Vad ska du ha för några nya subbar då lät inte Heco subbarna bra eller ????
Jo dom låter riktigt fint, dom är verkligen kompetenta.
Men tanken är väl att köpa 2st Canton Vento 850R, dom kostar ju en del (21500kr st)så jag får nog börja med 1st.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
15 relaterade trådar
Postad 16 September 2011 - 12:35
Jo dom låter riktigt fint, dom är verkligen kompetenta. Men tanken är väl att köpa 2st Canton Vento 850R, dom kostar ju en del (21500kr st)så jag får nog börja med 1st. Postad 16 September 2011 - 13:24
Berätta gärna sen vad du tycker om Canton subben, den ser riktigt mysig ut =) Postad 16 September 2011 - 13:26
Japp, jag tror den är ett riktigt kompetent as Men jag måste få sålt mina HECO först... ingen som är intresserad alltså? Edit: 9500kr för båda då?? innan Söndag. Redigerat av dallan1981, 16 September 2011 - 13:32. Postad 16 September 2011 - 14:29
Funderade på Canton subben med lite i början men priset + att den ser ut att ha rätt dassig spec på pappret gjorde att jag valde bort den. Skall bli spännande att höra vad du tycker om den dock.
Valde DD-15 istället med servo och EQn som ingår. Kommer dock köpa en till nu för att jämna ut basen i rummet men för SPL räcker det med en anser jag. Sedan blir det stopp i inköp...har lagt lite för mycket på hemmabion nu faktiskt. 25 kvm stort rum öppet ut i hall och matsal så c:a 40-45 kvm öppen yta. Skall mäta upp det vid tillfälle och lägga ut här tänkte jag. Tycker DD:an integrerar bra med mina Ref 7 och Ref 9. Postad 16 September 2011 - 16:16
Själv tycker jag den har rätt så fina spec, för vad den kostar, ca hälften av en DD15. Dock så är 2st DD15 säkert riktigt välljudande, hade inte tackat nej till den kombon själv, men jag tycker det är lite väl dyrt faktiskt, spelar dom verkligen 70 000kr? Sen så ska jag kolla in SVS 13 Ultra DSP oxå innan köp, och även Klipsch THX Ultra 2 subbar, och kanske Earthquakes 15" subb. Redigerat av dallan1981, 16 September 2011 - 16:20. Postad 16 September 2011 - 17:20
Inte för att vara den men köper du 2 Heco subbar på elektrowelt så kostar dom circa 10-12k för 2. Visst vill man inte importera så är det ju rätt så bra pris. Heco subben verkar vara bra, synd att jag inte har pengar och måste köpa förstärkare före. Redigerat av 787875, 16 September 2011 - 21:52. Postad 16 September 2011 - 21:06
Jo man kan importera ifrån elektrowelt, därav tycker jag att mitt pris på 9500kr är helt ok för 2st.. Men skitsamma, får väl behålla dom, ingen verkar ju sugen på köp Skål/Cheers osv Postad 16 September 2011 - 21:52
Skulle ju vara 11-12k för 2 Postad 17 September 2011 - 21:33
9500kr säljer jag dom för, och skulle gärna få sålt dom imorgon Söndag.. hör av er nu alla spekulanter
Mycket bra subb-system för pengarna, i promise!, säljes enbart för uppgraderings jäv-ulens skull Mvh Micke Postad 19 September 2011 - 02:53
Köpes:
Canton Reference 9.2 Svart Piano. Är det ngn som kanske tänkt sälja så hör av dig. Mvh /M Postad 19 September 2011 - 04:55
Nja har de som bakkanal, där gör de ett gott jobb. Blev dock lite sugen att köpa två nya 810.2 och sätta som front height kanaler...
Men har inte pengar just nu...velodynarna gjorde djupa hål i fickan. Hade 9 orna fram men saknade lite tryck i mellanreg så köpte ett par sjuor istället. Låter mycket bättre i mitt tycke. Snika inte nu Dallan!!! Postad 19 September 2011 - 10:56
är också intresserad av omdömen kring 850R, har kikat på den ett tag men har svårt att motivera varför jag skulle köpa den annat än för utseendet... Huset gungar redan av basen i Ref 3.2 vid musiklyssning och 850 sägs ju vara en musiksub...
Postad 19 September 2011 - 16:59
Haha snika Ne asså, saken är den att jag är helt sanslöst inne på Stativare och Sub, jag tycker verkligen om 2-vägs ljudet ihop med en fintrimmad sub (eller 2 subs). Tycker golvare är fint oxå, men just nu är det Stativare som får mig att vibrera Jag gillar inte utseendet på Vento och Reference golvarna heller, då gillar jag mer Karats kantiga look (Och den enda golvaren jag fortfarande är sugen på är just Karat 795DC, observera EJ 790DC) Men problemet då blir ju att, Centern och Stativarna till Karat serien har dom små mellanregister elementen gentemot den stora Karat golvaren 795DC. (Den stora Karat Centern görs inte längre, och Ergo Centern passar inte utssende mässigt, och den nya större Vento Centern har ju ny diskant.... svååårt!) ...Men kul dilemma Edit: Ja dom nya Vento 810.2 är ju klockrena som front high, och även som surround i ett mindre rum..... bra där Canton! Edit No2: Jo sälj dom nu, bara onödigt att låta dom stå som Surr!?... dom är värda en Frontuppställning, sälj dom till mig, och köp dig 4st Vento 810.2 istället. Redigerat av dallan1981, 19 September 2011 - 17:19. Postad 19 September 2011 - 17:33
Det håller jag verkligen med om, de är absolut värda att agera frontare! Rätt fettigt att ha dom som surrar dock, men då skulle jag nog vilja ha Ref 1.2 som frontar i så fall =) Redigerat av Mikael_80, 19 September 2011 - 17:33. Postad 19 September 2011 - 18:56
Word! Dock om man spelar väldigt mkt Konsert, Super Audio, DVD-Audio så skulle ju ett par Ref 9.2 vara en fördel mot tex 810.2. Men, det spelar nog ingen roll, Daniel vill ha dom där bak, och då är det väl så, men kom ihåg det Daniel... kommer du på andra funderingar så släng iväg ett PM Postad 19 September 2011 - 20:02
Bara av rent intresse, vad kan du tänka dig ge för ett par 9.2or ? Vad jag vet finns det ett par 9.2or här på marknaden Postad 19 September 2011 - 20:33
Det beror på många saker, skick, ålder, hantering av högtalaren, köpta i Sverige eller i Tyskland? osv. Ok, ska kolla marknaden, tack för tipset! Postad 19 September 2011 - 20:45
Har skrivit ett PM till honom nu, och frågat om han enbart vill sälja sina Ref 9.2.
Vet inte om dom är köpta i Sverige eller i Tyskland, men gissar på Tyskland. Vad tycker ni att ett par "Beggade" Ref 9.2 ifrån Tyskland är värda i pengar? Postad 19 September 2011 - 21:06
Är dom i bra skick skulle jag kunna tänka mig 15 om dom är från Tyskland. Förresten, om du slår till på dom så kan jag verkligen rekommendera originalstativen LS 850 som är bland de snyggare stativen på marknaden och håller bra kvalitet. Dessutom ser Canton 9.2 extra kaxiga ut ståendes på dom =) Redigerat av Mikael_80, 19 September 2011 - 21:10. Postad 19 September 2011 - 21:53
Jah 15tkr är väl ok, om man köper ifrån Elektrowelt så är det väl drygt 15-17tkr man får ge? (Dom vill ju helst inte sälja Ref till oss nu längre) Jo jag tycker dessa stativ är helt ok, men jag personligen föredrar stativ som har en bredd lika bred som själva högtalaren, detta är inget tvång, men jag ser helst att stativet har den uppbyggnaden (Kolla tex på Atacama HMS2-som dock inte passar till just Ref 9.2 iom denna högtalares rundade sidor) men du förstår hur jag menar Detta börjar bli riktigt jobbigt nu, Quadral Altan VIII eller Canton Ref 9.2.... .... ... .. . Postad 19 September 2011 - 22:40
Neeej!!! Postad 19 September 2011 - 23:24
Bara skojade med dig Dallan.
Skulle kanske ha köpt en ref 9:a till center med istället för 856:an när den fanns men men, man lär sig. Dock inte lika snyggt fram med en ref 9:a som center... Men kommer jag på andra tankar och du inte har köpt något ännu så kan du få köpa dem, visst. Men jag är inte där ännu.... 810.2 fram för height , kanske skulle sätta två sådana bak också, har dock ett litet problem med öppen planlösning i vardagsrummet som gör det svårt . Skulle man kunna montera dem ovanför lyssningsposition eller strax bakom i tak tror ni ? Eller blir det knäppt ljudmässigt ? Problemet jag har är att bakväggen är hälften täckt av ett fönster på ena halvan (så man kan inte montera bakhögtalare på den väggen på bägge sidor så att säga) samt att vänstra sidoväggen har en öppning mot matsal i bakre kant så jag kan inte sätta sidohögtalare där heller. Därför står 9:orna på stativ bakom lyssningsposition i dagsläget. Kanske man skall ställa andra DD-15 bakom soffan och ha en på varje sida av rummet också, skall fundera på det. Annars skall jag prova att ha dem i "stereo" fram. Men det får bli som julklapp till mig själv i så fall...dvs med 810.2:orna. Glöm inte recensera 850R sedan heller! Gärna med någon mätning i form av in-room extension. Köpte 9:orna av hifi-fabrik och 7:orna av elektrowelt. Båda var grymt snabba och smidiga så jag rekommenderar de lika mycket, de har ju samma pris online med så det är ju detsamma där med mer eller mindre. Min övriga elektronik klarar inte att driva en 3:a eller 1:a tror jag + de är lite för dyra för mig i inköp så därför köpte jag 7:an och 9:an bara. Någon gräns måste man ju ha som löneslav. (HK Signature 2.1 amp+Marantz AV7500 preamp är min elektronik och de låter bra ihop med Reference anser jag) Postad 20 September 2011 - 14:29
Köpta 2010 för 20k i sverige (demohögtalare) 3-5 års garanti, väldigt bra skick Postad 20 September 2011 - 15:06
Jag har bestämt mig för Quadral Aurum Altan VIII, beställda och betalda! så det blir inte Canton denna gången... Postad 20 September 2011 - 15:17
Undrade bara vad du kunde tänkas ge Tråkigt att du inte valde Canton, hoppas du bli nöjd med Aurum Postad 20 September 2011 - 16:05
För dom, så som du beskrev det så hade jag gett 12-13 tkr. Det hoppas jag oxå Postad 21 September 2011 - 07:06
Haha du blir säkert nöjd, alltid kul att prova något nytt. Vad jag läst om dom så ska dom ha en mycket varm klang vilket skiljer dem ganska kraftigt från Canton reference, som iofs inte på något sätt låter kalla utan snarare extremt neutrala enligt mig. Lyssningströtthet lär inte existera med dem och det är alltid ett plus. Postad 21 September 2011 - 12:41
Men de färgar ljudet istället ....
Postad 21 September 2011 - 13:19
Haha, jag tror du är sugen på ett par du med! Och för att hacka lite på just dig Daniel Och om jag inte skulle bli nöjd (Vilket jag verkligen tror jag kommer bli) så får det bli ett nytt högtalarköp framöver... tex ett par Canton Reference "9.3" Redigerat av dallan1981, 21 September 2011 - 13:38. Postad 21 September 2011 - 16:43
Canton Reference är inte avrundad i toppen.
Tämligen neutral över hela bandet upp till 20khz Bild är för 3.2.
3.2.jpg 32.69K
4 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistered9d54ba4f, 21 September 2011 - 16:44. Postad 21 September 2011 - 16:56
Många _upplever_ Canton Reference seriens ljud som lite väl mjukt, och att den hade kunnat få vara lite mer öppen/utsträckt i sin framtoning.
Jag har absolut inget emot Reference seriens ljud, tvärtom, jag anser att det är bland det bästa jag har hört hittills. Så vad papperet visar betyder ju inte alltid hur vi alla olika människor faktiskt upplever ett ljud. Redigerat av dallan1981, 21 September 2011 - 16:56. Postad 21 September 2011 - 17:11
Har man upplevt det så, så är det förmodligen rum/akustik som påverkat det så. Grafen ovan är högtalarnas egen frekvensgång utan rumspåverkan. Postad 21 September 2011 - 17:21
Det är egentligen bara två högtalare jag kan komma på som låtit mer upplöst i diskanten utan att ha låtit vasst och det är Tad Reference 1 och Focal Scala Utopia, och de lät för den delen inte betydligt mer upplöst, utan jag uppfattade det så under demon av dem.
Läser man senaste Hifi & Musik's recension så skriver dom att Canton Reference 9.2 har en upplösning som inte är av denna värld och att de sällan hört en sån upplöst diskant, och där håller jag med dom =) De som uppfattat diskanten som lite avrullad verkar vara tyska Hifi recensenter, dom kanske är mer vana med lite vad jag skulle kalla vassa diskanter. Redigerat av Mikael_80, 21 September 2011 - 17:22. Postad 21 September 2011 - 17:25
Jo så kan det säkerligen vara, men frekvensgången är väl inte detsamma som hur det låter i sweetspot?
Där har du en poäng, så kan det mkt väl vara, Tyskarna har ofta en väldigt klinisk och kall diskantåtergivning som referens. Det ska ju vara skönt att lyssna oxå, inte en massa överexponerad detaljrikedom. Postad 21 September 2011 - 17:38
Nej, hur det låter i sweetspot har att göra med rum/akustik och placering av lyssningsplats och högtalare. Lyssnar man på Canton Reference i frifält skulle det låta enligt grafen, neutralt. Jag är också inne på samma som Mikael80, är man van med överbetonade diskanter så är det klart man upplever Ref som avrullade fast det i själva verket låter som det ska låta. Tyskarna är kända för det. Verkligheten är inte så betonad i övre registren som en del högtalare får det att låta. Postad 04 October 2011 - 16:21
Nu släpper Canton ytterligare en center i Referenceserien som är ämnad för de mindre högtalarna, alltså inte 1.2 - 2.2. Ser galet läcker ut! De släpper dessutom nya bakhögtalare.
Gaahhh! vill ha! Dessvärre har jag varken plats eller råd med dessa för tillfället utan får nöja med den nya centern i Ventoserien. Kolla in Canton.de för bilder. Postad 04 October 2011 - 17:55
Underbart! Postad 06 October 2011 - 09:14
Har elektrowelt24 slutat sälja canton helt och hållet till Sverige? När jag har försökt att prata med dem så har de bara givit mig väldigt korta och otrevliga svar, även i telefonsamtal.
Postad 06 October 2011 - 18:13
Den största center är väl gjord för dom större reference högtalarna, såg en bild med den center och då använde dom 1.2 eller 2.2. Postad 06 October 2011 - 19:18
Ja precis, det stämmer. Postad 07 October 2011 - 09:07
Någon som har koll på vad de olika ref centrarna kommer att kosta är jävligt sugen på att byta ut min vento center
Postad 07 October 2011 - 09:18
Den största lär kosta drygt 30.000, och den mindre runt 18.000. Postad 07 October 2011 - 10:34 Snackar vi tyska eller svenska priser ???? Postad 07 October 2011 - 12:14
Står på deras hemsida om du väljer detaljerade specifikationer 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |