Men kräver dessa formaten 6.1 eller 7.1? Jag har nämligen bara 5.1 och kommer inte att utöka det inom överskådlig framtid. Det är inte heller aktuellt att köpa Blue-ray eller HD-DVD spelare för min del.1709 kan väl inte avkoda dom nya ljudformaten?
Hade aldrig i mitt liv bytt till en ny förstärkare utan att få ta del av DTS HD MA och TrueHD. Så mycket mäktigare ljud!
* Officiell Tråd - Denon AVR-**09 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
8 år sedan |
![]() |
8 år sedan |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 12 november 2008 - 17:22
Postad 12 november 2008 - 21:19
Redigerat av Unregistered5282d64f, 12 november 2008 - 21:20.
Postad 13 november 2008 - 13:52
Postad 13 november 2008 - 21:07
Ska ha dessa högtalare till (om dom duger): Canton Movie CD 151
Postad 13 november 2008 - 21:27

Postad 16 november 2008 - 13:09
Postad 16 november 2008 - 14:46
Den har ju bara 1 hdmi ut.Går det att koppla in blu-ray spelaren och datorn i recivern och sen koppla hdmi kabel till
en sån här hdmi växel ( http://www.clasohlso...spx?id=53266990 )
och via den sen växla mellan att skicka till plasman och projektorn?
Postad 16 november 2008 - 14:59
Jag inhandlade en 2809 igår och packade nyss upp den - roligt! Skall det där plastgallret på ovansidan sitta kvar eller skall det pillas bort på något sätt?
Hm plastgaller ? visa bild.

Postad 16 november 2008 - 20:20
Ja, de sitter på alla Denons recievrar och de ska sitta där.Jag inhandlade en 2809 igår och packade nyss upp den - roligt! Skall det där plastgallret på ovansidan sitta kvar eller skall det pillas bort på något sätt?
Postad 16 november 2008 - 20:29
Alright det verkade inte gjort för att tas bort, men jag har sett alla möjliga varianter på transportsäkringar... Tack för svaret!Ja, de sitter på alla Denons recievrar och de ska sitta där.
Insåg att jag saknar lite kablar så det blir inget surroundljud ur burken denna veckan

Postad 22 november 2008 - 09:25
Fråga angående bildväxlaren:
Visst ska det gå att mata in komponentkabel och få ut den genom hdmi-ut till min proj?
Får det ej att funka. Är det någon inställning jag missat? Har testat allt, tror jag.
Postad 22 november 2008 - 15:58
Har inte satt mig in i hur man gör det, men jag vet att det går att få ut en komponentingång genom HDMI på min 2809 och det ska även gå på 1909:Har en Denon 1909.
Fråga angående bildväxlaren:
Visst ska det gå att mata in komponentkabel och få ut den genom hdmi-ut till min proj?
Får det ej att funka. Är det någon inställning jag missat? Har testat allt, tror jag.
"AVR-1909 är utrustad med hela tre HDMI-ingångar, HDMI-repeater och konvertering från analogt format till HDMI."
och
"Efter konvertering/uppskalning kan AVR-1909 överföra signalen vidare, antingen ur HDMI- eller komponentutgången. I praktiken betyder det att du kan ansluta alla dina analoga och digitala bildkällor till receivern och skicka signalen vidare till vägg-TV:n eller projektorn med en enda kabel"
Postad 24 november 2008 - 08:38
Andra saker, förutom de självklara att dubbelkolla kontakterna och att rätt ingång och utgång är vald till rätt källa, är att se till så att analog till HDMI konvertering är påslagen i menyerna.
Edit: Och nu har den lokala klubben fått in min 2809 så ikväll blir det att krypa på alla fyra och jaga kontakter över hela lägenheten...
Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 25 november 2008 - 14:06.
Postad 28 november 2008 - 20:35
Är det någon som vet när dom nya serierna kommer för Denon, nästa generation helt enkelt. Min nästa förstärkare vill jag helst ska vara en Denon då jag gillar designen än så länge och då jag har skapat ett visst förtroende för dom.
Men felet är att dom som finns nu förutom det dyraste "som är tok för dyr för mig" inte har 2,st hdmi out uttag som är något jag vill ha på nästa uppgradering jag köper. Då för att jag ska kunna koppla out till både tv/projektor
Postad 28 november 2008 - 21:40
//rillo
Postad 28 november 2008 - 22:00
Det var som.. där hade man tur. Ser att 2809 har gått upp en tusenlapp. Hade inte riktig koll på de andra modellerna.Ser ut som att Denon har höjt priserna på sina produkter. Riktigt tråkigt måste jag säga.
//rillo
Postad 29 november 2008 - 11:37
Denon brukar släppa sina största förstärkare med ett mellanrum av ca 1.5 år så dom borde släppas någon gång nu till våren, dom mindre förstärkaren får du nog vänta tills nästa höst påKanske fel tråd att skriva i, men tja jag testar.
Är det någon som vet när dom nya serierna kommer för Denon, nästa generation helt enkelt. Min nästa förstärkare vill jag helst ska vara en Denon då jag gillar designen än så länge och då jag har skapat ett visst förtroende för dom.
Men felet är att dom som finns nu förutom det dyraste "som är tok för dyr för mig" inte har 2,st hdmi out uttag som är något jag vill ha på nästa uppgradering jag köper. Då för att jag ska kunna koppla out till både tv/projektor
Jag tror mer att det är dollarn som blivit dyrare som gör att Hifi-klubben höjt sina priserSer ut som att Denon har höjt priserna på sina produkter. Riktigt tråkigt måste jag säga.
//rillo
Postad 29 november 2008 - 23:01
Blev en 1709 som jag är supernöjd med! Ett riktigt lyft mot min gamla NAD T743. Autokalibreringen är rena magin!
Postad 30 november 2008 - 00:00
Postad 30 november 2008 - 00:01
Postad 30 november 2008 - 00:24

(akrobatik + ficklampa + mobilkamera)
Redigerat av Unregistered1f5de008, 30 november 2008 - 00:25.
Postad 30 november 2008 - 00:49
Postad 30 november 2008 - 00:53

Redigerat av Unregistered1f5de008, 30 november 2008 - 00:55.
Postad 30 november 2008 - 07:02
Denon brukar släppa sina största förstärkare med ett mellanrum av ca 1.5 år så dom borde släppas någon gång nu till våren, dom mindre förstärkaren får du nog vänta tills nästa höst på
Jag tror mer att det är dollarn som blivit dyrare som gör att Hifi-klubben höjt sina priser
Man tackar =)
Dock angående priset tycker jag det är mest hutlöst av dom att höja speciellt då dom inte har några konkurrenter här omkring angående Denon. Speciellt när man tänker på vad hifiklubben säger hela tiden, det finns ingen thx logo för att det ska bli så billigt som möjligt då dom tjänar in diverse hundra kronor per enhet och bla.bla.
Sen när man kollar på Marantz som ska vara samma sak med annat utseende och tja ni vet, så är dom både billigare och har thx logon ;P Känns väldigt sniket av Denon/Hifiklubben.
Postad 30 november 2008 - 18:52
Postad 30 november 2008 - 19:06
//rillo
Postad 30 november 2008 - 19:26
Denon brukar släppa sina största förstärkare med ett mellanrum av ca 1.5 år så dom borde släppas någon gång nu till våren, dom mindre förstärkaren får du nog vänta tills nästa höst på
Nja snarare 3 år när det gäller Denons STÖRSTA förstärkare.
Mvh.
Mats
Postad 30 november 2008 - 20:29
Postad 30 november 2008 - 20:53
Redigerat av pixelper, 30 november 2008 - 20:54.
Postad 01 december 2008 - 15:43
Hej Rickard.
Jag är inte speciellt glad över att vi tvingats till prishöjningar, speciellt i tider som dessa.
Vi har undvikit det så länge det bara går, men nu tvingas vi till det pga den svaga svenska kronans
utveckling mot US dollar och euron, som vi handlar så gott som allt i, eftersom vi har "Direkt till dig"-konceptet.
Jag hoppas att detta rättar till sig, så att vi kan se över priserna
framöver och eventuellt kunna justera nedåt.
Med vänlig hälsning
Patrik Fernqvist
Sverigechef
Postad 01 december 2008 - 16:20
Nu tänkte jag mest på 38** och 43** serienNja snarare 3 år när det gäller Denons STÖRSTA förstärkare.
Mvh.
Mats
Postad 01 december 2008 - 17:21
Mailade Hifi klubben, fick detta svar:
Hej Rickard.
Jag är inte speciellt glad över att vi tvingats till prishöjningar, speciellt i tider som dessa.
Vi har undvikit det så länge det bara går, men nu tvingas vi till det pga den svaga svenska kronans
utveckling mot US dollar och euron, som vi handlar så gott som allt i, eftersom vi har "Direkt till dig"-konceptet.
Jag hoppas att detta rättar till sig, så att vi kan se över priserna
framöver och eventuellt kunna justera nedåt.
Med vänlig hälsning
Patrik Fernqvist
Sverigechef
Låter väldigt skumt som sagt, som tidigare nämnt när dollarn blev svagare så sänkte dom inte priserna, men nu när den höjs igen så höjer dom priserna ;P Rätta mig gärna om jag har fel här.
Som Denon link ska bara finnas på deras större förstärkare och för några år sedan låg priset på en sådan vid 12000,kr och sedan har priserna bara blivit större och större. Och nu kostar det mellan 14700 till 17000"A",kr för att få det.
Postad 02 december 2008 - 10:22
Kollar nästan uteslutande på 720p film från min Macbook Pro, samt lyssnar musik från mitt Itunes-kartotek. Har ingen blu-ray spelare.
Har ett H/K Hkts 11 högtalarsystem.
När är det man har användning av uppskalningen som finns i 1909? Kommer jag ha användning av det i mitt filmtittande? Har inte riktigt förstått det där med uppskalning. Kan jag dra in min boxermottagaren i recievern och få hd-bild till tv:n?
När använder ni 1909 upppkonvertering?
Vad hade ni köpt i min sits?
Tack på förhand
Postad 02 december 2008 - 11:25
Ska man köpa en 1909 eller den hälften så dyra 1509?
Kollar nästan uteslutande på 720p film från min Macbook Pro, samt lyssnar musik från mitt Itunes-kartotek. Har ingen blu-ray spelare.
Har ett H/K Hkts 11 högtalarsystem.
När är det man har användning av uppskalningen som finns i 1909? Kommer jag ha användning av det i mitt filmtittande? Har inte riktigt förstått det där med uppskalning. Kan jag dra in min boxermottagaren i recievern och få hd-bild till tv:n?
När använder ni 1909 upppkonvertering?
Vad hade ni köpt i min sits?
Tack på förhand
Hade köpt 1909. Varför?
1. 1509 saknar ljudhantering via hdmi
2. Färre hdmi ingångar (2 mindre)
3. Ingen preout (köper man effektkrävande högtalare kan man inte koppla slutsteg)
4. Klarar inte hantera 7.1
Tycker inte 1509 är en dålig maskin. Klarar du dig utan ovanstående är den ett bra köp tycker jag.
Använder inte uppskalningen i min 2309, låter spelaren sköta detta.
Lycka till!
Postad 02 december 2008 - 12:28
Jag tror också att uppskalningen på 1909 endast funkar med analoga bildkällor och inte HDMI. Och nej, du får inte HD-kvalitet ut om du kopplar boxer till recievern. Uppskalning är ingen magi. Uppkonvertering är däremot bra att ha,
Med detta sagt säger jag samma sak som sossen dock, 1909.
Postad 02 december 2008 - 13:08
1) Mer konkret, när kommer jag kunna utnyttja uppkonverteringen tillsammans med min befintliga utrustning?
1b) Rico01 - till vad använder du uppkonvertering?
2) Förlorar jag något i kvalité genom att köra macbooken direkt till tv:n istället för att köra den via receivern?
3) Det är väl bara 1 färre hdmi-ingång om jag förstått rätt (3 vs 2)
Känner att 1909 är mer framtidssäker, men till mina användningsområde har jag ganska svårt att motivera det dubbla priset.
4) 5 x 75 borde väl räcka mer än bra till att dra runt mina hkts 11 högtalare?
5) Här man skillnad på true HD ljud ec och vanligt DTS på mitt högtalarsytem, eller är det mer när man har riktigt dyra och fina högtalare?
Kom gärna mer tankar. Oerhört tacksam för all hjälp.
Mvh Henke
Redigerat av bigsmooth, 02 december 2008 - 13:18.
Postad 02 december 2008 - 15:19
1909 har väl inte heller pre-out?
Fel av mig

3) Det är väl bara 1 färre hdmi-ingång om jag förstått rätt (3 vs 2)
Mvh Henke
Ja fel av mig, igen! Är trött idag.
Postad 02 december 2008 - 16:10
1. Uppskalning. När recievern tar en signal och skalar upp den till en högre upplösning (t ex 576i -> 1080p). Såvida du inte har en väldigt gammal DVD-spelare eller en usel TV/projektor tycker inte jag att uppskalning bör ske i recievern om den inte vida utklassar källan eller bildvisaren i detta. Denons billigare recievrar har mig veterligen ett tämligen gammalt uppskalningschip (Faroudja) vilket gör att kvaliteten blir undermålig. Det är när recievrarna får REON chip och liknande som uppskalning kan fungera enligt mig. Onkyos värstingar har väl REON om jag inte missminner mig.
2. Uppkonvertering. När recievern tar en analog signal (komposit, S-video eller komponent och omvandlar den till HDMI så du endast behöver koppla in en HDMI kabel till bildvisaren. Här ingår också konvertering från i -> p eftersom vissa bildvisare (framförallt äldre) vägrar acceptera en interlace signal om den inte är i 1080i.
Uppskalning i en reciever ger jag inte mycket för eftersom den skalningen redan kan/bör göras vid källan eller i bildvisaren. Ibland kan ovetande skala upp en bild upp till tre gånger, en gång i DVD spelaren, en gång i recievern och slutligen en gång i bildvisaren. En vanlig regel är att undvika antalet skalningar så långt det går. Kom också ihåg att en vanlig TV med upplösningen 1366x768 ALLTID måste skala en bild som inte är just i den upplösningen.
Så till frågan. Du kommer att använda uppkonvertering när du kopplar boxer till recievern om inte din boxer-box har HDMI ut. Ärligt talat vet jag inte när du skulle använda uppskalning. Som du ser är jag inte en stor fan av det i en reciever så det kanske någon annan kan svara på.
Du förlorar ingen kvalitet om du kör mac direkt till TVn. Dock förlorar du inte någon kvalitet om du använder din reciever som "passthrough" heller, alltså möjligtvis med uppkonvertering men inte med någon omskalning.
Effekten 5 x 75w säger egentligen ingenting men om jag får gissa så tror jag nog att den klarar att driva dina högtalare på normala lyssningsnivåer. Dock tror jag inte du kommer kunna spela sönder huset.
Och till sist, om du hör skillnad. Ingen aning. Tyvärr. Många faktorer spelar in men rent generellt borde du i teorin höra skillnad men i praktiken kan det vara svårare.
Postad 02 december 2008 - 16:26
5x75 lär palla med mina små H/K-sateliter och den lite mer svulstiga basen har ju en egen inbyggd förstärkare som lär driva på den rätt bra. Vräkning ligger i luften om jag spelar sönder fastigheten : )
Alla filmer jag har i nuläget är dvd och jag har inte tänkt köpa någon blu-ray spelare på ett bra tag.. Kör mest hd-film från datorn och då brukar inte true-hd spår etc finnas med.
Tror 2st hdmi räcker bra då jag har 3st på tv:n. Är bara en eventuell Blu-ray spelare samt datorn jag isf skulle kopplat in via hdmi.
Någon annan som vill övertala mig att köpa 1909? Imorn bär det av till hifi-klubben : ) Har pengar till att köpa 1909 men ser som sagt inte jättemånga fördelar för mitt användande
Tackar för hjälpen : )
Postad 02 december 2008 - 19:38
Postad 03 december 2008 - 06:54
Postad 03 december 2008 - 07:10
Så långt har jag inte kommit ännu med inställningarna på min 2809, men det låter som en intressant funktion du hittat. Finns det info om detta i manualen?Vet inte om någon annan observerat att man kan köra HDMi-switching i standby-läge på i alla fall 2309,2809. Vet ej om det gäller övriga modeller. Detta kan vara bra när man inte (är det möjligt?) skulle vilja köra med hela surroundanläggningen för att slötitta på DVD/blu-ray. Då drar receivern ca 30 W i standby istället för 0,3. Går även att stänga av och sedan bara använda i standby när man vill. Det kräver dock lite pill i inställningarna.
Redigerat av Unregistered1f5de008, 03 december 2008 - 07:11.
Postad 03 december 2008 - 10:52
Postad 03 december 2008 - 14:58
En liten fråga. Om man har en 1509 som inte klarar av TrueHD och DTS HD - ljudformaten, vilket ljudformat spelar förstärkaren upp om man kör en blu-ray -skiva som det står förljande på "Ljud: Engelska (DTS 5.1 Hd Ma) " alt Ljud: "Engelska (Dolby Truehd 5.1) "
Tar mig friheten att länka till Chucks sammanfattning av ljudformaten. Där finns svaret på din fråga.
http://component.se/docs.php?id=69
Ps. Du kan få ut ovanstående format med den förstärkaren om du har en BD spelare med analoga utgångar. 1509 har analoga 5.1 ingångar.
Redigerat av sossen, 03 december 2008 - 15:00.
Postad 03 december 2008 - 19:52
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar