. För att få igenom reklamationen krävs generellt sett samma fel tre gånger på produkten. Du kan också reklamera för 4 eller mer serviceförsök alternativt lång hanteringstid. Om reklamationen går igenom så avgör Nokia om du får en swap eller ett saleskit. Du kan själv säga till personalen i butiken vad du önskar med reklamationen. Om du vill ha salespack önskar du helt enkelt att lämna tillbaka telefonen och pengarna tillbaka. Vid sakeskit kan butiken returnera den produkt som skickas från Nokia och du får då använda det försäljningsvärdet till en ny telefon och kan då även byta märke. Rutinerna kan skilja mellan olika butiker.
Visserligen kan de göra sk "nyttoavdrag" men du som kund kan oxå begära ränta på pengarna som butiken haft i sin ägo. Mao prisreduktionen jämkas i princip. Och sen är det dessutom ren bullshit att butiken ska hänvisa till nokia eller nån annan. Anvaret ligger HELT och hållet hos butiken i fråga. Pallar inte skriva mer om detta då det är ganska uttjatat men är ni intresserade så kan ni kolla upp min historik här på sidan. Jag har nämligen reklamerat en 15 månader gammal tv på detta sättet och fått mina pengar tillbaka. (köpte en helt ny 47tummare för samma peng istället i annan butik). Tidigare även reklamerat en lur hos elgiganten med samma resultat
vad är kinetic roll förnåt??Önskar man att häva köpet så innebär det att köpet går tillbaka och kunden får sina pengar.
(edit: Sen kan man ju ha olika rutiner kring detta som butik. Läste lite noggrannare nuMen generellt så är det så när man reklamerar.)
Jag hade valt N97an om inte kameran var det viktigaste. Tangentbord, bättre standbyskärm och kinetic scroll i menyerna i en nära stående uppdatering talar för.
Postad 19 oktober 2009 - 23:46
Tycker Satio knäcker N97 på alla nämnda punkter.. Full qwerty på Satio är ju helt underbart, har ALDRIG skrivit sms så fort som jag gör nu..
vad är kinetic roll förnåt??
Kinetic scroll är när du drar fingret på skärmen för att scrolla i bl.a. menyer på skärmen. Vilket fungerar mycket bra i Satio!
Postad 20 oktober 2009 - 00:13
sen kan jag inte linux OS för 5 öre.
Tror folk att dom inte kan använda en mobil bara för det är linux?
du kan göra precis samma grejer som på en vanlig mobbe, men vill du gräva djupare i den så behövs nog lite kunskap.
Alltså när du öppnar lådan så kan du använda den utan några linux kunskaper.
Tror folk att nokia lanserar denna bara "nördar".
Den har ju riktigt bra "laptop" funktioner vilket nokia själva säger i en video.
Tror inte alla i världen kan linux som inskaffar denna.
Beklagar, tänk om, tänk rätt =P
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar