Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hörbar skillnad på kablar

292 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 March 2010 - 20:28

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Tydligen är den flerkardelig. Alla kan göra misstag men det kan vara jobbigt att erkänna dem. Speciellt svårt är det säkerligen om man som Maveric ofta ägnar sig åt att nedvärdera andra.

Du snackar ditt skit .. Jag tillför 100% mer än dig på detta forum vad gäller att hjälpa andra

Du kommer bara till sådan här trådar som denna och skriver
samma sak varje gång och samma sak som NiN skrivit 1000 gånger innan dig .. NiN är inte här längre :)
Du är som en bacill som försvinner framåt sommaren .. förhoppningsvis :D

Det är vad jag tycker om dig och dina inlägg och det står jag för .. och det KAN jag stå för ..

Maveric

Postad 08 March 2010 - 20:39

nermin
  • nermin
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Massor med spännande åsikter :-)
Kablar som återger ljud bl.a. .. Sist jag kollade så kunde kablar endast leda ström .. dvs. överföra signal. Skapar de ljud nu ? :-)
Vill inte låta elak men någonstans i den här debatten liksom i mycket annat i den audiofiliska världen så dyker det upp romantiserande förklaringar av fysikaliska fenomen. En kabel har vissa intrinsiska egenskaper oavsett om vad du tycker om den. Den leder si o så mycket ström under vissa kontrollerade förhållanden oavsett vem som lyssnar på slutprodukten (högtalarljudet) Sen att vissa personer föredrar vissa ljud framför andra är nåt helt annat. Den fysiska verkligheten påverkas INTE av din personliga uppfattning eller smak.

Sen att olika kablar leder ström på olika sätt kan jag köpa men när den signalen börjar avvika från det som kommer ut ur förstärkaren så gör dem ett dåligt jobb. Som jag sa innan ... det finns ingen intelligens, inga aktiva komponenter i kablarna ingen möjlighet till förbättring bara degradering, så bespara mig bs_et.

Postad 08 March 2010 - 20:40

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Om vi nu utgår från att det är en skillnad mellan kablar ..

Så vill jag minnas att vi diskuterade det för 4-5 år sedan ..
Och de som hade HK som är ganska mörk .. föredrog EKK för att den är så transparent.
Innan när jag hade Dali så fördrog jag AQ för att den ( i mina öron ) drog ner S ljuden

Nu när jag har MA så vet i tusan vad som är bäst. Dessa högtalare utmärker sig inte
alls i något register och då jag provat lite av varje, så ger det bara mycket små skillnader
och faktiskt är det bara basen jag klart kan höra skiljer sig mellan den ena eller den andra.

Så det jag vill komma till, är att hur stor skillnad eller om man alls hör skillnad ..
mycket väl kan bero på vilka komponenter man har i kedjan.

Högtalare och förstärkare .. som är mycket analytiska går det säkert att förändra
mer genom kablar än vad man kan på de som inte är så analytiska.

Nu är det bara en teori jag kom att tänka på i denna minut .. men jag tror att det kan vara så.

Sedan att det finns dom som inte hör alls, kan bara örondoktorn svara på varför ...
Eller som sagt .. den som vet hur en hjärna reagerar på ljud och varför vissa reagerar eller
inte reagerar alls
:)

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 08 March 2010 - 20:45.

Postad 08 March 2010 - 20:48

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Jämfört med ett antal olika kablar som jag testat så är Purist Audio riktigt bra.
Jag har nu Mauseus och de jag köper nu har nya förbättringar + att dom är en klass upp.
Mina Musaeus är väldigt rena i ljudet, jag hör fler detaljer i ljudet som jag inte gjort innan.
Dynamiken och 3D känslan är mycket bättre, och med den nya revisionen + en klass högre så kan det bar bli ännu bättre.
En fördel är att köra Purist rakt igenom hela systemet.

Jag har inte testat PAD alls, kanske skall låna hem en uppsättning för att testa.

Postad 08 March 2010 - 20:52

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Högtalare och förstärkare .. som är mycket analytiska går det säkert att förändra
mer genom kablar än vad man kan på de som inte är så analytiska.

Kabeln vet väl inte om högtalarna och/eller förstärkaren är "analytisk"? Kommer inte kabeln förändra signalen lika mycket oavsett vad resten av anläggningen har för karaktär?

Postad 08 March 2010 - 20:54

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Kabeln vet väl inte om högtalarna och/eller förstärkaren är "analytisk"? Kommer inte kabeln förändra signalen lika mycket oavsett vad resten av anläggningen har för karaktär?

Men snälla du ... tänk efter lite nu ..

Maveric

Postad 08 March 2010 - 20:59

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Förklara gärna lite mer utförligt för oss som inte kan tänka så mycket. Håller du inte med mig om det jag skriver?

Postad 08 March 2010 - 21:01

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Nej .. och förstår du inte det jag skrev .. så vet jag inte hur jag skall förklara

Men frågan är ju om du själv kan höra eller ens tror att det är skillnad mellan olika kablar

För gör du det, så förstår du precis vad jag menar

Maveric

Postad 08 March 2010 - 21:05

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Jag tror inte att det är skillnad mellan kablar. Jag vet att det är skillnad mellan kablar.

Förresten hur var det egentligen med emotiva-kabeln som jag har frågat dig två gånger om? Är den enkardelig eller flerkardelig?

Postad 08 March 2010 - 21:09

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
En i övrigt analytisk anläggning avslöjar lättare små skillnader i andra delar av anläggningen..

Problemet med kablar och kabeldiskussionen är att tillverkarna försöker sälja så mycket ormolja genom diverse påhittade fenomen och whatnot.. Det finns skillnader mellan kablar men dessa är relativt simpla till sin natur. Resistans, induktans och kapacitans och eventuellt en del andra beroende på anläggningen mer eller mindre försumbara fenomen (men antagligen mestadels försumbara).. Problemet i sammahanget är att det inte finns något som befogar att kablar med gynnsamma (eller givna) elektriska egenskaper behöver kosta väldigt mycket, och att det inte finns någon (eller väldigt få) tillverkare som spelar med erkända väldokumenterade elektriska effekter och aspekter, utan det ska alltid vara en massa struntpart. Detta irriterar båda sidor av argumentet.

Postad 08 March 2010 - 21:12

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Jag tror inte att det är skillnad mellan kablar. Jag vet att det är skillnad mellan kablar.

Förresten hur var det egentligen med emotiva-kabeln som jag har frågat dig två gånger om? Är den enkardelig eller flerkardelig?

Öppnade upp den .. och såg till min besvikelse :D att den är flerkardelig.

Det spelar på bra i alla fall, trots att den är raka motsatsen till en EKK :)

Jag skall låta den spela ett par dagar till sedan skall jag byta till AQ och se om det skiljer
och sedan till Chord. Men som sagt .. upplever jag inte lika stor skillnad mellan kablar
nu när jag inte har Dali ..

Till din förra fråga.. Utgå från att en kabel är som ett filter. Har du då högtalare som släpper igenom
allt .. så kan du med en kabel som har förmågan att "filtrera bort" s -ljud slippa dessa.
Har man då dessutom en förstärkare som är transparent .. kan det vara till ännu större hjälp.

Men har man en förstärkare som redan i det ledet fungerar som ett filter .. tex HK
så märker man kanske inte alls samma skillnader och ännu mindre om man tex har MA eller B&W

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 08 March 2010 - 21:12.

Postad 08 March 2010 - 21:32

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Alltid intressant att läsa sådana oändliga diskussioner. Själv väntar jag på mina grejer från HK som jag kommer att få om 5-6 veckor. Då blir det en massa blindtester fram och tillbaks. Och mina öron lurar man aldrig ;-) Jag tänkte börja med den billigaste kabeln från kjelle under inspelningen och testa sedan något dyrare. Blir intressant att jämföra själv och inte bli påverkad av någon sida i debatten. Skall även kolla upp vad dem har för kablar på HK till demo högtalare.

Postad 08 March 2010 - 21:40

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Utgå från att en kabel är som ett filter. Har du då högtalare som släpper igenom
allt .. så kan du med en kabel som har förmågan att "filtrera bort" s -ljud slippa dessa.

Maveric

Har du ens tagit med i beräkningen att en högtalare består av resistans capistans induktans hur kan då en kabel filtrea bort s-ljud om man skall ha bort s ljud så får man titta på filter layouten och hur ser värmeregistret på högtalaren ut runt 500hzoch hur mycket dämpar diskanten runt 2000hz det är där som det upplevs som en diskant är esig i ljudet .
För att en kabel skall filtrera s-ljud så kommer den att ha en resistans +capistans
och då ändrar man alla element i en högtalare till det sämre då får man sämre bas och mellan register sen på verkar vinklig av högtalaren mera än vad en kabel kan göra.
och det här är bara en skumning på ytan .

Postad 08 March 2010 - 21:42

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Bla bla bla .................................................

Bla bla bla ..

Kom in i matchen grabben .. :)

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 08 March 2010 - 21:43.

Postad 08 March 2010 - 21:56

Unregistered7146b06c
  • Unregistered7146b06c
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Intressant debatt detta...jag har själv undrat vad en kabel för 1000 pix tillför min anläggning, nu har jag ju inte råd att testa men det hade varit kul att höra om det verkligen är prisvärt. Jag tittade förövrigt på den gamla godingen pulp fiction BD häromdagen med mina 4mm2 stadardkablar och det är faktiskt fortfarande en mkt bra film trots billiga kablar :) för det är väl trots allt för filmernas skull man har en anläggning...eller.

Postad 08 March 2010 - 21:56

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Bla bla bla ..

Kom in i matchen grabben .. :)

Maveric

Så brukar det vara när man inte KAN förstå hur saker fungerar.
Och det enda som du är bra på är att skriva om det men det kan vem som helst med Googles hjälp men förstå det elektriska bakom allt det kan du inte göra då din kunskaps nivå har slutat för länge sedan.

så om du skall vara med så läs på lite om högtalare och hur dom fungerar gärna med lite mätningar om och hur dom på verkas av en kabel eller av sitt filter .

Postad 08 March 2010 - 22:06

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Intressant debatt detta...jag har själv undrat vad en kabel för 1000 pix tillför min anläggning, .

Du behöver inte köpa kabel för 1000 kr för att du skall märka skillnader

Du kan få positiv skillnad med en kabel som tex kostar 100 kr metern
och negativ med en annan som kostar 500 kr metern.

Det är inte priset som sätter "värdet" på kabeln

Maveric

Så brukar det vara när man inte KAN förstå hur saker fungerar.

Det är ganska enkelt grabben ...
Det finns två stycken som jag inte vill diskutera med på detta forum
Du är den ena och mitt i pricken är den andra.
Sluta svara på mina inlägg och svara på alla de andra som du aldrig svarar på istället.

Enkelt .. eller hur :)

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 08 March 2010 - 22:09.

Postad 08 March 2010 - 22:10

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jag bara räknar dagarna tills jag får mina Purist Audio Elementa Advance Praesto Revision.
Både högtalarkablar och signalkablar. :)

Härligt, Jonas! :D

Postad 08 March 2010 - 22:11

Unregistered7146b06c
  • Unregistered7146b06c
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Maveric

Japp så är det säkert men man får nog lägga en tusing innan du hittar den perfekta 100kr kabeln :D och visst är det kul med tekniken men jag kom på mig själv för ett par år sedan med att lägga mer tid på att lyssna efter problem än att verkligen använda utrustningen, jag förstår erat intresse, jag har som sagt själv varit där :) nu tittar jag mest på film.

Postad 08 March 2010 - 22:15

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

jag kom på mig själv för ett par år sedan med att lägga mer tid på att lyssna efter problem än att verkligen använda utrustningen, jag förstår erat intresse, jag har som sagt själv varit där :) nu tittar jag mest på film.

Tja så illa är det nog inte här .. Kollar också mest på film .. men när jag lyssnar på musik så lyssnar
jag och då hör jag oavsett om jag vill eller ej .. :D

Jag har också varit där .. sista 25 åren :lol:
Men då jag har löst mina "problem" för länge sedan .. så njuter jag istället av väljudet .. :D
Dock skiljer sig "välljuden" åt .. i takt med att jag byter komponenter i min anläggning...

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 08 March 2010 - 22:17.

Postad 08 March 2010 - 22:24

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Maveric

Det är ganska enkelt grabben ...
Det finns två stycken som jag inte vill diskutera med på detta forum
Du är den ena och mitt i pricken är den andra.
Sluta svara på mina inlägg och svara på alla de andra som du aldrig svarar på istället.

Enkelt .. eller hur :)

Maveric

Tack för att du kallar mig för grabben som har hållit på med stereo och hifi sedan 70 talet men tack för det.
sen svarar jag på dom flesta inläggen men man kan missa någon då man har ett jobb som skall skötas

Men du verkar ha alltid att sitta här varför gör du inte ett medlemskap på faktiskt.

Postad 08 March 2010 - 22:30

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Men du verkar ha alltid att sitta här varför gör du inte ett medlemskap på faktiskt.

Que ?

Maveric

Postad 08 March 2010 - 22:40

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
En sak kan vi vara överens om, det är att vi aldrig kommer vara överens. :)

Postad 09 March 2010 - 10:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Exakt, det är bara att glömma.... :D

Jag vägrat att bli överens.... :)

Postad 09 March 2010 - 11:55

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Så fort man kommer till kablar så börjar alla snacka om motstånd.

Den som tycker det är skillnad i högtalar kablar har rätt den som inte tycker det är skillnad i högtalar kablar har rätt de också. Jämför man en högtalar kabel mot motsvarande av annat märke som är uppbyggd på samma sätt och har samma mått så är det inte skillnad men samma kabel i ett större mått kan ha en skillnad. Det kan finnas skillnader om det är silver eller koppar eller kolfiber eller dylikt. Skillnaden ligger i motståndet i ledaren som dessa olika ledare ger. Jag själv använder biltemas högtalarkablar för de låter bra enligt mig men det finns säkert bättre kablar som låter bättre för min förstärkare med mina högtalare men har inte tid och pengar att testa detta.

Alla kablar har ett motstånd som kan vara olika till olika frekvenser, olika kablar kan ha olika motstånd till olika förstärkare. Beroende på hur mycket kraft förstärkaren ger och hur förstärkaren väljer att skicka ut kraften till de olika frekvenserna. Därför så teroretiskt sett så borde en kabel kunna ge mindre s ljud i en viss frekvens från en viss förstärkare med en viss kabel med en viss uppsättning högtalare. Visst en högtalar kabel är bara en förmedlare för en impuls men eftersom det är olika motstånd i olika kablar och olika förstärkare skickar ut signaler i olika frekvenser en del kan ha högre ljud styrka i s frekvensen så borde teroetiskt en viss kabel med ett vist motstånd motverka detta till en viss högtalare.

Detta var iallafall det jag fick lära mig i grund el-lära.

Detta är då teoretiskt och mina synpunkter vad jag fått lära mig. Jag har ej gjort några praktiska tester.

Observera att det står inget om att billiga kablar låter bättre eller dyrare låter bättre eller att de låter likvärdiga eller något om pris eller märke i överhuvudtaget. Utan det står om motstånden i kablar inget annat.

MVH
Andreas

Postad 10 March 2010 - 00:09

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Den som tycker det är skillnad i högtalar kablar har rätt den som inte tycker det är skillnad i högtalar kablar har

Klart att det är så ..
Den som hör tycker att det är skillnad och den som inte hör tycker inte att där är skillnad.

Det borde faktiskt alla kunna vara överens om :wub:

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 10 March 2010 - 00:09.

Postad 10 March 2010 - 15:06

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Tänkvärd läsning för kabelkombatanter, oavsett om man är troende av hörbar skillnad eller icke :)

http://www.lts.a.se/.../diy_ekk_v6.pdf
och/eller
http://www.lts.a.se/...klar/kablar.pdf

LTS startsida http://www.lts.a.se/

Postad 10 March 2010 - 16:58

nisse82
  • nisse82
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Tänkvärd läsning för kabelkombatanter, oavsett om man är troende av hörbar skillnad eller icke :)

http://www.lts.a.se/.../diy_ekk_v6.pdf
och/eller

Det där är ungefär som att länka till en radikalpolitisk organisation och säga att det är så världen ska styras.
Jag och många vet hur LTS ställer sig i frågor om kablar och de kommer inte med något mer konstruktivt än andra heller.

Det enda vi kan enas om är att vi kommer att förbli oense. Var glada för att ni kan koppla ihop era anläggningar med telefonkablar med vetskapen att ni sparat en hacka.

Postad 10 March 2010 - 18:34

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Det där är ungefär som att länka till en radikalpolitisk organisation och säga att det är så världen ska styras.

Nu är det visserligen OT men att jämföra LTS med en radikalpolitisk grupp är för mig som att jämföra humanisterna med livets ord eller SD.

Jag och många vet hur LTS ställer sig i frågor om kablar och de kommer inte med något mer konstruktivt än andra heller.

Det är möjligt men jag tror att det är ännu fler som tror att de vet hur LTS ställer sig. Har sett många felaktiga påståenden som gärna sprids i etern.

Ljudtekniska Sällskapets syfte:
Ljudtekniska Sällskapet är en ideell, från kommersiella intressen fristående förening med syfte att främja en ljudteknisk utveckling med högre ljudåtergivningskvalitet som mål verka för uppkomsten av bättre och mer prisvärd ljudteknisk utrustning sprida kunskap – baserad på objektivt verifierbara fakta med tonvikt på återgivningsförmågan – om ljudteknisk utrustning hjälpa medlemmarna att upptäcka bra musik och bra musikinspelningar medverka till utbyte av erfarenheter av musik och ljudteknik mellan medlemmarna anordna medlemsmöten om musik och ljudteknik på olika sätt bidra till en fri och öppen debatt om musik och ljudteknik, såväl inom som utanför föreningen utge en medlemstidskrift sprida information via övriga lämpliga medier som exempelvis Internet.

Kan verkligen inte se något "radikalpolitiskt" i det.

Sorry för OT - kanske finns annan lämplig tråd om man vill diskutera LTS specifikt.

Postad 10 March 2010 - 19:49

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0

Det enda vi kan enas om är att vi kommer att förbli oense. Var glada för att ni kan koppla ihop era anläggningar med telefonkablar med vetskapen att ni sparat en hacka.

Oj, trampade jag i det känsliga religösa klaveret? Jag står inte på någon sida, men får väl poängtera mitt ordval "läsvärt" en gång till. Då menade jag läsvärt, som för gemene man - oavsett ställning. Om annat för att roas...det är viktigt att kunna LE! :)

Som jag skrev ett par sidor tillbaka är jag både halvdöv (nja kanske inte riktigt så illa) och tondöv, men uppskattar musik, allt från skvalpop på radion till distad dödsmetall. Så jag skulle även med 'rätt utrusning' ändå inte höra skillnad på en QED silver mot Nordost Tyr...

Och LTS säger ju att det finns skillnader, läste du verkligen artiklarna? Börja med den andra länken "kablar".

Nu kramas vi!

Redigerat av Vapo, 10 March 2010 - 19:51.

Postad 10 March 2010 - 21:26

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Tänkvärd läsning för kabelkombatanter, oavsett om man är troende av hörbar skillnad eller icke

Har en av kablarna som omtalas men kan ej höra skillnad mellan den och ekk eller canare eller belden.

Postad 27 June 2010 - 10:21

Unregisteredf53f9190
  • Unregisteredf53f9190
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Vilken skillnad på silver kabel det blev för mig mot vanlig koppar kabel :P
Ljudet blev kristall klart och tappa lite bas precis som jag ville..
/Yamaha-lover

Redigerat av Unregisteredf53f9190, 29 July 2010 - 13:06.

Postad 01 July 2010 - 09:34

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Har suttit o läst igenom lite i denna tråd nu, Eftersom jag är ute efter ett par nya kablar. på 2 av högtalarna jag har så kör jag ARGON 5303 kabel sen fick jag göra något panikinköp då jag köpte för lite kabel så de inte räckte till alla kablar. Frågan jag har är ska jag kolla efter helt nya kablar eller ska jag bara byta ut panikinköpskablarna. Och om ja byter ut all kabel vilken kabel rekomderas i så fall för att få så bra ljud som möjligt. Kablarna ska dras via en list så dom får gärna vara tunna.

Postad 01 July 2010 - 10:01

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Virtual Dynamics verkar vara bra:
Postad bild
Postad bild

eller så kör du på denna:
http://www.clasohlso...px?id=148000773
http://www.clasohlso..._090034_201.jpg

Postad 01 July 2010 - 10:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
HAHA, så hjefla skön!!! :unsure:

Redigerat av DVD-ai, 01 July 2010 - 10:14.

Postad 03 July 2010 - 07:58

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Idag verkar det som om jag kommer att åka o köpa några meter argon kablar för att kunna byta ut *panikkabeln*

Postad 03 July 2010 - 09:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Kör hårt !

Postad 04 July 2010 - 20:29

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Vart argon kabel, Passa även på att inhandla ny kabel till högtalarna fram där föll valet på snowline och sen vart det bannankontakter. Nu är det bara orken kvar för att kunna bytta ut kablarna och fästa bannankontakterna.

Postad 08 July 2010 - 20:40

JTL
  • JTL
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Angående den ständiga diskussionen om man hör skillnad på kablar osv, hur kan en 1 m lång kabel från 230 V utaget påverka ljudet när husets övriga kablar, och kablarna till krafteverk osv osv? Så länge man inte har en egen kraftcentral med likström som de "riktiga" nördarna har måste de ju vara totalt onödigt att ha några meter bra kablel när de finns betydligt längre kablar med oklar kvalitet????

Syftar alltså på nätkabeln nu

Fick svar på frågan i en annnan tråd såg jag nu...

Redigerat av JTL, 08 July 2010 - 20:58.

Postad 12 August 2010 - 21:53

Unregistered1894
  • Unregistered1894
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
Jag hör då ingen skillnad på supra 300 kr/m, proson 200 kr/m eller mina nuvarande kablar från elgiganten på 5 kr/m

Men då ser jag heller ingen egentlig skillnad på 720p / 1080p vid blindtest heller. Tror mest det är spöken det här, eller så kanske jag är en fullkomlig idiot, vem vet....

Men digitala kablar som HDMI, sånt anser jag vara BS om du köper 49 kr elgigg eller supra 1500 kr.

Postad 23 August 2010 - 12:18

Unregistered38679ac6
  • Unregistered38679ac6
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag kan hålla med föregående kommentar, det är skillnad på Upplevt ljud och faktiskt ljud.
Min erfarenhet är att man måste se till helheten, dvs rummets akustik, hur lirar modell på förstärkare och högtalare tillsammans.

Har 4.1 hemma (saknar center..). Till frontarna, Canton Chrono 509, bytte jag igår ut mina ca 70kr/m bi-wire cablar till dyra IXOS Gamma kablar, bi-wire, färdigterminerad. Jag upplevde en avsevärd förbättring. Klarare och härligt ljud. Så nu får min Onkyo jobba på. Men, min fru har dock inte kommenterat något.

Till surroundet har jag kablar från Claes Ohlsson, helt OK. Min stora Jamo 4 bas fick en fet QED Qunex efter att ha använt en annan smalare subbaskabel. Den fick snabbare respons upplevdejag.

Har också Profigold banankontakter på surround kabeln (lite överdrivet), och frontarna står dessutom på Superspikes.

Summering: man kan skapa den bästa förutsättning för bättre ljud, sen behöver man bra öron för att uppleva det :)
Men som sagt, finns det utrymme att testa dyra kablar så gör det, annars lägg pengarna på annat.

Om det är OK för moderatorn så finns Kabellänken här:
www.audiovisualonline.co.uk/dynamic/eshop_products.set/ref/3428/ixos-xhs756-gamma-geometry-bi-wire-speaker-cable/display.html

Postad 27 August 2010 - 08:08

ryssk
  • ryssk
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Kan den inte vara så att det finns en viss skillnad på HDMi kablarna?

Tänkte mest på t.ex classes HDMI kabel, där har man skärmat alla kablar tillsammans i en enda linda, jämfört med SUPRA som har skärmat varenda lilla sladd var för sig. Och sedan skärmat ännu en gång allihopa tillsammans för att minsta störningen...

Men det är bara vad jag har hört, kan ju vara raka motsatsen också!

Mvh

Postad 27 August 2010 - 08:41

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Det är enorm skillnad... i priset :rolleyes:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.