Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer slutar med tv-tillverkning?

452 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 februari 2009 - 17:49

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Suck

Postad 14 februari 2009 - 17:49

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
Dom har väl inte något överskott så vitt jag vet. Så att säljas under tillverksningspriset är nog uteslutet

Postad 14 februari 2009 - 17:54

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0

Vad menar du?

Han är bara kinkig. Det skulle jag också vara om jag hade lagt lika mycket pengar (kanske t.o.m mer) på en Sony lcd som en Kuro kostar..

Redigerat av belzebubb, 14 februari 2009 - 17:55.

Postad 14 februari 2009 - 17:54

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Dom har väl inte något överskott så vitt jag vet. Så att säljas under tillverksningspriset är nog uteslutet

Försäljare säljer sina TV apparater rätt ofta under tillverkningspriser! Vänta och se bara! :P
Pioneer 5090 kostar 21 000kr idag. Inom kort kommer den att säljas under 20K om inte mindre, typ 18K.
Det är jag övertygad om. Pioneers plasmor blir UTGÅENDE modeller! Tänk logiskt! :)

Postad 14 februari 2009 - 17:55

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1 883 inlägg
  • 0
Citerar delvis Lundmark!

Troll som hamnat vilse!

Postad 14 februari 2009 - 18:00

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
Varför skulle dom tillverka något för att sedan sälja under tillverksningskostnaden? Kanske om dom hade haft ett lager med 5090 men nu är det ju brist

Postad 14 februari 2009 - 18:08

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1 019 inlägg
  • 0
Nu blev det så mycket enklare att välja nästa skärm.
Det e ba börja spara snart kommer Oled skärmar i större storlekar.
Men det blir dyrt (troligen) så spara ihop en slant till nästa jul kanske??

Postad 14 februari 2009 - 18:11

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
Kommer köpa OLED när det finns över 50". Helst 60". Någon frukost TV blir det inte tal om

Postad 14 februari 2009 - 18:16

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Nu blev det så mycket enklare att välja nästa skärm.
Det e ba börja spara snart kommer Oled skärmar i större storlekar.
Men det blir dyrt (troligen) så spara ihop en slant till nästa jul kanske??

Nu blev mycket enklare att välja och nästa gång blir en LG :P

Postad 14 februari 2009 - 18:16

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1 883 inlägg
  • 0
Kommer inte framtiden att vara laser?

Postad 14 februari 2009 - 18:19

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1 019 inlägg
  • 0

Nu blev mycket enklare att välja och nästa gång blir en LG :)

Trodde vi va överens att det va bildkvaliten som styrde inte MÄRKET :P

Postad 14 februari 2009 - 18:22

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Trodde vi va överens att det va bildkvaliten som styrde inte MÄRKET :P

Dem har lovat att LGPG8000 skal vara lika bra som Pio G9. Tror du inte mig läs du själv

http://www.prylporta...073952-803.html

Postad 14 februari 2009 - 18:24

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0

Dem har lovat att LGPG8000 skal vara lika bra som Pio G9. Tror du inte mig läs du själv

http://www.prylporta...073952-803.html

LG lovar mycket. Får se vad denna tv levererar!

Mvh

Postad 14 februari 2009 - 18:26

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

LG lovar mycket. Får se vad denna tv levererar!

Jag har sett den live, skulle inte klaga om den satt hemma i vardagsrummet...

Visst har Pioneer lett utvecklingen, nu kanske det blir ett litet glapp på ett halvår, sedan är någon annan förbi som Nr 1.

Postad 14 februari 2009 - 18:31

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
Pio G9 ligger ju redan före några år så det känns tryggt, så ett halvår det tror ja knappast.

OLED 42 och uppåt kommer vara dyrt samt lida av ett o annat framöver.

Postad 14 februari 2009 - 18:40

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0

Nu blev mycket enklare att välja och nästa gång blir en LG :)

Nu fick du äntligen ett svepskäl till att handla av ditt favorit märke LG välkommen till Lg ****** klubben :)

Martin: utveckla gärna du som sett LG s nya skärm ,design, svärta, kvalitets intryck?

Postad 14 februari 2009 - 18:45

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Nu fick du äntligen ett svepskäl till att handla av ditt favorit märke LG välkommen till Lg ****** klubben :)

Absolut om deras ny skärm är lika bra som G9 kommer jag satsa på en 60" och ansöker om att bli medlem oxå :)

Postad 14 februari 2009 - 18:55

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1 019 inlägg
  • 0

Pio G9 ligger ju redan före några år så det känns tryggt, så ett halvår det tror ja knappast.

OLED 42 och uppåt kommer vara dyrt samt lida av ett o annat framöver.

Ja speciellt livslängden på panelerna är ju det som oroar en om man kommer lägga ut +60 papp.
Kanske blir en LG ändå,,, :)

Postad 14 februari 2009 - 18:59

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Ja speciellt livslängden på panelerna är ju det som oroar en om man kommer lägga ut +60 papp.
Kanske blir en LG ändå,,, :)

+60 papp? Du är verkligen optimistisk. En 11" nu kostar 40 000:- räkna fram vilket århundra kommer du betala 60 papp för en 50"?

Postad 14 februari 2009 - 19:39

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Kostade inte sonys 11 tummare 16 000 kr ? Sorry för OT :)

Postad 14 februari 2009 - 19:43

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Kostade inte sonys 11 tummare 16 000 kr ? Sorry för OT :)

Slå till om du får tag på en :)
http://www.prylporta...172821-585.html

Redigerat av Enator, 14 februari 2009 - 19:43.

Postad 14 februari 2009 - 19:48

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Postad bild

Tror oleden nu låg på 26" eller liknande, dom växer i storlek för varje mässa i alla fall :)

Postad 15 februari 2009 - 00:12

jm99
  • jm99
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Först och främst, det är alltid tråkigt när den ledande utvecklaren i sin nisch lägger ner verksamheten men Pio har sig själva att skylla till 100%.

De flesta tester liksom de flesta initierade forumskribenter lyfter ständigt fram Pio som den bästa plasman och det är förstås väldigt bra att ha som grund när man ska köpa en ny TV. Dock så vill nog de flesta potentiella köpare likt mig själva bedöma om man får valuta för de extra pengarna och det är där Pio har gjort bort sig totalt. Om jag har förstått det hela rätt så är det först efter en ISF kalibrering som Pio-plasmorna verkligen börjar leverera vilket gör det än mer oförståeligt varför de har valt så pass dåliga affärsinställningar med tanke på deras målgrupp. Låt vara att alla andra tillverkare också har sjuka affärsinställningar men om nu Pio med vettiga inställningar har den bästa bildvisaren så kan man ju inte låta bli att undra varför de inte vill visa upp sig från sin bästa sida eller åtminstone hyfsat nära den. Visst, då hade de kanske sållat bort Svensson-köpare (som upplever en fullständigt överstyrd TV-bild som mer effektfull) men de hade troligtvis ändå aldrig köpt sig en så pass dyr TV. Däremot hade Pio säkert vunnit över många av oss som istället valt andra och hyfsat närliggande alternativ. Själv chansade jag på en billigare Pana 46PZ85 som jag tack och lov blev och är ganksa nöjd med. Troligtvis hade jag blivit minst lika nöjd om inte nöjdare med en Pio men det finns en gräns för hur mycket pengar jag vill chansa med.

Måhända är alla affärer där jag sett Pio-plasmor totalt oseriösa men än så länge så har det inte sett tillräckligt bra ut någon gång för att ett köp ska bli av och med tanke på Pio-inläggen här på forumet så måste jag utgå från att demoapparaterna haft tokiga inställningar. Kalla mig gärna feg men varje gång jag tex ska köpa en ny bil och står i valet och kvalet mellan två bilar så nöjer jag mig inte med att jämföra tomgångskörning då skillnaderna knappast framträder där utan då vill jag verkligen provköra bilarna. Skulle man mot förmodan basera sitt val enbart på tomgångskörning så blir det väldigt svårt att motivera den dyrare varianten och häri ligger Pioneers misstag enligt mig.

Postad 15 februari 2009 - 00:15

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0

Först och främst, det är alltid tråkigt när den ledande utvecklaren i sin nisch lägger ner verksamheten men Pio har sig själva att skylla till 100%.

De flesta tester liksom de flesta initierade forumskribenter lyfter ständigt fram Pio som den bästa plasman och det är förstås väldigt bra att ha som grund när man ska köpa en ny TV. Dock så vill nog de flesta potentiella köpare likt mig själva bedöma om man får valuta för de extra pengarna och det är där Pio har gjort bort sig totalt. Om jag har förstått det hela rätt så är det först efter en ISF kalibrering som Pio-plasmorna verkligen börjar leverera vilket gör det än mer oförståeligt varför de har valt så pass dåliga affärsinställningar med tanke på deras målgrupp. Låt vara att alla andra tillverkare också har sjuka affärsinställningar men om nu Pio med vettiga inställningar har den bästa bildvisaren så kan man ju inte låta bli att undra varför de inte vill visa upp sig från sin bästa sida eller åtminstone hyfsat nära den. Visst, då hade de kanske sållat bort Svensson-köpare (som upplever en fullständigt överstyrd TV-bild som mer effektfull) men de hade troligtvis ändå aldrig köpt sig en så pass dyr TV. Däremot hade Pio säkert vunnit över många av oss som istället valt andra och hyfsat närliggande alternativ. Själv chansade jag på en billigare Pana 46PZ85 som jag tack och lov blev och är ganksa nöjd med. Troligtvis hade jag blivit minst lika nöjd om inte nöjdare med en Pio men det finns en gräns för hur mycket pengar jag vill chansa med.

Måhända är alla affärer där jag sett Pio-plasmor totalt oseriösa men än så länge så har det inte sett tillräckligt bra ut någon gång för att ett köp ska bli av och med tanke på Pio-inläggen här på forumet så måste jag utgå från att demoapparaterna haft tokiga inställningar. Kalla mig gärna feg men varje gång jag tex ska köpa en ny bil och står i valet och kvalet mellan två bilar så nöjer jag mig inte med att jämföra tomgångskörning då skillnaderna knappast framträder där utan då vill jag verkligen provköra bilarna. Skulle man mot förmodan basera sitt val enbart på tomgångskörning så blir det väldigt svårt att motivera den dyrare varianten och häri ligger Pioneers misstag enligt mig.

*skakar på huvudet*

Mvh

Postad 15 februari 2009 - 00:26

jm99
  • jm99
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

*skakar på huvudet*

Upp och ner eller vänster-höger? :)

Postad 15 februari 2009 - 02:14

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Bad news :-(

Postad 15 februari 2009 - 08:06

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

De flesta tester liksom de flesta initierade forumskribenter lyfter ständigt fram Pio som den bästa plasman och det är förstås väldigt bra att ha som grund när man ska köpa en ny TV.

Det är ingen slump att de som är initierade också ser fördelarna.

Dock så vill nog de flesta potentiella köpare likt mig själva bedöma om man får valuta för de extra pengarna och det är där Pio har gjort bort sig totalt.

Vilket är helt korrekt förfarande dock bör man inse att till 99% så går det inte att meningsfullt avgöra bildkvalité hos de ställen som säljer TV-apparater. Det är tyvärr alldeles för få handlare som dels har kunskapen att dema en display, dels har displayen i en miljö som medger korrekt återgivning av bildkvalité, dels kalibrerar displayerna mot standard. Det är inte Pioneers fel att det är på det sättet. Det är som om bilhandlare skulle strypa bilarna att inte gå snabbare än 30 km/h eller att de la på 4 st billiga reservdäck... försök då att avgöra hur en bil presterar från en annan.

Om jag har förstått det hela rätt så är det först efter en ISF kalibrering som Pio-plasmorna verkligen börjar leverera vilket gör det än mer oförståeligt varför de har valt så pass dåliga affärsinställningar med tanke på deras målgrupp. Låt vara att alla andra tillverkare också har sjuka affärsinställningar men om nu Pio med vettiga inställningar har den bästa bildvisaren så kan man ju inte låta bli att undra varför de inte vill visa upp sig från sin bästa sida eller åtminstone hyfsat nära den. Visst, då hade de kanske sållat bort Svensson-köpare (som upplever en fullständigt överstyrd TV-bild som mer effektfull) men de hade troligtvis ändå aldrig köpt sig en så pass dyr TV.

Nej, du har inte förstått det hela rätt och här är ett annat problem. Bara för att alla dagligen använder sina ögon så är de inte för den skull tillräckligt insatta för att kunna avgöra bildkvalité. Jag vet att många tycker att det är arrogant att skriva så, men så är det. Att avgöra bildkvalité och jämföra en display mot en annan är inte trivialt och som sagt, till 99% har du inte ens möjligheten att korrekt avgöra detta pga hur diplayer visas upp i butik.

Pioneer levererar den mest korrekta och bästa bildkvalitén även innan en kalibrering. Skillnaden är att de utöver det medger kalibrering som gör den än mer korrekt mot standard.

Det handlar som sagt inte bara om inställningar utan om så mycket mer än så och det är inte det att Pioneer inte vill visa upp sig från deras bästa sida utan det är det att 99% av butikerna inte har något intresse, tid, kunskap eller miljö för att göra det. Lägg därtill att merparten av konsumenterna dras till en bild som är helt åt skogen innan de ens vet varför.

Att Pioneer har haft problem att sälja sina produkter är inte så konstigt när så många här, i ett nishat forum för hemmbio, inte inser vilken produkt Pioneer Kuro är.

Däremot hade Pio säkert vunnit över många av oss som istället valt andra och hyfsat närliggande alternativ. Själv chansade jag på en billigare Pana 46PZ85 som jag tack och lov blev och är ganksa nöjd med. Troligtvis hade jag blivit minst lika nöjd om inte nöjdare med en Pio men det finns en gräns för hur mycket pengar jag vill chansa med.

Det tror jag inte på för ett ögonblick. Det enda sättet Pioneer skulle vunnit över de som köper Panasonic (av idag) istället är om Pioneer hade varit mycket billigare. Gapet i kvalité mellan Pioneer Kuro och övriga produkter har aldrig varit större och kommer säkerligen aldrig att bli större och ändå väljer de flesta en billigare produkt även i ett nishat forum för hemmabio - tycker det säger allt som behöver sägas.

Visst, det finns egenheter hos Pioneers plasma TV som gör att en del väljer en annan produkt för att de inte står ut med just den egenheten, men även utan det i åtanke så väljer de allra flesta med priset i åtanke först - som sagt, skillnaden har aldrig varit större, men det räcker ändå inte.

Måhända är alla affärer där jag sett Pio-plasmor totalt oseriösa men än så länge så har det inte sett tillräckligt bra ut någon gång för att ett köp ska bli av och med tanke på Pio-inläggen här på forumet så måste jag utgå från att demoapparaterna haft tokiga inställningar.

Inte behöver det nödvändigtvis vara oseriösa, men det finns ytterst få butiker i detta land som har kunskapen, miljön och ens förutsättningar att ta sig den tiden som är nödvändig. På tok för många kunder och på tok för många andra produkter som äter upp den tiden.

Kalla mig gärna feg men varje gång jag tex ska köpa en ny bil och står i valet och kvalet mellan två bilar så nöjer jag mig inte med att jämföra tomgångskörning då skillnaderna knappast framträder där utan då vill jag verkligen provköra bilarna. Skulle man mot förmodan basera sitt val enbart på tomgångskörning så blir det väldigt svårt att motivera den dyrare varianten och häri ligger Pioneers misstag enligt mig.

Precis, men du nöjer dig faktiskt med tomgång när du försöker att själv avgöra bildkvalité i en miljö som inte är ämnat för det ändamålet. Jag skulle nästan kunna garantera att om du fick möjligheten att få en Pioneer G9 korrekt demad i en miljö som medger kritisk granskning av bildkvalité och med kunnig personal som kan förklara vilka olika delar som god bildkvalité består av så skulle du börja förstå varför initierat folk ger Pioneer så goda vitsord.

Du skulle definitivt ändå kunna välja en annan produkt pga dina preferenser, men då skulle du göra det initierat och inte pga felaktiga slutsatser, vilket de allra flesta gör när de är övertygade om att de själva kan avgöra bildkvalité med de förutsättningar som råder till 99% ute i våra butiker.

Redigerat av Wolfy, 15 februari 2009 - 08:10.

Postad 15 februari 2009 - 08:43

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Svårt att sälja "ferarri tv apparater" när ekonomin ser ut som den gör idag, är inte ett dugg förvånad :)

Postad 15 februari 2009 - 11:55

spleendid
  • spleendid
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Någon skriver att Pioneer börjar leverera först efter en ISF kalibrering, och det är en väldigt intressant uppfattning - för även om jag knappast vore kapabel att avgöra bildkvalité enligt Wolfys kriterier (d.v.s som lärd) så är jag övertygad om att den reella kvalitén avviker mycket mindre än vad debatten i detta forum gör gällande. Jag motsätter mig inte att det finns en skillnad, och att den går att urskilja, men jag är inte främmande för tanken att det då krävs att man är just lärd, och att man har just kalibrerat. Detta fick mig att tänka.

Att välja Pio innebär oundvikligen större utgifter än vilket annat märke som helst skulle göra, och lika oundvikligt får man då fler skäl till att behöva underbygga sitt köp, något jag tror bottnar i en med stigande prislapp större rädsla för att ha missat detaljer och för att inte ha gjort ett fullgott köp. En större bedömningsbias helt enkelt.

Lyckligtvis är det i dagsläget fördelaktigt att motivera ett Pio-köp tack vare alla expertrecensioner som talar i rätt riktning. Det ger förstås mindre utrymme för ifrågasättande av både utgiften och för ert eget kunnande, ja följaktligen för ert anseende. Något många här förmodligen har slitit hårt för och avsatt en hel del tid för att åtnjuta. För nog är det skönt att känna sig initierad – om inte annat så i jämförelse med andra på ett forum där de flesta är mindre vetande. För hur många här har egentligen som yrke att analysera bildkvalité och skillnader mellan skärmar (d.v.s. är lärda) och till vilken grad kan lekmännen på ett forum tillförlitligt ifrågasätta expertrecensionerna? Knappast alls på ett trovärdigt sätt, där jag skulle säga att trovärdet baseras på era (Pio-köpare liksom övrigas) egna, i jämförelse med dessa experters, inskränkta självbilder.
Men visst, jag sållar mig också till skaran. De lärda är mina förmyndare beträffande valet av TV.

Även om många här har kalibrerat sina Pio’s för att maximera prestandan, så finns det säkert minst lika många som aldrig varit i närheten av kalibreringen, och som säkert skulle tjänat en god slant på att köpa en Panasonic PX80 och betalat några tusen extra för ISF. För nog kan man trimma en BMW till bättre prestanda än den Ferrari som fortfarande går på tomgång.

Ståndpunkten är inte att ifrågasätta vare sig Pioneer eller expertisen bakom bedömningen. Tillåt mig dock konstatera att Pioneer so far bevisligen har gjort skäl för sitt namn, men förmodligen inte i närheten av i samma utsträckning som många av er gör skäl för era tilldelade forumattribut. För när det kommer till kritan, så är vi trots allt 99 % amatörer på det här forumet.

Cheers!

Redigerat av spleendid, 15 februari 2009 - 11:56.

Postad 15 februari 2009 - 13:24

JesperA
  • JesperA
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

Svårt att sälja "ferarri tv apparater" när ekonomin ser ut som den gör idag, är inte ett dugg förvånad :)

Synd att folk tänker så, hade alla handlat som normalt så hade finanskrisen redan varit över.

Postad 15 februari 2009 - 13:25

jm99
  • jm99
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Det är ingen slump att de som är initierade också ser fördelarna.

Vilket är helt korrekt förfarande dock bör man inse att till 99% så går det inte att meningsfullt avgöra bildkvalité hos de ställen som säljer TV-apparater. Det är tyvärr alldeles för få handlare som dels har kunskapen att dema en display, dels har displayen i en miljö som medger korrekt återgivning av bildkvalité, dels kalibrerar displayerna mot standard. Det är inte Pioneers fel att det är på det sättet. Det är som om bilhandlare skulle strypa bilarna att inte gå snabbare än 30 km/h eller att de la på 4 st billiga reservdäck... försök då att avgöra hur en bil presterar från en annan.

Nej, du har inte förstått det hela rätt och här är ett annat problem. Bara för att alla dagligen använder sina ögon så är de inte för den skull tillräckligt insatta för att kunna avgöra bildkvalité. Jag vet att många tycker att det är arrogant att skriva så, men så är det. Att avgöra bildkvalité och jämföra en display mot en annan är inte trivialt och som sagt, till 99% har du inte ens möjligheten att korrekt avgöra detta pga hur diplayer visas upp i butik.

Pioneer levererar den mest korrekta och bästa bildkvalitén även innan en kalibrering. Skillnaden är att de utöver det medger kalibrering som gör den än mer korrekt mot standard.

Det handlar som sagt inte bara om inställningar utan om så mycket mer än så och det är inte det att Pioneer inte vill visa upp sig från deras bästa sida utan det är det att 99% av butikerna inte har något intresse, tid, kunskap eller miljö för att göra det. Lägg därtill att merparten av konsumenterna dras till en bild som är helt åt skogen innan de ens vet varför.

Jag tycker absolut inte att det är arrogant att påpeka att de flesta av oss inte är tillräckligt insatta för att kunna avgöra vad som verkligen är en bra och korrekt bild utan ser det snarare som en direkt uppmuntran till nyfikenhet. För säkerligen är det precis som med viner och allt annat att det krävs erfarenhet, kunskap och träning för att nå en viss nivå och för att verkligen kunna uppskatta den. Däremot så tror jag att de flesta av oss som har lagt ner lite tid på det här ändå borde vara kapabla att avgöra vad som inte är en bra bild oavsett om det beror på omgivningen, felaktiga inställningar eller källmaterialet. Kanske har jag haft otur och råkat ut för ovanstående på de fåtal Pio-plasmor jag sett i affärer men för mig så tar det emot att genomföra ett köp baserat på mina upplevelser hittils.

Är inne på min fjärde platt-TV och än sålänge är jag varken märkes- eller tekniktrogen. Mitt andra platt-TV köp baserade jag helt på expertrecensioner. Det var en Samsung LCD (40M61) för 30K som både vann ett EISA award för bästa produkt och flera oberoende tester. Trots det så fick jag aldrig ordning på bilden utan det gick till historien som ett av mina sämsta köp någonsin. Så ni Pio-frälsta får ursäkta, även om jag inte är kapabel att avgöra det absoluta mervärdet så vill jag ändå själv försöka bedöma om mitt eventuella upplevda mervärde motsvarar merkostnaden innan jag köper en så pass dyr TV igen.

Nu har ju priset förvisso gått ner en hel del och personligen utesluter jag fortfarande inte ett köp av en Pio 5090 men tills någon i min bekantskapskrets skaffar en sådan så att jag får se hur bilden verkligen blir så avvaktar jag. Skulle leveranserna ta slut innan jag blivit övertygad så är det inte mer med det då min 46PZ85 trots allt funkar ganska bra.

Postad 15 februari 2009 - 13:43

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Nu har ju priset förvisso gått ner en hel del och personligen utesluter jag fortfarande inte ett köp av en Pio 5090 men tills någon i min bekantskapskrets skaffar en sådan så att jag får se hur bilden verkligen blir så avvaktar jag. Skulle leveranserna ta slut innan jag blivit övertygad så är det inte mer med det då min 46PZ85 trots allt funkar ganska bra.

Men tills du bestämmer dig kan det vara försent. Som bekant Pio lägger ner sin tillverkning och det ganska osäkert hur länge till finns möjligheten att beställa en.

Postad 15 februari 2009 - 14:39

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Någon skriver att Pioneer börjar leverera först efter en ISF kalibrering, och det är en väldigt intressant uppfattning - för även om jag knappast vore kapabel att avgöra bildkvalité enligt Wolfys kriterier (d.v.s som lärd) så är jag övertygad om att den reella kvalitén avviker mycket mindre än vad debatten i detta forum gör gällande. Jag motsätter mig inte att det finns en skillnad, och att den går att urskilja, men jag är inte främmande för tanken att det då krävs att man är just lärd, och att man har just kalibrerat. Detta fick mig att tänka.

Min 5090H levererar ett fantastiskt resultat redan ur kartongen men lite småjusteringar... Ska ISFlalibrera & har ingen aning om hur jag kommer att uppleva skillnaden, har faktiskt funderat på om jag kommer att uppleva någon skillnad?

Allt är ju relativt men jag har, om man jämför med vissa här, absolut inget tränat öga för att bedöma. Däremot så är jag krävande & noggrann & har sedan tidigt 80-tal hållit på med hifi & under 90-talet så kunde man nog kalla mig för audiofil. Jag är alltså den typen av människa som aldrig ger mig, kan det bli bättre?

Jag är nu i lärostadiet vad det gälller tv, sonytjockisen jag haft i många år räknar jag inte in än fast jag då tyckte den var sååå bra. Köpte en LG-plasma för ett halvår sen men har faktiskt mest bara varit irriterad över den. Jag är så konstig, varför kan jag inte njuta av filmen utan bara irritera mig på TV:ns brister...

Nu är jag nöjd & sån är jag bara.

Postad 15 februari 2009 - 14:42

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
Jag är likadan allt måste vara perfekt. Har nog haft 6 platt TV's redan. Pioneer 5090 är faktiskt den enda jag varit nöjd med. Därför beställde jag en till att ha i sovrummet. Har själv haft LG plasma pch kan hålla med om att det enbart är saker att störa sig på hos LG samma hos Samsung

Postad 15 februari 2009 - 14:45

The 4 Rings
  • The 4 Rings
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
Enda som stör är buzzing.....

Postad 15 februari 2009 - 14:47

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Enda som stör är buzzing.....

Jap för dem som hör :)

Postad 15 februari 2009 - 15:44

The 4 Rings
  • The 4 Rings
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
Gör man annars har man väldigt dalig hörsel,iaf pa min teve :)

Postad 15 februari 2009 - 16:03

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
Hej grabbar!

Är det sant att Pioneer Kuro PDP-LX5090 INTE har inbyggda högtalare??? Är det en plasma TV utan ljud???
Stämmer det, måste man köpa externa högtalare???

Jag fattar inte det, hur kan man sälja en sådan TV för 20-25K, en plasma som saknar högtalare?
Är Pioneer Kuro PDP-LX5090 en ljudlös plasma???

Postad 15 februari 2009 - 16:05

Zero
  • Zero
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0

Hej grabbar!

Är det sant att Pioneer Kuro PDP-LX5090 INTE har inbyggda högtalare??? Är det en plasma TV utan ljud???
Stämmer det, måste man köpa externa högtalare???

Jag fattar inte det, hur kan man sälja en sådan TV för 20-25K, en plasma som saknar högtalare?

öhhhhh, ok :)

Postad 15 februari 2009 - 16:09

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Fattar du inte det så :)

Postad 15 februari 2009 - 16:14

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3 878 inlägg
  • 0

Hört talas om hembioanläggning :)
Tycker det är ett smart drag att sälja TVn utan högtalare, varför betala för något man inte kommer använda?

Postad 15 februari 2009 - 16:19

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
Det är inte så smart, konsumenter som köper då Pinoeers 5090 plasma blir tvingade att köpa externa högtalare och hemmabio! Helt onödig kostnad om man redan har PS3 och DVD recorder med HD på 160Gb! Varför ska jag behöva ge bort flera tusen kronor till för att kunna få ljud från Pioneers plasma? Helt dumt! Pioneer tvingar med det sina kunder till extra kostnader! Jag förstår inte, säljer man Pioneer plasma för så mycket pengar och den plasman är ljudlös???

Postad 15 februari 2009 - 16:22

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Det är inte så smart, konsumenter som köper då Pinoeers 5090 plasma blir tvingade att köpa externa högtalare och hemmabio! Helt onödig kostnad om man redan har PS3 och DVD recorder med HD på 160Gb! Varför ska jag behöva ge bort flera tusen kronor till för att kunna få ljud från Pioneers plasma? Helt dumt! Pioneer tvingar med det sina kunder till extra kostnader! Jag förstår inte, säljer man Pioneer plasma för så mycket pengar och den plasman är ljudlös???

Ja det är därför Pio lägger ner tillverkning :)

Postad 15 februari 2009 - 16:24

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0

1. Vad har din PS3.a och DVD recorder med 160 GB med saken att göra?
2. Ser du på film genom TV.s högtalare som oftast är värdelösa iaf på panasonic :)
3. Nej Pioneer kostar såpass mkt eller kostade för att den ligger ett par generationer före alla andra Plasmaapparater.
4. Du hitta in i tråden så du hittar säkert ut med.

Postad 15 februari 2009 - 16:25

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
Bland annat. Själv tycker jag att det är rättvist. Pioneer har överdrivit med sina dyra plasmor, dessa kostar förmycket. Jag fattar fortfarande inte att man producerar en plasma tv som inte har ljud, som inte har inbyggda högtalare, mycket dåligt!

Postad 15 februari 2009 - 16:26

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3 878 inlägg
  • 0

Varför ska jag behöva ge bort flera tusen kronor till för att kunna få ljud från Pioneers plasma?

Ska vi andra tvingas betala extra för något du vill ha?

Lösningen stavas valfrihet :)

Postad 15 februari 2009 - 16:28

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0

Bland annat. Själv tycker jag att det är rättvist. Pioneer har överdrivit med sina dyra plasmor, dessa kostar förmycket. Jag fattar fortfarande inte att man producerar en plasma tv som inte har ljud, som inte har inbyggda högtalare, mycket dåligt!

Nu vet vi ju att du endast vill provocera ditt lilla troll men trots allt så kan du ju mena allvar i dina inlägg hårfin gräns där faktiskt.

Postad 15 februari 2009 - 16:30

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Fattar inte vad bråkar ni om? Det är över nu. Pio slutar med tv helt :)

Postad 15 februari 2009 - 16:31

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
henke007, jag bad inte dig om din åsikt. Du undervärderar Panasonic, jag undervärderar Pioneer! That's it!

Varför ska jag köpa en hemmabioanläggning med externa högtalare?
Jag vill ha en TV som ger bra ljudkvalité, inte nån ljudlös tv! Stämmer det att Pioneer 5090 inte ger ut nåt ljud alls???

Postad 15 februari 2009 - 16:33

kott
  • kott
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Suck, vad är problemet? Pioneer riktar sig till människor som är beredda att betala mer för att få ut det allra bästa ur sitt system. Detta inkluderar även att man skaffar sig externa högtalare då interna (som tidigare nämnts) inte håller samma klass, inte ens i närheten. Sen om DU anser att det är på tok för dyrt, fine, det finns helt klart billigare alternativ.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.