Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Squeezebox™ Duet *

1152 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 March 2008 - 11:43

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Ja, om du har trådlöst nätverk hemma (den nya fjärren kräver det)

What? Måste man ha trådlöst nätverk för att köra nya fjärren, dvs om man köper en duet så funkar den inte annars? Tycker på det jag läst att det verkar som att det ska funka ändå och det står då inte i systemkraven att man skulle behöva trådlöst nät.

Jag var väl kanske lite snabb att svara där :) , för tekniskt sett så behöver du inte trådlöst nätverk (jag har själv skrivit det på första sidan i den här tråden), men på vad jag har läst så rekommenderas verkligen att man har en "vanlig" trådlös uppkoppling - typ en trådlös accesspunkt som nämns ovan.

Postad 24 March 2008 - 17:13

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Ah, tack för svaret. Missade läsa första sidan :)

Postad 26 March 2008 - 08:28

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Är det någon större skillna på Duet och v3 när det gäller ljudkvaliten eller är det enbart att det ena har kontroll o display på fjärren o den andra på "lådan"?

Postad 26 March 2008 - 10:37

rollo
  • rollo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Är det någon som testat att lägga på SS7 på en Qnap 209?

Postad 26 March 2008 - 12:01

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Är det någon större skillna på Duet och v3 när det gäller ljudkvaliten eller är det enbart att det ena har kontroll o display på fjärren o den andra på "lådan"?

I teorin har Duet ett par något sämre komponenter, i praktiken finns det knappast någon hörbar skillnad.

Postad 26 March 2008 - 14:23

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0

I teorin har Duet ett par något sämre komponenter, i praktiken finns det knappast någon hörbar skillnad.

Ah, då vet ja
Tackar!

Postad 26 March 2008 - 20:52

dabibarn
  • dabibarn
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Jag kör SC7 på min Qnap 109 som streamar till duetten.. något långsammare än datorn men fungerar alldeles utmärkt

Postad 27 March 2008 - 18:19

vilden
  • vilden
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Jag kör SC7 på min Qnap 109 som streamar till duetten.. något långsammare än datorn men fungerar alldeles utmärkt

Hej!
Samma här fast jag kör fortfarande med SB3, det funkar klockrent än så länge.
Jag har dock inte uppdaterat, utan gjorde en nyinstallation i samband med uppgradering av hårddisken till 1TB disk.

//vilden

Postad 28 March 2008 - 13:41

TheQ
  • TheQ
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Måste man ha en controller för att styra sina receivers? Eller kan man göra precis allt som en controller kan även från datorn? Jag tycker nämligen det hade varit jäkligt smidigt med en receiver i varje rum, men jag vill inte behöva springa å leta efter controllern så fort jag vill spela musik. Då är det bättre att använda någon av alla datorer som står överallt :huh:

Postad 28 March 2008 - 14:05

Slater
  • Slater
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Hej,

I slutet av april drar jag till Californien och funderar på att passa på att köpa elektronik lite billigare då. Har fått upp ögonen för squeezebox. Lite bakgrund till mina tankar.

I höstas köpte jag B&W DM683 och Cambridge Audio Azur 540r v3. Från början körde jag mp3 och flac från min Xbox med XMBC och det fungerade rätt bra. Dock var det omständigt att behöva gå fram och sätta igång xboxen och sen sätta sig vid datorn och styra musiken, alternativt styra den via projektorn. Ville ha en skärm för att se direkt på vad som spelades och kunna styra det.

Gick då över till att köra musiken direkt från datorn istället med Winamp (eftersom det var det programmet som jag fick igång flac med. Har då också kört med Salling Clicker via bluetooth till min mobil K800i. Detta funkar inte superbra eftersom man hela tiden måste gå in och starta programmet i mobilen när man vill styra musiken och är flera steg innan man är "igång". Dessutom är det lite segt via bluetooth. Det fungerar dock bra att köra musiken i Winamp i datorn och jag slipper numera att starta upp någon mojäng (läs xboxen).

Däremot tycker jag att ljudet var aningen bättre från xboxen, märkligt nog med tanke på att båda är/var kopplade med optisk toslink. Ljudet i xboxen var lite kraftfullare och fylligare.

Squeezeboxen har man läst ska förmedla ljud optimalt, men kan det verkligen vara någon skillnad ljudmässigt om man kör toslink? Används DACen som sitter i Squeezeboxen om man kör med toslink?

Har sett 3? olika alternativ om jag nu ska satsa på Squeezeboxen, som verkar intressanta för mig.
1: Squeezebox Duet, Nackdel att man inte har display på lådan. Den är inte lika snygg. Minst intressant alternativ
2: Squeezebox v3 + Fjärrkontrollen. Bra alternativ då jag får en snygg enhet och får fjärrkontrollen som man kan se och styra allt med.
3: Squeezebox v3 + Ipod Touch. Bra alternativ då jag får snygg enhet och Ipod Touch fungerar som fjärrkontroll. Kan då använda Ipod Touch även som mp3 spelare utanför hemmet.
4: Finns det ytterliggare bra alternativ?

Vad ska jag välja? Alternativ 3 verkar vara bäst, men om Ipod touch är seg och dryg i kombination (som salling clicker), då är det inget alternativ.

Har funderingar på att köra nätverkskabel och inte trådlöst, eftersom jag hatar routrar. De bara buggar och försämrar 24/1 hastigheten osv. Hur påverkar detta mina val och hur det hela fungerar? Om jag ska köra trådlöst, vilken router rekommenderar ni som fungerar bra ihop med Squeezebox och som klarar ordentlig passthrough(WAN hastighet)?

Många frågor blir det :huh:

Postad 29 March 2008 - 12:00

Unregisteredab9a53ca
  • Unregisteredab9a53ca
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Dollarkursen är ju verkligen gynnsam för närvarande. Jag har en kompis som åker dit snart och jag tänkte ev. be honom köpa med sig en Duet därifrån. Någon som vet om strömadaptern fungerar rätt av i Sverige? Ibland är de ju smarta och ställer om sig själva men jag vet att det inte alltid är så.

400 $ blir en ganska bra besparing att lägga på annat som också behövs. Det kanske inte dröjer alltför länge innan de svenska priserna harmoniseras dock.

Postad 29 March 2008 - 14:12

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Har funderingar på att köra nätverkskabel och inte trådlöst, eftersom jag hatar routrar. De bara buggar och försämrar 24/1 hastigheten osv.

Du behöver väl en router även om du kör med nätverkskabel eller använder du flera nätverkskort i din dator?

Postad 29 March 2008 - 17:01

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

400 $ blir en ganska bra besparing att lägga på annat som också behövs. Det kanske inte dröjer alltför länge innan de svenska priserna harmoniseras dock.

USA-priserna är ju plus en (iofs låg) moms, svenska priset är inklusive vår megamoms som nästan gör en tusenlapp på priset...

Postad 29 March 2008 - 18:40

Slater
  • Slater
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Jag har 2 nätverkskort i min dator så jag behöver ingen router.

Postad 29 March 2008 - 22:14

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Dollarkursen är ju verkligen gynnsam för närvarande. Jag har en kompis som åker dit snart och jag tänkte ev. be honom köpa med sig en Duet därifrån. Någon som vet om strömadaptern fungerar rätt av i Sverige? Ibland är de ju smarta och ställer om sig själva men jag vet att det inte alltid är så.

Det allra bästa priset får du om du köper via postorder mellan två delstater i USA, då slipper du amerikansk moms. Du måste dock ha tillgång till en amerikanskt adress, en kompis eller kollega ev ett hotell som du gjort upp med.

När du beställer via Slim devices sida kan du speca vilken adapter du vill ha, typ Europesisk.

/Jakob

Postad 30 March 2008 - 18:30

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Squeezeboxen har man läst ska förmedla ljud optimalt, men kan det verkligen vara någon skillnad ljudmässigt om man kör toslink? Används DACen som sitter i Squeezeboxen om man kör med toslink?

Skillnaden är något som kallas jitter, om det är hörbart eller ej beror på vad du har för öron. Jag tror inte genomsnittssvensken hör någon skillnad, men de hör och andra sidan ingen skillnad på MP3 och FLAC heller.

SqueezeBox'ens inbyggda DAC är dock relativt bra (jämförbar med en hyffsad CD-spelare), så om du kopplar in datorn med toslink till en enklare förstärkare och utnyttjar DAC'en i förstärkaren så låter troligen SqueezeBox'en med analoga kablar bättre. Har du en extern DAC vill du givetvis koppla även SqueezeBox'en digitalt.

Har sett 3? olika alternativ om jag nu ska satsa på Squeezeboxen, som verkar intressanta för mig.
1: Squeezebox Duet, Nackdel att man inte har display på lådan. Den är inte lika snygg. Minst intressant alternativ
2: Squeezebox v3 + Fjärrkontrollen. Bra alternativ då jag får en snygg enhet och får fjärrkontrollen som man kan se och styra allt med.
3: Squeezebox v3 + Ipod Touch. Bra alternativ då jag får snygg enhet och Ipod Touch fungerar som fjärrkontroll. Kan då använda Ipod Touch även som mp3 spelare utanför hemmet.
4: Finns det ytterliggare bra alternativ?

Vad ska jag välja? Alternativ 3 verkar vara bäst, men om Ipod touch är seg och dryg i kombination (som salling clicker), då är det inget alternativ.

Just nu är iPod Touch segare än Controller(Duet fjärrkontrollen) och den gamla IR-fjärren, jag upplever den dock fortfarande något snabbare än det vanliga SqueezeCenter web gränssnittet. Det som tar tid är när man skall gå in i en ny menu. Det lär dock snart komma en rikig iPod Touch applikation nu när Apple har gjort det möjligt att officiellt göra tredje parts applikationer, en gissning är att iPod Touch prestandan då kommer att vara jämförbar med Controller(fjärren till Duet).

Personligen gillar jag iPod Touch något bättre än Controller, men om prestandan är kritisk tror jag att man föredrar Controller. Fördelen med iPod Touch är att du har större skärm och tillgång till mer funktioner direkt genom att det är en touch skärm. Sen att iPod Touch dessutom är hur mycket coolare som helst är ju en annan sak.

Det du skall fundera på är:
- Vill du ha en display som alla kan se någonstans i rummet -> Köp en SqueezeBox v3
- Vill du kunna styra den med en universalfjärr -> Köp en SqueezeBox v3
- Vill du ha absolut bästa prestanda på fjärren -> Köp en Controller eller Duet
- Vill du ha en portabel musikspelare -> Köp en iPod Touch

Har funderingar på att köra nätverkskabel och inte trådlöst, eftersom jag hatar routrar. De bara buggar och försämrar 24/1 hastigheten osv. Hur påverkar detta mina val och hur det hela fungerar? Om jag ska köra trådlöst, vilken router rekommenderar ni som fungerar bra ihop med Squeezebox och som klarar ordentlig passthrough(WAN hastighet)?

Skall du ha en iPod Touch tror jag du måste ha en trådlös accesspunkt någonstans, jag är osäker om det kommer att fungera att koppla upp sig vid Duet'en. Jag är rätt säker på att det inte fungerar med SqueezeBox v3 i alla fall. Controller (fjärren) kan du koppla upp dig med direkt mot Duet utan någon annan accesspunkt, däremot tror jag inte det heller fungerar mot SqueezeBox 3, utan kör du SqueezeBox 3 måste du nog också ha en accesspunkt någonstans.

Skall du ha bra passthrough på en router så skall du inte köpa de billigaste, leta efter en som uttryckligen är anpassad för spel. 20-30Mbps brukar de flesta klar man vill man upp högre så måste man undersöka lite.

Postad 30 March 2008 - 21:38

Slater
  • Slater
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Tack för dina svar.

Jag hör skillnad på MP3 och FLAC.

Antar att Iphone går att köra med? Kanske lika bra att köpa den, med tanke på att priset inte var mycket mer än för Touch.

Postad 30 March 2008 - 23:59

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Antar att Iphone går att köra med? Kanske lika bra att köpa den, med tanke på att priset inte var mycket mer än för Touch.

Jo, iPhone skall fungera lika bra, fast tänk på att du måste hacka den för att den skall fungera i Sverige. Risken med en iPhone är väl att Apple hittar på något som gör att hackade(jailbreak'ade) iPhone helt plötsligt inte skulle fungera efter nästa firmware uppdatering, de har gjort allt i sin makt för att försöka se till att det blir fallet i de uppgraderingar de gjort hittills men har aldrig lyckats överlista alla hackers än så länge.

Postad 31 March 2008 - 08:46

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Min Duet har blivit seg som attan på att bläddra bland albumbilderna.
Tidigare laddade den ca 2-4 album i sekunden. Nu laddar den ca 1 album per sekund och vissa albumbilder laddas aldrig eller efter ca 2-5 minuter.
Detta hände efter det att jag lade till ytterligare 5 skivor och gjore en "Töm o sök på nytt"
Det är bra fart på överföringen till boxen via cat6 (nätverkstestet inbyggt i SC) och även mellan 89 -99% till fjärren.
Om jag fattat rätt så lägger SC upp en snabblista med bilder när den scannar in musikbiblioteket. Detta för att det ska gå snababre för SC och för Duetten att visa bilderna. Det är ungefär samma album covers som tar lång tid att visa. Har inte tidigare haft några problem med detta.
Ska köra nästa Night_rev så fort den kommer för att se om det hjälper. Mitt musikbibliotek är inte enormt men landade på lite magiska 2222 låtar , då började problemen :-)
Har utfört en massa Factoryreset som jag gjort på både boxen och fjärren.
Har ni några tipps på vad man kan göra när det går segt att visa album och snurra i listan ?

Redigerat av Stormen, 31 March 2008 - 08:57.

Postad 01 April 2008 - 07:22

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Senaste Night realesen löste problemet. Dom har nu ändrat om lite på bildvisningen senaste dagarna så det ska gå snabbare. Nu är det full spruta på albumvisningen igen.
Andra användare har även upplevt problem med McAfee virusscan som segar ner processen.

Postad 01 April 2008 - 13:17

endumen
  • endumen
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Är det någon som har erfarenhet av denna och Logitech DJ wirelesss music system?

Jag har nämligen en sån och undrar om det är någon större skillnad/värt att byta upp sig. Ljudmässigt ska ju duetten vara bättre men jag kör ändå bara mp3 så är det någon hörbar skillnad i det fallet?

Tack på förhand!

Postad 02 April 2008 - 10:43

Slater
  • Slater
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Just nu tror jag det kommer bli att jag köper Squeezebox v3, Iphone och Apple Time Capsule. Tror ni den lösningen blir bra? Tror ni det kommer fungera bra att köra programmet på timecapsule. Den har ju inbyggd 500 gig hdd och fungerar som en NAS, om jag förstår det rätt.

Erlandi, du skrev att apple har släppt det fritt för 3djeparts tillverkning av mjukvara till Touch, gäller samma för Iphone? Om och när de kommer med ny mjukvara för att styra Squeezeboxen är ju frågan om det kommer att fungera både till Iphone och Touch. "iPeng - the iPhone Skin for SqueezeCenter" verkar i alla fall vara utvecklad i "första hand" till Iphone. Man kan alltså anta att det kommer fungera både till Iphone och Touch.

Postad 02 April 2008 - 12:20

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Du kan inte köra Squeezecenter på time capsule om det var det du menade?!

Postad 02 April 2008 - 16:00

Slater
  • Slater
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Hmm, ok. Varför kan man inte det? Trodde den fungerade som en NAS. Kan man inte köra Squeezecenter på en NAS? Om man bara lägger all musik på Time Capsule men kör Squeezecenter från C:\ då? Kommer det bli laggigt och långsamt att styra med Iphone osv?

Postad 02 April 2008 - 16:31

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Hmm, ok. Varför kan man inte det? Trodde den fungerade som en NAS. Kan man inte köra Squeezecenter på en NAS? Om man bara lägger all musik på Time Capsule men kör Squeezecenter från C:\ då? Kommer det bli laggigt och långsamt att styra med Iphone osv?

Inte vilken NAS som helst fungerar, man måste kunna installera slimserver på den ... lite mer läsning här
http://wiki.slimdevi...cgi?SSwithoutPC

Musiken på Time Capsule, sen slimservern på en dator... kommer inte att bli laggigt.

Postad 02 April 2008 - 17:45

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Hej! Jag har lånat en SB duet för att testa ikväll. Den är kopplad trådat till min dlink dir-100 router men den delar inte ut nån ip till just SBn. Är det nåt jag missar i konfigurationen av receivern?
Jag har gått in på "Choose player" på controllern och valt receivern. Sen när jag väljer "Ethernet" istället för "Wireless" så säger den att den inte hittar mitt trådlösa nätverk! Hjääälp :)

Edit: Gjorde en factory reset. Då ska man gå igenom en wizard som tvingar en att ansluta till ett trådlöst nätverk... som jag inte har! Så jag kan inte komma vidare.

Edit: Man tar ju för givet att receivern supportar DHCP men det ser ju inte ut så :P SB3 gör det ju ser jag i manualen till den. Om jag kopplar om ethernetkabeln från recivern till Popcorn hour så får den IP så problemet borde sitta i SBn nånstans.

Edit: Jahhhh nu gick det! Ehm.. alltså jag fick kontakt över ethernet. Lite tryckande på receiverknappen så blev lampan gul och sen blå och så fick den ip. BORDE ha lånat hem manualen ;)

Det var den monologen det ;)

Redigerat av Micke_L, 03 April 2008 - 08:27.

Postad 02 April 2008 - 18:42

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Erlandi, du skrev att apple har släppt det fritt för 3djeparts tillverkning av mjukvara till Touch, gäller samma för Iphone? Om och när de kommer med ny mjukvara för att styra Squeezeboxen är ju frågan om det kommer att fungera både till Iphone och Touch. "iPeng - the iPhone Skin for SqueezeCenter" verkar i alla fall vara utvecklad i "första hand" till Iphone. Man kan alltså anta att det kommer fungera både till Iphone och Touch.

iPhone och iPod Touch är i princip samma hårdvara, det är bara det att de tagit bort en del saker från iPod Touch som telefon och bluetooth kretsarna och mic/högtalare. Resultatet är i alla fall att så länge programmen inte använder dessa kretsar brukar de fungera precis lika bra på både iPhone och iPod Touch. Det gäller iPeng men det kommer även att gälla framtida native application.

För att förtydliga så är det inte Apple som kommer att komma med någon mjukvara för att styra SqueezeCenter och det är troligtvis inte SlimDevices/Logitech heller, däremot håller utvecklaren som har tagit fram iPeng på att ta fram en sådan applikation.
Apple har öppnat för tredje parts tillverkning men man kan inte exekvera koden på riktig iPod Touch/iPhone hårdvara förrän efter Juni då de kommer med ny firmware till iPhone/iPod Touch, just nu kan man utveckla applikationerna och köra dem i en simulator under MacOS.

Postad 03 April 2008 - 14:19

Patman_
  • Patman_
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hjälp snälla...

Om jag nu vill ha två mottagare, en på varje våning i huset. Så kopplar jag in den första mottagaren till min förstärkare på ena våningen där jag också har några högtalare. Men sedan i köket på första plan har jag sedan ställt min andra mottagare. Det går nu alltså inte att koppla några mindre högtalare direkt till mottagaren via vanliga högtalarkablar utan att använda ytterligare en förstärkare som då måste vara i köket?

Jag pratar nu om Squeezebox™ Duet

Tacksam för svar

Patrik

Redigerat av Patman_, 03 April 2008 - 14:21.

Postad 03 April 2008 - 14:37

Fromberg
  • Fromberg
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Hjälp snälla...

Om jag nu vill ha två mottagare, en på varje våning i huset. Så kopplar jag in den första mottagaren till min förstärkare på ena våningen där jag också har några högtalare. Men sedan i köket på första plan har jag sedan ställt min andra mottagare. Det går nu alltså inte att koppla några mindre högtalare direkt till mottagaren via vanliga högtalarkablar utan att använda ytterligare en förstärkare som då måste vara i köket?

Jag pratar nu om Squeezebox™ Duet

Tacksam för svar

Patrik

Aktiva högtalare är lösningen om du inte vill ha en stärkare till....

Postad 03 April 2008 - 18:31

Unregisteredab9a53ca
  • Unregisteredab9a53ca
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Någon som snabbt kan svara mig på om USA-versionens strömadapter kan köras i Sverige? Vad är det annars för input? 9v DC? Clas Ohlson lösning möjlig eller är kontakten icke-standard?

Tacksam för snabbt svar!!!

Postad 04 April 2008 - 08:34

blader_se
  • blader_se
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Någon som hört om det jobbas på att få musik ut genom hörlursuttaget?

Jag vet att det inte fungerar att lyssna med lurar på musik via hörlursuttaget, men jag har också hört att detta "bara" var för att ingen skrivit mjukvaran som behövs. Så nu undrar jag om det är någon här som hört någon prata om detta?

Det kanske inte ens går att skriva plugin för controllern, utan man måste ändra hårt i firmware? :)

Postad 05 April 2008 - 08:32

Unregisteredab9a53ca
  • Unregisteredab9a53ca
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Någon som snabbt kan svara mig på om USA-versionens strömadapter kan köras i Sverige? Vad är det annars för input? 9v DC? Clas Ohlson lösning möjlig eller är kontakten icke-standard?

Någon måste ju veta... kika på adaptern som ni har i Sverige, har den 110-220 V så borde det rimligtvis vara samma i USA.

Postad 05 April 2008 - 18:45

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Nu tror jag att det är samma - men det kan man inte alls utgå ifrån. Det är inte alls så ovanligt att "burkar" internationellt säljs med 110-240V medan man endast får 110V i USA. Det är stor prispress i USA, så man vill spara in på allt man kan. Samtidigt vill en del företag göra det svårare för vanligt folk att köpa saker i USA och ta dem till andra länder, för att hålla uppe priserna där...

Postad 05 April 2008 - 20:01

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0

Någon måste ju veta... kika på adaptern som ni har i Sverige, har den 110-220 V så borde det rimligtvis vara samma i USA.

Det står 100-230v 50-60Hzpå adaptern till både laddare och box. Dessutom får man utbytbara stift till kontakterna för att de ska passa i olika uttagsstandarder.

Postad 06 April 2008 - 09:52

Johgu66
  • Johgu66
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Med andra ord funkar det att ta hem en från USA och använda den utan adaptrar?

Apropå NAS. Kan bara berätta att det funkar att installera Squeezcenter på en Qnap 209-pro. Gjorde det i går på den jag har hemma, så nu fattas bara hårdvaran :)

Redigerat av Johgu66, 06 April 2008 - 09:53.

Postad 06 April 2008 - 12:20

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0

Om de med följande stiften är uk eller usa vet jag ej, men siffrorna på adaptrarna kan jag konfirmera.

Postad 06 April 2008 - 19:49

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Apropå NAS. Kan bara berätta att det funkar att installera Squeezcenter på en Qnap 209-pro. Gjorde det i går på den jag har hemma, så nu fattas bara hårdvaran :)

Beställer du via slim device hemsida anger du vilket land du vill ha "stiften" till. Beställer du i förväg till en amerikanks adress är detta ett alternativ.
Köper du över disk vet jag inte vat som följer med i kartongen, men du kan med all säkerhet bara skaffa en "kontakt" adapter för någon 10:a i värsta fall.

Postad 08 April 2008 - 16:44

The One
  • The One
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
Jag har en fråga.
Om vi säger att jag köper hela squeezeboxkitet för att få allt att fungera som det ska. (Har ej läst igenom allt och orkar inte gå in på det närmare). Kan jag styra vilka låtar som jag vill spela upp genom tex. winamp till boxen eller måste jag använda boxen själv till detta?
Detta är den funktionen jag vill ha eftersom jag letar efter ett trådlöst alternativ för att minska risken att förstärkaren förstörs av direktkoppling mot datorn (har ej spidf). Har försökt läsa mig till det men verkar som man måste försöka läsa mellan raderna hela tiden och vill knappast köpa nått som inte fungerar som jag vill.

Hade varit tacksamt om någon kunde komma med tips.

Postad 08 April 2008 - 18:09

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Jag har en fråga.
Om vi säger att jag köper hela squeezeboxkitet för att få allt att fungera som det ska. (Har ej läst igenom allt och orkar inte gå in på det närmare). Kan jag styra vilka låtar som jag vill spela upp genom tex. winamp till boxen eller måste jag använda boxen själv till detta?
Detta är den funktionen jag vill ha eftersom jag letar efter ett trådlöst alternativ för att minska risken att förstärkaren förstörs av direktkoppling mot datorn (har ej spidf). Har försökt läsa mig till det men verkar som man måste försöka läsa mellan raderna hela tiden och vill knappast köpa nått som inte fungerar som jag vill.

Hade varit tacksamt om någon kunde komma med tips.

Den går inte att styra från Winamp eller iTunes på något tillförlitligt sätt, du kan däremot styra den från en PC via det medföljande web gränssnittet eller tredje parts applikationer som exempelvis Moose.

En viktig fråga är om du är ute efter att få ALLT datorljud trådlöst till förstärkaren (inte bara musik), om detta är fallet så kommer inte en Squeezebox att fungera då den enbart är anpassad för att spela musik filer. Jag tror det finns trådlösa ljudkort som är bättre lämpade om det är detta du är ute efter.

Postad 09 April 2008 - 09:10

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Vill du bara slippa/minska risken för att förstöra förstärkaren, och inte har optisk ingång utan måste köra analogt, då ska du köpa en sådan här:

Postad bild

http://www.kjell.com/?item=24137

Postad 09 April 2008 - 13:51

Unregistered6455d5d8
  • Unregistered6455d5d8
  • Forumräv

• 517 inlägg
  • 0
Tjo på Er,

En kompis kom med en fråga jag aldrig ens tänkt på. Han undrar om det funkar att enbart köra med recievern, dvs går det att konfigurera recievern utan att ha en controller? Som jag fattar det så är det enbart Squeezecenter som verkligen är ett krav eller?

//Jonas

Postad 10 April 2008 - 14:34

hedda
  • hedda
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Jonas, enligt ett tidigare inlägg i denna tråd så behövs fjärren för att göra setupen på receivern.

Postad 10 April 2008 - 14:41

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Jag tror att det är en användare som håller på att utveckla en plugin som gör att man ska slippa vara tvungen att använda den nya fjärren. Alltså kunna konfigurera receivern från datorn

https://www.minhembi...s...t&p=1789761

Redigerat av TCM, 10 April 2008 - 14:46.

Postad 10 April 2008 - 15:12

Unregistered6455d5d8
  • Unregistered6455d5d8
  • Forumräv

• 517 inlägg
  • 0

Jag tror att det är en användare som håller på att utveckla en plugin som gör att man ska slippa vara tvungen att använda den nya fjärren. Alltså kunna konfigurera receivern från datorn

https://www.minhembi...s...t&p=1789761

Tackar för svaren som genast ska vidarebefodras. :D (Även hedda´s svar då, fick inte citera flera att funka...)

Sen undrar jag själv precis som nån mer gjort tidigare om hörlursutgången nånsin kommer att aktiveras?

//Jonas

Postad 10 April 2008 - 20:08

Unregisteredab9a53ca
  • Unregisteredab9a53ca
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Tack för svaren gällande USA-kompabilitet. Testar och beställa så får man se vad som dyker upp helt enkelt.

Postad 13 April 2008 - 01:20

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0
Funkar det bra att koppla en duet direkt till ett slutsteg? Så att man kan lira lite musik innan en a/v reciever har inhandlats..

Postad 14 April 2008 - 16:12

apan_jocko
  • apan_jocko
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Stream-tjänst ?

Är det någon av er som vet om det finns en tjänst som funkar med Duet:en för att slippa ladda ner alla mp3:or ?

Dvs motsvarande Itunes fast utan "nedladdning" ?

Jag är inte intresserad av att ha alla filer däremot är att ha tillgång till och kunna lyssna på allsköns musik. Homedownload.se (eller nått sånt) hade/har en motsvarande tjänst som dessvärre skall läggas ner. Rhapsody och dess likar funkar inte utanför US.

/ aj

Postad 15 April 2008 - 09:24

Unregistered02d8e9f3
  • Unregistered02d8e9f3
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Den stödjer ju tillexempel Shoutcast.

www.shoutcast.com

Men; musiktjänster som stöds är:
Pandora, Rhapsody, Slacker, MP3tunes Music Locker och Live Music Archive.

Internetradio som stöds är:
Shoutcast, Live365, RadioTime, Radio IO och sen finns det förvalda favoriter från Slim.

Annars tycker jag det största abret just nu är att sortera sin musiksamling. Det tar ju dessutom ett jäkla tag för den att gå igenom den tycker jag.

Redigerat av Unregistered02d8e9f3, 15 April 2008 - 09:27.

Postad 15 April 2008 - 10:07

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Micke_L
Ja , efter lite resetter på boxen och på fjärren så helt plötsligt så fungerar det. Vi får hoppas att det blir lite snabbare i framtiden, då det kan ta lite tid att få till vissa saker som att hitta boxen, eller nätverket mm.

spuj
Inga problem, det finns volymkontroll på alla SB, har själv en extra duett i hobbyrummet som jag kopplat direkt till en quad 405 för lite provspelning.

Redigerat av Stormen, 15 April 2008 - 12:01.

Postad 15 April 2008 - 13:35

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Annars tycker jag det största abret just nu är att sortera sin musiksamling. Det tar ju dessutom ett jäkla tag för den att gå igenom den tycker jag.

Fast du har väl alla taggar korrekta? Då kan allt ligga hur som helst och det är ändå tysk überordning på allting :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.