Hej,
Tänkte posta mina erfarenheter av mitt senaste bygge baserat på Gigabytes kort. Det är säkert någon som har nytta av informationen.
Komponeneterna är i denna lista:
HTPCFörsta monteringenFörsta vevan körde jag med chipsetets stockkylning, Antec stock tricool fläktar i chassit ocj Scythe:s medföljande 80mm (Eller är den 120mmm, jag kommer inte ihåg) fläkt Tricoolfläktarna på lägsta steppingen. Den medföljande plastbiten för att styra luftflödet var inte monterad Systemdisk monterad i utan hd-tystning i standardvagga.
Resultatet:Chipset: ca 50 grader
CPU: Ca 30 grader
HDD: ???
Ljudnivån var relativt tyst hade fungerat ypperligt som desktop, men i ett vardagsrum var den iaf enligtmitt tycke något för högljudd (Jag är kräsen).
Andra monteringenTog nu bort cpu-fläkten som jag upplevede som största ljudkällan och monterade systemdisken i quiet drive lådan. Triccolfläktarna fortfarande på low.
Resultatet:Chipset: ca 65 grader
CPU: Ca 30 grader
Chipsetet överhettade utan någon belastning med thermalshutdowns som resultat. Satte tricoolfläktarna på high:
Resultatet:Chipset: ca 55 grader
CPU: Ca 33 grader
Nu lät datorn som jetplan och enda sättet att stå ut med denna ljudnivån hade varit att gräva ned den två meter i jorden...
Tredje monteringenI med Noctua fläktarna som chassifläktar, monterade HR-05 som chipsetkylare och monterade plastdetaljen i chassit som "formar" luftflödet runt cpukylaren.
Resultatet:Chipset: ca 45 grader idle (Toppar 55 under load)
CPU: Ca 34 grader
Ljudnivån är knäpptyst (Om man bortser från hd och DVD)! Jag påstår att detta till och med tystare än min gamla HFX-borg som jag kylde med heatpipes (Hade ett högfrekvent ljud på den riggen som jag störde mig på), det enda som hörs är sytemdiskens knaster och bluerayläsaren när snurrar.
Summa: Jag är imponerad av ljudnivån på den här setuppen. KUnde aldrig tro att resultatet skulle bli så pass tyst som det blev. Jag är inte särksillt imponerad av quiet drive dämpningen av hd. Vet inte riktigt om det beror på att den inte är gummiupphängd, men jag ska prova att jämföra med systemdisken monterad i orginalplats. Dessutom gjorde mitt relativt långa nätagg att monteringen inte blev optimal. Hade jaginte haft modulärt nätagg hade jag haft problem.
Vill också påpeka att uppgedda temperaturer är cirkavärden eftersom jag aldrig skrev upp några värden, vill mest påvisa det variationer som upptod. När jag kommer hem från jobbet ska jag posta faktiska siffror på nuvarandesetup.
Hoppas min historia kan hjälpa någon skall göra ett bygge. Funderar nu på att sälja bygget för nytt projekt....
Hälsningar,
Skunk
PS.
LCD/VFD på antec chassit är riktig dålig, men det går att få till. Tar dock ÅR!
DS
Redigerat av Skunk5, 02 March 2009 - 10:25.