Starthjälp för högtalarbygge
319 svar till detta ämne
Postad 06 November 2008 - 23:47
Log1N
-
Log1N
-
Användare
-
-
136 inlägg
Hmmm Scan-Speak D2905/930000
Såg ju riktigt trevlig ut.
Lådan tänkte jag utforma som en icke riktat om du förstår hur jag menar.
Snett lutande baffel.
Vet inte om det kommer funka bra.
Får räkna lite på det också.
Men jag lämnade bygg delen för ett tag och kollade runt
om jag kunde köpa en högtaler efter mina speccar och
design krav.
Men efter ganska mycket letande så insåga jag att jag
måste nog bygga de själv för att uppnå mina krav ;D
Log1n stava gärna bättre.......
Postad 07 November 2008 - 00:02
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Hmmm Scan-Speak D2905/930000 Såg ju riktigt trevlig ut. Lådan tänkte jag utforma som en icke riktat om du förstår hur jag menar. Snett lutande baffel. Vet inte om det kommer funka bra. Får räkna lite på det också.
Men jag lämnade bygg delen för ett tag och kollade runt om jag kunde köpa en högtaler efter mina speccar och design krav.
Men efter ganska mycket letande så insåga jag att jag måste nog bygga de själv för att uppnå mina krav ;D
Log1n stava gärna bättre.......
Jo, jag tror inte det blir dåligt med den heller, men 990000 är inte sämre  Men jag tror vi ska nöja oss med OT här
Postad 07 November 2008 - 00:10
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
* Dämpmaterial Kör HiFikit:s vanliga dämp, det räcker nog till två lådor. Det är väl ca en 1cm tjock och över 2m långt.
* Kablar (vilka, längd?) Till filter? Supra classic 1,5 eller 2,5. Till högtalarna EKK 4x1,5 i önskad läng.
* Komponenter till filter (kommer senare va?) Det kommer Porfessorn med när ha e klar med filtert, om det inte redan är det. Men tänka att det inte är gratis.
Vad mer behöver jag? Terminale, dessa Kanske fötter? Stativ?
Är lite sugen på att sätta nåt skydd framför elementen som på "riktiga" högtalare. Nåt tyg. Går det att fixa? Nej kör utan, mer harcore Annars de här
EDIT: Dämpen får man i en påse. /Tim!
Hifi-kits dämpning, räcker det med 1 sats? Jag förstår inte hur mycket man får om man köper en sats. Måtten verkar konstiga... Hittar inga sladdar som är 4x1,5... Jag är mer sugen på de här terminalerna. Varför föreslog du de mindre? Är inte det här både snyggare och enklare att sätta fast?
Postad 07 November 2008 - 01:10
Nicke-85
-
Nicke-85
-
Användare
-
-
216 inlägg
Hifi-kits dämpning, räcker det med 1 sats? Jag förstår inte hur mycket man får om man köper en sats. Måtten verkar konstiga...
Hittar inga sladdar som är 4x1,5...
Jag är mer sugen på de här terminalerna. Varför föreslog du de mindre? Är inte det här både snyggare och enklare att sätta fast?
Hifikit säljer inga EKK, däremot gör biltema det http://www.biltema.s...p;iItemId=89066Enda nackdelen jag ser med såna kablar är att dom är hårda att böja vilket också gör dom lite otympligare att jobba med.
Postad 07 November 2008 - 01:15
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Hifikit säljer inga EKK, däremot gör biltema det http://www.biltema.s...p;iItemId=89066 Enda nackdelen jag ser med såna kablar är att dom är hårda att böja vilket också gör dom lite otympligare att jobba med.
Kan man använda något annat istället då?
Postad 07 November 2008 - 01:18
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
De mindre terminalerna är enl. mig snyggast och man behöver dessutom inte ta upp lika stort hål i lådan med dem, samt att man inte försvagar lådan lika mycket.
Men i slutet är det en smaksak
Postad 07 November 2008 - 08:55
_bystrom_
-
_bystrom_
-
Rookie
-
7 inlägg
Kan man använda något annat istället då?
Annars kan du pröva RK, vet dock inte hur den funkar som högtalarkabel... http://www.elonline....sArtId=M0844583Här finns tunnare RK: http://www.expressel...ategory_id=5669Dessa är enkelledare, så för att få en "homogen" kabel att arbeta med är det lättaste att tvinna dom. Tex fästa ena änden i skruvstädet - andra i chucken på en skruvdragare och tvinna dom. Ultimat kanske vore silikonkabel: http://www.elonline....?sArtId=0542430Fast den kostar 50kr/m för 4x1.5... observera dock att den kommer med skyddsledare i samma area - dvs. en 4x1.5 är i själva fallet en 5x1.5, jorden anges inte. Brukar annars stå som 4x1.5 + 1x1.5. Så då borde en 3x1.5 fungera!? Då är det 35kr/m. Ps. Elkablar gillar jag.  .Ds
Postad 07 November 2008 - 10:31
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Man ska alltså ha enkelledare inuti lådan till elementen? Men varför gillar så många EKK? Vad inte de ganska hårda? Kan man ta i princip vilken kabel som helst? EDIT: GrodanB använda sånna här kablar, vad är skillnaden?
Redigerat av jonasbirk, 07 November 2008 - 10:34.
Postad 07 November 2008 - 11:27
_bystrom_
-
_bystrom_
-
Rookie
-
7 inlägg
Finns någon tråd klistrad på det här forumet om EKK, orkade inte läsa allt, men de är antagligen enklare dels p.g.a av det är en entrådig ledare.
En mångtrådig spretar ju gärna, sen har det säkert att göra något med hur de leder signalerna...jag vet inte. 
Jag gillar dock de som du bifogade, de som GrodanB använde. Smidiga och fina.
Postad 07 November 2008 - 11:31
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Finns någon tråd klistrad på det här forumet om EKK, orkade inte läsa allt, men de är antagligen enklare dels p.g.a av det är en entrådig ledare. En mångtrådig spretar ju gärna, sen har det säkert att göra något med hur de leder signalerna...jag vet inte.  Jag gillar dock de som du bifogade, de som GrodanB använde. Smidiga och fina.
Ok, vad är det för några då? Var hittar jag dem?
Postad 07 November 2008 - 16:41
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Ok, vad är det för några då? Var hittar jag dem?
EKK är en mucket bra kabel! Det är otroligt stor skillnad på kabel och kabel. Den finns grymt dyra kablar, DVD-ai hade ett par kablar förut för säker 10k. Men han tyckte att EKK var så pass bra att han sålde dem. De dyra var ju bättre men marginellt. EKKX kör jag med! Den är som EKK, en mycket bra kabel. Titta på min bygglogg här Det som de säger så är det ganska styva kablar. Jag tycker att det är mycket bättre, lägger man kablen så ligger den där still. Så man kan forma den som en ståltråd typ. Så kör Tex supra i filtret sedan terminaler sedan EKK, EKKX. Jag tycker absulut att du ska ha terminaler. Om du vill byta eller förlänga är det lätt fixat mot utan treminal. /Tim!
Postad 07 November 2008 - 17:04
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
EKK är en mucket bra kabel! Det är otroligt stor skillnad på kabel och kabel. Den finns grymt dyra kablar, DVD-ai hade ett par kablar förut för säker 10k. Men han tyckte att EKK var så pass bra att han sålde dem. De dyra var ju bättre men marginellt.
EKKX kör jag med! Den är som EKK, en mycket bra kabel. Titta på min bygglogg här
Det som de säger så är det ganska styva kablar. Jag tycker att det är mycket bättre, lägger man kablen så ligger den där still. Så man kan forma den som en ståltråd typ.
Så kör Tex supra i filtret sedan terminaler sedan EKK, EKKX. Jag tycker absulut att du ska ha terminaler. Om du vill byta eller förlänga är det lätt fixat mot utan treminal.
/Tim!
Ok, men jag tar och lugnar mig med de externa kablarna. Vet inte hur mycket som kommer behövas eller exakt var de ska stå. Men de inre borde fungera med nr. 5561 av den här va?
Postad 07 November 2008 - 17:15
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Ok, men jag tar och lugnar mig med de externa kablarna. Vet inte hur mycket som kommer behövas eller exakt var de ska stå. Men de inre borde fungera med nr. 5561 av den här va?
Supra Classic 2.5, skulle jag köra  25kr/m /Tim!
Redigerat av Timpolanen, 07 November 2008 - 17:15.
Postad 07 November 2008 - 17:28
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Supra Classic 2.5, skulle jag köra 25kr/m
/Tim!
Ok, säger du det, så =) Hur mycket kan man behöva då? Till interiören känns 2 meter lagom? Tar väl iofs lite mer så att jag har vid andra tillfällen åxå...
Postad 07 November 2008 - 17:29
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Ok, säger du det, så =) Hur mycket kan man behöva då? Till interiören känns 2 meter lagom? Tar väl iofs lite mer så att jag har vid andra tillfällen åxå...
Jag har köpt 2m vilket borde vara lagom  /Tim!
Postad 07 November 2008 - 17:33
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Härligt.
Nu börjar det gå framåt!
Har gjort en liten inköpslista. Tänkte dela med mig utav den när den är klar. Ni kanske har några synpunkter?
För övrigt så håller jag på och filar på mått och ritningar till lådorna. Tänkte dela med mig av dem också när de blir klara
Återkommer!
Postad 08 November 2008 - 02:30
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
De mindre terminalerna är enl. mig snyggast och man behöver dessutom inte ta upp lika stort hål i lådan med dem, samt att man inte försvagar lådan lika mycket.
Men i slutet är det en smaksak 
Köp för allt i världen, absolut inte dom där små kontakterna från hifikit... ?!?!!?!!!!!!!!! Kör på ANP10 det e dom bästa son finns på hifikit och bland dom bättre som jag testat, starka i konstruktionen och smidiga att använda + at dom e snygga i verkligheten Så glöm allt vad anslutnings paneler heter, kör dessa och två små borrade hål i lådan bara så blir det mumma
Redigerat av DVD-ai, 08 November 2008 - 02:30.
Postad 08 November 2008 - 02:46
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Postad 08 November 2008 - 02:52
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ahhh, ok, då e jag nöjd
Postad 08 November 2008 - 11:57
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Hej! Tänkte att jag skulle publicera inköpslistan! Byggritningarna kommer lite senare. InköpslistaEDIT: Filtret är bara ett prisförslag. Det är ett grovt simulerat filter av professor_kalkyl.
Redigerat av jonasbirk, 08 November 2008 - 11:59.
Postad 08 November 2008 - 14:48
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
host host, filtret saknar ett par kodningar.
Postad 08 November 2008 - 14:50
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
det händer en del här alltså,
filter o grejer på G
Postad 08 November 2008 - 14:56
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
saknas två spolar och två motstånd också
FILTER (HiFi-Kit)
========================================================
|
Info Ant À pris Tot | Art.nr.
--------------------------------------------------------
Spole 2.0 / 1.4 mm 2 191 191 | 5151
Spole 0.5 / 0.8 mm 2 30 30 | 5102
Kondensator 15 uF 4 7 14 | 5005
Motstånd 6.8 ohm 2 6 6 | 6030
Motstånd 1.8 ohm 2 6 6 | 6023
--------------------------------------------------------
= 494 |
Du kan förrsten ändra kondningen i lågpassfiltren till 22uF också (elektrolytar dunkar där)
Postad 08 November 2008 - 14:57
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Yes, såg att jag bara räknat på filter till EN låda. Nu ligger en ny lista uppe! Inköpslista
Postad 08 November 2008 - 15:02
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ehh, sånt händer den bästa va oss
Postad 08 November 2008 - 15:12
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Ehh, sånt händer den bästa va oss 
Hehe, såklart, jag är ju en av de bästa............. Men det ser bra ut annars? Inget som verkar fattas? Tänkte kolla på stativ på HiFi-klubben. Men eventuellt köper jag en ny TV-bänk som jag kan ha högtalarna på. Typ IKEA, låg, avlång. Gillar sånna och jag kommer nog köpa en förr eller senare. Men om jag inte gör det nu så behöver jag stativ.
Postad 08 November 2008 - 15:40
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
vet je då jag inte har koll på designen som ni tängte köra på...
Men det e nog bra om Professorn säger det, har har koll på läget
som sagt så är jag ganska säker på att en förpakning med dämpning från hifikit komemr att räcka til dina högtalare, den är ca 4-5cm tjock och ett sådant lager på alla väggar är det som gäller, men som sagt inte på baffeln utan du kör i stället typ dubbla lagret på bakväggen i stället
Postad 08 November 2008 - 15:42
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
vet je då jag inte har koll på designen som ni tängte köra på... Men det e nog bra om Professorn säger det, har har koll på läget
som sagt så är jag ganska säker på att en förpakning med dämpning från hifikit komemr att räcka til dina högtalare, den är ca 4-5cm tjock och ett sådant lager på alla väggar är det som gäller, men som sagt inte på baffeln utan du kör i stället typ dubbla lagret på bakväggen i stället 
Ok, ska jag göra! Har en design på kladdpapper. Ska bara överföra det lite snyggt till datorn. Kanske i CAD om det inte blir för jobbigt...
Postad 08 November 2008 - 16:09
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
låter bra
Postad 08 November 2008 - 16:12
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Varför inte köpa allt från BMM? Angående sterobänk så kolla mitt album, jag är IKEA nörd  Stativ vilka hade du tittat på länka gärna  /Tim!
Postad 08 November 2008 - 22:06
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Varför inte köpa allt från BMM?
Angående sterobänk så kolla mitt album, jag är IKEA nörd 
Stativ vilka hade du tittat på länka gärna 
/Tim!
Köpa allt från BMM? - Hittade inte allt där. Men det kanske bara är jag som inte hittar. Sterobänk? - Aa, är typ nåt sånt jag kollat på. Snyggt, förresten!  Stativ? - Har inte kollat på något än, men hittar jag något så får ni veta
Postad 08 November 2008 - 22:13
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
som sagt lekasten och två st träplattor, trät oljar du och stenen målar du svart så har du snygga och stadiga stativ
Redigerat av DVD-ai, 08 November 2008 - 22:14.
Postad 08 November 2008 - 22:30
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
som sagt lekasten och två st träplattor, trät oljar du och stenen målar du svart så har du snygga och stadiga stativ 
Måste man ha något emellan högtalarna och plattorna?
Postad 08 November 2008 - 22:35
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Måste man ha något emellan högtalarna och plattorna?
2cm lexan, 1.2cm marmor, 4mm polyurethan, mellan varje skikt ska det dessutom vara en 4mm gummimatta NOT  Nej, det behövs inget speciellt mellan högtalarna och plattorna.
Postad 08 November 2008 - 22:38
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
det ska du inte behöva, men i alla fall "möbeltassar" e ju inte fel så at tdet inte blir repor eller något liknande
Jag skulle kört SD fötter mellan stativ och högtalare och möbel tassar mellan stativ och golv, SD fötterna gör (om du har ett trä golv) mycket stor skilldnad.
Dom gånger jag testat så blir jag ver enda gång lika förvånad över hur mycket dom verkligen gör och nu är jag alldrig utan dom....
Men detta gäller som sagt framförallt om du har trägolv, och inte betong eller liknande mycket hårt golv, då blir inte skillnaden ens i närheten !
Postad 10 November 2008 - 13:40
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Här kommer lite låddesign! Säg gärna till om något ser konstigt ut! Ritning, omonteratRitning, monteratLite bilder:  
Postad 10 November 2008 - 13:55
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
det ser för "javla" bra ut skulle jag vilja säga  kommer att bli mumma det här om ni bara får till ett riktigt bra filter och allt vad det innebär
enda jag inte gillar är det vinklade röret...
det fungerar ju, men jag har lite fobi för vinklade rör bara
Postad 10 November 2008 - 14:03
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
det ser för "javla" bra ut skulle jag vilja säga kommer att bli mumma det här om ni bara får till ett riktigt bra filter och allt vad det innebär
enda jag inte gillar är det vinklade röret... det fungerar ju, men jag har lite fobi för vinklade rör bara 
Aa, tror det också! Röret skyller jag ifrån mig på Professor_Kalkyl  Enligt beräkningarna så blir röret för långt för att få plats i lådan. Kan man lösa det på något annat sätt?
Postad 10 November 2008 - 14:05
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
aa det kan man göra med litz port, men det fungerar som det e nu också så jag tror inte det e något problem då Professorn vet vad han håller på med han o
Redigerat av DVD-ai, 10 November 2008 - 14:05.
Postad 10 November 2008 - 14:54
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Såg att hålen för terminalerna inte låg riktigt rätt. De låg olika långt från kanterna. Inget jätteviktigt, men jag har ändrat det nu i alla fall... Ritning, omonteratRitning, monterat
Postad 10 November 2008 - 15:11
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
riktigt fina ritningar, ser fram emot byggbilder
Postad 10 November 2008 - 18:32
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
aa det kan man göra med litz port, men det fungerar som det e nu också så jag tror inte det e något problem då Professorn vet vad han håller på med han o 
SLITS!!! inte litz  Fast jag håller på med slot och inte slitportar.
Postad 10 November 2008 - 23:02
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Galet fina ritningar !! Tänk om ma hade ork till at göra sådnna
Postad 11 November 2008 - 00:08
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
SLITS!!! inte litz 
Fast jag håller på med slot och inte slitportar.
Japp Slits ska det vara, eller Slot om man så vill det, kan du beskriva skillnaden för mig ?
Postad 11 November 2008 - 01:43
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Japp Slits ska det vara, eller Slot om man så vill det, kan du beskriva skillnaden för mig ? 
Bokstaven i och o  Jag tycker bara slot låter bättre, lite mer norrländskt med
Postad 11 November 2008 - 01:47
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Haha, tänkte det, då jag aldrig hört om någon rent teknisk skillnad mellan dom två
Redigerat av DVD-ai, 11 November 2008 - 01:48.
Postad 12 November 2008 - 09:00
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Väldigt fina ritningar.
Får inte porten plats om ni monterar den underifrån?
Med spikes eller SD-fötter eller liknande så kommer ju lådan upp lite, så det borde gå om inte porten är alltför lång.
Är lite slö för att titta efter alla mått just nu, så jag frågar istället
Postad 12 November 2008 - 10:05
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
det är väll inte att rekommendera att sätta porten under, det blir så nära till underlaget = onödigt motstånd = fel avstämningar och blås ljud m.m.
Eller har jag helt fel ?
Postad 12 November 2008 - 10:30
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Nja, får man upp den cirkus en 5cm eller så (beroende på rör-dia? )så är det väl ingen större fara. Snarare att du alltid får ett konstant avstånd oavsett hur och var du placerar högtalarna.
Finns det undantagsregler förutom avstånd nedåt (spikes, port-diameter osv) så är jag isf omedveten om dessa.
För/nackdelar med fram/bakåt-riktad port känner jag till, men det borde väl isf närmast bli en form av variant på en kabåtriktad port, placerad ganska nära vägg, ifall man har porten undertill.
Detta får man kanske isf räkna med.
Det GÅR ju att ha den upptill också, förutsatt att man täcker inloppet med galler eller liknande, och att man i annat fall inte har illrar eller nyfikna barn som stoppar ner saker däri =)
Postad 12 November 2008 - 12:54
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Väldigt fina ritningar.
Får inte porten plats om ni monterar den underifrån? Med spikes eller SD-fötter eller liknande så kommer ju lådan upp lite, så det borde gå om inte porten är alltför lång. Är lite slö för att titta efter alla mått just nu, så jag frågar istället 
Hmm, är inte så sugen på att sätta dem underifrån. Blir ett himla jobb att få det bra med filter o.s.v. Blir lättare att göra de vinklade rören tror jag. Nu har jag iofs ett annat problem, nämligen placering av högtalarna. Funderar på att placera dem som i bilden nedan. Men hu blir det då med ljudet? Vissa säger att det inte gör så mycket, och att jag kan sätta något bakom som dämpar. Grejen är att jag inte har råd att skaffa något annat just nu, och ska jag ha stativ så hamnar de mitt i mina dörrar...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|