Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stora före/efterbild-tråden

2375 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 mars 2010 - 21:39

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Drey riktigt snyggt, kan ju var en idé till veckans tävling

Postad 23 mars 2010 - 19:38

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

• 2 487 inlägg
  • 0
Före och efterbild
Bifogad fil  j_mf_relse.jpg   642,67K   0 Antal nerladdningar
Brukar alltid testa mig fram när jag ska arbeta i ps vad som kan tänkas passa om jag inte har en bra idé från början så ag kommer inte ihåg allt jag gjort riktigt. Men har konverterat bilden till svartvit, ändrat i curves och gradient tonat himlen. Sedan har jag använt burn penseln och tonat bilden typ.

Postad 23 mars 2010 - 20:59

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1 883 inlägg
  • 0
Onekligen så ser den redigerade bilden mer spännande o tilldragande ut än orginalets blekhet, ett retro stuk tycker jag!

Postad 23 mars 2010 - 21:02

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0
Du brukar kunna göra stora ingrepp på bilderna men ändå få nåt jag tycker är väldigt snyggt Grokken! Snyggt jobbat :)

Postad 24 mars 2010 - 22:45

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

• 2 487 inlägg
  • 0

Onekligen så ser den redigerade bilden mer spännande o tilldragande ut än orginalets blekhet, ett retro stuk tycker jag!

Jo visst gör den tyckte orginalet såg ok ut från början men när man ser de så här jämte varandra så står den sig lite tam i jämförelse. Men det är klart bilden är tagen mitt på dagen så ljuset är väl inte det bästa men det går alltid att trolla fram lite mer av det man vill åt i redigeringen.

Du brukar kunna göra stora ingrepp på bilderna men ändå få nåt jag tycker är väldigt snyggt Grokken! Snyggt jobbat :)

Tack så mycket supernaut! Kul att du uppfattar bilderna på det viset, är lite det jag vill uppnå tror jag. Fast jag har inte direkt reflekterat över det förut. Men det stämmer att jag har svårt att hålla mig ifrån att redigera bilder, kanske lite perfektionst eller nått som tänker att alltid kan man förbättra någonting med bilden. Men strävar alltid efter att förstärka känslan som man vill förmedla med bilden så att den gör ett starkare intryck. Orkar sällan göra småpill med bilderna som kloning och så utan gillar att jobba mer med hela bilden. Sedan är det alltid kul att lära sig nya saker så jag brukar testa mig fram och kanske prova på något nytt, blir det bra så blir det annars slänger jag de, tog nog en timme att fixa bilden ovan men nu i efterhand var det värt det :D.

Ursäktar om det är lite osammanhängande text och så kanske men jag är lite trött...

Postad 25 mars 2010 - 12:08

Unregistereddc087bf6
  • Unregistereddc087bf6
  • Veteran

• 1 710 inlägg
  • 0
Före
Postad bild
Efter
Postad bild

Postad 19 juni 2010 - 16:43

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Ville ha en onaturlig look. Blev rätt nöjd. Vad kan förbättras?

Före:
Bifogad fil  DSC_7923_2.jpg   766,14K   0 Antal nerladdningar

Efter:
Bifogad fil  DSC_7923.jpg   813,96K   0 Antal nerladdningar

Postad 20 juni 2010 - 11:25

xray
  • xray
  • Guru

• 4 296 inlägg
  • 0
Skaffade Topaz DeNoise4 för ett par veckor sedan. Jag tycker detta brusreduceringsprogram presterar riktigt bra. Här är ett "smakprov" på en bild jag medvetet tog med iso1600:

Nikon d5000, Sigma 150/2.8 APO HSM
f/8, 1/160s, iso 1600

Bifogad fil  noiseredvsnonoisered.jpg   854,14K   0 Antal nerladdningar

Den vänstra bilden saknar brusreducering. Efter att bilderna minskats ner har bl a lite skärpa applicerats (i den icke brusreducerade bilden till vänster var jag tvungen att vara mer försiktig med uppskärpning pga bruset).

Topaz DeNoise4:

Bifogad fil  Topazdenoise4.jpg   356,42K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av xray, 20 juni 2010 - 11:33.

Postad 06 juli 2010 - 13:29

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15 622 inlägg
  • 0

Hur hade ni redigerat denna bild för att få ett naturligt utseende som passar bröllop (ev lite blur / minskad klarhet) med skaplig kontrast utan att bränna ut skjortan och klänningen?

Jag skulle hålla det enkelt pga att det är lite av en ögonblicksbild. Inga avancerade maskningar med blur heller, för dom står så pass nära buskarna att det ser lite märkligt ut om bakgunden var konsgjord.

Så här gjorde jag:
Histogrammet såg så himla bra ut (duktig fotograf) :o Så jag la på lite standard grejjer som jag ofta tillämpar i Elements.
Behövs inga kurvor heller tycker jag, för dom tillför ofta för mycket kontrast.

Intensitet/Kontrast: Kontrast +20
(Lite mer kontrast utan att bränna ut det vita)

Skuggor/Högdagrar: Gör skuggor ljusare +15, Gör högdagrar mörkare 0, Mellantonskontrast +10.
(Påverkar inte det ljusa utan men allt annat.
Mellantonskontrast för att uppväga det onaturliga i justeringen)

Nyans/Mättnad: Pippet på buskarna för Grön kanal: Nyans +5, Mättnad +20
(För att få lite mer grönt bara och göra den fylligare)

Bifogad fil  post_65794_1278414095.jpg   1,18MB   0 Antal nerladdningar

Postad 06 juli 2010 - 13:41

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Tack Micke. Perfekt resultat och en perfekt beskrivning. Nu behöver jag bara lista ut vad som motsvarar mellantonskontrast i LR.

Postad 10 juli 2010 - 10:40

ida_ss
  • ida_ss
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0
Schysst beskrivning Micke! Skulle gärna se fler (iaf små) beskrivningar på vad ni gjort med bilderna som postas i den här tråden, behövs bara några ord, istället för enbart "före" och "efter"!

Postad 13 juli 2010 - 21:36

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Tog bort..Såg inte klokt ut såg jag..

Redigerat av mayro, 13 juli 2010 - 21:38.

Postad 14 juli 2010 - 08:02

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0
Jag är nybörjare på PS, och nybörjare älskar att blanda s/v och färg! :)

Bifogad fil(er)

Postad 14 juli 2010 - 14:40

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Jag gillar också delvis svartvita bilder men jag tycker att det är både grön- och magentastick i färgerna. Jag hade nog minskat kontrast / mättnad samt värmt upp det i färg.

Postad 14 juli 2010 - 17:22

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3 695 inlägg
  • 0
Typiskt exempel på min efterbearbetning.
Skillnaden är inte mils-vid, men jag försöker bara att ge bilderna en liten extra "push" utan att tappa bort det naturliga i det hela.
Skärpningen sker i tre etapper för min del, alltid via oskarp mask. Först i RAW-hanteringprogrammet (Capture One 5) med ca 160 i mängd, 1 pixels radie och ett tröskelvärde på ca 0,9-1.
Sedan i Photoshop det sista jag gör innan jag förminskar den fullstora jpeg-bilden (ca 20% styrka, tröskelvärde på ca 5-15) och slutligen precis innan jag sparar den nerminskade kopian. I sista skärpningen drar jag ner pixelradien till 0,3-0,5 pixlar och lägger tröskelvärdet på runt 3, detta för att "vässa" de mindre dataljerna något. Nivåjustering sker lite efter tycke och smak. Det händer t.o.m att jag använder kurvning redan i RAW-hanteringen (som i det här fallet) men annars ytterst sparsamt. Bra om man vill få lite extra svärta eller högdager i bilden fast samtidigt behålla samma mellannivå. En gnutta kontrast (2-5) lägger jag oftast till när jpeg bilden har förminskats, innan sista skärpningen.
Det kan tyckas vara en komplicerad process, men när man väl kommit in i ett visst arbetsätt tar den inte mer än några få minuter. Detta kan också vara lite riskabelt. Ifall en bild skulle kunna bli bättre med någon annan metod är det ju lätt att man missar det, så kom gärna med tips. :)

Orginalbild helt utan extraskärpning, nivåjustering, extrakontrast m.m.

Bifogad fil  test1.jpg   348,19K   2 Antal nerladdningar

Sedan en bild jag använt alla dessa "standard"inställningar både i Capture One (RAW till Jpeg) och i Photoshop.
Klonat bort en grön, icke önskvärd bladbit nere i vänsterhörn.

Bifogad fil  test2.jpg   406,32K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av Velodynamic, 14 juli 2010 - 22:42.

Postad 23 juli 2010 - 10:31

Unregistereddc087bf6
  • Unregistereddc087bf6
  • Veteran

• 1 710 inlägg
  • 0
Oredigerad bild i Lightroom
Postad bild

Exporterar bilden till Camera Raw
Postad bild

Väl när bilden är exporterad så ökar jag mättnad och vibrance en aning samt sänker brightness & exponeringen.

Postad bild

I PS CS5 justerar jag skärpa samt ljusar upp förgrunden genom ett justeringslager samt dodge-verktyget.

Postad bild

Postad bild

Inte alltför avancerat, men med ett tonat gråfilter skulle bilden blivit bättre ur kameran. Men glömde det hemma :) Ett stativ skulle underlättat med...

Redigerat av Unregistereddc087bf6, 23 juli 2010 - 10:31.

Postad 08 augusti 2010 - 18:26

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

• 2 487 inlägg
  • 0
Intressant att se hur du gjort Malkovic ;).

En liten före och efterbild på en bild jag posta för en vecka sedan. Har använt Photomatix 4 för att göra en HDR-bild. Har utgått ifrån en raw-bild som jag gjort en +1 och -1 exponering av. Sedan har jag gjort lite mindre justeringar i PS
Bifogad fil  orginal_vs_hdr.jpg   724,16K   0 Antal nerladdningar

Postad 16 augusti 2010 - 11:35

xray
  • xray
  • Guru

• 4 296 inlägg
  • 0
Ännu en liten brusbehandlingsdemo med hjälp av Topaz DeNoise4.

Bilden togs i demosyfte med Nikon D5000, ISO 3200, 150mm, f/3.2, 1/200s

Mer effektiv brusbehandling är bra då man måste skruva upp känsligheten på kameran. Olika versioner av bilden har bifogats: utan brusbehandling; med brusbehandling; med brusbehandling fast som nu även med lite mer bildbehandling.

Bilden blev väldigt brusig och ganska oanvändbar i de flestas tycke. Men lite brusbehandling kanske kan hjälpa här för att på ett bättre sätt visa det jag såg vid fotoögonblicket…

Bifogad fil  _DSC2386ej_topaz.jpg   587,18K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  _DSC2386topaz.jpg   515,91K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  _DSC2386topazmod.jpg   601,69K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Noise_reduction.jpg   794,74K   0 Antal nerladdningar

Postad 16 augusti 2010 - 12:39

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Tycker alla versioner är bra på sitt sätt. den första har kanske lite mycket färgbrus för min smak men det skulle vara kul att se en version med minskat färgbrus och endast lättare brusreducering. Nu ser själva växten lite platt ut i den brusreducerade versionen. Tycker man inte ska vara allt för rädd för lite brus. Mina 50 cent. Fin bild vilket som. :rolleyes:

Postad 16 augusti 2010 - 14:17

xray
  • xray
  • Guru

• 4 296 inlägg
  • 0

Tycker alla versioner är bra på sitt sätt. den första har kanske lite mycket färgbrus för min smak men det skulle vara kul att se en version med minskat färgbrus och endast lättare brusreducering. Nu ser själva växten lite platt ut i den brusreducerade versionen. Tycker man inte ska vara allt för rädd för lite brus. Mina 50 cent. Fin bild vilket som. :rolleyes:

Tack för kommentaren! Håller med dig om att brus egentligen inte är något livsavgörande vid foto. Men fult brus gör ju inte bilden bättre... Och Ibland kan ju även brus göra att detaljer försvinner...

Vanligen när jag brusreducerat en bild lite mer kraftfullt brukar jag applicera lite brus i slutändan (!) - så att bilden får ett mer naturligt utseende (brus går att applicera i Topaz DeNoise4).

Nedan ett par bilder som brusreducerats med Camera Raw 5.7 och Topaz DeNoise4. Denna gång reducerades endast färgbruset. OBS i fallet med Topaz DeNoise4 gick det inte endast att reducera färgbrus... varför bilden ser lite mer utsmetad ut, än den som gjordes med Camera Raw (använde inte recover detail och reduce blur denna gång i DeNoise4).

Bifogad fil  _DSC2386colnoise_topaz.jpg   524K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  _DSC2386colnoiseCameraraw.jpg   528,75K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  noiseredcolor100.jpg   623,31K   0 Antal nerladdningar

Postad 29 augusti 2010 - 00:44

Unregistereddc087bf6
  • Unregistereddc087bf6
  • Veteran

• 1 710 inlägg
  • 0
Fixat vinjettering samt horisont annars oredigerad:

Postad bild

Ökat mättnad samt kontrast
Postad bild

Skärpning samt tonade himlen lite varmare.
Postad bild

Flickr "överskärper" bilden också...

Redigerat av Unregistereddc087bf6, 29 augusti 2010 - 00:45.

Postad 09 september 2010 - 11:40

Unregistereddc087bf6
  • Unregistereddc087bf6
  • Veteran

• 1 710 inlägg
  • 0
Före, rakt ur kameran:

Postad bild

Efter:

Postad bild

Postad 09 september 2010 - 11:48

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Fotar du i Raw? Är då rakt ur kameran = obehandlad RAW eller Raw-fil med standardinställningar från bildprogrammet? Antar att den är helt obehandlad då den såg rätt matt ut. Skulle vilja se en variant där du lagt på standardinställningar (i LR kan man välja att lägga på standardinställningar, som man själv kan anpassa, ungefär som en bildstil för JPG i kameran). Vilket bildprogram använder du? Tycker den blev lite väl hård / kontrastrik.

Postad 09 september 2010 - 11:53

Unregistereddc087bf6
  • Unregistereddc087bf6
  • Veteran

• 1 710 inlägg
  • 0

Fotar du i Raw? Är då rakt ur kameran = obehandlad RAW eller Raw-fil med standardinställningar från bildprogrammet? Antar att den är helt obehandlad då den såg rätt matt ut. Skulle vilja se en variant där du lagt på standardinställningar (i LR kan man välja att lägga på standardinställningar, som man själv kan anpassa, ungefär som en bildstil för JPG i kameran). Vilket bildprogram använder du? Tycker den blev lite väl hård / kontrastrik.

Bilden är direkt från raw, inte gjort några inställningar alls i lightroom. Gillar bättre och göra det själv helt manuellt. Tar längre tid men ja ;) Vet inte varför den blev så groteskligt grå direkt ur kameran, motljus var en bidragande orsak.

Använder Lighroom 2 som bibliotek endast och importerar och sorterar bilder annars är det Photoshop som gäller.

Att den blev särskilt hård håller jag dock inte alls med om :D

Postad 09 september 2010 - 12:12

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Jo, den är faktiskt hård. Väldigt hård Malkovic. ;) Nä men skämt åsido, kan hända att jag upplever den som extra hård när man jämför med den kontrastlösa råfilen. Var absolut inte menat som negativ kritik. Bara att jag vet själv att jag kan vara lite för optimistisk med reglagen ibland och när man senare kikar igenom bilderna ser man att det går att minska kontrasten en del för att hämta tillbaka detaljer och ge ett naturligare intryck.

Jag gillar bilden men tycker att den kunde tjäna på lite lägre kontrast. :D Dock är detta min högst personliga åsikt.

Om du ursäktar, säg till om du tycker jag är dryg. ;) Såhär hade jag valt att redigera den. 15 sekunder i LR ungefär. Säg till om jag ska ta bort!

EDIT: De steg jag gjort är i princip att ställa in samma standardinställning som jag har när jag importerar mina bilder i Lightroom + värmt upp vitbalansen samt lagt på lite mer mättnad och klarhet.

Bifogad fil  Mitt_F_rslag.JPG   101,57K   3 Antal nerladdningar
PS: Då den inte är exporterad ur Lightroom och jag glömde lägga på skärpa i Lightroom (ett steg som skulle tagit ytterligare 10 sekunder ;) ) så saknar den lite skärpa. Lade dock på klarhet.

EDIT 2 eller 3: Måste även påpeka att det beror lite på vad man vill förmedla med bilden, hur bildbehandlingen ska gå till. Din bild kanske visar mer på att hösten är på ingående och att våra växter börjar vissna. Medan min version kanske inte innehåller så mycket budskap. B)

Redigerat av overhard, 09 september 2010 - 12:51.

Postad 09 september 2010 - 12:49

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7 899 inlägg
  • 0

Jag gillar bilden men tycker att den kunde tjäna på lite lägre kontrast. ;) Dock är detta min högst personliga åsikt.

Om du ursäktar, säg till om du tycker jag är dryg. :D Såhär hade jag valt att redigera den. 15 sekunder i LR ungefär. Säg till om jag ska ta bort!

Det hoppas och tror jag inte han tycker. En sån här tråd är guld värd för fotonybörjare som mig.
Det skulle den inte vara om man inte vågade både ge och ta kritik, på rätt nivå då förstås.
Vilket jag tycker du med många fler gör alldeles ypperligt! Keep up the good work.
Sen är det ju så att alla har sin personliga smak och inställning till vad som är en bra bild och inte.
Tur är väl det.

Postad 09 september 2010 - 12:52

Unregistered1474
  • Unregistered1474
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Jo, den är faktiskt hård. Väldigt hård Malkovic. ;) Nä men skämt åsido, kan hända att jag upplever den som extra hård när man jämför med den kontrastlösa råfilen. Var absolut inte menat som negativ kritik. Bara att jag vet själv att jag kan vara lite för optimistisk med reglagen ibland och när man senare kikar igenom bilderna ser man att det går att minska kontrasten en del för att hämta tillbaka detaljer och ge ett naturligare intryck.

Jag gillar bilden men tycker att den kunde tjäna på lite lägre kontrast. :D Dock är detta min högst personliga åsikt.

Om du ursäktar, säg till om du tycker jag är dryg. ;) Såhär hade jag valt att redigera den. 15 sekunder i LR ungefär. Säg till om jag ska ta bort!

Tycker Malkovic:s version var mycket bättre faktiskt!

Postad 09 september 2010 - 12:56

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Thanks Bastard! ;)

Det är den nivån jag försöker ligga på. vill inte att det ska uppfattas som att jag tycker att mitt sätt att redigera är rätt och någon annans är fel. Alla vet väl vid det här laget att malkovic kan det här med redigering. Jag vill bara ge en annan synvinkel vilket jag tror kan vara bra för många, även väldigt duktiga fotografer / redigerare.

Jag är här dels för att utvecklas dels för att hjälpa andra att utvecklas. Vare sig det är nybörjare eller om de kommit betydligt längre än jag själv i utvecklingen tror jag att mina synpunkter kan glädja någon människa iallafall. :D

Postad 09 september 2010 - 12:59

Unregistereddc087bf6
  • Unregistereddc087bf6
  • Veteran

• 1 710 inlägg
  • 0

EDIT: De steg jag gjort är i princip att ställa in samma standardinställning som jag har när jag importerar mina bilder i Lightroom + värmt upp vitbalansen samt lagt på lite mer mättnad och klarhet.

PS: Då den inte är exporterad ur Lightroom och jag glömde lägga på skärpa i Lightroom (ett steg som skulle tagit ytterligare 10 sekunder ;) ) så saknar den lite skärpa. Lade dock på klarhet.

EDIT 2 eller 3: Måste även påpeka att det beror lite på vad man vill förmedla med bilden, hur bildbehandlingen ska gå till. Din bild kanske visar mer på att hösten är på ingående och att våra växter börjar vissna. Medan min version kanske inte innehåller så mycket budskap. B)

Alltid bra med kritik! Håller med BrittBastard där. Bilden kan absolut ligga kvar, även om jag fortfarande håller min version högre :P

Redigerat av Unregistereddc087bf6, 09 september 2010 - 12:59.

Postad 09 september 2010 - 13:08

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Annars om man vill ha mycket kontrast kan man ju göra den till svartvit med en svag sepiatoning... Eller?
;)

Bifogad fil  4973807766_a208bd485c_b_2.jpg   138,11K   0 Antal nerladdningar

Påpekar ännu än gång för säkerhets skull att jag också gillade din version Malkovic, men jag var nyfiken att se vad mer man kunde få ut av originalbilden. Nu ska jag ge mej.

MVH,

Johan

Redigerat av overhard, 09 september 2010 - 13:10.

Postad 09 september 2010 - 19:51

Unregistereddc087bf6
  • Unregistereddc087bf6
  • Veteran

• 1 710 inlägg
  • 0

Annars om man vill ha mycket kontrast kan man ju göra den till svartvit med en svag sepiatoning... Eller?
:)

Påpekar ännu än gång för säkerhets skull att jag också gillade din version Malkovic, men jag var nyfiken att se vad mer man kunde få ut av originalbilden. Nu ska jag ge mej.

MVH,

Johan

Absolut passade mycket bra i svartvit, gillar den skarpt!

Redigerat av Unregistereddc087bf6, 09 september 2010 - 19:51.

Postad 09 september 2010 - 22:00

Keepan
  • Keepan
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Inspirerad av GroKKens bild på skorstenen så gav jag ett försök på en gammal bild med liknande verktyg. Här var originalbilden:
Bifogad fil  DSC00931.JPG   972,56K   0 Antal nerladdningar

Fotade i raw så började med att öppna bilden och ta fram skorstenarna och kanterna på huset med hjälp av recovery och clarity. Sen öka jag upp till en något överdrivet kontrast med hjälp av samtliga reglage jag kunde hitta ungefär :)

Duplicatade bilden efter öppnat den och det nya lagret gjorde jag svartvitt och använde curves för att få fram ännu mer kontrast, sen överlappade jag det gamla lagret med det svartvita och la opacity på något runt 80% och fill runt 70%.

Himlen va lite tråkig så testade något jag aldrig gjort tidigare och tog himlen från en annan bild. Den ändrade jag lite färg och kontrast på för att få det att spela ihop lite. Blev inte helt nöjd med himlen då jag inte fick den att ge den färg jag ville ha. Borde vart lite mer orange/gul när man kollar på markreflektionerna... Himlen skulle också behöva gå igenom en process av brusreducering men det vet jag inte hur man gör än.

Avslutade med att ta in ännu ett lager av orignalbilden med mer normal ljussättning som tog fram detaljerna på polaren i mitten av bilden (han blev som en siluett nästan). Och detta var vad jag fick:
Bifogad fil  Anton_p__skrot.jpg   970,95K   0 Antal nerladdningar

Finns lite att finslipa på känner jag...

Postad 09 september 2010 - 22:25

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Bra jobbat Keepan! Riktigt imponerande. :)

Postad 13 september 2010 - 00:27

Keepan
  • Keepan
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0

Bra jobbat Keepan! Riktigt imponerande. :)

Tack så mycket! Fast för att va lite självkritisk så ser jag när jag tittar på bilden nu igen att himlen behöver mycket mer jobb, passar väldigt dåligt som det är nu men det är något jag måste lära mig.

Postad 13 september 2010 - 21:19

Keepan
  • Keepan
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Bifogad fil  DSC02942.JPG   617,3K   0 Antal nerladdningar

Det där är en bild jag har problem att göra något bra med, känner att den har potential men får inte till det. Så hoppas att ni vill göra ett försök med den. Detta är vad jag försökt med:

Öppnat raw filen och ändrat om kontrast, recovery och lekt fram lite bland inställningar där sen bara roat mig med curves. Det brukar va ett rätt bra koncept tycker jag men tror jag har fel på ögonen i det här fallet när jag leker :rolleyes:

Bifogad fil  V_ggiga_moln_dalar_.jpg   458,83K   0 Antal nerladdningar

raw filen finns att tanka här, fritt fram att göra vad ni vill med den bara ni postar här ;)
http://data.fuskbugg...en/DSC02942.ARW

Postad 13 september 2010 - 21:32

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1 690 inlägg
  • 0
Så här blev den för mig med ganska tung redigering

Postad bild

Lightroom
Himmelen Maskad -0,5exp, intensitet 27, kontrast 29, klarhet 65

Vitbalansen ställd efter fyren (6100 +1)
Exp +0,8
Återställning 61
Fill light 35
Svärta 21
Kontrast +57

Tonkurva
31
9
-10
-26

Delad toning
273
+46

Balans 0

259
+49

Skärpa 94, 2,1

Brusreducering 56

Redigerat av Unregistered0b884712, 13 september 2010 - 21:37.

Postad 14 september 2010 - 07:58

Unregistereddc087bf6
  • Unregistereddc087bf6
  • Veteran

• 1 710 inlägg
  • 0
Vitbalansen valde jag till Cloudy i Camera Raw resten gjordes i PS. Har tiff-filen om du är intresserad inkl alla layers etc.

Bifogad fil  DSC02942.jpg   242,07K   0 Antal nerladdningar

Postad 14 september 2010 - 08:14

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Gillar Malkovics version bäst, ser mest dramatisk ut med bibehållen naturtrogenhet eller vad man ska säga. Melanderhendriks version är häftig, men jag hade velat ha tornet helt utan färgstick. :blush:

Postad 14 september 2010 - 13:23

Keepan
  • Keepan
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Tycker precis som dig overhard :blush:

Melanders är häftig och annorlunda men ser också overklig ut (säkert meningen). Malkovic har tagit fram allt och gjort det naturligt men ändå dramatiskt, skit snyggt tycker jag det blev!

@Malkovic: Du får gärna lägga upp tiff filen, du kan lägga upp här eller om du vill skicka i PM. Upp till dig!

Postad 14 september 2010 - 13:47

Unregistereddc087bf6
  • Unregistereddc087bf6
  • Veteran

• 1 710 inlägg
  • 0
Såg att den var lite stor, 130Mb ska kolla om jag kan skala ner den lite..

Så fick ner den till 45.9 lite snabbt.. var dock tvungen att sammanfoga några lager, men de innehöll bara brusred. o lite uppskärpning..

Helt i onödan dock då jag inte har behörighet att ladda upp en sådan fil.. :/ Vet någon om det finns någon vettig sida man kan slänga upp filen på?

Redigerat av Unregistereddc087bf6, 14 september 2010 - 13:55.

Postad 14 september 2010 - 15:06

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
megaupload.com är skitbra. Upp till 1 gb per fil utan registrering. Bara bläddra, fyll i mail och skicka.

Postad 14 september 2010 - 17:27

Unregistereddc087bf6
  • Unregistereddc087bf6
  • Veteran

• 1 710 inlägg
  • 0
Grym tjänst!

Här är länken, gjorde om lite blev dryga 80Mb:
Keepans bild redigerad

Postad 22 september 2010 - 20:02

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Experimenterade med olika inställningar för att behålla detaljer i himlen men ändå inte få allt för mycket brus i skuggområden vid efterbehandlingen. Spotmätte mot himlen (inte molnen) med 1EV. Lagom kompromiss för att få detaljer kvar i himlen men samtidigt inte få allt för mörka skuggområden.

Till vänster är en helt obehandlad råkopia, den i mitten har fått standardinställningarna i mitt Lightroom applicerade och den till höger är en helt "nolllad" (samma som den till vänster) kopia som jag ljusat upp skuggor samt lagt på en gradient för allt utom himlen. I den höjde jag exponering, kontrast och mättnad lite grand. Sen har jag minskat ljusstyrka i den blå kanalen samt ökat mättnad något i den blå kanalen.

Jag har försökt gjort så att den ska se ut som det jag såg. Alltså den skulle helst inte se överdriven ut. Eventuellt att jag skulle underexponerat lite till genom att spotmäta med 1 EV mot molnen eller spotmäta utan kompensering mot himlen.

Här är bilderna:
Bifogad fil  Blue_skies.jpg   201,5K   0 Antal nerladdningar

Postad 24 september 2010 - 15:08

Unregistereddc087bf6
  • Unregistereddc087bf6
  • Veteran

• 1 710 inlägg
  • 0

Experimenterade med olika inställningar för att behålla detaljer i himlen men ändå inte få allt för mycket brus i skuggområden vid efterbehandlingen. Spotmätte mot himlen (inte molnen) med 1EV. Lagom kompromiss för att få detaljer kvar i himlen men samtidigt inte få allt för mörka skuggområden.

Till vänster är en helt obehandlad råkopia, den i mitten har fått standardinställningarna i mitt Lightroom applicerade och den till höger är en helt "nolllad" (samma som den till vänster) kopia som jag ljusat upp skuggor samt lagt på en gradient för allt utom himlen. I den höjde jag exponering, kontrast och mättnad lite grand. Sen har jag minskat ljusstyrka i den blå kanalen samt ökat mättnad något i den blå kanalen.

Jag har försökt gjort så att den ska se ut som det jag såg. Alltså den skulle helst inte se överdriven ut. Eventuellt att jag skulle underexponerat lite till genom att spotmäta med 1 EV mot molnen eller spotmäta utan kompensering mot himlen.

Här är bilderna:

Tycker det ser bra ut, naturligt. Klar förbättring(vänstra jmf m längst t höger)

Före

Postad bild

Efter

Postad bild

Inte pillat särskilt mycket med denna. Ökat kontrast, tonat det utfrätta samt skärpt upp bilden minimalt.

Postad 24 september 2010 - 16:14

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Mysigt resultat Malko!

Postad 30 september 2010 - 18:47

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

• 2 487 inlägg
  • 0
En före och efterbild. Egentligen är efterbilden sammansatt av två på varandra efterföljande bilder då personen på bilden inte såg så glad ut så valde jag att ta bort honom. Gick inte och ersätta helt så jag fick klona lite i mitten av bilden för att få bort fram respektive bakhjul på cykeln. Har tonat det ljusa åt det röda hållet och det mörka åt det gula hållet och sedan lite vignettering på bilden.

Bifogad fil  _IGP0296_2.jpg   757,02K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  _IGP0297_Edit.jpg   812,4K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av GroKKen, 30 september 2010 - 18:47.

Postad 30 september 2010 - 19:38

Unregistereddc087bf6
  • Unregistereddc087bf6
  • Veteran

• 1 710 inlägg
  • 0

En före och efterbild. Egentligen är efterbilden sammansatt av två på varandra efterföljande bilder då personen på bilden inte såg så glad ut så valde jag att ta bort honom. Gick inte och ersätta helt så jag fick klona lite i mitten av bilden för att få bort fram respektive bakhjul på cykeln. Har tonat det ljusa åt det röda hållet och det mörka åt det gula hållet och sedan lite vignettering på bilden.

Gillar den överlag. Men tycker bilden innehåller lite för mycket svart. Jag skulle personligen kanske ljusat upp löven i övre delen samt den vänstra trädstammen så att konturerna syns. Stör mig inget särskilt på den utfrätta gången.

Men annars gillar jag hur du bearbetat bilden :D

Postad 07 oktober 2010 - 11:46

Unregistereddc087bf6
  • Unregistereddc087bf6
  • Veteran

• 1 710 inlägg
  • 0
Före:
Bifogad fil  Sk_rmavbild_2010_10_07_kl._12.38.51.png   1,08MB   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Sk_rmavbild_2010_10_07_kl._12.38.57.png   1,04MB   4 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Sk_rmavbild_2010_10_07_kl._12.39.03.png   1,09MB   4 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Sk_rmavbild_2010_10_07_kl._12.39.32.png   1,1MB   5 Antal nerladdningar

Efter
Bifogad fil  Sk_rmavbild_2010_10_07_kl._12.39.41.png   1,1MB   5 Antal nerladdningar

Så många steg så orkar inte ta med alla.. men har inspirerats mycket av andra tutorials på nätet.

Redigerat av Unregistereddc087bf6, 07 oktober 2010 - 11:50.

Postad 07 oktober 2010 - 18:07

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

• 2 487 inlägg
  • 0
Coolt resultat där Malko. Kul att se lite från de olika stegen. Hade missat din kommentar på min post ovanför, hade inte funderat så mycket på det där med träden men det har du nog rätt i, ska se om jag kan fixa till den bild :)

Postad 08 oktober 2010 - 08:30

Unregistereddc087bf6
  • Unregistereddc087bf6
  • Veteran

• 1 710 inlägg
  • 0

Coolt resultat där Malko. Kul att se lite från de olika stegen. Hade missat din kommentar på min post ovanför, hade inte funderat så mycket på det där med träden men det har du nog rätt i, ska se om jag kan fixa till den bild ;)

Gör det och lägg gärna upp den här då ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Baslåda nr5
    Anton
    2025-06-02 13:28:15
  • Nya stativ
    Anton
    2025-05-30 12:20:04
  • Powercon ”grendosa”
    Anton
    2025-05-28 20:37:24
  • Baffelvägg
    Anton
    2025-05-24 08:28:29
  • JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.