Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NVIDIA MCP7A (9300 / 9400)

258 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 February 2009 - 23:19

Unregistered4085fea2
  • Unregistered4085fea2
  • Forumräv

• 645 inlägg
  • 0

Jo den fungerade när jag var inne också. Men som sagt så finns inga fullhd klipp där. 1080i som mest. På www.apple.com/trailers så finns många 1080p

Beklagar verkligen den inträffade missen av mig.
Skall ta mig i kragen och lovar att detta inte skall upprepas.

Kanske Du kan lägga upp en diräckt länk till 1080p så att skadan blir reparerad,det vore jätte gulligt.

Redigerat av Unregistered4085fea2, 31 May 2009 - 01:43.

Postad 23 February 2009 - 20:23

Unregisteredf8471fa1
  • Unregisteredf8471fa1
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Bara ett snabbt lite inlägg här nu: :)

Jag har som många andra haft problem med kylningen på grafikkretsen på mitt ASUS P5N7A-VM och det låg på otroliga 72°C i idle och runt 85°C när det belastades, för att sedan stängas av automatiskt pga värmen. Alldeles för höga temperaturer så jag beställde en Thermaltake HR-05 IFX och Arctic Silver 5, monterade allt idag och fick extremt stor skillnad i temperatur. Ni ligger den på 27°C i idle!!!

ASUS hade någon konstig kylpasta som var som klister och att sänka temperaturen med 42°C med att bara byta kylpasta och kylfläns borde få ASUS att tänka om, bra kort för övrigt.

Hej Durkslag!
Var köpte du din hr-05 IFX ?

Postad 28 February 2009 - 22:29

memis
  • memis
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...kt.php?p=257781

Postad 02 March 2009 - 10:24

Skunk5
  • Skunk5
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Hej,

Tänkte posta mina erfarenheter av mitt senaste bygge baserat på Gigabytes kort. Det är säkert någon som har nytta av informationen.
Komponeneterna är i denna lista:
HTPC

Första monteringen
Första vevan körde jag med chipsetets stockkylning, Antec stock tricool fläktar i chassit ocj Scythe:s medföljande 80mm (Eller är den 120mmm, jag kommer inte ihåg) fläkt Tricoolfläktarna på lägsta steppingen. Den medföljande plastbiten för att styra luftflödet var inte monterad Systemdisk monterad i utan hd-tystning i standardvagga. Resultatet:
Chipset: ca 50 grader
CPU: Ca 30 grader
HDD: ???
Ljudnivån var relativt tyst hade fungerat ypperligt som desktop, men i ett vardagsrum var den iaf enligtmitt tycke något för högljudd (Jag är kräsen).

Andra monteringen
Tog nu bort cpu-fläkten som jag upplevede som största ljudkällan och monterade systemdisken i quiet drive lådan. Triccolfläktarna fortfarande på low.

Resultatet:
Chipset: ca 65 grader
CPU: Ca 30 grader
Chipsetet överhettade utan någon belastning med thermalshutdowns som resultat. Satte tricoolfläktarna på high:
Resultatet:
Chipset: ca 55 grader
CPU: Ca 33 grader
Nu lät datorn som jetplan och enda sättet att stå ut med denna ljudnivån hade varit att gräva ned den två meter i jorden...

Tredje monteringen
I med Noctua fläktarna som chassifläktar, monterade HR-05 som chipsetkylare och monterade plastdetaljen i chassit som "formar" luftflödet runt cpukylaren.

Resultatet:
Chipset: ca 45 grader idle (Toppar 55 under load)
CPU: Ca 34 grader
Ljudnivån är knäpptyst (Om man bortser från hd och DVD)! Jag påstår att detta till och med tystare än min gamla HFX-borg som jag kylde med heatpipes (Hade ett högfrekvent ljud på den riggen som jag störde mig på), det enda som hörs är sytemdiskens knaster och bluerayläsaren när snurrar.

Summa:
Jag är imponerad av ljudnivån på den här setuppen. KUnde aldrig tro att resultatet skulle bli så pass tyst som det blev. Jag är inte särksillt imponerad av quiet drive dämpningen av hd. Vet inte riktigt om det beror på att den inte är gummiupphängd, men jag ska prova att jämföra med systemdisken monterad i orginalplats. Dessutom gjorde mitt relativt långa nätagg att monteringen inte blev optimal. Hade jaginte haft modulärt nätagg hade jag haft problem.

Vill också påpeka att uppgedda temperaturer är cirkavärden eftersom jag aldrig skrev upp några värden, vill mest påvisa det variationer som upptod. När jag kommer hem från jobbet ska jag posta faktiska siffror på nuvarandesetup.

Hoppas min historia kan hjälpa någon skall göra ett bygge. Funderar nu på att sälja bygget för nytt projekt....

Hälsningar,
Skunk

PS.
LCD/VFD på antec chassit är riktig dålig, men det går att få till. Tar dock ÅR!
DS

Redigerat av Skunk5, 02 March 2009 - 10:25.

Postad 12 March 2009 - 12:10

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0

Resultatet:
Chipset: ca 45 grader idle (Toppar 55 under load)
CPU: Ca 34 grader
Ljudnivån är knäpptyst (Om man bortser från hd och DVD)! Jag påstår att detta till och med tystare än min gamla HFX-borg som jag kylde med heatpipes (Hade ett högfrekvent ljud på den riggen som jag störde mig på), det enda som hörs är sytemdiskens knaster och bluerayläsaren när snurrar.

Du vet att man ganska lätt kan få bort knastret från disken va?

På de diskar jag har haft kan man ställa in "aqoustic mode" med ett program från tillverkaren. Troligen står det på "best performance" just nu och då låter de en del. Prova att ställa om och se om det gör någon skillnad.

/Bäckman

Hittade en länk på Toms Hardware: Toms

edit: Stavfel och länk.

Redigerat av Stefan Bäckman, 12 March 2009 - 12:13.

Postad 24 March 2009 - 00:34

Eskas
  • Eskas
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Bara ett snabbt lite inlägg här nu: :)

Jag har som många andra haft problem med kylningen på grafikkretsen på mitt ASUS P5N7A-VM och det låg på otroliga 72°C i idle och runt 85°C när det belastades, för att sedan stängas av automatiskt pga värmen. Alldeles för höga temperaturer så jag beställde en Thermaltake HR-05 IFX och Arctic Silver 5, monterade allt idag och fick extremt stor skillnad i temperatur. Ni ligger den på 27°C i idle!!!

ASUS hade någon konstig kylpasta som var som klister och att sänka temperaturen med 42°C med att bara byta kylpasta och kylfläns borde få ASUS att tänka om, bra kort för övrigt.

Jag har problem med avstängningar också. temperaturer på över 90 grader när jag kör q-fan i silent mode. Har ett p5n7a-vm som jag kör ubuntu 8.10 på. Grejerna sitter i ett compucase 7k09, vilket är trångt och verkar ha lite dåligt luftflöde.

Mina frågor är:
1. Kan någon rekommendera en fläkt som man byta till istället för att köra med den medföljande kylfläns? I och med att jag bara har runt 8-9 cm att jobba med i chassit och knackigt luftflöde lär det bli svårt med en annan kylfläns antar jag, den Durkslag använder får inte plats i min låda.

2. Funkar q-fan för er, för min del verkar den inte ändra hastigheten på cpu-fläkten? Hur styr ni annars cpu-fläkten i linux?

Postad 10 April 2009 - 10:00

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0
Jag måste liksom fråga (har inte läst igenom HELA tråden ännu, men...) , men är det ingen som har haft problem, särskilt med P5N7A-VM, med att spela upp ljud via HDMI?
I mitt fall så kör jag Vista 32bit, men efter varje ljud som Vista spelar upp så stänger den liksom ner hela HDMI-ljud-anslutningen (bilden är dock schyst hela tiden) och när nästa ljud spelas upp så tar det en halv sekund för receivern att ställa in rätt decoder och så e ljuduppspelningen redan slut.
Bättre blir det dock när man spelar en film, för då är det ju en och samma stream hela tiden och då är det inga problem.

Känns som det är problem i Vista / drivrutinerna att den liksom byter eller stänger ner HDMI-ljudet efter varje ljudsnutt.

Postad 01 May 2009 - 09:14

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
Jag tänkte köpa bräda som jag ska klocka min e8400 i.
Vilket mobo är bäst då? Lanparty JR?

Postad 28 July 2009 - 13:11

jls_
  • jls_
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
Jag har funderat lite på att bygga en HTPC med något moderkort med kretsarna som diskuteras här. Men hur funkar de att lägga dessa i en låda som t.ex. den jag länkat in. Går de att få tillräckligt med kylning?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.